#iFollow, #youLike? 3 ερωτήσεις στην Πολωνολιβανέζα εικαστικό Brigitte Πολέμη

#iFollow, #youLike? 3 ερωτήσεις στην Πολωνολιβανέζα εικαστικό Brigitte Πολέμη Facebook Twitter
0
#iFollow, #youLike? 3 ερωτήσεις στην Πολωνολιβανέζα εικαστικό Brigitte Πολέμη Facebook Twitter
No Freedom

Επ' αφορμή της ατομικής έκθεσης #iFollow της εικαστικού Brigitte Πολέμη στο Μουσείο Μπουζιάνη στα πλαίσια της Documenta14, μιλήσαμε με την καλλιτέχνιδα που επιδιώκει να μας κάνει να αναθεωρήσουμε την διαχείριση του χρόνου, της ουσιαστικής ανθρώπινης επαφής και διάδρασης μας στην καθημερινότητα μας. 

— Κοιτάζοντας το σύνολο των έργων που περιλαμβάνονται στην έκθεση #iFollow δεν μπόρεσα να μην τα φανταστώ τυπωμένα σε μπλούζες και φορεμένα ακριβώς από τους ανθρώπους που καταδυναστεύονται από την ανάγκη αποδοχής και επιβράβευσης δια των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, τους διψασμένους για likes και followers. Πιστεύετε πως η ενασχόληση σας με το σχέδιο μόδας εκφράστηκε ασυναίσθητα στα έργα αυτά;

Ναι, δεν έχετε άδικο, αυτή είναι μια πιθανότητα. Εξάλλου πάντα με ενέπνεαν τόσο η μόδα όσο και τα υφάσματα, εδώ ωστόσο δεν μιλάμε για αντικείμενα μόδας. Η ανάγνωση ενός έργου πάντα εξαρτάται και από την οπτική γωνία του καθενός και την ερμηνεία που προσδίδει, ωστόσο η πρόθεση μου ήταν να προκαλέσω έναν διάλογο σχετικά με την τεχνολογία και την έκφραση του ανθρώπινου συναισθήματος. Είναι σαφές όμως πως οι άνθρωποι προσλαμβάνουν με τελείως διαφορετικούς τρόπους το μήνυμα που θέλεις να επικοινωνήσεις. Στο Facebook έκανα το εξής: ανέβασα την εικόνα ενός έργου όπου το ενσωματωμένο κείμενο έλεγε "I love me" - "Με αγαπώ". Το έργο φυσικά σχολίαζε τον βαθμό στον οποίο μας απασχολεί μόνο ο εαυτός μας και τα δικά μας συναισθήματα. Ήταν αστείο λοιπόν να παρατηρώ τις διαφορετικές αντιδράσεις που εκδηλώθηκαν σε σχέση με το έργο αυτό. Έλαβα μηνύματα από ανθρώπους που παρερμήνευαν πλήρως την πρόθεση μου και έλεγαν "Ναι συμφωνώ, κι εγώ πιστεύω πως οφείλω να προσέξω περισσότερο τον εαυτό μου" αλλά και μηνύματα από ανθρώπους που θεωρούσαν, όπως κι εγώ εξάλλου, πως τα πάντα δεν περιστρέφονται γύρω από εμάς, πως πρέπει να πάψουμε να απομονωνόμαστε και πρέπει να στρέψουμε την προσοχή μας και αλλού. Ξέρετε συχνά βλέπουμε πράγματι τα πράγματα ως έχουν, αλλά ο εγκέφαλος μας, επηρεασμένος και από την οπτική των γύρω μας μετασχηματίζει τόσο την εικόνα, όσο και τη σημασία της. 

#iFollow, #youLike? 3 ερωτήσεις στην Πολωνολιβανέζα εικαστικό Brigitte Πολέμη Facebook Twitter
I Love Me

— Χρησιμοποιείτε συνθετικά υλικά, όπως το πλεξιγκλας ως σχόλιο για την μαζική παραγωγή και κουλτούρα και για να υπογραμμίσετε την απουσία ζεστασιάς, ενσυναίσθησης και συναισθημάτων. Γιατί αυτή η επιλογή;

Επειδή παράγουμε σε υπερβολικές ποσότητες, αγοράζουμε σε υπερβολικές ποσότητες, αποτελούμε διαρκώς στόχο του μάρκετινγκ προϊόντων και πλέον έχουμε υιοθετήσει για τα καλά την αντίληψη ότι είναι αναγκαίο να αποκτήσουμε οτιδήποτε νέο κυκλοφορεί. Πως αν οι γύρω μας αποκτήσουν κάτι είναι επιτακτική ανάγκη να το αποκτήσουμε κι εμείς. Γιατί; Επειδή είναι σημαντικό. Και δεν μιλάμε για αναγκαία πράγματα. Χρειαζόμαστε όμως πραγματικά όλα όσα προσπαθούν να μας πουλήσουν; Το αμφισβητώ αυτό. Ζούμε νομίζω σε έναν παράξενο κόσμο. Προς τι αυτή η επιτακτικότητα να μοιάζουμε; Γιατί πρέπει να κατέχουμε όλοι τα ίδια; Ιδίως η νεότερη γενιά. Μόνο αυτό σκέφτονται.

— Δεδομένου ότι αυτή η έκθεση σας πραγματοποιείται στην Ελλάδα, αναρωτήθηκα αν οι απρόσωποι κύριοι με τα πανομοιότυπα κοστούμια αποτελούν μία συνειδητή επιλογή, ένα κλείσιμο του ματιού στα "ανθρωπάκια" του Γιάννη Γαΐτη ή αν προέκυψαν αυθόρμητα λόγω της κοινής σας θέσης σχετικά με την εξάλειψη τη ιδιαιτερότητας του ατόμου και την μαζικοποίηση που αντικατοπτρίζεται και στην εμφάνιση με απώτερο σκοπό την αποδοχή.

Νομίζω πως τον Γαΐτη τον απασχολούσαν τα ίδια θέματα που με απασχολούν κι εμένα. Είμαι μεγάλη θαυμάστρια του έργου του κι υπήρξε πρωτοπόρος στην εποχή του. Υπήρξε πηγή έμπνευσης για εμένα με πολλούς τρόπους. Αν ζούσε σήμερα θα έμενε κατάπληκτος πιστεύω από τον τρόπο με τον οποίο έχουμε μετατραπεί σε ακολούθους. Βέβαια ανήκουμε στο ζωικό βασίλειο, και ζούμε σε "κοπάδια" οπότε σε κάποιο βαθμό είναι αναμενόμενο να καθοδηγούμαστε, γιατί αν δεν ακολουθήσουμε την ομάδα μας νιώθουμε περιθωριοποιημένοι, κι αυτό είναι μεγάλο πρόβλημα. Είμαστε μεν βιολογικά προγραμματισμένοι να ζούμε σε ομάδες αλλά από την άλλη οφείλουμε να συνειδητοποιήσουμε πως αυτό δεν σημαίνει πως πρέπει να ακολουθούμε τυφλά προκειμένου να μην νιώσουμε ότι μας έχουνε κάνει πέρα. Και δυστυχώς η τεχνολογία το τρέφει αυτό. Όσο χρήσιμη και φανταστική κι αν είναι η τεχνολογία, προσωπικά την εκτιμώ και την χρησιμοποιώ στην δουλειά μου, δεν γίνεται να μην αναγνωρίσω πως η υπερβολική χρήση της έχει βλαπτικές επιπτώσεις. Οτιδήποτε φτάνει στα όρια της κατάχρησης  Γιγαντώνει την απομόνωση, κι αυτό είναι ακόμα πιο αντιληπτό αν παρατηρήσει κανείς την νεότερη γενιά, τα παιδιά. Οι σχέσεις τους, η διάδραση τους ακόμα και όταν πηγαίνουν σε πάρτυ, παίζουν απορροφημένα στο κινητό ή το tablet τους αντί να κοινωνικοποιηθούν. Βρίσκονται σε έναν χώρο για να επικοινωνήσουν και εκείνα απομονώνονται. Απομακρυνόμαστε και απομονωνόμαστε σταθερά, εγώ τουλάχιστον αυτό νιώθω.

#iFollow, #youLike? 3 ερωτήσεις στην Πολωνολιβανέζα εικαστικό Brigitte Πολέμη Facebook Twitter
Nowadays
#iFollow, #youLike? 3 ερωτήσεις στην Πολωνολιβανέζα εικαστικό Brigitte Πολέμη Facebook Twitter
Love Connection
#iFollow, #youLike? 3 ερωτήσεις στην Πολωνολιβανέζα εικαστικό Brigitte Πολέμη Facebook Twitter
Common sense is not common
#iFollow, #youLike? 3 ερωτήσεις στην Πολωνολιβανέζα εικαστικό Brigitte Πολέμη Facebook Twitter
I don't wish to be the symbol of anything

Ιnfo:

Τα έργα της Brigitte Πολέμη θα εκτίθενται στο Μουσείο Μπουζιάνη μαζί με video animations της ενώ παράλληλα, εν είδει διαλόγου/ιστορικής καλλιτεχνικής παραπομπής, θα εκτίθενται κατασκευές του Γιάννη Γαΐτη.

Μουσείο Μπουζιάνη

Γ. Μπουζιάνη 27-31 Δάφνη, 2109028455

Πέμπτη-Κυριακή: 12:00-19:00

Εγκαίνια: Τρίτη 16 Μαΐου στις 20:00

Διάρκεια έκθεσης 16/05 έως 16/07

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ένα αυτόχθον φεμινιστικό κράτος χωρίς σύνορα σε ένα αίθριο του Ωδείου Αθηνών

Lifo Videos / Ένα αυτόχθον φεμινιστικό κράτος χωρίς σύνορα σε ένα αίθριο του Ωδείου Αθηνών

Το έργο European Everything αποτελείται από παρεμβάσεις αφηγητών, συγγραφέων, τραγουδιστών, DJ και συνθετών στο θέμα της ουτοπικής ιδέας ενός δυνητικά αυτόχθονος φεμινιστικού κράτους χωρίς σύνορα.
Συνέντευξη με τον καλλιτέχνη που έβαψε μπλε τα πρόβατα

Εικαστικά / Συνέντευξη με τον καλλιτέχνη που έβαψε μπλε τα πρόβατα

Μια αποκλειστική συνομιλία με τον πολυσυζητημένο καλλιτέχνη Αμπουμπακάρ Φοφανά που προκάλεσε αντιδράσεις με την «Ευλογία Αφρικής», το έργο του για την documenta 14, στο οποίο έβαψε λουλακί 54 πρόβατα που φιλοξενούνται στη Γεωπονική Σχολή Αθηνών
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο ζωοπλάστης γλύπτης Ευριπίδης Βαβούρης (1911-1987) 

Εικαστικά / Ευριπίδης Βαβούρης: Πέρα από το «Λαγωνικό» της Φωκίωνος Νέγρη

Ο δημιουργός του γνωστού αγάλματος της Κυψέλης υπήρξε ένας στοχαστικός γλύπτης της Αθήνας με αξιόλογη πορεία, που απέδιδε πειστικά και με μεγάλη ευαισθησία τα κατοικίδια ζώα. Μια επίσκεψη στο ατελιέ του, που έχει διατηρηθεί σε άψογη κατάσταση, αποτέλεσε το ερέθισμα για να τον ανακαλύψουμε και να τον επανεκτιμήσουμε. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πρόδρομος Τσιαβός: «Στην παρουσία μας στον δημόσιο χώρο ο στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση αλλά να ακούσουμε, να συζητήσουμε, να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Plāsmata 3 / Πρόδρομος Τσιαβός: «Στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση, αλλά να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Ο επικεφαλής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Ιδρύματος Ωνάση μιλά με υπόκρουση τα ασταμάτητα τιτιβίσματα των πουλιών που έρχονται από τα σκιερά δέντρα του Πεδίου του Άρεως.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα σε μια συνάντηση με τη σύγχρονη τέχνη σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά

Εικαστικά / Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα «συνομιλούν» με τη σύγχρονη τέχνη

Οι τρεις Έλληνες πρωτοπόροι καλλιτέχνες που στιγμάτισαν την ελληνική δημιουργία, σε μια απρόσμενη διαγενεακή συνάντηση με τη Sagg Napoli και τον Mungo Thomson, σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PLASMATA 3 TOPIC

Plāsmata 3 / Plāsmata 3: «Ο πιο σύντομος δρόμος είναι πάντα ο λιγότερο ενδιαφέρων»

Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση, επιμελείται μαζί με την ομάδα της Στέγης μια έντυπη «ξενάγηση» στην έκθεση «Plāsmata 3: We’ve met before, haven’t we?», που παρουσιάζεται στο Πεδίον του Άρεως.
THE LIFO TEAM
O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Εικαστικά / O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Τα παράξενα μηχανικά γλυπτά του πρωτοποριακού καλλιτέχνη –του οποίου φέτος γιορτάζονται τα 100 χρόνια από τη γέννησή του με εκθέσεις σε όλο τον κόσμο– αποτελούν ένα σαρδόνιο σχόλιο και για τη σύγχρονη κοινωνία.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αφροδίτη 5.

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 5

«Και έχεις τόσα να πεις με τα έργα που θα συναντήσεις. Σαν τα ταξίδια. Τα αληθινά ταξίδια, όχι αυτά που κάνεις για δουλειά. Τα άλλα. Εκείνα που κάνεις με παρέα και πιάνετε κουβέντα με αγνώστους χωρίς βιασύνη. Εκείνα που παίρνεις τον χρόνο σου για να χορτάσεις τις λεπτομέρειες».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
2ο κομμάτι Αφροδίτη

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 2

«Μας αρέσει η παρέκκλιση και η απόκλιση. Στη ζωή, γενικά. Στους ανθρώπους. Και στην τέχνη. Και εδώ. Από τον Ροδώνα στη Γαρδένια, από τις Αριές στο θέατρο Αλίκη. Οι σπείρες έχουν φτιαχτεί για να τις περπατήσεις και τα παρτέρια για να σταθείς».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ