LITOST : Η άγονη, ρημαγμένη γη του εικαστικού Κώστα Παππά Facebook Twitter

Η άγονη, ρημαγμένη γη του εικαστικού Κώστα Παππά

0

«Ο τίτλος The Waste Land (ο ερημότοπος, η έρημη χώρα, η έρημη γη, η ρημαγμένη γη, η άγονη γη) περιγράφει πολύ εύστοχα τις εικόνες του Κώστα Παππά. Στα ελιοτικής εμπνεύσεως τοπία του η γη είναι πεθαμένη και η πόλη εξωπραγματική, όχι απλά φριχτή (terrible). Κοιτώντας τα σχέδια του Παππά, σκέφτεσαι ότι η ελεύθερη απόδοση του Σεφέρη (ο οποίος μεταφράζει το «Unreal City» ως «Ανύπαρχτη Πολιτεία»), μολονότι σήμερα ακούγεται κάπως παρωχημένη, στη συγκεκριμένη περίπτωση μοιάζει απρόσμενα κατάλληλη: αυτά τα τοπία δεν υπάρχουν στην πραγματικότητα», σημειώνει ο επιμελητής της έκθεσης LITOST, ιστορικός τέχνης Χριστόφος Μαρίνος.

Στην καρδιά του παλιού εργοστάσιου πιλοποιίας, στο σημερινό πολιτιστικό κέντρο του Δήμου Αθηναίων «Μελίνα Μερκούρη», οι δυστοπίες του Κώστα Παππά αποκτούν βαρύνουσα σημασία, ο κόσμος στις παράδοξες κλίμακες μάς πλησιάζει τρομακτικά γρήγορα και με μεγάλη δύναμη. Η οδυνηρή κατάσταση, δε, είναι γύρω μας, είναι πλέον εντός μας.

— Ας μιλήσουμε για αυτήν τη δουλειά, Κώστα. Πότε ξεκίνησες να την κάνεις και τι είχες στο νου σου;

Το έργο που παρουσιάζεται στην έκθεση LITOST είναι το πιο πρόσφατο αποτέλεσμα και η εξέλιξη της δουλειάς των τελευταίων ετών. Συνολικά πρόκειται για 10 σχέδια μεγάλων διαστάσεων και 10 κατασκευές που συνεργατικά μιλούν για δυστοπικά περιβάλλοντα.

Πάνε έξι χρόνια που άρχισα να δουλεύω προς αυτή την κατεύθυνση συγκροτώντας ένα σώμα δουλειάς. Παράλληλα με τα σχέδια, με επιρροές από μελέτες, μουσικές και μυθιστορήματα, προέκυψε η ανάγκη των κατασκευών ως αναπόσπαστων στοιχείων που είτε ξεπηδούν μέσα από αυτούς τους κόσμους, είτε τους συμπληρώνουν. Όχι όμως τα ίδια ως φόρμες αλλά οι λειτουργίες τους, οι επαναλαμβανόμενοι ήχοι και η χρήση του φωτός.

Έτσι αυτό που συνοψίζεται θα το περιέγραφα ως μια φουτουριστική δυστοπία, όπου ετερόκλητα στοιχεία οργανώνονται σε παράδοξες κλίμακες συνθέτοντας μια απροσπέλαστη κατάσταση. Στοιχεία αστικών και υπαίθριων τοπίων οργανωμένα και χαοτικά ταυτόχρονα, που μοιάζουν να βρίσκονται σε μια κατάσταση αναμονής, κάπου μεταξύ συγκρότησης και διάλυσης.

Έβλεπα πάντα αυτά τα σχέδια ως ψυχογραφήματα, τοπία μεν αλλά μιας ψυχολογικής εξορίας. Υπό αυτό το βλέμμα δεν υπάρχουν σταθεροί χρόνοι, παρελθόν, παρόν ή μέλλον, όλα εξαρτώνται από τον ερμηνευτή τους.

— Τι σημαίνει η αινιγματική λέξη LITOST που δίνει και το όνομα της έκθεσης;

Πρόκειται για μια λέξη με την οποία ένιωσα ιδιαίτερη σύνδεση τη στιγμή που την συνάντησα στο Βιβλίο του γέλιου και της λήθης του Μίλαν Κούντερα. Άγνωστη λέξη, γνώριμο περιεχόμενο. Τσέχικη στη ρίζα της και, όπως λέει ο Κούντερα, περιγράφει μια οδυνηρή κατάσταση που ξυπνάει μέσα μας ύστερα από ένα βλέμμα στην ίδια την αλήθεια. Η λέξη κόλλησε στο μυαλό μου και την επεξεργαζόμουν για καιρό, οπότε όταν ήρθε η ώρα της έκθεσης ήταν ξεκάθαρο πως αντιπροσώπευε ό,τι και τα ίδια τα σχέδια, οι ήχοι των κατασκευών και όσα υπονοούν τα φώτα τους. 

LITOST : Η άγονη, ρημαγμένη γη του εικαστικού Κώστα Παππά Facebook Twitter
Με την ευρύτερη έννοια, σχέδιο είναι και έχουν τα πάντα, οι μουσικές συνθέσεις, οι στίχοι τους, η πολεοδομία, μια performance, τα έπιπλα γύρω μας, ένας θόρυβος. Το θέμα είναι ποιο σχέδιο και με ποιους όρους αντέχει απέναντι στις σύγχρονες ανάγκες και στην παρούσα συνθήκη. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

— Έχεις στην έκθεση τοπία, έρημα, απουσιάζει το στοιχείο της ανθρώπινης παρουσίας, σε ποια κατάσταση συναντάμε αυτό τον κόσμο; Είναι ένας πρώιμος κόσμος, δημιουργίας, ή ένας καταστροφής; 

Έβλεπα πάντα αυτά τα σχέδια ως ψυχογραφήματα, τοπία μεν, αλλά μιας ψυχολογικής εξορίας. Υπό αυτό το βλέμμα δεν υπάρχουν σταθεροί χρόνοι, παρελθόν, παρόν ή μέλλον, όλα εξαρτώνται από τον ερμηνευτή τους. Από μια άλλη σκοπιά αυτό που συναντάς ή αντικρίζεις μοιάζει να προμηνύεται, να έπεται. Μπορεί να μη συναντάμε ανθρώπινες παρουσίες αλλά υπονοούνται μέσα απ’ όλα αυτά τα στοιχεία που είναι σαφώς κατασκευασμένα.

Σε κάποια πρώιμα σχέδια υπήρχε η ανθρώπινη παρουσία σε πολύ μικρή κλίμακα, σ’ ένα ελάχιστο μέγεθος καθώς αυτό που συνέβαινε εκεί έμοιαζε να τους υπερβαίνει. Όσο όμως τα σχέδια εξελίσσονταν οι παρουσίες μίκραιναν ή μειώνονταν σταδιακά μέχρι που έγιναν ανύπαρκτες, μέχρι που η μόνη παρουσία ήταν αυτή του θεατή και μάλιστα ως εξόριστου παρατηρητή αυτής της συνθήκης. 

— Γιατί επέλεξες αυτή την έρημη, ρημαγμένη γη, τι συμβολίζει και με τι συνδέεται;

Ξαναδιαβάζοντας τον Έλιοτ, το Wasteland και τα Τέσσερα κουαρτέτα, είχα την αίσθηση ότι είναι πιο επίκαιρα από ποτέ. Την τελευταία δεκαετία βιώνοντας αυτή την οικονομική, πολιτική αλλά κυρίως αξιακή κρίση ένιωθα πως στριφογυρίζαμε σε λαβυρίνθους, σε αδιέξοδα, πως μονίμως κάτι αναμέναμε ή πως βρισκόμασταν σ’ ένα ψυχολογικό τέλμα, σε μια έρημη γη, πρωτίστως εσωτερικά.

Και ίσως τελικά να είμαστε αυτοί που ο Μπάλαρντ περιγράφει ως κατοίκους αυτού του χαοτικού ουρανοξύστη στο βιβλίο του High-Rise. Με μια παρατεταμένη αγωνία για όλα αυτά που συμβαίνουν γύρω μας και μέσα μας, αυτά που μένουν σχεδόν πάντα στο σκοτάδι που μπορούμε να τα παρατηρήσουμε μόνο με τη νυχτερινή μας όραση. Τίποτα από όλα αυτά δεν προϋπήρχε, απλά τα βίωνα κι έπειτα προέκυψαν με απίστευτη φυσικότητα. 

LITOST : Η άγονη, ρημαγμένη γη του εικαστικού Κώστα Παππά Facebook Twitter
April is the cruelest month. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

— Όταν έφτιαχνες αυτά τα έργα τι διάβαζες και τι σκεφτόσουν;

Πρωτίστως θα αναφέρω τι άκουγα, καθώς όλη μου η δουλειά συμπορευόταν πάντα με τις μουσικές που με καθόρισαν. Από τις σκοτεινές μουσικές του Νικ Κέιβ, τους Radiohead, όλη την ηλεκτρονική και εναλλακτική ροκ σκηνή που με επηρέασε μέχρι τους Dirty Three, The Fall, Angel Olsen, Sharon Van Etten. Αυτές συνυπήρχαν με κάθε δημιουργική στιγμή στο στούντιο, παράλληλα ακόμη και με τη μελέτη μου πάνω στα εγκαταλελειμμένα μεγαλεπήβολα σχέδια αεροδρομίων και πόλεων που τελείωσαν πριν καν τεθούν σε λειτουργία, που δεν κατοικήθηκαν ποτέ, αυτά που έμειναν με την υπόσχεση.

Και βέβαια υπήρχαν πάντα δίπλα μου τα ποιήματα του Τ.Σ. Έλιοτ, τα μυθιστορήματα του Τζέιμς Μπάλαρντ, ο Μίλαν Κούντερα, ο Τζον Άσμπερι και ο Ζορζ Περέκ, ο Μέντελσον αλλά και τα φιλοσοφικά δοκίμια του Μπιουνγκ-Τσουλ Χαν, ειδικότερα η Kοινωνία της κόπωσης

— Θέλω να μας μιλήσεις για τη δύναμη και την αξία του σχεδίου και πόση σημασία δίνουμε σε αυτό.

Με την ευρύτερη έννοια, σχέδιο είναι και έχουν τα πάντα, οι μουσικές συνθέσεις, οι στίχοι τους, η πολεοδομία, μια περφόρμανς, τα έπιπλα γύρω μας, ένας θόρυβος. Το θέμα είναι ποιο σχέδιο και με ποιους όρους αντέχει απέναντι στις σύγχρονες ανάγκες και στην παρούσα συνθήκη. Το σχέδιο ηλικιακά θα είναι πάντα παιδί, θα έχει πάντα περιθώρια να αλλάξει, να εξελιχθεί, να μεταμορφωθεί, γι’ αυτό και απ’ όλα τα εικαστικά μέσα δεν έφυγε στιγμή απ’ το προσκήνιο. Είναι το μέσο που σου δίνει άπλετη ελευθερία, απεριόριστες δυνατότητες να μιλήσεις για οτιδήποτε θέλεις με μοναδικό τρόπο∙ είτε από θέμα χειρισμού υλικών, απόδοσης και πέρα απ’ όλα τα παραδοσιακά κριτήρια.

Εδώ και 7 χρόνια διατηρώ το δικό μου εργαστήριο σχεδίου προετοιμάζοντας ενδιαφερόμενους για τις εισαγωγικές εξετάσεις της σχολής Καλών Τεχνών και συνολικά διδάσκω σχέδιο 21 χρόνια. Και όσο δύσκολη και αγχωτική κι αν είναι η φύση της δουλειάς μου ποτέ δεν την βαρέθηκα, ακριβώς γιατί πιστεύω βαθιά στο σχέδιο και στο γεγονός πως καθημερινά έχει την δύναμη να με ξαφνιάζει. 

LITOST : Η άγονη, ρημαγμένη γη του εικαστικού Κώστα Παππά Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

— Ποιο είναι το κεντρικό σημείο στη δημιουργία σου που επανέρχεται σταθερά ως αναφορά;

Κοιτώντας πίσω, ό,τι έχω κάνει ως τώρα νομίζω πως περιστρεφόταν γύρω από τους όρους της εγκατάλειψης, της αμέλειας και της αναμονής. Πάντα με ενδιέφερε ο ψυχισμός του χώρου, θα τολμούσα να πω η αρχιτεκτονική ενός ψυχογραφικού χώρου και ο χώρος που καταλαμβάνουμε ως χωροχρήστες.

Ειδικά τα τελευταία χρόνια παρατηρούσα όλη αυτή την παύση και την ασάφεια εγκαταλελειμμένων τόπων και στον αντίποδα τη διαρκή κινητικότητα που επιβάλλει η ζωή στις μεγαλουπόλεις. Αυτά είναι στοιχεία που μπορώ να τα διακρίνω ακόμη και σε φοιτητικά μου σχέδια, προφανώς τα καλλιεργούσα θελημένα ή άθελά μου κι έτσι εδραιώθηκαν.

— Τι πιστεύεις για το πού βρίσκεται η σύγχρονη τέχνη στην Ελλάδα, πόσο την αγαπάμε, τη φροντίζουμε, την κατανοούμε.

Σε σχέση με το τι συνέβαινε το ’70 στην Ελλάδα, είμαστε σε ένα αρκετά καλό σημείο, σε σχέση με το τι συμβαίνει στις ευρωπαϊκές πρωτεύουσες της τέχνης, έχουμε πολύ δρόμο να διανύσουμε. Όμως δεν είμαστε αυτές και έτσι πρέπει να πορευτούμε, να συμφιλιωθούμε με τη θέση μας και να βελτιώσουμε την ευρύτερη σχέση μας με το αντικείμενο που λέγεται τέχνη. Που σημαίνει να φροντίσουμε να έρθει ο κόσμος πιο κοντά σε αυτό κι εμείς να πάμε πιο κοντά στον κόσμο.

Οι όποιες σημαντικές ιδιωτικές πρωτοβουλίες από μεγάλα ή μικρά ιδρύματα δεν είναι ικανές να στηρίξουν από μόνες τους την ελληνική εικαστική σκηνή. Η έλλειψη κρατικής υποστήριξης κάνει τα πράγματα ακόμη πιο δύσκολα, με τρανό παράδειγμα το πλήγμα που έχει υποστεί ο χώρος μας από την αρχή της πανδημίας. Με θέληση και πρωτοβουλίες μπορούμε να πορευτούμε σε καλύτερους δρόμους, όσοι επιβιώσαμε στον χώρο της τέχνης αποτελούμε παράδειγμα, τα υπόλοιπα μένει να γίνουν. 

LITOST : Η άγονη, ρημαγμένη γη του εικαστικού Κώστα Παππά Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
LITOST : Η άγονη, ρημαγμένη γη του εικαστικού Κώστα Παππά Facebook Twitter
and the deep lane insists on the direction. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
LITOST : Η άγονη, ρημαγμένη γη του εικαστικού Κώστα Παππά Facebook Twitter
Κοιτώντας πίσω, ό,τι έχω κάνει ως τώρα νομίζω πως περιστρεφόταν γύρω από τους όρους της εγκατάλειψης, της αμέλειας και της αναμονής. Πάντα με ενδιέφερε ο ψυχισμός του χώρου, θα τολμούσα να πω η αρχιτεκτονική ενός ψυχογραφικού χώρου και ο χώρος που καταλαμβάνουμε ως χωροχρήστες. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
LITOST : Η άγονη, ρημαγμένη γη του εικαστικού Κώστα Παππά Facebook Twitter
Κώστας Παππάς, κατασκευή. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
LITOST : Η άγονη, ρημαγμένη γη του εικαστικού Κώστα Παππά Facebook Twitter
Κώστας Παππάς, κατασκευή. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
LITOST : Η άγονη, ρημαγμένη γη του εικαστικού Κώστα Παππά Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Πολιτιστικό Κέντρο «Μελίνα» Δήμου Αθηναίων, Ηρακλειδών 66 και Θεσσαλονίκης, Θησείο

Διάρκεια έκθεσης: 18 Μαΐου – 18 Ιουλίου 2021

Ώρες λειτουργίας: Τρίτη-Παρασκευή 11:00-19:00, Σάββατο-Κυριακή 10:00-15:00, Δευτέρα κλειστά.

Η είσοδος για το κοινό είναι ελεύθερη.

Πληροφορίες: 210 3452150, www.opanda.gr

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Χριστόφορος Μαρίνος: «Θέλουμε το κοινό να αγαπήσει τη Δημοτική Πινακοθήκη»

Εικαστικά / Χριστόφορος Μαρίνος: «Θέλουμε το κοινό να αγαπήσει τη Δημοτική Πινακοθήκη»

Ο ιστορικός τέχνης και επιμελητής εκθέσεων του ΟΠΑΝΔΑ παρουσιάζει το πρόγραμμα της Δημοτικής Πινακοθήκης της Αθήνας για το 2021, τις συνεργασίες και όσα πρόκειται να δούμε τους προσεχείς μήνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Όλα στη θέση τους ξανά

Summer Preview / Aνοιχτά μουσεία και γκαλερί: 15 εκθέσεις που αξίζει να δείτε τώρα

Με ένα πλούσιο, ποικίλο και δυναμικό πρόγραμμα εκθέσεων για την καλοκαιρινή περίοδο ο κόσμος των εικαστικών τεχνών διεκδικεί την ανάκτηση του χρόνου που «ροκάνισε» τόσο εκνευριστικά το lockdown.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ
Τα κορίτσια του Artworks― μιας πλατφόρμας που στηρίζει καθοριστικά τους νέους Έλληνες καλλιτέχνες

Εικαστικά / Τα κορίτσια του Artworks― μιας πλατφόρμας που στηρίζει καθοριστικά τους νέους Έλληνες καλλιτέχνες

Η Μαρίλη Κωνσταντινοπούλου και η Δήμητρα Νικολού βρίσκονται πίσω από αυτό το εγχείρημα που μετρά 4 χρόνια επιτυχημένης πορείας στην ελληνική καλλιτεχνική σκηνή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο ζωηρόχρωμος, μυστηριώδης, πνευματικός κήπος της Ιωάννας Λημνιού

Εικαστικά / Η Ιωάννα Λημνιού μεταμορφώνει την γκαλερί The Breeder σε ιδεώδη κήπο

Στην πρώτη της ατομική έκθεση της που συζητιέται, μέσα από την πυκνή βλάστηση των έργων της αχνοφαίνεται και μια ελπίδα ότι αξίζουμε μια καλύτερη πραγματικότητα από αυτή που ζούμε στις ασφυκτικά φτιαγμένες πόλεις.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Εικαστικά / «Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Ανάμεσα σε εκατοντάδες έργα που υπαγορεύονται από τα «επείγοντα» της εποχής, το «Ξηρόμερο», η ελληνική συμμετοχή στην 60ή Μπιενάλε της Βενετίας, εστιάζει στην εντοπιότητα και λειτουργεί ως φόρος τιμής στα πανηγύρια της επαρχίας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Η Βενετία γιορτάζει τη εικονογραφία και τον συμβολισμό του στήθους

Εικαστικά / Μια μεγάλη εικαστική έκθεση αφιερωμένη στο γυναικείο στήθος

Στη Βενετία και στο Palazzo Franchetti μια έκθεση αφηγείται την «περιπέτεια» ενός σημείου της γυναικείας ανατομίας που έχει κατανοηθεί και αναπαρασταθεί στην τέχνη, τη διαφήμιση, τη μόδα, σε όλους τους πολιτισμούς και τις παραδόσεις με πολλούς διαφορετικούς τρόπους.
NEWSROOM
Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Εικαστικά / Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Ο νεαρός εικαστικός εκπροσώπησε την Ελλάδα στη Μεσογειακή Μπιενάλε της Σμύρνης με ένα έργο για την ιστορία ενός παιδιού που έχει υποστεί ενδοοικογενειακή κακοποίηση, το οποίο καταστράφηκε από μια γάτα. Και δεν βρέθηκε κανείς να τη σταματήσει! 
M. HULOT
Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

Εικαστικά / Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

"Νομίζω ήρθε η ώρα ν' ακούσουμε..." - Το Ινστιτούτο Ελληνικής Μουσικής Κληρονομιάς, σε συνεργασία με το Μουσείο Μπενάκη, επιχειρεί μια πρωτότυπη μουσειακή παρέμβαση στη μόνιμη έκθεση της Πινακοθήκης Γκίκα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΘΗΤΕΙΑ: Μια σημαντική έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Εικαστικά / Επτά σύγχρονοι εικαστικοί εκθέτουν στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Η «συνάντηση» επτά σύγχρονων Ελλήνων εικαστικών δημιουργών της γενιάς του ζωγράφου –κάποιοι είναι και προσωπικοί του φίλοι– στην γκαλερί Roma, με σκοπό την ανάδειξη μιας σειράς κοινών καταβολών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK Αυτές τις μέρες, ενώ χορεύουμε στην Cantina Social στο απέναντι δωμάτιο στέκεται ένα πολύχρωμο κουνέλι

Εικαστικά / Στην Cantina Social συχνάζει ένα πολύχρωμο, «αντικοινωνικό» κουνέλι

Σε ένα διαχρονικά εναλλακτικό στέκι της Αθήνας, που έχει γράψει ιστορία με τα πάρτι και τα ξενύχτια του, επαναλειτουργεί πια ένα safe-house στο οποίο καλλιτέχνες θα μπορούν να μοιραστούν τις πιο σκοτεινές στιγμές τους, τις πιο προσωπικές τους εμπειρίες.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Πρόσωπο με πρόσωπο: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Πολιτισμός / Τα πιο καθηλωτικά πορτρέτα στην Ιστορία της Τέχνης: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Τριάντα οκτώ μουμιοποιημένα σώματα με προσωπογραφίες στη θέση της κεφαλής που βρέθηκαν σε αρχαιολογικές ανασκαφές σε όλο τον κόσμο παρουσιάζονται σε μια μεγάλη έκθεση στο Άμστερνταμ.
NEWSROOM
Εκθέσεις εικαστικών: Απρίλιος 2024.

Εικαστικά / Ένα εικαστικός Απρίλιος γεμάτος με ενδιαφέρουσες εκθέσεις

Μία έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη και άλλη μία με αφετηρία το «Θυμήσου, Σώμα...» του Κ. Π. Καβάφη, «Αναδυόμενες Αφροδίτες», «Διάφανοι κήποι» και άλλες 25 προτάσεις που καλύπτουν ένα ευρύ καλλιτεχνικό φάσμα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σωκράτης Σωκράτους

Εικαστικά / Σωκράτης Σωκράτους: «Δεν έχω αίσθηση του φόβου, δεν καταλαβαίνω Χριστό άμα είναι να κάνω κάτι»

Μετακόμισε στην Αθήνα των '90s και δεν θέλησε να μείνει πουθενά αλλού, έβαλε τα κλάματα την πρώτη φορά που είδε από κοντά έργο του Τσαρούχη. Έχει σκηνογραφήσει πολύ για το ντόπιο θέατρο του οποίου δεν ήταν φαν κάποτε, έχει εκπροσωπήσει την Κύπρο στη Μπιενάλε της Βενετίας. Βρίσκεται στη μόνιμη συλλογή του Πομπιντού, συμφώνησε να συνεργαστεί με την Hermès για έναν χρόνο και το έκανε για δεκαπέντε. Κι είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει στον πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Εικαστικά / Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει με πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Η συμβολαιογράφος, η οποία πριν από δεκαπέντε χρόνια αποφάσισε να ακολουθήσει το δικό της δημιουργικό ταξίδι, αποκωδικοποιεί την αγάπη της για τη φύση ως έμπνευση για τη διακόσμηση των κεραμικών της και μας μεταφέρει σε έναν φανταστικό κήπο χρωμάτων και αναμνήσεων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ