Το ιλλιγγιωδέστερο διαδραστικό έργο Τέχνης στην εποχή του ίντερνετ

Το ιλλιγγιωδέστερο διαδραστικό έργο Τέχνης στην εποχή του ίντερνετ Facebook Twitter
1

[Από τον Θανάση Χαραμή]

Πριν πούμε οτιδήποτε πατήστε εδώ και κάντε scroll down: O Kήπος των Απολάυσεων

Πρόκειται ίσως για την πιο διάσημη και συνάμα γοητευτική ελαιογραφία του Ιερώνυμου Μπος. Ο "Κήπος των Επίγειων Απολαύσεων" είναι πιθανόν το πιο μυστηριακό και γεμάτο συμβολισμούς έργο του. Το τρίπτυχο του Μπος εξυψώνει το θεατή στον Παράδεισο του προπατορικού αμαρτήματος και σταδιακά τον ρίχνει στην Κόλαση.

Μέσα από ανατριχιαστικές αναπαραστάσεις μιας χιμαιρικής οπτασίας με εξελισσόμενα πάθη, σπλάτερ βασανιστήρια, γκροτέσκο σεξ, αλχημικά σύμβολα και θρησκευτικούς παραλληρισμούς, ξεδιπλώνεται όλη η βιοποικιλότητα του ζοφερού κήπου των αισθήσεων. Είναι μάταιο να επιχειρήσει κανείς περιγραφή του έργου αυτού. Οι λεπτομέρειες είναι χιλιάδες και είναι τόσο εξωφρενικά δοσμένες που το όλον θα μπορούσε να είναι κολάζ πολλών επιμέρους έργων. Θα ήταν επίσης υπέρμετρα φιλόδοξο να δοκιμάσεις μια ερμηνεία του και ακόμη πιο παράτολμο να την αποδώσεις με σκαλέτα το ίδιο το έργο. Η Γαλλίδα Μad Meg είναι ίσως η μοναδική που όχι μόνο το τόλμησε αλλά το διεκπεραίωσε άρτια.

Το ιλλιγγιωδέστερο διαδραστικό έργο Τέχνης στην εποχή του ίντερνετ Facebook Twitter

Ελάχιστα βιογραφικά στοιχεία είναι γνωστά για την εστέτ καλλιτέχνιδα με το ψευδώνυμο Mad Meg. Tα μόνα που ίσως έχουν σημασία εδώ, είναι ότι είναι γόνος καλλιτεχνών που ανέπτυξε αγάπη για τον Μπος και το σχέδιο από μικρή. Μεγαλώνοντας σχεδίαζε συνεχώς και όπου έβρισκε. Η ζωή της εξελισσόταν σε ένα δωμάτιο γεμάτο χαρτιά, μολύβια και μελάνι. Κάποια στιγμή άρχισε να παίζει ένα παιχνίδι στον υπολογιστή της. Εθίστηκε και επί έξι μήνες δεν έκανε τίποτα άλλο από το να παίζει, να κοιμάται και να τρώει. Ξαφνικά μια μέρα ξύπνησε από τον λήθαργο της απραξίας, έκλεισε το λάπτοπ και γέμισε πάλι το δωμάτιο με χαρτιά και μελάνια. Ήθελε να δημιουργήσει κάτι μεγάλο, σε μέγεθος και σε τόλμη. Άρχισε να μελετάει τον αγαπημένο της πίνακα και όταν είχε βυθιστεί πλήρως στον Κήπο του Μπος, ξεκίνησε να τον ερμηνεύει σύγχρονα σε ένα γιγαντιαίο ταμπλό στον τοίχο της.

Το ιλλιγγιωδέστερο διαδραστικό έργο Τέχνης στην εποχή του ίντερνετ Facebook Twitter
Το ιλλιγγιωδέστερο διαδραστικό έργο Τέχνης στην εποχή του ίντερνετ Facebook Twitter
Ο Κήπος των Επίγειων Απολαύσεων της Μad Meg
Το ιλλιγγιωδέστερο διαδραστικό έργο Τέχνης στην εποχή του ίντερνετ Facebook Twitter
Το ιλλιγγιωδέστερο διαδραστικό έργο Τέχνης στην εποχή του ίντερνετ Facebook Twitter

Η Μad Meg επανεφηύρε τον Παράδεισο και την Κόλαση μέσα από την οπτική του 20ου αιώνα. Σχεδόν 500 χρόνια μετά, ο αμαρτωλός κόσμος του Μπος ξεπηδούσε στο παρόν και μέσα από πλήρη απουσία χρωμάτων άρχιζε να αναθεμελιώνεται. Οι εφιάλτες μπορεί να παραμένουν ίδιοι αλλά οι πρωταγωνιστές της μοντέρνας αυτής εκδοχής κινούνται στο τώρα, έχοντας στραμμένο το βλέμμα στο αβέβαιο αύριο της ανθρωπότητας.

Στον ασπρόμαυρο Κήπο των Επίγειων Απολαύσεων η ανησυχίες έχουν τη μορφή των καθημερινών βασανιστηρίων. Τα κολαστήρια του Μπος έχουν αντικατασταθεί με εμπόλεμες ζώνες και αιματοβαμμένες εξεγέρσεις. Τα αρθρόποδα τέρατα του κλασικού έργου πλέον φέρουν logo μεγάλων εταιριών και ξερνάνε βιάγκρα και δολάρια. Η λίμνη με τις λουόμενες παρθένες βυθίζει δεξαμενόπλοια και οι πειρασμοί με τη λευκή επιδερμίδα και τα ροδαλά μάγουλα έχουν ντυθεί με λάτεξ στολές καθώς επιδίδονται σε bondage. To χάος εξακολουθεί και εδώ να πραγματώνεται μόνο που οι εικόνες είναι πολύ πιο γνώριμες από την οπτική του Μπος. Και εδώ, θα ήταν μάταιο να υπεραναλυθεί το έργο της Mad Meg. Αντιπαραθέτουμε τμηματικά μόνο τα δύο έργα και ακολουθεί το link που οδηγεί στην διαδραστική περιήγηση στον Le Jardin des Délices.

Το ιλλιγγιωδέστερο διαδραστικό έργο Τέχνης στην εποχή του ίντερνετ Facebook Twitter
Το ιλλιγγιωδέστερο διαδραστικό έργο Τέχνης στην εποχή του ίντερνετ Facebook Twitter
Ο Κήπος των Επίγειων Απολαύσεων του Ιερώνυμου Μπος
Το ιλλιγγιωδέστερο διαδραστικό έργο Τέχνης στην εποχή του ίντερνετ Facebook Twitter
Ο Κήπος των Επίγειων Απολαύσεων της Μad Meg
Το ιλλιγγιωδέστερο διαδραστικό έργο Τέχνης στην εποχή του ίντερνετ Facebook Twitter
Ο Κήπος των Επίγειων Απολαύσεων του Ιερώνυμου Μπος
Το ιλλιγγιωδέστερο διαδραστικό έργο Τέχνης στην εποχή του ίντερνετ Facebook Twitter
Ο Κήπος των Επίγειων Απολαύσεων της Μad Meg
Το ιλλιγγιωδέστερο διαδραστικό έργο Τέχνης στην εποχή του ίντερνετ Facebook Twitter
Ο Κήπος των Επίγειων Απολαύσεων του Ιερώνυμου Μπος
Το ιλλιγγιωδέστερο διαδραστικό έργο Τέχνης στην εποχή του ίντερνετ Facebook Twitter
Ο Κήπος των Επίγειων Απολαύσεων της Μad Meg
Το ιλλιγγιωδέστερο διαδραστικό έργο Τέχνης στην εποχή του ίντερνετ Facebook Twitter
Ο Κήπος των Επίγειων Απολαύσεων του Ιερώνυμου Μπος
Το ιλλιγγιωδέστερο διαδραστικό έργο Τέχνης στην εποχή του ίντερνετ Facebook Twitter
Ο Κήπος των Επίγειων Απολαύσεων της Μad Meg
Το ιλλιγγιωδέστερο διαδραστικό έργο Τέχνης στην εποχή του ίντερνετ Facebook Twitter
Ο Κήπος των Επίγειων Απολαύσεων της Μad Meg - 1o φύλλο
Το ιλλιγγιωδέστερο διαδραστικό έργο Τέχνης στην εποχή του ίντερνετ Facebook Twitter
Ο Κήπος των Επίγειων Απολαύσεων της Μad Meg - Μεσαίο φύλλο
Το ιλλιγγιωδέστερο διαδραστικό έργο Τέχνης στην εποχή του ίντερνετ Facebook Twitter
Ο Κήπος των Επίγειων Απολαύσεων της Μad Meg - Τρίτο φύλλο
Το ιλλιγγιωδέστερο διαδραστικό έργο Τέχνης στην εποχή του ίντερνετ Facebook Twitter
Το ιλλιγγιωδέστερο διαδραστικό έργο Τέχνης στην εποχή του ίντερνετ Facebook Twitter
Το ιλλιγγιωδέστερο διαδραστικό έργο Τέχνης στην εποχή του ίντερνετ Facebook Twitter
Το ιλλιγγιωδέστερο διαδραστικό έργο Τέχνης στην εποχή του ίντερνετ Facebook Twitter
Το ιλλιγγιωδέστερο διαδραστικό έργο Τέχνης στην εποχή του ίντερνετ Facebook Twitter
Το ιλλιγγιωδέστερο διαδραστικό έργο Τέχνης στην εποχή του ίντερνετ Facebook Twitter
Το ιλλιγγιωδέστερο διαδραστικό έργο Τέχνης στην εποχή του ίντερνετ Facebook Twitter

Δοκιμάστε τη διαδραστική ευφάνταστη περιήγηση κάνοντας zoom με το ποντίκι σας στο 

Le Jardin des Délices

Design
1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένα σπίτι με εκατοντάδες φυτά που όλα έχουν τη θέση τους

Design / Ένα σπίτι με εκατοντάδες φυτά που όλα έχουν τη θέση τους

Το διαμέρισμα του εικαστικού Αργύρη Αγγελή είναι γεμάτο φυτά και ετερόκλητα στοιχεία. Ο ίδιος λέει ότι o εκλεκτικισμός -το mix 'n' match, όπως θα λέγαμε σήμερα- είναι το κλειδί των επιλογών του στη διακόσμηση.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
“Ο κόσμος της φιλοξενίας είναι ένας κόσμος χωρίς σύνορα”: όλα όσα έγιναν στη δεύτερη διοργάνωση του HOTEL EXPERIENCE το διήμερο 18&19 Οκτωβρίου 2025 στη Τεχνόπολη του Δήμου Αθηναίων.

Design / Πώς το Hotel Experience μεταμόρφωσε την Τεχνόπολη σε ατμοσφαιρική ξενοδοχειακή εμπειρία

Με συμμετοχή 8000 επισκεπτών, 120 ομιλητών και 70 εταιρειών υλικών και κατασκευής, το Hotel Experience ανέδειξε την ελληνική φιλοξενία ως διεθνή συζήτηση, όπου η αρχιτεκτονική και η επενδυτική στρατηγική συνυπάρχουν στο ίδιο τραπέζι.
LIFO NEWSROOM
Το ταξίδι του Δημήτρη Πικιώνη από τη Μαδρίτη στην οδό Πειραιώς 

Design / Χάρη στον Δημήτρη Πικιώνη ο δρόμος προς την Ακρόπολη είναι ένα έργο τέχνης

Μια νέα έκθεση για τον Δημήτρη Πικιώνη στο Μουσείο Μπενάκη αποκαλύπτει τη σπουδαιότητα αυτού του εμπνευσμένου Έλληνα εικαστικού, αρχιτέκτονα, στοχαστή και όσα του οφείλουν η Αθήνα και οι σύγχρονοι Έλληνες.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένα σπίτι που χρειάζεται περισσότερους τοίχους

Design / Ένα σπίτι που χρειάζεται κι άλλους τοίχους για τους πίνακες του ιδιοκτήτη

Ο αρχιτέκτονας και visual artist Αλέξανδρος Μαγκανιώτης μένει στη Γλυφάδα, σε μια οικογενειακή πολυκατοικία. Το διαμέρισμά του έχει τόσα έργα που μοιάζει με δική του, ατομική έκθεση, την οποία ανανεώνει συνεχώς.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Ο Gustaf Westman σχεδιάζει viral αντικείμενα που φτάνουν την ντοπαμίνη στα ύψη

Design / Ο Gustaf Westman σχεδιάζει viral αντικείμενα που φτάνουν την ντοπαμίνη στα ύψη

Πιάτα, φλιτζάνια, βάζα και λάμπες που σε κάνουν να θες να τους τραπεζώσεις όλους. Έντονα, χαριτωμένα, λαχταριστά αντικείμενα που μετατρέπουν το τραπέζι σου σε μια ολοκληρωμένη εμπειρία ευτυχίας.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Δημήτρης Αντωνακάκης: «Η Αθήνα χρειάζεται γενναίες αποφάσεις»

Οι Αθηναίοι / Δημήτρης Αντωνακάκης: «Η Αθήνα χρειάζεται γενναίες αποφάσεις»

Ως παιδί, σχεδίαζε δρόμους στην άμμο. Αργότερα, υπερασπίστηκε την αρχιτεκτονική ως τέχνη ζωής. Με τη σύντροφο και συνεργάτιδά του Σουζάνα έζησαν μια ζωή όπου το «εγώ» έγινε «εμείς», μέχρι την απώλειά της που τον σημάδεψε βαθιά. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Mattias Adolfsson: «Η έμπνευση με χτυπάει σαν κεραυνός, από το πουθενά»

Design / Mattias Adolfsson: Μιλώντας με έναν κορυφαίο εικονογράφο της εποχής

Δυο-τρεις κουβέντες με τον διακεκριμένο Σουηδό γραφίστα και εικονογράφο, έναν από τους «υψηλούς προσκεκλημένους» του φετινού 7ου LAComicsFestival, που θα γίνει στη Λάρισα από τις 5 ως τις 7 Σεπτεμβρίου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

1 σχόλια