Τρεις ερωτήσεις μας στον Λάσλο Νέμες, δημιουργό της ταινίας-σοκ του φεστιβάλ Καννών, Ο Γιός του Σαούλ

Τρεις ερωτήσεις μας στον Λάσλο Νέμες, δημιουργό της ταινίας-σοκ του φεστιβάλ Καννών, Ο Γιός του Σαούλ Facebook Twitter
0

Ο Ούγγρος δημιουργός της ταινίας-σοκ του φεστιβάλ Καννών, Ο Γιός του Σαούλ, απαντά σε ερωτήσεις σχετικά με το στιλ της ταινίας του, το χαρακτηριστικό σταυρό στο ένδυμα του Σαούλ, και τη συμπεριφορά των sonderkommandos, της ειδικής ομάδας εργατών στα στρατόπεδα συγκέντρωσης.


Πως κινηματογραφήσατε την ταινία;

Ο οπερατέρ Matyas Erdily, o σχεδιαστής παραγωγής Lazlo Rajk κι εγώ συμφωνήσαμε πριν το γύρισμα να μείνουμε πιστοί σε κάτι σαν δόγμα: «η ταινία δεν πρέπει να μοιάζει ωραία», «δεν πρέπει να γοητεύσει», «δεν θα κάνουμε ταινία τρόμου», «μένοντας με τον Σαούλ σημαίνει ότι δεν πάμε πέρα από το πεδίο της όρασης, της ακοής και της παρουσίας του», «η κάμερα είναι ο σύντροφός του, μένει μαζί του σε όλη αυτή την κόλαση». Επίσης θέλαμε να χρησιμοποιήσουμε παραδοσιακό φίλμ 35mm και φωτοχημική επεξεργασία σε κάθε στάδιο. Ήταν ο μόνος τρόπος να διατηρήσουμε κάποια αστάθεια στις εικόνες και έτσι να κινηματογραφίσουμε οργανικά αυτόν τον κόσμο. Η πρόκληση ήταν να θίξουμε μια ευαίσθητη χορδή του κοινού, κάτι που δεν γίνεται ψηφιακά. Όλα αυτά απαιτούσαν μια διάχυτη, βιομηχανική και όσο απλούστερη γινεται τεχνική φωτισμού. Επίσης απαιτούσε κινηματογράφηση με τον ίδιο φακό 40mm, μια αναλογία περιορισμένης όψης και όχι έκταση η οποία διευρύνει το οπτικό πεδίο. Επρεπε να παραμένουμε συνέχεια στο επίπεδο του ματιού του πρωταγωνιστή.

Κάναμε πολύ δουλειά με την γλώσσα του σώματος. Οι κανόνες του στρατοπέδου και ότι απαιτείται για την επιβίωση επιβάλλουν πολύ συγκεκριμένες κινήσεις του σώματος.


Ο Σαούλ φοράει ένα χιτώνιο με κόκκινο σταυρό στην πλάτη.

Ναι, είναι στόχος. Τα SS το χρησιμοποιούσαν για να σκοτώνουν ευκολότερα όσους πήγαιναν να δραπετεύσουν. Για μας ήταν οπτικός στόχος για την κάμερα.

Τρεις ερωτήσεις μας στον Λάσλο Νέμες, δημιουργό της ταινίας-σοκ του φεστιβάλ Καννών, Ο Γιός του Σαούλ Facebook Twitter
Ο Γιός του Σαούλ


Στην πρώτη σκηνή της ταινίας όλα είναι θολά και ξαφνικά εμφανίζεται ένα πρόσωπο –του Σαούλ.

Εμφανίζεται από το πουθενά. Η πρώτη μου ταινία μικρού μήκους «Με λίγη υπομονή» αρχίζει επίσης έτσι. Το κοινό, που τον βλέπει να ξεπετιέται καταλαβαίνει αμέσως ότι είναι εκείνος, τον οποίο θα παρακολουθήσουν σε όλη την ταινία. Κάναμε πολύ δουλειά με την γλώσσα του σώματος. Οι κανόνες του στρατοπέδου και ότι απαιτείται για την επιβίωση επιβάλλουν πολύ συγκεκριμένες κινήσεις του σώματος. Πάντα να κοιτάς χαμηλά, ποτέ δεν κοιτάς ένα SS στα μάτια, να περπατάς με μικρά, κανονικά, γρήγορα βήματα, βγάλε το καπέλο του για να χαιρετήσεις και μη μιλάς ή αν πρέπει, να απαντάς καθαρά, στα γερμανικά.


Κατανοούμε γρήγορα ότι υπάρχουν κάποιες αντιφατικές δυναμικές στο στρατόπεδο: υποταγή στα SS, αλληλεγγύη μεταξύ των μελών της Sonderkommando, αλλά επίσης ένταση, ανταγωνισμός και προετοιμασία της αντίστασης.

Φυσικά υπάρχουν διάφορες στάσεις μέσα σε αυττήν την φρίκη, που κυμαίνονται από την παραίτηση μέχρι την αντίσταση και υπάρχουν διάφοροι τρόποι αντίστασης. Στην ταινία βλέπουμε μια απόπειρα εξέγερσης η οποία πραγματικά συνέβη το 1944, η μόνη ένοπλη εξέγερση στην ιστορία του Αουσβιτς. Όσο για τον Σαούλ διαλέγει μια άλλη μορφή εξέγερσης η οποία μπορεί να φάινεται άσχετη σε αυτό το πλαίσιο. Ακολουθώντας την προσωπική του αναζήτηση ταξιδεύει ανάμεσα σε διαφορετικές συμπεριφορές. Για να ανακτήσει το σώμα του αγοριού πηγαίνει στις αίθουσες νεκροψίας, όπου βρίσκει τους γιατρούς και τους ανατόμους. Ψάχνοντας για ραββίνο συναντιέται με άλλες ομάδες Sonderkommando και με καραβάνια Εβραίων που πηγαίνουν στον θάνατο. Τριγυρνώντας στο στρατόπεδο κάποια στιγμή οδηγείται στο ίδιο μονοπάτι με τα μέλη της αντίστασης. Όλα αυτά τα βλέπει αποσπασματικά και το κοινό επίσης πρέπει να προσπαθήσει να καταλάβει συναρμολογώντας τα κομμάτια. Κανείς δεν έχει όλα τα στοιχεία, όλοι έχουν κομμάτια με τα οποία προσπαθούν να φτιάξουν την εικόνα του Όλου.

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζόυς Ευείδη

Οι Αθηναίοι / Τζόυς Ευείδη: «Φαίνομαι πολύ κουλ; Μπα, ρόλος είναι»

Αν της είχαν κάνει στο θέατρο όσες επαγγελματικές προτάσεις είχε ως σερβιτόρα, θα ήταν η Βουγιουκλάκη – όπως λέει. Κι αν και συχνά αυτολογοκρίνεται, δεν κρύβεται πίσω από τις λέξεις. Είναι μια αγαπητή κωμική ηθοποιός, που κάποτε ήθελε να παίξει δραματικούς ρόλους. Και είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Sonny boy: Ο Αλ Πατσίνο με τα δικά του λόγια

Pulp Fiction / Sonny boy: Ο Αλ Πατσίνο με τα δικά του λόγια

Mε αφορμή την βιογραφία του που μόλις κυκλοφόρησε στα Ελληνικά, ανατρέχουμε στη ζωή και την καριέρα του κορυφαίου σταρ, που προσπάθησε πολύ να αποφύγει τη διασημότητα, αλλά, ευτυχώς για εμάς, απέτυχε.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Είναι «καταραμένη» η κινηματογραφική βιογραφία του Μάικλ Τζάκσον;

Οθόνες / Είναι «καταραμένη» η κινηματογραφική βιογραφία του Μάικλ Τζάκσον;

Νέα αναβολή πήρε η ταινία «Michael» ενώ η παραγωγή ανακοίνωσε την έναρξη επιπλέον γυρισμάτων, τα οποία ενδεχομένως θα επιχειρήσουν να ασχοληθούν με τις βαριές κατηγορίες εις βάρος του αείμνηστου «Βασιλιά της ποπ».
THE LIFO TEAM
Τι είναι το IMAX που, μετά τη Θεσσαλονίκη, έρχεται και στην Αθήνα

Οθόνες / Τι είναι το IMAX που, μετά τη Θεσσαλονίκη, έρχεται και στην Αθήνα

Η ανακοίνωση των Village Cinemas γεμίζει χαρά τους Αθηναίους σινεφίλ που πρόκειται να αποκτήσουν τη δική τους αίθουσα IMAX. Τι είναι, όμως, η τεχνολογία IMAX και γιατί μέχρι πρότινος είχε μόνο η Θεσσαλονίκη πιστοποιημένη αίθουσα;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ερωτικές ιστορίες κάτω από τα αστέρια στο Cine Paris

Οθόνες / Ερωτικές ιστορίες κάτω από τα αστέρια στο Cine Paris

Ένα υπέροχο κινηματογραφικό αφιέρωμα στο στέκι της Πλάκας, με παλιές δόξες, όπως το «Brief Encounter» και το «Roman Holiday» αλλά και πιο σύγχρονες, όπως το κομψοτέχνημα «In the Mood for Love» και το σπαραχτικό «Cold War».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Βασίλη και Δάφνη, πώς γυρίσατε την πιο αφοπλιστική ερωτική σκηνή του ελληνικού σινεμά;

Lifo Videos / Βασίλη και Δάφνη, πώς γυρίσατε την πιο αφοπλιστική ερωτική σκηνή του ελληνικού σινεμά;

Ο βραβευμένος σκηνοθέτης και σεναριογράφος Βασίλης Κεκάτος, μαζί με την πρωταγωνίστριά του, Δάφνη Πατακιά, μιλούν για όσα έζησαν στα γυρίσματα της ταινίας «Οι άγριες μέρες μας» – μιας ιστορίας με χαρακτήρες που είναι «γλυκά τσογλανάκια».
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
«Made in Vain»: Γιατί ένας άνθρωπος θέλει να γίνει bodybuilder;

Οθόνες / «Made in Vain»: Γιατί ένας άνθρωπος θέλει να γίνει bodybuilder;

Ένα αποκαλυπτικό ελληνικό ντοκιμαντέρ που αποτυπώνει την ωμή αλήθεια για το άθλημα του bodybuilding –έναν κόσμο όπου δοκιμάζονται τα όρια σώματος και πνεύματος– έρχεται στις αίθουσες την Πέμπτη 29 Μαΐου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Είναι η «Κιούκα» η «ελληνική ταινία της χρονιάς»;

The Review / Τι είναι αυτό που κάνει την ταινία «Κιούκα» να συζητιέται τόσο;

O Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την ταινία «Κιούκα: Πριν το τέλος του καλοκαιριού» του 31χρονου Κωστή Χαραμουντάνη. Πώς καταφέρνει το όραμα ενός millennial σκηνοθέτη να ξεχωρίζει στο σύγχρονο ελληνικό σινεμά — και γιατί αξίζει την προσοχή μας;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ρίτσαρντ Γκιρ: Η αβάσταχτη γοητεία της σεμνότητας 

Οθόνες / Ρίτσαρντ Γκιρ: Η αβάσταχτη γοητεία της σεμνότητας 

Με αφορμή την έξοδο του «Oh, Canada» στις εγχώριες αίθουσες, ανατρέχουμε στο σύνολο της καριέρας ενός σταρ που οι περισσότεροι θεωρούμε δεδομένο, ίσως επειδή όσα κάνει στην οθόνη φαντάζουν τόσο ανεπιτήδευτα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ