«The Athenian Long Walk as a State of a Troubled Mind» Facebook Twitter

«The Athenian Long Walk as a State of a Troubled Mind»

0

Τα έργα του Ανέστη Ανέστη (φωτογραφικές συνθέσεις με χιούμορ και βασικό θέμα το ιστορικό κέντρο της Αθήνας) είναι αδύνατο να περάσουν απαρατήρητα. Οι ψηφιακές συνθέσεις του ‒που έχουν αναπαραχθεί πολύ στα social media τις τελευταίες μέρες‒, όπου η Βασιλίσσης Όλγας έχει αντικατασταθεί από έναν πλωτό Ιλισό ή η Αγία Σοφία έχει πάρει τη θέση του Παρθενώνα, είναι ξεκάθαρα ένα σχόλιο για τις αλλαγές που φέρνει στο κέντρο της Αθήνας ο Μεγάλος Περίπατος.

«Πρόκειται για απλά κολάζ που ξεκίνησα να τα φτιάχνω ως memes, με σκοπό τον χιουμοριστικό σχολιασμό του Μεγάλου Περιπάτου στα social media» λέει. «Ο Μεγάλος Περίπατος μπήκε από την πρώτη μέρα στο μάτι μου λόγω του προσβλητικού για τη νοημοσύνη των κατοίκων της πόλης ΦΕΚ (τεύχος B 1970/21.05.2020) που συνέδεσε τον περιορισμό κυκλοφορίας των οχημάτων και τους πεζόδρομους που ήθελε το δημοτικό συμβούλιο με την αντιμετώπιση του κινδύνου διασποράς του κορωνοϊού, σύμφωνα με το σκεπτικό της κυβέρνησης. Όταν κάνεις τέτοιο grand entrance, η συνέχεια προμηνύεται κωμικοτραγική».


— Πώς σου φαίνεται ο Μεγάλος Περίπατος;

Όσον αφορά την ενοποίηση με πεζόδρομους της περιοχής γύρω από την Ακρόπολη, αλλά και εντός του εμπορικού τριγώνου του κέντρου, νομίζω ότι λίγοι αμφιβάλλουν για τη θετική διάσταση του έργου. Επίσης, θετική είναι και η προσέγγιση σύμφωνα με την οποία πρόκειται για πιλοτική δοκιμή μερικών μηνών και όχι για το τελικό σχέδιο, αν και δηλώσεις του τύπου «σε κάθε περίπτωση προχωράμε μπροστά» δεν δημιουργούν καμία εμπιστοσύνη ότι και η δοκιμαστική περίοδος δεν είναι παρά ένα ακόμα πρόσχημα, όπως και η σχέση του έργου με την προστασία από τον κορωνοϊό.

Είναι δύσκολο να μην κάνει κανείς την σκέψη ότι όλα αυτά δεν είναι παρά μια προσπάθεια το κέντρο να μετατραπεί σε μια τουριστική παιδική χαρά, ένα τουριστικό gentrification project που σχεδιάστηκε σε γραφεία που δεν έχουν καμία επαφή με την καθημερινή λειτουργία της πόλης.


Από κει και πέρα, υπάρχουν πολύ σοβαρά θέματα, πέραν της μεθόδευσης του ΦΕΚ. Δεν κατανοώ γιατί μεγάλοι κεντρικοί δρόμοι πρέπει να στενέψουν για να δημιουργηθούν προχειροφτιαγμένες λωρίδες με χρώματα που θυμίζουν τσίρκο. Η αισθητική του έργου με ζαρντινιέρες από λαμαρίνα κατέστρεψε δύο από τους πλέον όμορφους δρόμους της Αθήνας, τη λεωφόρο Βασιλίσσης Όλγας και την Πανεπιστημίου. Μιλάμε για δρόμους που είχαν ήδη άφθονο χώρο για πεζούς και ποδηλάτες, και μάλιστα κάτω από πυκνή βλάστηση. Και όλα αυτά για να αυξηθούν η κίνηση, το καυσαέριο και ο θόρυβος, χωρίς σοβαρές εναλλακτικές.

Αλλά και στην Αθηνάς και στην Ερμού η κατάσταση είναι προβληματική: δεν θα μετατραπούν σε πεζόδρομους, απλώς θα παραμείνουν ως δρόμοι περιορισμένης πρόσβασης, δυσκολεύοντας όσους επισκέπτονται το κέντρο είτε για την αγορά του είτε για τη διασκέδαση που προσφέρει. Δηλαδή μια μεσοβέζικη κατάσταση που την έχουμε δοκιμάσει ήδη στο παρελθόν, με ανυψούμενους πασσάλους, και την εγκαταλείψαμε γρήγορα. Διότι άλλο πράγμα είναι να πεζοδρομείς δρόμους, όπως η Ερμού, διατηρώντας όμως ανοιχτή την πρόσβαση με παράλληλες διαδρομές και στο αυτοκίνητο, και άλλο να εμποδίζεις αυτή την πρόσβαση παντού, έχοντας τιμωρητική διάθεση απέναντι στους οδηγούς σε μια πόλη που καλύπτεται μόνο κατά 10% από μετρό, ενώ τα υπόλοιπα ΜΜΜ υποβαθμίζονται συνεχώς.

«The Athenian Long Walk as a State of a Troubled Mind» Facebook Twitter
© Ανέστης Ανέστης


Είναι δύσκολο, λοιπόν, να μην κάνει κανείς την σκέψη ότι όλα αυτά δεν είναι παρά μια προσπάθεια το κέντρο να μετατραπεί σε μια τουριστική παιδική χαρά, ένα τουριστικό gentrification project που σχεδιάστηκε σε γραφεία που δεν έχουν καμία επαφή με την καθημερινή λειτουργία της πόλης. Και γίνεται με τόσο μεγάλη βιασύνη και προχειρότητα, που καταστρέφει τον οργανικό ιστό της πόλης και τελικά την ίδια την ιστορία της, ενώ, παραδόξως, καταφέρνει να κάνει την Αθηναϊκή Τριλογία να φαίνεται πολύ πιο άσχημη και στους τουρίστες, ακυρώνοντας κάθε υποτιθέμενο στόχο του.


Σε μια πόλη όπου το Απόλλων και το Αττικόν είναι ακόμη καμένα ερείπια, οι περισσότεροι δρόμοι έχουν διαλυμένα πεζοδρόμια και στη Σόλωνος υπάρχουν πάντα παρκαρισμένα αυτοκίνητα που εξαφανίζουν μια ολόκληρη λωρίδα, το να μιλάμε για προσβασιμότητα, καταστρέφοντας τα μόνα σημεία που τη διέθεταν, είναι ήδη πραγματικά σουρεαλιστικό. Αν όλα τα χρήματα που έχουν δοθεί σε τέτοια έργα είχαν επενδυθεί απλώς σε έναν και μόνο επιπλέον σταθμό μετρό, η κατάσταση στην Αθήνα θα ήταν σημαντικά καλύτερη για τους δεκάδες ή και εκατοντάδες χιλιάδες κατοίκους που θα εξυπηρετούσε.

«The Athenian Long Walk as a State of a Troubled Mind» Facebook Twitter
© Ανέστης Ανέστης


Αποφάσισα να ονομάσω αυτήν τη σειρά από memes «The Athenian Long Walk as a State of a Troubled Mind». Είναι μια σουρεαλιστική αναπαράσταση της αισθητικής και λειτουργικής αστοχίας του έργου αλλά και της ευρύτερα προβληματικής εμμονής ότι η Ελλάδα είναι μια κατά βάση τουριστική χώρα και ότι είναι καλή ιδέα να τη μετατρέψουμε σε τσίρκο ή λούνα-παρκ με φοίνικες και ξεραμένες ψευδοπιπεριές για τους τουρίστες (όταν, μάλιστα, δεν έχουμε καν καταφέρει να έχουμε τουρισμό και τους 12 μήνες του έτους). Greek summer is a state of a troubled mind.

Επιπλέον, κάνω και κάποια ευρύτερα σχόλια πάνω στο θέμα της ενοποίησης των χώρων της πόλης με την ελληνική ιστορία, παίζοντας με τον Ιλισό, αλλά και την Αγία Σοφία, που μπορεί να ενσωματώσει επάξια στο εσωτερικό της τον Παρθενώνα σε μια ολοκληρωμένη θεματική ενοποίηση του ελληνικού πολιτισμού. Για τον λόγο αυτόν χρησιμοποιώ το tag #enopoiise_to, σε αντίστιξη με το γνωστό #akyrose_to.


Ασχολούμαι με creative coding και new media art, δηλαδή γράφω κώδικα για να συνθέτω, μέσω software, εικόνες και εμπειρίες που δημιουργούν συναισθήματα ή διευρύνουν τη συνείδησή μας για την πραγματικότητα. Κυρίως με ενδιαφέρουν διαδραστικές εγκαταστάσεις αλλά και βίντεο και ψηφιακές εικόνες.

«The Athenian Long Walk as a State of a Troubled Mind» Facebook Twitter
© Ανέστης Ανέστης


— Πόσο μεγάλο όπλο είναι το χιούμορ;

Στις social media σελίδες μου ανεβάζω σχεδόν καθημερινά κάποιο meme που σχολιάζει την επικαιρότητα, ελληνική και διεθνή, αλλά και άλλα χιουμοριστικά παιχνίδια μου, όπως μια σειρά από σατιρικά εξώφυλλα βιβλίων, συνήθως παραλλαγές γνωστών βιβλίων από μεγάλους εκδοτικούς οίκους, που σχολιάζει τις θεωρίες συνωμοσίας, την ψυχολογία των ανθρώπινων σχέσεων και ό,τι άλλο τύχει να με εμπνεύσει. Απέναντι στην υπαρξιακή αβεβαιότητα, οι μόνες δυνατές απαντήσεις είναι η αισθαντικότητα, η παιχνιδιάρικη εξερεύνηση του κόσμου και, φυσικά, το χιούμορ.


— Ποιες είναι οι αντιδράσεις που έχεις για τα συγκεκριμένα έργα σου;

Ένα βασικό μοτίβο που μου έκανε εντύπωση είναι ότι πολλά άτομα που περίμενα ότι θα ήταν ουδέτερα ή και θετικά στον Μεγάλο Περίπατο είχαν μια πολύ αρνητική στάση απέναντί του. Δεν είναι απλώς ότι το κέντρο γίνεται λίγο πιο δύσβατο σε όλους όσοι το επισκέπτονται από άλλες περιοχές αλλά και η αισθητική προχειρότητα και βιασύνη που καταστρέφει με σχεδόν εμμονικό τρόπο όμορφα σημεία της Αθήνας, και ακόμη περισσότερο το ύφος και ο τρόπος με τον οποίο μας επιβλήθηκε.

«The Athenian Long Walk as a State of a Troubled Mind» Facebook Twitter
© Ανέστης Ανέστης
«The Athenian Long Walk as a State of a Troubled Mind» Facebook Twitter
© Ανέστης Ανέστης
«The Athenian Long Walk as a State of a Troubled Mind» Facebook Twitter
© Ανέστης Ανέστης
«The Athenian Long Walk as a State of a Troubled Mind» Facebook Twitter
© Ανέστης Ανέστης
«The Athenian Long Walk as a State of a Troubled Mind» Facebook Twitter
© Ανέστης Ανέστης
«The Athenian Long Walk as a State of a Troubled Mind» Facebook Twitter
© Ανέστης Ανέστης
«The Athenian Long Walk as a State of a Troubled Mind» Facebook Twitter
© Ανέστης Ανέστης


Instagram

Facebook

Εικαστικά
0

M. Hulot

O M.Hulot είναι διευθυντής της έντυπης LIFO και δουλεύει σε αυτήν από το πρώτο φύλλο της

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ ΤΟΥ ΣΥΝΤΑΚΤΗ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Στάθης Τσαγκαρουσιάνος στην μεγαλειώδη έκθεση του Bill Viola στο Grand Palais

Εικαστικά / Όταν ο Στάθης Τσαγκαρουσιάνος είχε επισκεφθεί τη μεγαλειώδη έκθεση του Bill Viola στο Grand Palais

Μια ανταπόκριση του εκδότη της LiFO από το 2014, τότε που το Παρίσι φιλοξενούσε τη μεγάλη αναδρομική έκθεση του σπουδαίου καλλιτέχνη που πέθανε σήμερα.
ΣΤΑΘΗΣ ΤΣΑΓΚΑΡΟΥΣΙΑΝΟΣ
Δημοκρατία

Εικαστικά / «Δημοκρατία»: Η πολιτική λειτουργία της τέχνης στη νέα έκθεση της Εθνικής Πινακοθήκης

Η νέα έκθεση της Εθνικής Πινακοθήκης ανιχνεύει τη σχέση της τέχνης με την πολιτική ιστορία στη νότια Ευρώπη κατά τη διάρκεια μιας από τις πιο καθοριστικές περιόδους για την ιστορία της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τα πλάσματα του Πικάσο συναντούν τους μύθους της αρχαιότητας στο Μουσείο Ελεύθερνας

Εικαστικά / Τα πλάσματα του Πικάσο συναντούν τους μύθους της αρχαιότητας στο Μουσείο Ελεύθερνας

Ο Μινώταυρος και ο Πάνας, οι Σάτυροι και οι Φαύνοι από τον ακαταμάχητο εικονογραφικό κόσμο του Πικάσο συνομιλούν με τις αρχαιότητες του Αρχαιολογικού Μουσείου Ελεύθερνας στην Κρήτη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η σπουδαία Κάρα Γουόκερ και τα εντυπωσιακά αυτόματα γλυπτά της 

Εικαστικά / Η σπουδαία Κάρα Γουόκερ και τα εντυπωσιακά αυτόματα γλυπτά της 

Στην έκθεσή της στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης του Σαν Φρανσίσκο χρησιμοποιεί ρομπότ και γλυπτές φιγούρες για να εκφράσει με φαντασία και χιούμορ ζοφερές ιστορίες για τη δυστοπική Αμερική των μη προνομιούχων.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Εκθέσεις

Εικαστικά / Σύγχρονη τέχνη έξω από τα όρια των γκαλερί

Τέσσερις εκθέσεις με ξεχωριστό ενδιαφέρον, έξω από τους καθιερωμένους χώρους, στον εμβληματικό Βοτανικό Κήπο Διομήδους, σε ένα κτήμα βιολογικής καλλιέργειας στο Μαρκόπουλο Αττικής, στο Αρχαιολογικό Μουσείο Πειραιά και στην Εσπλανάδα του ΚΠΙΣΝ, μας δίνουν την ευκαιρία να δούμε έργα σύγχρονης τέχνης σε περιβάλλοντα που προκαλούν νέες αναγνώσεις και αφηγήσεις, οι οποίες αφορούν την ιστορία, τη φύση και τον ρόλο της τέχνης στη δημόσια σφαίρα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ayumi Paul και η τελετουργία της χειροτεχνίας

Εικαστικά / Η Ayumi Paul, οι Δελφοί και η τελετουργία της χειροτεχνίας

H διεπιστημονική καλλιτέχνιδα εμπνέεται από την κοιλάδα την οποία περνούσαν οι επισκέπτες του μαντείου και την αρχαία τέχνη, μεταφέρει στο χαρτί τις λατρείες και τα οράματα της φύσης μέσα από τις βελονιές της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τα νέα έργα του Άνσελμ Κίφερ στην Αθήνα

Εικαστικά / Τα νέα έργα του Άνσελμ Κίφερ στην Αθήνα

Ένας από τους σημαντικότερους εν ζωή καλλιτέχνες και ίσως ο μεγαλύτερος μεταπολεμικός καλλιτέχνης της Γερμανίας παρουσιάζει τα αποκαλυπτικά τοπία του, μια συγχώνευση καταστροφής και δημιουργίας στην γκαλερί Gagosian.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια έκθεση για την Άσπα Στασινοπούλου στο Back to Athens 2024

Εικαστικά / Μια έκθεση για την Άσπα Στασινοπούλου και την απείθαρχη τέχνη της

Από τις 26 ως τις 30 Ιουνίου, στο Back to Athens παρουσιάζονται 20 επιμελητικές εκθέσεις, εγκαταστάσεις, performance και προβολές με περισσότερους από 190 καλλιτέχνες από την Ελλάδα και το εξωτερικό. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η σπουδαία, ελληνικής καταγωγής Νοτιοαφρικανή Penny Siopis στο ΕΜΣΤ 

Εικαστικά / Penny Siopis: Το πολυδιάστατο έργο της ελληνικής καταγωγής Νοτιοαφρικανής καλλιτέχνιδας στο ΕΜΣΤ

Το απαρτχάιντ, η αποαποικιοποίηση, η μετανάστευση, η γυναικεία ματιά, η σεξουαλική βία και η υλικότητα στην τέχνη είναι μερικά από τα θέματα που επανέρχονται στο έργο της σημαντικής αυτής γυναίκας και καλλιτέχνιδας, η οποία παράλληλα ανακαλύπτει και αποκαλύπτει την ελληνική πλευρά της μέσα από την Ιστορία και την εξορία.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ύδρα: Οι νέες εκθέσεις - καθρέφτες της εποχής μας 

Εικαστικά / Ύδρα: Τέσσερις νέες εκθέσεις-καθρέφτες της εποχής μας

Οι εκθέσεις στην Ύδρα συνδυάζουν τις όψεις της σύγχρονης τέχνης με έργα που συνομιλούν με τον ψυχισμό και την κοινωνία, δημιουργώντας ένα απροσδόκητο μείγμα καλλιτεχνικών έργων με διαφορετικές καταγωγές και υπόβαθρα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Δάκης Ιωάννου

Εικαστικά / H λέξη που απεχθάνεται ο Δάκης Ιωάννου είναι το «support»

Ο ιδρυτής του ΔΕΣΤΕ και ένας από τους πιο σημαντικούς συλλέκτες παγκοσμίως είναι εκείνος που έκανε το νησί της Ύδρας hot spot για τους ανθρώπους της τέχνης. Και υπερηφανεύεται πως στα εγκαίνια των εκθέσεων συρρέει τόσο κόσμος έχοντας λάβει απλά ένα mail.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H σύγχρονη ελληνική κεραμική έχει πια τη δική της Μπιενάλε

Αποστολή στη Σαντορίνη / H σύγχρονη ελληνική κεραμική έχει πια τη δική της Μπιενάλε

Με έργα Ελλήνων και διεθνών καλλιτεχνών, η 1η Μπιενάλε Σύγχρονης Κεραμικής εγκαινιάστηκε μέσα στο περίφημο Μουσείο Προϊστορικής Θήρας, κοντά σε έναν από τους πιο συγκλονιστικούς αρχαιολογικούς χώρους της Ελλάδας, το Ακρωτήρι.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η εξαιρετική περίπτωση της Phyllida Barlow που ο κόσμος της τέχνης ανακάλυψε αργά

Εικαστικά / Η εξαιρετική περίπτωση της Phyllida Barlow που ο κόσμος της τέχνης ανακάλυψε αργά

Το έργο της «RIG: untitled; blocks», με τα ανορθόδοξα υλικά και τη γλυπτική που δεν μοιάζει με τέτοια, παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα από το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης και τον Οργανισμό Πολιτισμού και Ανάπτυξης ΝΕΟΝ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φίκος - Για το εκκλησάκι του Μυταρά

Guest Editors / «Το έφτιαξε όπως το ένιωσε εκείνη τη στιγμή»: Ο Φίκος γράφει για το κλείσιμο του παρεκκλησιού του Μυταρά

Το ιδανικό θα ήταν να έχουμε μια ζωντανή παράδοση στην οποία ο καλλιτέχνης εκφράζει (την κοινωνία του) και εκφράζεται. Δυστυχώς ξεμένουμε με δύο επιλογές: από τη μια ένα καλλιτεχνικό νεκροταφείο και από την άλλη ένα δυσλειτουργικό αλλά ζωντανό έργο.
ΦΙΚΟΣ