KaDeWe: Ο Ρεμ Κούλχαας αλλάζει το εσωτερικό ενός ιστορικού πολυκαταστήματος στην καρδιά του Βερολίνου

KaDeWe: Ο Ρεμ Κούλχαας αλλάζει το εσωτερικό ενός ιστορικού πολυκαταστήματος στην καρδιά του Βερολίνου Facebook Twitter
Kaufhaus des Westens, το διάσημο πολυκατάστημα KaDeWe στο Βερολίνο | courtesy OMA
0

Το Kaufhaus des Westens, το περίφημο KaDeWe του παλιού Δυτικού Βερολίνου, αλλάζει όψη και έρχεται στον 21ο αιώνα χάρη στην ανακαίνιση των χώρων που υπογράφει το αρχιτεκτονικό γραφείο του σταρ αρχιτέκτονα Ρεμ Κούλχαας.

Με μακρά ιστορία, το KaDeWe είναι μέρος της παράδοσης των ιστορικών ευρωπαϊκών αστικών πολυκαταστημάτων, όπως οι Galeries Lafayette στο Παρίσι, το Selfridges και το Harrod’s στο Λονδίνο και το La Rinascente στο Μιλάνο. Ιστορικά, αυτά τα πολυκαταστήματα ήταν οι πυλώνες της πρώιμης σύγχρονης λιανικής πώλησης, λειτουργώντας ως το "σπίτι" πρωτοποριακών οίκων.

Με πάνω από 60.000 τετραγωνικά μέτρα χώρων λιανικής πώλησης και περισσότερα από 380.000 διαθέσιμα είδη, είναι το δεύτερο μεγαλύτερο πολυκατάστημα στην Ευρώπη μετά το Harrod’s στο Λονδίνο. Προσελκύει 40.000 έως 50.000 επισκέπτες κάθε μέρα.

Το κατάστημα βρίσκεται στην Tauentzienstraße, έναν μεγάλο εμπορικό δρόμο, μεταξύ της Wittenbergplatz και της Breitscheidplatz, κοντά στην καρδιά του πρώην Δυτικού Βερολίνου.

Με πάνω από 60.000 τετραγωνικά μέτρα χώρων λιανικής πώλησης και περισσότερα από 380.000 διαθέσιμα είδη, είναι το δεύτερο μεγαλύτερο πολυκατάστημα στην Ευρώπη μετά το Harrod’s στο Λονδίνο. Προσελκύει 40.000 έως 50.000 επισκέπτες κάθε μέρα.

Το κατάστημα ιδρύθηκε το 1907 από τον Αβραάμ Άντολφ Γιάντορφ, έναν Γερμανοεβραίο ο οποίος έπεισε τον αρχιτέκτονα Έμιλ Σάουντ να φτιάξει το κατάστημά του. Άνοιξε στις 27 Μαρτίου 1907 με έκταση 24.000 τ.μ.

Τον Ιούνιο του 1927, η ιδιοκτησία του πέρασε στον Χέρμαν Τίετζ που είχε φιλόδοξα σχέδια τα οποία ανακόπηκαν με την άνοδο των ναζί. Οι φυλετικοί νόμοι των ναζί προκάλεσαν ακόμα και την αλλαγή του ονόματος του καταστήματος σε Hertie.

Κατά τη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, οι βομβαρδισμοί των Συμμάχων κατέστρεψαν το μεγαλύτερο μέρος του καταστήματος, με ένα αμερικανικό βομβαρδιστικό που καταρρίφθηκε να πέφτει επάνω του το 1943. Το μεγαλύτερο μέρος του καταστήματος είχε καταστραφεί, γεγονός που προκάλεσε το κλείσιμό του. Η επαναλειτουργία των δύο πρώτων ορόφων γιορτάστηκε το 1950. Η πλήρης ανακατασκευή και των επτά ορόφων ολοκληρώθηκε το 1956. Το KaDeWe έγινε σύντομα σύμβολο της ανακτημένης οικονομικής δύναμης της Δυτικής Γερμανίας και ένα δείγμα της ευημερίας του Δυτικού κόσμου έναντι του Ανατολικού.

Αμέσως μετά την πτώση του Τείχους του Βερολίνου το 1989, το KaDeWe κατέγραψε αριθμό ρεκόρ ατόμων που περνούσαν από το κατάστημα.

Η ανακαίνιση του Κούλχαας κάνει το πολυκατάστημα να μοιάζει με μια πόλη, με ένα τρισδιάστατο δίκτυο μονοπατιών, πλατειών, γειτονιών, δραστηριοτήτων και απόψεων, που ξεδιπλώνεται μέσω των μεγάλων επεκτάσεών του, παρέχοντας ευκαιρίες για εμπορικές, κοινωνικές και πολιτιστικές συναντήσεις.

KaDeWe: Ο Ρεμ Κούλχας αλλάζει το εσωτερικό ενός ιστορικού πολυκαταστήματος στην καρδιά του Βερολίνου Facebook Twitter
Kaufhaus des Westens, KaDeWe στο Βερολίνο | courtesy OMA

Οι αλλαγές στα τέλη του 20ού αιώνα και η ψηφιακή επανάσταση έχουν μετατρέψει την προηγούμενη εγκατάσταση του KaDeWe σε ξεπερασμένο μοντέλο. Η πρόταση του Κούλχας ήταν να χωριστεί ο χώρος σε τέσσερα μεγάλα τετράγωνα, το καθένα με διαφορετικές αρχιτεκτονικές και εμπορικές ιδιότητες, που απευθύνονται σε διαφορετικά κοινά: κλασικό, πειραματικό, νέο, γενικό. Τα τέσσερα πολυκαταστήματα κάτω από μία μόνο στέγη κατακερματίζουν την αρχική μάζα σε μικρότερα, εύκολα προσβάσιμα κομμάτια.

Κάθε τεταρτημόριο έχει διαφορετική είσοδο από τον δρόμο και είναι οργανωμένο γύρω από το κεντρικό αίθριο, προσφέροντας τέσσερις ξεχωριστές εμπειρίες χώρου και τέσσερα αποτελεσματικά μοντέλα οργάνωσης σε ένα μόνο πολυκατάστημα, μέσα από τις ξύλινες κυλιόμενες σκάλες που πρωταγωνιστούν στα εννέα επίπεδα του κτιρίου, εξαφανίζονται στο ισόγειο, διαμορφώνονται στις εμπορικές περιοχές, ενώ μια από αυτές φτάνει στη νέα ταράτσα.

Η πρωταγωνιστική εμβληματική σκάλα δημιουργεί μια σπείρα που ρυθμίζει τη χρήση των χώρων και την κίνηση του κοινού, κάνοντας το κτίριο να λειτουργεί ως υποδομή που επιτρέπει πολλαπλές και ποικίλες χρήσεις.

KaDeWe: Ο Ρεμ Κούλχας αλλάζει το εσωτερικό ενός ιστορικού πολυκαταστήματος στην καρδιά του Βερολίνου Facebook Twitter
Η εμβληματική σκάλα γύρω από την οποία συνδέονται οι τέσσερις πτέρυγες του πολυκαταστήματος KaDeWe στο Βερολίνο | courtesy OMA
KaDeWe: Ο Ρεμ Κούλχας αλλάζει το εσωτερικό ενός ιστορικού πολυκαταστήματος στην καρδιά του Βερολίνου Facebook Twitter
Η εμβληματική σκάλα γύρω από την οποία συνδέονται οι τέσσερις πτέρυγες του πολυκαταστήματος KaDeWe στο Βερολίνο | courtesy OMA
KaDeWe: Ο Ρεμ Κούλχας αλλάζει το εσωτερικό ενός ιστορικού πολυκαταστήματος στην καρδιά του Βερολίνου Facebook Twitter
Η κατάληξη της σκάλας στο ισόγειο του πολυκαταστήματος KaDeWe στο Βερολίνο | courtesy OMA
KaDeWe: Ο Ρεμ Κούλχας αλλάζει το εσωτερικό ενός ιστορικού πολυκαταστήματος στην καρδιά του Βερολίνου Facebook Twitter
Η εμβληματική σκάλα γύρω από την οποία συνδέονται οι τέσσερις πτέρυγες του πολυκαταστήματος KaDeWe στο Βερολίνο | courtesy OMA
KaDeWe: Ο Ρεμ Κούλχας αλλάζει το εσωτερικό ενός ιστορικού πολυκαταστήματος στην καρδιά του Βερολίνου Facebook Twitter
KaDeWe: Ο Ρεμ Κούλχας αλλάζει το εσωτερικό ενός ιστορικού πολυκαταστήματος στην καρδιά του Βερολίνου Facebook Twitter
Το εσωτερικό του KaDeWe στο Βερολίνο | courtesy OMA
KaDeWe: Ο Ρεμ Κούλχας αλλάζει το εσωτερικό ενός ιστορικού πολυκαταστήματος στην καρδιά του Βερολίνου Facebook Twitter
Η εμβληματική σκάλα γύρω από την οποία συνδέονται οι τέσσερις πτέρυγες του καταστήματος KaDeWe στο Βερολίνο | courtesy OMA
KaDeWe: Ο Ρεμ Κούλχας αλλάζει το εσωτερικό ενός ιστορικού πολυκαταστήματος στην καρδιά του Βερολίνου Facebook Twitter
Kaufhaus des Westens, το διάσημο πολυκατάστημα KaDeWe στο Βερολίνο | courtesy OMA
Design
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένα σπίτι με κήπο που θυμίζει Μπαλί και έχει στην ταράτσα θερινό

Design / Ένα σπίτι με κήπο που θυμίζει Μπαλί και έχει στην ταράτσα θερινό

Η Τζούλη Αγοράκη επισκέπτεται το σπίτι της Ήρας Κατσαντώνη και του Αλέξανδρου Πάτση στο Μετς κι ανακαλύπτει έναν αναπάντεχο χώρο με μία «κρεμαστή» κουζίνα που δεσπόζει και γωνιές μυστικές που οδηγούν στη «Χώρα των Θαυμάτων».
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Ξενοδοχείο Βύρων στην Αιόλου: ένα από τα παλαιότερα κτίρια της Αθήνας ξαναγεννιέται

Ξενοδοχείο Βύρων / Ένα από τα πιο παλιά κτίρια της Αιόλου ξαναγεννιέται

Η είδηση της αποκατάστασης του ξενοδοχείου Βύρων μάς πάει πίσω στον χρόνο, μεταξύ 1840 και 1860, τότε που η οδός Αιόλου άκμαζε εμπορικά και ήταν ο δρόμος με τα περισσότερα και τα καλύτερα ξενοδοχεία της πόλης. Η LiFO παρουσιάζει τα σχέδια της αποκατάστασης ενός από τα παλαιότερα σωζόμενα κτίρια της Αθήνας, η οποία θα ξεκινήσει το επόμενο διάστημα.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Η μυστική ζωή της Όντρεϊ Χέπμπορν

Design / Τι σχέση είχαν οι γονείς της Όντρεϊ Χέπμπορν με τον ναζισμό;

Η διάσημη ηθοποιός του Χόλιγουντ βίωσε με πολλούς τρόπους τη φρίκη του Β’ Παγκοσμίου πολέμου. Ένα νέο ισπανικό graphic novel αποκαλύπτει το κεφάλαιο της ζωής της που η ίδια επιθυμούσε να παραμείνει κρυφό.
THE LIFO TEAM
milan_design_week

Design / Milan Design Week: Η εβδομάδα-υπερπαραγωγή δείχνει το μέλλον

Τεχνικές και τεχνολογία, ιστορικό design και πειραματισμοί, αρχιτεκτονική και διακόσμηση, υλικότητα και πνευματικοί στοχασμοί: αυτά είναι τα highlights της εβδομάδας design του Μιλάνου, που προτείνει τη σκηνογραφία της ζωής μας.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Τα νέα ελβετικά διαβατήρια έχουν άψογο ντιζάιν

Design / Τα νέα ελβετικά διαβατήρια έχουν άψογο ντιζάιν

Ο σχεδιασμός της RETINAA στα νέα ελβετικά διαβατήρια συνδυάζει το υψηλό επίπεδο ασφαλείας με το graphic design ενώ είναι και μία αναφορά στα γεωγραφικά χαρακτηριστικά της Ελβετίας, δημιουργώντας «κάτι παραπάνω από ένα επίσημο διοικητικό έγγραφο».
LIFO NEWSROOM
Ειρήνη Φρεζάδου: «Είμαστε οι αρχιτέκτονες της ζωής μας»

Ειρήνη Φρεζάδου / Ειρήνη Φρεζάδου: «Ό,τι κλείνει στο κέντρο, ανοίγει στη θέση του ένα μπαρ ή ένα εστιατόριο»

Αγωνίζεται ενάντια «στην απληστία που ξοδεύει τον αρχιτεκτονικό, φυσικό και πολιτιστικό μας πλούτο». Βγήκε μπροστά για το κτίριο «που ντροπιάζει την Ακρόπολη». Και τώρα, το νέο της σχέδιο είναι η αναβίωση του ιστορικού σιδηροδρομικού δικτύου της Πελοποννήσου. 
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ