Γιόζεφ Μπόις: Η Γερμανία τιμά τον πιο δημοφιλή και αμφιλεγόμενο καλλιτέχνη της

Γιόζεφ Μπόις: Η Γερμανία γιορτάζει τον πιο δημοφιλή και αμφιλεγόμενο καλλιτέχνη της Facebook Twitter
Πορτρέτο του Γιόσεφ Μπόις από τον Stefan Moses. Image courtesy BASTIAN, London ©Joseph Beuys Estate
0

Η χρονιά που είναι αφιερωμένη στον Γιόζεφ Μπόις μόλις άρχισε. Κάπως αλλιώς είχε φανταστεί η χώρα να γιορτάσει έναν από τους δημοφιλείς και αμφιλεγόμενους καλλιτέχνες της, ωστόσο η πανδημία δεν εμποδίζει τη Γερμανία να οργανώσει εκθέσεις για να τιμήσει τον πρώτο καλλιτέχνη της, που με τόση επιμονή επιχείρησε να αποσυνδέσει την τέχνη από τα ελίτ χαρακτηριστικά της και να τη μεταφέρει μέσα από το κοινωνικό γλυπτό –την κεντρική ιδέα του για τον κόσμο της τέχνης που υποστηρίζει ότι κάθε άτομο έχει δημιουργικές δυνατότητες που πρέπει να ανακαλυφθούν και στη συνέχεια να χρησιμοποιηθούν για το κοινό καλό– στην ακόμα και πληκτική καθημερινότητα των ανθρώπων.

Με τον κόσμο σε κατάσταση κρίσης, το περίφημο μανιφέστο «Call for Alternative», στο οποίο πρότεινε νέα μοντέλα για την παραγωγή και την οικονομία, είναι ξανά στην επικαιρότητα, αν και από τότε που γράφτηκε δεν έπαψε να είναι ποτέ επίκαιρο, σε περίπτωση που θέλουμε να τον αντιμετωπίσουμε με στοιχειώδη ειλικρίνεια. Γιατί ο Μπόις ήξερε ότι το παιχνίδι της τέχνης εμπεριέχει μια ματαιότητα, την οποία προσπάθησε να εκμεταλλευτεί και την υπηρέτησε για να περάσει τις ιδέες του, να δείξει ότι γλυπτική είναι η γλώσσα, η σκέψη, η διανόηση, να σοκάρει με τη δουλειά του και τα υλικά του, τσόχα, λίπος κερί, μέλι, ζάχαρη, να προβάλλει τις πολιτικές του απόψεις του όταν μιλούσε για άμεση δημοκρατία.

Ο Μπόις άνοιξε δραστικά μια συζήτηση για την έννοια της τέχνης και την επέκτασή της ή τη σύνδεσή της με ζητήματα που δεν παύουν να απασχολούν τους καλλιτέχνες του 21ου αιώνα σχετικά με τη δημοκρατία, το ρόλο που επιτελεί η τέχνη απέναντι στην κοινωνία, τις συζητήσεις και τις ζυμώσεις ως διαδικασία της τέχνης πέρα από τα έργα τέχνης μιας συλλογής, πιστεύοντας στη δημιουργική δύναμη του καλλιτέχνη που μπορεί να αλλάξει τον εαυτό του και τον κόσμο.

Με τη μελετημένη εμφάνισή του, το τσόχινο χαρακτηριστικό καπέλο, με την προβοκατόρικη παρουσία του, τελικά έβαλε τη σφραγίδα του στην τέχνη όσο λίγοι. Ο σαμάνος της τέχνης, ο πρωτοπόρος, ο ανανεωτής, ο τσαρλατάνος για πολλούς ακόμα και σήμερα, άφησε πίσω του χιλιάδες έργα, δεν έπαψε με τις εγκαταστάσεις του και τα δρώμενα που σκηνοθετούσε να παρεμβαίνει κοινωνικά, κυρίως όμως άφησε μια παρακαταθήκη: ήταν αυτός που άνοιξε ξανά και πολύ επιθετικά τη συζήτηση για το τι είναι τέχνη, μια συζήτηση που συνεχίζεται με την ευκαιρία της επετείου της γέννησής του το 1921 στο Κρέφελντ, σε μουσεία και ιδρύματα της Γερμανίας.

Ο Μπόις κατάφερε να έχει έναν ρόλο, του πρωταγωνιστή, σε μια τέχνη άγνωστη μέχρι τότε, την τέχνη της αμφισβήτησης του ίδιου του ρόλου του ως καλλιτέχνη.

«Όταν οι άνθρωποι με ρωτάνε "είστε καλλιτέχνης", τους λέω να σταματήσουν με αυτές τις αηδίες. Δεν είμαι καλλιτέχνης. Εκτός και αν είμαστε όλοι καλλιτέχνες τότε είμαι κι εγώ μαζί» έλεγε.

Γιόζεφ Μπόις: Η Γερμανία γιορτάζει τον πιο δημοφιλή και αμφιλεγόμενο καλλιτέχνη της Facebook Twitter
Ο Μπόις σε μια από τις διάσημες δράσεις του με τίτλο «How to Explain Pictures to a Dead Hare» (Wie man dem toten Hasen die Bilder erklärt), στη Schelma Gallery, Dusseldorf, 26 November 1965.

Ο καλλιτέχνης που σπούδασε μετά τον πόλεμο στην Ακαδημία του Ντίσελντορφ και δεν δίστασε να έρθει σε διαμάχη με τον τότε υπουργό Επιστημών Γιοχάνες Ράου, διότι κατέλαβε την Aκαδημία μαζί με φοιτητές που είχαν απορριφθεί στις εισαγωγικές εξετάσεις, για να αποπεμφθεί τελικά, θα γινόταν τον Μάιο 100 ετών.

Δώδεκα μουσεία στη Ρηνανία συμμετέχουν στο πρόγραμμα της επετείου για τα 100ά γενέθλιά του. Το μουσείο K20 στο Ντίσελντορφ και η Art Collection NRW διοργανώνουν τις λεγόμενες «κοσμοπολίτικες ασκήσεις» από τις 27 Μαρτίου 2021, με την έκθεση να ανοίγει με 24 γυναίκες και άνδρες να παίζουν μουσική από τον Eρίκ Σατί για 24 ώρες στο χώρο της καλλιτεχνικής συλλογής του μουσείου, ως ανάμνηση της σχέσης του Μπόις με το έργο του Σατί, ενώ επιλεγμένες καλλιτεχνικές δράσεις του Μπόις, όπως καταγράφηκαν από σύγχρονούς του σε οπτικό υλικό, προβάλλονται ως υπενθύμιση της καλλιτεχνικής του πορείας και των διάσημων δράσεών του, όπως το «Μου αρέσει η Αμερική και εγώ αρέσω στην Αμερική» του 1974, όταν ο καλλιτέχνης κλειδώθηκε με ένα ζωντανό κογιότ σε μια γκαλερί της Νέας Υόρκης για δύο ημέρες –κάτι που όχι μόνο του προσέδωσε τη φήμη ενός σαμάνου, αλλά εκτίναξε τις τιμές των έργων του–, την εκστρατεία δενδροφύτευσης «7.000 βελανιδιές» στην documenta 7 το 1982, την εγκατάσταση «Βρύση από την οποία ρέει μέλι στον χώρο εργασίας» στο Μουσείο Fridericianum του Κάσελ, στην documenta 6 το 1977, ως μια μορφή κριτικής του καπιταλισμού.

Γιόζεφ Μπόις: Η Γερμανία γιορτάζει τον πιο δημοφιλή και αμφιλεγόμενο καλλιτέχνη της Facebook Twitter
Γλυπτό του Μπόις στην γκαλερί BASTIAN. Image courtesy BASTIAN, London ©Joseph Beuys Estate Φωτο: Luke Walker.

Το μουσείο Schloss Moyland στο οποίο υπάρχει το αρχείο του καλλιτέχνη θα παρουσιάσει την έκθεση «Ο Γιόζεφ Μπόις και οι σαμάνοι» για τη σχέση του με τον σαμανισμό και τον ρόλο του σαμάνου που ανέλαβε σε πολλές δράσεις και εφάρμοσε σε πολλές πρακτικές του. Σε διάφορες δράσεις των μουσείων οι διοργανωτές δεν παρέλειψαν να προσκαλέσουν προσωπικότητες, από την Πάτι Σμιθ μέχρι την Γκρέτα Τούνμπεργκ, για να μιλήσουν για την επιρροή του στα φλέγοντα ζητήματα του κόσμου στις μέρες μας.

Ο Μπόις άνοιξε δραστικά μια συζήτηση για την έννοια της τέχνης και την επέκτασή της ή τη σύνδεσή της με ζητήματα που δεν παύουν να απασχολούν τους καλλιτέχνες του 21ου αιώνα σχετικά με τη δημοκρατία, τον ρόλο που επιτελεί η τέχνη απέναντι στην κοινωνία, τις συζητήσεις και τις ζυμώσεις ως διαδικασία της τέχνης πέρα από τα έργα τέχνης μιας συλλογής, πιστεύοντας στη δημιουργική δύναμη του καλλιτέχνη που μπορεί να αλλάξει τον εαυτό του και τον κόσμο.

Ακόμα και αμφισβητώντας το παράδειγμά του ή την καλλιτεχνική του χειρονομία, ο Μπόις είναι ο πρωταγωνιστής του καλλιτεχνικού τοπίου ως μια περίπλοκη καλλιτεχνική φυσιογνωμία που επιδέχεται πολλών ερμηνειών. Και το γεγονός ότι δεν υπάρχει ακριβής ερμηνεία για το έργο και την προσωπικότητά του, έναν αιώνα από τη γέννησή του, κάνει την περίπτωσή του ακόμα πιο ενδιαφέρουσα.

Γιόζεφ Μπόις: Η Γερμανία γιορτάζει τον πιο δημοφιλή και αμφιλεγόμενο καλλιτέχνη της Facebook Twitter
Γλυπτό του Μπόις στην γκαλερί BASTIAN. Image courtesy BASTIAN, London ©Joseph Beuys Estate Φωτο: Luke Walker.
Γιόζεφ Μπόις: Η Γερμανία γιορτάζει τον πιο δημοφιλή και αμφιλεγόμενο καλλιτέχνη της Facebook Twitter
Sled, Joseph Beuys.
Γιόζεφ Μπόις: Η Γερμανία γιορτάζει τον πιο δημοφιλή και αμφιλεγόμενο καλλιτέχνη της Facebook Twitter
Άποψη από έκθεση στην Tate Gallery.
Γιόζεφ Μπόις: Η Γερμανία γιορτάζει τον πιο δημοφιλή και αμφιλεγόμενο καλλιτέχνη της Facebook Twitter
«Μου αρέσει η Αμερική και εγώ αρέσω στην Αμερική», Μπόις, 1974. ©Joseph Beuys Estate.
Γιόζεφ Μπόις: Η Γερμανία γιορτάζει τον πιο δημοφιλή και αμφιλεγόμενο καλλιτέχνη της Facebook Twitter
Difesa della Natura, 1982. ©Joseph Beuys Estate.
LIFO Γιόζεφ Μπόις: Η Γερμανία γιορτάζει τον πιο δημοφιλή και αμφιλεγόμενο καλλιτέχνη της Facebook Twitter
Ecology and Socialism, 1980. ©Joseph Beuys Estate.
Γιόζεφ Μπόις: Η Γερμανία γιορτάζει τον πιο δημοφιλή και αμφιλεγόμενο καλλιτέχνη της Facebook Twitter
Ο Γιόσεφ Μπόις στην γκαλερί BASTIAN, στο Λονδίνο. Image courtesy BASTIAN, London ©Joseph Beuys Estate. Φωτο: Stefan Moses
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

The Krank: Ένας καλλιτέχνης που «εγκαταλείπει» τα έργα του στα προσφυγικά της λεωφόρου Αλεξάνδρας

Εικαστικά / The Krank: Ένας καλλιτέχνης που «εγκαταλείπει» τα έργα του στα προσφυγικά της λεωφόρου Αλεξάνδρας

Ασπρόμαυρα, αφηρημένου εξπρεσιονισμού έργα και συνθέσεις από ιδεογράμματα είναι η εκφραστική γλώσσα ενός νέου εικαστικού που αντλεί τη θεματολογία του μέσα από από τη δύσκολη πραγματικότητα
M. HULOT

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM