Ένα εξέχον έργο του αγιογράφου και αγίου Αντρέι Ρουμπλιόφ, τώρα στην Αθήνα

Ένα εξέχον έργο του αγιογράφου και αγίου Αντρέι Ρουμπλιόφ, τώρα στην Αθήνα Facebook Twitter
Αντρέι Ρουμπλιώφ, Η Ανάληψη, Πινακοθήκη Τρετιακόφ
1

Ένας «ρωσικός εθνικός θησαυρός, που σχεδόν ποτέ δεν βγαίνει από τη χώρα», σύμφωνα με τον ίδιο τον Ρώσο Πρόεδρο Βλαντίμιρ Πούτιν, θα φιλοξενείται μέχρι τον Σεπτέμβριο στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο, ως πρόδρομο έργο δύο εκθέσεων με αντικείμενα από την Πινακοθήκη Τρετιακόφ και το Μουσείο Ερμιτάζ που θα παρουσιαστούν στο μουσείο το φθινόπωρο του 2016, στο πλαίσιο των πολιτιστικών εκδηλώσεων του αφιερωματικού έτους «Ρωσία - Ελλάδα 2016». Πρόκειται για την εικόνα της Ανάληψης από την Πινακοθήκη Τρετιακόφ στη Μόσχα, έργο του σημαντικού Ρώσου αγιογράφου Αντρέι Ρουμπλιόφ, ο οποίος τη φιλοτέχνησε το 1408, προκειμένου να διακοσμήσει, μαζί με άλλες εικόνες του Δωδεκαόρτου, το τέμπλο του Καθεδρικού Ναού της Κοιμήσεως της Θεοτόκου στο Βλαντίμιρ.


Από το έργο του μεγάλου Ρώσου αγιογράφου, ο οποίος αποτελεί σύμβολο για την ορθόδοξη ρωσική τέχνη και αγιοποιήθηκε με απόφαση της Ιεράς Συνόδου της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας το 1988, έχουν διασωθεί μόλις πέντε εικόνες, ενώ μέχρι σήμερα οι ειδικοί ερίζουν σχετικά με την ταυτότητα του δημιουργού κάποιων ακόμα, οι οποίες εν τέλει αποδίδονται στον κύκλο του Ρουμπλιόφ. Από τις πέντε εικόνες που μετά βεβαιότητας είναι δημιουργήματά του, η Ανάληψη ξεχωρίζει για τις κλασικές αναλογίες των μορφών, τις σύνθετες και λεπτές φωτοσκιάσεις των προσώπων, την κομψότητα του σχεδίου και τους πλούσιους θεολογικούς συμβολισμούς.

Ένα εξέχον έργο του αγιογράφου και αγίου Αντρέι Ρουμπλιόφ, τώρα στην Αθήνα Facebook Twitter
Aντρέι Ρουμπλιώφ, Ο Αρχάγγελος Μιχαήλ (1914)

Από τις πέντε εικόνες που μετά βεβαιότητας είναι δημιουργήματά του, η Ανάληψη ξεχωρίζει για τις κλασικές αναλογίες των μορφών, τις σύνθετες και λεπτές φωτοσκιάσεις των προσώπων, την κομψότητα του σχεδίου και τους πλούσιους θεολογικούς συμβολισμούς.


Για τη ζωή του Αντρέι Ρουμπλιόφ, ο οποίος ήταν εξαιρετικά χαμηλών τόνων, οι πληροφορίες που υπάρχουν είναι λίγες, έτσι δεν γνωρίζουμε πού γεννήθηκε, ούτε πότε ακριβώς – πιθανόν γύρω στο 1360. Ακόμα και το όνομά του είναι αυτό που του δόθηκε όταν εκάρη μοναχός στη Μονή της Αγίας Τριάδας – αγνοούμε πώς ονομαζόταν πριν περιβληθεί το μοναχικό σχήμα. Την πρώτη επίσημη αναφορά του ονόματός του τη συναντάμε σε ένα έγγραφο του 1405, στο οποίο αναγράφεται ότι την εικονογράφηση του Καθεδρικού Ναού της Μόσχας στο Κρεμλίνο ανέλαβε ο Θεοφάνης ο Έλληνας μαζί με τον μαΐστορα Πρόχορο και τον μοναχό Αντρέι Ρουμπλιόφ, το όνομα του οποίου, λόγω ηλικίας και αρχαιότητας, βρίσκεται στο τέλος. Λέγεται ότι το 1408 ανέλαβε, μαζί με τον συνεργάτη του Δανιήλ, την αγιογράφηση του Ναού της Κοιμήσεως της Θεοτόκου στο Βλαντίμιρ και από το 1425 ως το 1427 (ή μεταξύ 1411 και 1422) του Καθολικού της μονής του, της Αγίας Τριάδας ή αλλιώς Αγίου Σεργίου.


Στα τελευταία χρόνια της ζωής του, μετά τον θάνατο του Δανιήλ, ο Ρουμπλιόφ εικονογραφούσε τη Μονή Αντρόνικοφ στη Μόσχα, στην οποία πιθανότατα ήταν και μοναχός. Πέθανε από τη μαύρη πανούκλα και ετάφη σε κρύπτη στο μοναστήρι, πριν ολοκληρώσει το έργο του, στις 17 Οκτωβρίου του 1428 ή, σύμφωνα με άλλες πηγές, στις 29 Ιανουαρίου του 1430. Κατά τη διάρκεια της Οκτωβριανής Επανάστασης, οι τοιχογραφίες στη Μονή Αντρόνικοφ –που έγινε στρατόπεδο συγκέντρωσης και αργότερα μετετράπη σε εργατικές κατοικίες– και σε άλλα μοναστήρια καταστράφηκαν, ενώ η Λαύρα της Αγίας Τριάδας έγινε με διάταγμα του Λένιν Μουσείο του Λαού, με τον πρώτο Σοβιετικό διευθυντή του να σώζει κάποια έργα από την καταστροφή.

 

Ένα εξέχον έργο του αγιογράφου και αγίου Αντρέι Ρουμπλιόφ, τώρα στην Αθήνα Facebook Twitter
O Ρουμπλιώφ όπως ενσαρκώθηκε στο κινηματογραφικό έπος του Αντρέι Ταρκόφσκι


Ο Αντρέι Ρουμπλιόφ, η ζωή του οποίου ενέπνευσε τον Αντρέι Ταρκόφσκι να γυρίσει την ομώνυμη αριστουργηματική ταινία του, θεωρείται ένας από τους μεγαλύτερους αγιογράφους στον κόσμο, με την εικόνα της Αγίας Τριάδας, γνωστής ως «Φιλοξενία του Αβραάμ», που διακρίνεται για τη σύνθεση, τον ρυθμό, τον φωτισμό, την αρμονία την καθαρότητα και την απλότητα, να αποτελεί το αριστούργημα της ρωσικής εικονογραφικής τέχνης. Η αποτίμηση των έργων του άγνωστου μέχρι τις αρχές του εικοστού αιώνα, αν και ευρέως γνωστού και σεβαστού στην εποχή του, αγιογράφου παρουσιάζει ωστόσο δυσκολίες, καθώς έχουν επιζωγραφιστεί από μεταγενέστερους, αλλοιώνοντας ως έναν βαθμό την εικόνα τους. Αυτό που θεωρείται βέβαιο είναι ότι ο Αντρέι Ρουμπλιόφ επηρεάστηκε από τον διάσημο δάσκαλό του, Θεοφάνη τον Έλληνα, κατάφερε όμως να πάει πολύ πιο πέρα από αυτόν, δίνοντας ιδιαίτερο βάρος στην πνευματικότητα των προσώπων.


Όπως γράφει σ' ένα δοκίμιό του ο π. Σταμάτης Σκλήρης: «Αρκεί να αντιπαραβάλουμε τη φωτοσκίαση των ενδυμάτων του Θεοφάνη αφενός και του Ρουμπλιόφ αφετέρου προς τη φωτοσκίαση των τοιχογραφιών της Μονής της Χώρας Κωνσταντινουπόλεως, για να συμπεράνουμε ότι ο Ρουμπλιόφ στάθηκε πιο βυζαντινός από τον δάσκαλό του. Δεν πρόκειται, όμως, μόνο για μια τέτοια λεπτομέρεια αλλά για όλα τα στοιχεία που συγκροτούν το μνημειώδες και μοναδικό έργο του. Όχι μόνο στις φορητές εικόνες, όπως αυτές του Χριστού και των Αρχαγγέλων της Δεήσεως, αλλά και στις τοιχογραφίες, ο Ρουμπλιόφ φωτίζει τα πρόσωπα με τον τρόπο της βυζαντινής πλαστικότητας, σε αντίθεση προς τον έντονο εξπρεσιονισμό των τοιχογραφιών του Θεοφάνη».

1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM

σχόλια

1 σχόλια