Τα πρώτα emoji ανήκουν πλέον στη μόνιμη συλλογή του Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης

Τα πρώτα emoji ανήκουν πλέον στη μόνιμη συλλογή του Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης Facebook Twitter
0
Τα πρώτα emoji ανήκουν πλέον στη μόνιμη συλλογή του Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης Facebook Twitter
Shigetaka Kurita, η αρχική σειρά των 176 Emoji ,1998–99. © 2016 NTT DOCOMO.

Το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης (MoMA) της Νέας Υόρκης ανακοίνωσε στις 26 Οκτώβρη ότι η σειρά των πρώτων 176 emoji θα προστεθεί στη μόνιμη συλλογή του. Τα πρώτα αυθεντικά emoji σχεδιάστηκαν από τον Shigetaka Kurita για την εταιρεία κινητής τηλεφωνίας NTT DoCoMo. Ο Kurita δημιούργησε τα εικονογράμματα του το 1999 σε μικροσκοπικά πλέγματα των 12x12 pixels. Από τότε τα emoji έγιναν μία παγκόσμια οπτική γλώσσα τόσο δημοφιλή που αρκετοί φοβούνται -υπερβάλλοντας μάλλον-ότι απειλούν τη κυριαρχία της αγγλικής γλώσσας.

«Η μετάβαση από την πλατφόρμα του desktop σε αυτή του κινητού έκανε αναγκαία την αναθεώρηση σε οτιδήποτε σχετίζονταν με τη γραπτή επικοινωνία», έγραψε σε ένα ποστ που ανέβασε στην ιστοσελίδα του MoMA, ο Paul Galloway, ειδικός σε θέματα Αρχιτεκτονικής και Design του Μουσείου. «Αυτό ήταν κάτι που ξεκίνησε κυρίως από την Ιαπωνία όπου η πολιτιστική αναγκαιότητα απαιτούσε μακροσκελείς επιστολές με πολλές τιμητικές εκφράσεις οπότε τα emoji ήταν η έξυπνη συντόμευση που έλυνε αυτά τα προβλήματα».

Ο Kurita σχεδίασε τα emoji για να επιτρέψει την μετάφραση της μη λεκτικής επικοινωνίας σε ψηφιακά μηνύματα. Αυτό κατέληξε να είναι χρήσιμο και για τον υπόλοιπο κόσμο. Το 2010 τα γιαπωνέζικα emoji μεταφράστηκαν σε Unicode. To 2011, η Apple πρόσθεσε τα emoji στο λειτουργικό της Ios σηματοδοτώντας την παγκόσμια έκρηξη των emoji. «Προσθέτοντας τη γλώσσα του σώματος, τα emoticons, τα kaomoji, και τα emoji επανέφεραν το ανθρώπινο στην βαθιά απρόσωπη, αφηρημένη ηλεκτρονική επικοινωνία» γράφει ο Paul Galloway σε μια ανάρτηση του στο Medium.



Αυτό είναι απλώς το τελευταίο από μια πρόσφατη σειρά αποκτημάτων ψηφιακών αντικειμένων του ΜοΜΑ που προκαλεί την συμβατική αντίληψη του τι είδους τέχνη και design αξίζει να υπάρχει σε ένα μουσείο. Το 2010 το μουσείο απέκτησε το σύμβολο @, μια κίνηση που άλλαξε το παιχνίδι όπως λέει ο Antonelli, «καθώς δεν είναι πλέον απαραίτητη η φυσική κτήση ενός αντικειμένου για μια εξαγορά». Λίγο αργότερα, το 2012, το μουσείο απέκτησε 14 κλασικά video games, ανάμεσα τους το Pac-Man και το Tetris, ως κομμάτι μιας «νέας κατηγορίας» τέχνης και το 2014, απέκτησε το app Biophilia της Bjork, το πρώτο app για download της συλλογής του.


Η απόκτηση του @ συνάντησε κάποιες αντιδράσεις επειδή «ήταν πιο αφηρημένη» λέει ο Antonelli. «Ήταν δύσκολο για τους ανθρώπους να το καταλάβουν. Αλλά με τα emoji οι άνθρωποι μπορούν να συνδέσουν ευκολότερα το γεγονός ότι είναι αντικείμενα design.» Ο Galloway εξηγεί γιατί η σειρά των αυθεντικών emoji είναι πολιτισμικά αρκετά σημαντικά ώστε να τους αξίζει μια θέση στην συλλογή:


«Τα emoji του Shigetaka Kurita είναι μια ισχυρή καταγραφή της δυνατότητας του design να αλλάξει την ανθρώπινη συμπεριφορά. Η σχεδίαση μιας καρέκλας επιβάλει την στάση μας. Με τον ίδιο τρόπο, η φόρμα της ηλεκτρονικής επικοινωνίας δίνει σχήμα στη φωνή μας. Η συλλογή του ΜοΜΑ είναι γεμάτη με παραδείγματα με σχεδιαστικές επινοήσεις που άλλαξαν δραστικά τον κόσμο, από τηλέφωνα σε προσωπικούς υπολογιστές μέχρι το σύμβολο @. Τα σημερινά emoji (το πρόσφατο Unicode σετ αριθμεί σχεδόν 1800) έχουν εξελιχθεί πολύ πέρα από τις 176 αρχικές σχεδιάσεις του Kurita για την εταιρεία κινητής τηλεφωνίας NTT DOCOMO. Παρόλα αυτά, το DNA της σύγχρονης σειράς είναι ξεκάθαρα φανερό στα ταπεινά, πιξελιασμένα, αρχικά emoji του Kurita».


Η εξαγορά θα γιορταστεί με ένα installation στο lobby του ΜοΜΑ που θα εγκαινιαστεί στις αρχές του Δεκέμβρη. Ακόμα σκέφτονται πως θα παρουσιάσουν τα emoji. O Antonelli κινείται ανάμεσα σε ιδέες για αναλογική προβολή με μεταξοτυπίες ή ταπετσαρίες με emoji, μαζί με προβολή σε οθόνες. Αυτή η μίξη αναλογικού με ψηφιακό θα είναι μια υπενθύμιση ότι τα εικονογράμματα δεν είναι καινούργια. «Νομίζω ότι τα emoji υπήρχαν στην Αρχαία Αίγυπτο και στα σπήλαια», λέει ο Antonelli. «Εν τέλει αυτή είναι μια αναγέννηση».

Design
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το σύγχρονο design γίνεται πιο προσωπικό και all inclusive από ποτέ

ADM 2025: The Urban Issue / Το σύγχρονο design γίνεται πιο προσωπικό και all inclusive από ποτέ

Ιδέες που ζυμώνονταν αργά εδώ και μερικά χρόνια στον χώρο της εσωτερικής διακόσμησης ωρίμασαν και μας αποκαλύφθηκαν στις αρχές του 2025, ως οδηγός για τους χώρους στους οποίους θα κατοικήσουμε στο μέλλον.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Οbjects of Common Interest: «Θέλουμε να σου κεντρίσουμε το ενδιαφέρον και να κινητοποιήσουμε ένα συναίσθημα»

ADM 2025: The Urban Issue / Κίνηση, ελευθερία, ρευστή ταυτότητα: Το design των Οbjects of Common Interest

Οι αρχιτέκτονες και σχεδιαστές Ελένη Πεταλωτή και Λεωνίδας Τραμπούκης τρέχουν ένα από τα πιο design studios της Ελλάδας. Πώς σκέφτονται και πώς σχεδιάζουν τα φημισμένα projects τους, όπως την εγκατάσταση εικαστικού φωτισμού που λατρεύουμε στην είσοδο της Πειραιώς 260;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ανδρέας Κούρκουλας: «Η μεγάλη απειλή είναι να γίνει η πόλη ένα μεγάλο ξενοδοχείο»

ADM 2025: The Urban Issue / Ανδρέας Κούρκουλας: «Η μεγάλη απειλή είναι να γίνει η πόλη ένα μεγάλο ξενοδοχείο»

Γεννήθηκε στο Χαλάνδρι, ζει στον Λυκαβηττό. Από την απόρριψη του κατεστημένου και την πίστη στη χωρική εμπειρία έως τις προκλήσεις της Αθήνας και το μέλλον των νέων δημιουργών, ο διακεκριμένος αρχιτέκτονας μιλά με πάθος για την ουσία, τις ευκαιρίες και τις πληγές της σύγχρονης πόλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Φασιανός στο Svenskt Tenn: Πώς βρέθηκε ο Έλληνας ζωγράφος στο πιο exclusive Σκανδιναβικό brand;

Design / Πώς βρέθηκε ο Φασιανός στο πιο exclusive Σκανδιναβικό brand;

Μια αναπάντεχη πρόταση κατέληξε σε μια έκθεση στο Svenskt Tenn, τον «βασιλιά» του Σκανδιναβικού design, που τιμά τον σπουδαίο Έλληνα καλλιτέχνη. Εκεί, κάτω από την ίδια στέγη, τα έργα του συνομιλούν με αυτά του Γιόζεφ Φρανκ, υμνώντας τη χαρά της ζωής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Concrete Aesthetic: Γιατί βλέπουμε τόσο γκρι στην Αθήνα;

ADM 2025: The Urban Issue / Concrete Aesthetic: Γιατί βλέπουμε τόσο γκρι στην Αθήνα;

Το εμφανές σκυρόδεμα και οι γκρι τόνοι επανέρχονται στον αθηναϊκό αστικό ιστό, μεταφέροντας μαζί τους ένα φορτίο αισθητικής ιστορίας, κοινωνικών μετατοπίσεων και ψηφιακής επιρροής. Από τον μπρουταλισμό στην εποχή των hashtags, πότε η χρήση του γκρι είναι ζήτημα λειτουργίας, πότε συνήθειας και πότε συνειδητής εικόνας για το τι σημαίνει σύγχρονο;
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Μια «πράσινη» Αθήνα ως ερώτηση. Ας δούμε το κενό αλλιώς.

ADM 2025: The Urban Issue / Μια «πράσινη» Αθήνα ως ερώτηση. Ας δούμε το κενό αλλιώς.

Μπορούμε να δούμε την Αθήνα ως ένα δίκτυο με «πάρκα», συνεπή όμως απέναντι στη φύση και στην ουσία της πόλης; Πολύ περισσότερο από ένα βιβλίο, το «Για το “αττικό τοπίο” σήμερα» του Δημήτρη Φιλιππίδη είναι μια πηγή έμπνευσης που μας δίνει μια άλλη οπτική για την πόλη και το πράσινό της.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Συνθετική ακρίβεια και χωρική ενσωμάτωση στο αστικό τοπίο

ADM 2025: The Urban Issue / Συνθετική ακρίβεια και χωρική ενσωμάτωση στο αστικό τοπίο

Με σεβασμό στον χαρακτήρα του κάθε τόπου και μακριά από την τυποποίηση, το γραφείο gnb architects προτείνει συνθέσεις που ισορροπούν ανάμεσα στη μορφολογική καθαρότητα, τη λειτουργική πληρότητα και την κατασκευαστική ακρίβεια. Η διαρκής αναζήτηση για μια νέα, αυθεντική αφήγηση καθιστά το έργο τους σύγχρονο και βαθιά συνδεδεμένο με τον άνθρωπο και το περιβάλλον.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR