#iFollow, #youLike? 3 ερωτήσεις στην Πολωνολιβανέζα εικαστικό Brigitte Πολέμη

#iFollow, #youLike? 3 ερωτήσεις στην Πολωνολιβανέζα εικαστικό Brigitte Πολέμη Facebook Twitter
0
#iFollow, #youLike? 3 ερωτήσεις στην Πολωνολιβανέζα εικαστικό Brigitte Πολέμη Facebook Twitter
No Freedom

Επ' αφορμή της ατομικής έκθεσης #iFollow της εικαστικού Brigitte Πολέμη στο Μουσείο Μπουζιάνη στα πλαίσια της Documenta14, μιλήσαμε με την καλλιτέχνιδα που επιδιώκει να μας κάνει να αναθεωρήσουμε την διαχείριση του χρόνου, της ουσιαστικής ανθρώπινης επαφής και διάδρασης μας στην καθημερινότητα μας. 

— Κοιτάζοντας το σύνολο των έργων που περιλαμβάνονται στην έκθεση #iFollow δεν μπόρεσα να μην τα φανταστώ τυπωμένα σε μπλούζες και φορεμένα ακριβώς από τους ανθρώπους που καταδυναστεύονται από την ανάγκη αποδοχής και επιβράβευσης δια των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, τους διψασμένους για likes και followers. Πιστεύετε πως η ενασχόληση σας με το σχέδιο μόδας εκφράστηκε ασυναίσθητα στα έργα αυτά;

Ναι, δεν έχετε άδικο, αυτή είναι μια πιθανότητα. Εξάλλου πάντα με ενέπνεαν τόσο η μόδα όσο και τα υφάσματα, εδώ ωστόσο δεν μιλάμε για αντικείμενα μόδας. Η ανάγνωση ενός έργου πάντα εξαρτάται και από την οπτική γωνία του καθενός και την ερμηνεία που προσδίδει, ωστόσο η πρόθεση μου ήταν να προκαλέσω έναν διάλογο σχετικά με την τεχνολογία και την έκφραση του ανθρώπινου συναισθήματος. Είναι σαφές όμως πως οι άνθρωποι προσλαμβάνουν με τελείως διαφορετικούς τρόπους το μήνυμα που θέλεις να επικοινωνήσεις. Στο Facebook έκανα το εξής: ανέβασα την εικόνα ενός έργου όπου το ενσωματωμένο κείμενο έλεγε "I love me" - "Με αγαπώ". Το έργο φυσικά σχολίαζε τον βαθμό στον οποίο μας απασχολεί μόνο ο εαυτός μας και τα δικά μας συναισθήματα. Ήταν αστείο λοιπόν να παρατηρώ τις διαφορετικές αντιδράσεις που εκδηλώθηκαν σε σχέση με το έργο αυτό. Έλαβα μηνύματα από ανθρώπους που παρερμήνευαν πλήρως την πρόθεση μου και έλεγαν "Ναι συμφωνώ, κι εγώ πιστεύω πως οφείλω να προσέξω περισσότερο τον εαυτό μου" αλλά και μηνύματα από ανθρώπους που θεωρούσαν, όπως κι εγώ εξάλλου, πως τα πάντα δεν περιστρέφονται γύρω από εμάς, πως πρέπει να πάψουμε να απομονωνόμαστε και πρέπει να στρέψουμε την προσοχή μας και αλλού. Ξέρετε συχνά βλέπουμε πράγματι τα πράγματα ως έχουν, αλλά ο εγκέφαλος μας, επηρεασμένος και από την οπτική των γύρω μας μετασχηματίζει τόσο την εικόνα, όσο και τη σημασία της. 

#iFollow, #youLike? 3 ερωτήσεις στην Πολωνολιβανέζα εικαστικό Brigitte Πολέμη Facebook Twitter
I Love Me

— Χρησιμοποιείτε συνθετικά υλικά, όπως το πλεξιγκλας ως σχόλιο για την μαζική παραγωγή και κουλτούρα και για να υπογραμμίσετε την απουσία ζεστασιάς, ενσυναίσθησης και συναισθημάτων. Γιατί αυτή η επιλογή;

Επειδή παράγουμε σε υπερβολικές ποσότητες, αγοράζουμε σε υπερβολικές ποσότητες, αποτελούμε διαρκώς στόχο του μάρκετινγκ προϊόντων και πλέον έχουμε υιοθετήσει για τα καλά την αντίληψη ότι είναι αναγκαίο να αποκτήσουμε οτιδήποτε νέο κυκλοφορεί. Πως αν οι γύρω μας αποκτήσουν κάτι είναι επιτακτική ανάγκη να το αποκτήσουμε κι εμείς. Γιατί; Επειδή είναι σημαντικό. Και δεν μιλάμε για αναγκαία πράγματα. Χρειαζόμαστε όμως πραγματικά όλα όσα προσπαθούν να μας πουλήσουν; Το αμφισβητώ αυτό. Ζούμε νομίζω σε έναν παράξενο κόσμο. Προς τι αυτή η επιτακτικότητα να μοιάζουμε; Γιατί πρέπει να κατέχουμε όλοι τα ίδια; Ιδίως η νεότερη γενιά. Μόνο αυτό σκέφτονται.

— Δεδομένου ότι αυτή η έκθεση σας πραγματοποιείται στην Ελλάδα, αναρωτήθηκα αν οι απρόσωποι κύριοι με τα πανομοιότυπα κοστούμια αποτελούν μία συνειδητή επιλογή, ένα κλείσιμο του ματιού στα "ανθρωπάκια" του Γιάννη Γαΐτη ή αν προέκυψαν αυθόρμητα λόγω της κοινής σας θέσης σχετικά με την εξάλειψη τη ιδιαιτερότητας του ατόμου και την μαζικοποίηση που αντικατοπτρίζεται και στην εμφάνιση με απώτερο σκοπό την αποδοχή.

Νομίζω πως τον Γαΐτη τον απασχολούσαν τα ίδια θέματα που με απασχολούν κι εμένα. Είμαι μεγάλη θαυμάστρια του έργου του κι υπήρξε πρωτοπόρος στην εποχή του. Υπήρξε πηγή έμπνευσης για εμένα με πολλούς τρόπους. Αν ζούσε σήμερα θα έμενε κατάπληκτος πιστεύω από τον τρόπο με τον οποίο έχουμε μετατραπεί σε ακολούθους. Βέβαια ανήκουμε στο ζωικό βασίλειο, και ζούμε σε "κοπάδια" οπότε σε κάποιο βαθμό είναι αναμενόμενο να καθοδηγούμαστε, γιατί αν δεν ακολουθήσουμε την ομάδα μας νιώθουμε περιθωριοποιημένοι, κι αυτό είναι μεγάλο πρόβλημα. Είμαστε μεν βιολογικά προγραμματισμένοι να ζούμε σε ομάδες αλλά από την άλλη οφείλουμε να συνειδητοποιήσουμε πως αυτό δεν σημαίνει πως πρέπει να ακολουθούμε τυφλά προκειμένου να μην νιώσουμε ότι μας έχουνε κάνει πέρα. Και δυστυχώς η τεχνολογία το τρέφει αυτό. Όσο χρήσιμη και φανταστική κι αν είναι η τεχνολογία, προσωπικά την εκτιμώ και την χρησιμοποιώ στην δουλειά μου, δεν γίνεται να μην αναγνωρίσω πως η υπερβολική χρήση της έχει βλαπτικές επιπτώσεις. Οτιδήποτε φτάνει στα όρια της κατάχρησης  Γιγαντώνει την απομόνωση, κι αυτό είναι ακόμα πιο αντιληπτό αν παρατηρήσει κανείς την νεότερη γενιά, τα παιδιά. Οι σχέσεις τους, η διάδραση τους ακόμα και όταν πηγαίνουν σε πάρτυ, παίζουν απορροφημένα στο κινητό ή το tablet τους αντί να κοινωνικοποιηθούν. Βρίσκονται σε έναν χώρο για να επικοινωνήσουν και εκείνα απομονώνονται. Απομακρυνόμαστε και απομονωνόμαστε σταθερά, εγώ τουλάχιστον αυτό νιώθω.

#iFollow, #youLike? 3 ερωτήσεις στην Πολωνολιβανέζα εικαστικό Brigitte Πολέμη Facebook Twitter
Nowadays
#iFollow, #youLike? 3 ερωτήσεις στην Πολωνολιβανέζα εικαστικό Brigitte Πολέμη Facebook Twitter
Love Connection
#iFollow, #youLike? 3 ερωτήσεις στην Πολωνολιβανέζα εικαστικό Brigitte Πολέμη Facebook Twitter
Common sense is not common
#iFollow, #youLike? 3 ερωτήσεις στην Πολωνολιβανέζα εικαστικό Brigitte Πολέμη Facebook Twitter
I don't wish to be the symbol of anything

Ιnfo:

Τα έργα της Brigitte Πολέμη θα εκτίθενται στο Μουσείο Μπουζιάνη μαζί με video animations της ενώ παράλληλα, εν είδει διαλόγου/ιστορικής καλλιτεχνικής παραπομπής, θα εκτίθενται κατασκευές του Γιάννη Γαΐτη.

Μουσείο Μπουζιάνη

Γ. Μπουζιάνη 27-31 Δάφνη, 2109028455

Πέμπτη-Κυριακή: 12:00-19:00

Εγκαίνια: Τρίτη 16 Μαΐου στις 20:00

Διάρκεια έκθεσης 16/05 έως 16/07

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ένα αυτόχθον φεμινιστικό κράτος χωρίς σύνορα σε ένα αίθριο του Ωδείου Αθηνών

Lifo Videos / Ένα αυτόχθον φεμινιστικό κράτος χωρίς σύνορα σε ένα αίθριο του Ωδείου Αθηνών

Το έργο European Everything αποτελείται από παρεμβάσεις αφηγητών, συγγραφέων, τραγουδιστών, DJ και συνθετών στο θέμα της ουτοπικής ιδέας ενός δυνητικά αυτόχθονος φεμινιστικού κράτους χωρίς σύνορα.
Συνέντευξη με τον καλλιτέχνη που έβαψε μπλε τα πρόβατα

Εικαστικά / Συνέντευξη με τον καλλιτέχνη που έβαψε μπλε τα πρόβατα

Μια αποκλειστική συνομιλία με τον πολυσυζητημένο καλλιτέχνη Αμπουμπακάρ Φοφανά που προκάλεσε αντιδράσεις με την «Ευλογία Αφρικής», το έργο του για την documenta 14, στο οποίο έβαψε λουλακί 54 πρόβατα που φιλοξενούνται στη Γεωπονική Σχολή Αθηνών
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

12 διαμάντια από την έκθεση «Από τον Μονέ στον Πικάσο» και η ιστορία τους

Εικαστικά / 12 διαμάντια στην έκθεση «Από τον Μονέ στον Γουόρχολ» και η ιστορία τους

Από τα 84 έργα που φιλοξενεί η έκθεση, επιλέξαμε αυτά στα οποία αξίζει να σταθούμε, καθώς περιηγούμαστε στην ιστορία, στον πλούτο και στην περιπλοκότητα των κινημάτων της τέχνης τα τελευταία 130 χρόνια.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Εκθέσεις Δεκέμβριος 2025

Εικαστικά / Ο Δεκέμβρης έχει εκθέσεις που δεν χάνονται

Η έκθεση «Από τον Monet στον Warhol», που άνοιξε πριν από λίγες μέρες, δικαίως μονοπωλεί το ενδιαφέρον μας, όπως και το αφιέρωμα στο έργο της Λίλα ντε Νόμπιλι. Η λίστα μας όμως δεν εξαντλείται σε αυτές τις δύο!
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Δυο τιτάνες της ζωγραφικής, δυο μεγάλοι αντίπαλοι στην Tate Britain

Εικαστικά / Τέρνερ και Κόνσταμπλ: Δύο μεγάλοι ανταγωνιστές συναντιούνται ξανά

Για να τιμήσει τα 250 χρόνια από τη γέννησή τους η Tate Britain εξερευνά με μια έκθεση-ορόσημο τις αλληλένδετες ζωές τους και αυτό που τους ένωνε πάνω απ' όλα, την ανεξάντλητη πηγή ομορφιάς και έμπνευσης που είναι η φύση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Η Chryssa συνέδεσε την αρχαία μορφή και απλότητα με τη σύγχρονη τεχνολογία»

Εικαστικά / «Η Chryssa συνέδεσε την αρχαία μορφή και απλότητα με τη σύγχρονη τεχνολογία»

Με αφορμή τη δωρεά του αρχείου της στο ΕΜΣΤ, μέσα από πλήθος τεκμηρίων και σημειώσεων, ξαναδιαβάζουμε το έργο μιας σπουδαίας καλλιτέχνιδας της πρωτοπορίας και αναζητάμε εκ νέου την προσωπικότητά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόσμος του Ανδρέα Βουτσινά ζωντανεύει ξανά σε μια σπάνια εκθεση

Εικαστικά / Ο κόσμος του Ανδρέα Βουτσινά ζωντανεύει ξανά σε μια σπάνια έκθεση

Σπάνια αντικείμενα, έργα τέχνης, memorabilia, φωτογραφίες, αφιερώσεις και μία μικρή αναπαράσταση του σπιτιού του χαρισματικού ηθοποιού, δάσκαλου και σκηνοθέτη στο Παρίσι έχουμε την ευκαιρία να δούμε στην έκθεση «Εγώ, ο Ανδρέας Βουτσινάς» που ξεκίνησε μόλις.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Η Λίλα Ντε Νόμπιλι έχτισε περιοχές θαυμάτων, ρομαντισμού και τρυφερότητας»

Εικαστικά / «Η Λίλα Ντε Νόμπιλι έχτισε περιοχές θαυμάτων, ρομαντισμού και τρυφερότητας»

Μια έκθεση για τη θρυλική ζωγράφο, σκηνογράφο και ενδυματολόγο εμβληματικών παραστάσεων όπερας και θεάτρου ανοίγει στην Αθήνα χάρη στη μοναδική συλλογή του Ερρίκου Σοφρά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ορόσημο της σύγχρονης τέχνης και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Εικαστικά / Ορόσημο της ζωγραφικής και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Πριν από λίγες μέρες ο οίκος Christie’s δημοπράτησε το πρώτο από τα διπλά πορτρέτα που δημιούργησε ο μεγάλος Βρετανός καλλιτέχνης στα τέλη της δεκαετίας του 1960.
THE LIFO TEAM
Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

Εικαστικά / Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

H έκθεση «Tα εικονο-όργανα του Λάζαρου Ζήκου» μάς θυμίζει τον ανήσυχο, ευφάνταστο καλλιτέχνη που έφυγε νωρίς, ξανασυστήνοντας τα ανατρεπτικά, ευφυή, παιγνιώδη, σκοτεινά και ενοχλητικά πολλές φορές έργα του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευγενία Βερελή αφηγείται ιστορίες που κάνουν την τέχνη μαγεία

Εικαστικά / Τα «μαγικά» κεραμικά της Ευγενίας Βερελή συνομιλούν με το έργο του Αλέκου Φασιανού

«Στις εξιστορήσεις της ζωής σου συχνά ανταποκρίνομαι με ρίγη» λέγεται η έκθεση της νεαρής εικαστικού που λαμβάνει χώρα στο Μουσείο Αλέκου Φασιανού. Το χάσμα του χρόνου εξαφανίζεται και ένας γόνιμος διάλογος ξεκινά ανάμεσα στους δύο καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Εικαστικά / Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Ο Αλέξανδρος Τζάννης δημιουργεί σε μια ερειπωμένη κατασκευή στον λόφο του Φιλοπάππου ένα έργο στο οποίο αποτυπώνονται μέρη από τα κλαδιά του φυτού που βρίσκεται διάσπαρτο στον λόφο, «μεταφρασμένα» σε σίδερο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανένα»

Εικαστικά / Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανέναν»

Πεθαίνει σαν σήμερα ο Ιταλός ζωγράφος Τζόρτζιο ντε Κίρικο. Διαβάζουμε ξανά μια δύστροπη και νευρική συνέντευξή του από το 1966, στην οποία μιλάει ελεύθερα, σκληρά, συχνά όμως και με αλήθειες, για τη σύγχρονη ζωγραφική.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Αγγελική Αντωνοπούλου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Αντωνοπούλου: «Τι να σου πει η τέχνη με μια τέτοια καθημερινότητα»

Είναι ιδιοκτήτρια μιας σημαντικής γκαλερί της πόλης. Πιστεύει πως πλέον δεν υπάρχουν πολλοί γκαλερίστες ή συλλέκτες που να παθιάζονται με την τέχνη. Είναι σίγουρη, όμως, πως το να ανακαλύπτεις την ομορφιά στην τέχνη είναι ό,τι πιο αισιόδοξο. Η Αγγελική Αντωνοπούλου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ