Ένα πρωτότυπο μουσείο αποκλειστικά από πλαστικό ανακυκλώθηκε φιλικά προς το περιβάλλον

Ένα πρωτότυπο μουσείο που έγινε αποκλειστικά από πλαστικό και ανακυκλώθηκε φιλικά προς το περιβάλλον Facebook Twitter
Φωτο: © Imagen Subliminal (Miguel de Guzmán + Rocío Romero)
0

Ένα εφήμερο μουσείο που βρίσκεται στην πλατεία που γειτνιάζει με το Εθνικό Μουσείο Reina Sofia, στη Μαδρίτη, πλήρως προκατασκευασμένο από πλαστικό, στήθηκε για δύο εβδομάδες, συναρμολογήθηκε επί τόπου σε μόλις 2 ημέρες και ανακυκλώθηκε 10 ημέρες μετά τα εγκαίνιά του.

Φτιάχνοντας αυτό το μουσείο οι δημιουργοί θέλησαν να προσεγγίσουν αυτό το απίστευτο υλικό με τον πιο πρωτότυπο τρόπο. Ο σχεδιασμός του έχει προσπαθήσει να αποφύγει την κοινή εμφάνιση των εφήμερων εγκαταστάσεων και έχει επιλέξει μια πιο «σοβαρή» προσέγγιση. Τα πλαστικά που χρησιμοποιήθηκαν επιλέχθηκαν με βάση την ικανότητά τους να ανακυκλώνονται, τη δομική τους απόδοση, τη διαφάνεια.

Το «Πλαστικό Μουσείο» είναι ένας απλός όγκος, λευκός και ημιδιαφανής, εύκολα ευανάγνωστος από τις μεθακρυλικές πλευρές που αντανακλούν και μεταδίδουν το φως στο εσωτερικό, αφήνοντας να μαντέψει κάποιος την κίνηση στο εσωτερικό και προσκαλώντας τον πεζό.

Μέσω του υλικού, οι κανόνες του παιχνιδιού αλλάζουν, έχοντας ένα «αόρατο» δομικό σύστημα. Είναι φτιαγμένο από ένα πλαστικό πυκνό υλικό που επιτρέπει στην πρόσοψη να αλλάζει την εμφάνισή της κατά τη διάρκεια της ημέρας και λειτουργεί ως φανάρι τη νύχτα.

Το πλαστικό είναι ένα απίστευτο υλικό. Το μεγάλο πρόβλημα με αυτό είναι πώς το χρησιμοποιούμε και το απορρίπτουμε στη φύση. Με αυτήν την ιδέα, το Πλαστικό Μουσείο θέλει δείξει τον ζωτικό ρόλο που παίζει το πλαστικό στη ζωή μας και τις δυνατότητες που προσφέρει η επαναχρησιμοποίηση και η ανακύκλωση.

Το πλαστικό είναι ένα απίστευτο υλικό. Το μεγάλο πρόβλημα με αυτό είναι πώς το χρησιμοποιούμε και το απορρίπτουμε στη φύση. Με αυτήν την ιδέα, το Πλαστικό Μουσείο θέλει δείξει τον ζωτικό ρόλο που παίζει το πλαστικό στη ζωή μας και τις δυνατότητες που προσφέρει η επαναχρησιμοποίηση και η ανακύκλωση.

Μέσα από τα αντικείμενα που εμφανίζονται, συμπεριλαμβανομένων αντικειμένων για υγειονομική περίθαλψη, επικοινωνία, κατασκευή, φαγητό και βιώσιμη κινητικότητα, ο επισκέπτης θα μάθει για τις βασικές λειτουργίες που μας παρέχει το πλαστικό όταν χρησιμοποιείται σωστά.

«Αυτό το μουσείο υπογραμμίζει τη σημασία της χρήσης πλαστικού και της συμβολής του στην προστασία του περιβάλλοντος σε όλα τα στάδια: οικολογικός σχεδιασμός, χρήση, επαναχρησιμοποίηση και ανακύκλωση» λέει η Alicia Martín, εκπρόσωπος της EsPlásticos, μιας πλατφόρμας που ενεργοποιεί παράγοντες στον τομέα του πλαστικού στην Ισπανία. «Δείχνει επίσης ποια είναι η συμβολή του κοινού στην καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής μειώνοντας την κατανάλωση ενέργειας και τις εκπομπές CO2» προσθέτει η Μαρτίν.

Ένα πρωτότυπο μουσείο που έγινε αποκλειστικά από πλαστικό και ανακυκλώθηκε φιλικά προς το περιβάλλον Facebook Twitter
Φωτο: © Imagen Subliminal (Miguel de Guzmán + Rocío Romero)

Μιλάμε πολύ για την τεράστια βλάβη που έχει προκαλέσει το πλαστικό στο περιβάλλον. Υπάρχουν όμως πολλές περιπτώσεις στις οποίες αυτό το υλικό έχει μειώσει τις υπερβολικές δαπάνες ενέργειας. Εδώ αποκαλύπτονται τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα αυτού του αμφιλεγόμενου υλικού, πολλά από αυτά είναι πιο παρόντα στη ζωή μας από ό,τι θα μπορούσαμε να φανταστούμε.

Παράδειγμα, τα αυτοκίνητα. Τα παλιά αυτοκίνητα είχαν πολύ βαρύ μεταλλικό εξοπλισμό. Με την εξάπλωση των πλαστικών υλικών, συμπεριλαμβανομένης της αγοράς ανταλλακτικών, το πλαστικό βοήθησε στη σύνθεση νέων αυτοκινήτων. Ως αποτέλεσμα, τα αυτοκίνητα έγιναν ελαφρύτερα και το κόστος των καυσίμων μειώθηκε σημαντικά, μειώνοντας τις εκπομπές αερίων στην ατμόσφαιρα.

Στον καιρό της πανδημίας χρησιμοποιήθηκαν προϊόντα όπως ο μουσαμάς που χρησιμοποιείται σε χώρους υγειονομικής ταφής για να αποφευχθεί η μόλυνση των υπόγειων υδάτων, αλλά το πλαστικό είναι αυτό που χρησιμοποιείται ως θερμομόνωση, για τη μείωση της κατανάλωσης ενέργειας και σε ορισμένους τύπους γεωργικών καλλιεργειών, μεταξύ άλλων.

Από την άλλη, η ανθεκτικότητα και η μηχανική του αντίσταση στους μύκητες και τα βακτήρια κάνουν τη διάρκεια ζωής σχεδόν άπειρη, καθιστώντας δύσκολη την αποσύνθεση. Είναι ένα υλικό που δύσκολα μπορεί να συμπιεστεί και που παράγει έναν μεγάλο όγκο αποβλήτων, κάτι που καθιστά δύσκολη την αποσύνθεση άλλων οργανικών υλικών όταν εναποτίθενται στο περιβάλλον. Όταν το πλαστικό πέφτει στους ωκεανούς, διασπάται σε μικρά πλαστικά σωματίδια και μικροπλαστικά, τα οποία καταλήγουν να παρεμβαίνουν στην τροφική αλυσίδα. Η επανεξέταση πλαστικής μίας χρήσης (σακούλες, κύπελλα μίας χρήσης, καλαμάκια κ.λπ.) είναι απαραίτητη και έχει ήδη εφαρμοστεί σε πολλά μέρη. Αλλά η σκέψη για τον προορισμό του υλικού μετά τη διάθεσή του είναι εξίσου σημαντική.

Το πλαστικό μουσείο δεν υπάρχει πια, οι τοίχοι, οι οροφές και τα δάπεδα θα ανακυκλωθούν για να τα μετατρέψουν σε διαφορετικά αντικείμενα και να τους δώσουν μια νέα ζωή. Στη διάρκεια της λειτουργίας του, και στις τρεις αίθουσες του, το Μουσείο παρουσιάστηκε ως ένας μεταμορφωτικός χώρος, ο οποίος στοχεύει στη μεταρρύθμιση της ανακριβούς αντίληψης του κοινού για το πλαστικό και δείχνει πώς, όταν αντιμετωπίζεται σωστά, μπορεί να είναι ένα ανακυκλώσιμο και βιώσιμο υλικό. Για όσους δεν μπόρεσαν να επισκεφθούν προσωπικά το μουσείο, το Πλαστικό Μουσείο διαθέτει στον ιστότοπό του μια εικονική περιήγηση σε όλα τα δωμάτια και τα αντικείμενα του μουσείου.

Ένα πρωτότυπο μουσείο που έγινε αποκλειστικά από πλαστικό και ανακυκλώθηκε φιλικά προς το περιβάλλον Facebook Twitter
Φωτο: © Imagen Subliminal (Miguel de Guzmán + Rocío Romero)
Ένα πρωτότυπο μουσείο που έγινε αποκλειστικά από πλαστικό και ανακυκλώθηκε φιλικά προς το περιβάλλον Facebook Twitter
Φωτο: © Imagen Subliminal (Miguel de Guzmán + Rocío Romero)
Ένα πρωτότυπο μουσείο που έγινε αποκλειστικά από πλαστικό και ανακυκλώθηκε φιλικά προς το περιβάλλον Facebook Twitter
Φωτο: © Imagen Subliminal (Miguel de Guzmán + Rocío Romero)
Ένα πρωτότυπο μουσείο που έγινε αποκλειστικά από πλαστικό και ανακυκλώθηκε φιλικά προς το περιβάλλον Facebook Twitter
Φωτο: © Imagen Subliminal (Miguel de Guzmán + Rocío Romero)
Ένα πρωτότυπο μουσείο που έγινε αποκλειστικά από πλαστικό και ανακυκλώθηκε φιλικά προς το περιβάλλον Facebook Twitter
Φωτο: © Imagen Subliminal (Miguel de Guzmán + Rocío Romero)
Ένα πρωτότυπο μουσείο που έγινε αποκλειστικά από πλαστικό και ανακυκλώθηκε φιλικά προς το περιβάλλον Facebook Twitter
Φωτο: © Imagen Subliminal (Miguel de Guzmán + Rocío Romero)
Ένα πρωτότυπο μουσείο που έγινε αποκλειστικά από πλαστικό και ανακυκλώθηκε φιλικά προς το περιβάλλον Facebook Twitter
Φωτο: © Imagen Subliminal (Miguel de Guzmán + Rocío Romero)
Ένα πρωτότυπο μουσείο που έγινε αποκλειστικά από πλαστικό και ανακυκλώθηκε φιλικά προς το περιβάλλον Facebook Twitter
Φωτο: © Imagen Subliminal (Miguel de Guzmán + Rocío Romero)
Ένα πρωτότυπο μουσείο που έγινε αποκλειστικά από πλαστικό και ανακυκλώθηκε φιλικά προς το περιβάλλον Facebook Twitter
Φωτο: © Imagen Subliminal (Miguel de Guzmán + Rocío Romero)
Ένα πρωτότυπο μουσείο που έγινε αποκλειστικά από πλαστικό και ανακυκλώθηκε φιλικά προς το περιβάλλον Facebook Twitter
Φωτο: © Imagen Subliminal (Miguel de Guzmán + Rocío Romero)
Design
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το σύγχρονο design γίνεται πιο προσωπικό και all inclusive από ποτέ

ADM 2025: The Urban Issue / Το σύγχρονο design γίνεται πιο προσωπικό και all inclusive από ποτέ

Ιδέες που ζυμώνονταν αργά εδώ και μερικά χρόνια στον χώρο της εσωτερικής διακόσμησης ωρίμασαν και μας αποκαλύφθηκαν στις αρχές του 2025, ως οδηγός για τους χώρους στους οποίους θα κατοικήσουμε στο μέλλον.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Οbjects of Common Interest: «Θέλουμε να σου κεντρίσουμε το ενδιαφέρον και να κινητοποιήσουμε ένα συναίσθημα»

ADM 2025: The Urban Issue / Κίνηση, ελευθερία, ρευστή ταυτότητα: Το design των Οbjects of Common Interest

Οι αρχιτέκτονες και σχεδιαστές Ελένη Πεταλωτή και Λεωνίδας Τραμπούκης τρέχουν ένα από τα πιο design studios της Ελλάδας. Πώς σκέφτονται και πώς σχεδιάζουν τα φημισμένα projects τους, όπως την εγκατάσταση εικαστικού φωτισμού που λατρεύουμε στην είσοδο της Πειραιώς 260;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ανδρέας Κούρκουλας: «Η μεγάλη απειλή είναι να γίνει η πόλη ένα μεγάλο ξενοδοχείο»

ADM 2025: The Urban Issue / Ανδρέας Κούρκουλας: «Η μεγάλη απειλή είναι να γίνει η πόλη ένα μεγάλο ξενοδοχείο»

Γεννήθηκε στο Χαλάνδρι, ζει στον Λυκαβηττό. Από την απόρριψη του κατεστημένου και την πίστη στη χωρική εμπειρία έως τις προκλήσεις της Αθήνας και το μέλλον των νέων δημιουργών, ο διακεκριμένος αρχιτέκτονας μιλά με πάθος για την ουσία, τις ευκαιρίες και τις πληγές της σύγχρονης πόλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Φασιανός στο Svenskt Tenn: Πώς βρέθηκε ο Έλληνας ζωγράφος στο πιο exclusive Σκανδιναβικό brand;

Design / Πώς βρέθηκε ο Φασιανός στο πιο exclusive Σκανδιναβικό brand;

Μια αναπάντεχη πρόταση κατέληξε σε μια έκθεση στο Svenskt Tenn, τον «βασιλιά» του Σκανδιναβικού design, που τιμά τον σπουδαίο Έλληνα καλλιτέχνη. Εκεί, κάτω από την ίδια στέγη, τα έργα του συνομιλούν με αυτά του Γιόζεφ Φρανκ, υμνώντας τη χαρά της ζωής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Concrete Aesthetic: Γιατί βλέπουμε τόσο γκρι στην Αθήνα;

ADM 2025: The Urban Issue / Concrete Aesthetic: Γιατί βλέπουμε τόσο γκρι στην Αθήνα;

Το εμφανές σκυρόδεμα και οι γκρι τόνοι επανέρχονται στον αθηναϊκό αστικό ιστό, μεταφέροντας μαζί τους ένα φορτίο αισθητικής ιστορίας, κοινωνικών μετατοπίσεων και ψηφιακής επιρροής. Από τον μπρουταλισμό στην εποχή των hashtags, πότε η χρήση του γκρι είναι ζήτημα λειτουργίας, πότε συνήθειας και πότε συνειδητής εικόνας για το τι σημαίνει σύγχρονο;
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Μια «πράσινη» Αθήνα ως ερώτηση. Ας δούμε το κενό αλλιώς.

ADM 2025: The Urban Issue / Μια «πράσινη» Αθήνα ως ερώτηση. Ας δούμε το κενό αλλιώς.

Μπορούμε να δούμε την Αθήνα ως ένα δίκτυο με «πάρκα», συνεπή όμως απέναντι στη φύση και στην ουσία της πόλης; Πολύ περισσότερο από ένα βιβλίο, το «Για το “αττικό τοπίο” σήμερα» του Δημήτρη Φιλιππίδη είναι μια πηγή έμπνευσης που μας δίνει μια άλλη οπτική για την πόλη και το πράσινό της.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Συνθετική ακρίβεια και χωρική ενσωμάτωση στο αστικό τοπίο

ADM 2025: The Urban Issue / Συνθετική ακρίβεια και χωρική ενσωμάτωση στο αστικό τοπίο

Με σεβασμό στον χαρακτήρα του κάθε τόπου και μακριά από την τυποποίηση, το γραφείο gnb architects προτείνει συνθέσεις που ισορροπούν ανάμεσα στη μορφολογική καθαρότητα, τη λειτουργική πληρότητα και την κατασκευαστική ακρίβεια. Η διαρκής αναζήτηση για μια νέα, αυθεντική αφήγηση καθιστά το έργο τους σύγχρονο και βαθιά συνδεδεμένο με τον άνθρωπο και το περιβάλλον.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR