The Trip to Greece: Βλέποντας απ' την καραντίνα την Ελλάδα ως ένα μαγικό άβατο

The Trip to Greece: Βλέποντας απ' την καραντίνα την Ελλάδα ως ένα μαγικό άβατο Facebook Twitter
The Trip to Greece: Ο Στιβ Κούγκαν και ο Ρομπ Μπράιντον στην Ύδρα
0

Στη χώρα μας έμελλε να καταλήξει αυτή η θαυμαστή ακολουθία ταξιδιωτικών περιηγήσεων (που αρχικά προβάλλονται ως μίνι σειρές στη βρετανική τηλεόραση, πριν παρουσιαστούν σε μορφή ταινίας στον υπόλοιπο πλανήτη) με πρωταγωνιστές δύο υπέροχους Βρετανούς κωμικούς ηθοποιούς που υποδύονται –σχεδόν– τον εαυτό τους. Το «The Trip to Greece» είναι ο τέταρτος και τελευταίος μάλλον σταθμός του ταξιδιού που ξεκίνησε πριν από δέκα χρόνια από τη βορειοδυτική Αγγλία και τη Lake District για να ανοιχτεί στη συνέχεια προς τη Μεσόγειο, πρώτα στην Ιταλία, μετά στην Ισπανία και τώρα (το περασμένο καλοκαίρι δηλαδή, που έγιναν τα γυρίσματα) στην Ελλάδα, καλύπτοντας μάλιστα γεωγραφικά ένα μεγάλο κομμάτι από το τεράστιο εύρος τουριστικών προορισμών που διαθέτουμε, ασχέτως του αν αυτόν τον καιρό ούτε με κιάλια δεν μπορούμε να τους προσεγγίσουμε.

Δεν πρόκειται ούτε για ντοκιμαντέρ ακριβώς, ούτε για μυθοπλασία, ούτε για γαστριμαργικό πορνό, παρά το όργιο καλοφαγίας που συμβαίνει σε κάθε στάση του ταξιδιού. Πιο πολύ η ιδιαίτερη περίπτωση του «The Trip» έχει να κάνει με την παρέα δύο μεσήλικων ανδρών σε ιδανικά σκηνικά, τα οποία όμως δεν είναι αρκετά ισχυρά για να εμποδίσουν (ίσως ενισχύουν κιόλας) τις ανασφάλειες, τα συμπλέγματα και την υπαρξιακή κρίση που εκδηλώνουν με απολαυστικό τρόπο προς δική μας τέρψη (και παραδειγματισμό;).

«Δεν είχα συνειδητοποιήσει ότι η Ελλάδα είναι τόσο μεγάλη» λέει σε κάποια στιγμή του ταξιδιού ο Ρομπ Μπράιντον. Αυτό ακριβώς σκεφτόμουν κι εγώ βλέποντας όλα αυτά τα μέρη που μοιάζουν μακρινά και άβατα αυτές τις μέρες.

Ο Ρομπ Μπράιντoν και ο (πιο γνωστός στο διεθνές κοινό αλλά και πιο «έγκυρος» ως ηθοποιός, όπως δεν κουράζεται να σημειώνει εμφατικά στη σειρά, αναφέροντας διαρκώς και εκτός πλαισίου τα βραβεία BAFTA που έχει κερδίσει) Στιβ Κούγκαν υποτίθεται ότι ξεκινάνε κάθε ταξίδι ως «ειδικοί ταξιδιωτικοί απεσταλμένοι του "Observer"» για να καταγράψουν μετά την εμπειρία τους από τα μαγικά μέρη, τα ειδυλλιακά ξενοδοχεία και καταλύματα, τα εστιατόρια με το φοβερό φαγητό.

The Trip to Greece: Βλέποντας απ' την καραντίνα την Ελλάδα ως ένα μαγικό άβατο Facebook Twitter
Ο Ρομπ Μπράιντoν και ο πιο γνωστός στο διεθνές κοινό Στιβ Κούγκαν υποτίθεται ότι ξεκινάνε κάθε ταξίδι ως «ειδικοί ταξιδιωτικοί απεσταλμένοι του "Observer"».

Στην πορεία βεβαίως συμβαίνουν διάφορα απρόοπτα (πραγματικά και μη), καθώς οι δύο ήρωές μας επιδίδονται σε διάφορες γραφικότητες που χαρακτηρίζουν έναν Βρετανό τουρίστα της μεσαίας τάξης, ακόμα και όταν στο μυαλό του δεν είναι τουρίστας αλλά περιηγητής παλαιάς κοπής με συνείδηση της κουλτούρας και της ιστορίας του τόπου που επισκέπτεται. Οδηγούν, τρώνε, ξεκουράζονται, τρώνε, διαπληκτίζονται (αυτο)σαρκαστικά, τρώνε, διασκεδάζουν, μιζεριάζουν (στον παράδεισο), αλλά κυρίως ανταγωνίζονται ποιος από τους δύο θα κάνει την καλύτερη μίμηση (αμφότεροι είναι απολαυστικοί μετρ του είδους) του Μπράντο, του Σον Κόνερι, του Μάικλ Κέιν, του Πατσίνο και πλήθους άλλων διάσημων με τέτοιο πάθος και τέτοια έντονη προσήλωση, που αν δεν ήταν και οι ίδιοι διάσημοι και δεν υπήρχε το γύρισμα στη μέση, σίγουρα θα τους είχαν διώξει από τα εστιατόρια στα οποία εμφανίζονται, χαλώντας τον κόσμο με το αμίμητο νταραβέρι τους.

Είναι εξαιρετικά εμπνευσμένη η συνταγή που έχει βρει ο πάντα άξιος και δημιουργικός σε μια ευρύτατη γκάμα κινηματογραφικών ειδών Μάικλ Γουίντερμποτομ, αξιοποιώντας τα μαγευτικά σκηνικά και τις προσωπικότητες των δύο πρωταγωνιστών, για να στήσει ένα προϊόν που λειτουργεί εδώ και μια δεκαετία πλέον όχι μόνο ως εναλλακτικός τουριστικός οδηγός ελεύθερου ύφους και κινηματογραφικής αφήγησης, αλλά και ως μοναδικά χαλαρωτικό θέαμα, γεμάτο χιούμορ, συχνά γλυκόπικρο, αλλά συχνότερα σπαρταριστό στις ασυνάρτητες αναφορές του, μαζί με μια μικρή δόση μελαγχολίας, που υφέρπει έτσι κι αλλιώς σε όλα τα ταξίδια, ειδικά προς τη λήξη τους.

Το «Ταξίδι στην Ελλάδα» ξεκινά από την αρχαία Τροία, δηλαδή από τη σημερινή Τουρκία, και την ειρωνεία του γεγονότος αυτού σημειώνουν και οι δύο πρωταγωνιστές στο πρώτο κεφάλαιο που έχει τίτλο «Από την Τροία στη Λέσβο» (υποτίθεται ότι η πορεία του ταξιδιού θα ακολουθούσε τη διαδρομή επιστροφής του Οδυσσέα στην Ιθάκη). Φτάνοντας στη Λέσβο, περνάνε και από το κολαστήριο της Μόριας, όπου δέχονται ένα έντονο σοκ, συνεχίζουν όμως αναγκαστικά με προορισμό πιο ανέμελα και τουριστικά μέρη, απαγγέλλοντας τσιτάτα από την «Ποιητική» του Αριστοτέλη.

The Trip to Greece: Βλέποντας απ' την καραντίνα την Ελλάδα ως ένα μαγικό άβατο Facebook Twitter
Με ιδιαίτερη συγκίνηση –και μπόλικο μαζοχισμό– παρακολούθησα όλο σχεδόν το «The Trip to Greece» όπως προβλήθηκε υπό τη μορφή επεισοδίων στο βρετανικό Sky. © Hellenic Film Commission

Στη συνέχεια κατευθύνονται «από την Καβάλα στο Πήλιο» και μετά «από το Πήλιο στην Αθήνα» με στάση στους Δελφούς, όπου ακούγεται και η ατάκα: «ο ομφαλός της γης μοιάζει μάλλον με αιδοίο μορφολογικά». Η «Αθήνα» είναι βασικά το εστιατόριο Βαρούλκο και η περιοχή γύρω από τον Παρθενώνα, όπου σε κάποιο σημείο οι δύο ηθοποιοί αναπαριστούν τον θάνατο του Σωκράτη. Η διασκέδαση ξεκινά ουσιαστικά «από την Αθήνα στην Ύδρα» (με φόντο τα Μιαούλεια και το πνεύμα του Κοέν), με ενδιάμεση στάση στην Επίδαυρο, και κορυφώνεται «από την Ύδρα στη Μάνη». Το τελευταίο κεφάλαιο έχει τίτλο «Από τη Μάνη στην Ιθάκη», μόνο ένας εκ των δύο όμως θα καταφέρει τελικά να φτάσει στο νησί του Οδυσσέα.

Το τελευταίο αυτό κεφάλαιο επιφυλάσσει και κάποια δραματουργικά απρόοπτα όσον αφορά τους κεντρικούς χαρακτήρες, ενώ εμφανίζεται ξανά, μετά τη Μόρια στην αρχή του ταξιδιού, η εικόνα των προσφύγων, στην Πάτρα αυτήν τη φορά. Εντελώς απρόσμενα, και με ιδιαίτερη συγκίνηση, είδα να εμφανίζεται και η Σάμη (Κεφαλληνίας), πατρίδα της μάνας μου και μόνιμο πεδίο των παιδικών και εφηβικών μου διακοπών, πολλά χρόνια αφότου δοξάστηκε ως σκηνικό του «Μαντολίνου του λοχαγού Κορέλι».

 

Με ιδιαίτερη συγκίνηση όμως –και μπόλικο μαζοχισμό– παρακολούθησα όλο σχεδόν το «The Trip to Greece» όπως προβλήθηκε υπό τη μορφή επεισοδίων στο βρετανικό Sky, πριν βγει (προσεχώς) στα σινεμά του πλανήτη ως ταινία. Ήταν σαν να βλέπεις οικείους πλην απαγορευμένους –όχι πλέον λόγω κόστους αλλά λόγω καραντίνας– παραδείσους που ένας Θεός ξέρει πότε και υπό ποιες συνθήκες θα μπορέσεις να επισκεφτείς ξανά.

«Δεν είχα συνειδητοποιήσει ότι η Ελλάδα είναι τόσο μεγάλη» λέει σε κάποια στιγμή του ταξιδιού ο Ρομπ Μπράιντον. Αυτό ακριβώς σκεφτόμουν κι εγώ βλέποντας όλα αυτά τα μέρη που μοιάζουν μακρινά και άβατα αυτές τις μέρες. Θα μου πεις, τα περισσότερα από τα ξενοδοχεία και τα εστιατόρια που παρουσιάζονται «άβατα» ήταν και πριν για τους πολλούς. Ναι, αλλά όχι τα ίδια τα μέρη που σε άλλες εποχές θα κοσμούσαν τη λίστα με τους ιδανικούς μας προορισμούς για το Πάσχα, τώρα όμως τα παρακολουθούμε απλώς να περνάνε από μπροστά μας στην οθόνη, σ' αυτή την κινηματογραφική παραγωγή που γυρίστηκε το τόσο μακρινό, περσινό καλοκαίρι.

 
Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

The Review / «Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Γιάννης Καντέα-Παπαδόπουλος, κριτικός στο Αθηνόραμα, αναλύουν τη νέα ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ, που μόλις κυκλοφόρησε στις αίθουσες και τρομάζει τους Αμερικανούς θεατές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου μιλούν για την αγαπημένη εκπομπή των booklovers

Οθόνες / «Βιβλιοβούλιο»: Μια διόλου σοβαροφανής τηλεοπτική εκπομπή για το βιβλίο

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου ήταν κάποτε «ανταγωνιστές». Και πια κάνουν μαζί την αγαπημένη εκπομπή των βιβλιόφιλων, τη μοναδική που υπάρχει για το βιβλίο στην ελληνική τηλεόραση, που επικεντρώνεται στη σύγχρονη εκδοτική παραγωγή και έχει καταφέρει να είναι ευχάριστη και ενημερωτική.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μην ανοίγεις την πόρτα

Οθόνες / «Μην ανοίγεις την πόρτα»: Το χειροποίητο αλλά καθόλου ερασιτεχνικό θρίλερ των Unboxholics

Η πρώτη τους ταινία είναι λογικό να αποτελεί τη συνισταμένη των επιρροών τους αλλά και τόσο παρήγορο να συνορεύει με ένα λιντσικό σύμπαν ψυχολογικού θρίλερ, αντί να αναπαράγει απότομες τρομάρες και δωρεάν ανατριχίλες. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία  στη μνήμη

Daily / The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία στη μνήμη

Σατιρικό δράμα και περιπέτεια κατασκοπίας συγχρόνως, η νέα φιλόδοξη σειρά του HBO διαθέτει, ανάμεσα στα άλλα σημαντικά της ατού, τον Παρκ Τσαν-γουκ στη σκηνοθεσία και τον Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ σε τέσσερις διαφορετικούς ρόλους.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι; 

Βιβλίο / Τελικά, είναι γκέι ο Τομ Ρίπλεϊ;

Το ερώτημα έχει τη σημασία του. Η δολοφονία του Ντίκι Γκρίνλιφ από τον Ρίπλεϊ, η πιο συγκλονιστική από τις πολλές δολοφονίες που διαπράττει σε βάθος χρόνου ο χαρακτήρας, είναι και η πιο περίπλοκη επειδή είναι συνυφασμένη με τη σεξουαλικότητά του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Pulp Fiction / Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Ο Κόπολα πούλησε τα φημισμένα αμπέλια του και σκάρωσε ένα από τα ακριβότερα στοιχήματα στην ιστορία του σινεμά. Όμως, το Φεστιβάλ Καννών των auteurs και των κινηματογραφιστών αιχμής έχει τόση ανάγκη τους καταξιωμένους δημιουργούς μιας αλλοτινής εποχής;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιώργος Αρβανίτης: «Έλεγα "είμαι καλύτερος" και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Οι Αθηναίοι / Γιώργος Αρβανίτης: «Πείσμωνα για να γίνω ο καλύτερος και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Από μια νιότη γεμάτη αντιξοότητες, ο τροχός για εκείνον γύρισε, η ζωή του στράφηκε στο φως και έγινε βιβλίο. Η Ευρώπη τον ανακάλυψε από τις ταινίες του Αγγελόπουλου, στις ιστορίες του πρωταγωνιστούν ο Φίνος, ο Μαστρογιάνι και ο Κουροσάβα. Ο πολυβραβευμένος διευθυντής φωτογραφίας που ήταν «πάντα την κατάλληλη στιγμή στο κατάλληλο μέρος» είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Εμφύλιος πόλεμος

Οθόνες / «Εμφύλιος πόλεμος»: Μυθοπλαστική εικασία ή ρεαλιστικό σενάριο;

Με μια φιλμογραφία γεμάτη ζόμπι, κλώνους και αποκυήματα φαντασίας, αυτή είναι η λιγότερο αλληγορική ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ που επιλέγει να μην εξηγήσει τις αιτίες του διχασμού, επιμένει σε μια πολιτική ασάφεια και δεν κατονομάζει τον Τραμπ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Baby Reindeer: Ποτέ η φράση “sent from my iPhone” δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Daily / Baby Reindeer: Ποτέ η φράση «sent from my iPhone» δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Ισορροπώντας ανάμεσα στο θρίλερ, το κοινωνικό δράμα και τη μαύρη κωμωδία, η αυτοβιογραφική σειρά του Netflix αφηγείται με συνταρακτικό τρόπο μια αληθινή ιστορία κακοποίησης, μαζοχισμού και τραύματος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Οθόνες / Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Το laugh track στις κωμικές σειρές αντιπροσώπευε την ψευδαίσθηση μιας κοινότητας, αλλά τώρα ακόμη κι αυτή η ψευδαίσθηση έχει χάσει τη λάμψη της. Καμία σειρά με γέλιο-κονσέρβα δεν έχει κερδίσει το βραβείο Emmy καλύτερης κωμωδίας εδώ και σχεδόν 20 χρόνια.
THE LIFO TEAM
Σάκης Καρπάς: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Οθόνες / Unboxholics: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Καθώς το «Μην ανοίγεις την πόρτα», το σκηνοθετικό ντεμπούτο των Unboxholics, ετοιμάζεται να βγει στις αίθουσες, ο Σάκης Καρπάς μας μιλά για το δάσος και άλλα πράγματα που τους τρομάζουν, για αγαπημένες ταινίες και games τρόμου, αλλά και για την άδικη δαιμονοποίηση των gamers.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των 90s;

Pulp Fiction / Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των '90s;

Είναι η δεκαετία του '90 η καλύτερη όλων στο σινεμά; Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος συζητά με την κριτικό και αρθρογράφο της LiFO Ειρήνη Γιαννάκη για τη δεκαετία που ξεκίνησε με το «Pretty Woman», το «Goodfellas», το «Χορεύοντας με τους λύκους» και το «Μόνος στο σπίτι» και έκλεισε με τα «Μάτια ερμητικά κλειστά», την «Έκτη αίσθηση», το «Matrix» και το «Fight Club».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Ghostwatch»: H ταινία τρόμου που προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό

Οθόνες / «Ghostwatch»: Γιατί αυτή η ταινία τρόμου προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό το 1992;

H κυκλοφορία του «Late Night with the Devil» στους κινηματογράφους ξαναφέρνει στην επικαιρότητα μια πρωτοποριακή και πέρα για πέρα ανατριχιαστική δημιουργία του BBC, που προκάλεσε πανικό και ακραίες αντιδράσεις στη Βρετανία το 1992, οδηγώντας έναν νεαρό τηλεθεατή στην αυτοκτονία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Πάτρικ Τατόπουλος: Ο designer που σχεδίασε το Μπάτμομπιλ, τον Γκοτζίλα και έναν δονητή για το «Seven»

Οθόνες / Πάτρικ Τατόπουλος: Ο designer που σχεδίασε το Μπάτμομπιλ, τον Γκοτζίλα και έναν δονητή για το «Seven»

Ο διάσημος Ελληνογάλλος σκηνογράφος του Χόλιγουντ μιλά στη LiFO για την τέχνη του, για το «Independence Day», το «Dark City», το «Poor Things» και την «Barbie», και για τότε που ο Φίντσερ του ζήτησε να του σχεδιάσει έναν δονητή.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Back to Black»: Aξίζει η κινηματογραφική βιογραφία της Έιμι Γουάινχαουζ

The Review / «Back to Black»: Είναι η ταινία για την Έιμι Γουάινχαουζ αντάξια του μύθου της;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Άκης Καπράνος είδαν την ταινία της Σαμ Τέιλορ-Τζόνσον μέχρι τέλους, επιβίωσαν και βρέθηκαν στο στούντιο της LiFO για να συζητήσουν για την εμπειρία τους και για τα στοιχεία που κάνουν καλή μια κινηματογραφική μουσική βιογραφία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ