Ανάφη: Η σύγχρονη απομόνωση σε έναν τόπο εξορίας

Ανάφη: Η σύγχρονη απομόνωση σε έναν τόπο εξορίας Facebook Twitter
0
Ανάφη: Η σύγχρονη απομόνωση σε έναν τόπο εξορίας Facebook Twitter
© Σαπφώ Ταβούτη

Η Ανάφη υπήρξε τόπος εξορίας και έγινε γνωστή ως ένα από τα τέσσερα «Νησιά του Θανάτου», λόγω της γεωγραφικής της θέσης. Σήμερα, «οι πολιτικοί εξόριστοι έχουν αντικατασταθεί από σύγχρονους αυτοεξόριστους», όπως επισημαίνει η Σαπφώ Ταβούτη, η οποία καταγράφει φωτογραφικά το αίσθημα της απομόνωσης και της κατ' επέκταση μοναξιάς στο νησί.

Η έκθεσή της, υπό τον τίτλο «Exi[s]le», φιλοξενείται από τον δήμο Ανάφης στο παλαιό δημοτικό σχολείο του νησιού, έως και 1 Σεπτεμβρίου 2015. Πρόκειται για ένα φωτογραφικό ντοκιμαντέρ που επιδιώκει να εγείρει ερωτήματα σχετικά με τη μνήμη, την κοινωνική συμβίωση και το πολιτικό παρελθόν σε ένα υπαρξιακό πλαίσιο.

«Ο εγκλεισμός, το αδιέξοδο, η αγωνία είναι ακόμα εκεί. Απλώς τώρα ο "εξόριστος" είναι ελεύθερος να απολαύσει τη μαγεία του τοπίου και την ηρεμία που προσφέρει το νησί.»

«Η Ανάφη είναι το πρώτο νησί, το οποίο κατέγραψα φωτογραφικά, από μια λίστα 29 ελληνικών νησιών σχετικά με την εξορία. Το πρότζεκτ αυτό μου έδωσε την ευκαιρία να επανασυνδεθώ με την ιστορική μνήμη και την αλήθεια ενός παρελθόντος που κυρίευε τη χώρα, ιδίως την περίοδο 1936-1949. Η οπτική αφήγηση αυτής της πολυετούς ιστορίας είναι όμως και μια προσωπική πρόκληση και ικανοποίηση την ίδια στιγμή. Η αυτοεξορία μου στο νησί για 2 περίπου μήνες κατά τη διάρκεια του χειμώνα επηρέασε τον οπτικό και προσωπικό μου συλλογισμό», αναφέρει η Σαπφώ στο LIFO.gr

Ανάφη: Η σύγχρονη απομόνωση σε έναν τόπο εξορίας Facebook Twitter
© Σαπφώ Ταβούτη

«Η έρευνα μου για τους εξόριστους στην Ανάφη διήρκεσε συνολικά 6 μήνες και καταρρίφθηκε σχεδόν από τη πρώτη μέρα της διαμονής μου στο νησί. Οι πληροφορίες των βιβλίων και των αρχείων, που βρήκα, δεν συμβάδιζαν απόλυτα με τις λιγοστές μαρτυρίες των κατοίκων. Κανένα βιβλίο δεν αναφέρεται στις μυστηριώδεις εξαφανίσεις των βαρκών που μετέφεραν τους εξόριστους κατά τη διάρκεια της Κατοχής. Η μεγαλύτερη έκπληξη για μένα ήταν ότι ακόμα και σήμερα υπάρχουν άνθρωποι που φοβούνται να μιλήσουν για το θέμα αυτό. Είναι όμως απολύτως λογικό για κάποιον, που έχει βιώσει την τρομοκρατία του στιγματισμού στο πλαίσιο ενός απολυταρχικού καθεστώτος, να φοβάται να μοιραστεί αυτές τις στιγμές», προσθέτει.

Ανάφη: Η σύγχρονη απομόνωση σε έναν τόπο εξορίας Facebook Twitter
© Σαπφώ Ταβούτη

«Η Ανάφη δεν ήταν Μακρόνησος. Αποκαλέστηκε ένα από τα 4 "Νησιά του Θανάτου" λόγω της γεωγραφικής του θέσης. Κατά συνέπεια, δεν υπάρχουν ιστορικά αποδεικτικά στοιχεία στο νησί που να μαρτυρούν την παρουσία των εξόριστων. Αυτό που μπορεί να καταγράψει και να υπονοήσει ο φωτογραφικός φακός είναι τα συναισθήματα, που πιθανότατα να είχε ένας εξόριστος στην Ανάφη.

Ανάφη: Η σύγχρονη απομόνωση σε έναν τόπο εξορίας Facebook Twitter
© Σαπφώ Ταβούτη

»Σήμερα οι πολιτικοί εξόριστοι έχουν αντικατασταθεί από σύγχρονους αυτοεξόριστους, οι οποίοι είτε έχουν απαρνηθεί την αστική ζωή είτε έχουν σταλεί για επαγγελματικούς λόγους στο νησί (π.χ.καθηγητές, ιατρικό προσωπικό). Εγώ δεν ανήκω σε καμία από αυτές τις κατηγορίες. Στη δική μου αυτοεξορία ένιωσα πως είχα τα ίδια συναισθηματικά συμπτώματα με τους αντιφρονούντες του '30 και '40. Ο εγκλεισμός, το αδιέξοδο, η αγωνία είναι ακόμα εκεί. Απλώς τώρα ο "εξόριστος" είναι ελεύθερος να απολαύσει τη μαγεία του τοπίου και την ηρεμία που προσφέρει το νησί», καταλήγει η φωτογράφος.

Ανάφη: Η σύγχρονη απομόνωση σε έναν τόπο εξορίας Facebook Twitter
© Σαπφώ Ταβούτη
Ανάφη: Η σύγχρονη απομόνωση σε έναν τόπο εξορίας Facebook Twitter
© Σαπφώ Ταβούτη
Ανάφη: Η σύγχρονη απομόνωση σε έναν τόπο εξορίας Facebook Twitter
© Σαπφώ Ταβούτη
Ανάφη: Η σύγχρονη απομόνωση σε έναν τόπο εξορίας Facebook Twitter
© Σαπφώ Ταβούτη
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM