Το ιλλιγγιωδέστερο διαδραστικό έργο Τέχνης στην εποχή του ίντερνετ

Το ιλλιγγιωδέστερο διαδραστικό έργο Τέχνης στην εποχή του ίντερνετ Facebook Twitter
1

[Από τον Θανάση Χαραμή]

Πριν πούμε οτιδήποτε πατήστε εδώ και κάντε scroll down: O Kήπος των Απολάυσεων

Πρόκειται ίσως για την πιο διάσημη και συνάμα γοητευτική ελαιογραφία του Ιερώνυμου Μπος. Ο "Κήπος των Επίγειων Απολαύσεων" είναι πιθανόν το πιο μυστηριακό και γεμάτο συμβολισμούς έργο του. Το τρίπτυχο του Μπος εξυψώνει το θεατή στον Παράδεισο του προπατορικού αμαρτήματος και σταδιακά τον ρίχνει στην Κόλαση.

Μέσα από ανατριχιαστικές αναπαραστάσεις μιας χιμαιρικής οπτασίας με εξελισσόμενα πάθη, σπλάτερ βασανιστήρια, γκροτέσκο σεξ, αλχημικά σύμβολα και θρησκευτικούς παραλληρισμούς, ξεδιπλώνεται όλη η βιοποικιλότητα του ζοφερού κήπου των αισθήσεων. Είναι μάταιο να επιχειρήσει κανείς περιγραφή του έργου αυτού. Οι λεπτομέρειες είναι χιλιάδες και είναι τόσο εξωφρενικά δοσμένες που το όλον θα μπορούσε να είναι κολάζ πολλών επιμέρους έργων. Θα ήταν επίσης υπέρμετρα φιλόδοξο να δοκιμάσεις μια ερμηνεία του και ακόμη πιο παράτολμο να την αποδώσεις με σκαλέτα το ίδιο το έργο. Η Γαλλίδα Μad Meg είναι ίσως η μοναδική που όχι μόνο το τόλμησε αλλά το διεκπεραίωσε άρτια.

Το ιλλιγγιωδέστερο διαδραστικό έργο Τέχνης στην εποχή του ίντερνετ Facebook Twitter

Ελάχιστα βιογραφικά στοιχεία είναι γνωστά για την εστέτ καλλιτέχνιδα με το ψευδώνυμο Mad Meg. Tα μόνα που ίσως έχουν σημασία εδώ, είναι ότι είναι γόνος καλλιτεχνών που ανέπτυξε αγάπη για τον Μπος και το σχέδιο από μικρή. Μεγαλώνοντας σχεδίαζε συνεχώς και όπου έβρισκε. Η ζωή της εξελισσόταν σε ένα δωμάτιο γεμάτο χαρτιά, μολύβια και μελάνι. Κάποια στιγμή άρχισε να παίζει ένα παιχνίδι στον υπολογιστή της. Εθίστηκε και επί έξι μήνες δεν έκανε τίποτα άλλο από το να παίζει, να κοιμάται και να τρώει. Ξαφνικά μια μέρα ξύπνησε από τον λήθαργο της απραξίας, έκλεισε το λάπτοπ και γέμισε πάλι το δωμάτιο με χαρτιά και μελάνια. Ήθελε να δημιουργήσει κάτι μεγάλο, σε μέγεθος και σε τόλμη. Άρχισε να μελετάει τον αγαπημένο της πίνακα και όταν είχε βυθιστεί πλήρως στον Κήπο του Μπος, ξεκίνησε να τον ερμηνεύει σύγχρονα σε ένα γιγαντιαίο ταμπλό στον τοίχο της.

Το ιλλιγγιωδέστερο διαδραστικό έργο Τέχνης στην εποχή του ίντερνετ Facebook Twitter
Το ιλλιγγιωδέστερο διαδραστικό έργο Τέχνης στην εποχή του ίντερνετ Facebook Twitter
Ο Κήπος των Επίγειων Απολαύσεων της Μad Meg
Το ιλλιγγιωδέστερο διαδραστικό έργο Τέχνης στην εποχή του ίντερνετ Facebook Twitter
Το ιλλιγγιωδέστερο διαδραστικό έργο Τέχνης στην εποχή του ίντερνετ Facebook Twitter

Η Μad Meg επανεφηύρε τον Παράδεισο και την Κόλαση μέσα από την οπτική του 20ου αιώνα. Σχεδόν 500 χρόνια μετά, ο αμαρτωλός κόσμος του Μπος ξεπηδούσε στο παρόν και μέσα από πλήρη απουσία χρωμάτων άρχιζε να αναθεμελιώνεται. Οι εφιάλτες μπορεί να παραμένουν ίδιοι αλλά οι πρωταγωνιστές της μοντέρνας αυτής εκδοχής κινούνται στο τώρα, έχοντας στραμμένο το βλέμμα στο αβέβαιο αύριο της ανθρωπότητας.

Στον ασπρόμαυρο Κήπο των Επίγειων Απολαύσεων η ανησυχίες έχουν τη μορφή των καθημερινών βασανιστηρίων. Τα κολαστήρια του Μπος έχουν αντικατασταθεί με εμπόλεμες ζώνες και αιματοβαμμένες εξεγέρσεις. Τα αρθρόποδα τέρατα του κλασικού έργου πλέον φέρουν logo μεγάλων εταιριών και ξερνάνε βιάγκρα και δολάρια. Η λίμνη με τις λουόμενες παρθένες βυθίζει δεξαμενόπλοια και οι πειρασμοί με τη λευκή επιδερμίδα και τα ροδαλά μάγουλα έχουν ντυθεί με λάτεξ στολές καθώς επιδίδονται σε bondage. To χάος εξακολουθεί και εδώ να πραγματώνεται μόνο που οι εικόνες είναι πολύ πιο γνώριμες από την οπτική του Μπος. Και εδώ, θα ήταν μάταιο να υπεραναλυθεί το έργο της Mad Meg. Αντιπαραθέτουμε τμηματικά μόνο τα δύο έργα και ακολουθεί το link που οδηγεί στην διαδραστική περιήγηση στον Le Jardin des Délices.

Το ιλλιγγιωδέστερο διαδραστικό έργο Τέχνης στην εποχή του ίντερνετ Facebook Twitter
Το ιλλιγγιωδέστερο διαδραστικό έργο Τέχνης στην εποχή του ίντερνετ Facebook Twitter
Ο Κήπος των Επίγειων Απολαύσεων του Ιερώνυμου Μπος
Το ιλλιγγιωδέστερο διαδραστικό έργο Τέχνης στην εποχή του ίντερνετ Facebook Twitter
Ο Κήπος των Επίγειων Απολαύσεων της Μad Meg
Το ιλλιγγιωδέστερο διαδραστικό έργο Τέχνης στην εποχή του ίντερνετ Facebook Twitter
Ο Κήπος των Επίγειων Απολαύσεων του Ιερώνυμου Μπος
Το ιλλιγγιωδέστερο διαδραστικό έργο Τέχνης στην εποχή του ίντερνετ Facebook Twitter
Ο Κήπος των Επίγειων Απολαύσεων της Μad Meg
Το ιλλιγγιωδέστερο διαδραστικό έργο Τέχνης στην εποχή του ίντερνετ Facebook Twitter
Ο Κήπος των Επίγειων Απολαύσεων του Ιερώνυμου Μπος
Το ιλλιγγιωδέστερο διαδραστικό έργο Τέχνης στην εποχή του ίντερνετ Facebook Twitter
Ο Κήπος των Επίγειων Απολαύσεων της Μad Meg
Το ιλλιγγιωδέστερο διαδραστικό έργο Τέχνης στην εποχή του ίντερνετ Facebook Twitter
Ο Κήπος των Επίγειων Απολαύσεων του Ιερώνυμου Μπος
Το ιλλιγγιωδέστερο διαδραστικό έργο Τέχνης στην εποχή του ίντερνετ Facebook Twitter
Ο Κήπος των Επίγειων Απολαύσεων της Μad Meg
Το ιλλιγγιωδέστερο διαδραστικό έργο Τέχνης στην εποχή του ίντερνετ Facebook Twitter
Ο Κήπος των Επίγειων Απολαύσεων της Μad Meg - 1o φύλλο
Το ιλλιγγιωδέστερο διαδραστικό έργο Τέχνης στην εποχή του ίντερνετ Facebook Twitter
Ο Κήπος των Επίγειων Απολαύσεων της Μad Meg - Μεσαίο φύλλο
Το ιλλιγγιωδέστερο διαδραστικό έργο Τέχνης στην εποχή του ίντερνετ Facebook Twitter
Ο Κήπος των Επίγειων Απολαύσεων της Μad Meg - Τρίτο φύλλο
Το ιλλιγγιωδέστερο διαδραστικό έργο Τέχνης στην εποχή του ίντερνετ Facebook Twitter
Το ιλλιγγιωδέστερο διαδραστικό έργο Τέχνης στην εποχή του ίντερνετ Facebook Twitter
Το ιλλιγγιωδέστερο διαδραστικό έργο Τέχνης στην εποχή του ίντερνετ Facebook Twitter
Το ιλλιγγιωδέστερο διαδραστικό έργο Τέχνης στην εποχή του ίντερνετ Facebook Twitter
Το ιλλιγγιωδέστερο διαδραστικό έργο Τέχνης στην εποχή του ίντερνετ Facebook Twitter
Το ιλλιγγιωδέστερο διαδραστικό έργο Τέχνης στην εποχή του ίντερνετ Facebook Twitter
Το ιλλιγγιωδέστερο διαδραστικό έργο Τέχνης στην εποχή του ίντερνετ Facebook Twitter

Δοκιμάστε τη διαδραστική ευφάνταστη περιήγηση κάνοντας zoom με το ποντίκι σας στο 

Le Jardin des Délices

Design
1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Χάρρυ Σάξον: «Η ιστορία δικαιώνει τους αδικημένους»

Graphic Novel / Χάρρυ Σάξον: «Οι τρανς άντρες υπάρχουμε κι ας το αγνοεί πολύς κόσμος»

Με αφορμή την παρουσίαση του queer κόμικ του «Ο Τηλέμαχος και το Δέρας» στο 9ο Comic Con, ο Χάρρυ Σάξον μιλά για την επιστροφή του μετά από απουσία 13 ετών, για το ταξίδι της φυλομετάβασής του, και για την παρουσία όλων και περισσότερων ΛΟΑΤΚΙ+ δημιουργών στον χώρο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ένα σπίτι με κήπο που θυμίζει Μπαλί και έχει στην ταράτσα θερινό

Design / Ένα σπίτι με κήπο που θυμίζει Μπαλί και έχει στην ταράτσα θερινό

Η Τζούλη Αγοράκη επισκέπτεται το σπίτι της Ήρας Κατσαντώνη και του Αλέξανδρου Πάτση στο Μετς κι ανακαλύπτει έναν αναπάντεχο χώρο με μία «κρεμαστή» κουζίνα που δεσπόζει και γωνιές μυστικές που οδηγούν στη «Χώρα των Θαυμάτων».
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Ξενοδοχείο Βύρων στην Αιόλου: ένα από τα παλαιότερα κτίρια της Αθήνας ξαναγεννιέται

Ξενοδοχείο Βύρων / Ένα από τα πιο παλιά κτίρια της Αιόλου ξαναγεννιέται

Η είδηση της αποκατάστασης του ξενοδοχείου Βύρων μάς πάει πίσω στον χρόνο, μεταξύ 1840 και 1860, τότε που η οδός Αιόλου άκμαζε εμπορικά και ήταν ο δρόμος με τα περισσότερα και τα καλύτερα ξενοδοχεία της πόλης. Η LiFO παρουσιάζει τα σχέδια της αποκατάστασης ενός από τα παλαιότερα σωζόμενα κτίρια της Αθήνας, η οποία θα ξεκινήσει το επόμενο διάστημα.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Η μυστική ζωή της Όντρεϊ Χέπμπορν

Design / Τι σχέση είχαν οι γονείς της Όντρεϊ Χέπμπορν με τον ναζισμό;

Η διάσημη ηθοποιός του Χόλιγουντ βίωσε με πολλούς τρόπους τη φρίκη του Β’ Παγκοσμίου πολέμου. Ένα νέο ισπανικό graphic novel αποκαλύπτει το κεφάλαιο της ζωής της που η ίδια επιθυμούσε να παραμείνει κρυφό.
THE LIFO TEAM
milan_design_week

Design / Milan Design Week: Η εβδομάδα-υπερπαραγωγή δείχνει το μέλλον

Τεχνικές και τεχνολογία, ιστορικό design και πειραματισμοί, αρχιτεκτονική και διακόσμηση, υλικότητα και πνευματικοί στοχασμοί: αυτά είναι τα highlights της εβδομάδας design του Μιλάνου, που προτείνει τη σκηνογραφία της ζωής μας.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Τα νέα ελβετικά διαβατήρια έχουν άψογο ντιζάιν

Design / Τα νέα ελβετικά διαβατήρια έχουν άψογο ντιζάιν

Ο σχεδιασμός της RETINAA στα νέα ελβετικά διαβατήρια συνδυάζει το υψηλό επίπεδο ασφαλείας με το graphic design ενώ είναι και μία αναφορά στα γεωγραφικά χαρακτηριστικά της Ελβετίας, δημιουργώντας «κάτι παραπάνω από ένα επίσημο διοικητικό έγγραφο».
LIFO NEWSROOM
Ειρήνη Φρεζάδου: «Είμαστε οι αρχιτέκτονες της ζωής μας»

Ειρήνη Φρεζάδου / Ειρήνη Φρεζάδου: «Ό,τι κλείνει στο κέντρο, ανοίγει στη θέση του ένα μπαρ ή ένα εστιατόριο»

Αγωνίζεται ενάντια «στην απληστία που ξοδεύει τον αρχιτεκτονικό, φυσικό και πολιτιστικό μας πλούτο». Βγήκε μπροστά για το κτίριο «που ντροπιάζει την Ακρόπολη». Και τώρα, το νέο της σχέδιο είναι η αναβίωση του ιστορικού σιδηροδρομικού δικτύου της Πελοποννήσου. 
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ

σχόλια

1 σχόλια