Τα πρώτα emoji ανήκουν πλέον στη μόνιμη συλλογή του Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης

Τα πρώτα emoji ανήκουν πλέον στη μόνιμη συλλογή του Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης Facebook Twitter
0
Τα πρώτα emoji ανήκουν πλέον στη μόνιμη συλλογή του Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης Facebook Twitter
Shigetaka Kurita, η αρχική σειρά των 176 Emoji ,1998–99. © 2016 NTT DOCOMO.

Το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης (MoMA) της Νέας Υόρκης ανακοίνωσε στις 26 Οκτώβρη ότι η σειρά των πρώτων 176 emoji θα προστεθεί στη μόνιμη συλλογή του. Τα πρώτα αυθεντικά emoji σχεδιάστηκαν από τον Shigetaka Kurita για την εταιρεία κινητής τηλεφωνίας NTT DoCoMo. Ο Kurita δημιούργησε τα εικονογράμματα του το 1999 σε μικροσκοπικά πλέγματα των 12x12 pixels. Από τότε τα emoji έγιναν μία παγκόσμια οπτική γλώσσα τόσο δημοφιλή που αρκετοί φοβούνται -υπερβάλλοντας μάλλον-ότι απειλούν τη κυριαρχία της αγγλικής γλώσσας.

«Η μετάβαση από την πλατφόρμα του desktop σε αυτή του κινητού έκανε αναγκαία την αναθεώρηση σε οτιδήποτε σχετίζονταν με τη γραπτή επικοινωνία», έγραψε σε ένα ποστ που ανέβασε στην ιστοσελίδα του MoMA, ο Paul Galloway, ειδικός σε θέματα Αρχιτεκτονικής και Design του Μουσείου. «Αυτό ήταν κάτι που ξεκίνησε κυρίως από την Ιαπωνία όπου η πολιτιστική αναγκαιότητα απαιτούσε μακροσκελείς επιστολές με πολλές τιμητικές εκφράσεις οπότε τα emoji ήταν η έξυπνη συντόμευση που έλυνε αυτά τα προβλήματα».

Ο Kurita σχεδίασε τα emoji για να επιτρέψει την μετάφραση της μη λεκτικής επικοινωνίας σε ψηφιακά μηνύματα. Αυτό κατέληξε να είναι χρήσιμο και για τον υπόλοιπο κόσμο. Το 2010 τα γιαπωνέζικα emoji μεταφράστηκαν σε Unicode. To 2011, η Apple πρόσθεσε τα emoji στο λειτουργικό της Ios σηματοδοτώντας την παγκόσμια έκρηξη των emoji. «Προσθέτοντας τη γλώσσα του σώματος, τα emoticons, τα kaomoji, και τα emoji επανέφεραν το ανθρώπινο στην βαθιά απρόσωπη, αφηρημένη ηλεκτρονική επικοινωνία» γράφει ο Paul Galloway σε μια ανάρτηση του στο Medium.



Αυτό είναι απλώς το τελευταίο από μια πρόσφατη σειρά αποκτημάτων ψηφιακών αντικειμένων του ΜοΜΑ που προκαλεί την συμβατική αντίληψη του τι είδους τέχνη και design αξίζει να υπάρχει σε ένα μουσείο. Το 2010 το μουσείο απέκτησε το σύμβολο @, μια κίνηση που άλλαξε το παιχνίδι όπως λέει ο Antonelli, «καθώς δεν είναι πλέον απαραίτητη η φυσική κτήση ενός αντικειμένου για μια εξαγορά». Λίγο αργότερα, το 2012, το μουσείο απέκτησε 14 κλασικά video games, ανάμεσα τους το Pac-Man και το Tetris, ως κομμάτι μιας «νέας κατηγορίας» τέχνης και το 2014, απέκτησε το app Biophilia της Bjork, το πρώτο app για download της συλλογής του.


Η απόκτηση του @ συνάντησε κάποιες αντιδράσεις επειδή «ήταν πιο αφηρημένη» λέει ο Antonelli. «Ήταν δύσκολο για τους ανθρώπους να το καταλάβουν. Αλλά με τα emoji οι άνθρωποι μπορούν να συνδέσουν ευκολότερα το γεγονός ότι είναι αντικείμενα design.» Ο Galloway εξηγεί γιατί η σειρά των αυθεντικών emoji είναι πολιτισμικά αρκετά σημαντικά ώστε να τους αξίζει μια θέση στην συλλογή:


«Τα emoji του Shigetaka Kurita είναι μια ισχυρή καταγραφή της δυνατότητας του design να αλλάξει την ανθρώπινη συμπεριφορά. Η σχεδίαση μιας καρέκλας επιβάλει την στάση μας. Με τον ίδιο τρόπο, η φόρμα της ηλεκτρονικής επικοινωνίας δίνει σχήμα στη φωνή μας. Η συλλογή του ΜοΜΑ είναι γεμάτη με παραδείγματα με σχεδιαστικές επινοήσεις που άλλαξαν δραστικά τον κόσμο, από τηλέφωνα σε προσωπικούς υπολογιστές μέχρι το σύμβολο @. Τα σημερινά emoji (το πρόσφατο Unicode σετ αριθμεί σχεδόν 1800) έχουν εξελιχθεί πολύ πέρα από τις 176 αρχικές σχεδιάσεις του Kurita για την εταιρεία κινητής τηλεφωνίας NTT DOCOMO. Παρόλα αυτά, το DNA της σύγχρονης σειράς είναι ξεκάθαρα φανερό στα ταπεινά, πιξελιασμένα, αρχικά emoji του Kurita».


Η εξαγορά θα γιορταστεί με ένα installation στο lobby του ΜοΜΑ που θα εγκαινιαστεί στις αρχές του Δεκέμβρη. Ακόμα σκέφτονται πως θα παρουσιάσουν τα emoji. O Antonelli κινείται ανάμεσα σε ιδέες για αναλογική προβολή με μεταξοτυπίες ή ταπετσαρίες με emoji, μαζί με προβολή σε οθόνες. Αυτή η μίξη αναλογικού με ψηφιακό θα είναι μια υπενθύμιση ότι τα εικονογράμματα δεν είναι καινούργια. «Νομίζω ότι τα emoji υπήρχαν στην Αρχαία Αίγυπτο και στα σπήλαια», λέει ο Antonelli. «Εν τέλει αυτή είναι μια αναγέννηση».

Design
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η αρχιτεκτονική συναντά τη λειτουργία και το μέτρο

ADM 2025: The Urban Issue / Η αρχιτεκτονική συναντά τη λειτουργία και το μέτρο

Με σύγχρονα εργαλεία, καθαρές συνθετικές αρχές και βαθιά γνώση του εργοταξίου, το γραφείο LKMK architects αποτυπώνει έναν αρχιτεκτονικό λόγο που ισορροπεί μεταξύ δημιουργικότητας και τεχνικής ακρίβειας.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR
Η συλλογική ευφυΐα στην υπηρεσία του αρχιτεκτονικού σχεδιασμού

ADM 2025: The Urban Issue / Η συλλογική ευφυΐα στην υπηρεσία του αρχιτεκτονικού σχεδιασμού

Με έδρα την Αθήνα και έργα σε όλη την Ελλάδα, το αρχιτεκτονικό γραφείο The Hive Architects χτίζει ένα δημιουργικό μοντέλο συνεργασίας που αντλεί έμπνευση από τη συλλογικότητα, την τοπική ταυτότητα και τη σύγχρονη καθημερινή ζωή.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR
Η αρχιτεκτονική ως τοπίο και η αναδιαμόρφωση της ελληνικής κατοικίας

ADM 2025: The Urban Issue / Η αρχιτεκτονική ως τοπίο και η αναδιαμόρφωση της ελληνικής κατοικίας

Καθώς η νέα ελληνική αρχιτεκτονική αναζητά τρόπους να συνδυάσει τη νοηματική πυκνότητα με τον χωρικό στοχασμό, το γραφείο Façade ξεχωρίζει για την ακρίβεια, τη θεωρητική συνέπεια και τη βαθιά σύνδεση με το τοπίο.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR
 Οι «δυό Μουριές» και ο Χατζηδάκις

ADM 2025: The Urban Issue / Οι «δυό Μουριές» και ο Χατζηδάκις

Πώς η λαϊκή αρχιτεκτονική της Τήνου, δύο άγριες μουριές και οι «Πασχαλιές μέσα από τη νεκρή γη» του Χατζιδάκι συναντιούνται σε μια σύγχρονη κατοικία.
ΓΡΑΦΕΙ Η ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΔΑΛΙΑΝΗ ΤΩΝ CREATIVE ARCHITECTS / ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΓΙΩΡΓΗΣ ΓΕΡΟΛΥΜΠΟΣ
Όταν η τοπική γλώσσα εκφράζει το διεθνές design

ADM 2025: The Urban Issue / Όταν η τοπική γλώσσα εκφράζει το διεθνές design

Το αρχιτεκτονικό γραφείο The KS Project, με ιδρύτρια την Κωνσταντίνα Συνγκιρίδη, απαντά στην πρόκληση της σύγχρονης αρχιτεκτονικής να ισορροπήσει ανάμεσα στην πίεση της τουριστικής ανάπτυξης και την ανάγκη για ουσιαστικό σχεδιασμό.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR / 3D VISUALIZATION: MARIA NEFELI PACHTA
Σχεδιάζοντας το τοπίο, την εμπειρία και το μέλλον

ADM 2025: The Urban Issue / Σχεδιάζοντας το τοπίο, την εμπειρία και το μέλλον

Με έδρα την Κρήτη και έργα που καλύπτουν την κλίμακα από την κατοικία έως τη δημόσια ανάπλαση, το αρχιτεκτονικό γραφείο Lefteris Tsikandilakis + Architects οικοδομεί ένα πλούσιο και συνθετικό αρχιτεκτονικό ιδίωμα, σε διαρκή διάλογο με τον τόπο, το φως και τον πολιτισμό.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR
Αρχιτεκτονική στο μεταίχμιο της πόλης και του νερού

ADM 2025: The Urban Issue / Αρχιτεκτονική στο μεταίχμιο της πόλης και του νερού

Τρεις πόλεις. Τρία παράθυρα προς το νερό. Κάθε ξενοδοχείο των WOBI - STYLIANIDIS HATZIΥIANNAKIS ARCHITECTS είναι και μια μικρή χειρονομία συνάντησης ανάμεσα στον ξένο και τον τόπο, στον κάτοικο και τον επισκέπτη, στον άνθρωπο και το περιβάλλον του.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR
Αρχιτεκτονική στην κλίμακα της πόλης

ADM 2025: The Urban Issue / Αρχιτεκτονική στην κλίμακα της πόλης

Για το γραφείο micromega, η αρχιτεκτονική είναι ο τρόπος με τον οποίο η πόλη σκέφτεται τον εαυτό της. Το γραφείο των Αλέξανδρου Ζώμα και Μάρας Παπαβασιλείου προσεγγίζει το κτίριο ως πιθανότητα για να ανασχεδιαστεί η σχέση του ατόμου με τον δημόσιο χώρο, τη μνήμη και τις μικρο-κλίμακες της καθημερινής ζωής.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR
Boutique αισθητική με διεθνές βλέμμα

ADM 2025: The Urban Issue / Boutique αισθητική με διεθνές βλέμμα

Το Studio Bonarchi, ένα boutique γραφείο interior design με έδρα την Αθήνα, ιδρύθηκε από τον Βαγγέλη Μπόνιο με σκοπό να διερευνήσει, με συνέπεια και τόλμη, τη βαθύτερη ουσία της ομορφιάς μέσα στον χώρο. Με οδηγό την υλικότητα, την αντίθεση, το φως και τη σύνθεση, δημιουργεί κόσμους διακριτικής πολυτέλειας.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR
Στο Sunset Groves, η Αθήνα οραματίζεται το μέλλον της αστικής συνύπαρξης

ADM 2025: The Urban Issue / Στο Sunset Groves, η Αθήνα οραματίζεται το μέλλον της αστικής συνύπαρξης

Το Sunset Groves, ένα συγκρότημα κατοικιών και μεικτής χρήσης που σχεδιάστηκε από το αρχιτεκτονικό γραφείο A&M Architects σε συνεργασία με το Petras Architecture, προτείνει ένα διαφορετικό αφήγημα.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR
Γιώργος Τσολάκης: «Ο χώρος-κλειδί μιας πόλης είναι τα πεζοδρόμιά της»

ADM 2025: The Urban Issue / Γιώργος Τσολάκης: «Ο χώρος-κλειδί μιας πόλης είναι τα πεζοδρόμιά της»

"Μεγαλύτερη σημασία έχει να είναι μια πόλη ζωντανή παρά όμορφη": Ο γνωστός αρχιτέκτονας μιλά για την πόλη όχι ως μια απλή κατασκευή, αλλά ως έναν ζωντανό οργανισμό που οφείλει να λειτουργεί για όλους.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ένα σπίτι στα Εξάρχεια με έναν extreme πίνακα για καλωσόρισμα

Design / Ένα σπίτι όπου «welcome» σου λέει ένας καθόλου σοβαροφανής πίνακας

Όλα ξεκίνησαν με έναν μπουφέ που δεν ήταν καν προς πώληση. Η Τζάσμιν τον διεκδίκησε με πείσμα και τελικά τον απέκτησε. Από τότε, έβαλε στόχο να προσθέτει κάθε χρόνο ένα διαχρονικό κομμάτι design στη συλλογή της. Και τα κατάφερε.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ