Η γη κόβεται στα δύο, για ένα συγκλονιστικό μνημείο

Η γη κόβεται στα δύο, για ένα συγκλονιστικό μνημείο Facebook Twitter
4

[Από τον Θανάση Χαραμή]

Η γη κόβεται στα δύο, για ένα συγκλονιστικό μνημείο Facebook Twitter

Στις 22 Ιουλίου 2011 όλος ο πλανήτης είχε στρέψει το παγωμένο βλέμμα του σε ένα μικρό νησάκι στην Νορβηγία. Πριν από εκείνη την ημέρα ελάχιστοι άνθρωποι είχαν ξανακούσει για την Ουτόγια. Ο μακελάρης Άντερς Μπέρινγκ Μπρέιβικ φρόντισε να κάνει το μέρος διάσημο για τον πιο θλιβερό λόγο, βάφοντας το κυριολεκτικά με το αίμα 69 ανθρώπων. Λίγες ώρες πριν είχε σκοτώσει 8 ακόμη ανθρώπους με εκρηκτικό μηχανισμό σε αυτοκίνητο έξω από κυβερνητικά κτίρια στο κέντρο του Όσλο.

Σχεδόν τρία χρόνια μετά, η κυβέρνηση της Νορβηγίας ανακοίνωσε τη δημιουργία ενός συγκλονιστικού και γεμάτο αναφορές μνημείου το οποίο οραματίστηκε ο Σουηδός καλλιτέχνης Jonas Dahlberg. Το σχέδιο του επιλέχθηκε ανάμεσα σε 300 συμμετοχές από σχεδιαστές όλου του κόσμου και αναμένεται να ολοκληρωθεί τον Ιούλιο του 2015, λίγο πριν μια ακόμη θλιβερή επέτειο.

Η γη κόβεται στα δύο, για ένα συγκλονιστικό μνημείο Facebook Twitter
Η γη κόβεται στα δύο, για ένα συγκλονιστικό μνημείο Facebook Twitter

Ο καλλιτέχνης θα δημιουργήσει μια εγκάρσια τομή στην άκρη της χερσονήσου Sørbråten που βρίσκεται ακριβώς απέναντι από το νησί και θα σκάψει μια "πληγή" πλάτους , 5 μέτρων στη γη. Οι επισκέπτες δεν θα μπορούν να περάσουν ή να αγγίξουν το αποκομμένο άκρο, αλλά θα μπορούν από ένα άνοιγμα να διαβάσουν τα ονόματα των θυμάτων στην απέναντι πλευρά.

Το κομμάτι γης που θα αφαιρεθεί θα μεταφερθεί και θα χρησιμοποιηθεί για τη δημιουργία του δεύτερου μνημείου στο Όσλο, εκεί όπου από την έκρηξη βόμβας βρήκαν τον θάνατο τα υπόλοιπα θύματα του Μπρέιβικ. Μαζί με το χώμα θα μεταφερθούν και τα δέντρα που υπάρχουν στο σημείο ώστε να υπάρχει μια ζωντανή σύνδεση των δύο σημείων. Ο καλλιτέχνης δήλωσε πως θέλει να χρησιμοποιήσει την φύση για να ερμηνεύσει την απώλεια, τον πόνο και τις πληγές που δεν πρόκειται να κλείσουν ποτέ, με δραματικό τόνο. Ο αναπάντεχος τρόπος με τον οποίο οι επισκέπτες θα έρχονται σε επαφή με το χώρισμα θα αποτυπώνει ακριβώς την ημέρα που ξαφνικά οι ζωές τόσων ανθρώπων χάθηκαν και που δεκάδες οικογένειες βυθίστηκαν στο πένθος.

Η γη κόβεται στα δύο, για ένα συγκλονιστικό μνημείο Facebook Twitter
Η γη κόβεται στα δύο, για ένα συγκλονιστικό μνημείο Facebook Twitter
Η γη κόβεται στα δύο, για ένα συγκλονιστικό μνημείο Facebook Twitter
Η γη κόβεται στα δύο, για ένα συγκλονιστικό μνημείο Facebook Twitter
Η γη κόβεται στα δύο, για ένα συγκλονιστικό μνημείο Facebook Twitter
Design
4

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Mattias Adolfsson: «Η έμπνευση με χτυπάει σαν κεραυνός, από το πουθενά»

Design / Mattias Adolfsson: Μιλώντας με έναν κορυφαίο εικονογράφο της εποχής

Δυο-τρεις κουβέντες με τον διακεκριμένο Σουηδό γραφίστα και εικονογράφο, έναν από τους «υψηλούς προσκεκλημένους» του φετινού 7ου LAComicsFestival, που θα γίνει στη Λάρισα από τις 5 ως τις 7 Σεπτεμβρίου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το σύγχρονο design γίνεται πιο προσωπικό και all inclusive από ποτέ

ADM 2025: The Urban Issue / Το σύγχρονο design γίνεται πιο προσωπικό και all inclusive από ποτέ

Ιδέες που ζυμώνονταν αργά εδώ και μερικά χρόνια στον χώρο της εσωτερικής διακόσμησης ωρίμασαν και μας αποκαλύφθηκαν στις αρχές του 2025, ως οδηγός για τους χώρους στους οποίους θα κατοικήσουμε στο μέλλον.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Οbjects of Common Interest: «Θέλουμε να σου κεντρίσουμε το ενδιαφέρον και να κινητοποιήσουμε ένα συναίσθημα»

ADM 2025: The Urban Issue / Κίνηση, ελευθερία, ρευστή ταυτότητα: Το design των Οbjects of Common Interest

Οι αρχιτέκτονες και σχεδιαστές Ελένη Πεταλωτή και Λεωνίδας Τραμπούκης τρέχουν ένα από τα πιο design studios της Ελλάδας. Πώς σκέφτονται και πώς σχεδιάζουν τα φημισμένα projects τους, όπως την εγκατάσταση εικαστικού φωτισμού που λατρεύουμε στην είσοδο της Πειραιώς 260;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ανδρέας Κούρκουλας: «Η μεγάλη απειλή είναι να γίνει η πόλη ένα μεγάλο ξενοδοχείο»

ADM 2025: The Urban Issue / Ανδρέας Κούρκουλας: «Η μεγάλη απειλή είναι να γίνει η πόλη ένα μεγάλο ξενοδοχείο»

Γεννήθηκε στο Χαλάνδρι, ζει στον Λυκαβηττό. Από την απόρριψη του κατεστημένου και την πίστη στη χωρική εμπειρία έως τις προκλήσεις της Αθήνας και το μέλλον των νέων δημιουργών, ο διακεκριμένος αρχιτέκτονας μιλά με πάθος για την ουσία, τις ευκαιρίες και τις πληγές της σύγχρονης πόλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Φασιανός στο Svenskt Tenn: Πώς βρέθηκε ο Έλληνας ζωγράφος στο πιο exclusive Σκανδιναβικό brand;

Design / Πώς βρέθηκε ο Φασιανός στο πιο exclusive Σκανδιναβικό brand;

Μια αναπάντεχη πρόταση κατέληξε σε μια έκθεση στο Svenskt Tenn, τον «βασιλιά» του Σκανδιναβικού design, που τιμά τον σπουδαίο Έλληνα καλλιτέχνη. Εκεί, κάτω από την ίδια στέγη, τα έργα του συνομιλούν με αυτά του Γιόζεφ Φρανκ, υμνώντας τη χαρά της ζωής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Concrete Aesthetic: Γιατί βλέπουμε τόσο γκρι στην Αθήνα;

ADM 2025: The Urban Issue / Concrete Aesthetic: Γιατί βλέπουμε τόσο γκρι στην Αθήνα;

Το εμφανές σκυρόδεμα και οι γκρι τόνοι επανέρχονται στον αθηναϊκό αστικό ιστό, μεταφέροντας μαζί τους ένα φορτίο αισθητικής ιστορίας, κοινωνικών μετατοπίσεων και ψηφιακής επιρροής. Από τον μπρουταλισμό στην εποχή των hashtags, πότε η χρήση του γκρι είναι ζήτημα λειτουργίας, πότε συνήθειας και πότε συνειδητής εικόνας για το τι σημαίνει σύγχρονο;
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Μια «πράσινη» Αθήνα ως ερώτηση. Ας δούμε το κενό αλλιώς.

ADM 2025: The Urban Issue / Μια «πράσινη» Αθήνα ως ερώτηση. Ας δούμε το κενό αλλιώς.

Μπορούμε να δούμε την Αθήνα ως ένα δίκτυο με «πάρκα», συνεπή όμως απέναντι στη φύση και στην ουσία της πόλης; Πολύ περισσότερο από ένα βιβλίο, το «Για το “αττικό τοπίο” σήμερα» του Δημήτρη Φιλιππίδη είναι μια πηγή έμπνευσης που μας δίνει μια άλλη οπτική για την πόλη και το πράσινό της.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ

σχόλια

4 σχόλια
αρχιτεκτονικά και μόνο έχει μεγάλο ενδιαφέρον.νοηματικά όμως δεν συμβαδίζει με το γεγονός που υποτίθεται ότι συμβολίζει. από ένα σημείο και μετά, αποκτά τελείος άλλο νόημα.
Πολύ σοβαρό και συμβολικό σχέδιο,ήλπιζα βέβαια με το κομμάτι γης που θα έπαιρναν από το νήσι να πλάκωναν από κάτω το παλικάρι μας και ας φύτευαν και τα δέντρα από πανω.Τότε θα ολοκληρωθεί η ερμηνεία της απώλειας.