Νέο Βλέμμα

Νέο Βλέμμα Facebook Twitter
0

Σε μια χρονιά που οι graffiti artists της Αθήνας γνώρισαν απρόσμενη επιτυχία και που ανακοινώθηκαν καινούριες και σημαντικές καλλιτεχνικές διοργανώσεις (1η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης, 1η Μπιενάλε της Αθήνας), η μέχρι τώρα μάλλον στάσιμη καλλιτεχνική σκηνή της Αθήνας μοιάζει επιτέλους να δίνει ευκαιρίες -έστω και πολύ δειλά- στους νέους καλλιτέχνες. Η επαναδιοργάνωση της Art Athina, μιας μεγάλης εμπορικής έκθεσης τέχνης στην οποία συμμετέχουν πάνω από 50 γκαλερί από όλο τον κόσμο, δεν είναι παρά μια ακόμα ευκαιρία για πολλούς από αυτούς να δείξουν τα έργα τους σε ένα ευρύτερο κοινό. Eξι από αυτούς μάς μίλησαν για τη δουλειά τους:

1) Σοφία Ανδρεάδη, 27 / γκαλερί Αστρολάβος

«Έναν προσωπικό χώρο προσευχής» έχει φτιάξει η Ανδρεάδη για την Art Athina. Πρόκειται για ένα ξύλινο εικονοστάσι μέσα σε πλαστικό γκαζόν, μπροστά στο οποίο η ίδια θα προσεύχεται δεμένη με αλυσίδες. Απόφοιτος της ΑΣΚΤ, η Ανδρεάδη έχει εκτός των άλλων συμμετάσχει στο project «ZAIMI 2», στο οποίο είκοσι γυναίκες μεταμόρφωσαν ένα σπίτι σε εικαστικό χώρο, τον Δεκέμβριο που μας πέρασε.

2) Μαργαρίτα Πέτροβα, 28 χρονών / γκαλερί Αστρολάβος

Δαντέλες, κολάζ και κεντήματα. έχει χρησιμοποιήσει η Πέτροβα για τη δουλειά της στην Art Athina. «Χρησιμοποιώ υλικά που έχουν αυτή τη στερεότυπη κουλτούρα του έργου τέχνης, τα οποία μεταλλάσσω μέσα από την εικαστική χειρονομία και το κέντημα» λέει η ίδια. Απόφοιτος της ΑΣΚΤ στο εργαστήρι του Ψυχοπαίδη, τώρα είναι στον πρώτο χρόνο του μεταπτυχιακού της στα εικαστικά.

3) Νίκος Αρβανίτης, 28 / γκαλερί a.antonopoulou art

Υποψήφιος για το βραβείο ΔΕΣΤΕ -το όνομα του βραβευμένου ανακοινώνεται απόψε-, ο Αρβανίτης ζει και εργάζεται στη Γερμανία. Με σπουδές στην Ακαδημία Καλών Τεχνών της Βιέννης και στη σχολή Bauhaus στη Γερμανία, ο Αρβανίτης χρησιμοποιεί μια πληθώρα μέσων και διαφορετικών προσεγγίσεων - εγκαταστάσεις, ήχο, σχέδια μεγάλης κλίμακας, ραδιοφωνικές παραγωγές. «Χρησιμοποιώ πολλά διαφορετικά μέσα, γιατί κάθε μέσο πρέπει να μπορεί να υποστηρίξει τις ανάγκες κάθε ιδέας»λέει ο ίδιος. «Και για να μη βαριέμαι τον εαυτό μου» προσθέτει γελώντας.

4) Όλγα Αλεξοπούλου, 26 / γκαλερί Selini

Απόφοιτος του φημισμένου Ruskin School of Fine Arts του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης, η Αλεξοπούλου έκανε την πρώτη της ατομική έκθεση στην Χ-Change Gallery στην Οξφόρδη και έχει εκθέσει έργα της από την Αλεξάνδρεια και το Πεκίνο μέχρι το Λονδίνο και το Δουβλίνο, ενώ έχει δουλέψει στο Λονδίνο, την Κωνσταντινούπολη και το Ουζμπεκιστάν. Η έμπνευσή της είναι «τυχαία γεγονότα που μεταμορφώνουν την πραγματικότητα· αυτά τα μικρά μυστικά πίσω από τυχαία συμβάντα».

5) Γιάννης Μελανίτης, 40 / γκαλερί E31

Φυσητό γυαλί, θειάφι, υδράργυρος και λίπασμα είναι μόνο μερικά από τα ασυνήθιστα υλικά που χρησιμοποιεί ο Μελανίτης στη δουλειά του, που συνδυάζει τη γλυπτική με ιδιαίτερα «αλχημιστικές» performances, τις οποίες ο ίδιος αποκαλεί «bio-performance». Εξωτερικός συνεργάτης της ΑΣΚΤ στο εργαστήριο γλυπτικής, ο Μελανίτης έχει κάνει performances στο Μεξικό, τη Σκωτία και το Μονακό.

6) Βάνα Ντατσούλη, 36 / γκαλερί Αστρολάβος

Η εγκατάσταση που έχει φτιάξει η Ντατσούλη για την Art Athina ξεχωρίζει αμέσως: πρόκειται για ένα κόκκινο και ροζ βουνό που σχηματίζεται από πάνινες καρδούλες που θυμίζουν πέταλα λουλουδιών. «Είναι κάτι που έχει πέσει, που έρχεται, που απλώνεται» λέει η ίδια. Αριστούχος της ΑΣΚΤ, η Ντατσούλη συνήθως φτιάχνει κατασκευές από ύφασμα, σύρμα και μαλλί.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πρόδρομος Τσιαβός: «Στην παρουσία μας στον δημόσιο χώρο ο στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση αλλά να ακούσουμε, να συζητήσουμε, να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Plāsmata 3 / Πρόδρομος Τσιαβός: «Στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση, αλλά να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Ο επικεφαλής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Ιδρύματος Ωνάση μιλά με υπόκρουση τα ασταμάτητα τιτιβίσματα των πουλιών που έρχονται από τα σκιερά δέντρα του Πεδίου του Άρεως.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα σε μια συνάντηση με τη σύγχρονη τέχνη σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά

Εικαστικά / Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα «συνομιλούν» με τη σύγχρονη τέχνη

Οι τρεις Έλληνες πρωτοπόροι καλλιτέχνες που στιγμάτισαν την ελληνική δημιουργία, σε μια απρόσμενη διαγενεακή συνάντηση με τη Sagg Napoli και τον Mungo Thomson, σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PLASMATA 3 TOPIC

Plāsmata 3 / Plāsmata 3: «Ο πιο σύντομος δρόμος είναι πάντα ο λιγότερο ενδιαφέρων»

Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση, επιμελείται μαζί με την ομάδα της Στέγης μια έντυπη «ξενάγηση» στην έκθεση «Plāsmata 3: We’ve met before, haven’t we?», που παρουσιάζεται στο Πεδίον του Άρεως.
THE LIFO TEAM
O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Εικαστικά / O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Τα παράξενα μηχανικά γλυπτά του πρωτοποριακού καλλιτέχνη –του οποίου φέτος γιορτάζονται τα 100 χρόνια από τη γέννησή του με εκθέσεις σε όλο τον κόσμο– αποτελούν ένα σαρδόνιο σχόλιο και για τη σύγχρονη κοινωνία.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
2ο κομμάτι Αφροδίτη

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 2

«Μας αρέσει η παρέκκλιση και η απόκλιση. Στη ζωή, γενικά. Στους ανθρώπους. Και στην τέχνη. Και εδώ. Από τον Ροδώνα στη Γαρδένια, από τις Αριές στο θέατρο Αλίκη. Οι σπείρες έχουν φτιαχτεί για να τις περπατήσεις και τα παρτέρια για να σταθείς».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
Αφροδίτη 5.

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 5

«Και έχεις τόσα να πεις με τα έργα που θα συναντήσεις. Σαν τα ταξίδια. Τα αληθινά ταξίδια, όχι αυτά που κάνεις για δουλειά. Τα άλλα. Εκείνα που κάνεις με παρέα και πιάνετε κουβέντα με αγνώστους χωρίς βιασύνη. Εκείνα που παίρνεις τον χρόνο σου για να χορτάσεις τις λεπτομέρειες».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
«Για μια γυναίκα, το να κοιτάζει είναι από μόνο του μια πολιτική πράξη»

Εικαστικά / «Για μια γυναίκα, το να κοιτάζει είναι από μόνο του μια πολιτική πράξη»

Αμφισβητώντας τις παραδοσιακές απεικονίσεις του ερωτισμού, η Ελένη Μπαγάκη, η Σοφία Μιτσώλα και η Janice Nowinski προσφέρουν τρεις διαφορετικές οπτικές για το τι σημαίνει να βλέπεις –και να σε βλέπουν– με τους δικούς σου όρους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αρτεμίσια και το πρωτο-φεμινιστικό κεντρί της

Εικαστικά / Η Αρτεμίσια Τζεντιλέσκι ήταν πολύ περισσότερο από μια εκδικήτρια ηρωίδα της ζωγραφικής

Μια νέα έκθεση στο Παρίσι επιχειρεί να αναδείξει το έργο της γενναίας καλλιτέχνιδας της μπαρόκ ζωγραφικής του 17ου αιώνα, με την πρώιμη φεμινιστική προσέγγιση, μέσα από μια φρέσκια οπτική, φωτίζοντας πτυχές πέρα από τη μυθολογία της προσωπικής της τραγωδίας και παρουσιάζοντας έργα της για πρώτη φορά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ
Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Εικαστικά / Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Η έκθεση «Διαδρομές στην τέχνη. Έργα από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος» στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων ξεδιπλώνει 150 χρόνια εικαστικής δημιουργίας μέσα από 99 έργα εμβληματικών και σύγχρονων δημιουργών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Ρεπορτάζ / Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Στο βιβλίο του «Ο πλαστογράφος του Φράνκο», ένας ντετέκτιβ από τη Σεβίλλη ισχυρίζεται πως μεγάλα μουσεία, μεταξύ των οποίων και η ελληνική Εθνική Πινακοθήκη, έχουν αγοράσει πιστά αντίγραφα έργων του Ελ Γκρέκο.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μέσα στο εργαστήριο του Χριστόφορου Κατσαδιώτη 

Εικαστικά / Ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης αναδεικνύει το άχρηστο σε τέχνη

Το εργαστήριο του χαράκτη, όπου ξεδιπλώνεται ένα σύμπαν βγαλμένο από κάποιο σκοτεινό παραμύθι, μεταφέρεται προσωρινά σε μια σχεδόν κρυμμένη αίθουσα του μουσείου Μπενάκη, στην οδό Πειραιώς.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ