Στο εσωτερικό του Μεγάρου Δουκίσσης Πλακεντίας Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Οι αίθουσες του Μεγάρου Δουκίσσης Πλακεντίας στο φως

0

Στο βόρειο άκρο της Αττικής, εκεί όπου το αστικό τοπίο αρχίζει να υποχωρεί μπροστά στη φύση, δεσπόζει ένα κτίριο που μοιάζει να αψηφά τον χρόνο. Το Μέγαρο της Δούκισσας της Πλακεντίας ξεπροβάλλει επιβλητικό καθώς ανηφορίζεις τον λόφο Κουφού στον δήμο Πεντέλης. Πρόκειται για ένα εμβληματικό ανάκτορο, γνωστό και ως Καστέλο της Ροδοδάφνης, που στέκει ως σύμβολο μιας άλλης εποχής, φορτισμένο με ιστορία και μυστήριο.

Η ανέγερση του Μεγάρου ξεκίνησε γύρω στο 1840, βασισμένη στα σχέδια του Σταμάτη Κλεάνθη, ενός από τους σημαντικότερους αρχιτέκτονες της εποχής. Ωστόσο, η ζωή δεν επέτρεψε ποτέ στη δούκισσα της Πλακεντίας να δει ολοκληρωμένο το αρχιτεκτονικό της όραμα. Το 1854 άφησε την τελευταία της πνοή, και το Καστέλο της Ροδοδάφνης έμεινε ημιτελές. Για μεγάλο διάστημα, μέχρι και τα μέσα του 20ού αιώνα, παρέμεινε στη σκιά της Ιστορίας, σχεδόν ξεχασμένο. Μια σύντομη παρένθεση ήρθε την περίοδο 1961-1964, όταν χρησιμοποιήθηκε ως θερινή κατοικία του τότε διαδόχου του θρόνου, Κωνσταντίνου Β΄. Έκτοτε, το κτίριο πέρασε στην κυριότητα του ελληνικού Δημοσίου. Ακολούθησαν δεκαετίες σιωπής, με το Μέγαρο να επιστρέφει στη μυστηριακή του μοναξιά. Μοναδική ανάσα ζωής οι πολιτιστικές εκδηλώσεις που φιλοξενούνται τα καλοκαίρια στον προαύλιο χώρο, κρατώντας ζωντανή τη μνήμη του παρελθόντος μέσα από την τέχνη.

Το Μέγαρο βγαίνει από τη λήθη τη δεκαετία του ’50, σχεδόν έναν αιώνα μετά, και για ένα μικρό διάστημα γίνεται θερινή κατοικία του διαδόχου του θρόνου.

Σε μια ιστορική εξέλιξη για τον δήμο Πεντέλης, η Εταιρεία Ακινήτων Δημοσίου Α.Ε. (ΕΤΑΔ) προχώρησε πριν από λίγες εβδομάδες στην υπογραφή της παραχώρησης του ακινήτου «Ροδοδάφνη Πεντέλης» στη δημοτική αρχή. Η παραχώρηση, με χρονικό ορίζοντα 20 ετών, ανοίγει τον δρόμο για την υλοποίηση μελετών, αδειοδοτήσεων και έργων αποκατάστασης του ιστορικού μνημείου και του περιβάλλοντος χώρου, με σκοπό τη μετατροπή του σε κέντρο πολιτιστικών και πνευματικών δράσεων. Η απόφαση αυτή έρχεται να ικανοποιήσει ένα χρόνιο αίτημα της τοπικής κοινωνίας. Κομβικό ρόλο στην υλοποίησή του, τόσο ως υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών όσο και ως βουλευτής της συγκεκριμένης περιφέρειας, έπαιξε ο κ. Κωστής Χατζηδάκης. Έτσι, το εμβληματικό τοπόσημο της Αττικής αποκτά νέα ζωή και ρόλο στην πολιτιστική ανάπτυξη της περιοχής.

Στο εσωτερικό του Μεγάρου Δουκίσσης Πλακεντίας Facebook Twitter
Υπάρχουν δωμάτια που τα παρατηρείς και νιώθεις σαν να πάγωσαν όλα ξαφνικά. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Περνώ τις πύλες του μεγάρου ένα ηλιόλουστο πρωινό. Μπροστά μου υψώνεται ένα αρχιτεκτονικό δημιούργημα που ισορροπεί με θαυμαστό τρόπο μεταξύ μελαγχολίας και μεγαλείου. Καθώς προχωρούμε στην ξενάγηση, είναι αδύνατο να αγνοήσεις τις λεπτομέρειες — τις περίτεχνες οροφογραφίες αλλά και τα δάπεδα, τα πολυάριθμα τζάκια που μαρτυρούν τη χλιδή μιας άλλης εποχής και τους χώρους που μοιάζουν να κρατούν ακόμη ψιθύρους του παρελθόντος. Πρόκειται για ένα αρχιτεκτονικό κόσμημα που συνδυάζει νεοκλασικά στοιχεία με επιρροές από τη μεσαιωνική και την αναγεννησιακή Ευρώπη. Ειδικότερα, συγκροτεί ένα εξαιρετικό δείγμα του ελληνικού ρομαντισμού. Η λιτή αλλά επιβλητική του πρόσοψη, τα συμμετρικά ανοίγματα και η αυστηρή γεωμετρία του αποπνέουν έναν αέρα ισορροπίας, ενώ το πέτρινο υλικό κατασκευής του το κάνει να δένει αρμονικά με το φυσικό τοπίο της Πεντέλης. Όπως είναι προφανές, στο κτίριο χρησιμοποιήθηκε λευκό πεντελικό μάρμαρο, ενώ σε εμφανές σημείο στην εξωτερική του όψη υπάρχει η επιγραφή με το όνομα του Κλεάνθη.

Η περιήγηση στο εσωτερικό αποκαλύπτει έναν χώρο γεμάτο αντιθέσεις και μυστήριο. Ψηλοτάβανα δωμάτια, σκιεροί διάδρομοι και απότομα περάσματα συνθέτουν ένα δαιδαλώδες εσωτερικό, όπου κάθε γωνιά μοιάζει να κρύβει ένα μυστικό. Τα ξύλινα δάπεδα, τα περίτεχνα μοτίβα, τα κλιμακοστάσια και η ανοιχτή θολωτή στοά μαρτυρούν την καλλιτεχνική φροντίδα της εποχής, ενώ τα τζάκια και οι καμάρες ανακαλούν εικόνες μιας αριστοκρατικής, σχεδόν θεατρικής καθημερινότητας. Σε κάθε σημείο αισθάνεσαι ότι ο χρόνος έχει σταματήσει. Υπάρχουν δωμάτια που τα παρατηρείς και νιώθεις σαν να πάγωσαν όλα ξαφνικά. Από τα παράθυρα αποκαλύπτεται η πανοραμική θέα προς τον καταπράσινο κήπο αλλά και το αττικό τοπίο, ενώ κάποια ξεχασμένα αντικείμενα ξεδιπλώνουν την πολύτιμη ιστορία του. Αναμφίβολα, τα σημάδια της φθοράς του χρόνου είναι εμφανή. Στο μάτι του επισκέπτη εξακολουθούν να ασκούν γοητεία τα διακοσμητικά ανάγλυφα, όπως και μερικά έπιπλα, ωστόσο η υγρασία και η έλλειψη συντήρησης έχουν προκαλέσει σημαντικές βλάβες και ρωγμές σε ταβάνια, μπαλκόνια και τοίχους. Τα δευτερεύοντα κτίρια είναι διαμορφωμένα σύμφωνα με τις ανάγκες της κτιριακής εγκατάστασης και χρησιμοποιούνταν ως στάβλοι αλόγων και αγελάδων, μαγειρείο, φούρνος και διάφορες αποθήκες, ενώ στο υπόγειο υπάρχει πέτρινο κελάρι. Μάλιστα, υπάρχει και μια μικρή πόρτα δίπλα στο γκαράζ που καταλήγει στον κυρίως χώρο του κελαριού. Σύμφωνα με κατοίκους της περιοχής, πιθανολογείται ότι ο τέως βασιλιάς Κωνσταντίνος έκανε χρήση αυτής της διαδρομής όταν ήθελε να αποφύγει τα αδιάκριτα βλέμματα.   

Στο εσωτερικό του Μεγάρου Δουκίσσης Πλακεντίας Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Στο εσωτερικό του Μεγάρου Δουκίσσης Πλακεντίας Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Στο εσωτερικό του Μεγάρου Δουκίσσης Πλακεντίας Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Ας πιάσουμε όμως το νήμα της ιστορίας από την αρχή. Η δούκισσα της Πλακεντίας, Σοφία ντε Μαρμπουά Λεμπρέν, γεννήθηκε το 1785 στη Φιλαδέλφεια των ΗΠΑ και ήταν γόνος γαλλικής αριστοκρατικής οικογένειας. Κόρη του μαρκήσιου Ντε Μαρμπουά και της κόρης του κυβερνήτη της Πενσυλβάνια, Ουίλιαμ Μουρ, σε ηλικία 19 ετών παντρεύεται τον Τσαρλς Λεμπρέν, κληρονόμο του τίτλου του δούκα της Πλακεντίας, και εγκαθίσταται στο Παρίσι. Εκεί γεννιέται η μοναχοκόρη της, Ελίζα. Ο γάμος της διαλύεται σύντομα, αλλά εκείνη είναι εξαιρετικά δυναμική προσωπικότητα. Οργανώνει και συμμετέχει σε λογοτεχνικά σαλόνια στα οποία την εποχή εκείνη καλλιεργείται το κίνημα του φιλελληνισμού. Εμπνέεται από τους αγώνες των Ελλήνων, καταπιάνεται με ζέση με την αρχαία Ελλάδα, γνωρίζεται με τον Ιωάννη Καποδίστρια και συγκεντρώνει μεγάλες δωρεές.

Το 1827 αποφασίζει να ταξιδέψει στην Ελλάδα συνοδευόμενη από την εικοσάχρονη πλέον Ελίζα, με πρώτο προορισμό την Ιταλία και τη Ρώμη. Οι φήμες λένε πως η Δούκισσα έτρεφε συναισθήματα για τον μελλοντικό κυβερνήτη της Ελλάδας, με τον οποίο αλληλογραφούσε για δύο ολόκληρα χρόνια. Εκείνος έχει μόλις αναλάβει τα καθήκοντά του. Με την Ελίζα επισκέπτονται την Κέρκυρα, το Ναύπλιο, την Αίγινα. Η Δούκισσα αγοράζει εκτάσεις στην Αθήνα, σύντομα όμως επιστρέφει στη Ρώμη και το Παρίσι. Λέγεται και ότι συνωμότησε ή έστω ικανοποιήθηκε με τη δολοφονία του Καποδίστρια, καθώς ένιωθε προδομένη από εκείνον. Λίγα χρόνια αργότερα, το 1833, έρχεται ξανά στην Ελλάδα. Η Ελίζα πάσχει από φυματίωση και το αττικό κλίμα ίσως είναι σωτήριο. Όμως η ελπίδα διακόπτεται βάναυσα στη Βηρυτό. Η Ελίζα πεθαίνει από πανώλη. Πριν σβήσει, ζητά από τη μητέρα της να μην την αποχωριστεί ποτέ. Και η δούκισσα το τηρεί – επιστρέφει στην Αθήνα με τη σορό της ταριχευμένη. Στην οικία της στην οδό Πειραιώς, το φέρετρο της Ελίζας παραμένει στο υπόγειο, περιστοιχισμένο από καντήλια. Εκεί κάθε βράδυ η Σοφία της μιλά σαν να ήταν ακόμη ζωντανή. Όμως η δούκισσα δεν θα αφήσει μόνο θρήνο πίσω της. Ιδρύει σχολεία για κορίτσια στην Αίγινα και στο Ναύπλιο. Υιοθετεί τις κόρες αγωνιστών, με πιο αγαπημένη την Ελένη Καψάλη Σκουζέ. Στην Πεντέλη, ξεκινά την ανέγερση του περίφημου Καστέλου της Ροδοδάφνης. Η θέση του δεν ήταν τυχαία. Η Σοφία αναζητούσε πάντα την ένωση με το ελληνικό τοπίο – η Πεντέλη τής πρόσφερε άφθονη βλάστηση, κρυστάλλινες πηγές και πανοραμική θέα. Όταν συνάντησε τη ροδοδάφνη πλάι σε μία από τις πηγές, της έδωσε το όνομα Πηγή της Ροδοδάφνης. Από εκεί πήρε το όνομά του και το Καστέλο.

Στο εσωτερικό του Μεγάρου Δουκίσσης Πλακεντίας Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Το αρχιτεκτονικό σχέδιο ξεκινά γύρω στο 1840, σε συνεργασία με τον André Couchaud και συνεχίζεται με τον Σταμάτιο Κλεάνθη. Σύμφωνα πάντως με τη δρα Ιστορίας της Αρχιτεκτονικής Όλγα Φουντουλάκη, «από υπάρχοντα συμβόλαια φαίνεται ότι ο Κλεάνθης πούλησε οικόπεδα στη δούκισσα, επέβλεψε την κατασκευή ορισμένων βοηθητικών κτιρίων και της προμήθευσε μάρμαρα για τα κτίριά της, επομένως το όνομά του συνδέεται με τη δούκισσα. Δεν έχει βρεθεί όμως κανένα συμβόλαιο ή σχέδιο που να αποδεικνύει ότι είναι ο αρχιτέκτονας μίας ή περισσοτέρων οικοδομών της». Το Καστέλο δεν ολοκληρώνεται ποτέ.

H δρα Ιστορίας της Αρχιτεκτονικής, Όλγα Φουντουλάκη
H δρα Ιστορίας της Αρχιτεκτονικής, Όλγα Φουντουλάκη

Το 1847 η κατοικία της στην οδό Πειραιώς καίγεται. Η Ελίζα, ή ό,τι είχε απομείνει από εκείνη, χάνεται για δεύτερη φορά. Μαζί με την αποτεφρωμένη πια σορό της Ελίζας, η Σοφία Μαρμπουά Λεμπρέν αποσύρθηκε στην Πεντέλη και έχασε κάθε ενδιαφέρον για ο,τιδήποτε. Σχεδόν κανείς δεν την ξαναείδε, μέχρι τον θάνατό της το 1854. Το Καστέλο ερημώνει. Μαζί του η φήμη της δούκισσας μεταμορφώνεται σε θρύλο. Ντυμένη με ένα λευκό πέπλο, λένε, περιφερόταν σαν σκιά στην Πεντέλη.

Το Μέγαρο βγαίνει από τη λήθη τη δεκαετία του ’50, σχεδόν έναν αιώνα μετά, και για ένα μικρό διάστημα γίνεται θερινή κατοικία του διαδόχου του θρόνου. Τότε ξεκινά η αρχιτεκτονική του αποκατάσταση υπό τον Αλέξανδρο Μπαλτατζή, με φροντίδα στα υλικά, στην εποχή, στη μνήμη. Πλέον, μετά από πολλές δεκαετίες εγκατάλειψης, το Καστέλο της Ροδοδάφνης –με τους δύο χαρακτηριστικούς πύργους του, τη στοά με τα επτά οξυκόρυφα τόξα, την αυλή που φιλοξενεί παραστάσεις– σε λίγο καιρό δεν θα είναι πια κτίριο-φάντασμα.

Στο εσωτερικό του Μεγάρου Δουκίσσης Πλακεντίας Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Στο εσωτερικό του Μεγάρου Δουκίσσης Πλακεντίας Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Στο εσωτερικό του Μεγάρου Δουκίσσης Πλακεντίας Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

«Το Μέγαρο Δουκίσσης Πλακεντίας δεν είναι απλώς ένα εμβληματικό ακίνητο – είναι ένα ζωντανό σύμβολο της ιστορικής μνήμης και του πολιτιστικού αποθέματος της Αττικής. Η παραχώρησή του στον δήμο Πεντέλης σηματοδοτεί όχι μόνο την αρχή μιας νέας ζωής για τον χώρο αλλά και το τέλος μιας εποχής όπου σημαντικά ακίνητα παρέμεναν αναξιοποίητα για χρόνια. Σήμερα, με σχέδιο, διαφάνεια και συνέπεια, διασφαλίζουμε την αξιοπιστία στη διαχείριση και την αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας. 

H διευθύνουσα σύμβουλος της ΕΤΑΔ, Ηρώ Χατζηγεωργίου
H διευθύνουσα σύμβουλος της ΕΤΑΔ, Ηρώ Χατζηγεωργίου

»Για την ΕΤΑΔ, το Μέγαρο αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτής της νέας εποχής. Να αξιοποιούμε με σεβασμό την πολιτιστική κληρονομιά, επανασυνδέοντάς τη με την κοινωνία του σήμερα. Και, φυσικά, θα είμαστε παρόντες την ημέρα που το Μέγαρο θα ξανανοίξει τις πόρτες του στο κοινό – για να μοιραστούμε μαζί με τους πολίτες τη χαρά μιας νέας αρχής για αυτόν τον ιστορικό χώρο», θα μου πει η διευθύνουσα σύμβουλος της ΕΤΑΔ, Ηρώ Χατζηγεωργίου.

Από την πλευρά της η Νατάσσα Κοσμοπούλου, δήμαρχος Πεντέλης, θα προσθέσει: «Η παραχώρηση του Μεγάρου Δουκίσσης Πλακεντίας στον δήμο Πεντέλης αποτελεί ένα ορόσημο για την πόλη μας και δικαίωση πολυετών προσπαθειών της τοπικής αυτοδιοίκησης και της κοινωνίας των πολιτών. Το Μέγαρο Δουκίσσης Πλακεντίας, σύμβολο μεγαλείου, ιστορικής συνέχειας και αισθητικής ακτινοβολίας, επιστρέφει στην αγκαλιά της πόλης που το γέννησε.

H Νατάσσα Κοσμοπούλου, δήμαρχος Πεντέλης
Η δήμαρχος Πεντέλης, Νατάσσα Κοσμοπούλου

Δεν πρόκειται απλώς για την παραχώρηση ενός ακινήτου· πρόκειται για την επανένωση ενός μνημείου με τον φυσικό και πνευματικό του χώρο. Με βαθύ σεβασμό στο παρελθόν και το βλέμμα στραμμένο στο μέλλον, σχεδιάζουμε την αναγέννηση του Μεγάρου ως φάρου πολιτισμού, παιδείας και δημιουργικής έκφρασης. Ένα νέο κεφάλαιο ανοίγει για την Πεντέλη — ένα κεφάλαιο ελπίδας, εξωστρέφειας και πολιτιστικής ανάτασης, με αφετηρία αυτό το εμβληματικό τοπόσημο. Ευχαριστώ θερμά την ΕΤΑΔ και την πολιτεία για τη γενναία απόφαση. Δεσμευόμαστε ότι θα τιμήσουμε αυτή την ιστορική στιγμή με έργα που θα φωτίζουν τις επόμενες γενιές».

Στο εσωτερικό του Μεγάρου Δουκίσσης Πλακεντίας Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Στο εσωτερικό του Μεγάρου Δουκίσσης Πλακεντίας Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Στο εσωτερικό του Μεγάρου Δουκίσσης Πλακεντίας Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Κατά τη διάρκεια της ξενάγησής μας η Άρτεμις Αργύρη, αντιδήμαρχος Πολιτισμού δήμου Πεντέλης, επισημαίνει: «Το Μέγαρο Δουκίσσης Πλακεντίας αποτελεί για την Πεντέλη το πιο εμβληματικό της τοπόσημο. Συνιστά κομμάτι της ίδιας μας της ταυτότητας, συνδεδεμένο με την ιστορία του τόπου αλλά και των ανθρώπων μας. Στην επιβλητική του αυλή, συναυλίες, θεατρικές παραστάσεις, συναντήσεις των χορωδιών μας ύφαναν ανέκαθεν τις αναμνήσεις όσων έχουμε την τύχη να έχουμε γεννηθεί και να ζούμε εδώ. Η ανάκτησή του χάρη στις συντονισμένες προσπάθειες της δημοτικής αρχής και της ΕΤΑΔ, που για 20 χρόνια πλέον το αποδίδει στον δήμο Πεντέλης, είναι μια γενναία απόφαση στρατηγικού πολιτιστικού σχεδιασμού, που ανακτά έτσι και τη νοηματοδότησή του από ασύγκριτο μνημειακό απόθεμα σε έδρα συμμετοχικού πολιτισμικού διαλόγου και σύγχρονης δημιουργίας. Το επόμενο διάστημα, θα φιλοξενήσει το Φεστιβάλ Νεολαίας και κυρίως τις εκδηλώσεις του Φεστιβάλ Πεντελικού τον προσεχή Σεπτέμβριο.

Άρτεμις-Αργύρη, αντιδήμαρχος Πολιτισμού δήμου Πεντέλης,
Η Άρτεμις Αργύρη, αντιδήμαρχος Πολιτισμού του δήμου Πεντέλης

Φιλοδοξούμε να αναδείξουμε μέσω σύγχρονων χωρικά εστιασμένων πρακτικών την αρχιτεκτονική και ιστορική του ταυτότητα. Ήδη στον φάκελο των συνεργειών μας υπάρχει η φωτογραφική έκθεση “Σμίλη και Μνήμη” που έχει φιλοξενηθεί στο Μέγαρο Δουκίσσης Πλακεντίας, ενώ έχουμε προχωρήσει σε συνέργεια με το δίδυμο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο στο πλαίσιο ενός σχεδιασμού που στοχεύει στη φιλοξενία residencies και περιοδικών εκθέσεων μουσείων και ιδρυμάτων τόσο της Ελλάδας όσο και του εξωτερικού, ώστε η επισκεψιμότητα του Καστέλου να αποτελεί ένα δυναμικό εγχείρημα συμμετοχικής δημιουργικής οικονομίας και πολιτισμικής στρατηγικής. Στον συγκλονιστικό κήπο της Ροδοδάφνης, σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Γεωπονικών Επιστημών, στοχεύουμε να αναδείξουμε με θεματικές φυτεύσεις την αρχιτεκτονική του τοπίου. Σε σύμπραξη με την Εθνική Λυρική Σκηνή τον αμέσως επόμενο χρόνο θα παιχτεί στο Μέγαρο Δουκίσσης Πλακεντίας για πρώτη φορά ένα έργο για την ίδια τη δούκισσα. Το Μέγαρο Δουκίσσης Πλακεντίας δεν ανήκει πια μόνο στο παρελθόν, αλλά επανατοποθετείται στον χάρτη ως μια σύγχρονη πολιτιστική εστία, ανοιχτή, τολμηρή, φιλόξενη, ένα ζωντανό κύτταρο δημιουργίας που μιλά τη γλώσσα της τέχνης, του διαλόγου, της συλλογικότητας. Το Καστέλο γίνεται και πάλι τόπος συνάντησης».   

Αφήνοντας πίσω το επιβλητικό αυτό οικοδόμημα, συνειδητοποιώ ότι η περιπλάνηση στους χώρους του μεγάρου δεν αποτελεί απλώς μια αρχιτεκτονική εμπειρία αλλά ένα ζωντανό ταξίδι στον χρόνο. Το βέβαιο είναι ότι η μετατροπή του σε πολυχώρο πολιτισμού, συνεδρίων και εκδηλώσεων, με σεβασμό στα μοναδικά αρχιτεκτονικά του χαρακτηριστικά και αξιοποιώντας τη σπάνια τοποθεσία του, μπορεί να λειτουργήσει ως πυρήνας πολιτιστικής αναζωογόνησης για την Πεντέλη και την ευρύτερη περιοχή.

Στο εσωτερικό του Μεγάρου Δουκίσσης Πλακεντίας Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Στο εσωτερικό του Μεγάρου Δουκίσσης Πλακεντίας Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Στο εσωτερικό του Μεγάρου Δουκίσσης Πλακεντίας Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Στο εσωτερικό του Μεγάρου Δουκίσσης Πλακεντίας Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Στο εσωτερικό του Μεγάρου Δουκίσσης Πλακεντίας Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Στο εσωτερικό του Μεγάρου Δουκίσσης Πλακεντίας Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Στο εσωτερικό του Μεγάρου Δουκίσσης Πλακεντίας Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Στο εσωτερικό του Μεγάρου Δουκίσσης Πλακεντίας Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Στο εσωτερικό του Μεγάρου Δουκίσσης Πλακεντίας Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Στο εσωτερικό του Μεγάρου Δουκίσσης Πλακεντίας Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Design
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ξενοδοχείο Βύρων στην Αιόλου: ένα από τα παλαιότερα κτίρια της Αθήνας ξαναγεννιέται

Ξενοδοχείο Βύρων / Ένα από τα πιο παλιά κτίρια της Αιόλου ξαναγεννιέται

Η είδηση της αποκατάστασης του ξενοδοχείου Βύρων μάς πάει πίσω στον χρόνο, μεταξύ 1840 και 1860, τότε που η οδός Αιόλου άκμαζε εμπορικά και ήταν ο δρόμος με τα περισσότερα και τα καλύτερα ξενοδοχεία της πόλης. Η LiFO παρουσιάζει τα σχέδια της αποκατάστασης ενός από τα παλαιότερα σωζόμενα κτίρια της Αθήνας, η οποία θα ξεκινήσει το επόμενο διάστημα.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Αθήνα: Πως γλύτωσε από την μπουλντόζα ένα ιστορικό κτίριο της πόλης

Πολιτισμός / Πώς ένα ιστορικό κτίριο της Αθήνας γλίτωσε από την μπουλντόζα

Όσα αναφέρουν στη LiFO επιστήμονες από τις δύο οργανώσεις που προσέφυγαν στο ΣτΕ, ζητώντας να αποτραπεί η κατεδάφιση μιας μεσοπολεμικής κατοικίας και να χαρακτηριστεί το κτίριο διατηρητέο.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Ιστορικά σπίτια καλλιτεχνών στην Αθήνα

Lifo Videos / Ιστορικά σπίτια καλλιτεχνών στην Αθήνα

Πού ζούσαν, πού δημιουργούσαν, πού συναντήθηκαν και πού έφυγαν από τη ζωή καλλιτέχνιδες και καλλιτέχνες που έζησαν στην πόλη μας; Μία συνομιλία με την ηθοποιό Αμαλία Καβάλη, η οποία χαρτογραφεί τα σπίτια των καλλιτεχνών στην Αθήνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το σύγχρονο design γίνεται πιο προσωπικό και all inclusive από ποτέ

ADM 2025: The Urban Issue / Το σύγχρονο design γίνεται πιο προσωπικό και all inclusive από ποτέ

Ιδέες που ζυμώνονταν αργά εδώ και μερικά χρόνια στον χώρο της εσωτερικής διακόσμησης ωρίμασαν και μας αποκαλύφθηκαν στις αρχές του 2025, ως οδηγός για τους χώρους στους οποίους θα κατοικήσουμε στο μέλλον.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Οbjects of Common Interest: «Θέλουμε να σου κεντρίσουμε το ενδιαφέρον και να κινητοποιήσουμε ένα συναίσθημα»

ADM 2025: The Urban Issue / Κίνηση, ελευθερία, ρευστή ταυτότητα: Το design των Οbjects of Common Interest

Οι αρχιτέκτονες και σχεδιαστές Ελένη Πεταλωτή και Λεωνίδας Τραμπούκης τρέχουν ένα από τα πιο design studios της Ελλάδας. Πώς σκέφτονται και πώς σχεδιάζουν τα φημισμένα projects τους, όπως την εγκατάσταση εικαστικού φωτισμού που λατρεύουμε στην είσοδο της Πειραιώς 260;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ανδρέας Κούρκουλας: «Η μεγάλη απειλή είναι να γίνει η πόλη ένα μεγάλο ξενοδοχείο»

ADM 2025: The Urban Issue / Ανδρέας Κούρκουλας: «Η μεγάλη απειλή είναι να γίνει η πόλη ένα μεγάλο ξενοδοχείο»

Γεννήθηκε στο Χαλάνδρι, ζει στον Λυκαβηττό. Από την απόρριψη του κατεστημένου και την πίστη στη χωρική εμπειρία έως τις προκλήσεις της Αθήνας και το μέλλον των νέων δημιουργών, ο διακεκριμένος αρχιτέκτονας μιλά με πάθος για την ουσία, τις ευκαιρίες και τις πληγές της σύγχρονης πόλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Φασιανός στο Svenskt Tenn: Πώς βρέθηκε ο Έλληνας ζωγράφος στο πιο exclusive Σκανδιναβικό brand;

Design / Πώς βρέθηκε ο Φασιανός στο πιο exclusive Σκανδιναβικό brand;

Μια αναπάντεχη πρόταση κατέληξε σε μια έκθεση στο Svenskt Tenn, τον «βασιλιά» του Σκανδιναβικού design, που τιμά τον σπουδαίο Έλληνα καλλιτέχνη. Εκεί, κάτω από την ίδια στέγη, τα έργα του συνομιλούν με αυτά του Γιόζεφ Φρανκ, υμνώντας τη χαρά της ζωής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Concrete Aesthetic: Γιατί βλέπουμε τόσο γκρι στην Αθήνα;

ADM 2025: The Urban Issue / Concrete Aesthetic: Γιατί βλέπουμε τόσο γκρι στην Αθήνα;

Το εμφανές σκυρόδεμα και οι γκρι τόνοι επανέρχονται στον αθηναϊκό αστικό ιστό, μεταφέροντας μαζί τους ένα φορτίο αισθητικής ιστορίας, κοινωνικών μετατοπίσεων και ψηφιακής επιρροής. Από τον μπρουταλισμό στην εποχή των hashtags, πότε η χρήση του γκρι είναι ζήτημα λειτουργίας, πότε συνήθειας και πότε συνειδητής εικόνας για το τι σημαίνει σύγχρονο;
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Μια «πράσινη» Αθήνα ως ερώτηση. Ας δούμε το κενό αλλιώς.

ADM 2025: The Urban Issue / Μια «πράσινη» Αθήνα ως ερώτηση. Ας δούμε το κενό αλλιώς.

Μπορούμε να δούμε την Αθήνα ως ένα δίκτυο με «πάρκα», συνεπή όμως απέναντι στη φύση και στην ουσία της πόλης; Πολύ περισσότερο από ένα βιβλίο, το «Για το “αττικό τοπίο” σήμερα» του Δημήτρη Φιλιππίδη είναι μια πηγή έμπνευσης που μας δίνει μια άλλη οπτική για την πόλη και το πράσινό της.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Συνθετική ακρίβεια και χωρική ενσωμάτωση στο αστικό τοπίο

ADM 2025: The Urban Issue / Συνθετική ακρίβεια και χωρική ενσωμάτωση στο αστικό τοπίο

Με σεβασμό στον χαρακτήρα του κάθε τόπου και μακριά από την τυποποίηση, το γραφείο gnb architects προτείνει συνθέσεις που ισορροπούν ανάμεσα στη μορφολογική καθαρότητα, τη λειτουργική πληρότητα και την κατασκευαστική ακρίβεια. Η διαρκής αναζήτηση για μια νέα, αυθεντική αφήγηση καθιστά το έργο τους σύγχρονο και βαθιά συνδεδεμένο με τον άνθρωπο και το περιβάλλον.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR
«Η Σταδίου χρειάζεται την αναγέννηση»

ADM 2025: The Urban Issue / «Η Σταδίου χρειάζεται την αναγέννηση»

Καθώς η Στοά Αρσακείου αναδύεται ξανά μετά από χρόνια εγκατάλειψης, ο Θωμάς Αμαργιανός, principal architect του γραφείου BETAPLAN, εξηγεί πώς εντάσσεται αυτό το έργο αποκατάστασης σε μια ευρύτερη συζήτηση για το μέλλον του ιστορικού κέντρου της πόλης.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ