Η Ίμπιζα του Βάλτερ Μπένγιαμιν μέσα από τα εκπληκτικά σχέδια ενός σπουδαίου σύγχρονου εικονογράφου Facebook Twitter

Η Ίμπιζα του Βάλτερ Μπένγιαμιν μέσα από τα εκπληκτικά σχέδια ενός σπουδαίου σύγχρονου εικονογράφου

0

Όταν ο Χίτλερ βρισκόταν προ των πυλών της εξουσίας, ο σπουδαίος Γερμανός φιλόσοφος και συγγραφέας Βάλτερ Μπένγιαμιν δεν είχε συνειδητοποιήσει ακόμα τι θα επακολουθούσε μετά την εγκαθίδρυση της ναζιστικής δικτατορίας. Όπως και άλλοι διανοούμενοι – Εβραίοι όπως ο ίδιος αλλά και μη – υπολόγιζε στην πρόωρη πτώση του νέου καθεστώτος. Μετά τον εμπρησμό του Ράιχσταγκ όμως, ήταν πλέον ξεκάθαρο στον ίδιο ότι «άνθρωποι σύρονται από τα κρεβάτια τους στη μέση της νύχτας και είτε ξυλοκοπούνται αγρίως είτε δολοφονούνται εν ψυχρώ», όπως έγραφε τον Μάρτιο του 1933.

Ένα χρόνο πριν, είχε ήδη ξεκινήσει το μακρύ κι απελπισμένο (και μάταιο εν τέλει) ταξίδι διαφυγής του ανά την Ευρώπη, με πρώτο σταθμό το ισπανικό νησάκι της Ίμπιζα.

Η Ίμπιζα του Βάλτερ Μπένγιαμιν μέσα από τα εκπληκτικά σχέδια ενός σπουδαίου σύγχρονου εικονογράφου Facebook Twitter

Ο Μπένγιαμιν είχε γοητευτεί και από τη νηφαλιότητα, την εκτυφλωτική λευκότητα και τη σύνδεση με το τοπίο αυτής της «αρχιτεκτονικής χωρίς αρχιτέκτονες» που χαρακτήριζε τα «χωριάτικα παλάτια» σ΄ αυτό το «νησί της λησμονιάς».

Τρίτη πρωί, 19 Απριλίου 1932. Ο Μπένγιαμιν αποβιβάζεται στο νησί μετά από το νυχτερινό ταξίδι σε καμπίνα τρίτης θέσης με το επιβατηγό πλοίο Ciudad de Valencia που έκανε το δρομολόγιο Βαρκελώνη – Ίμπιζα.

Η Ίμπιζα του Βάλτερ Μπένγιαμιν μέσα από τα εκπληκτικά σχέδια ενός σπουδαίου σύγχρονου εικονογράφου Facebook Twitter

Στο λιμάνι τον περιμένει για να τον φιλοξενήσει, αρχικά τουλάχιστον, ο φίλος του Φέλιξ Νόγκερατ, διδάκτωρ φιλοσοφίας, που έμενε στον όρμο του Σαν Αντόνιο, γύρω στα δεκαπέντε χιλιόμετρα μακριά από την πρωτεύουσα του νησιού, μαζί με την τρίτη σύζυγό του Μαριέτα, τον φιλόλογο γιο του Χανς Γιάκομπ και τη νύφη του. Με τον Μπένγιαμιν είχε πρωτογνωριστεί δεκαπέντε χρόνια πριν, όταν παρακολουθούσαν μαθήματα για τον πολιτισμό των Αζτέκων και των Μάγια μαζί με τον Ράινερ Μαρία Ρίλκε.

Η Ίμπιζα του Βάλτερ Μπένγιαμιν μέσα από τα εκπληκτικά σχέδια ενός σπουδαίου σύγχρονου εικονογράφου Facebook Twitter

Στην Ίμπιζα, ο Μπένγιαμιν επιθυμούσε να χαθεί στην «αρχαία ομορφιά και απομόνωση του τοπίου». Ξυπνούσε νωρίς, κατά τις έξι ή τις επτά, κολυμπούσε στη θάλασσα, και αγνάντευε τον ορίζοντα. Στη διάρκεια της μέρας παρέμενε μακριά από τη φασαρία του σπιτιού, διάβαζε, κρατούσε σημειώσεις και ξάπλωνε να λιαστεί κάτω από τα δέντρα, μακριά από «ηλεκτρικό ρεύμα και βούτυρο, αλκοόλ και νερό βρύσης, φλερτ και ανάγνωση εφημερίδας».

Η Ίμπιζα του Βάλτερ Μπένγιαμιν μέσα από τα εκπληκτικά σχέδια ενός σπουδαίου σύγχρονου εικονογράφου Facebook Twitter

Κατά τις δύο επέστρεφε για γεύμα με τους οικοδεσπότες του, και μετά πήγαινε στο τοπικό καφέ. Το βράδυ αποσυρόταν νωρίς – κατά τις εννιά, δέκα και μισή το αργότερο - στο δωμάτιό του, το οποίο μοιραζόταν με «τριακόσιες μύγες», και διάβαζε (την αυτοβιογραφία του Τρότσκι κυρίως) μέχρι να αποκοιμηθεί.

Η Ίμπιζα του Βάλτερ Μπένγιαμιν μέσα από τα εκπληκτικά σχέδια ενός σπουδαίου σύγχρονου εικονογράφου Facebook Twitter

Μετά από λίγο καιρό, νοίκιασε μόνος του ένα μικρό σπιτάκι, στο οποίο έτρωγε τρία γεύματα τη μέρα που του έφερνε μια γειτόνισσα, για τα οποία πλήρωνε ως αντίτιμο 1,80 μάρκα.

Η Ίμπιζα του Βάλτερ Μπένγιαμιν μέσα από τα εκπληκτικά σχέδια ενός σπουδαίου σύγχρονου εικονογράφου Facebook Twitter

Το νησί της Ίμπιζα – ή Εϊβίσσα – στο αρχιπέλαγος των Βαλεαρίδων παρέμενε μνημείο μιας ζωντανής αρχαιότητας, ακόμα και χωρίς ορατά ερείπια αρχαίων πολιτισμών. Προπύργιο των Καρχηδόνιων και των Μαυριτανών, διατηρούσε έντονη την κληρονομιά των Φοινίκων, των Ρωμαίων και των Αράβων, παρά την ισπανική ηγεμονία. Κεραμικά ομοιώματα θεοτήτων όπως η Ιστάρ ή ο Μπάαλ, φτιάχνονται ακόμα στο νησί, όπως πριν από δύο χιλιάδες χρόνια.

Η Ίμπιζα του Βάλτερ Μπένγιαμιν μέσα από τα εκπληκτικά σχέδια ενός σπουδαίου σύγχρονου εικονογράφου Facebook Twitter

Το ρολόι στον καθολικό της πόλης της Ίμπιζα φέρει την περιγραφή Ultima multis - «τελευταία μέρα για πολλούς» - η οποία είχε κάνει έντονη εντύπωση στον Μπένγιαμιν.

Η Ίμπιζα του Βάλτερ Μπένγιαμιν μέσα από τα εκπληκτικά σχέδια ενός σπουδαίου σύγχρονου εικονογράφου Facebook Twitter

Όπως του είχαν κάνει εντύπωση και οι τοπικές ενδυμασίες των γυναικών με τα μακριά σάλια, τις ποδιές και τα ατέλειωτα μεσοφόρια.

Η Ίμπιζα του Βάλτερ Μπένγιαμιν μέσα από τα εκπληκτικά σχέδια ενός σπουδαίου σύγχρονου εικονογράφου Facebook Twitter
Η Ίμπιζα του Βάλτερ Μπένγιαμιν μέσα από τα εκπληκτικά σχέδια ενός σπουδαίου σύγχρονου εικονογράφου Facebook Twitter

Όταν είχε περάσει κι εκείνος από το νησί, ο Καμύ είχε σημειώσει ότι «αν η γλώσσα αυτού του μέρους βρίσκεται σε αρμονία με κάτι που απηχεί βαθιά μέσα μου, δεν είναι επειδή απαντά στα ερωτήματά μου, αλλά επειδή τα καθιστά περιττά».

Η Ίμπιζα του Βάλτερ Μπένγιαμιν μέσα από τα εκπληκτικά σχέδια ενός σπουδαίου σύγχρονου εικονογράφου Facebook Twitter

Ο Μπένγιαμιν είχε γοητευτεί και από τη νηφαλιότητα, την εκτυφλωτική λευκότητα και τη σύνδεση με το τοπίο αυτής της «αρχιτεκτονικής χωρίς αρχιτέκτονες» που χαρακτήριζε τα «χωριάτικα παλάτια» σ΄ αυτό το «νησί της λησμονιάς». Επίσης του άρεσε να χαζεύει τις παραταγμένες καρέκλες που «είχαν τόσα να πουν».

Η Ίμπιζα του Βάλτερ Μπένγιαμιν μέσα από τα εκπληκτικά σχέδια ενός σπουδαίου σύγχρονου εικονογράφου Facebook Twitter

Απαράλλαχτη για αιώνες και εντελώς αγνοημένη από την υπόλοιπη Ευρώπη, η Ίμπιζα μόλις τότε, στις αρχές της δεκαετίας του 1930, είχε αρχίσει να προσελκύει το ενδιαφέρον ταξιδευτών ή όσων αναζητούσαν ένα απομακρυσμένο καταφύγιο. Οι ανέσεις του πολιτισμού όμως δεν είχαν φτάσει ακόμα στο νησί και το τοπίο παρέμενε «ανέγγιχτο».

Η Ίμπιζα του Βάλτερ Μπένγιαμιν μέσα από τα εκπληκτικά σχέδια ενός σπουδαίου σύγχρονου εικονογράφου Facebook Twitter

Από το δωμάτιό του, ο Μπένγιαμιν είχε θέα τη θάλασσα και μια βραχονησίδα που φωτιζόταν τις νύχτες από έναν φάρο. «Είναι δύσκολο να μη σε πιάσει ο φόβος», σημείωνε ο Μπένγιαμιν, «ότι η κατασκευή του πρώτου ξενοδοχείου στο λιμάνι, θα σημάνει το τέλος όλου αυτού του σκηνικού».

Η Ίμπιζα του Βάλτερ Μπένγιαμιν μέσα από τα εκπληκτικά σχέδια ενός σπουδαίου σύγχρονου εικονογράφου Facebook Twitter

Κατά τη διάρκεια εκείνης της παραμονής του στην Ίμπιζα, ο Βάλτερ σχετίστηκε με την Όλγα Παρέμ, με την οποία εξερεύνησαν μαζί το νησί σε περιπάτους και βαρκάδες. Μόλις της πρότεινε όμως να παντρευτούν, εκείνη τον άφησε.

Η Ίμπιζα του Βάλτερ Μπένγιαμιν μέσα από τα εκπληκτικά σχέδια ενός σπουδαίου σύγχρονου εικονογράφου Facebook Twitter

Λίγο μετά, ο Μπένγιαμιν επέστρεψε στη Γαλλία μέσω Μαγιόρκας. Έφτασε στη Νίκαια στις 22 Ιουλίου του 1932 και κατέλυσε στο ξενοδοχείο Hôtel du Petit Parc. Εξαντλημένος και ενδεχομένως βαθιά απογοητευμένος από το τέλος του δεσμού του με την Όλγα, αποφάσισε να αυτοκτονήσει. Συνέταξε μάλιστα και διαθήκη, ενώ έστειλε και αποχαιρετιστήριες επιστολές στους στενούς του φίλους. Τελικά ανέβαλλε το απονενοημένο διάβημα χωρίς περαιτέρω εξηγήσεις.

Απόσπασμα από την έκδοση "Uncertain Manifestos" του σπουδαίου Γαλλοελβετού συγγραφέα και graphic artist Frédéric Pajak, όπως παρουσιάστηκε στο Paris Review.

Design
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένα σπίτι με εκατοντάδες φυτά που όλα έχουν τη θέση τους

Design / Ένα σπίτι με εκατοντάδες φυτά που όλα έχουν τη θέση τους

Το διαμέρισμα του εικαστικού Αργύρη Αγγελή είναι γεμάτο φυτά και ετερόκλητα στοιχεία. Ο ίδιος λέει ότι o εκλεκτικισμός -το mix 'n' match, όπως θα λέγαμε σήμερα- είναι το κλειδί των επιλογών του στη διακόσμηση.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
“Ο κόσμος της φιλοξενίας είναι ένας κόσμος χωρίς σύνορα”: όλα όσα έγιναν στη δεύτερη διοργάνωση του HOTEL EXPERIENCE το διήμερο 18&19 Οκτωβρίου 2025 στη Τεχνόπολη του Δήμου Αθηναίων.

Design / Πώς το Hotel Experience μεταμόρφωσε την Τεχνόπολη σε ατμοσφαιρική ξενοδοχειακή εμπειρία

Με συμμετοχή 8000 επισκεπτών, 120 ομιλητών και 70 εταιρειών υλικών και κατασκευής, το Hotel Experience ανέδειξε την ελληνική φιλοξενία ως διεθνή συζήτηση, όπου η αρχιτεκτονική και η επενδυτική στρατηγική συνυπάρχουν στο ίδιο τραπέζι.
LIFO NEWSROOM
Το ταξίδι του Δημήτρη Πικιώνη από τη Μαδρίτη στην οδό Πειραιώς 

Design / Χάρη στον Δημήτρη Πικιώνη ο δρόμος προς την Ακρόπολη είναι ένα έργο τέχνης

Μια νέα έκθεση για τον Δημήτρη Πικιώνη στο Μουσείο Μπενάκη αποκαλύπτει τη σπουδαιότητα αυτού του εμπνευσμένου Έλληνα εικαστικού, αρχιτέκτονα, στοχαστή και όσα του οφείλουν η Αθήνα και οι σύγχρονοι Έλληνες.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένα σπίτι που χρειάζεται περισσότερους τοίχους

Design / Ένα σπίτι που χρειάζεται κι άλλους τοίχους για τους πίνακες του ιδιοκτήτη

Ο αρχιτέκτονας και visual artist Αλέξανδρος Μαγκανιώτης μένει στη Γλυφάδα, σε μια οικογενειακή πολυκατοικία. Το διαμέρισμά του έχει τόσα έργα που μοιάζει με δική του, ατομική έκθεση, την οποία ανανεώνει συνεχώς.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Ο Gustaf Westman σχεδιάζει viral αντικείμενα που φτάνουν την ντοπαμίνη στα ύψη

Design / Ο Gustaf Westman σχεδιάζει viral αντικείμενα που φτάνουν την ντοπαμίνη στα ύψη

Πιάτα, φλιτζάνια, βάζα και λάμπες που σε κάνουν να θες να τους τραπεζώσεις όλους. Έντονα, χαριτωμένα, λαχταριστά αντικείμενα που μετατρέπουν το τραπέζι σου σε μια ολοκληρωμένη εμπειρία ευτυχίας.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Δημήτρης Αντωνακάκης: «Η Αθήνα χρειάζεται γενναίες αποφάσεις»

Οι Αθηναίοι / Δημήτρης Αντωνακάκης: «Η Αθήνα χρειάζεται γενναίες αποφάσεις»

Ως παιδί, σχεδίαζε δρόμους στην άμμο. Αργότερα, υπερασπίστηκε την αρχιτεκτονική ως τέχνη ζωής. Με τη σύντροφο και συνεργάτιδά του Σουζάνα έζησαν μια ζωή όπου το «εγώ» έγινε «εμείς», μέχρι την απώλειά της που τον σημάδεψε βαθιά. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Mattias Adolfsson: «Η έμπνευση με χτυπάει σαν κεραυνός, από το πουθενά»

Design / Mattias Adolfsson: Μιλώντας με έναν κορυφαίο εικονογράφο της εποχής

Δυο-τρεις κουβέντες με τον διακεκριμένο Σουηδό γραφίστα και εικονογράφο, έναν από τους «υψηλούς προσκεκλημένους» του φετινού 7ου LAComicsFestival, που θα γίνει στη Λάρισα από τις 5 ως τις 7 Σεπτεμβρίου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ