KaDeWe: Ο Ρεμ Κούλχαας αλλάζει το εσωτερικό ενός ιστορικού πολυκαταστήματος στην καρδιά του Βερολίνου

KaDeWe: Ο Ρεμ Κούλχαας αλλάζει το εσωτερικό ενός ιστορικού πολυκαταστήματος στην καρδιά του Βερολίνου Facebook Twitter
Kaufhaus des Westens, το διάσημο πολυκατάστημα KaDeWe στο Βερολίνο | courtesy OMA
0

Το Kaufhaus des Westens, το περίφημο KaDeWe του παλιού Δυτικού Βερολίνου, αλλάζει όψη και έρχεται στον 21ο αιώνα χάρη στην ανακαίνιση των χώρων που υπογράφει το αρχιτεκτονικό γραφείο του σταρ αρχιτέκτονα Ρεμ Κούλχαας.

Με μακρά ιστορία, το KaDeWe είναι μέρος της παράδοσης των ιστορικών ευρωπαϊκών αστικών πολυκαταστημάτων, όπως οι Galeries Lafayette στο Παρίσι, το Selfridges και το Harrod’s στο Λονδίνο και το La Rinascente στο Μιλάνο. Ιστορικά, αυτά τα πολυκαταστήματα ήταν οι πυλώνες της πρώιμης σύγχρονης λιανικής πώλησης, λειτουργώντας ως το "σπίτι" πρωτοποριακών οίκων.

Με πάνω από 60.000 τετραγωνικά μέτρα χώρων λιανικής πώλησης και περισσότερα από 380.000 διαθέσιμα είδη, είναι το δεύτερο μεγαλύτερο πολυκατάστημα στην Ευρώπη μετά το Harrod’s στο Λονδίνο. Προσελκύει 40.000 έως 50.000 επισκέπτες κάθε μέρα.

Το κατάστημα βρίσκεται στην Tauentzienstraße, έναν μεγάλο εμπορικό δρόμο, μεταξύ της Wittenbergplatz και της Breitscheidplatz, κοντά στην καρδιά του πρώην Δυτικού Βερολίνου.

Με πάνω από 60.000 τετραγωνικά μέτρα χώρων λιανικής πώλησης και περισσότερα από 380.000 διαθέσιμα είδη, είναι το δεύτερο μεγαλύτερο πολυκατάστημα στην Ευρώπη μετά το Harrod’s στο Λονδίνο. Προσελκύει 40.000 έως 50.000 επισκέπτες κάθε μέρα.

Το κατάστημα ιδρύθηκε το 1907 από τον Αβραάμ Άντολφ Γιάντορφ, έναν Γερμανοεβραίο ο οποίος έπεισε τον αρχιτέκτονα Έμιλ Σάουντ να φτιάξει το κατάστημά του. Άνοιξε στις 27 Μαρτίου 1907 με έκταση 24.000 τ.μ.

Τον Ιούνιο του 1927, η ιδιοκτησία του πέρασε στον Χέρμαν Τίετζ που είχε φιλόδοξα σχέδια τα οποία ανακόπηκαν με την άνοδο των ναζί. Οι φυλετικοί νόμοι των ναζί προκάλεσαν ακόμα και την αλλαγή του ονόματος του καταστήματος σε Hertie.

Κατά τη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, οι βομβαρδισμοί των Συμμάχων κατέστρεψαν το μεγαλύτερο μέρος του καταστήματος, με ένα αμερικανικό βομβαρδιστικό που καταρρίφθηκε να πέφτει επάνω του το 1943. Το μεγαλύτερο μέρος του καταστήματος είχε καταστραφεί, γεγονός που προκάλεσε το κλείσιμό του. Η επαναλειτουργία των δύο πρώτων ορόφων γιορτάστηκε το 1950. Η πλήρης ανακατασκευή και των επτά ορόφων ολοκληρώθηκε το 1956. Το KaDeWe έγινε σύντομα σύμβολο της ανακτημένης οικονομικής δύναμης της Δυτικής Γερμανίας και ένα δείγμα της ευημερίας του Δυτικού κόσμου έναντι του Ανατολικού.

Αμέσως μετά την πτώση του Τείχους του Βερολίνου το 1989, το KaDeWe κατέγραψε αριθμό ρεκόρ ατόμων που περνούσαν από το κατάστημα.

Η ανακαίνιση του Κούλχαας κάνει το πολυκατάστημα να μοιάζει με μια πόλη, με ένα τρισδιάστατο δίκτυο μονοπατιών, πλατειών, γειτονιών, δραστηριοτήτων και απόψεων, που ξεδιπλώνεται μέσω των μεγάλων επεκτάσεών του, παρέχοντας ευκαιρίες για εμπορικές, κοινωνικές και πολιτιστικές συναντήσεις.

KaDeWe: Ο Ρεμ Κούλχας αλλάζει το εσωτερικό ενός ιστορικού πολυκαταστήματος στην καρδιά του Βερολίνου Facebook Twitter
Kaufhaus des Westens, KaDeWe στο Βερολίνο | courtesy OMA

Οι αλλαγές στα τέλη του 20ού αιώνα και η ψηφιακή επανάσταση έχουν μετατρέψει την προηγούμενη εγκατάσταση του KaDeWe σε ξεπερασμένο μοντέλο. Η πρόταση του Κούλχας ήταν να χωριστεί ο χώρος σε τέσσερα μεγάλα τετράγωνα, το καθένα με διαφορετικές αρχιτεκτονικές και εμπορικές ιδιότητες, που απευθύνονται σε διαφορετικά κοινά: κλασικό, πειραματικό, νέο, γενικό. Τα τέσσερα πολυκαταστήματα κάτω από μία μόνο στέγη κατακερματίζουν την αρχική μάζα σε μικρότερα, εύκολα προσβάσιμα κομμάτια.

Κάθε τεταρτημόριο έχει διαφορετική είσοδο από τον δρόμο και είναι οργανωμένο γύρω από το κεντρικό αίθριο, προσφέροντας τέσσερις ξεχωριστές εμπειρίες χώρου και τέσσερα αποτελεσματικά μοντέλα οργάνωσης σε ένα μόνο πολυκατάστημα, μέσα από τις ξύλινες κυλιόμενες σκάλες που πρωταγωνιστούν στα εννέα επίπεδα του κτιρίου, εξαφανίζονται στο ισόγειο, διαμορφώνονται στις εμπορικές περιοχές, ενώ μια από αυτές φτάνει στη νέα ταράτσα.

Η πρωταγωνιστική εμβληματική σκάλα δημιουργεί μια σπείρα που ρυθμίζει τη χρήση των χώρων και την κίνηση του κοινού, κάνοντας το κτίριο να λειτουργεί ως υποδομή που επιτρέπει πολλαπλές και ποικίλες χρήσεις.

KaDeWe: Ο Ρεμ Κούλχας αλλάζει το εσωτερικό ενός ιστορικού πολυκαταστήματος στην καρδιά του Βερολίνου Facebook Twitter
Η εμβληματική σκάλα γύρω από την οποία συνδέονται οι τέσσερις πτέρυγες του πολυκαταστήματος KaDeWe στο Βερολίνο | courtesy OMA
KaDeWe: Ο Ρεμ Κούλχας αλλάζει το εσωτερικό ενός ιστορικού πολυκαταστήματος στην καρδιά του Βερολίνου Facebook Twitter
Η εμβληματική σκάλα γύρω από την οποία συνδέονται οι τέσσερις πτέρυγες του πολυκαταστήματος KaDeWe στο Βερολίνο | courtesy OMA
KaDeWe: Ο Ρεμ Κούλχας αλλάζει το εσωτερικό ενός ιστορικού πολυκαταστήματος στην καρδιά του Βερολίνου Facebook Twitter
Η κατάληξη της σκάλας στο ισόγειο του πολυκαταστήματος KaDeWe στο Βερολίνο | courtesy OMA
KaDeWe: Ο Ρεμ Κούλχας αλλάζει το εσωτερικό ενός ιστορικού πολυκαταστήματος στην καρδιά του Βερολίνου Facebook Twitter
Η εμβληματική σκάλα γύρω από την οποία συνδέονται οι τέσσερις πτέρυγες του πολυκαταστήματος KaDeWe στο Βερολίνο | courtesy OMA
KaDeWe: Ο Ρεμ Κούλχας αλλάζει το εσωτερικό ενός ιστορικού πολυκαταστήματος στην καρδιά του Βερολίνου Facebook Twitter
KaDeWe: Ο Ρεμ Κούλχας αλλάζει το εσωτερικό ενός ιστορικού πολυκαταστήματος στην καρδιά του Βερολίνου Facebook Twitter
Το εσωτερικό του KaDeWe στο Βερολίνο | courtesy OMA
KaDeWe: Ο Ρεμ Κούλχας αλλάζει το εσωτερικό ενός ιστορικού πολυκαταστήματος στην καρδιά του Βερολίνου Facebook Twitter
Η εμβληματική σκάλα γύρω από την οποία συνδέονται οι τέσσερις πτέρυγες του καταστήματος KaDeWe στο Βερολίνο | courtesy OMA
KaDeWe: Ο Ρεμ Κούλχας αλλάζει το εσωτερικό ενός ιστορικού πολυκαταστήματος στην καρδιά του Βερολίνου Facebook Twitter
Kaufhaus des Westens, το διάσημο πολυκατάστημα KaDeWe στο Βερολίνο | courtesy OMA
Design
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένα σπίτι στα Εξάρχεια με έναν extreme πίνακα για καλωσόρισμα

Design / Ένα σπίτι όπου «welcome» σου λέει ένας καθόλου σοβαροφανής πίνακας

Όλα ξεκίνησαν με έναν μπουφέ που δεν ήταν καν προς πώληση. Η Τζάσμιν τον διεκδίκησε με πείσμα και τελικά τον απέκτησε. Από τότε, έβαλε στόχο να προσθέτει κάθε χρόνο ένα διαχρονικό κομμάτι design στη συλλογή της. Και τα κατάφερε.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Η αρχιτεκτονική ως πεδίο διαρκούς αναστοχασμού

Design / Η αρχιτεκτονική ως πεδίο διαρκούς αναστοχασμού

Το p+Research+Design της POTIROPOULOS+PARTNERS λειτουργεί ως χώρος ελεύθερης σκέψης, πειραματισμού και συστηματικής αναστοχαστικής πρακτικής. Τροφοδοτεί τον σχεδιασμό με νέα ερεθίσματα, ενδυναμώνει τη δημιουργικότητα και θεμελιώνει τη φιλοσοφική και σχεδιαστική θέση του γραφείου.
THE LIFO TEAM
Το τοπίο πρώτα:  Μια νέα ανάγνωση του τουριστικού σχεδιασμού

Design / Το τοπίο πρώτα: Μια νέα ανάγνωση του τουριστικού σχεδιασμού

Σε μια εποχή που ο τουρισμός απειλεί τα ίδια τα τοπία που τον καθιστούν ελκυστικό, το γραφείο doxiadis+ αναπτύσσει μια στρατηγική σχεδιασμού με αφετηρία το τοπίο ως πόρο, ως εμπειρία και ως πολιτισμικό αφήγημα.
THE LIFO TEAM
Ένα σπίτι που σου φτιάχνει τη διάθεση

Design / Ένα σπίτι που σου φτιάχνει τη διάθεση

Το σπίτι της Κρις Μπέτα στο Παγκράτι -με το σπασμένο φωτιστικό, τις 70s καρέκλες, ένα χαλί που κάποτε βρισκόταν στην είσοδο ενός θρυλικού κλαμπ της Θεσσαλονίκης και τα κορνιζαρισμένα συναισθήματα- κουβαλά τόση πληροφορία, που για εκείνη λειτουργεί κατευναστικά.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Ένα σπίτι σαν το χάδι της γιαγιάς

Design / Ένα σπίτι στο Κερατσίνι, γεμάτο με ενθύμια μιας άλλης εποχής

Με μια παλιά τηλεόραση, βιντεοκασέτες και κάδρα που αφηγούνται ιστορίες, το σπίτι της ηθοποιού Τζωρτζίνας Λιώση είναι ένα καταφύγιο μνήμης και συναισθημάτων – όχι απλώς ένας τόπος διαμονής.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Οι αίθουσες του Μεγάρου Δουκίσσης Πλακεντίας στο φως

Αποκλειστικό / Οι αίθουσες του Μεγάρου Δουκίσσης Πλακεντίας στο φως

Mε την πρόσφατη παραχώρησή του από την ΕΤΑΔ στον δήμο Πεντέλης, το θρυλικό Καστέλο της Ροδοδάφνης παύει να είναι κτίριο-φάντασμα και μετατρέπεται σε πολυχώρο πολιτισμού, σηματοδοτώντας μια νέα εποχή.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
yf

Design / Potiropoulos+Partners: Πώς «γεννήθηκε» το νέο ερευνητικό κέντρο και ποια είναι η φιλοσοφία της καινοτομίας αυτής

Το διακεκριμένο αρχιτεκτονικό γραφείο παρουσίασε τη δική του in house Research+Design «ομάδα» με την ονομασία «p+R+D», κατά τα πρότυπα των διεθνών αρχιτεκτονικών γραφείων.
THE LIFO TEAM