Η άνοιξη στη ζωγραφική

Η άνοιξη στη ζωγραφική Facebook Twitter
0

Ο Μονέ, αναμφισβήτητα ο πιο σημαντικός ζωγράφος κήπων στην ιστορία της τέχνης, είπε κάποτε ότι χρωστάει τη ζωγραφική του στα λουλούδια. «Εκτός από τη ζωγραφική και την κηπουρική, δεν είμαι καλός για τίποτα» είχε δηλώσει το 1904. Στην έκθεση, ανάμεσα σε μια αξιόλογη επιλογή των έργων του, θα εκτεθεί και ένα μνημειακό τρίπτυχο με νούφαρα (Water Lilies, Agapanthus, 1915-26), τρία έργα που δεν παρουσιάστηκαν ποτέ μαζί, αλλά αγοράστηκαν από τρία διαφορετικά αμερικανικά μουσεία, το Cleveland Museum of Art (που είναι συνδιοργανωτής της έκθεσης), το Saint Louis Art Museum και το Nelson-Atkins Museum of Art. Στις 12 Νοεμβρίου του 1918, μια μέρα μετά την ανακωχή, ο Μονέ έγραψε στον στενό του φίλο, τον Γάλλο πρωθυπουργό Ζoρζ Κλεμανσό, ότι προτίθεται να δώσει δύο από τα μεγάλα έργα του προς το έθνος «για να τιμήσει τη νίκη και την ειρήνη». Το σχέδιο να εκτεθούν δώδεκα, τελικά, μεγάλα έργα στο Hotel Biron στο Παρίσι, το οποίο προοριζόταν να γίνει Μουσείο Ροντέν, δεν πραγματοποιήθηκε για οικονομικούς λόγους. Λίγους μήνες μετά τον θάνατο του Μονέ, τον Μάιο του 1927, εκτέθηκαν τα έργα που απαρτίζουν τον μεγάλο κύκλο με τα νούφαρα στο Musée de l' Orangerie  στο Παρίσι, όπου βρίσκονται μέχρι σήμερα. Τα έργα του Τρίπτυχου του Αγάπανθου πουλήθηκαν χωρίς να εκτεθούν και είναι η πρώτη φορά που θα παρουσιαστούν μαζί.

Η άνοιξη στη ζωγραφική Facebook Twitter
Auguste Renoir, Monet Painting in His Garden at Argenteuil, 1873. Oil on canvas, 46.7 x 59.7 cm . Wadsworth Atheneum Museum of Art, Hartford, CT. Bequest of Anne Parrish Titzell, 1957.614 Photo (c) Wadsworth Atheneum Museum of Art, Hartford, CT

Ως πρωτοπόρο μέλος της avant-garde ομάδας των ιμπρεσιονιστών, ο Μονέ βρήκε στον κήπο ένα ιδανικό σκηνικό για να διερευνήσει τα απλά θέματα της σύγχρονης ζωής και τις νέες έννοιες της σύνθεσης και του χρώματος, που ήταν στο επίκεντρο του προβληματισμού των ιμπρεσιονιστών. Στον πίνακα του Ρενουάρ «Ο Μονέ ζωγραφίζει στον κήπο του στην Argenteuil», που συμπεριλαμβάνεται στην έκθεση, ο ζωγράφος απεικονίζει τον φίλο του, Μονέ,  να ζωγραφίζει μια εκθαμβωτική σύνθεση από ντάλιες στον πρώτο κήπο του, στο σπίτι που νοίκιαζε το 1873 στην Argenteuil, κοντά στο Παρίσι. Αυτός περιλάμβανε τη γιγαντιαία Ντάλια Imperialis που είχε εισαχθεί στην Ευρώπη το 1863, καθώς και τη λαμπρή κόκκινη Ντάλια Juarezi, που εισαγόταν από το Μεξικό. Στο επόμενο κήπο του, μακριά από το Παρίσι, στο Vetheuil, στον ποταμό Σηκουάνα, φύτεψε ένα δάσος από ηλίανθους σε έναν κήπο στολισμένο με τα μπλε και άσπρα αγγεία που ταξίδεψαν μαζί του από το έναν κήπο στον επόμενο. Ο κήπος, ωστόσο, στο Giverny είναι αυτός που κυριαρχεί στο έργο του.

Η άνοιξη στη ζωγραφική Facebook Twitter
Claude Monet, Lady in the Garden, 1867. Oil on canvas, 80 x 99 cm .The State Hermitage Museum, St. Petersburg. Photo (c) The State Hermitage Museum. Photography: Vladimir Terebenin

Ο ζωγράφος, μετά τον θάνατο της πρώτης του συζύγου, Καμίλ, παντρεύτηκε την Άλις Χοσκέντε και το 1883 μετακόμισαν στο Giverny. Εκεί, το 1890 αγόρασε δικό του σπίτι, μαζί με  τη γύρω περιοχή, στην οποία δημιούργησε τον περίφημο κήπο του. Ο επισκέπτης μέχρι σήμερα αναγνωρίζει εικόνες από τους πίνακες του ζωγράφου: τα νούφαρα, τις κλαίουσες ιτιές, την ιαπωνική γέφυρα — όλα αυτά τα οποία ο Μονέ ζωγράφιζε επί τριάντα χρόνια, παίζοντας με το χρώμα και το φως. Ωστόσο, για εκείνον αυτά τα έργα είχαν και μια βαθύτερη σημασία. Ήταν η πολύ προσωπική του απάντηση στη μαζική τραγωδία του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου. «Χθες επανήλθα στην εργασία μου» έγραψε την 1η Δεκεμβρίου 1914. «Είναι ο καλύτερος τρόπος να αποφευχθεί η σκέψη αυτών των θλιβερών καιρών. Όλο τα ίδια, ντρέπομαι να σκεφτώ τις μικρές μου αναζητήσεις για τη μορφή και το χρώμα, ενώ τόσο πολλοί άνθρωποι υποφέρουν και πεθαίνουν για μας». Μια σειρά από πίνακες με κλαίουσες ιτιές, ένα παραδοσιακό σύμβολο του πένθους, ήταν η πιο άμεση απόκριση του Μονέ στον πόλεμο, με τα μακριά κλαδιά του δέντρου, που κρέμονται πάνω από το νερό, να είναι η εύγλωττη έκφραση της θλίψης και της απώλειας.

Η άνοιξη στη ζωγραφική Facebook Twitter
Claude Monet, Nympheas (Waterlilies), 1914-15. Oil on canvas, 160.7 x 180.3 cm Portland Art Museum, Oregon. Museum Purchase: Helen Thurston Ayer Fund, 59.16 Photo (c) Portland Art Museum, Portland, Oregon

Ο Μονέ, ωστόσο, δεν ήταν ο μόνος γοητευμένος με τον κόσμο των κήπων. Αριστουργήματα των Ρενουάρ, Σεζάν, Πισαρό, Μανέ, Σάρτζεντ, Καντίνσκι, Βαν Γκογκ, Ματίς, Κλιμτ και Kλέε έχουν για θέμα τους, κήπους. Σε αυτούς τους καλλιτέχνες αλλά και άλλους, ο κήπος έδωσε την ελευθερία να ανοίξουν νέους δρόμους και να εξερευνήσουν τον συνεχώς μεταβαλλόμενο κόσμο γύρω τους. Μέσα από το φως και το χρώμα των περισσοτέρων από 120 έργων βλέπουμε τον κήπο στην τέχνη με άλλα μάτια.

Η άνοιξη στη ζωγραφική Facebook Twitter
Wassily Kandinsky, Murnau The Garden II, 1910 . Oil on cardboard, 67 x 51 cm. Merzbacher Kunststiftung . Photo (c) Merzbacher Kunststiftung
Η άνοιξη στη ζωγραφική Facebook Twitter
Henri Matisse, The Rose Marble Table, Issy-les-Moulineaux, spring-summer 1917 Oil on canvas, 146 x 97 cm. The Museum of Modern Art, New York. Mrs. Simon Guggenheim Fund, 1956 Photo (c) 2015. Digital image, The Museum of Modern Art, New York/Scala, Florence / (c) Succession H. Matisse/ DACS 2015
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Εικαστικά / «Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Ανάμεσα σε εκατοντάδες έργα που υπαγορεύονται από τα «επείγοντα» της εποχής, το «Ξηρόμερο», η ελληνική συμμετοχή στην 60ή Μπιενάλε της Βενετίας, εστιάζει στην εντοπιότητα και λειτουργεί ως φόρος τιμής στα πανηγύρια της επαρχίας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Η Βενετία γιορτάζει τη εικονογραφία και τον συμβολισμό του στήθους

Εικαστικά / Μια μεγάλη εικαστική έκθεση αφιερωμένη στο γυναικείο στήθος

Στη Βενετία και στο Palazzo Franchetti μια έκθεση αφηγείται την «περιπέτεια» ενός σημείου της γυναικείας ανατομίας που έχει κατανοηθεί και αναπαρασταθεί στην τέχνη, τη διαφήμιση, τη μόδα, σε όλους τους πολιτισμούς και τις παραδόσεις με πολλούς διαφορετικούς τρόπους.
NEWSROOM
Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Εικαστικά / Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Ο νεαρός εικαστικός εκπροσώπησε την Ελλάδα στη Μεσογειακή Μπιενάλε της Σμύρνης με ένα έργο για την ιστορία ενός παιδιού που έχει υποστεί ενδοοικογενειακή κακοποίηση, το οποίο καταστράφηκε από μια γάτα. Και δεν βρέθηκε κανείς να τη σταματήσει! 
M. HULOT
Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

Εικαστικά / Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

"Νομίζω ήρθε η ώρα ν' ακούσουμε..." - Το Ινστιτούτο Ελληνικής Μουσικής Κληρονομιάς, σε συνεργασία με το Μουσείο Μπενάκη, επιχειρεί μια πρωτότυπη μουσειακή παρέμβαση στη μόνιμη έκθεση της Πινακοθήκης Γκίκα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΘΗΤΕΙΑ: Μια σημαντική έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Εικαστικά / Επτά σύγχρονοι εικαστικοί εκθέτουν στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Η «συνάντηση» επτά σύγχρονων Ελλήνων εικαστικών δημιουργών της γενιάς του ζωγράφου –κάποιοι είναι και προσωπικοί του φίλοι– στην γκαλερί Roma, με σκοπό την ανάδειξη μιας σειράς κοινών καταβολών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK Αυτές τις μέρες, ενώ χορεύουμε στην Cantina Social στο απέναντι δωμάτιο στέκεται ένα πολύχρωμο κουνέλι

Εικαστικά / Στην Cantina Social συχνάζει ένα πολύχρωμο, «αντικοινωνικό» κουνέλι

Σε ένα διαχρονικά εναλλακτικό στέκι της Αθήνας, που έχει γράψει ιστορία με τα πάρτι και τα ξενύχτια του, επαναλειτουργεί πια ένα safe-house στο οποίο καλλιτέχνες θα μπορούν να μοιραστούν τις πιο σκοτεινές στιγμές τους, τις πιο προσωπικές τους εμπειρίες.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Πρόσωπο με πρόσωπο: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Πολιτισμός / Τα πιο καθηλωτικά πορτρέτα στην Ιστορία της Τέχνης: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Τριάντα οκτώ μουμιοποιημένα σώματα με προσωπογραφίες στη θέση της κεφαλής που βρέθηκαν σε αρχαιολογικές ανασκαφές σε όλο τον κόσμο παρουσιάζονται σε μια μεγάλη έκθεση στο Άμστερνταμ.
NEWSROOM
Εκθέσεις εικαστικών: Απρίλιος 2024.

Εικαστικά / Ένα εικαστικός Απρίλιος γεμάτος με ενδιαφέρουσες εκθέσεις

Μία έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη και άλλη μία με αφετηρία το «Θυμήσου, Σώμα...» του Κ. Π. Καβάφη, «Αναδυόμενες Αφροδίτες», «Διάφανοι κήποι» και άλλες 25 προτάσεις που καλύπτουν ένα ευρύ καλλιτεχνικό φάσμα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σωκράτης Σωκράτους

Εικαστικά / Σωκράτης Σωκράτους: «Δεν έχω αίσθηση του φόβου, δεν καταλαβαίνω Χριστό άμα είναι να κάνω κάτι»

Μετακόμισε στην Αθήνα των '90s και δεν θέλησε να μείνει πουθενά αλλού, έβαλε τα κλάματα την πρώτη φορά που είδε από κοντά έργο του Τσαρούχη. Έχει σκηνογραφήσει πολύ για το ντόπιο θέατρο του οποίου δεν ήταν φαν κάποτε, έχει εκπροσωπήσει την Κύπρο στη Μπιενάλε της Βενετίας. Βρίσκεται στη μόνιμη συλλογή του Πομπιντού, συμφώνησε να συνεργαστεί με την Hermès για έναν χρόνο και το έκανε για δεκαπέντε. Κι είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει στον πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Εικαστικά / Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει με πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Η συμβολαιογράφος, η οποία πριν από δεκαπέντε χρόνια αποφάσισε να ακολουθήσει το δικό της δημιουργικό ταξίδι, αποκωδικοποιεί την αγάπη της για τη φύση ως έμπνευση για τη διακόσμηση των κεραμικών της και μας μεταφέρει σε έναν φανταστικό κήπο χρωμάτων και αναμνήσεων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η επανεκκίνηση του 3ου ορόφου του Μουσείου Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού

Εικαστικά / Η επανεκκίνηση του 3ου ορόφου του Μουσείου Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού

Οι χώροι όπου εκτίθενται οι συλλογές που αφορούν την Ελληνική επανάσταση αλλάζουν και εμπλουτίζονται. Ο επιστημονικός διευθυντής του μουσείου Γιώργης Μαγγίνης μάς ξεναγεί στη νέα μόνιμη έκθεση.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ