Ο Mike Kelley και το «Κάστρο της Μοναξιάς» του στην Αθήνα

Ο Mike Kelley και το «Κάστρο της Μοναξιάς» του στην Αθήνα Facebook Twitter
Mike Kelley, Kandor #5, 2007. Βίντεο μεταφερμένο σε DVD, ξύλο, γυαλί, καουτσούκ, μέταλλο, πλαστικό, ρητίνη, Έκδοση ½. Συλλογή Ringier, Ελβετία. Installation View ©PanosKokkinias
0

Ο Σούπερμαν είναι ο πρώτος υπερήρωας που γεννήθηκε και αγαπήθηκε από τα κόμικς. Καταγόταν από τον εξωπλανήτη Κρύπτον, ο οποίος θα καταστρεφόταν και γι' αυτό, όταν ο Σούπερμαν ήταν μωρό, ο πατέρας του τον φυγάδευσε στη Γη. Ωστόσο, ο μύθος καταλήγει στο ότι η Καντόρ, η γενέτειρα του Σούπερμαν στον Κρύπτον, δεν αφανίστηκε τελικά, παρά υπέστη δραματική σμίκρυνση και στη συνέχεια εμφιάλωση από έναν κακό. Έτσι, ο Σούπερμαν κατάφερε να την περισώσει και να τη συντηρεί μέσα σε γυάλινο κώδωνα, που ήταν το Κάστρο της Μοναξιάς.


Έκτοτε, αυτό αποτελούσε σύμβολο του χαμένου παρελθόντος του και του συναισθήματος ψυχικής αποσύνδεσής του από τον πλανήτη Γη που τον υιοθέτησε. Ο Σούπερμαν μπορεί να είναι ευσυνείδητος και απολύτως λειτουργικός, εντούτοις έχει μεγάλο πρόβλημα, γιατί νιώθει τη μνήμη και τη λήθη να του στήνουν τραυματικές παγίδες και γιατί αισθάνεται ότι η ψυχή του είναι άστεγη και πως η επιστροφή της στον μυθικό οίκο της ιδανικής ευτυχίας θα είναι μονίμως ανέφικτη.

Η δουλειά του δεν αφορά μόνο όσους βιώνουν πραγματικό και ζοφερό εκπατρισμό, αλλά και όσους –πολύ περισσότερους– νιώθουν να έχουν απολέσει τη σύνδεση με ό,τι αναγνώριζαν ως οικείο.


Ο Mike Kelley, με τα έργα του από λούτρινα ζωάκια και τις πάνινες κούκλες του που στέκονται όλα τους στον χώρο ως εάν να αποκτούσαν υλική υπόσταση οι χαμένες αναμνήσεις της αγνότητάς μας, καθώς και με τις γλυπτικές αναπαραστάσεις της μυθικής Καντόρ και του Κάστρου της Μοναξιάς, επανερχόταν πάντα στον πόνο που προκαλεί η αίσθηση της ψυχικής απατρίας.

Ο Mike Kelley και το «Κάστρο της Μοναξιάς» του στην Αθήνα Facebook Twitter
Από αριστερά προς τα δεξιά: Mike Kelley, Estral Star #3, 1989, Έτοιμες λούτρινες μαϊμούδες, δεμένες, κατασκευασμένες από βαμβάκι, νήματα, βάτες, πλαστικό δαχτυλίδι, μικρό κουδούνι, βελούδινη ζώνη. Συλλογή Ringier, Ελβετία. // Untitled, 1990, Δύο υφασμάτινες κούκλες ραμμένες μεταξύ τους. Συλλογή Δ.Δασκαλόπουλου // Double Figure (Hairy), 1990, Λούτρινα ζώα. Συλλογή Mark Grotjahn & Jennifer Guidi

Σήμερα η δουλειά του φαντάζει ακόμα πιο καίρια και συγκινητική, επειδή η αίσθηση αυτή έχει γενικευτεί και δεν αφορά μόνο όσους βιώνουν πραγματικό και ζοφερό εκπατρισμό, αλλά και όσους –πολύ περισσότερους– νιώθουν να έχουν απολέσει τη σύνδεση με ό,τι αναγνώριζαν ως οικείο.


Ο Mike Kelley (1954-2012) γεννήθηκε και μεγάλωσε στο Ντιτρόιτ. Το 1978 αποφοίτησε από την περίφημη σχολή καλών τεχνών CalArts στην Καλιφόρνια. Μαζί με τους Paul McCarthy και Raymond Pettibon, μεταξύ άλλων, ανήκει στους δημιουργούς του καλλιτεχνικού σπινθήρα που καθόρισε την ταυτότητα της εικαστικής σκηνής του Λος Άντζελες τη δεκαετία του '80.


Την έκθεσή του στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης έχει επιμεληθεί ο Douglas Fogle και είναι μια παραγωγή του Οργανισμού Πολιτισμού και Ανάπτυξης ΝΕΟΝ, σε συνεργασία με την Πρεσβεία των ΗΠΑ στην Αθήνα.

Ο Mike Kelley και το «Κάστρο της Μοναξιάς» του στην Αθήνα Facebook Twitter
Από αριστερά προς τα δεξιά: Mike Kelley, Girl, 1989, Ακρυλικό σε χαρτί. LAC // Ah...Youth!, 1990, 8 Cibachromes, Έκδοση 3/10. Συλλογή Ringier, Ελβετία // Transplant, 1990, Μεικτή τεχνική. Συλλογή Δ.Δασκαλόπουλου. // Arena #8 (Leopard), 1990,Λούτρινα ζώα, κουβέρτα. Με την ευγενική παραχώρηση της Συλλογής Inigo Philbrick Λονδίνο
Ο Mike Kelley και το «Κάστρο της Μοναξιάς» του στην Αθήνα Facebook Twitter
Mike Kelley, Empathy Displacement: Humanoid Morphology #4, 1990, Ακρυλικό σε πάνελ και χειροποίητη κούκλα σε βαμμένο κουτί από ξύλο και γυαλί. Συλλογή Δ.Δασκαλόπουλου
Ο Mike Kelley και το «Κάστρο της Μοναξιάς» του στην Αθήνα Facebook Twitter
Από εμπρός προς τα πίσω: Mike Kelley, Transplant, 1990, Μεικτή τεχνική. Συλλογή Δ.Δασκαλόπουλου // Ah...Youth!, 1990, 8 Cibachromes, Έκδοση 3/10. Συλλογή Ringier, Ελβετία

Info:

Mike Kelley: Fortress of Solitude

Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, Μέγαρο Σταθάτου, Βασ. Σοφίας & Ηροδότου 1, Αθήνα

Διάρκεια: 16 Νοεμβρίου 2017 – 25 Φεβρουαρίου 2018

Εγκαίνια: 16 Νοεμβρίου 2017, 19:00

Ωράριο λειτουργίας: Δευτέρα–Τετάρτη–Παρασκευή–Σάββατο: 10:00–17:00

Πέμπτη: 10:00–20:00, Κυριακή: 11:00–17:00

Τρίτη: κλειστά

 

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Στο νεοκλασικό οίκημα της οδού Καπλανών 11 με τα έργα του Κωστή Βελώνη

Εικαστικά / Στο νεοκλασικό οίκημα της οδού Καπλανών 11 με τα έργα του Κωστή Βελώνη

Με την έκθεση «A puppet sun» ένα παλιό ωραίο σπίτι εκστασιάζεται με τον προσωρινό του ένοικο, ο οποίος, έως τις 14 Ιανουαρίου 2018, το γαργαλά ελαφρά μέχρι του σημείου που αυτό αποδίδει ασυνείδητες αλήθειες του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ
Άνταμ Σίμτσικ: «Έχω διαβάσει ένα σωρό ανοησίες- Όχι, δεν ψάχνω δουλειά στην Ελλάδα»

Εικαστικά / Άνταμ Σίμτσικ: «Έχω διαβάσει ένα σωρό ανοησίες- Όχι, δεν ψάχνω δουλειά στην Ελλάδα»

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής της documenta 14 σε μια διεξοδική συνέντευξη-απολογισμό της διοργάνωσης που είχε θέμα «Μαθαίνοντας από την Αθήνα» και για περίπου ενάμιση χρόνο «συγκλόνισε» Γερμανία και Ελλάδα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Ευγενία Βερελή αφηγείται ιστορίες που κάνουν την τέχνη μαγεία

Εικαστικά / Τα «μαγικά» κεραμικά της Ευγενίας Βερελή συνομιλούν με το έργο του Αλέκου Φασιανού

«Στις εξιστορήσεις της ζωής σου συχνά ανταποκρίνομαι με ρίγη» λέγεται η έκθεση της νεαρής εικαστικού που λαμβάνει χώρα στο Μουσείο Αλέκου Φασιανού. Το χάσμα του χρόνου εξαφανίζεται και ένας γόνιμος διάλογος ξεκινά ανάμεσα στους δύο καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Εικαστικά / Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Ο Αλέξανδρος Τζάννης δημιουργεί σε μια ερειπωμένη κατασκευή στον λόφο του Φιλοπάππου ένα έργο στο οποίο αποτυπώνονται μέρη από τα κλαδιά του φυτού που βρίσκεται διάσπαρτο στον λόφο, «μεταφρασμένα» σε σίδερο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανένα»

Εικαστικά / Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανέναν»

Πεθαίνει σαν σήμερα ο Ιταλός ζωγράφος Τζόρτζιο ντε Κίρικο. Διαβάζουμε ξανά μια δύστροπη και νευρική συνέντευξή του από το 1966, στην οποία μιλάει ελεύθερα, σκληρά, συχνά όμως και με αλήθειες, για τη σύγχρονη ζωγραφική.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Αγγελική Αντωνοπούλου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Αντωνοπούλου: «Τι να σου πει η τέχνη με μια τέτοια καθημερινότητα»

Είναι ιδιοκτήτρια μιας σημαντικής γκαλερί της πόλης. Πιστεύει πως πλέον δεν υπάρχουν πολλοί γκαλερίστες ή συλλέκτες που να παθιάζονται με την τέχνη. Είναι σίγουρη, όμως, πως το να ανακαλύπτεις την ομορφιά στην τέχνη είναι ό,τι πιο αισιόδοξο. Η Αγγελική Αντωνοπούλου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Εικαστικά / Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Από τον Ρότζερ Μπάλεν και τον Γιούργκεν Τέλερ μέχρι τη συνομιλία του έργου του Ακριθάκη και του Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη με σύγχρονους δημιουργούς, αυτόν τον μήνα μουσεία, ιδρύματα και αίθουσες τέχνης προτείνουν πολλά και ενδιαφέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση με το χρώμα των φανταστικών κόσμων και των μύθων

Εικαστικά / Αντωνάκης Χριστοδούλου: «Ευτυχώς, υπάρχουν ομόφυλα ζευγάρια που περπατάνε χέρι-χέρι»

Με αφορμή τη νέα του έκθεση, «Purpose, Desire, Emptiness», ο εικαστικός μάς μιλάει για ιστορίες της παιδικής του ηλικίας που μπλέκονται με μύθους και τέρατα, την ποπ κουλτούρα και τη βιομηχανία του σεξ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Εικαστικά / Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Η Κατερίνα Κομιανού περιπλανιέται στην πόλη εξερευνώντας την αστική τοπογραφία και καταγράφει την πολιτική πραγματικότητα μέσα από δημόσια γλυπτά και αντικείμενα στο κέντρο της Αθήνας με μια αναλογική φωτογραφική μηχανή ή μια ερασιτεχνική Super8.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ