Τρεις ερωτήσεις μας στον Λάσλο Νέμες, δημιουργό της ταινίας-σοκ του φεστιβάλ Καννών, Ο Γιός του Σαούλ

Τρεις ερωτήσεις μας στον Λάσλο Νέμες, δημιουργό της ταινίας-σοκ του φεστιβάλ Καννών, Ο Γιός του Σαούλ Facebook Twitter
0

Ο Ούγγρος δημιουργός της ταινίας-σοκ του φεστιβάλ Καννών, Ο Γιός του Σαούλ, απαντά σε ερωτήσεις σχετικά με το στιλ της ταινίας του, το χαρακτηριστικό σταυρό στο ένδυμα του Σαούλ, και τη συμπεριφορά των sonderkommandos, της ειδικής ομάδας εργατών στα στρατόπεδα συγκέντρωσης.


Πως κινηματογραφήσατε την ταινία;

Ο οπερατέρ Matyas Erdily, o σχεδιαστής παραγωγής Lazlo Rajk κι εγώ συμφωνήσαμε πριν το γύρισμα να μείνουμε πιστοί σε κάτι σαν δόγμα: «η ταινία δεν πρέπει να μοιάζει ωραία», «δεν πρέπει να γοητεύσει», «δεν θα κάνουμε ταινία τρόμου», «μένοντας με τον Σαούλ σημαίνει ότι δεν πάμε πέρα από το πεδίο της όρασης, της ακοής και της παρουσίας του», «η κάμερα είναι ο σύντροφός του, μένει μαζί του σε όλη αυτή την κόλαση». Επίσης θέλαμε να χρησιμοποιήσουμε παραδοσιακό φίλμ 35mm και φωτοχημική επεξεργασία σε κάθε στάδιο. Ήταν ο μόνος τρόπος να διατηρήσουμε κάποια αστάθεια στις εικόνες και έτσι να κινηματογραφίσουμε οργανικά αυτόν τον κόσμο. Η πρόκληση ήταν να θίξουμε μια ευαίσθητη χορδή του κοινού, κάτι που δεν γίνεται ψηφιακά. Όλα αυτά απαιτούσαν μια διάχυτη, βιομηχανική και όσο απλούστερη γινεται τεχνική φωτισμού. Επίσης απαιτούσε κινηματογράφηση με τον ίδιο φακό 40mm, μια αναλογία περιορισμένης όψης και όχι έκταση η οποία διευρύνει το οπτικό πεδίο. Επρεπε να παραμένουμε συνέχεια στο επίπεδο του ματιού του πρωταγωνιστή.

Κάναμε πολύ δουλειά με την γλώσσα του σώματος. Οι κανόνες του στρατοπέδου και ότι απαιτείται για την επιβίωση επιβάλλουν πολύ συγκεκριμένες κινήσεις του σώματος.


Ο Σαούλ φοράει ένα χιτώνιο με κόκκινο σταυρό στην πλάτη.

Ναι, είναι στόχος. Τα SS το χρησιμοποιούσαν για να σκοτώνουν ευκολότερα όσους πήγαιναν να δραπετεύσουν. Για μας ήταν οπτικός στόχος για την κάμερα.

Τρεις ερωτήσεις μας στον Λάσλο Νέμες, δημιουργό της ταινίας-σοκ του φεστιβάλ Καννών, Ο Γιός του Σαούλ Facebook Twitter
Ο Γιός του Σαούλ


Στην πρώτη σκηνή της ταινίας όλα είναι θολά και ξαφνικά εμφανίζεται ένα πρόσωπο –του Σαούλ.

Εμφανίζεται από το πουθενά. Η πρώτη μου ταινία μικρού μήκους «Με λίγη υπομονή» αρχίζει επίσης έτσι. Το κοινό, που τον βλέπει να ξεπετιέται καταλαβαίνει αμέσως ότι είναι εκείνος, τον οποίο θα παρακολουθήσουν σε όλη την ταινία. Κάναμε πολύ δουλειά με την γλώσσα του σώματος. Οι κανόνες του στρατοπέδου και ότι απαιτείται για την επιβίωση επιβάλλουν πολύ συγκεκριμένες κινήσεις του σώματος. Πάντα να κοιτάς χαμηλά, ποτέ δεν κοιτάς ένα SS στα μάτια, να περπατάς με μικρά, κανονικά, γρήγορα βήματα, βγάλε το καπέλο του για να χαιρετήσεις και μη μιλάς ή αν πρέπει, να απαντάς καθαρά, στα γερμανικά.


Κατανοούμε γρήγορα ότι υπάρχουν κάποιες αντιφατικές δυναμικές στο στρατόπεδο: υποταγή στα SS, αλληλεγγύη μεταξύ των μελών της Sonderkommando, αλλά επίσης ένταση, ανταγωνισμός και προετοιμασία της αντίστασης.

Φυσικά υπάρχουν διάφορες στάσεις μέσα σε αυττήν την φρίκη, που κυμαίνονται από την παραίτηση μέχρι την αντίσταση και υπάρχουν διάφοροι τρόποι αντίστασης. Στην ταινία βλέπουμε μια απόπειρα εξέγερσης η οποία πραγματικά συνέβη το 1944, η μόνη ένοπλη εξέγερση στην ιστορία του Αουσβιτς. Όσο για τον Σαούλ διαλέγει μια άλλη μορφή εξέγερσης η οποία μπορεί να φάινεται άσχετη σε αυτό το πλαίσιο. Ακολουθώντας την προσωπική του αναζήτηση ταξιδεύει ανάμεσα σε διαφορετικές συμπεριφορές. Για να ανακτήσει το σώμα του αγοριού πηγαίνει στις αίθουσες νεκροψίας, όπου βρίσκει τους γιατρούς και τους ανατόμους. Ψάχνοντας για ραββίνο συναντιέται με άλλες ομάδες Sonderkommando και με καραβάνια Εβραίων που πηγαίνουν στον θάνατο. Τριγυρνώντας στο στρατόπεδο κάποια στιγμή οδηγείται στο ίδιο μονοπάτι με τα μέλη της αντίστασης. Όλα αυτά τα βλέπει αποσπασματικά και το κοινό επίσης πρέπει να προσπαθήσει να καταλάβει συναρμολογώντας τα κομμάτια. Κανείς δεν έχει όλα τα στοιχεία, όλοι έχουν κομμάτια με τα οποία προσπαθούν να φτιάξουν την εικόνα του Όλου.

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΕΠΕΞ Γιάννης Φάγκρας: «Το μικρόβιο της απληστίας μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Οθόνες / Γιάννης Φάγκρας: «Η απληστία μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Την ανθρώπινη απληστία με φόντο το προσφυγικό διαπραγματεύεται η ταινία «Μικρός Ανθρωποφάγος», μια «πανκ περιπέτεια», σύμφωνα με τον σκηνοθέτη της, που συμμετέχει στο φετινό 66ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Ντάνιελ Ντέι Λιούις ήθελε να γίνει στρατιώτης αλλά τελικά έμαθε να κατασκευάζει βιολιά

Pulp Fiction / Ντάνιελ Ντέι Λιούις, μάς έλειψες

Ο διάσημος ηθοποιός ήρθε στην Αθήνα και μας μίλησε αποκλειστικά για την επεισοδιακή πρώτη του επίσκεψη στην Ελλάδα, όταν ακόμη ήταν μακρυμάλλης έφηβος στα χρόνια της χούντας, και για την επάνοδό του στα πλατό μαζί με τον γιο του, Ρόναν, μαζί με τον οποίο έγραψε για πρώτη φορά σενάριο, για την ταινία «Ανεμώνη».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πριν από το break, ο Γιώργος Λάνθιμος τα λέει όλα

Οθόνες / Γιώργος Λάνθιμος: «Το θέμα είναι πώς ξαναβρίσκεις τη χαρά»

Παραδέχεται πως η δημιουργία ενός έργου τέχνης δεν είναι μια ανώδυνη διαδικασία. Και πως χρειάζεται ένα διάλειμμα. Πήρε στάση απέναντι σε όσα συμβαίνουν στη Γάζα γιατί «Αν είσαι άνθρωπος με οποιαδήποτε ενσυναίσθηση, δεν μπορείς να μη μιλήσεις». Λίγο πρίν την κυκλοφορία της ταινίας Βουγονία που σκηνοθετεί, ο Γιώργος Λάνθιμος μίλησε στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Οθόνες / Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Με αφορμή το αφιέρωμα που ετοίμασε το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για μία από τις σπουδαιότερες ηθοποιούς της εποχής μας, επιλέγουμε 10 ταινίες της, στις οποίες έχει αποτυπωθεί η τεράστια υποκριτική της δυναμική και η ικανότητά της να μεταμορφώνεται εσωτερικά με κάθε ρόλο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Οθόνες / Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Ένα μοναδικό μεγάλο αφιέρωμα στον σπουδαίο δημιουργό για ένα τριήμερο σε όλους τους χώρους της Στέγης, με προβολές των ταινιών του, ένα masterclass και μια συζήτησή του με την Αφροδίτη Παναγιωτάκου στην Κεντρική Σκηνή.
M. HULOT
Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι να παραμένεις καλός άνθρωπος»

Οθόνες / Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι η καλοσύνη»

Υπήρξε από τις πιο αναγνωρίσιμες διεθνώς τηλεοπτικές περσόνες, όντας ο κεντρικός παρουσιαστής του MTV. Σήμερα ο 66χρονος τηλεοπτικός παραγωγός, συγγραφέας και σεναριογράφος ζει πλέον μόνιμα στην Αθήνα, όμως ο έρωτας με την Ελλάδα κρατάει από πολύ παλιά. Ο Steve Blame αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Oι 10 Καλύτερες Ελληνικές Ταινίες των ‘20s μέχρι τώρα

Η λίστα / Oι 10 καλύτερες ελληνικές ταινίες των '20s μέχρι τώρα

Ποιες ελληνικές ταινίες της τρέχουσας δεκαετίας έχουν ξεχωρίσει μέχρι στιγμής; Ρωτήσαμε 20 κριτικούς κινηματογράφου, ανθρώπους του ευρύτερου κινηματογραφικού χώρου και αθεράπευτους σινεφίλ και σας παρουσιάζουμε το top 10 που προέκυψε μέσα από το συναρπαστικό, σύνθετο μωσαϊκό του σύγχρονου ελληνικού σινεμά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Η αλήθεια είναι πως δεν μπορώ να εξηγήσω απόλυτα γιατί επιστρέφω διαρκώς εκεί»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Επιστρέφοντας, μπορεί να πιάσουμε πάλι το νήμα»

Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος μας μιλά για το χωριό όπου γεννήθηκε, το Αρματολικό στη νότια Πίνδο, αλλά και για το νέο του ντοκιμαντέρ, «Τα τέρματα του Αυγούστου», που διαδραματίζεται εκεί.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Γιούλη Τσαγκαράκη: «Κάθε σπίτι έχει τον δικό του Νετανιάχου, τον δικό του Τραμπ»

Οθόνες / Γιούλη Τσαγκαράκη: Η θεία Σταματίνα από τις «Σέρρες» του Γιώργου Καπουτζίδη μιλά στη LifO

Η ταλαντούχα ηθοποιός με τον ρόλο της ίντερσεξ θείας έσπασε ταμπού και άνοιξε ξανά μια σειρά συζητήσεων για το φύλο, την LGBTQI+ κοινότητα, τα ανθρώπινα δικαιώματα. Πώς ετοιμάστηκε για το ρόλο; Πώς βλέπει τις αντιδράσεις;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Οθόνες / Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Από μια ρετροσπεκτίβα στην Ιζαμπέλ Ιπέρ μέχρι έναν πλήρη οδηγό του έργου του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και από το spotlight στον Μαρσέλ Πανιόλ μέχρι μια ανατρεπτική ματιά στην έννοια του plot twist, οι θεματικές ενότητες του φεστιβάλ διατηρούν αμείωτο το ενδιαφέρον μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Σινεμά / Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Η νέα ταινία της Ιζαμπέλ Ιπέρ, φιλμ που έρχονται από τις Κάννες, πρεμιέρες, οι μικρού μήκους του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και οι ελληνικές συμμετοχές των διαγωνιστικών τμημάτων είναι μερικοί από τους λόγους που θα μας στείλουν και φέτος στις αίθουσες του αγαπημένου κινηματογραφικού θεσμού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ