Τι θα γίνει με το σινεμά το φθινόπωρο;

Τι θα γίνει με το σινεμά το φθινόπωρο; Facebook Twitter
To πολυαναμενόμενο Dune έχει προγραμματιστεί να βγει στις αίθουσες τον Δεκέμβριο.
0



ΜΕΤΑ ΑΠΟ ΕΝΑ ΠΡΩΤΟΦΑΝΩΣ
νεκρό καλοκαίρι στις αίθουσες διεθνώς, με κατακλυσμιαία πτώση εισιτηρίων, η συγκρατημένη αισιοδοξία για τη συνέχεια δεν υπονοεί απαραίτητα κακή πρόβλεψη αλλά μια βάσιμη ελπίδα για επανεκκίνηση του σινεμά. Άλλωστε, χειρότερα δεν γίνεται: με τις ΗΠΑ στο καναβάτσο του εθνικού διχασμού και των αναταραχών, την Ευρώπη σε αναστολή και δειλές διακοπές από την τηλεργασία και την Ασία σε μια σχετική ετοιμότητα, τα εισιτήρια άγγιξαν ιστορικό χαμηλό που ούτε στους παγκόσμιους πολέμους δεν είχε παρατηρηθεί.


Η χώρα που «χάρισε» στον κόσμο τον ιό έδωσε το πρώτο σοβαρό δείγμα ανάκαμψης του box office. Το Eight Hundred του Γκούαν Χου, ένα κινεζικό έπος που προφανώς δεν θα δούμε ποτέ, έφερε 100 εκατομμύρια δολάρια το πρώτο Σαββατοκύριακο της προβολής του στη χώρα παραγωγής, που αριθμεί πλέον περισσότερα screens από την Αμερική, και έδειξε πως, αν ο κόσμος θέλει, η μάσκα και η απόσταση δεν τον εμποδίζουν. Κατά συνέπεια, το Tenet αναθάρρησε και η Warner οριστικοποίησε την έξοδο στο τέλος Αυγούστου. Βγήκε με ικανοποιητική εμπορική απόδοση σε όλο τον κόσμο, αφήνοντας Κίνα και ΗΠΑ, εκτός της Καλιφόρνιας και της Νέας Υόρκης, για την επόμενη εβδομάδα. Τα εισιτήρια έπεσαν μέσα στις ψαλιδισμένες προβλέψεις. Όπως είναι φυσικό, δεν έχουν καμία σχέση με τις προηγούμενες ταινίες του Νόλαν, αλλά, όπως υποστηρίζουν οι αναλυτές, τα μέτρα σύγκρισης έχουν αλλοιωθεί σε βαθμό παραμόρφωσης. Από τις πρώτες ημέρες προβολής του Tenet, ο άλλοτε ολύμπια ατάραχος 007 πήρε κι εκείνος κουράγιο κι έτσι, όπως δείχνουν τα πράγματα, θα τηρήσει την υπόσχεση της 12ης Νοεμβρίου και θα πάρει τον δρόμο προς τις αίθουσες την ημερομηνία που πρώτος είχε καπαρώσει, πολύ πριν οι υπόλοιποι αντιληφθούν πως ο προγραμματισμός έγινε κουρελόχαρτο.

Σε αυτήν τη φάση αναμονής και παρατήρησης που διανύουμε, η προσοχή εστιάζεται περισσότερο στις ταινίες και στις σειρές που θα καταφέρουν να ξεκινήσουν ή να ολοκληρώσουν το γύρισμά τους. 


Στο μεταξύ, η Ντίσνεϊ αποφάσισε να μοιράσει μια τεράστια επένδυσή της, τη Mulan, σε ψηφιακό και φυσικό περιβάλλον, ποντάροντας στα εισιτήρια της Κίνας ως την πιο δυνατή αγορά στο theatrical release, κυρίως λόγω θέματος. Προβάλλοντάς την στη φρέσκια πλατφόρμα της έναντι 30 δολαρίων επιπλέον της συνδρομής, σε πιο τσιμπημένη τιμή από το Trolls της Universal και με πιο ελεγχόμενο τρόπο, ανανεώνει το ενδιαφέρον των πελατών της νέας υπηρεσίας σε μια ακόμη πιο ανταγωνιστική καμπή στο τοπίο της οικιακής διασκέδασης. Μπορεί η σεζόν να ξεκινά, αλλά η έννοια της εξόδου παραμένει μετέωρη. Τι πιο λογικό από την ενίσχυση της οχυρωμένης τηλεθέασης με περιεχόμενο που κανείς δεν διανοούνταν μέχρι πέρσι και προοριζόταν αρχικά για τη μεγάλη οθόνη και πολύ αργότερα για τη μικρή. Για να μη μακρηγορούμε, οι «έξω» ακολουθούν όσο μπορούν και τους αναλογεί ασφαλώς τον βασιλιά του «μέσα», το Netflix, και την εθιστική φιλοσοφία του που εκτοξεύτηκε με τη μακάβρια εμπειρία ολόκληρου του πλανήτη.

Τι θα γίνει με το σινεμά το φθινόπωρο; Facebook Twitter
H Ντίσνεϊ αποφάσισε να μοιράσει μια τεράστια επένδυσή της, τη Mulan, σε ψηφιακό και φυσικό περιβάλλον, ποντάροντας στα εισιτήρια της Κίνας ως την πιο δυνατή αγορά στο theatrical release, κυρίως λόγω θέματος.


Κανείς δεν ορκίζεται για το ποια ακριβώς ταινία θα βγει, πότε και πού. Η τελευταία παράμετρος είναι επίσης πρωτάκουστη, καθώς το Tenet απέδειξε πως μια τόσο μεγάλη παραγωγή πέφτει στη μάχη, χωρίς την Αμερική να δίνει το σύνθημα της κυριολεκτικής και συμβολικής πρεμιέρας. Στη σκακιέρα της ψυχολογίας, η κοινότητα που αισθάνεται πιο ασφαλής πείθει την πιο αδύναμη πως μια βόλτα ως το σινεμά δεν είναι τόσο κακή ιδέα. Και για πρώτη φορά στα κινηματογραφικά χρονικά η Αμερική παρακολουθεί την Ασία που έχει ανακάμψει πρώτη και την Ευρώπη, που, παρά το δεύτερο κύμα κρουσμάτων, μάλλον πρόσεξε περισσότερο και δεν χρειάστηκε να ταμπουρωθεί τόσο άγρια. Η Ελλάδα έζησε καλοκαίρι μεγάλης ποικιλίας στα θερινά σινεμά. Προβλήθηκαν απίθανα πολλές επανεκδόσεις κλασικών ταινιών σε μια σεζόν που ξεκίνησε αργά, αλλά, με τις συνθήκες που ισχύουν τη στιγμή που γράφεται το κείμενο, θα παραμείνουν ανοιχτά ακόμα και με σόμπες. Το Wonder Woman, που προς στιγμήν πιστέψαμε πως θα παρακολουθήσουμε στη δροσούλα του ινδιάνικου θέρους, πήρε την άγουσα για τα Χριστούγεννα, μία ακριβώς εβδομάδα μετά το πολυαναμενόμενο Dune, ενώ το Black Widow περιμένει οδηγίες απόπλου, χωρίς ακόμη να έχει μετακινηθεί επίσημα από την αρχική του ημερομηνία.

 

Black Widow - Trailer


Είναι μεγάλο και απρόβλεπτο το στοίχημα για τους παραδοσιακούς διανομείς. Θα καταφέρουν να σταθούν και να συντηρήσουν το σινεφίλ κοινό, τη στιγμή που, πέρα από τις δρομολογημένες σειρές, οι νέες ταινίες της Σοφία Κόπολα (On the rocks), του Τσάρλι Κάουφμαν (I'm thinking of ending things, που ήδη βγήκε στον αέρα), του Ντέιβιντ Φίντσερ (Mank), με θέμα τον κυριολεκτικό αφανή auteur του Πολίτη Κέιν, Χέρμαν Μάνκιεβιτς, του Ρον Χάουαρντ (Hillbilly Elegy), καθώς και το Let them all talk του Στίβεν Σόντερμπεργκ με τη Μέριλ Στριπ, που ωστόσο δεν έχει κλειδώσει την ακριβή ημερομηνία προβολής του, δίνουν ραντεβού αποκλειστικά σε streaming πλατφόρμες το επόμενο δίμηνο. Σε αυτήν τη φάση αναμονής και παρατήρησης που διανύουμε, η προσοχή εστιάζεται περισσότερο στις ταινίες και στις σειρές που θα καταφέρουν να ξεκινήσουν ή να ολοκληρώσουν το γύρισμά τους.


Οι perennial απαραίτητες Νύχτες Πρεμιέρας θα δώσουν για πρώτη φορά το ετήσιο ραντεβού τους αποκλειστικά σε (7) θερινές αίθουσες μετά τα πρόσφατα μέτρα περιορισμού των δημόσιων πολιτιστικών εκδηλώσεων. Στο πρόγραμμα, το οποίο υπέστη αναγκαστικές μεταβολές, κυριαρχεί το αφιέρωμα «A dream within a dream, Το σινεμά ονειρεύεται» που έρχεται να καλύψει το δυσαναπλήρωτο κενό του εγκλεισμού με τη συνδρομή μετρ του φαντασιακού και της κινηματογραφικής παραίσθησης (βλέπε Λιντς και Νοέ) αλλά και ταινιών σε πρώτη πανελλήνια προβολή, όπως η Έκσταση του Ιβάν Θουλουέτα. Στην ίδια διοργάνωση πρεμιέρα θα κάνουν απευθείας από τη Βενετία το Nomadland της Κλόι Ζάο με τη Φράνσις Μακντόρμαντ, που κέρδισε τον Χρυσό Λέοντα, και από το Τορόντο το Ammonite της Φράνσις Λι με την Κέιτ Γουίνσλετ και τη Σέρσα Ρόναν, δύο ταινίες που θα κυριαρχήσουν στα βραβεία της σεζόν ‒ το πότε θα δοθούν είναι μια άλλη συζήτηση...

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Είναι η «Κιούκα» η «ελληνική ταινία της χρονιάς»;

The Review / Τι είναι αυτό που κάνει την ταινία «Κιούκα» να συζητιέται τόσο;

O Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την ταινία «Κιούκα: Πριν το τέλος του καλοκαιριού» του 31χρονου Κωστή Χαραμουντάνη. Πώς καταφέρνει το όραμα ενός millennial σκηνοθέτη να ξεχωρίζει στο σύγχρονο ελληνικό σινεμά — και γιατί αξίζει την προσοχή μας;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ρίτσαρντ Γκιρ: Η αβάσταχτη γοητεία της σεμνότητας 

Οθόνες / Ρίτσαρντ Γκιρ: Η αβάσταχτη γοητεία της σεμνότητας 

Με αφορμή την έξοδο του «Oh, Canada» στις εγχώριες αίθουσες, ανατρέχουμε στο σύνολο της καριέρας ενός σταρ που οι περισσότεροι θεωρούμε δεδομένο, ίσως επειδή όσα κάνει στην οθόνη φαντάζουν τόσο ανεπιτήδευτα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Κάν’ το όπως ο Γκοντάρ

Ανταπόκριση από τις Κάννες / Κάν’ το όπως ο Γκοντάρ

Ως άλλος Αμερικανός στο Παρίσι του ’60, ο Ρίτσαρντ Λινκλέιτερ με τη φετινή του συμμετοχή, το ασπρόμαυρο «Nouvelle Vague», αποτίνει φόρο τιμής στον θρυλικό auteur του γαλλικού Νέου Κύματος, υπενθυμίζοντάς μας την τέχνη (και το θράσος) της νεότητας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στις σχολικές γιορτές ο Θοδωρής Σελέκος ζήλευε τα φτερά αγγέλου που είχε ο φίλος του ο Παναγιώτης

Οθόνες / Στις σχολικές γιορτές ο Θοδωρής Σελέκος ζήλευε τα φτερά αγγέλου που είχε ο φίλος του ο Παναγιώτης

Ο Θοδωρής Σελέκος μεγάλωσε στο Νέο Ηράκλειο και ασχολείται με τον κινηματογράφο . Στα πρώτα του βήματα ήταν μέρος της κολεκτίβας ATH KIDS. Έχει σκηνοθετήσει βιντεοκλίπ για καλλιτέχνες όπως ο Ethismos, ο Saske, οι Sworr και διαφημιστικά για brands όπως η Muerte Inc. Παλιότερα άκουγε περισσότερη hip-hop μουσική. Τώρα ακούει jazz και soul. Η πρώτη ταινία μικρού μήκους του ονομάζεται «Can you water a garden with tears?». Του αρέσει η ησυχία και οι αργές ταινίες.
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΑΚΟΥΛΑΚΗ
Χολιγουντιανή απόβαση στην Κρουαζέτ, μια πολιτική διαμαρτυρία αλλά και «ψαλίδι» στο γυμνό

Κάννες 2025 / Χολιγουντιανή απόβαση στην Κρουαζέτ, μια πολιτική διαμαρτυρία αλλά και «ψαλίδι» στο γυμνό

Στην τελετή έναρξης του Φεστιβάλ Καννών, ο Ρόμπερτ Ντε Νίρο εξαπέλυσε για ακόμη μία φορά σφοδρή κριτική κατά της αμερικανικής πολιτικής, μια μικρή γαλλική ταινία εγκαινίασε το φεστιβάλ, ενώ οι λαμπερές σταρ υποχρεώθηκαν να περιορίσουν τις ημίγυμνες εμφανίσεις τους στο κόκκινο χαλί.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποιος είναι τελοσπάντων αυτός ο Λεός Καράξ;

Οθόνες / Λεός Καράξ: Ποιος είναι ο σκηνοθέτης του Holy Motors;

«Δεν είμαι εγώ», δηλώνει ο ασυμβίβαστος Γάλλος δημιουργός στον τίτλο της φιλμικής του αυτοβιογραφίας, εντείνοντας το μυστήριο γύρω από το πρόσωπό του και προσθέτοντας ακόμη μία ψηφίδα σε ένα συναρπαστικό καλλιτεχνικό work in progress.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Ένκε Φεζολλάρι

Μυθολογίες / «Όποτε θέλω να κλάψω, βλέπω το The Hours»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Ένκε Φεζολλάρι

Το πρώτο ερωτικό σκίρτημα ήρθε με το Persona του Μπέργκμαν. Όταν είδε το Happy Together του Wong Kar-Wai, ήθελε να ουρλιάξει. Τα παθιασμένα συναισθήματα έχουν τον πρώτο λόγο στην κινηματογραφική λίστα του ηθοποιού και σκηνοθέτη.
«Becoming Led Zeppelin»: Το χρονικό του βαρύτερου ροκ συγκροτήματος όλων των εποχών

Pulp Fiction / Led Zeppelin: Ένα ντοκιμαντέρ για το «βαρύτερο» ροκ συγκρότημα όλων των εποχών

Το ντοκιμαντέρ «Becoming Led Zeppelin» του Μπέρναρντ ΜακΜάχον παρουσιάζει την ιστορία του θρυλικού hard rock συγκροτήματος, φωτίζοντας το background των μελών του και τις περιστάσεις που οδήγησαν στην ίδρυσή του, φτάνοντας μέχρι και την κυκλοφορία του δεύτερου άλμπουμ τους και την απαρχή της απόλυτης δόξας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
movies

Οθόνες / Η Σταχτοπούτα αλλιώς και 5 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Το διάσημο παραμύθι γίνεται ταινία τρόμου, εφηβικά δράματα και η καινούργια σκηνοθετική δουλειά του διεθνούς φήμης Έλληνα διευθυντή φωτογραφίας Φαίδωνα Παπαμιχαήλ – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
Φαίδων Παπαμιχαήλ: «Παντού με περνούν για ξένο, δεν έχω πλέον μητρική γλώσσα»

Pulp Fiction / «Παντού με περνούν για ξένο, δεν έχω πλέον μητρική γλώσσα»

Με αφορμή τη νέα του ταινία, ο σημαντικός διευθυντής φωτογραφίας και σκηνοθέτης Φαίδων Παπαμιχαήλ αφηγείται στον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο τη συναρπαστική διαδρομή της ζωής του από τα πρώτα του βήματα μέχρι τις μεγαλύτερες στιγμές της καριέρας του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
El Eternauta: Το θρυλικό κόμικ μεταφέρθηκε στο Netflix σε μια σειρά υψηλών προδιαγραφών

Daily / El Eternauta: Το θρυλικό κόμικ μεταφέρθηκε στο Netflix σε μια σειρά υψηλών προδιαγραφών

«Ο κοσμοναύτης του απείρου» έκανε πρεμιέρα πριν από μερικές μέρες, σε μια μεταφορά αντάξια του θρύλου που συνοδεύει τόσο το έργο όσο και τον δημιουργό του, ο οποίος βρήκε τραγικό τέλος στα χέρια της αργεντινής χούντας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Πόσο θα τα έσπαγε/γαμάτη θα ήταν μια θρησκεία με θεό τον Νίκολας Κέιτζ»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες της Ναταλίας Σουίφτ / «Αν μοιραστώ μαζί σου την ταινία που αγαπάω, μόνο αγάπη έχω να σου δώσω»

Μυθολογίες / «Φαντάζεστε μια θρησκεία με θεό τον Κέιτζ;»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες της Ναταλίας Σουίφτ

Από το After Hours του Σκορσέζε, που την απελευθέρωσε, μέχρι τη Γλυκιά Συμμορία του Νικολαΐδη, που τη σημάδεψε με τη μουσική της, η ηθοποιός μοιράζεται μια ετερόκλητη κινηματογραφική λίστα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ