Ο Cy Twombly μαζί με τους θεούς του στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης Facebook Twitter
CY TWOMΒLY © Fondazione Nicola Del Roscio. Courtesy Archives Fondazione Nicola Del Roscio.

Ο Cy Twombly μαζί με τους θεούς του στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης

0

Για πρώτη φορά έργα του Cy Twombly, εμπνευσμένα από μορφές και αφηγήσεις της ελληνικής μυθολογίας, θα εκτεθούν μαζί με έργα της αρχαιότητας. Στόχος είναι να ανοίξει μεταξύ τους ένας διάλογος που θα οδηγήσει ενδεχομένως σε μια ευρύτερη «συνομιλία» μεταξύ αρχαίας και σύγχρονης τέχνης. Η έκθεση θα έχει τίτλο «Θεϊκοί Διάλογοι. Ο Cy Twombly και η ελληνική αρχαιότητα» και θα παρουσιαστεί το διάστημα μεταξύ 25 Μαΐου και 3 Σεπτεμβρίου. Μέσα από το πλούσιο και περίπλοκο ζωγραφικό και γλυπτικό έργο του, το οποίο απλώνεται σε έξι παραγωγικές δεκαετίες, ο Cy Twombly αναγνωρίζεται ως ένας καλλιτέχνης που γεφυρώνει τη μεταπολεμική αμερικανική εικαστική κουλτούρα (όπως τη διαμόρφωσε ο αφηρημένος εξπρεσιονισμός) με την κουλτούρα της Μεσογείου.


Ο Edwin Parker Twombly Jr, όπως είναι το πραγματικό του όνομα, γεννήθηκε το 1928 στο Λέξινγκτον της Βιρτζίνια. Τον ξέρουν όμως όλοι ως Cy, επειδή «κληρονόμησε» το παρατσούκλι του πατέρα του, που το είχε υιοθετήσει επειδή θαύμαζε τον θρυλικό παίκτη του μπέιζμπολ Cy(clone) Young. Τo 1950, μετά τις βασικές του σπουδές στη Σχολή Καλών Τεχνών της Βοστώνης, ο Cy Twombly βρέθηκε στη Νέα Υόρκη, όπου γνωρίστηκε με άλλες θρυλικές φιγούρες της εποχής, όπως ο Robert Rauschenberg και ο Jasper Johns. Όλοι τους, καθένας με τον δικό του, διαφορετικό, ιδιοσυγκρασιακό τρόπο, άρχιζαν να ορίζουν τις αποστάσεις που τους απομάκρυναν από τη θεμελιώδη εκδοχή του αφηρημένου εξπρεσιονισμού. Ειδικότερα, η γνωριμία του με τον Rauschenberg υπήρξε ποικιλοτρόπως καθοριστική. Εξέθεσαν από κοινού στη Νέα Υόρκη το 1953 (αποσπώντας τις φρικτότερες κριτικές που θα μπορούσαν να γραφτούν τότε) και μαζί έφτασαν ακτοπλοϊκώς μέχρι τη Νάπολη για κείνο το πρώτο ταξίδι που περιλάμβανε ως προορισμούς την Ιταλία και το Μαρόκο και ήταν ιδέα του Rauschenberg. Ο ίδιος ο Twombly, στην αίτησή του για υποτροφία ταξιδίου στην Ευρώπη, σημείωνε ότι τη ζητούσε προκειμένου να «μελετήσει τις τοιχογραφίες των προϊστορικών σπηλαίων του Λασκό, στη Γαλλία», επειδή τον δελέαζαν το πρωτόγονο στοιχείο, τα τελετουργικά και οι φετιχιστικές ιεροτελεστίες.

«Οι γραμμές μου μοιάζουν με τις γραμμές που τραβούν τα παιδιά, αλλά δεν είναι παιδικές. Είναι πολύ δύσκολο να μιμηθεί κάποιος τις παιδικές γραμμές... Για να κατακτηθεί μια τέτοια ποιότητα θα πρέπει να προβάλλεις κάθε φορά τον ίδιο σου τον εαυτό σε γραμμές που τραβούν παιδιά. Και αυτό οφείλει να γίνεται αισθητό». 


Από τότε η Ιταλία άρχισε να διαγράφεται ως ένα «νέο πεπρωμένο» για κείνον, μια και από το 1957 θα εγκαθίστατο εκεί με την Ιταλίδα σύζυγό του, με την οποία δύο χρόνια αργότερα απέκτησε έναν γιο. Στην Ιταλία όμως θα συναντούσε και τον πραγματικό σύντροφο της ζωής του μέχρι τον θάνατό του το 2011, που ήταν ο ζωγράφος Nicola del Roscio. Ωστόσο, όπως συνήθως συμβαίνει με τους περισσότερους ομοεθνείς του μετοίκους στην Ευρώπη, ο Cy Twombly παρέμεινε πολύ Αμερικανός μέχρι το τέλος της ζωής του και ήταν στενά συνδεδεμένος με τον τόπο καταγωγής του, τον οποίο επισκεπτόταν συχνά. Του άρεσε μάλιστα να επαίρεται ότι το Λέξινγκτον «έχει περισσότερες κολόνες απ' όσες έχουν η Ιταλία και η Ελλάδα μαζί».

Ο Cy Twombly μαζί με τους θεούς του στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης Facebook Twitter
Μαρμάρινο άγαλμα ΑφροδίτηςΎστερη Ελληνιστική Περίοδος (1ος αι. π.Χ.)Κύπρος, Αρχαιολογικό Μουσείου Πάφου, PM 1250.© Τμήμα Αρχαιοτήτων Κύπρου


Υπήρξε λόγιος και εντυπωσιακά ευρυμαθής. Υπήρξε, επίσης, και δεινός ομιλητής περί τέχνης. Συχνά, δικά του λόγια που προέρχονται από διάφορες συνεντεύξεις του αναπαράγονται, επειδή ηχούν ως συμπυκνωμένη σοφία από το φάσμα της θεωρίας της Τέχνης, αλλά και επειδή επιτρέπουν στον θεατή να διεισδύσει ευκολότερα στο έργο του. Για παράδειγμα, έχει πει ότι «μερικά έργα δεν είναι παρά η στιγμή κατά την οποία φτιάχνονται και επιπλέον αυτή είναι το μήνυμα». Είχε ακόμα πει ότι στο είδος της αφηρημένης ζωγραφικής του «τα πράγματα γίνονται κάπως πιο ενστικτωδώς. Δεν είναι σαν να ζωγραφίζει κάποιος ένα αντικείμενο ή κάποιο άλλο συγκεκριμένο πράγμα, αλλά σαν όλα να καταφθάνουν, αφού έχουν διατρέξει το νευρικό σου σύστημα. Το αντικείμενο δεν προκύπτει από μια περιγραφή, αλλά παράγεται. Η δράση από την οποία παράγεται το αντικείμενο συνοδεύεται από συναίσθημα. Η γραμμή που χαράζεις ακολουθεί το συναίσθημα. Αρχικά είναι κάτι το απαλό, κάτι το ονειρικό, που μετατρέπεται προοδευτικά σε κάτι σκληρό, ξηρό, μοναχικό, κάτι που τελειώνει, κάτι που αρχίζει». Σε άλλη περίπτωση, αναφερόμενος σε μομφές ότι τα έργα του θυμίζουν παιδική ζωγραφική, είχε πει: «Οι γραμμές μου μοιάζουν με τις γραμμές που τραβούν τα παιδιά, αλλά δεν είναι παιδικές. Είναι πολύ δύσκολο να μιμηθεί κάποιος τις παιδικές γραμμές... Για να κατακτηθεί μια τέτοια ποιότητα θα πρέπει να προβάλλεις κάθε φορά τον ίδιο σου τον εαυτό σε γραμμές που τραβούν παιδιά. Και αυτό οφείλει να γίνεται αισθητό».


Σημαντικό ρόλο ως πηγή έμπνευσης για τα έργα του έπαιξε και η ποίηση: «Οι στίχοι (των ποιημάτων) έχουν ισχυρό αντίκτυπο στη ζωγραφική. Κομίζουν ένταση. Υπάρχει ένας στίχος του Αρχίλοχου –ήταν αγαπημένος μου ποιητής, στρατηγός, ένας μισθοφόρος!−, ο οποίος λέει: "Εγκαταλείποντας την Πάφο που είναι κυκλωμένη από κύματα, κυκλωμένη...". Μπορεί αυτός ο στίχος να φαντάζει αδιάφορος σ' εσάς, αλλά για μένα είναι ουσιώδης. Είμαι ένας ζωγράφος της Μεσογείου».

Ο Cy Twombly μαζί με τους θεούς του στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης Facebook Twitter
Cy TwomblyΑφροδίτη, 1975Λάδι, στικ λαδιού, μαύρο μολύβι και κολάζ σε χαρτί© Cy Twombly Foundation.Eυγενική παραχώρηση Cy Twombly Foundation.
Ο Cy Twombly μαζί με τους θεούς του στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης Facebook Twitter
Cy TwomblyΑπόλλων, 1975Λάδι, στικ λαδιού και μαύρο μολύβι σε χαρτί© Cy Twombly FoundationEυγενική παραχώρηση Cy Twombly Foundation


Την έκθεση επιμελούνται ο διευθυντής του μουσείου, καθηγητής Νικόλαος Σταμπολίδης, μαζί με τον Jonas Storsve, που επιμελήθηκε τη μεγάλη τρέχουσα αναδρομική έκθεση του Cy Twombly στο Κέντρο Ζορζ Πομπιντού στο Παρίσι (Μπομπούρ για τους φίλους). Τα εκθέματα θα απαρτίζονται από 30 έργα του Twombly και 12 αρχαιότητες. Μεταξύ αυτών θα περιλαμβάνεται και το περίφημο αγγείο François, γνωστό και ως Κρατήρας του Κλειτία. Είναι η πρώτη φορά που αυτός ο μελανόμορφου ρυθμού κρατήρας παρουσιάζεται εκτός του Αρχαιολογικού Μουσείου της Φλωρεντίας στο οποίο ανήκει. Πρόκειται για έργο του αγγειοπλάστη Εργότιμου, το οποίο διακόσμησε ο ζωγράφος Κλειτίας και χρονολογείται περί το 570-565 π.Χ. Είναι στολισμένο με περισσότερες από 200 ανθρώπινες μορφές, πολλές από τις οποίες διαθέτουν διαγνωστικές επιγραφές και συμμετέχουν σε αναπαραστάσεις διαφόρων μυθολογικών θεμάτων. Ως εκ τούτου, οι πληροφορίες που παρέχει αυτό το αγγείο για τη μυθολογία αλλά και για τον κώδικα της αρχαίας ελληνικής ζωγραφικής είναι μοναδικές και σε όγκο εφάμιλλες όλων εκείνων που συγκεντρώνονται από το σύνολο της υπόλοιπης διασωθείσας αρχαίας κεραμικής.

Info:

«ΘΕΪΚΟΙ ΔΙΑΛΟΓΟΙ. Ο Cy Twombly και η ελληνική αρχαιότητα»

Moυσείο Κυκλαδικής Τέχνης

Νεοφύτου Δούκα 4, Αθήνα

25/5 - 3/9

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

CHECK ANTISOCIAL

Εικαστικά / Antisocial: Η Φρόσω Πίνη έφερε την τέχνη σε ένα θρυλικό αθηναϊκό αφτεράδικο

Στη στοά της Λεωκορίου, στου Ψυρρή, η Φρόσω με αφοσίωση δίνει ζωή σε έναν χώρο τέχνης που κάνει τους Αθηναίους να φτάνουν στην Cantina Social πιο νωρίς απ’ ό,τι είχαν συνηθίσει — και έτσι, τουλάχιστον, έχουν μαζί τους τα γυαλιά ηλίου· just in case.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ximena Maldonado Sánchez: «cardón, carmín y ola»

Εικαστικά / «Τα έργα μου δεν είναι φωτογραφίες, ούτε καρτ ποστάλ»

Η 26χρονη Μεξικανή ζωγράφος Ximena Maldonado Sánchez παρουσιάζει σε μία νέα έκθεση στην γκαλερί Bernier/Eliades στην Αθήνα μια τοπιογραφία με κάκτους, υπόγεια νερά και το κόκκινο του πάθους, που θυμίζει έντονα την πατρίδα της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: Όλες οι εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσεις

Εικαστικά / Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: 24 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Οικολογία, αποικιοκρατία, εξουσία, η σχέση μας με τα ζώα, μετανάστευση, ρατσισμός: Η εικαστική κίνηση της Αθήνας σήμερα αναδεικνύει τα φλέγοντα και επίκαιρα θέματα που απασχολούν τους σύγχρονους εικαστικούς.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπάμπης Ρετζεπόπουλος: Ένας ανένταχτος, εκλεκτικός και ασυμβίβαστος καλλιτέχνης

Εικαστικά / Η αθώα, ανόθευτη, παιδική ματιά στο έργο του Μπάμπη Ρετζεπόπουλου

Η Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων τιμά με μία αναδρομική έκθεση τον, γνωστό και ως Babis R., ζωγράφο και χαράκτη, έναν ανένταχτο καλλιτέχνη που, πέρα από το πολύτιμο εικαστικό του έργο, μάς άφησε παρακαταθήκη την ακεραιότητά του και την απροκατάληπτη στάση του απέναντι στην τέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H εκρηκτική συνάντηση του Francis Bacon με τον Peter Beard

Σαν σήμερα / Φράνσις Μπέικον: «Σιχαίνομαι εννιά στις δέκα ζωγραφιές που βλέπω, ανάμεσά τους και τις δικές μου»

Σαν σήμερα το 1992 πεθαίνει ο σπουδαίος αιρετικός Βρετανός ζωγράφος και ανατόμος της ανθρώπινης υπαρξιακής αγωνίας. Ο Βασίλης Κιμούλης είχε μεταφράσει αποκλειστικά για τη LIFO αποσπάσματα από τις εκρηκτικές συνομιλίες του Μπέικον με τον φωτογράφο Peter Beard.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΙΜΟΥΛΗΣ
Η Κιμώνα τα μεσάνυχτα γίνεται γάτα

Εικαστικά / Όταν η Κιμώνα ήταν μικρή έκλεβε τους μαγνήτες του παππού της, του γλύπτη Takis

Η τοσοδούλα γκαλερί Red Carpet, με το τέλειο γκράφιτι στον τοίχο, ξεχωρίζει από μακριά στην οδό Σολωμού. Κόρη της εικαστικού Λυδίας Βενιέρη και εγγονή του γλύπτη Takis, η ιδιοκτήτριά της, η Κιμώνα, φιλοξενεί 7 καλλιτέχνες σε 15 τετραγωνικά. Όταν της μιλούν για τα Eξάρχεια τα μάτια της βγάζουν καρδούλες.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Άγγελος Μεργές: Οff season παραθεριστές με χρώματα που εκπέμπουν ηλεκτρισμένη ενέργεια

Εικαστικά / Παραθεριστές ή πρόσφυγες; Οι αινιγματικές φιγούρες του Άγγελου Μεργέ

Ο 36χρονος Έλληνας ζωγράφος, με έδρα τη Ζυρίχη, εκθέτει στην γκαλερί Καλφαγιάν έργα του με διφορούμενες –έντονα χρωματισμένες και ηλεκτρισμένες– ανθρώπινες φιγούρες σε off season παραλίες, που θυμίζουν ήρωες του Αντονιόνι.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Leigh Bowery: ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Nothing Days / Leigh Bowery: Ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Ο εκκεντρικός καλλιτέχνης που ο Boy George είχε χαρακτηρίσει ως «μοντέρνα τέχνη με πόδια» έζησε μια περιπετειώδη ζωή με εκατοντάδες συνευρέσεις στις τουαλέτες του Λονδίνου, δημιουργώντας ταυτόχρονα τέχνη με τα μοναδικά καλτ κοστούμια του που σημάδεψαν μια γενιά σχεδιαστών και εξακολουθούν να εμπνέουν.
M. HULOT
Project Mycelium: Η διάβρωση, η αναγέννηση και τα μανιτάρια που φυτρώνουν σε μια φανταστική τουαλέτα της Κάλλας

Εικαστικά / Μια πρωτοποριακή συνάντηση τέχνης, επιστήμης, ιστορίας και οικολογίας

Στο Project Mycelium, τρία εντυπωσιακά κοστούμια, που θα μπορούσαν να φοράνε η Μαρία Κάλλας, η βασίλισσα Αμαλία και ο Ιωάννης Καποδίστριας, καταβροχθίζονται από ζωντανούς μύκητες.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Οι αόρατες δυνάμεις στο έργο της Καλλιόπης Παυλίδη

Εικαστικά / Οι αόρατες δυνάμεις στο έργο της Καλλιόπης Παυλίδη

Η 27χρονη εικαστικός μιλά για τη διαδρομή της από την Αθήνα στο Λος Άντζελες, για το πώς το ερωτικό πάθος μεταμόρφωσε την τέχνη της, καθώς και για τη μυστικιστική διάσταση στα έργα της. Για τη γνωριμία της με τη Lana Del Rey απέφυγε να μιλήσει.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
«Η εμμονή του βλέμματος»: Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

The Review / Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

Ποιο είναι το αποκαλούμενο «εθνικό αφήγημα» που υπηρετεί η Εθνική Πινακοθήκη; Ο Χρήστος Παρίδης συζητά με τον δημοσιογράφο και επιμελητή εκθέσεων Δημήτρη Τρίκα για τη νέα επετειακή έκθεση στη μνήμη του Παναγιώτη Τέτση, η οποία μόλις εγκαινιάστηκε στην Εθνική Πινακοθήκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου / Περικλής Βυζάντιος: από το Παρίσι της Μπελ Επόκ στο φως της Ύδρας 

Εικαστικά / Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου

Μια ανασκόπηση της ζωής και του έργου του ζωγράφου, που ήταν γνωστός για τα ελληνικά τοπία και την Ύδρα, με αφορμή την αναδρομική έκθεση του Περικλή και του Ντίκου Βυζάντιου στο Ίδρυμα Θεοχαράκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ