Ο Mike Kelley και το «Κάστρο της Μοναξιάς» του στην Αθήνα

Ο Mike Kelley και το «Κάστρο της Μοναξιάς» του στην Αθήνα Facebook Twitter
Mike Kelley, Kandor #5, 2007. Βίντεο μεταφερμένο σε DVD, ξύλο, γυαλί, καουτσούκ, μέταλλο, πλαστικό, ρητίνη, Έκδοση ½. Συλλογή Ringier, Ελβετία. Installation View ©PanosKokkinias
0

Ο Σούπερμαν είναι ο πρώτος υπερήρωας που γεννήθηκε και αγαπήθηκε από τα κόμικς. Καταγόταν από τον εξωπλανήτη Κρύπτον, ο οποίος θα καταστρεφόταν και γι' αυτό, όταν ο Σούπερμαν ήταν μωρό, ο πατέρας του τον φυγάδευσε στη Γη. Ωστόσο, ο μύθος καταλήγει στο ότι η Καντόρ, η γενέτειρα του Σούπερμαν στον Κρύπτον, δεν αφανίστηκε τελικά, παρά υπέστη δραματική σμίκρυνση και στη συνέχεια εμφιάλωση από έναν κακό. Έτσι, ο Σούπερμαν κατάφερε να την περισώσει και να τη συντηρεί μέσα σε γυάλινο κώδωνα, που ήταν το Κάστρο της Μοναξιάς.


Έκτοτε, αυτό αποτελούσε σύμβολο του χαμένου παρελθόντος του και του συναισθήματος ψυχικής αποσύνδεσής του από τον πλανήτη Γη που τον υιοθέτησε. Ο Σούπερμαν μπορεί να είναι ευσυνείδητος και απολύτως λειτουργικός, εντούτοις έχει μεγάλο πρόβλημα, γιατί νιώθει τη μνήμη και τη λήθη να του στήνουν τραυματικές παγίδες και γιατί αισθάνεται ότι η ψυχή του είναι άστεγη και πως η επιστροφή της στον μυθικό οίκο της ιδανικής ευτυχίας θα είναι μονίμως ανέφικτη.

Η δουλειά του δεν αφορά μόνο όσους βιώνουν πραγματικό και ζοφερό εκπατρισμό, αλλά και όσους –πολύ περισσότερους– νιώθουν να έχουν απολέσει τη σύνδεση με ό,τι αναγνώριζαν ως οικείο.


Ο Mike Kelley, με τα έργα του από λούτρινα ζωάκια και τις πάνινες κούκλες του που στέκονται όλα τους στον χώρο ως εάν να αποκτούσαν υλική υπόσταση οι χαμένες αναμνήσεις της αγνότητάς μας, καθώς και με τις γλυπτικές αναπαραστάσεις της μυθικής Καντόρ και του Κάστρου της Μοναξιάς, επανερχόταν πάντα στον πόνο που προκαλεί η αίσθηση της ψυχικής απατρίας.

Ο Mike Kelley και το «Κάστρο της Μοναξιάς» του στην Αθήνα Facebook Twitter
Από αριστερά προς τα δεξιά: Mike Kelley, Estral Star #3, 1989, Έτοιμες λούτρινες μαϊμούδες, δεμένες, κατασκευασμένες από βαμβάκι, νήματα, βάτες, πλαστικό δαχτυλίδι, μικρό κουδούνι, βελούδινη ζώνη. Συλλογή Ringier, Ελβετία. // Untitled, 1990, Δύο υφασμάτινες κούκλες ραμμένες μεταξύ τους. Συλλογή Δ.Δασκαλόπουλου // Double Figure (Hairy), 1990, Λούτρινα ζώα. Συλλογή Mark Grotjahn & Jennifer Guidi

Σήμερα η δουλειά του φαντάζει ακόμα πιο καίρια και συγκινητική, επειδή η αίσθηση αυτή έχει γενικευτεί και δεν αφορά μόνο όσους βιώνουν πραγματικό και ζοφερό εκπατρισμό, αλλά και όσους –πολύ περισσότερους– νιώθουν να έχουν απολέσει τη σύνδεση με ό,τι αναγνώριζαν ως οικείο.


Ο Mike Kelley (1954-2012) γεννήθηκε και μεγάλωσε στο Ντιτρόιτ. Το 1978 αποφοίτησε από την περίφημη σχολή καλών τεχνών CalArts στην Καλιφόρνια. Μαζί με τους Paul McCarthy και Raymond Pettibon, μεταξύ άλλων, ανήκει στους δημιουργούς του καλλιτεχνικού σπινθήρα που καθόρισε την ταυτότητα της εικαστικής σκηνής του Λος Άντζελες τη δεκαετία του '80.


Την έκθεσή του στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης έχει επιμεληθεί ο Douglas Fogle και είναι μια παραγωγή του Οργανισμού Πολιτισμού και Ανάπτυξης ΝΕΟΝ, σε συνεργασία με την Πρεσβεία των ΗΠΑ στην Αθήνα.

Ο Mike Kelley και το «Κάστρο της Μοναξιάς» του στην Αθήνα Facebook Twitter
Από αριστερά προς τα δεξιά: Mike Kelley, Girl, 1989, Ακρυλικό σε χαρτί. LAC // Ah...Youth!, 1990, 8 Cibachromes, Έκδοση 3/10. Συλλογή Ringier, Ελβετία // Transplant, 1990, Μεικτή τεχνική. Συλλογή Δ.Δασκαλόπουλου. // Arena #8 (Leopard), 1990,Λούτρινα ζώα, κουβέρτα. Με την ευγενική παραχώρηση της Συλλογής Inigo Philbrick Λονδίνο
Ο Mike Kelley και το «Κάστρο της Μοναξιάς» του στην Αθήνα Facebook Twitter
Mike Kelley, Empathy Displacement: Humanoid Morphology #4, 1990, Ακρυλικό σε πάνελ και χειροποίητη κούκλα σε βαμμένο κουτί από ξύλο και γυαλί. Συλλογή Δ.Δασκαλόπουλου
Ο Mike Kelley και το «Κάστρο της Μοναξιάς» του στην Αθήνα Facebook Twitter
Από εμπρός προς τα πίσω: Mike Kelley, Transplant, 1990, Μεικτή τεχνική. Συλλογή Δ.Δασκαλόπουλου // Ah...Youth!, 1990, 8 Cibachromes, Έκδοση 3/10. Συλλογή Ringier, Ελβετία

Info:

Mike Kelley: Fortress of Solitude

Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, Μέγαρο Σταθάτου, Βασ. Σοφίας & Ηροδότου 1, Αθήνα

Διάρκεια: 16 Νοεμβρίου 2017 – 25 Φεβρουαρίου 2018

Εγκαίνια: 16 Νοεμβρίου 2017, 19:00

Ωράριο λειτουργίας: Δευτέρα–Τετάρτη–Παρασκευή–Σάββατο: 10:00–17:00

Πέμπτη: 10:00–20:00, Κυριακή: 11:00–17:00

Τρίτη: κλειστά

 

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Στο νεοκλασικό οίκημα της οδού Καπλανών 11 με τα έργα του Κωστή Βελώνη

Εικαστικά / Στο νεοκλασικό οίκημα της οδού Καπλανών 11 με τα έργα του Κωστή Βελώνη

Με την έκθεση «A puppet sun» ένα παλιό ωραίο σπίτι εκστασιάζεται με τον προσωρινό του ένοικο, ο οποίος, έως τις 14 Ιανουαρίου 2018, το γαργαλά ελαφρά μέχρι του σημείου που αυτό αποδίδει ασυνείδητες αλήθειες του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ
Άνταμ Σίμτσικ: «Έχω διαβάσει ένα σωρό ανοησίες- Όχι, δεν ψάχνω δουλειά στην Ελλάδα»

Εικαστικά / Άνταμ Σίμτσικ: «Έχω διαβάσει ένα σωρό ανοησίες- Όχι, δεν ψάχνω δουλειά στην Ελλάδα»

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής της documenta 14 σε μια διεξοδική συνέντευξη-απολογισμό της διοργάνωσης που είχε θέμα «Μαθαίνοντας από την Αθήνα» και για περίπου ενάμιση χρόνο «συγκλόνισε» Γερμανία και Ελλάδα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«ΤΕΧΝΗ – ΔΙΑΓΩΝΙΟΣ»: Η διαρκής συμβολή των δύο ομάδων στην ανεπανάληπτη πολιτισμική κίνηση της Θεσσαλονίκης

Εικαστικά / «Διαγώνιος» και «Τέχνη»: Πρόσφεραν παιδεία στη Θεσσαλονίκη. Τώρα συναντιούνται ξανά σε μια έκθεση

Η «Διαγώνιος» του Ντίνου Χριστιανόπουλου και η Καλλιτεχνική Εταιρεία «Τέχνη» επιστρέφουν στο προσκήνιο μέσα από ένα αφιέρωμα στο Τελλόγλειο Ίδρυμα, που αναδεικνύει δύο ιστορικές ομάδες της πνευματικής ζωής της Θεσσαλονίκης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «λίστα Τραμπ» και τα «απαράδεκτα έργα τέχνης» οδηγούν σε μια άλλη Αμερική

Εικαστικά / Tο μένος του Τραμπ για το Smithsonian: Λογοκρισία, ρατσισμός, λίστες με «απαράδεκτα» έργα

Με στόχο το μεγαλύτερο συγκρότημα μουσείων και ερευνητικών κέντρων στον κόσμο, ο Τραμπ επιχειρεί να ασκήσει έλεγχο και λογοκρισία σε έργα τέχνης και στο περιεχόμενο εκθέσεων, κατηγορώντας το Smithsonian ως «woke» και απειλώντας με περικοπές της χρηματοδότησής του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Εικαστικά / Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Μια από τις πιο εξέχουσες συλλέκτριες στην Ευρώπη, η οποία έχει αφήσει το αποτύπωμά της και στην Ύδρα, αποφάσισε να πουλήσει τη συλλογή σουρεαλιστικής και μεταπολεμικής τέχνης που στεγάζει στο σπίτι της στο Λονδίνο -τη μεγαλύτερη αυτού του είδους- σε μια δημοπρασία-ορόσημο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χάρις Επαμεινώνδα: Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις

Εικαστικά / Χάρις Επαμεινώνδα: «Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις»

Η βραβευμένη με Αργυρό Λέοντα Κύπρια εικαστικός συνθέτει έναν κόσμο θραυσμάτων, αποκομμάτων της εσωτερικότητας, με ελλειπτικές εικόνες, τον οποίο μας προκαλεί να ανακατασκευάσουμε μέσα από τη σταδιακή του αποκάλυψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Εικαστικά / Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Οι δύο καλλιτέχνες με καταγωγή από Κύπρο και Ελλάδα αντίστοιχα, παρουσιάζουν νέα έργα τους σε μια από τις σημαντικότερες εικαστικές διοργανώσεις της Βρετανίας που φιλοξενεί 30 καλλιτέχνες και συλλογικότητες, με αναθέσεις και θεματικές που έχουν να κάνουν με τη γεωγραφία και τις αξίες που διαπερνούν την πόλη αυτή: καταγωγή και μνήμη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση για την πολύχρωμη, πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Εικαστικά / Μια έκθεση για την πολύχρωμη και πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Ο Τόνι Μιλάκης καταγράφει μια πόλη που η πραγματικότητα προσφέρει τις καλύτερες ζωγραφικές λύσεις, που ακόμη και το πιο ευφάνταστο μυαλό ενός καλλιτέχνη δεν μπορεί να τις επινοήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Ο Ζαν Φρανσουά Μιλέ και η ατέρμονη γοητεία της φύσης και των εργατών της γης

Εικαστικά / Ζαν Φρανσουά Μιλέ: ο ζωγράφος που ο Βαν Γκογκ αποκαλούσε «πρωτοπόρο»

«Όσο το σκέφτομαι, τόσο περισσότερο νομίζω ότι ο Μιλέ πίστευε σε κάτι ανώτερο» έγραφε ο Βαν Γκογκ για τον «ζωγράφο των χωρικών» αλλά και έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του γαλλικού ρεαλισμού. Η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου τον τιμά με μια μεγάλη έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το Μοναστήρι του Καρόλου: Το μουσείο του «κομμωτή των σταρ»

Εικαστικά / Κάρολος: O «κομμωτής των σταρ» έχει πλέον δικό του μουσείο στα Χανιά

Το «Μοναστήρι του Καρόλου», ένα ενετικό κτίσμα του 1583 και κατοικία του αυτοδίδακτου δημιουργού από το 1991, έχει μετατραπεί σε ένα μοναδικό καταφύγιο όπου συνυπάρχουν η ιστορία της κομμωτικής, έργα Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών μαζί με μνήμες της Μαρίας Κάλλας, της Μπριζίτ Μπαρντό αλλά και της Μαντάμ Ορτάνς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

Εικαστικά / Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

«Τα έργα του αποθεώνουν την ικανότητα του έρωτα να μας αποσπά από την ιδέα του θανάτου». Και έχουμε την ευκαιρία να τα δούμε στην αναδρομική έκθεση του Ιδρύματος Γουλανδρή στην Άνδρο, και στην Αθήνα. Όλα σχεδόν, εκτός από το πιο γνωστό του, το οποίο οι επιμελητές απέρριψαν ως «κραυγαλέο»...
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το Fondation Louis Vuitton υποδέχεται 270 έργα του Gerhard Richter σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση

Εικαστικά / Gerhard Richter: «Τώρα που δεν απέμειναν ιερείς ή φιλόσοφοι, οι καλλιτέχνες είναι οι σημαντικότεροι άνθρωποι στον κόσμο»

270 έργα ενός από τους σημαντικότερους εν ζωή ζωγράφους θα εκτεθούν το φθινόπωρο στο Fondation Louis Vuitton σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Εικαστικά / Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Μια διεθνής έκθεση με 241 φωτογραφίες, που μέχρι πρόσφατα δεν είχαν δει το φως δημοσιότητας και αποκαλύπτουν άγνωστες πτυχές της ζωής της πιο διάσημης ζωγράφου του 20ού αιώνα, κάνει στάση το φθινόπωρο στη συμπρωτεύουσα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Έκθεση αφισών στην Ύδρα μιας Ελλάδας ανόθευτης και ταπεινής

Εικαστικά / Πώς διαφήμιζε η Ελλάδα τον εαυτό της στο εξωτερικό από το ’30 έως το ’60;

Μια σειρά αφισών του ΕΟΤ, σε μια έκθεση που φιλοξενείται στην οικία Λαζάρου Κουντουριώτη, αποκαλύπτει τις πρώτες απόπειρες και τα αρχικά βήματα του ελληνικού τουρισμού, με την υπογραφή σημαντικών Ελλήνων καλλιτεχνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Εικαστικά / Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Έχει βοσκήσει πρόβατα, έχει πουλήσει κουλούρια και έχει δουλέψει στην οικοδομή, μέχρι που αποφάσισε ότι το μόνο που ήθελε να γίνει είναι καλλιτέχνης. Τελικά, εξελίχθηκε σε έναν από τους κορυφαίους και διεθνώς αναγνωρισμένους Έλληνες δημιουργούς. Ο πρώην πρύτανης της ΑΣΚΤ είναι άνθρωπος από σπάνια πάστα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας

Εικαστικά / «Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας

Μια μεγάλη έκθεση στο Σικάγο εξετάζει την γκέι ταυτότητα ως ιστορικό φαινόμενο μέσα από 300 έργα που δημιουργήθηκαν κυρίως στην περίοδο μεταξύ του 1869, όταν δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά η λέξη «ομοφυλόφιλος», και του 1939
THE LIFO TEAM
Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Εικαστικά / Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Σε μια σειρά έργων που παρουσιάζει το θαύμα της ανθοφορίας των λουλουδιών και των φυτών, μια από τις πιο αξιοσέβαστες καλλιτέχνιδες της Σουηδίας στρέφεται σε έναν κόσμο ομορφιάς, γαλήνης και ισορροπίας για να αποκαλύψει αλήθειες για την ανθρώπινη κατάσταση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ