Οι εκρηκτικοί πίνακες του Νίκου Τσιαπάρα δίνουν χρώμα στις βιτρίνες του ΟΤΕ στη Θεσσαλονίκη

Οι εκρηκτικοί πίνακες του Νίκου Τσιαπάρα δίνουν χρώμα στις βιτρίνες του ΟΤΕ στη Θεσσαλονίκη Facebook Twitter
Άτιτλο ©Νikos Tsiaparas
0

Στην κλισέ ερώτηση «τι θέλεις να γίνεις όταν μεγαλώσεις;» όταν ήμουνα μικρός, εκεί γύρω στα πέντε, θυμάμαι να απαντάω «αρχιτέκτονας». Όχι ότι ήξερα ακριβώς τι σήμαινε, πρέπει να το είχα ακούσει από μια συμμαθήτριά μου και μου είχε αρέσει, ίσως και ως λέξη... Πάντως, δεν απείχε και πολύ από τα εικαστικά. Ακόμη και σ' εκείνη την ηλικία όμως μου άρεσε να σχεδιάζω και να κατασκευάζω αντικείμενα με χαρτί, παιδικές χειροτεχνίες γενικότερα.


Όσο μπορώ θυμηθώ, πάντα ζωγράφιζα. Η οικογένεια μπορεί να συζητούσε, να παρακολουθούσε τηλεόραση, ενώ εγώ ζωγράφιζα στο τραπεζάκι του καθιστικού ή της κουζίνας. Ώσπου κάπου κοντά στα δέκα μου χρόνια με παίρνει από τ' αυτί ο θείος μου, που έμενε στην Ελβετία (ίσως πιο ανοιχτόμυαλος για την εποχή), και με γράφει σε μαθήματα ζωγραφικής στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών στη Βέροια. Μαθήτευσα για πολλά χρόνια δίπλα στον ζωγράφο Θωμά Βαφείδη, ο οποίος υπήρξε και ο πρώτος μου μέντορας, αυτός μου έδειξε και μου μίλησε πρώτη φορά για την Τέχνη. Στα χρόνια του λυκείου, και ενώ προβληματιζόμουν σχετικά με το τι θα έκανα στη ζωή μου, αποφάσισα να δώσω εξετάσεις στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών του Αριστοτελείου. Ακολούθησαν πενταετείς σπουδές εκεί κι έπειτα δύο μεταπτυχιακά στο Λονδίνο και μια διδακτορική διατριβή με θέμα το παιδί, την οποία ολοκλήρωσα πέρυσι.

Θα μπορούσα να πω ότι η ζωγραφική μου είναι παραστατική, συχνά ανθρωποκεντρική, με πολλές αναφορές στην ποπ και μετα-ποπ κουλτούρα.


Είχα τη μεγάλη τύχη να συναντήσω στις μεταπτυχιακές μου σπουδές τον Jon Thomson (υπήρξε καθηγητής στο Goldsmiths, όλης της σκηνής των Young British Artists) και έπειτα να τον έχω επιβλέποντα στη διατριβή μου. Απ' αυτόν έμαθα να αποκωδικοποιώ τα καθημερινά ερεθίσματα και τις προσλαμβάνουσες ώστε να τα μεταπλάθω σε τέχνη. Φευγαλέες εικόνες στο Διαδίκτυο, περιοδικά, τρας υλικό, παλιά οικογενειακά άλμπουμ, δικό μου φωτογραφικό υλικό, βόλτα στην πόλη... Όλα αυτά, όμως, χωρίς μεγάλη εκλογίκευση, γιατί αλλιώς χάνεται η μαγεία της μετάβασης, η οποία δεν περιγράφεται με λέξεις – άλλωστε ο οπτικός κώδικας είναι εντελώς διαφορετικός.

Οι εκρηκτικοί πίνακες του Νίκου Τσιαπάρα δίνουν χρώμα στις βιτρίνες του ΟΤΕ στη Θεσσαλονίκη Facebook Twitter
Άτιτλο ©Νikos Tsiaparas


Είναι αρκετά δύσκολο να τοποθετήσω τον εαυτό μου σε κάποιο «είδος» ζωγραφικής, αυτό είναι κομμάτι της δουλειάς των θεωρητικών της Τέχνης. Θα μπορούσα να πω ότι η ζωγραφική μου είναι παραστατική, συχνά ανθρωποκεντρική, με πολλές αναφορές στην ποπ και μετα-ποπ κουλτούρα.


Αυτό το διάστημα παρουσιάζω τρία έργα στις Βιτρίνες Τέχνης του ΟΤΕ στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, κατόπιν πρόσκλησης του υπεύθυνου του προγράμματος Γιάννη Αργυριάδη. Αυτά τα τρία έργα αποτελούν μέρος μιας μεγάλης ενότητας, διάρκειας πάνω από μια δεκαετία, και μέρος της διδακτορικής μου διατριβής με τίτλο «Picturing the child: From photographing images to painting». Η έκπληξή μου υπήρξε μεγάλη, γιατί για πρώτη φορά μπορώ να δω τη ζωγραφική μου, όπως και οι θεατές, μέσα σε έναν συνεχή διάλογο, στην καρδιά ενός αστικού τοπίου. Αυτή η αμεσότητα και η επικοινωνία καθιστούν το πρότζεκτ μοναδικό.

Οι εκρηκτικοί πίνακες του Νίκου Τσιαπάρα δίνουν χρώμα στις βιτρίνες του ΟΤΕ στη Θεσσαλονίκη Facebook Twitter
Ο Νίκος Τσιαπάρας σε μια από τις βιτρίνες του ΟΤΕ.
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
"Η κούνια" του Φραγκονάρ: Στο φως τα ζουμερά μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Εικαστικά / «Η Κούνια» του Φραγκονάρ: Τα μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Η περίφημη «Κούνια» με τη σκηνοθεσία της συνεύρεσης των σωμάτων και των ψυχών με τρόπο ακόλαστο, πονηρό ή ανοιχτό σε μια νέα ηθική, έργο – σταρ της περίφημης συλλογής Wallace στο Λονδίνο, αποκαταστάθηκε φέρνοντας στο φως άτακτες λεπτομέρειες που ενισχύουν την αυθάδεια του έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ειρήνη Παναγοπούλου

Εικαστικά / Ειρήνη Παναγοπούλου: Η μεγάλη Ελληνίδα συλλέκτρια Τέχνης μιλά στη LIFO

Η γνωστή συλλέκτρια μιλά στη LiFO για το ταξίδι της στην τέχνη μέσα από τη συγκρότηση της μεγάλης και σπάνιας συλλογής της, μέρος της οποίας θα δούμε με αφορμή την έκθεση «Fernweh ή νοσταλγία για άγνωστους τόπους».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Εικαστικά / Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Η γεννημένη στο Ελσίνκι καλλιτέχνιδα που κέρδισε το βραβείο Young Artist της φετινής Art Athina μιλάει για το έργο της που βασίζεται στην αίσθηση του κατεπείγοντος, στη χειρωνακτική εργασία και στη σχέση της με τη γλώσσα. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα «χρονικό της αναισθησίας» με έργα υψηλής δόνησης 

Εικαστικά / Κωνσταντίνος Λαδιανός: «Πού πήγε όλη αυτή η επιδεξιότητα των χεριών που είχαν οι παλιότεροι»

Η παράδοση, η αγιολογική γραμματεία και η λαϊκή μυθολογία συνυπάρχουν στον κόσμο του ταλαντούχου καλλιτέχνη, εμπλέκοντας το προσωπικό βίωμα με καθηλωτικές αλληγορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Εικαστικά / Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Με το έργο του στον εξωτερικό χώρο του μουσείου ο Michael Rakowitz συνομιλεί με τα έργα της κλασικής αρχαιότητας και υπενθυμίζει τα μάταια ταξίδια ανθρώπων και πολιτιστικών αγαθών που «ξεσπιτώνονται».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Εικαστικά / Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Με πυρήνα της συλλογής του Λόντερ ένα από τα διασημότερα έργα του Κλιμτ, που εκτιμάται ότι η πώλησή του θα ξεπεράσει τα 150 εκατομμύρια δολάρια, η βραδιά της δημοπρασίας στον οίκο Sotheby’s φιλοδοξεί να προσελκύσει ξανά τους μεγάλους συλλέκτες. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζένη Μαρκέτου

Οι Αθηναίοι / Τζένη Μαρκέτου: «Οι καλλιτέχνες δεν έχουμε ανακαλύψει τον τροχό»

Στην Αμερική έμαθε πως η τέχνη είναι κοινωνική υπόθεση, πως ο κόσμος δεν εξαντλείται στις γκαλερί. Η πρώτη της παρέμβαση σε δημόσιο χώρο, που προκάλεσε αντιδράσεις, της δίδαξε ότι ένα έργο οφείλει να μοιάζει σαν να υπήρχε πάντα εκεί. Με τη νέα της εγκατάσταση στο Μέγαρο Μουσικής μάς υπενθυμίζει ότι δεν είμαστε οι πρωταγωνιστές της φύσης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σεπτέμβρης της Art Athina 2025

Εικαστικά / Art Athina 2025: Το τώρα και το μετά της σύγχρονης τέχνης

Ζωγραφική, γλυπτική, φωτογραφία, ψηφιακή τέχνη: Το ανάγλυφο του παγκόσμιου εικαστικού χάρτη έτσι όπως διαμορφώνεται μέσα από την ελληνική και ξένη παραγωγή, και αναδεικνύεται στην ετήσια φουάρ που πραγματοποιείται ξανά στο Ζάππειο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ