Βίντεο του 1995 ίσως αποκαλύπτει την πραγματική ταυτότητα του Banksy

Βίντεο του 1995 ίσως αποκαλύπτει την πραγματική ταυτότητα του Banksy Facebook Twitter
Kάποιοι επιμένουν ότι ο Banksy είναι γυναίκα ή ότι πρόκειται για ολόκληρη ομάδα καλλιτεχνών που κρύβεται πίσω από αυτό το ψευδώνυμο και ενεργεί κρυφά και συλλογικά.
0

Εδώ και χρόνια η κοινή γνώμη και ο κόσμος της street art κάνει εικασίες και προσπαθεί να μαντέψει το αληθινό πρόσωπο πίσω από την καλλιτεχνική υπογραφή του ευρηματικού και ταλαντούχου Banksy, την πραγματική ταυτότητα του καλλιτέχνη που άλλαξε την street art. Ακόμη και η επιστήμη με όλες τις βοήθειες της σύγχρονης τεχνολογίας αναμείχθηκε στην αναζήτηση του άντρα πίσω από τις εντυπωσιακές τοιχογραφίες, χρησιμοποιώντας ακόμη και τεχνικές καταγραφής φωνής, όπως αυτές που χρησιμοποιεί η αστυνομία για να εντοπίσει κατά συρροή δολοφόνους... 

Άλλοι, πάλι, επιμένουν ότι ο Banksy είναι γυναίκα ή ότι πρόκειται για ολόκληρη ομάδα καλλιτεχνών που κρύβεται πίσω από αυτό το ψευδώνυμο και ενεργεί κρυφά και συλλογικά. Σε όλη αυτή τη σεναριολογία, ίσως μπει ένα τέλος, λόγω ενός παλιού βίντεο που ήρθε πρόσφατα στο φως και πρακτικά αποτελεί τη μία και μοναδική συνέντευξη που παραχώρησε ποτέ ο Banksy σε τηλεοπτικό δίκτυο. Πρόκειται για ένα 4λεπτο clip από την εκπομπή «Άνθρωποι στις Σκιές» του Channel 4, χρονολογίας 1995: σ' αυτό ένας άντρας με σκουρόχρωμα μαλλιά και γυαλιά, μιλά για τη δουλειά του στους τοίχους των δρόμων, πάντα υπό καθεστώς ψευδωνυμίας και πάντα στη σκιά. 

Παρά το γεγονός ότι η εικόνα είναι θολή και τα χαρακτηριστικά του αινιγματικού καλλιτέχνη δεν αποτυπώνονται ευκρινώς στην κάμερα, κάποιοι πλέον πιστεύουν ότι βρίσκονται πολύ κοντά στο να ανακαλύψουν ποιος κρύβεται πίσω από την πανέμορφη street art που μέσα στα χρόνια ενέπνευσε δεκάδες νέους καλλιτέχνες. 

«Η πιο όμορφη ώρα είναι όταν γυρίζεις πια στο σπίτι, αφού έχεις τελειώσει αυτό που έκανες και τους έχει γ..μήσει όλους. Και έχεις ξεφύγει απ' όλους, κάνοντας ακριβώς αυτό που ήθελες να κάνεις. Είναι υπέροχη αίσθηση. Φαντάζομαι ότι γι' αυτό το κάνω».

«Οι βραδινές ώρες κουβαλούν μια διαφορετική ενέργεια στην πόλη. Και είναι κάτι που αγαπώ: αυτή η ησυχία των μεγαλουπόλεων, τότε που είσαι ο μόνος που βρίσκεται έξω, που νιώθεις ότι μπορείς να ξεφύγεις ακόμη κι από έγκλημα», ακούγεται να λέει ο άντρας που μιλά στο αρχειακό βίντεο του τηλεοπτικού δικτύου.  Στο ίδιο αυτό clip καταγράφεται ο καλλιτέχνης εν δράσει, την ώρα που δουλεύει με τα stencils και τα σπρέι του σε ένα νέο έργο, ενώ οι εικασίες ότι πρόκειται για τον νεαρό τότε Banksy φουντώνουν, όταν η κάμερα κάνει γκρο πλαν σε ένα από τα πιο διάσημα έργα του, τον "Flower Bomber".

«Κάθε φορά που βλέπω έναν τοίχο που δεν έχω ζωγραφίσει, με καταλαμβάνει μια αίσθηση γκρίνιας που δεν το 'χω κάνει ακόμη», ακούγεται να λέει, ενώ αναφερόμενος στο ότι θεωρείται (ήδη από τότε!) ένας από τους μεγαλύτερους παίκτες της street art, εκείνος σχολιάζει κάπως δηκτικά: «Αποφάσισα ότι δεν θέλω ποτέ να κάνω μια έκθεση με έργα μου. Ήρθαν άνθρωποι της Saatchi να με βρουν και μάλιστα προσφέροντας μου πολλά χρήματα και τους είπα να πάνε να γ..ηθούν. Δεν ζωγραφίζω για τα λεφτά. Δεν ζωγραφίζω για κανέναν. Δεν ζωγραφίζω για τους κριτικούς». 

Αποκαλύπτει μάλιστα τον τρόπο με τον οποίο κατά τη διάρκεια όλων αυτών των ετών κατάφερνε να ξεφεύγει από τα μπλόκα της αστυνομίας, παριστάνοντας ή τον τσαντισμένο μέθυσο ενός μπαρ κάπου κοντά στο σημείο που ζωγράφιζε ή κάποιον περιθωριακό που απλώς κάνει εμετό σε μια γωνιά του δρόμου... Όπως ήταν φυσικό, αμέσως μετά την εκ νέου δημοσιότητα που πήρε το βίντεο, επανήλθαν οι συζητήσεις που υποστηρίζουν ότι αυτός που μιλάει στην κάμερα είναι ο καλλιτέχνης Robin Gunningham.

Ο Gunningham μεγάλωσε στο Μπρίστολκαι είχε ήδη αναπτύξει τεχνική στη δημιουργία γκραφίτι, πριν ακόμη μετακομίσει στο Λονδίνο το 2000, περίπου την ίδια περίοδο που ο Banksy ξεκινούσε την πρώτη ανεπίσημη έκθεση του στο τούνελ του Shoreditch. Την ίδια στιγμή, άλλοι επιμένουν ότι η φιγούρα του άντρα που μιλά στην κάμερα μπορεί κάλλιστα να είναι και ο Robert Del Naja των Massive Attack, ο οποίος ωστόσο ήδη από τον Σεπτέμβριο διαψεύδει ότι είναι αυτός που κρύβεται πίσω από το καλλιτεχνικό ψευδώνυμο Banksy. Σε κάθε περίπτωση, όπως χαρακτηριστικά γράφεται στα social media και στα sites, είτε αποκαλυφθεί η πραγματική ταυτότητα του καλλιτέχνη, είτε όχι, είναι ωραίο μια παλιά καταγραφή να φανερώνει τον τρόπο, με τον οποίο δουλεύει το μυαλό του συγκεκριμένου ανθρώπου μπροστά σε έναν κενό τοίχο.  

«Η πιο όμορφη ώρα είναι όταν γυρίζεις πια στο σπίτι, αφού έχεις τελειώσει αυτό που έκανες και τους έχει γ..μήσει όλους. Και έχεις ξεφύγει απ' όλους, κάνοντας ακριβώς αυτό που ήθελες να κάνεις. Είναι υπέροχη αίσθηση. Φαντάζομαι ότι γι' αυτό το κάνω», ακούγεται προς το τέλος του βίντεο, ενθουσιάζοντας τους πιστούς ακολούθους του στην street art, όλα αυτά τα χρόνια.

Με πληροφορίες από το Dazed 

Design
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το σύγχρονο design γίνεται πιο προσωπικό και all inclusive από ποτέ

ADM 2025: The Urban Issue / Το σύγχρονο design γίνεται πιο προσωπικό και all inclusive από ποτέ

Ιδέες που ζυμώνονταν αργά εδώ και μερικά χρόνια στον χώρο της εσωτερικής διακόσμησης ωρίμασαν και μας αποκαλύφθηκαν στις αρχές του 2025, ως οδηγός για τους χώρους στους οποίους θα κατοικήσουμε στο μέλλον.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Οbjects of Common Interest: «Θέλουμε να σου κεντρίσουμε το ενδιαφέρον και να κινητοποιήσουμε ένα συναίσθημα»

ADM 2025: The Urban Issue / Κίνηση, ελευθερία, ρευστή ταυτότητα: Το design των Οbjects of Common Interest

Οι αρχιτέκτονες και σχεδιαστές Ελένη Πεταλωτή και Λεωνίδας Τραμπούκης τρέχουν ένα από τα πιο design studios της Ελλάδας. Πώς σκέφτονται και πώς σχεδιάζουν τα φημισμένα projects τους, όπως την εγκατάσταση εικαστικού φωτισμού που λατρεύουμε στην είσοδο της Πειραιώς 260;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ανδρέας Κούρκουλας: «Η μεγάλη απειλή είναι να γίνει η πόλη ένα μεγάλο ξενοδοχείο»

ADM 2025: The Urban Issue / Ανδρέας Κούρκουλας: «Η μεγάλη απειλή είναι να γίνει η πόλη ένα μεγάλο ξενοδοχείο»

Γεννήθηκε στο Χαλάνδρι, ζει στον Λυκαβηττό. Από την απόρριψη του κατεστημένου και την πίστη στη χωρική εμπειρία έως τις προκλήσεις της Αθήνας και το μέλλον των νέων δημιουργών, ο διακεκριμένος αρχιτέκτονας μιλά με πάθος για την ουσία, τις ευκαιρίες και τις πληγές της σύγχρονης πόλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Φασιανός στο Svenskt Tenn: Πώς βρέθηκε ο Έλληνας ζωγράφος στο πιο exclusive Σκανδιναβικό brand;

Design / Πώς βρέθηκε ο Φασιανός στο πιο exclusive Σκανδιναβικό brand;

Μια αναπάντεχη πρόταση κατέληξε σε μια έκθεση στο Svenskt Tenn, τον «βασιλιά» του Σκανδιναβικού design, που τιμά τον σπουδαίο Έλληνα καλλιτέχνη. Εκεί, κάτω από την ίδια στέγη, τα έργα του συνομιλούν με αυτά του Γιόζεφ Φρανκ, υμνώντας τη χαρά της ζωής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Concrete Aesthetic: Γιατί βλέπουμε τόσο γκρι στην Αθήνα;

ADM 2025: The Urban Issue / Concrete Aesthetic: Γιατί βλέπουμε τόσο γκρι στην Αθήνα;

Το εμφανές σκυρόδεμα και οι γκρι τόνοι επανέρχονται στον αθηναϊκό αστικό ιστό, μεταφέροντας μαζί τους ένα φορτίο αισθητικής ιστορίας, κοινωνικών μετατοπίσεων και ψηφιακής επιρροής. Από τον μπρουταλισμό στην εποχή των hashtags, πότε η χρήση του γκρι είναι ζήτημα λειτουργίας, πότε συνήθειας και πότε συνειδητής εικόνας για το τι σημαίνει σύγχρονο;
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Μια «πράσινη» Αθήνα ως ερώτηση. Ας δούμε το κενό αλλιώς.

ADM 2025: The Urban Issue / Μια «πράσινη» Αθήνα ως ερώτηση. Ας δούμε το κενό αλλιώς.

Μπορούμε να δούμε την Αθήνα ως ένα δίκτυο με «πάρκα», συνεπή όμως απέναντι στη φύση και στην ουσία της πόλης; Πολύ περισσότερο από ένα βιβλίο, το «Για το “αττικό τοπίο” σήμερα» του Δημήτρη Φιλιππίδη είναι μια πηγή έμπνευσης που μας δίνει μια άλλη οπτική για την πόλη και το πράσινό της.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Συνθετική ακρίβεια και χωρική ενσωμάτωση στο αστικό τοπίο

ADM 2025: The Urban Issue / Συνθετική ακρίβεια και χωρική ενσωμάτωση στο αστικό τοπίο

Με σεβασμό στον χαρακτήρα του κάθε τόπου και μακριά από την τυποποίηση, το γραφείο gnb architects προτείνει συνθέσεις που ισορροπούν ανάμεσα στη μορφολογική καθαρότητα, τη λειτουργική πληρότητα και την κατασκευαστική ακρίβεια. Η διαρκής αναζήτηση για μια νέα, αυθεντική αφήγηση καθιστά το έργο τους σύγχρονο και βαθιά συνδεδεμένο με τον άνθρωπο και το περιβάλλον.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR
«Η Σταδίου χρειάζεται την αναγέννηση»

ADM 2025: The Urban Issue / «Η Σταδίου χρειάζεται την αναγέννηση»

Καθώς η Στοά Αρσακείου αναδύεται ξανά μετά από χρόνια εγκατάλειψης, ο Θωμάς Αμαργιανός, principal architect του γραφείου BETAPLAN, εξηγεί πώς εντάσσεται αυτό το έργο αποκατάστασης σε μια ευρύτερη συζήτηση για το μέλλον του ιστορικού κέντρου της πόλης.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ