KaDeWe: Ο Ρεμ Κούλχαας αλλάζει το εσωτερικό ενός ιστορικού πολυκαταστήματος στην καρδιά του Βερολίνου

KaDeWe: Ο Ρεμ Κούλχαας αλλάζει το εσωτερικό ενός ιστορικού πολυκαταστήματος στην καρδιά του Βερολίνου Facebook Twitter
Kaufhaus des Westens, το διάσημο πολυκατάστημα KaDeWe στο Βερολίνο | courtesy OMA
0

Το Kaufhaus des Westens, το περίφημο KaDeWe του παλιού Δυτικού Βερολίνου, αλλάζει όψη και έρχεται στον 21ο αιώνα χάρη στην ανακαίνιση των χώρων που υπογράφει το αρχιτεκτονικό γραφείο του σταρ αρχιτέκτονα Ρεμ Κούλχαας.

Με μακρά ιστορία, το KaDeWe είναι μέρος της παράδοσης των ιστορικών ευρωπαϊκών αστικών πολυκαταστημάτων, όπως οι Galeries Lafayette στο Παρίσι, το Selfridges και το Harrod’s στο Λονδίνο και το La Rinascente στο Μιλάνο. Ιστορικά, αυτά τα πολυκαταστήματα ήταν οι πυλώνες της πρώιμης σύγχρονης λιανικής πώλησης, λειτουργώντας ως το "σπίτι" πρωτοποριακών οίκων.

Με πάνω από 60.000 τετραγωνικά μέτρα χώρων λιανικής πώλησης και περισσότερα από 380.000 διαθέσιμα είδη, είναι το δεύτερο μεγαλύτερο πολυκατάστημα στην Ευρώπη μετά το Harrod’s στο Λονδίνο. Προσελκύει 40.000 έως 50.000 επισκέπτες κάθε μέρα.

Το κατάστημα βρίσκεται στην Tauentzienstraße, έναν μεγάλο εμπορικό δρόμο, μεταξύ της Wittenbergplatz και της Breitscheidplatz, κοντά στην καρδιά του πρώην Δυτικού Βερολίνου.

Με πάνω από 60.000 τετραγωνικά μέτρα χώρων λιανικής πώλησης και περισσότερα από 380.000 διαθέσιμα είδη, είναι το δεύτερο μεγαλύτερο πολυκατάστημα στην Ευρώπη μετά το Harrod’s στο Λονδίνο. Προσελκύει 40.000 έως 50.000 επισκέπτες κάθε μέρα.

Το κατάστημα ιδρύθηκε το 1907 από τον Αβραάμ Άντολφ Γιάντορφ, έναν Γερμανοεβραίο ο οποίος έπεισε τον αρχιτέκτονα Έμιλ Σάουντ να φτιάξει το κατάστημά του. Άνοιξε στις 27 Μαρτίου 1907 με έκταση 24.000 τ.μ.

Τον Ιούνιο του 1927, η ιδιοκτησία του πέρασε στον Χέρμαν Τίετζ που είχε φιλόδοξα σχέδια τα οποία ανακόπηκαν με την άνοδο των ναζί. Οι φυλετικοί νόμοι των ναζί προκάλεσαν ακόμα και την αλλαγή του ονόματος του καταστήματος σε Hertie.

Κατά τη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, οι βομβαρδισμοί των Συμμάχων κατέστρεψαν το μεγαλύτερο μέρος του καταστήματος, με ένα αμερικανικό βομβαρδιστικό που καταρρίφθηκε να πέφτει επάνω του το 1943. Το μεγαλύτερο μέρος του καταστήματος είχε καταστραφεί, γεγονός που προκάλεσε το κλείσιμό του. Η επαναλειτουργία των δύο πρώτων ορόφων γιορτάστηκε το 1950. Η πλήρης ανακατασκευή και των επτά ορόφων ολοκληρώθηκε το 1956. Το KaDeWe έγινε σύντομα σύμβολο της ανακτημένης οικονομικής δύναμης της Δυτικής Γερμανίας και ένα δείγμα της ευημερίας του Δυτικού κόσμου έναντι του Ανατολικού.

Αμέσως μετά την πτώση του Τείχους του Βερολίνου το 1989, το KaDeWe κατέγραψε αριθμό ρεκόρ ατόμων που περνούσαν από το κατάστημα.

Η ανακαίνιση του Κούλχαας κάνει το πολυκατάστημα να μοιάζει με μια πόλη, με ένα τρισδιάστατο δίκτυο μονοπατιών, πλατειών, γειτονιών, δραστηριοτήτων και απόψεων, που ξεδιπλώνεται μέσω των μεγάλων επεκτάσεών του, παρέχοντας ευκαιρίες για εμπορικές, κοινωνικές και πολιτιστικές συναντήσεις.

KaDeWe: Ο Ρεμ Κούλχας αλλάζει το εσωτερικό ενός ιστορικού πολυκαταστήματος στην καρδιά του Βερολίνου Facebook Twitter
Kaufhaus des Westens, KaDeWe στο Βερολίνο | courtesy OMA

Οι αλλαγές στα τέλη του 20ού αιώνα και η ψηφιακή επανάσταση έχουν μετατρέψει την προηγούμενη εγκατάσταση του KaDeWe σε ξεπερασμένο μοντέλο. Η πρόταση του Κούλχας ήταν να χωριστεί ο χώρος σε τέσσερα μεγάλα τετράγωνα, το καθένα με διαφορετικές αρχιτεκτονικές και εμπορικές ιδιότητες, που απευθύνονται σε διαφορετικά κοινά: κλασικό, πειραματικό, νέο, γενικό. Τα τέσσερα πολυκαταστήματα κάτω από μία μόνο στέγη κατακερματίζουν την αρχική μάζα σε μικρότερα, εύκολα προσβάσιμα κομμάτια.

Κάθε τεταρτημόριο έχει διαφορετική είσοδο από τον δρόμο και είναι οργανωμένο γύρω από το κεντρικό αίθριο, προσφέροντας τέσσερις ξεχωριστές εμπειρίες χώρου και τέσσερα αποτελεσματικά μοντέλα οργάνωσης σε ένα μόνο πολυκατάστημα, μέσα από τις ξύλινες κυλιόμενες σκάλες που πρωταγωνιστούν στα εννέα επίπεδα του κτιρίου, εξαφανίζονται στο ισόγειο, διαμορφώνονται στις εμπορικές περιοχές, ενώ μια από αυτές φτάνει στη νέα ταράτσα.

Η πρωταγωνιστική εμβληματική σκάλα δημιουργεί μια σπείρα που ρυθμίζει τη χρήση των χώρων και την κίνηση του κοινού, κάνοντας το κτίριο να λειτουργεί ως υποδομή που επιτρέπει πολλαπλές και ποικίλες χρήσεις.

KaDeWe: Ο Ρεμ Κούλχας αλλάζει το εσωτερικό ενός ιστορικού πολυκαταστήματος στην καρδιά του Βερολίνου Facebook Twitter
Η εμβληματική σκάλα γύρω από την οποία συνδέονται οι τέσσερις πτέρυγες του πολυκαταστήματος KaDeWe στο Βερολίνο | courtesy OMA
KaDeWe: Ο Ρεμ Κούλχας αλλάζει το εσωτερικό ενός ιστορικού πολυκαταστήματος στην καρδιά του Βερολίνου Facebook Twitter
Η εμβληματική σκάλα γύρω από την οποία συνδέονται οι τέσσερις πτέρυγες του πολυκαταστήματος KaDeWe στο Βερολίνο | courtesy OMA
KaDeWe: Ο Ρεμ Κούλχας αλλάζει το εσωτερικό ενός ιστορικού πολυκαταστήματος στην καρδιά του Βερολίνου Facebook Twitter
Η κατάληξη της σκάλας στο ισόγειο του πολυκαταστήματος KaDeWe στο Βερολίνο | courtesy OMA
KaDeWe: Ο Ρεμ Κούλχας αλλάζει το εσωτερικό ενός ιστορικού πολυκαταστήματος στην καρδιά του Βερολίνου Facebook Twitter
Η εμβληματική σκάλα γύρω από την οποία συνδέονται οι τέσσερις πτέρυγες του πολυκαταστήματος KaDeWe στο Βερολίνο | courtesy OMA
KaDeWe: Ο Ρεμ Κούλχας αλλάζει το εσωτερικό ενός ιστορικού πολυκαταστήματος στην καρδιά του Βερολίνου Facebook Twitter
KaDeWe: Ο Ρεμ Κούλχας αλλάζει το εσωτερικό ενός ιστορικού πολυκαταστήματος στην καρδιά του Βερολίνου Facebook Twitter
Το εσωτερικό του KaDeWe στο Βερολίνο | courtesy OMA
KaDeWe: Ο Ρεμ Κούλχας αλλάζει το εσωτερικό ενός ιστορικού πολυκαταστήματος στην καρδιά του Βερολίνου Facebook Twitter
Η εμβληματική σκάλα γύρω από την οποία συνδέονται οι τέσσερις πτέρυγες του καταστήματος KaDeWe στο Βερολίνο | courtesy OMA
KaDeWe: Ο Ρεμ Κούλχας αλλάζει το εσωτερικό ενός ιστορικού πολυκαταστήματος στην καρδιά του Βερολίνου Facebook Twitter
Kaufhaus des Westens, το διάσημο πολυκατάστημα KaDeWe στο Βερολίνο | courtesy OMA
Design
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αγνή Πικιώνη: «Η Αθήνα έχει εξελιχθεί σ’ ένα μαζικό λούνα παρκ»

Οι Αθηναίοι / «Δυσκολεύονταν να με πλησιάσουν επειδή ήμουν η κόρη του Πικιώνη»

Η Αγνή Πικιώνη, κόρη του οραματιστή αρχιτέκτονα που είχε αφοσιωθεί στη λαϊκή αρχιτεκτονική, μιλά για τη ζωή της δίπλα σε εκείνον, που της έμαθε ότι «ένας απλός άνθρωπος μπορεί να φτιάξει κάτι σημαντικό». Αρχιτέκτονας και η ίδια, φρόντισε να διασώσει και να ταξινομήσει το έργο του. Τη θυμώνει η μεταμοντέρνα αρχιτεκτονική και πιστεύει ότι η Αθήνα έχει χάσει το στοίχημα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η Αθηναία αρχιτέκτων Ελίζα Μάνωλα «μεταφράζει» την αγγλική εξοχή

Design / Η Ελίζα Μάνωλα ξαναζωντανεύει παλιά εξοχικά σπίτια της βρετανικής υπαίθρου

Με σεβασμό στην ιστορική αρχιτεκτονική τους, την ιδιαιτερότητα των τεχνοτροπιών και των λεπτομερειών τους, η Αθηναία αρχιτέκτονας προτείνει τον δικό της σύγχρονο σχεδιασμό, εγκαθιστά σε αυτά τα διατηρητέα κτίρια μια αισθητική απαλλαγμένη από κλισέ.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΠΕΤΗΣ
Hôtel de la Marine, ένα μουσείο για το lifestyle στο Παρίσι του 18ου αιώνα

Design / Hôtel de la Marine, ένα μουσείο για το lifestyle στο Παρίσι του 18ου αιώνα

Το hotspot της γαλλικής αριστοκρατίας των δεκαετιών πριν από τη Γαλλική Επανάσταση ζωντανεύει έναν τρόπο ζωής υψηλής τέχνης και μια καθημερινότητα γεμάτη ακραία εξωπραγματική πολυτέλεια. Τώρα είναι και πάλι ανοιχτό για το κοινό. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα διαμέρισμα με ανθρώπινη υπόσταση

Interiors / Ένα διαμέρισμα με ανθρώπινη υπόσταση στο Παγκράτι

Ο φωτογράφος μόδας Θανάσης Κρίκης ζει σε ένα διαμέρισμα που το αισθάνεται σαν προέκταση του εαυτού του. Σε αυτό κυριαρχούν οι φωτογραφίες μόδας, τα ζωγραφικά του έργα και τα design έπιπλα, μα, πάνω απ’ όλα, η ικανότητά του να τα συνθέτει όλα αυτά και να δημιουργεί ένα καλαίσθητο σύμπαν.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Πώς είναι να ζεις μέσα σε ένα dream house

Design / Πώς είναι να ζεις μέσα σε ένα σπίτι σαν γκαλερί γλυπτών

Η Τζούλη Αγοράκη επισκέπτεται ένα αθηναϊκό σπίτι γεμάτο με έργα Ελλήνων γλυπτών, που όλα του τα πράγματα μένουν πάντα στη θέση τους, και μιλά με τον αρχιτέκτονα ιδιοκτήτη που δεν συνηθίζει να σχεδιάζει σπίτια γιατί «αισθανόταν ότι θα έπρεπε να κάνει και τον διαπραγματευτή της οικογένειας»
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Crini & Sophia: Εκεί που η art de la table συναντά τα έργα καταξιωμένων σύγχρονων καλλιτεχνών 

Design / Crini & Sophia: Εκεί που η art de la table συναντά τα έργα καταξιωμένων σύγχρονων καλλιτεχνών 

Σε μια υπερυψωμένη βιτρίνα στο Κολωνάκι συναντάμε μια σειρά από έργα τριών καλλιτεχνών οι οποίοι δεν είχαν μιλήσει μεταξύ τους πριν τελειώσει το κατάστημα, που απ’ έξω δεν μαρτυρά τι ακριβώς κρύβει μέσα του. 
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Η χρυσή σχεδιάστρια που μάγεψε το Χόλιγουντ

Design / Συνεργάτις του Ντε Κίρικο. Κολλητή του Νουρέγιεφ. Επίσκεψη στο απίθανο σπίτι της εικαστικού Lisa Sotilis

Η Τζούλη Αγοράκη επισκέπτεται το σπίτι της εικαστικού Lisa Sotilis, που ήταν στενή φίλη του Ιόλα, συνεργάτιδα του Ντε Κίρικο και κολλητή φίλη του Νουρέγιεφ. Και εντυπωσιάζεται με την κινηματογραφική της ζωή.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ