Γιόζεφ Μπόις: Η Γερμανία τιμά τον πιο δημοφιλή και αμφιλεγόμενο καλλιτέχνη της

Γιόζεφ Μπόις: Η Γερμανία γιορτάζει τον πιο δημοφιλή και αμφιλεγόμενο καλλιτέχνη της Facebook Twitter
Πορτρέτο του Γιόσεφ Μπόις από τον Stefan Moses. Image courtesy BASTIAN, London ©Joseph Beuys Estate
0

Η χρονιά που είναι αφιερωμένη στον Γιόζεφ Μπόις μόλις άρχισε. Κάπως αλλιώς είχε φανταστεί η χώρα να γιορτάσει έναν από τους δημοφιλείς και αμφιλεγόμενους καλλιτέχνες της, ωστόσο η πανδημία δεν εμποδίζει τη Γερμανία να οργανώσει εκθέσεις για να τιμήσει τον πρώτο καλλιτέχνη της, που με τόση επιμονή επιχείρησε να αποσυνδέσει την τέχνη από τα ελίτ χαρακτηριστικά της και να τη μεταφέρει μέσα από το κοινωνικό γλυπτό –την κεντρική ιδέα του για τον κόσμο της τέχνης που υποστηρίζει ότι κάθε άτομο έχει δημιουργικές δυνατότητες που πρέπει να ανακαλυφθούν και στη συνέχεια να χρησιμοποιηθούν για το κοινό καλό– στην ακόμα και πληκτική καθημερινότητα των ανθρώπων.

Με τον κόσμο σε κατάσταση κρίσης, το περίφημο μανιφέστο «Call for Alternative», στο οποίο πρότεινε νέα μοντέλα για την παραγωγή και την οικονομία, είναι ξανά στην επικαιρότητα, αν και από τότε που γράφτηκε δεν έπαψε να είναι ποτέ επίκαιρο, σε περίπτωση που θέλουμε να τον αντιμετωπίσουμε με στοιχειώδη ειλικρίνεια. Γιατί ο Μπόις ήξερε ότι το παιχνίδι της τέχνης εμπεριέχει μια ματαιότητα, την οποία προσπάθησε να εκμεταλλευτεί και την υπηρέτησε για να περάσει τις ιδέες του, να δείξει ότι γλυπτική είναι η γλώσσα, η σκέψη, η διανόηση, να σοκάρει με τη δουλειά του και τα υλικά του, τσόχα, λίπος κερί, μέλι, ζάχαρη, να προβάλλει τις πολιτικές του απόψεις του όταν μιλούσε για άμεση δημοκρατία.

Ο Μπόις άνοιξε δραστικά μια συζήτηση για την έννοια της τέχνης και την επέκτασή της ή τη σύνδεσή της με ζητήματα που δεν παύουν να απασχολούν τους καλλιτέχνες του 21ου αιώνα σχετικά με τη δημοκρατία, το ρόλο που επιτελεί η τέχνη απέναντι στην κοινωνία, τις συζητήσεις και τις ζυμώσεις ως διαδικασία της τέχνης πέρα από τα έργα τέχνης μιας συλλογής, πιστεύοντας στη δημιουργική δύναμη του καλλιτέχνη που μπορεί να αλλάξει τον εαυτό του και τον κόσμο.

Με τη μελετημένη εμφάνισή του, το τσόχινο χαρακτηριστικό καπέλο, με την προβοκατόρικη παρουσία του, τελικά έβαλε τη σφραγίδα του στην τέχνη όσο λίγοι. Ο σαμάνος της τέχνης, ο πρωτοπόρος, ο ανανεωτής, ο τσαρλατάνος για πολλούς ακόμα και σήμερα, άφησε πίσω του χιλιάδες έργα, δεν έπαψε με τις εγκαταστάσεις του και τα δρώμενα που σκηνοθετούσε να παρεμβαίνει κοινωνικά, κυρίως όμως άφησε μια παρακαταθήκη: ήταν αυτός που άνοιξε ξανά και πολύ επιθετικά τη συζήτηση για το τι είναι τέχνη, μια συζήτηση που συνεχίζεται με την ευκαιρία της επετείου της γέννησής του το 1921 στο Κρέφελντ, σε μουσεία και ιδρύματα της Γερμανίας.

Ο Μπόις κατάφερε να έχει έναν ρόλο, του πρωταγωνιστή, σε μια τέχνη άγνωστη μέχρι τότε, την τέχνη της αμφισβήτησης του ίδιου του ρόλου του ως καλλιτέχνη.

«Όταν οι άνθρωποι με ρωτάνε "είστε καλλιτέχνης", τους λέω να σταματήσουν με αυτές τις αηδίες. Δεν είμαι καλλιτέχνης. Εκτός και αν είμαστε όλοι καλλιτέχνες τότε είμαι κι εγώ μαζί» έλεγε.

Γιόζεφ Μπόις: Η Γερμανία γιορτάζει τον πιο δημοφιλή και αμφιλεγόμενο καλλιτέχνη της Facebook Twitter
Ο Μπόις σε μια από τις διάσημες δράσεις του με τίτλο «How to Explain Pictures to a Dead Hare» (Wie man dem toten Hasen die Bilder erklärt), στη Schelma Gallery, Dusseldorf, 26 November 1965.

Ο καλλιτέχνης που σπούδασε μετά τον πόλεμο στην Ακαδημία του Ντίσελντορφ και δεν δίστασε να έρθει σε διαμάχη με τον τότε υπουργό Επιστημών Γιοχάνες Ράου, διότι κατέλαβε την Aκαδημία μαζί με φοιτητές που είχαν απορριφθεί στις εισαγωγικές εξετάσεις, για να αποπεμφθεί τελικά, θα γινόταν τον Μάιο 100 ετών.

Δώδεκα μουσεία στη Ρηνανία συμμετέχουν στο πρόγραμμα της επετείου για τα 100ά γενέθλιά του. Το μουσείο K20 στο Ντίσελντορφ και η Art Collection NRW διοργανώνουν τις λεγόμενες «κοσμοπολίτικες ασκήσεις» από τις 27 Μαρτίου 2021, με την έκθεση να ανοίγει με 24 γυναίκες και άνδρες να παίζουν μουσική από τον Eρίκ Σατί για 24 ώρες στο χώρο της καλλιτεχνικής συλλογής του μουσείου, ως ανάμνηση της σχέσης του Μπόις με το έργο του Σατί, ενώ επιλεγμένες καλλιτεχνικές δράσεις του Μπόις, όπως καταγράφηκαν από σύγχρονούς του σε οπτικό υλικό, προβάλλονται ως υπενθύμιση της καλλιτεχνικής του πορείας και των διάσημων δράσεών του, όπως το «Μου αρέσει η Αμερική και εγώ αρέσω στην Αμερική» του 1974, όταν ο καλλιτέχνης κλειδώθηκε με ένα ζωντανό κογιότ σε μια γκαλερί της Νέας Υόρκης για δύο ημέρες –κάτι που όχι μόνο του προσέδωσε τη φήμη ενός σαμάνου, αλλά εκτίναξε τις τιμές των έργων του–, την εκστρατεία δενδροφύτευσης «7.000 βελανιδιές» στην documenta 7 το 1982, την εγκατάσταση «Βρύση από την οποία ρέει μέλι στον χώρο εργασίας» στο Μουσείο Fridericianum του Κάσελ, στην documenta 6 το 1977, ως μια μορφή κριτικής του καπιταλισμού.

Γιόζεφ Μπόις: Η Γερμανία γιορτάζει τον πιο δημοφιλή και αμφιλεγόμενο καλλιτέχνη της Facebook Twitter
Γλυπτό του Μπόις στην γκαλερί BASTIAN. Image courtesy BASTIAN, London ©Joseph Beuys Estate Φωτο: Luke Walker.

Το μουσείο Schloss Moyland στο οποίο υπάρχει το αρχείο του καλλιτέχνη θα παρουσιάσει την έκθεση «Ο Γιόζεφ Μπόις και οι σαμάνοι» για τη σχέση του με τον σαμανισμό και τον ρόλο του σαμάνου που ανέλαβε σε πολλές δράσεις και εφάρμοσε σε πολλές πρακτικές του. Σε διάφορες δράσεις των μουσείων οι διοργανωτές δεν παρέλειψαν να προσκαλέσουν προσωπικότητες, από την Πάτι Σμιθ μέχρι την Γκρέτα Τούνμπεργκ, για να μιλήσουν για την επιρροή του στα φλέγοντα ζητήματα του κόσμου στις μέρες μας.

Ο Μπόις άνοιξε δραστικά μια συζήτηση για την έννοια της τέχνης και την επέκτασή της ή τη σύνδεσή της με ζητήματα που δεν παύουν να απασχολούν τους καλλιτέχνες του 21ου αιώνα σχετικά με τη δημοκρατία, τον ρόλο που επιτελεί η τέχνη απέναντι στην κοινωνία, τις συζητήσεις και τις ζυμώσεις ως διαδικασία της τέχνης πέρα από τα έργα τέχνης μιας συλλογής, πιστεύοντας στη δημιουργική δύναμη του καλλιτέχνη που μπορεί να αλλάξει τον εαυτό του και τον κόσμο.

Ακόμα και αμφισβητώντας το παράδειγμά του ή την καλλιτεχνική του χειρονομία, ο Μπόις είναι ο πρωταγωνιστής του καλλιτεχνικού τοπίου ως μια περίπλοκη καλλιτεχνική φυσιογνωμία που επιδέχεται πολλών ερμηνειών. Και το γεγονός ότι δεν υπάρχει ακριβής ερμηνεία για το έργο και την προσωπικότητά του, έναν αιώνα από τη γέννησή του, κάνει την περίπτωσή του ακόμα πιο ενδιαφέρουσα.

Γιόζεφ Μπόις: Η Γερμανία γιορτάζει τον πιο δημοφιλή και αμφιλεγόμενο καλλιτέχνη της Facebook Twitter
Γλυπτό του Μπόις στην γκαλερί BASTIAN. Image courtesy BASTIAN, London ©Joseph Beuys Estate Φωτο: Luke Walker.
Γιόζεφ Μπόις: Η Γερμανία γιορτάζει τον πιο δημοφιλή και αμφιλεγόμενο καλλιτέχνη της Facebook Twitter
Sled, Joseph Beuys.
Γιόζεφ Μπόις: Η Γερμανία γιορτάζει τον πιο δημοφιλή και αμφιλεγόμενο καλλιτέχνη της Facebook Twitter
Άποψη από έκθεση στην Tate Gallery.
Γιόζεφ Μπόις: Η Γερμανία γιορτάζει τον πιο δημοφιλή και αμφιλεγόμενο καλλιτέχνη της Facebook Twitter
«Μου αρέσει η Αμερική και εγώ αρέσω στην Αμερική», Μπόις, 1974. ©Joseph Beuys Estate.
Γιόζεφ Μπόις: Η Γερμανία γιορτάζει τον πιο δημοφιλή και αμφιλεγόμενο καλλιτέχνη της Facebook Twitter
Difesa della Natura, 1982. ©Joseph Beuys Estate.
LIFO Γιόζεφ Μπόις: Η Γερμανία γιορτάζει τον πιο δημοφιλή και αμφιλεγόμενο καλλιτέχνη της Facebook Twitter
Ecology and Socialism, 1980. ©Joseph Beuys Estate.
Γιόζεφ Μπόις: Η Γερμανία γιορτάζει τον πιο δημοφιλή και αμφιλεγόμενο καλλιτέχνη της Facebook Twitter
Ο Γιόσεφ Μπόις στην γκαλερί BASTIAN, στο Λονδίνο. Image courtesy BASTIAN, London ©Joseph Beuys Estate. Φωτο: Stefan Moses
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

The Krank: Ένας καλλιτέχνης που «εγκαταλείπει» τα έργα του στα προσφυγικά της λεωφόρου Αλεξάνδρας

Εικαστικά / The Krank: Ένας καλλιτέχνης που «εγκαταλείπει» τα έργα του στα προσφυγικά της λεωφόρου Αλεξάνδρας

Ασπρόμαυρα, αφηρημένου εξπρεσιονισμού έργα και συνθέσεις από ιδεογράμματα είναι η εκφραστική γλώσσα ενός νέου εικαστικού που αντλεί τη θεματολογία του μέσα από από τη δύσκολη πραγματικότητα
M. HULOT

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
"Η κούνια" του Φραγκονάρ: Στο φως τα ζουμερά μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Εικαστικά / «Η Κούνια» του Φραγκονάρ: Τα μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Η περίφημη «Κούνια» με τη σκηνοθεσία της συνεύρεσης των σωμάτων και των ψυχών με τρόπο ακόλαστο, πονηρό ή ανοιχτό σε μια νέα ηθική, έργο – σταρ της περίφημης συλλογής Wallace στο Λονδίνο, αποκαταστάθηκε φέρνοντας στο φως άτακτες λεπτομέρειες που ενισχύουν την αυθάδεια του έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ειρήνη Παναγοπούλου

Εικαστικά / Ειρήνη Παναγοπούλου: Η μεγάλη Ελληνίδα συλλέκτρια Τέχνης μιλά στη LIFO

Η γνωστή συλλέκτρια μιλά στη LiFO για το ταξίδι της στην τέχνη μέσα από τη συγκρότηση της μεγάλης και σπάνιας συλλογής της, μέρος της οποίας θα δούμε με αφορμή την έκθεση «Fernweh ή νοσταλγία για άγνωστους τόπους».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Εικαστικά / Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Η γεννημένη στο Ελσίνκι καλλιτέχνιδα που κέρδισε το βραβείο Young Artist της φετινής Art Athina μιλάει για το έργο της που βασίζεται στην αίσθηση του κατεπείγοντος, στη χειρωνακτική εργασία και στη σχέση της με τη γλώσσα. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα «χρονικό της αναισθησίας» με έργα υψηλής δόνησης 

Εικαστικά / Κωνσταντίνος Λαδιανός: «Πού πήγε όλη αυτή η επιδεξιότητα των χεριών που είχαν οι παλιότεροι»

Η παράδοση, η αγιολογική γραμματεία και η λαϊκή μυθολογία συνυπάρχουν στον κόσμο του ταλαντούχου καλλιτέχνη, εμπλέκοντας το προσωπικό βίωμα με καθηλωτικές αλληγορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Εικαστικά / Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Με το έργο του στον εξωτερικό χώρο του μουσείου ο Michael Rakowitz συνομιλεί με τα έργα της κλασικής αρχαιότητας και υπενθυμίζει τα μάταια ταξίδια ανθρώπων και πολιτιστικών αγαθών που «ξεσπιτώνονται».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Εικαστικά / Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Με πυρήνα της συλλογής του Λόντερ ένα από τα διασημότερα έργα του Κλιμτ, που εκτιμάται ότι η πώλησή του θα ξεπεράσει τα 150 εκατομμύρια δολάρια, η βραδιά της δημοπρασίας στον οίκο Sotheby’s φιλοδοξεί να προσελκύσει ξανά τους μεγάλους συλλέκτες. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζένη Μαρκέτου

Οι Αθηναίοι / Τζένη Μαρκέτου: «Οι καλλιτέχνες δεν έχουμε ανακαλύψει τον τροχό»

Στην Αμερική έμαθε πως η τέχνη είναι κοινωνική υπόθεση, πως ο κόσμος δεν εξαντλείται στις γκαλερί. Η πρώτη της παρέμβαση σε δημόσιο χώρο, που προκάλεσε αντιδράσεις, της δίδαξε ότι ένα έργο οφείλει να μοιάζει σαν να υπήρχε πάντα εκεί. Με τη νέα της εγκατάσταση στο Μέγαρο Μουσικής μάς υπενθυμίζει ότι δεν είμαστε οι πρωταγωνιστές της φύσης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σεπτέμβρης της Art Athina 2025

Εικαστικά / Art Athina 2025: Το τώρα και το μετά της σύγχρονης τέχνης

Ζωγραφική, γλυπτική, φωτογραφία, ψηφιακή τέχνη: Το ανάγλυφο του παγκόσμιου εικαστικού χάρτη έτσι όπως διαμορφώνεται μέσα από την ελληνική και ξένη παραγωγή, και αναδεικνύεται στην ετήσια φουάρ που πραγματοποιείται ξανά στο Ζάππειο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Εικαστικά / Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Με τo «Δωμάτιο Απόδρασης», μια εγκατάσταση ερευνητική και παιγνιώδη, βασισμένη στην ιδέα της φιλοσοφίας και την παραίσθηση του ψηφιακού κόσμου, θα μας εκπροσωπήσει στην 61η Μπιενάλε Βενετίας ο καταξιωμένος εικαστικός και αρχιτέκτονας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ