O ζωγράφος Νίκος Μόσχος μόλις γύρισε εντυπωσιασμένος από τη φουάρ της Βαρκελώνης

O ζωγράφος Νίκος Μόσχος μόλις γύρισε εντυπωσιασμένος από τη φουάρ της Βαρκελώνης Facebook Twitter
Έχω βρεθεί μπροστά σε θάνατο δικού μου ανθρώπου και έχω ξεγεννήσει ο ίδιος τον σκύλο και τη γάτα μου. Όταν τα βλέπεις αυτά, αξιολογείς αλλιώς τα πράγματα, γίνεσαι άλλος άνθρωπος. Μπορείς να γίνεις πιο χρήσιμος, πράγμα απαραίτητο διότι ζούμε στην εποχή της μεγάλης έχθρας... Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
1

Όταν είδα τις ψηφιακές προεπισκοπήσεις των έργων που παρουσίασε ο Νίκος Μόσχος στην SWAB, τη Διεθνή Φουάρ Σύγχρονης Τέχνης της Βαρκελώνης, μου δημιουργήθηκε ένα πνίξιμο, μια ανησυχία. Οι στα όρια του γκροτέσκ πίνακες της σειράς "Ο Γάμος της Σάρκας και της Μηχανής" απεικονίζουν ανθρώπινα μέλη να μπλέκονται με μηχανικά κατασκευάσματα κι εγώ, περιμένοντας τον Νίκο ο οποίος μόλις είχε επιστρέψει από την Ισπανία, είχα σχηματίσει μια εικόνα αντίστοιχα "φορτωμένη" για εκείνον. Αντ' αυτού, βρέθηκα να μιλώ με ένα πολύ προσγειωμένο παιδί που φορούσε ένα γκρι τζιν και μια "ήσυχη" μαρινιέρα. 

 

Βασικός άξονας της δουλειάς μου είναι ο χρόνος που τα ισοπεδώνει και τα εξισώνει όλα. Τα πάντα μπορούν να λιώσουν και να τροποποιηθούν σε κάτι άλλο.

 

"Ήταν η πρώτη φορά που συμμετείχα σε φουάρ στη Βαρκελώνη και η πρώτη μου ατομική παρουσίαση στο εξωτερικό έπειτα από αρκετές μεμονωμένες συμμετοχές. Η SWAB έγινε σε έναν υπέροχο χώρο, το επίπεδο των συμμετοχών ήταν υψηλό και είδα πολλές ενδιαφέρουσες δουλειές. Γνώρισα κόσμο, συναδέλφους, γκαλερίστες, δημοσιογράφους, σκεπτόμενους ανθρώπους. Η δε πόλη είναι ένας παράδεισος! Από την πρώτη μέρα ήθελα να βάλω τα κλάματα γιατί έκανα διάφορες συγκρίσεις σε σχέση με την εγχώρια κατάσταση. Θα ήθελα τόσο πολύ να ζήσω περισσότερο εκεί. Έκανα σαν παιδί, δεν τη χόρταινα τη φάση γιατί πέρασα ζόρικο καλοκαίρι για να προετοιμαστώ".

 

O ζωγράφος Νίκος Μόσχος μόλις γύρισε εντυπωσιασμένος από τη φουάρ της Βαρκελώνης Facebook Twitter
But It's Obvious... (2013) / Courtesy of the artist and ALMA Gallery

  

Εν τω μεταξύ, για κάποιο λόγο θεωρούσα ότι η καταγωγή του Νίκου είναι από τα Τρίκαλα, μια και η γκαλερί Alma με την οποία συμμετείχε στην SWAB, εδρεύει στη θεσσαλική πόλη. Ο Νίκος όμως είναι Κρητικός. "Η Μαρία Αλμπάνη, μαζί με τον γιο της τον Νίκο, είναι οι άνθρωποι πίσω από την γκαλερί Alma. Η Μαρία, όταν επικοινώνησε μαζί μου και μου πρότεινε τη συνεργασία, με κατέκτησε αμέσως γιατί είναι ένας ευγενέστατος άνθρωπος με καλλιτεχνικό background. Ο Νίκος είναι και ο ίδιος καλλιτέχνης. Έχουν αισθητικό κριτήριο, σε αντίθεση με πολλούς Αθηναίους γκαλερίστες. Το είδα και σαν στοίχημα γιατί μου περιέγραψαν τι πόλεμο δέχονται, οπότε είπα γιατί όχι, μου αρέσουν τα νέα ξεκινήματα και οι συνεργασίες με φιλόδοξο κόσμο".

O ζωγράφος Νίκος Μόσχος μόλις γύρισε εντυπωσιασμένος από τη φουάρ της Βαρκελώνης Facebook Twitter
Στις επιρροές μου είναι τα κόμικς, τα b-movies τα οποία χαζεύω για άπειρες ώρες, το κιτς, που ως μορφή έκφρασης είναι ανεξάντλητο και είναι το τελευταίο πράγμα που θα πεθάνει στον μάταιο τούτο ντουνιά... Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Ο Νίκος λοιπόν γεννήθηκε πριν 35 χρόνια και μεγάλωσε στο Ηράκλειο Κρήτης, όπως μου αφηγείται. "Το Ηράκλειο δυστυχώς είναι νεκρό εικαστικά, πέρα από κάποιες μεμονωμένες φιλότιμες προσπάθειες που άλλες είναι πετυχημένες κι άλλες όχι. Ήρθα στην Αθήνα στα 18 για να προετοιμαστώ για την Καλών Τεχνών. Τελικά πέρασα κι έμεινα 5 χρόνια μέχρι την αποφοίτησή μου. Έριξα αρκετή δουλειά εκεί και θεωρώ ότι αυτό που κέρδισα περισσότερο ήταν η επαφή μου με τους συμφοιτητές. Μπορείς να πάρεις πολλά περισσότερα παρατηρώντας τους συναδέλφους σου, παρά από το ίδιο το πρόγραμμα σπουδών και τους καθηγητές. Η ΑΣΚΤ διαθέτει μια φοβερή βιβλιοθήκη στην οποία πέρασα άπειρες ώρες, σε εποχές που ακόμα η θεωρητική γνώση απαιτούσε ψάξιμο σε βιβλία και δεν κερδιζόταν με ένα απλό Google search. Κάποια πράγματα μου πήγαν καλά όσο ήμουν ακόμα φοιτητής στη σχολή. Κάναμε τις ετήσιες εκθέσεις μας στο τέλος κάθε ακαδημαϊκού έτους και όταν ήμουν στο τρίτο έτος, για καλή μου τύχη, με "ανακάλυψε" ο Μάνος Στεφανίδης που τότε ήταν διευθυντής του Μουσείου Φρυσίρα. Του άρεσε η δουλειά μου και ύστερα από καναδυό μέρες με πήρε ο ίδιος ο Φρυσίρας, πέρασε από το εργαστήριο, αγόρασε κάποια έργα. Ήταν η πρώτη μου επαφή με το "οικονομικό" κομμάτι της δουλειάς, με την πώληση της τέχνης. Κάπως έτσι έμαθε για εμένα ο Άγγελος Δεληβοριάς που τότε προετοίμαζε το νέο κτίριο του Μουσείου Μπενάκη στην Πειραιώς. Με κάλεσαν να συμμετάσχω στην εναρκτήρια έκθεση - ήμουν ο μικρότερος καλλιτέχνης. Ήταν ένα πολύ δυναμικό ξεκίνημα, πριν ακόμα τελειώσω καλά καλά τη σχολή. Έτσι, όταν έκανα την πρώτη μου ατομική έκθεση στην Έκφραση της Γιάννας Γραμματοπούλου, με γνώριζε ήδη κάποιος κόσμος. Με τον καιρό απέκτησα και φανατικούς αγοραστές που με στηρίζουν ακόμα".

 

O ζωγράφος Νίκος Μόσχος μόλις γύρισε εντυπωσιασμένος από τη φουάρ της Βαρκελώνης Facebook Twitter
Hope no matter what (2014) / Courtesy of the artist and ALMA Gallery

Τυχερός ο Νίκος στο ξεκίνημά του, αφού από τα λεγόμενά του, φαίνεται να βιοπορίζεσαι εξ αρχής μόνο από την τέχνη του και να μην έχει χρειαστεί να "αναλωθεί" κάνοντας άλλες δραστηριότητες για να βγάλει τα προς το ζην. Εξίσου σημαντικό επίσης είναι το γεγονός ότι η δουλειά του έχει μπει τόσο στα ελληνικά σπίτια όσο και σε μουσεία, γκαλερί και συλλογές του εξωτερικού. "Δεν πιστεύω γενικά στην τύχη, υπάρχουν όμως πολλοί αξιόλογοι συνάδελφοί μου που δυστυχώς δεν μπορούν να ζήσουν από τη δουλειά τους μόνο. Έτσι όπως κύλησαν τα πράγματα για μένα, δουλεύω εδώ και χρόνια συνεχώς, δεν έχω σταματήσει ποτέ να ζωγραφίζω, ακόμα και στις διακοπές μου, στα ταξίδια μου. Ο "Γάμος της Σάρκας και της Μηχανής" που παρουσίασα λοιπόν στη Βαρκελώνη είναι η εξέλιξη μιας ιδέας που ξεκίνησε το 2011. Βασικός άξονάς της είναι ο χρόνος που τα ισοπεδώνει και τα εξισώνει όλα. Τα πάντα μπορούν να λιώσουν και να τροποποιηθούν σε κάτι άλλο".

 

O ζωγράφος Νίκος Μόσχος μόλις γύρισε εντυπωσιασμένος από τη φουάρ της Βαρκελώνης Facebook Twitter
Me vs. The Blob - A Safe Fight (2014) / Courtesy of the artist and ALMA Gallery

  

Σκέφτομαι το μότο του Γκασπαρ Νοέ για την ταινία Μη Αναστρέψιμος (Ο χρόνος καταστρέφει τα πάντα) και τον ρωτώ να μου εξηγήσει περισσότερα. "Αναφέρομαι αμιγώς στα υλικά. Η ύλη μετουσιώνεται. Αυτό το αντιλήφθηκα ως κολάζ πραγμάτων που καταλήγουν να δείχνουν σαν ένα μνημείο σε εξωτερικό χώρο. Θα μπορούσε να έχει όγκο το κόνσεπτ, να εξελιχθεί σε εγκατάσταση, σκέφτομαι να το μεταφέρω στην τρίτη διάσταση. Όσο προοδεύει η γνώση του ανθρώπου στον τεχνολογικό χώρο, ενώ γίνεται ένα με τη μηχανή, είναι ταυτόχρονα και πιο ευάλωτος. Τον κατακυριεύουν ανασφάλειες, του φυτεύονται ανύπαρκτες φοβίες που δεν θα έχουν κανένα νόημα όταν θα δει τη "μεγάλη εικόνα". Γι' αυτό χρησιμοποιώ στα έργα μου στοιχεία όπως UFOs ή το Blob, ένα πολύ γνωστό b-movie monster που πρωτοεμφανίστηκε το 1958 στην ομώνυμη ταινία με τον Στιβ Μακ Κουίν. Τότε όλοι τρόμαζαν στη θέα του, σήμερα βλέποντάς το κανείς γελάει. Χρησιμοποιώ ένα γελοίο τέρας για να το ταυτίσω με γελοίους φόβους. Οι φόβοι αυτοί έχουν δημιουργηθεί από εμάς τους ίδιους και από το κυνήγι του να είμαστε relevant, να τα προλάβουμε όλα. Βομβαρδιζόμαστε καθημερινά με έναν σκασμό πράγματα για το τι πρέπει να κάνουμε και πώς πρέπει να το κάνουμε. Είναι μια μορφή φασισμού, σε σφάζει με το μπαμπάκι. Αυτό είναι το νέο στοιχείο που εισήγαγα στα καινούρια έργα. Έχουν περισσότερο μαύρο χιούμορ σε σχέση με τα πρώτα της σειράς που παρουσίασα στην γκαλερί Xippas το 2012. Εκείνα ήταν λίγο πιο μαύρα γιατί παρήχθησαν σε καιρούς που δεν ήμουν στα καλύτερά μου, αντιμετώπιζα διάφορα προσωπικά θέματα. Μετά συνήλθα και σκέφτηκα, αφού έχω χιούμορ, γιατί να μην το βγάλω;

 

O ζωγράφος Νίκος Μόσχος μόλις γύρισε εντυπωσιασμένος από τη φουάρ της Βαρκελώνης Facebook Twitter
Το Ηράκλειο δυστυχώς είναι νεκρό εικαστικά, πέρα από κάποιες μεμονωμένες φιλότιμες προσπάθειες που άλλες είναι πετυχημένες κι άλλες όχι... Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

 

Ακούγοντας για μαύρο και μηδενιστικό χιούμορ, και διακρίνοντας πολλαπλά δάνεια στις δουλειές του που ξεκινούν από τον εξπρεσιονισμό και το ντάντα και φτάνουν μέχρι τα σύγχρονα κόμικς, του ζητώ να μου μιλήσει για τις επιρροές του. "Έχω μελετήσει διάφορες τεχνοτροπίες κάνοντας αντίγραφα από έργα παλιών δασκάλων. Μου αρέσουν άπειρα πράγματα, από τις τοιχογραφίες μέσα στα σπήλαια, τη ρομανική και τη μεσαιωνική τέχνη μέχρι το εντελώς σημερινό, τον Χόκνεϊ. Οι καλλιτέχνες της νέας αντικειμενικότητας από τη Γερμανία του Μεσοπολέμου με γοήτευσαν αμέσως με τη σκληρότητά τους γιατί έγινε αυτόματη σύνδεση του τότε με το τώρα μέσα μου, τους αισθάνθηκα πολύ οικείους. Παίζουν επίσης μεγάλο ρόλο τα κόμικς, τα b-movies τα οποία χαζεύω για άπειρες ώρες, το κιτς, που ως μορφή έκφρασης είναι ανεξάντλητο και είναι το τελευταίο πράγμα που θα πεθάνει στον μάταιο τούτο ντουνιά".

 

O ζωγράφος Νίκος Μόσχος μόλις γύρισε εντυπωσιασμένος από τη φουάρ της Βαρκελώνης Facebook Twitter
Tonight I'm gonna have a restless sleep (2014) / Courtesy of the artist and ALMA Gallery

Τον ρωτώ αν η καθημερινότητά του έχει κιτς στοιχεία, αφού η εικόνα που βλέπω μπροστά μου κάθε άλλο παρά κιτς μπορεί να χαρακτηριστεί. "Μπορείς να τα αποφύγεις; Στην εμφάνισή μου είμαι διστακτικός και λίγο φοβητσιάρης. Το σπίτι μου όμως και το εργαστήριο μου τα έχω εμπλουτίσει με τέτοια στοιχεία, δεν τα υποτιμώ. Η κιτς ελληνική πραγματικότητα με εκπλήσσει με την ευρηματικότητά της! Από αφίσες στον δρόμο μέχρι στα τουριστικά μαγαζιά, είναι ανεξάντλητη.

 

Επιστρέφοντας στο καλλιτεχνικό του βλέμμα, ζητώ από τον Νίκο να μου περιγράψει πώς διαχειρίστηκε το βιογραφικό κομμάτι που ενθέτει στα έργα του με την πάροδο των χρόνων. "Ξεκίνησα με μελέτη αυστηρά ακαδημαϊκή και από ένα σημείο κι έπειτα άρχισε να μπαίνει ως προτεραιότητα ο εαυτός μου. Εννοώ ότι για ένα μεγάλο διάστημα, όσο διήρκεσε η μελέτη, έμπαινε η ζωγραφική πριν από εμένα. Τώρα θεωρώ ότι η ψυχοσύνθεσή μου έχει πάρει αμιγώς τα πρωτεία. Δεν μπορώ να ζωγραφίσω κάτι που δεν έχει λόγο ύπαρξης. Όσο περνάνε τα χρόνια, φυσικά κάποιος γνωρίζει καλύτερα τον εαυτό του. Ανατρέχω πολύ συχνά στο παρελθόν και συγκρίνω το τώρα με το τότε. Πώς λειτουργώ, τι προτιμώ, τι μου αρέσει να διαβάζω, τι απόψεις έχω, οι θέσεις μου έχουν μετατοπιστεί με τον καιρό σε πολλά ζητήματα".

 

O ζωγράφος Νίκος Μόσχος μόλις γύρισε εντυπωσιασμένος από τη φουάρ της Βαρκελώνης Facebook Twitter
I heard a noise in the back yard while I was watching TV (2014) / Courtesy of the artist and ALMA Gallery

 

Έτσι εξηγούνται και οι μακροσκελείς περιγραφικοί τίτλοι που επιλέγει να δίνει στα έργα του: "Τότε απομόνωνα στιγμές, λειτουργούσα περισσότερο σε έναν συγκεκριμένο χωροχρόνο. Πλέον για μένα οι έννοιες του παρελθόντος δεν έχουν καμία αξία, γιατί όταν βρίσκεσαι μπροστά σε ουσιώδη ζητήματα ζωής και θανάτου, όλα τα υπόλοιπα τα αγνοείς παντελώς. Σαφώς αναγνωρίζω και σέβομαι το παρελθόν αλλά προσπαθώ να βιώνω τις ακραίες εκφάνσεις της ζωής και του θανάτου σαν ένα ντοκιμαντέρ. Έχω βρεθεί μπροστά σε θάνατο δικού μου ανθρώπου και έχω ξεγεννήσει ο ίδιος τον σκύλο και τη γάτα μου. Όταν τα βλέπεις αυτά, αξιολογείς αλλιώς τα πράγματα, γίνεσαι άλλος άνθρωπος. Μπορείς να γίνεις πιο χρήσιμος, πράγμα απαραίτητο διότι ζούμε στην εποχή της μεγάλης έχθρας".

Μου αρέσουν άπειρα πράγματα, από τις τοιχογραφίες μέσα στα σπήλαια, τη ρομανική και τη μεσαιωνική τέχνη μέχρι το εντελώς σημερινό, τον Χόκνεϊ.

"Ποιους εχθρευόμαστε;" ρωτώ τον Νίκο. "Γινόμαστε ο ένας εχθρός του άλλου. Έτσι γαλουχηθήκαμε, η όραση και η κρίση μας δεν γυμνάστηκε σωστά, γίναμε κοντόφθαλμοι. Δεν έχουμε τα εφόδια να δούμε το μετά από εμάς. Ή ακόμα και το παραπέρα από εμάς που συμβαίνει τώρα. Νομίζω ότι με τη βοήθεια πλέον της τεχνολογίας που μας δίνει τη δυνατότητα να γνωρίζουμε τι ακριβώς γίνεται στον υπόλοιπο κόσμο, καλό είναι να μην εθελοτυφλούμε. Συμβαίνουν συγκλονιστικά πράγματα καθημερινά. Μόνο αν είσαι ένα πετσί σκέτο, ξύλο ή μέταλλο, μόνο τότε δεν θα λυγίσεις με όλα αυτά".

 

O ζωγράφος Νίκος Μόσχος μόλις γύρισε εντυπωσιασμένος από τη φουάρ της Βαρκελώνης Facebook Twitter
Αγαπημένος μου προορισμός είναι η Κωνσταντινούπολη. Βρήκα φοβερό να κάθομαι στο γρασίδι κατά το Ραμαζάνι, με τόσο κόσμο με τον οποίον δεν ταυτίζομαι πουθενά, και να μου προσφέρουν τόσο ευγενικά να φάω ή να πιω νερό. Αισθάνθηκα μεγάλη οικειότητα... Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Ο Νίκος ωστόσο δεν έχει εισάγει την τεχνολογία στη ζωή του σε τέτοιο βαθμό ώστε να επηρεάζει τη δουλειά του. Δεν έχει ασχοληθεί καθόλου με Photoshop και σχετικά προγράμματα, αφού δεν το βρίσκει απαραίτητο. "Σαφώς και θα αλλοιωθεί το βλέμμα μου αν καταπιαστώ με αυτά, είναι σαν μια παρέμβαση στη δουλειά μου. Γνωρίζω τις άπειρες δυνατότητες που προσφέρουν, αλλά νιώθω ότι με κάποιο τρόπο θα κατευθύνουν τη σκέψη μου. Εννοείται ότι δεν κρίνω τη γενιά του tumblr που βασίζει την τέχνη της σε αυτά τα εργαλεία, έχουν κάνει σπουδαία πράγματα. Για εμένα απλά είναι περιττό. Άσε που πιθανότατα να μην μπορώ να το διαχειριστώ. Δεν μου αρέσουν οι πολλές λύσεις. Όταν μου παρουσιάζεις μια γκάμα από λύσεις, μπλοκάρω, θέλω να τις μελετήσω όλες. Θέλω είτε να τη βρω μόνος μου, είτε να με φτάσεις σε μια διχάλα και να μου πεις "είναι αυτό ή αυτό". Είναι πολύ συγκεκριμένα τα πράγματα στο μυαλό μου. Σε τέτοιες περιπτώσεις χάνεται η αρχική ενέργεια που με κινητοποιεί. Εγώ δουλεύω με πολλά προσχέδια οπότε σαφώς και δεν θα ήθελα σε καμιά περίπτωση να τιθασεύσω αυτό τον τρόπο δουλειάς. Με το Photoshop τα πράγματα γίνονται πλαστικά". 

 

Λίγο πριν αποχαιρετιστούμε, ανοίγω πάλι κουβέντα για ταξίδια, για να τον επαναφέρω στην ενθουσιώδη διάθεση με την οποία ήρθε να με βρει. "Αγαπημένος μου προορισμός είναι η Κωνσταντινούπολη. Βρήκα φοβερό να κάθομαι στο γρασίδι κατά το Ραμαζάνι, με τόσο κόσμο με τον οποίον δεν ταυτίζομαι πουθενά, και να μου προσφέρουν τόσο ευγενικά να φάω ή να πιω νερό. Αισθάνθηκα μεγάλη οικειότητα. Εν αντιθέσει, δεν μου αρέσει καθόλου το Λονδίνο, το βρίσκω μίζερο και ψεύτικο χωρίς λόγο. Τα μουσεία και οι εκθέσεις παίζουν φυσικά σημαντικό ρόλο σε έναν τόπο που επισκέπτομαι. Το Istanbul Modern ας πούμε είναι εξαιρετικό! Ζουν και οι Τούρκοι σε μια κοχλάζουσα περίοδο που γεννάει ωραία πράγματα".

 

O ζωγράφος Νίκος Μόσχος μόλις γύρισε εντυπωσιασμένος από τη φουάρ της Βαρκελώνης Facebook Twitter
Untitled (2013) / Courtesy of the artist and ALMA Gallery

 

O ζωγράφος Νίκος Μόσχος μόλις γύρισε εντυπωσιασμένος από τη φουάρ της Βαρκελώνης Facebook Twitter
Untitled (2014) / Courtesy of the artist and ALMA Gallery

 

O ζωγράφος Νίκος Μόσχος μόλις γύρισε εντυπωσιασμένος από τη φουάρ της Βαρκελώνης Facebook Twitter
Untitled (2013) / Courtesy of the artist and ALMA Gallery

 

 

1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Χάρις Επαμεινώνδα: Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις

Εικαστικά / Χάρις Επαμεινώνδα: «Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις»

Η βραβευμένη με Αργυρό Λέοντα Κύπρια εικαστικός συνθέτει έναν κόσμο θραυσμάτων, αποκομμάτων της εσωτερικότητας, με ελλειπτικές εικόνες, τον οποίο μας προκαλεί να ανακατασκευάσουμε μέσα από τη σταδιακή του αποκάλυψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Εικαστικά / Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Οι δύο καλλιτέχνες με καταγωγή από Κύπρο και Ελλάδα αντίστοιχα, παρουσιάζουν νέα έργα τους σε μια από τις σημαντικότερες εικαστικές διοργανώσεις της Βρετανίας που φιλοξενεί 30 καλλιτέχνες και συλλογικότητες, με αναθέσεις και θεματικές που έχουν να κάνουν με τη γεωγραφία και τις αξίες που διαπερνούν την πόλη αυτή: καταγωγή και μνήμη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση για την πολύχρωμη, πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Εικαστικά / Μια έκθεση για την πολύχρωμη και πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Ο Τόνι Μιλάκης καταγράφει μια πόλη που η πραγματικότητα προσφέρει τις καλύτερες ζωγραφικές λύσεις, που ακόμη και το πιο ευφάνταστο μυαλό ενός καλλιτέχνη δεν μπορεί να τις επινοήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Ο Ζαν Φρανσουά Μιλέ και η ατέρμονη γοητεία της φύσης και των εργατών της γης

Εικαστικά / Ζαν Φρανσουά Μιλέ: ο ζωγράφος που ο Βαν Γκογκ αποκαλούσε «πρωτοπόρο»

«Όσο το σκέφτομαι, τόσο περισσότερο νομίζω ότι ο Μιλέ πίστευε σε κάτι ανώτερο» έγραφε ο Βαν Γκογκ για τον «ζωγράφο των χωρικών» αλλά και έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του γαλλικού ρεαλισμού. Η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου τον τιμά με μια μεγάλη έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το Μοναστήρι του Καρόλου: Το μουσείο του «κομμωτή των σταρ»

Εικαστικά / Κάρολος: O «κομμωτής των σταρ» έχει πλέον δικό του μουσείο στα Χανιά

Το «Μοναστήρι του Καρόλου», ένα ενετικό κτίσμα του 1583 και κατοικία του αυτοδίδακτου δημιουργού από το 1991, έχει μετατραπεί σε ένα μοναδικό καταφύγιο όπου συνυπάρχουν η ιστορία της κομμωτικής, έργα Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών μαζί με μνήμες της Μαρίας Κάλλας, της Μπριζίτ Μπαρντό αλλά και της Μαντάμ Ορτάνς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

Εικαστικά / Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

«Τα έργα του αποθεώνουν την ικανότητα του έρωτα να μας αποσπά από την ιδέα του θανάτου». Και έχουμε την ευκαιρία να τα δούμε στην αναδρομική έκθεση του Ιδρύματος Γουλανδρή στην Άνδρο, και στην Αθήνα. Όλα σχεδόν, εκτός από το πιο γνωστό του, το οποίο οι επιμελητές απέρριψαν ως «κραυγαλέο»...
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το Fondation Louis Vuitton υποδέχεται 270 έργα του Gerhard Richter σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση

Εικαστικά / Gerhard Richter: «Τώρα που δεν απέμειναν ιερείς ή φιλόσοφοι, οι καλλιτέχνες είναι οι σημαντικότεροι άνθρωποι στον κόσμο»

270 έργα ενός από τους σημαντικότερους εν ζωή ζωγράφους θα εκτεθούν το φθινόπωρο στο Fondation Louis Vuitton σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Εικαστικά / Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Μια διεθνής έκθεση με 241 φωτογραφίες, που μέχρι πρόσφατα δεν είχαν δει το φως δημοσιότητας και αποκαλύπτουν άγνωστες πτυχές της ζωής της πιο διάσημης ζωγράφου του 20ού αιώνα, κάνει στάση το φθινόπωρο στη συμπρωτεύουσα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Έκθεση αφισών στην Ύδρα μιας Ελλάδας ανόθευτης και ταπεινής

Εικαστικά / Πώς διαφήμιζε η Ελλάδα τον εαυτό της στο εξωτερικό από το ’30 έως το ’60;

Μια σειρά αφισών του ΕΟΤ, σε μια έκθεση που φιλοξενείται στην οικία Λαζάρου Κουντουριώτη, αποκαλύπτει τις πρώτες απόπειρες και τα αρχικά βήματα του ελληνικού τουρισμού, με την υπογραφή σημαντικών Ελλήνων καλλιτεχνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Εικαστικά / Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Έχει βοσκήσει πρόβατα, έχει πουλήσει κουλούρια και έχει δουλέψει στην οικοδομή, μέχρι που αποφάσισε ότι το μόνο που ήθελε να γίνει είναι καλλιτέχνης. Τελικά, εξελίχθηκε σε έναν από τους κορυφαίους και διεθνώς αναγνωρισμένους Έλληνες δημιουργούς. Ο πρώην πρύτανης της ΑΣΚΤ είναι άνθρωπος από σπάνια πάστα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας

Εικαστικά / «Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας

Μια μεγάλη έκθεση στο Σικάγο εξετάζει την γκέι ταυτότητα ως ιστορικό φαινόμενο μέσα από 300 έργα που δημιουργήθηκαν κυρίως στην περίοδο μεταξύ του 1869, όταν δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά η λέξη «ομοφυλόφιλος», και του 1939
THE LIFO TEAM
Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Εικαστικά / Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Σε μια σειρά έργων που παρουσιάζει το θαύμα της ανθοφορίας των λουλουδιών και των φυτών, μια από τις πιο αξιοσέβαστες καλλιτέχνιδες της Σουηδίας στρέφεται σε έναν κόσμο ομορφιάς, γαλήνης και ισορροπίας για να αποκαλύψει αλήθειες για την ανθρώπινη κατάσταση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το «Πλέγμα των Κυκλάδων» και μια έκθεση που μας ταξιδεύει στις διαχρονικές του συνδέσεις

Εικαστικά / Το «Πλέγμα των Κυκλάδων» και μια έκθεση για τις διαχρονικές του συνδέσεις

Μπορεί η σύγχρονη τέχνη να συνομιλήσει δημιουργικά με την αρχαία πολιτιστική κληρονομιά; Στην ΕΦΑ Κυκλάδων πίστεψαν στο «στοίχημα» και έτσι προέκυψε μια έκθεση με ξεχωριστό ενδιαφέρον στο Αρχαιολογικό Μουσείο Ίου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Από τον Περικλή Βυζάντιο και τον Jean Tinguely μέχρι τον Robert McCabe

Εικαστικά / «Νήματα επιλογής»: Μια αθηναϊκή έκθεση δένει φωνές και γενιές

Μια ομαδική έκθεση στην Αίθουσα Τέχνης Αθηνών, με έργα των Περικλή Βυζάντιου, Robert McCabe και Jean Tinguely, μεταξύ άλλων, φέρνει σε διάλογο Έλληνες και ξένους καλλιτέχνες διαφορετικών αναφορών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο «Ένοικος» του Παντελή Μάκκα: Μια γιορταστική βιντεοεγκατάσταση

Εικαστικά / Ο «Ένοικος» του Παντελή Μάκκα: Μια γιορταστική βιντεοεγκατάσταση

Μια ρετροσπεκτίβα δεκαπέντε χρόνων η οποία αποτελείται από έναν καταιγισμό εικόνων που δημιούργησε με την κάμερά του ο γνωστός video artist για μια σειρά σημαντικών παραστάσεων, οι οποίες παρουσιάζονται αποδεσμευμένες από τη θεατρική τους υπόσταση.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

σχόλια

1 σχόλια