Volkswagen Beetle: Η ιστορία του θρυλικού "Σκαραβαίου" που σταματά να παράγεται το 2019

Volkswagen Beetle: Η ιστορία του θρυλικού "Σκαραβαίου" που σταματά να παράγεται το 2019 Facebook Twitter
Έως τα μέσα της δεκαετίας του 1950 το Σκαθάρι είχε γίνει το νούμερο 1 σε πωλήσεις αυτοκίνητο στη Δυτική Γερμανία και εξαιρετικά δημοφιλές σε πολλές χώρες της Ευρώπης, ανάμεσα των οποίων και η Ελλάδα. Στη δεκαετία του 1960 κατέκτησε και την Αμερική, βρίσκοντας κοινό στους οδηγούς που απεχθάνονταν τα υπερβολικά μεγάλα αμερικανικά αυτοκίνητα της δεκαετίας και στη νεολαία που το μετέτρεψε σε σύμβολο αντικομφορμισμού.
0

Ένα από τα πιο εμβληματικά μοντέλα στην ιστορία του αυτοκινήτου, ο θρυλικός Σκαραβαίος, φαίνεται πως φτάνει στο τέλος της πολυκύμαντης διαδρομής του.

Η Volkswagen ανακοίνωσε πως τερματίζει την παραγωγή του πραγματικού "αυτοκινήτου του λαού", με τη μεγαλύτερη χρονική διάρκεια παραγωγής και τον μεγαλύτερο αριθμό πωλήσεων υπό την ίδια πλατφόρμα.

Σε αυτά τα 80 χρόνια ζωής του το Σκαθάρι λατρεύτηκε από εκατομμύρια ανθρώπους της λαϊκής τάξης σε όλο τον κόσμο και αφήνει πίσω του ένα τεράστιο αποτύπωμα στην ποπ κουλτούρα.

Στα χρόνια της πρωτοκαθεδρίας του υπήρξε ένα αυτοκίνητο με βαθιές ρίζες στην ποπ κουλτούρα. Έχει εμφανιστεί στο εξώφυλλο του τελευταίου δίσκου των Beatles "Abbey Road", σε πολλές ταινίες (μεταξύ των οποίων το The Shining και Fight Club, όπου λέγεται πως ο Μπραντ Πιτ και Έντουαρντ Νόρτον επέμεναν ένα αυτοκίνητο που σπάνε να είναι ένας από τους καινούργιους Σκαραβαίους) και έχει γίνει και το ίδιο ταινία, στην πραγματικότητα σειρά ταινιών από την Disney.

Λίγοι γνωρίζουν πως εμπνευστής του Σκαθαριού ήταν ο ίδιος ο Χίτλερ και δημιουργός του ο Πόρσε, στη Ναζιστική Γερμανία του 1938.

Ο Φύρερ, συνειδητοποιώντας πως στα απέραντα χιλιόμετρα των άουτομπαν που είχε δημιουργήσει δεν κυκλοφορούσαν πολλά αυτοκίνητα, ζήτησε από τον Φέρντιναντ Πόρσε να δημιουργήσει ένα αυτοκίνητο προσβάσιμο από όλο τον κόσμο, ένα "αυτοκίνητο του λαού" (εξού και το όνομα Volkswagen) με συγκεκριμένα χαρακτηριστικά. Ζήτησε να είναι μικρομεσαίων διαστάσεων, ικανό να μεταφέρει δύο ενήλικους και δύο παιδιά, να πιάνει τα 100 χλμ/ώρα, με εύκολη συντήρηση και μηχανική επισκευή και μέγιστη τιμή πώλησης τα 990 μάρκα (ο μέσος γερμανικός μισθός της εποχή ήταν 200-300 μάρκα).

Μετά τον πόλεμο, οι Σύμμαχοι αρχικά σχεδίασαν τη μεταφορά του εργοστασίου της Volkswagen στη Βρετανία ή τις ΗΠΑ, ως μέρος των πολεμικών αποζημιώσεων, όμως το σχέδιο ναυάγησε όταν καμιά αυτοκινητοβιομηχανία δεν έδειξε ενδιαφέρον. Ο Χέρνυ Φορντ είχε πει χαρακτηριστικά ότι ένα τόσο άσχημο αυτοκίνητο δεν θα μπορούσε να βρει αγοραστές.

Τελικά αποδείχθηκε λάθος. Έως τα μέσα της δεκαετίας του 1950 το Σκαθάρι είχε γίνει το νούμερο 1 σε πωλήσεις αυτοκίνητο στη Δυτική Γερμανία και εξαιρετικά δημοφιλές σε πολλές χώρες της Ευρώπης, ανάμεσα των οποίων και η Ελλάδα. Στη δεκαετία του 1960 κατέκτησε και την Αμερική, βρίσκοντας κοινό στους οδηγούς που απεχθάνονταν τα υπερβολικά μεγάλα αμερικανικά αυτοκίνητα της δεκαετίας και στη νεολαία που το μετέτρεψε σε σύμβολο αντικομφορμισμού. Αξίζει να αναφέρουμε σε αυτό το σημείο πως η διαφημιστική καμπάνια του 1959 στις ΗΠΑ -την εποχή των Mad Men- για την Volkswagen με τίτλο "Think Small" έχει βραβευθεί ως η καλύτερη του 20ου αιώνα.

Στις 17 Φεβρουαρίου 1972 το υπ'αριθμόν 15.007.034 Volkswagen Beetle σηματοδότησε την κατάκτηση του τίτλου του πιο εμπορικού αυτοκινήτου όλων των εποχών, ξεπερνώντας το Ford Model T. Οι πωλήσεις ξεκίνησαν να πέφτουν τα επόμενα χρόνια, με μεγάλο ανταγωνισμό και από το Golf -ουσιαστικά το δεύτερο Volkswagen- και παρόλο την εισαγωγή ενός πλήρως ανανεωμένου μοντέλου το 1998, το οποίο προσέλκυσε κυρίως γυναίκες και κάποιους χίπστερ, η αρνητική τροχιά δεν κατάφερε να αναχαιτισθεί.

Στα χρόνια της πρωτοκαθεδρίας του υπήρξε ένα αυτοκίνητο με βαθιές ρίζες στην ποπ κουλτούρα. Έχει εμφανιστεί στο εξώφυλλο του τελευταίου δίσκου των Beatles "Abbey Road", σε πολλές ταινίες (μεταξύ των οποίων το The Shining και Fight Club, όπου λέγεται πως ο Μπραντ Πιτ και Έντουαρντ Νόρτον επέμεναν ένα αυτοκίνητο που σπάνε να είναι ένας από τους καινούργιους Σκαραβαίους) και έχει γίνει και το ίδιο ταινία, στην πραγματικότητα σειρά ταινιών από την Disney. Τέλος, έχει εμπνεύσει τον Άντι Γουόρχολ, ενώ παραμένει ως τις μέρες μας το πιο δημοφιλές μοντέλο για παιχνίδια αυτοκινήτου.

Μιλάμε λοιπόν για το οριστικό τέλος ενός θρυλικού μοντέλου; Η απάντηση του διευθύνοντα συμβούλου της Volkswagen στην ίδια ερώτηση ήταν "Ποτέ μην λες ποτέ"...

Design
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το σύγχρονο design γίνεται πιο προσωπικό και all inclusive από ποτέ

ADM 2025: The Urban Issue / Το σύγχρονο design γίνεται πιο προσωπικό και all inclusive από ποτέ

Ιδέες που ζυμώνονταν αργά εδώ και μερικά χρόνια στον χώρο της εσωτερικής διακόσμησης ωρίμασαν και μας αποκαλύφθηκαν στις αρχές του 2025, ως οδηγός για τους χώρους στους οποίους θα κατοικήσουμε στο μέλλον.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Οbjects of Common Interest: «Θέλουμε να σου κεντρίσουμε το ενδιαφέρον και να κινητοποιήσουμε ένα συναίσθημα»

ADM 2025: The Urban Issue / Κίνηση, ελευθερία, ρευστή ταυτότητα: Το design των Οbjects of Common Interest

Οι αρχιτέκτονες και σχεδιαστές Ελένη Πεταλωτή και Λεωνίδας Τραμπούκης τρέχουν ένα από τα πιο design studios της Ελλάδας. Πώς σκέφτονται και πώς σχεδιάζουν τα φημισμένα projects τους, όπως την εγκατάσταση εικαστικού φωτισμού που λατρεύουμε στην είσοδο της Πειραιώς 260;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ανδρέας Κούρκουλας: «Η μεγάλη απειλή είναι να γίνει η πόλη ένα μεγάλο ξενοδοχείο»

ADM 2025: The Urban Issue / Ανδρέας Κούρκουλας: «Η μεγάλη απειλή είναι να γίνει η πόλη ένα μεγάλο ξενοδοχείο»

Γεννήθηκε στο Χαλάνδρι, ζει στον Λυκαβηττό. Από την απόρριψη του κατεστημένου και την πίστη στη χωρική εμπειρία έως τις προκλήσεις της Αθήνας και το μέλλον των νέων δημιουργών, ο διακεκριμένος αρχιτέκτονας μιλά με πάθος για την ουσία, τις ευκαιρίες και τις πληγές της σύγχρονης πόλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Φασιανός στο Svenskt Tenn: Πώς βρέθηκε ο Έλληνας ζωγράφος στο πιο exclusive Σκανδιναβικό brand;

Design / Πώς βρέθηκε ο Φασιανός στο πιο exclusive Σκανδιναβικό brand;

Μια αναπάντεχη πρόταση κατέληξε σε μια έκθεση στο Svenskt Tenn, τον «βασιλιά» του Σκανδιναβικού design, που τιμά τον σπουδαίο Έλληνα καλλιτέχνη. Εκεί, κάτω από την ίδια στέγη, τα έργα του συνομιλούν με αυτά του Γιόζεφ Φρανκ, υμνώντας τη χαρά της ζωής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Concrete Aesthetic: Γιατί βλέπουμε τόσο γκρι στην Αθήνα;

ADM 2025: The Urban Issue / Concrete Aesthetic: Γιατί βλέπουμε τόσο γκρι στην Αθήνα;

Το εμφανές σκυρόδεμα και οι γκρι τόνοι επανέρχονται στον αθηναϊκό αστικό ιστό, μεταφέροντας μαζί τους ένα φορτίο αισθητικής ιστορίας, κοινωνικών μετατοπίσεων και ψηφιακής επιρροής. Από τον μπρουταλισμό στην εποχή των hashtags, πότε η χρήση του γκρι είναι ζήτημα λειτουργίας, πότε συνήθειας και πότε συνειδητής εικόνας για το τι σημαίνει σύγχρονο;
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Μια «πράσινη» Αθήνα ως ερώτηση. Ας δούμε το κενό αλλιώς.

ADM 2025: The Urban Issue / Μια «πράσινη» Αθήνα ως ερώτηση. Ας δούμε το κενό αλλιώς.

Μπορούμε να δούμε την Αθήνα ως ένα δίκτυο με «πάρκα», συνεπή όμως απέναντι στη φύση και στην ουσία της πόλης; Πολύ περισσότερο από ένα βιβλίο, το «Για το “αττικό τοπίο” σήμερα» του Δημήτρη Φιλιππίδη είναι μια πηγή έμπνευσης που μας δίνει μια άλλη οπτική για την πόλη και το πράσινό της.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Συνθετική ακρίβεια και χωρική ενσωμάτωση στο αστικό τοπίο

ADM 2025: The Urban Issue / Συνθετική ακρίβεια και χωρική ενσωμάτωση στο αστικό τοπίο

Με σεβασμό στον χαρακτήρα του κάθε τόπου και μακριά από την τυποποίηση, το γραφείο gnb architects προτείνει συνθέσεις που ισορροπούν ανάμεσα στη μορφολογική καθαρότητα, τη λειτουργική πληρότητα και την κατασκευαστική ακρίβεια. Η διαρκής αναζήτηση για μια νέα, αυθεντική αφήγηση καθιστά το έργο τους σύγχρονο και βαθιά συνδεδεμένο με τον άνθρωπο και το περιβάλλον.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR