Volkswagen Beetle: Η ιστορία του θρυλικού "Σκαραβαίου" που σταματά να παράγεται το 2019

Volkswagen Beetle: Η ιστορία του θρυλικού "Σκαραβαίου" που σταματά να παράγεται το 2019 Facebook Twitter
Έως τα μέσα της δεκαετίας του 1950 το Σκαθάρι είχε γίνει το νούμερο 1 σε πωλήσεις αυτοκίνητο στη Δυτική Γερμανία και εξαιρετικά δημοφιλές σε πολλές χώρες της Ευρώπης, ανάμεσα των οποίων και η Ελλάδα. Στη δεκαετία του 1960 κατέκτησε και την Αμερική, βρίσκοντας κοινό στους οδηγούς που απεχθάνονταν τα υπερβολικά μεγάλα αμερικανικά αυτοκίνητα της δεκαετίας και στη νεολαία που το μετέτρεψε σε σύμβολο αντικομφορμισμού.
0

Ένα από τα πιο εμβληματικά μοντέλα στην ιστορία του αυτοκινήτου, ο θρυλικός Σκαραβαίος, φαίνεται πως φτάνει στο τέλος της πολυκύμαντης διαδρομής του.

Η Volkswagen ανακοίνωσε πως τερματίζει την παραγωγή του πραγματικού "αυτοκινήτου του λαού", με τη μεγαλύτερη χρονική διάρκεια παραγωγής και τον μεγαλύτερο αριθμό πωλήσεων υπό την ίδια πλατφόρμα.

Σε αυτά τα 80 χρόνια ζωής του το Σκαθάρι λατρεύτηκε από εκατομμύρια ανθρώπους της λαϊκής τάξης σε όλο τον κόσμο και αφήνει πίσω του ένα τεράστιο αποτύπωμα στην ποπ κουλτούρα.

Στα χρόνια της πρωτοκαθεδρίας του υπήρξε ένα αυτοκίνητο με βαθιές ρίζες στην ποπ κουλτούρα. Έχει εμφανιστεί στο εξώφυλλο του τελευταίου δίσκου των Beatles "Abbey Road", σε πολλές ταινίες (μεταξύ των οποίων το The Shining και Fight Club, όπου λέγεται πως ο Μπραντ Πιτ και Έντουαρντ Νόρτον επέμεναν ένα αυτοκίνητο που σπάνε να είναι ένας από τους καινούργιους Σκαραβαίους) και έχει γίνει και το ίδιο ταινία, στην πραγματικότητα σειρά ταινιών από την Disney.

Λίγοι γνωρίζουν πως εμπνευστής του Σκαθαριού ήταν ο ίδιος ο Χίτλερ και δημιουργός του ο Πόρσε, στη Ναζιστική Γερμανία του 1938.

Ο Φύρερ, συνειδητοποιώντας πως στα απέραντα χιλιόμετρα των άουτομπαν που είχε δημιουργήσει δεν κυκλοφορούσαν πολλά αυτοκίνητα, ζήτησε από τον Φέρντιναντ Πόρσε να δημιουργήσει ένα αυτοκίνητο προσβάσιμο από όλο τον κόσμο, ένα "αυτοκίνητο του λαού" (εξού και το όνομα Volkswagen) με συγκεκριμένα χαρακτηριστικά. Ζήτησε να είναι μικρομεσαίων διαστάσεων, ικανό να μεταφέρει δύο ενήλικους και δύο παιδιά, να πιάνει τα 100 χλμ/ώρα, με εύκολη συντήρηση και μηχανική επισκευή και μέγιστη τιμή πώλησης τα 990 μάρκα (ο μέσος γερμανικός μισθός της εποχή ήταν 200-300 μάρκα).

Μετά τον πόλεμο, οι Σύμμαχοι αρχικά σχεδίασαν τη μεταφορά του εργοστασίου της Volkswagen στη Βρετανία ή τις ΗΠΑ, ως μέρος των πολεμικών αποζημιώσεων, όμως το σχέδιο ναυάγησε όταν καμιά αυτοκινητοβιομηχανία δεν έδειξε ενδιαφέρον. Ο Χέρνυ Φορντ είχε πει χαρακτηριστικά ότι ένα τόσο άσχημο αυτοκίνητο δεν θα μπορούσε να βρει αγοραστές.

Τελικά αποδείχθηκε λάθος. Έως τα μέσα της δεκαετίας του 1950 το Σκαθάρι είχε γίνει το νούμερο 1 σε πωλήσεις αυτοκίνητο στη Δυτική Γερμανία και εξαιρετικά δημοφιλές σε πολλές χώρες της Ευρώπης, ανάμεσα των οποίων και η Ελλάδα. Στη δεκαετία του 1960 κατέκτησε και την Αμερική, βρίσκοντας κοινό στους οδηγούς που απεχθάνονταν τα υπερβολικά μεγάλα αμερικανικά αυτοκίνητα της δεκαετίας και στη νεολαία που το μετέτρεψε σε σύμβολο αντικομφορμισμού. Αξίζει να αναφέρουμε σε αυτό το σημείο πως η διαφημιστική καμπάνια του 1959 στις ΗΠΑ -την εποχή των Mad Men- για την Volkswagen με τίτλο "Think Small" έχει βραβευθεί ως η καλύτερη του 20ου αιώνα.

Στις 17 Φεβρουαρίου 1972 το υπ'αριθμόν 15.007.034 Volkswagen Beetle σηματοδότησε την κατάκτηση του τίτλου του πιο εμπορικού αυτοκινήτου όλων των εποχών, ξεπερνώντας το Ford Model T. Οι πωλήσεις ξεκίνησαν να πέφτουν τα επόμενα χρόνια, με μεγάλο ανταγωνισμό και από το Golf -ουσιαστικά το δεύτερο Volkswagen- και παρόλο την εισαγωγή ενός πλήρως ανανεωμένου μοντέλου το 1998, το οποίο προσέλκυσε κυρίως γυναίκες και κάποιους χίπστερ, η αρνητική τροχιά δεν κατάφερε να αναχαιτισθεί.

Στα χρόνια της πρωτοκαθεδρίας του υπήρξε ένα αυτοκίνητο με βαθιές ρίζες στην ποπ κουλτούρα. Έχει εμφανιστεί στο εξώφυλλο του τελευταίου δίσκου των Beatles "Abbey Road", σε πολλές ταινίες (μεταξύ των οποίων το The Shining και Fight Club, όπου λέγεται πως ο Μπραντ Πιτ και Έντουαρντ Νόρτον επέμεναν ένα αυτοκίνητο που σπάνε να είναι ένας από τους καινούργιους Σκαραβαίους) και έχει γίνει και το ίδιο ταινία, στην πραγματικότητα σειρά ταινιών από την Disney. Τέλος, έχει εμπνεύσει τον Άντι Γουόρχολ, ενώ παραμένει ως τις μέρες μας το πιο δημοφιλές μοντέλο για παιχνίδια αυτοκινήτου.

Μιλάμε λοιπόν για το οριστικό τέλος ενός θρυλικού μοντέλου; Η απάντηση του διευθύνοντα συμβούλου της Volkswagen στην ίδια ερώτηση ήταν "Ποτέ μην λες ποτέ"...

Design
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Η Σταδίου χρειάζεται την αναγέννηση»

ADM 2025: The Urban Issue / «Η Σταδίου χρειάζεται την αναγέννηση»

Καθώς η Στοά Αρσακείου αναδύεται ξανά μετά από χρόνια εγκατάλειψης, ο Θωμάς Αμαργιανός, principal architect του γραφείου BETAPLAN, εξηγεί πώς εντάσσεται αυτό το έργο αποκατάστασης σε μια ευρύτερη συζήτηση για το μέλλον του ιστορικού κέντρου της πόλης.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Η αρχιτεκτονική συναντά τη λειτουργία και το μέτρο

ADM 2025: The Urban Issue / Η αρχιτεκτονική συναντά τη λειτουργία και το μέτρο

Με σύγχρονα εργαλεία, καθαρές συνθετικές αρχές και βαθιά γνώση του εργοταξίου, το γραφείο LKMK architects αποτυπώνει έναν αρχιτεκτονικό λόγο που ισορροπεί μεταξύ δημιουργικότητας και τεχνικής ακρίβειας.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR
Η συλλογική ευφυΐα στην υπηρεσία του αρχιτεκτονικού σχεδιασμού

ADM 2025: The Urban Issue / Η συλλογική ευφυΐα στην υπηρεσία του αρχιτεκτονικού σχεδιασμού

Με έδρα την Αθήνα και έργα σε όλη την Ελλάδα, το αρχιτεκτονικό γραφείο The Hive Architects χτίζει ένα δημιουργικό μοντέλο συνεργασίας που αντλεί έμπνευση από τη συλλογικότητα, την τοπική ταυτότητα και τη σύγχρονη καθημερινή ζωή.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR
Η αρχιτεκτονική ως τοπίο και η αναδιαμόρφωση της ελληνικής κατοικίας

ADM 2025: The Urban Issue / Η αρχιτεκτονική ως τοπίο και η αναδιαμόρφωση της ελληνικής κατοικίας

Καθώς η νέα ελληνική αρχιτεκτονική αναζητά τρόπους να συνδυάσει τη νοηματική πυκνότητα με τον χωρικό στοχασμό, το γραφείο Façade ξεχωρίζει για την ακρίβεια, τη θεωρητική συνέπεια και τη βαθιά σύνδεση με το τοπίο.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR
 Οι «δυό Μουριές» και ο Χατζηδάκις

ADM 2025: The Urban Issue / Οι «δυό Μουριές» και ο Χατζηδάκις

Πώς η λαϊκή αρχιτεκτονική της Τήνου, δύο άγριες μουριές και οι «Πασχαλιές μέσα από τη νεκρή γη» του Χατζιδάκι συναντιούνται σε μια σύγχρονη κατοικία.
ΓΡΑΦΕΙ Η ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΔΑΛΙΑΝΗ ΤΩΝ CREATIVE ARCHITECTS / ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΓΙΩΡΓΗΣ ΓΕΡΟΛΥΜΠΟΣ
Όταν η τοπική γλώσσα εκφράζει το διεθνές design

ADM 2025: The Urban Issue / Όταν η τοπική γλώσσα εκφράζει το διεθνές design

Το αρχιτεκτονικό γραφείο The KS Project, με ιδρύτρια την Κωνσταντίνα Συνγκιρίδη, απαντά στην πρόκληση της σύγχρονης αρχιτεκτονικής να ισορροπήσει ανάμεσα στην πίεση της τουριστικής ανάπτυξης και την ανάγκη για ουσιαστικό σχεδιασμό.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR / 3D VISUALIZATION: MARIA NEFELI PACHTA
Σχεδιάζοντας το τοπίο, την εμπειρία και το μέλλον

ADM 2025: The Urban Issue / Σχεδιάζοντας το τοπίο, την εμπειρία και το μέλλον

Με έδρα την Κρήτη και έργα που καλύπτουν την κλίμακα από την κατοικία έως τη δημόσια ανάπλαση, το αρχιτεκτονικό γραφείο Lefteris Tsikandilakis + Architects οικοδομεί ένα πλούσιο και συνθετικό αρχιτεκτονικό ιδίωμα, σε διαρκή διάλογο με τον τόπο, το φως και τον πολιτισμό.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR
Αρχιτεκτονική στο μεταίχμιο της πόλης και του νερού

ADM 2025: The Urban Issue / Αρχιτεκτονική στο μεταίχμιο της πόλης και του νερού

Τρεις πόλεις. Τρία παράθυρα προς το νερό. Κάθε ξενοδοχείο των WOBI - STYLIANIDIS HATZIΥIANNAKIS ARCHITECTS είναι και μια μικρή χειρονομία συνάντησης ανάμεσα στον ξένο και τον τόπο, στον κάτοικο και τον επισκέπτη, στον άνθρωπο και το περιβάλλον του.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR
Αρχιτεκτονική στην κλίμακα της πόλης

ADM 2025: The Urban Issue / Αρχιτεκτονική στην κλίμακα της πόλης

Για το γραφείο micromega, η αρχιτεκτονική είναι ο τρόπος με τον οποίο η πόλη σκέφτεται τον εαυτό της. Το γραφείο των Αλέξανδρου Ζώμα και Μάρας Παπαβασιλείου προσεγγίζει το κτίριο ως πιθανότητα για να ανασχεδιαστεί η σχέση του ατόμου με τον δημόσιο χώρο, τη μνήμη και τις μικρο-κλίμακες της καθημερινής ζωής.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR
Boutique αισθητική με διεθνές βλέμμα

ADM 2025: The Urban Issue / Boutique αισθητική με διεθνές βλέμμα

Το Studio Bonarchi, ένα boutique γραφείο interior design με έδρα την Αθήνα, ιδρύθηκε από τον Βαγγέλη Μπόνιο με σκοπό να διερευνήσει, με συνέπεια και τόλμη, τη βαθύτερη ουσία της ομορφιάς μέσα στον χώρο. Με οδηγό την υλικότητα, την αντίθεση, το φως και τη σύνθεση, δημιουργεί κόσμους διακριτικής πολυτέλειας.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR
Στο Sunset Groves, η Αθήνα οραματίζεται το μέλλον της αστικής συνύπαρξης

ADM 2025: The Urban Issue / Στο Sunset Groves, η Αθήνα οραματίζεται το μέλλον της αστικής συνύπαρξης

Το Sunset Groves, ένα συγκρότημα κατοικιών και μεικτής χρήσης που σχεδιάστηκε από το αρχιτεκτονικό γραφείο A&M Architects σε συνεργασία με το Petras Architecture, προτείνει ένα διαφορετικό αφήγημα.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR