Ένας παλιός αχυρώνας μετατρέπεται σε χώρο τέχνης για νέους καλλιτέχνες σε ένα μικρό χωριό

Ένας παλιός αχυρώνας μετατρέπεται σε χώρο τέχνης για νέους καλλιτέχνες σε ένα μικρό χωριό Facebook Twitter
0

Εκεί που ο Δούναβης διασχίζει την παλιά σερβική πόλη Μπανόβτσι, μόλις 25 χιλιόμετρα βόρεια του Βελιγραδίου, βρίσκεται το Magacin Macura - Zenit 4, ένας παλιός αχυρώνας που μετατράπηκε σε χώρο τέχνης.

Η κατασκευή του συμπληρώνει το Μουσείο Macura, μόλις λίγα χιλιόμετρα μακριά από το Νόβι Μπανόβτσι. Το μουσείο που άνοιξε το 2008 χτίστηκε για να στεγάσει μία από τις μεγαλύτερες ιδιωτικές συλλογές μοντέρνας και σύγχρονης τέχνης στην Ανατολική Ευρώπη και είναι το πρώτο ιδιωτικό μουσείο στη Σερβία.

Η συλλογή του Βλαντιμίρ Μακούρα περιλαμβάνει μερικά από τα ωραιότερα παραδείγματα των καλλιτεχνικών κινημάτων των αρχών του 20ού αιώνα, όπως ο Ζενιθισμός, το Ντάντα, ο Σουρεαλισμός, ο Βιεννέζικος Αξιονισμός και πολλά άλλα.

Η θέση του Magacin Macura είναι αρκετά σημαντική, σε ένα παλιό χωριό, μακριά από τις μεγάλες πόλεις. Οι τέχνες του θεάματος, οι συναυλίες, τα θεατρικά έργα και οι προβολές ταινιών μετατρέπουν συχνά την απομακρυσμένη τοποθεσία σε χώρο συγκέντρωσης των κατοίκων έξω από το αστικό κέντρο αλλά όχι πολύ μακριά.

Ο παλιός αχυρώνας χρησιμοποιήθηκε αρχικά για την αποθήκευση σιτηρών, στη συνέχεια για αλεύρι και πιο πρόσφατα για ψωμί. Αποτελείται από μια όμορφα απλή ξύλινη κατασκευή, γυμνά ξύλινα δάπεδα και τοίχους από τούβλα. Όσο το δυνατόν περισσότερο από τα υλικά έπρεπε να διατηρηθούν όταν ο Βιεννέζος αρχιτέκτονας και καλλιτέχνης Milan Mijalkovic κλήθηκε να σχεδιάσει μια σημαντική επέκταση του κτιρίου.

Με προϋπολογισμό μόλις 30.000 ευρώ, που ισοδυναμεί με 100 ευρώ/τ.μ.-χαμηλό ακόμη και από τα σερβικά πρότυπα-ο Μιγιάλκοβιτς επέλεξε απλές τεχνικές χαμηλού κόστους χρησιμοποιώντας ένα χαλύβδινο πλαίσιο για την κατασκευή της μονωμένης επένδυσης για τους τοίχους. Οι πόρτες, τα παράθυρα, ακόμη και το ξύλινο δάπεδο, ήταν όλα από επαναχρησιμοποιημένα υλικά, που διασώθηκαν από τον τοπικό χώρο διάθεσης απορριμμάτων.

Με προϋπολογισμό μόλις 30.000 ευρώ, που ισοδυναμεί με 100 ευρώ/τ.μ., χαμηλό ακόμη και από τα σερβικά πρότυπα, ο Μιγιάλκοβιτς επέλεξε απλές τεχνικές χαμηλού κόστους χρησιμοποιώντας ένα χαλύβδινο πλαίσιο για την κατασκευή της μονωμένης επένδυσης για τους τοίχους. Οι πόρτες, τα παράθυρα, ακόμη και το ξύλινο δάπεδο ήταν όλα από επαναχρησιμοποιημένα υλικά, που διασώθηκαν από τον τοπικό χώρο διάθεσης απορριμμάτων.

Για την κατασκευή του νέου χώρου που ονομάζεται Magacin, ένας μεγάλος ορθογώνιος όγκος τοποθετήθηκε κατά μήκος του δρόμου, κάθετα στο υπάρχον κτίριο και ανυψώθηκε μέχρι τη γραμμή της μαρκίζας του.

Η ροζ πρόσοψη υπογραμμίζει αυτή τη νέα παρουσία στο χωριό. Δύο μαύρα κουτιά, που στεγάζουν ένα κατάστημα και αποθηκευτικούς χώρους, αποτελούν τη βάση του όγκου. Μεταξύ των κουτιών και του παλιού κτιρίου δημιουργούνται δύο καλυμμένες πόρτες. Οι βιτρό πόρτες ρίχνουν έγχρωμο φως στους υφιστάμενους τοίχους από τούβλα του αχυρώνα, όπου η ξεφτισμένη βαφή είναι σε πλήρη αντίθεση με τους τακτοποιημένα επιχρισμένους τοίχους της προέκτασης.

Περνώντας από την αριστερή πόρτα, το λόμπι της εισόδου, υπάρχει ένα δεντρόφυτο μονοπάτι, το οποίο φτάνει στις όχθες του Δούναβη. Όσοι φτάνουν εκεί μπορούν να πιούν σπιτικό χυμό λεβάντας, σερβιρισμένο σε vintage μπουκάλια και ποτήρια καθώς συζητούν με τον ίδιο τον συλλέκτη. Από αυτόν τον κήπο, μπαίνει κάποιος στον μεγάλο εκθεσιακό χώρο του αρχικού αχυρώνα.

Η σκάλα που οδηγεί στον επάνω όροφο καταλήγει σε ανοιχτούς χώρους εργασίας και ατελιέ αλλά και χώρους όπου μπορούν να γίνουν παραστάσεις και να πραγματοποιηθούν αναγνώσεις.

Ένας παλιός αχυρώνας μετατρέπεται σε χώρο τέχνης για νέους καλλιτέχνες σε ένα μικρό χωριό Facebook Twitter
Μουσείο Macura / Φωτο: Robert Slavik / courtesy Milan Mijalkovic
Ένας παλιός αχυρώνας μετατρέπεται σε χώρο τέχνης για νέους καλλιτέχνες σε ένα μικρό χωριό Facebook Twitter
Μουσείο Macura / Φωτο: Robert Slavik / courtesy Milan Mijalkovic
Ένας παλιός αχυρώνας μετατρέπεται σε χώρο τέχνης για νέους καλλιτέχνες σε ένα μικρό χωριό Facebook Twitter
Μουσείο Macura / Φωτο: Robert Slavik / courtesy Milan Mijalkovic
Ένας παλιός αχυρώνας μετατρέπεται σε χώρο τέχνης για νέους καλλιτέχνες σε ένα μικρό χωριό Facebook Twitter
Μουσείο Macura / Φωτο: Robert Slavik / courtesy Milan Mijalkovic
Ένας παλιός αχυρώνας μετατρέπεται σε χώρο τέχνης για νέους καλλιτέχνες σε ένα μικρό χωριό Facebook Twitter
Μουσείο Macura / Φωτο: Robert Slavik / courtesy Milan Mijalkovic
Ένας παλιός αχυρώνας μετατρέπεται σε χώρο τέχνης για νέους καλλιτέχνες σε ένα μικρό χωριό Facebook Twitter
Μουσείο Macura / Φωτο: Robert Slavik / courtesy Milan Mijalkovic
Ένας παλιός αχυρώνας μετατρέπεται σε χώρο τέχνης για νέους καλλιτέχνες σε ένα μικρό χωριό Facebook Twitter
Μουσείο Macura / Φωτο: Robert Slavik / courtesy Milan Mijalkovic
Ένας παλιός αχυρώνας μετατρέπεται σε χώρο τέχνης για νέους καλλιτέχνες σε ένα μικρό χωριό Facebook Twitter
Μουσείο Macura / Φωτο: Robert Slavik / courtesy Milan Mijalkovic
Ένας παλιός αχυρώνας μετατρέπεται σε χώρο τέχνης για νέους καλλιτέχνες σε ένα μικρό χωριό Facebook Twitter
Μουσείο Macura / Φωτο: Robert Slavik / courtesy Milan Mijalkovic
Ένας παλιός αχυρώνας μετατρέπεται σε χώρο τέχνης για νέους καλλιτέχνες σε ένα μικρό χωριό Facebook Twitter
Μουσείο Macura / Φωτο: Robert Slavik / courtesy Milan Mijalkovic
Ένας παλιός αχυρώνας μετατρέπεται σε χώρο τέχνης για νέους καλλιτέχνες σε ένα μικρό χωριό Facebook Twitter
Μουσείο Macura / Φωτο: Robert Slavik / courtesy Milan Mijalkovic
Ένας παλιός αχυρώνας μετατρέπεται σε χώρο τέχνης για νέους καλλιτέχνες σε ένα μικρό χωριό Facebook Twitter
Μουσείο Macura / Φωτο: Robert Slavik / courtesy Milan Mijalkovic
Design
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Mattias Adolfsson: «Η έμπνευση με χτυπάει σαν κεραυνός, από το πουθενά»

Design / Mattias Adolfsson: Μιλώντας με έναν κορυφαίο εικονογράφο της εποχής

Δυο-τρεις κουβέντες με τον διακεκριμένο Σουηδό γραφίστα και εικονογράφο, έναν από τους «υψηλούς προσκεκλημένους» του φετινού 7ου LAComicsFestival, που θα γίνει στη Λάρισα από τις 5 ως τις 7 Σεπτεμβρίου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το σύγχρονο design γίνεται πιο προσωπικό και all inclusive από ποτέ

ADM 2025: The Urban Issue / Το σύγχρονο design γίνεται πιο προσωπικό και all inclusive από ποτέ

Ιδέες που ζυμώνονταν αργά εδώ και μερικά χρόνια στον χώρο της εσωτερικής διακόσμησης ωρίμασαν και μας αποκαλύφθηκαν στις αρχές του 2025, ως οδηγός για τους χώρους στους οποίους θα κατοικήσουμε στο μέλλον.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Οbjects of Common Interest: «Θέλουμε να σου κεντρίσουμε το ενδιαφέρον και να κινητοποιήσουμε ένα συναίσθημα»

ADM 2025: The Urban Issue / Κίνηση, ελευθερία, ρευστή ταυτότητα: Το design των Οbjects of Common Interest

Οι αρχιτέκτονες και σχεδιαστές Ελένη Πεταλωτή και Λεωνίδας Τραμπούκης τρέχουν ένα από τα πιο design studios της Ελλάδας. Πώς σκέφτονται και πώς σχεδιάζουν τα φημισμένα projects τους, όπως την εγκατάσταση εικαστικού φωτισμού που λατρεύουμε στην είσοδο της Πειραιώς 260;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ανδρέας Κούρκουλας: «Η μεγάλη απειλή είναι να γίνει η πόλη ένα μεγάλο ξενοδοχείο»

ADM 2025: The Urban Issue / Ανδρέας Κούρκουλας: «Η μεγάλη απειλή είναι να γίνει η πόλη ένα μεγάλο ξενοδοχείο»

Γεννήθηκε στο Χαλάνδρι, ζει στον Λυκαβηττό. Από την απόρριψη του κατεστημένου και την πίστη στη χωρική εμπειρία έως τις προκλήσεις της Αθήνας και το μέλλον των νέων δημιουργών, ο διακεκριμένος αρχιτέκτονας μιλά με πάθος για την ουσία, τις ευκαιρίες και τις πληγές της σύγχρονης πόλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Φασιανός στο Svenskt Tenn: Πώς βρέθηκε ο Έλληνας ζωγράφος στο πιο exclusive Σκανδιναβικό brand;

Design / Πώς βρέθηκε ο Φασιανός στο πιο exclusive Σκανδιναβικό brand;

Μια αναπάντεχη πρόταση κατέληξε σε μια έκθεση στο Svenskt Tenn, τον «βασιλιά» του Σκανδιναβικού design, που τιμά τον σπουδαίο Έλληνα καλλιτέχνη. Εκεί, κάτω από την ίδια στέγη, τα έργα του συνομιλούν με αυτά του Γιόζεφ Φρανκ, υμνώντας τη χαρά της ζωής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Concrete Aesthetic: Γιατί βλέπουμε τόσο γκρι στην Αθήνα;

ADM 2025: The Urban Issue / Concrete Aesthetic: Γιατί βλέπουμε τόσο γκρι στην Αθήνα;

Το εμφανές σκυρόδεμα και οι γκρι τόνοι επανέρχονται στον αθηναϊκό αστικό ιστό, μεταφέροντας μαζί τους ένα φορτίο αισθητικής ιστορίας, κοινωνικών μετατοπίσεων και ψηφιακής επιρροής. Από τον μπρουταλισμό στην εποχή των hashtags, πότε η χρήση του γκρι είναι ζήτημα λειτουργίας, πότε συνήθειας και πότε συνειδητής εικόνας για το τι σημαίνει σύγχρονο;
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Μια «πράσινη» Αθήνα ως ερώτηση. Ας δούμε το κενό αλλιώς.

ADM 2025: The Urban Issue / Μια «πράσινη» Αθήνα ως ερώτηση. Ας δούμε το κενό αλλιώς.

Μπορούμε να δούμε την Αθήνα ως ένα δίκτυο με «πάρκα», συνεπή όμως απέναντι στη φύση και στην ουσία της πόλης; Πολύ περισσότερο από ένα βιβλίο, το «Για το “αττικό τοπίο” σήμερα» του Δημήτρη Φιλιππίδη είναι μια πηγή έμπνευσης που μας δίνει μια άλλη οπτική για την πόλη και το πράσινό της.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ