LITOST : Η άγονη, ρημαγμένη γη του εικαστικού Κώστα Παππά Facebook Twitter

Η άγονη, ρημαγμένη γη του εικαστικού Κώστα Παππά

0

«Ο τίτλος The Waste Land (ο ερημότοπος, η έρημη χώρα, η έρημη γη, η ρημαγμένη γη, η άγονη γη) περιγράφει πολύ εύστοχα τις εικόνες του Κώστα Παππά. Στα ελιοτικής εμπνεύσεως τοπία του η γη είναι πεθαμένη και η πόλη εξωπραγματική, όχι απλά φριχτή (terrible). Κοιτώντας τα σχέδια του Παππά, σκέφτεσαι ότι η ελεύθερη απόδοση του Σεφέρη (ο οποίος μεταφράζει το «Unreal City» ως «Ανύπαρχτη Πολιτεία»), μολονότι σήμερα ακούγεται κάπως παρωχημένη, στη συγκεκριμένη περίπτωση μοιάζει απρόσμενα κατάλληλη: αυτά τα τοπία δεν υπάρχουν στην πραγματικότητα», σημειώνει ο επιμελητής της έκθεσης LITOST, ιστορικός τέχνης Χριστόφος Μαρίνος.

Στην καρδιά του παλιού εργοστάσιου πιλοποιίας, στο σημερινό πολιτιστικό κέντρο του Δήμου Αθηναίων «Μελίνα Μερκούρη», οι δυστοπίες του Κώστα Παππά αποκτούν βαρύνουσα σημασία, ο κόσμος στις παράδοξες κλίμακες μάς πλησιάζει τρομακτικά γρήγορα και με μεγάλη δύναμη. Η οδυνηρή κατάσταση, δε, είναι γύρω μας, είναι πλέον εντός μας.

— Ας μιλήσουμε για αυτήν τη δουλειά, Κώστα. Πότε ξεκίνησες να την κάνεις και τι είχες στο νου σου;

Το έργο που παρουσιάζεται στην έκθεση LITOST είναι το πιο πρόσφατο αποτέλεσμα και η εξέλιξη της δουλειάς των τελευταίων ετών. Συνολικά πρόκειται για 10 σχέδια μεγάλων διαστάσεων και 10 κατασκευές που συνεργατικά μιλούν για δυστοπικά περιβάλλοντα.

Πάνε έξι χρόνια που άρχισα να δουλεύω προς αυτή την κατεύθυνση συγκροτώντας ένα σώμα δουλειάς. Παράλληλα με τα σχέδια, με επιρροές από μελέτες, μουσικές και μυθιστορήματα, προέκυψε η ανάγκη των κατασκευών ως αναπόσπαστων στοιχείων που είτε ξεπηδούν μέσα από αυτούς τους κόσμους, είτε τους συμπληρώνουν. Όχι όμως τα ίδια ως φόρμες αλλά οι λειτουργίες τους, οι επαναλαμβανόμενοι ήχοι και η χρήση του φωτός.

Έτσι αυτό που συνοψίζεται θα το περιέγραφα ως μια φουτουριστική δυστοπία, όπου ετερόκλητα στοιχεία οργανώνονται σε παράδοξες κλίμακες συνθέτοντας μια απροσπέλαστη κατάσταση. Στοιχεία αστικών και υπαίθριων τοπίων οργανωμένα και χαοτικά ταυτόχρονα, που μοιάζουν να βρίσκονται σε μια κατάσταση αναμονής, κάπου μεταξύ συγκρότησης και διάλυσης.

Έβλεπα πάντα αυτά τα σχέδια ως ψυχογραφήματα, τοπία μεν αλλά μιας ψυχολογικής εξορίας. Υπό αυτό το βλέμμα δεν υπάρχουν σταθεροί χρόνοι, παρελθόν, παρόν ή μέλλον, όλα εξαρτώνται από τον ερμηνευτή τους.

— Τι σημαίνει η αινιγματική λέξη LITOST που δίνει και το όνομα της έκθεσης;

Πρόκειται για μια λέξη με την οποία ένιωσα ιδιαίτερη σύνδεση τη στιγμή που την συνάντησα στο Βιβλίο του γέλιου και της λήθης του Μίλαν Κούντερα. Άγνωστη λέξη, γνώριμο περιεχόμενο. Τσέχικη στη ρίζα της και, όπως λέει ο Κούντερα, περιγράφει μια οδυνηρή κατάσταση που ξυπνάει μέσα μας ύστερα από ένα βλέμμα στην ίδια την αλήθεια. Η λέξη κόλλησε στο μυαλό μου και την επεξεργαζόμουν για καιρό, οπότε όταν ήρθε η ώρα της έκθεσης ήταν ξεκάθαρο πως αντιπροσώπευε ό,τι και τα ίδια τα σχέδια, οι ήχοι των κατασκευών και όσα υπονοούν τα φώτα τους. 

LITOST : Η άγονη, ρημαγμένη γη του εικαστικού Κώστα Παππά Facebook Twitter
Με την ευρύτερη έννοια, σχέδιο είναι και έχουν τα πάντα, οι μουσικές συνθέσεις, οι στίχοι τους, η πολεοδομία, μια performance, τα έπιπλα γύρω μας, ένας θόρυβος. Το θέμα είναι ποιο σχέδιο και με ποιους όρους αντέχει απέναντι στις σύγχρονες ανάγκες και στην παρούσα συνθήκη. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

— Έχεις στην έκθεση τοπία, έρημα, απουσιάζει το στοιχείο της ανθρώπινης παρουσίας, σε ποια κατάσταση συναντάμε αυτό τον κόσμο; Είναι ένας πρώιμος κόσμος, δημιουργίας, ή ένας καταστροφής; 

Έβλεπα πάντα αυτά τα σχέδια ως ψυχογραφήματα, τοπία μεν, αλλά μιας ψυχολογικής εξορίας. Υπό αυτό το βλέμμα δεν υπάρχουν σταθεροί χρόνοι, παρελθόν, παρόν ή μέλλον, όλα εξαρτώνται από τον ερμηνευτή τους. Από μια άλλη σκοπιά αυτό που συναντάς ή αντικρίζεις μοιάζει να προμηνύεται, να έπεται. Μπορεί να μη συναντάμε ανθρώπινες παρουσίες αλλά υπονοούνται μέσα απ’ όλα αυτά τα στοιχεία που είναι σαφώς κατασκευασμένα.

Σε κάποια πρώιμα σχέδια υπήρχε η ανθρώπινη παρουσία σε πολύ μικρή κλίμακα, σ’ ένα ελάχιστο μέγεθος καθώς αυτό που συνέβαινε εκεί έμοιαζε να τους υπερβαίνει. Όσο όμως τα σχέδια εξελίσσονταν οι παρουσίες μίκραιναν ή μειώνονταν σταδιακά μέχρι που έγιναν ανύπαρκτες, μέχρι που η μόνη παρουσία ήταν αυτή του θεατή και μάλιστα ως εξόριστου παρατηρητή αυτής της συνθήκης. 

— Γιατί επέλεξες αυτή την έρημη, ρημαγμένη γη, τι συμβολίζει και με τι συνδέεται;

Ξαναδιαβάζοντας τον Έλιοτ, το Wasteland και τα Τέσσερα κουαρτέτα, είχα την αίσθηση ότι είναι πιο επίκαιρα από ποτέ. Την τελευταία δεκαετία βιώνοντας αυτή την οικονομική, πολιτική αλλά κυρίως αξιακή κρίση ένιωθα πως στριφογυρίζαμε σε λαβυρίνθους, σε αδιέξοδα, πως μονίμως κάτι αναμέναμε ή πως βρισκόμασταν σ’ ένα ψυχολογικό τέλμα, σε μια έρημη γη, πρωτίστως εσωτερικά.

Και ίσως τελικά να είμαστε αυτοί που ο Μπάλαρντ περιγράφει ως κατοίκους αυτού του χαοτικού ουρανοξύστη στο βιβλίο του High-Rise. Με μια παρατεταμένη αγωνία για όλα αυτά που συμβαίνουν γύρω μας και μέσα μας, αυτά που μένουν σχεδόν πάντα στο σκοτάδι που μπορούμε να τα παρατηρήσουμε μόνο με τη νυχτερινή μας όραση. Τίποτα από όλα αυτά δεν προϋπήρχε, απλά τα βίωνα κι έπειτα προέκυψαν με απίστευτη φυσικότητα. 

LITOST : Η άγονη, ρημαγμένη γη του εικαστικού Κώστα Παππά Facebook Twitter
April is the cruelest month. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

— Όταν έφτιαχνες αυτά τα έργα τι διάβαζες και τι σκεφτόσουν;

Πρωτίστως θα αναφέρω τι άκουγα, καθώς όλη μου η δουλειά συμπορευόταν πάντα με τις μουσικές που με καθόρισαν. Από τις σκοτεινές μουσικές του Νικ Κέιβ, τους Radiohead, όλη την ηλεκτρονική και εναλλακτική ροκ σκηνή που με επηρέασε μέχρι τους Dirty Three, The Fall, Angel Olsen, Sharon Van Etten. Αυτές συνυπήρχαν με κάθε δημιουργική στιγμή στο στούντιο, παράλληλα ακόμη και με τη μελέτη μου πάνω στα εγκαταλελειμμένα μεγαλεπήβολα σχέδια αεροδρομίων και πόλεων που τελείωσαν πριν καν τεθούν σε λειτουργία, που δεν κατοικήθηκαν ποτέ, αυτά που έμειναν με την υπόσχεση.

Και βέβαια υπήρχαν πάντα δίπλα μου τα ποιήματα του Τ.Σ. Έλιοτ, τα μυθιστορήματα του Τζέιμς Μπάλαρντ, ο Μίλαν Κούντερα, ο Τζον Άσμπερι και ο Ζορζ Περέκ, ο Μέντελσον αλλά και τα φιλοσοφικά δοκίμια του Μπιουνγκ-Τσουλ Χαν, ειδικότερα η Kοινωνία της κόπωσης

— Θέλω να μας μιλήσεις για τη δύναμη και την αξία του σχεδίου και πόση σημασία δίνουμε σε αυτό.

Με την ευρύτερη έννοια, σχέδιο είναι και έχουν τα πάντα, οι μουσικές συνθέσεις, οι στίχοι τους, η πολεοδομία, μια περφόρμανς, τα έπιπλα γύρω μας, ένας θόρυβος. Το θέμα είναι ποιο σχέδιο και με ποιους όρους αντέχει απέναντι στις σύγχρονες ανάγκες και στην παρούσα συνθήκη. Το σχέδιο ηλικιακά θα είναι πάντα παιδί, θα έχει πάντα περιθώρια να αλλάξει, να εξελιχθεί, να μεταμορφωθεί, γι’ αυτό και απ’ όλα τα εικαστικά μέσα δεν έφυγε στιγμή απ’ το προσκήνιο. Είναι το μέσο που σου δίνει άπλετη ελευθερία, απεριόριστες δυνατότητες να μιλήσεις για οτιδήποτε θέλεις με μοναδικό τρόπο∙ είτε από θέμα χειρισμού υλικών, απόδοσης και πέρα απ’ όλα τα παραδοσιακά κριτήρια.

Εδώ και 7 χρόνια διατηρώ το δικό μου εργαστήριο σχεδίου προετοιμάζοντας ενδιαφερόμενους για τις εισαγωγικές εξετάσεις της σχολής Καλών Τεχνών και συνολικά διδάσκω σχέδιο 21 χρόνια. Και όσο δύσκολη και αγχωτική κι αν είναι η φύση της δουλειάς μου ποτέ δεν την βαρέθηκα, ακριβώς γιατί πιστεύω βαθιά στο σχέδιο και στο γεγονός πως καθημερινά έχει την δύναμη να με ξαφνιάζει. 

LITOST : Η άγονη, ρημαγμένη γη του εικαστικού Κώστα Παππά Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

— Ποιο είναι το κεντρικό σημείο στη δημιουργία σου που επανέρχεται σταθερά ως αναφορά;

Κοιτώντας πίσω, ό,τι έχω κάνει ως τώρα νομίζω πως περιστρεφόταν γύρω από τους όρους της εγκατάλειψης, της αμέλειας και της αναμονής. Πάντα με ενδιέφερε ο ψυχισμός του χώρου, θα τολμούσα να πω η αρχιτεκτονική ενός ψυχογραφικού χώρου και ο χώρος που καταλαμβάνουμε ως χωροχρήστες.

Ειδικά τα τελευταία χρόνια παρατηρούσα όλη αυτή την παύση και την ασάφεια εγκαταλελειμμένων τόπων και στον αντίποδα τη διαρκή κινητικότητα που επιβάλλει η ζωή στις μεγαλουπόλεις. Αυτά είναι στοιχεία που μπορώ να τα διακρίνω ακόμη και σε φοιτητικά μου σχέδια, προφανώς τα καλλιεργούσα θελημένα ή άθελά μου κι έτσι εδραιώθηκαν.

— Τι πιστεύεις για το πού βρίσκεται η σύγχρονη τέχνη στην Ελλάδα, πόσο την αγαπάμε, τη φροντίζουμε, την κατανοούμε.

Σε σχέση με το τι συνέβαινε το ’70 στην Ελλάδα, είμαστε σε ένα αρκετά καλό σημείο, σε σχέση με το τι συμβαίνει στις ευρωπαϊκές πρωτεύουσες της τέχνης, έχουμε πολύ δρόμο να διανύσουμε. Όμως δεν είμαστε αυτές και έτσι πρέπει να πορευτούμε, να συμφιλιωθούμε με τη θέση μας και να βελτιώσουμε την ευρύτερη σχέση μας με το αντικείμενο που λέγεται τέχνη. Που σημαίνει να φροντίσουμε να έρθει ο κόσμος πιο κοντά σε αυτό κι εμείς να πάμε πιο κοντά στον κόσμο.

Οι όποιες σημαντικές ιδιωτικές πρωτοβουλίες από μεγάλα ή μικρά ιδρύματα δεν είναι ικανές να στηρίξουν από μόνες τους την ελληνική εικαστική σκηνή. Η έλλειψη κρατικής υποστήριξης κάνει τα πράγματα ακόμη πιο δύσκολα, με τρανό παράδειγμα το πλήγμα που έχει υποστεί ο χώρος μας από την αρχή της πανδημίας. Με θέληση και πρωτοβουλίες μπορούμε να πορευτούμε σε καλύτερους δρόμους, όσοι επιβιώσαμε στον χώρο της τέχνης αποτελούμε παράδειγμα, τα υπόλοιπα μένει να γίνουν. 

LITOST : Η άγονη, ρημαγμένη γη του εικαστικού Κώστα Παππά Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
LITOST : Η άγονη, ρημαγμένη γη του εικαστικού Κώστα Παππά Facebook Twitter
and the deep lane insists on the direction. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
LITOST : Η άγονη, ρημαγμένη γη του εικαστικού Κώστα Παππά Facebook Twitter
Κοιτώντας πίσω, ό,τι έχω κάνει ως τώρα νομίζω πως περιστρεφόταν γύρω από τους όρους της εγκατάλειψης, της αμέλειας και της αναμονής. Πάντα με ενδιέφερε ο ψυχισμός του χώρου, θα τολμούσα να πω η αρχιτεκτονική ενός ψυχογραφικού χώρου και ο χώρος που καταλαμβάνουμε ως χωροχρήστες. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
LITOST : Η άγονη, ρημαγμένη γη του εικαστικού Κώστα Παππά Facebook Twitter
Κώστας Παππάς, κατασκευή. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
LITOST : Η άγονη, ρημαγμένη γη του εικαστικού Κώστα Παππά Facebook Twitter
Κώστας Παππάς, κατασκευή. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
LITOST : Η άγονη, ρημαγμένη γη του εικαστικού Κώστα Παππά Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Πολιτιστικό Κέντρο «Μελίνα» Δήμου Αθηναίων, Ηρακλειδών 66 και Θεσσαλονίκης, Θησείο

Διάρκεια έκθεσης: 18 Μαΐου – 18 Ιουλίου 2021

Ώρες λειτουργίας: Τρίτη-Παρασκευή 11:00-19:00, Σάββατο-Κυριακή 10:00-15:00, Δευτέρα κλειστά.

Η είσοδος για το κοινό είναι ελεύθερη.

Πληροφορίες: 210 3452150, www.opanda.gr

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Χριστόφορος Μαρίνος: «Θέλουμε το κοινό να αγαπήσει τη Δημοτική Πινακοθήκη»

Εικαστικά / Χριστόφορος Μαρίνος: «Θέλουμε το κοινό να αγαπήσει τη Δημοτική Πινακοθήκη»

Ο ιστορικός τέχνης και επιμελητής εκθέσεων του ΟΠΑΝΔΑ παρουσιάζει το πρόγραμμα της Δημοτικής Πινακοθήκης της Αθήνας για το 2021, τις συνεργασίες και όσα πρόκειται να δούμε τους προσεχείς μήνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Όλα στη θέση τους ξανά

Summer Preview / Aνοιχτά μουσεία και γκαλερί: 15 εκθέσεις που αξίζει να δείτε τώρα

Με ένα πλούσιο, ποικίλο και δυναμικό πρόγραμμα εκθέσεων για την καλοκαιρινή περίοδο ο κόσμος των εικαστικών τεχνών διεκδικεί την ανάκτηση του χρόνου που «ροκάνισε» τόσο εκνευριστικά το lockdown.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ
Τα κορίτσια του Artworks― μιας πλατφόρμας που στηρίζει καθοριστικά τους νέους Έλληνες καλλιτέχνες

Εικαστικά / Τα κορίτσια του Artworks― μιας πλατφόρμας που στηρίζει καθοριστικά τους νέους Έλληνες καλλιτέχνες

Η Μαρίλη Κωνσταντινοπούλου και η Δήμητρα Νικολού βρίσκονται πίσω από αυτό το εγχείρημα που μετρά 4 χρόνια επιτυχημένης πορείας στην ελληνική καλλιτεχνική σκηνή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πρόδρομος Τσιαβός: «Στην παρουσία μας στον δημόσιο χώρο ο στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση αλλά να ακούσουμε, να συζητήσουμε, να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Plāsmata 3 / Πρόδρομος Τσιαβός: «Στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση, αλλά να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Ο επικεφαλής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Ιδρύματος Ωνάση μιλά με υπόκρουση τα ασταμάτητα τιτιβίσματα των πουλιών που έρχονται από τα σκιερά δέντρα του Πεδίου του Άρεως.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα σε μια συνάντηση με τη σύγχρονη τέχνη σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά

Εικαστικά / Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα «συνομιλούν» με τη σύγχρονη τέχνη

Οι τρεις Έλληνες πρωτοπόροι καλλιτέχνες που στιγμάτισαν την ελληνική δημιουργία, σε μια απρόσμενη διαγενεακή συνάντηση με τη Sagg Napoli και τον Mungo Thomson, σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PLASMATA 3 TOPIC

Plāsmata 3 / Plāsmata 3: «Ο πιο σύντομος δρόμος είναι πάντα ο λιγότερο ενδιαφέρων»

Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση, επιμελείται μαζί με την ομάδα της Στέγης μια έντυπη «ξενάγηση» στην έκθεση «Plāsmata 3: We’ve met before, haven’t we?», που παρουσιάζεται στο Πεδίον του Άρεως.
THE LIFO TEAM
O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Εικαστικά / O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Τα παράξενα μηχανικά γλυπτά του πρωτοποριακού καλλιτέχνη –του οποίου φέτος γιορτάζονται τα 100 χρόνια από τη γέννησή του με εκθέσεις σε όλο τον κόσμο– αποτελούν ένα σαρδόνιο σχόλιο και για τη σύγχρονη κοινωνία.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αφροδίτη 5.

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 5

«Και έχεις τόσα να πεις με τα έργα που θα συναντήσεις. Σαν τα ταξίδια. Τα αληθινά ταξίδια, όχι αυτά που κάνεις για δουλειά. Τα άλλα. Εκείνα που κάνεις με παρέα και πιάνετε κουβέντα με αγνώστους χωρίς βιασύνη. Εκείνα που παίρνεις τον χρόνο σου για να χορτάσεις τις λεπτομέρειες».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
2ο κομμάτι Αφροδίτη

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 2

«Μας αρέσει η παρέκκλιση και η απόκλιση. Στη ζωή, γενικά. Στους ανθρώπους. Και στην τέχνη. Και εδώ. Από τον Ροδώνα στη Γαρδένια, από τις Αριές στο θέατρο Αλίκη. Οι σπείρες έχουν φτιαχτεί για να τις περπατήσεις και τα παρτέρια για να σταθείς».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
«Για μια γυναίκα, το να κοιτάζει είναι από μόνο του μια πολιτική πράξη»

Εικαστικά / «Για μια γυναίκα, το να κοιτάζει είναι από μόνο του μια πολιτική πράξη»

Αμφισβητώντας τις παραδοσιακές απεικονίσεις του ερωτισμού, η Ελένη Μπαγάκη, η Σοφία Μιτσώλα και η Janice Nowinski προσφέρουν τρεις διαφορετικές οπτικές για το τι σημαίνει να βλέπεις –και να σε βλέπουν– με τους δικούς σου όρους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αρτεμίσια και το πρωτο-φεμινιστικό κεντρί της

Εικαστικά / Η Αρτεμίσια Τζεντιλέσκι ήταν πολύ περισσότερο από μια εκδικήτρια ηρωίδα της ζωγραφικής

Μια νέα έκθεση στο Παρίσι επιχειρεί να αναδείξει το έργο της γενναίας καλλιτέχνιδας της μπαρόκ ζωγραφικής του 17ου αιώνα, με την πρώιμη φεμινιστική προσέγγιση, μέσα από μια φρέσκια οπτική, φωτίζοντας πτυχές πέρα από τη μυθολογία της προσωπικής της τραγωδίας και παρουσιάζοντας έργα της για πρώτη φορά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ
Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Εικαστικά / Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Η έκθεση «Διαδρομές στην τέχνη. Έργα από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος» στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων ξεδιπλώνει 150 χρόνια εικαστικής δημιουργίας μέσα από 99 έργα εμβληματικών και σύγχρονων δημιουργών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Ρεπορτάζ / Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Στο βιβλίο του «Ο πλαστογράφος του Φράνκο», ένας ντετέκτιβ από τη Σεβίλλη ισχυρίζεται πως μεγάλα μουσεία, μεταξύ των οποίων και η ελληνική Εθνική Πινακοθήκη, έχουν αγοράσει πιστά αντίγραφα έργων του Ελ Γκρέκο.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μέσα στο εργαστήριο του Χριστόφορου Κατσαδιώτη 

Εικαστικά / Ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης αναδεικνύει το άχρηστο σε τέχνη

Το εργαστήριο του χαράκτη, όπου ξεδιπλώνεται ένα σύμπαν βγαλμένο από κάποιο σκοτεινό παραμύθι, μεταφέρεται προσωρινά σε μια σχεδόν κρυμμένη αίθουσα του μουσείου Μπενάκη, στην οδό Πειραιώς.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ