«Θάνατος στη Βενετία»: Τι απέγινε το «πιο όμορφο αγόρι στον κόσμο»;

Λουκίνο Βισκόντι, Θάνατος στη Βενετία και το πιο όμορφο αγόρι στον κόσμο Facebook Twitter
Ο Μπιορν Άντρεσεν με τον Λουκίνο Βισκόντι στα γυρίσματα της ταινίας «Θάνατος στη Βενετία».
0

Ο Björn Andrésen ήταν μόλις 15 ετών το 1971, όταν έπαιξε στην αριστουργηματική ταινία του Λουκίνο Βισκόντι «Θάνατος στη Βενετία» τον νεαρό Τάτζιο, το αντικείμενο της επιθυμίας του ηλικιωμένου συνθέτη που υποδύθηκε ο Ντερκ Μπόγκαρντ. Γυρισμένη στη Βενετία και βασισμένη στο μυθιστόρημα του Τόμας Μαν, είναι μια από τις μεγαλύτερες ταινίες του κλασικού ιταλικού κινηματογράφου. Μέσα σε μια πόλη που καταποντιζόταν στην παρακμή υπό τους ήχους του Μάλερ, ο Βισκόντι έστησε έναν χορό του έρωτα και του θανάτου, με τον Τάτζιο να ενσαρκώνει το απόλυτο κάλλος.

Πολλά ακούστηκαν τα επόμενα χρόνια για την τύχη αυτού του αγοριού που δεν ξαναείδαμε στον κινηματογράφο. Ότι πέθανε ή ότι είναι σε χαρέμι ή ότι είναι ναρκομανής. Πενήντα χρόνια μετά την πρώτη κυκλοφορία της ταινίας, ένα ντοκιμαντέρ με τίτλο «Το πιο όμορφο αγόρι στον κόσμο», που έκανε πρεμιέρα στο φετινό Φεστιβάλ του Sundance, στις 29 Ιανουαρίου, μας μεταφέρει στον κόσμο του Τάτζιο, μέσα από τις προσωπικές αναμνήσεις του Μπιορν Άντρεσεν, ο οποίος μιλά για τις επιπτώσεις της φήμης που ακολούθησε την ταινία του Βισκόντι, καθώς ήταν ένα παιδί που δεν ήταν προετοιμασμένο να γίνει παγκοσμίως διάσημο.

Ο Άντρεσεν, 66 ετών σήμερα, ζει μόνος στη Στοκχόλμη και αφηγείται στον Guardian με τόλμη και ειλικρίνεια τις απόπειρες να βρει τον δρόμο του μετά από μια ταινία που πιστεύει ότι τον κατέστρεψε.

Το ντοκιμαντέρ περιλαμβάνει βίντεο από την ακρόασή που έκανε πριν από την ταινία, όπου φαίνεται αγγελικός αλλά φοβισμένος, ιδίως όταν το ενδιαφέρον του Βισκόντι γι' αυτόν αυξάνεται. Ο Άντρεσεν κάνει αυτά που του ζητούν, χαμογελά, κάνει βόλτα στο δωμάτιο, βγάζει την μπλούζα του, ενώ ο Βισκόντι και οι βοηθοί του αξιολογούν το σώμα του.

Λουκίνο Βισκόντι, Θάνατος στη Βενετία και το πιο όμορφο αγόρι στον κόσμο Facebook Twitter
Σκηνή από τον «Θάνατο στη Βενετία».

Ο Βισκόντι, λέει, μιλώντας για τον σκηνοθέτη, δεν έδινε δεκάρα για τα συναισθήματά του και τον αποκαλεί «αρπακτικό» που θα θυσίαζε οτιδήποτε ή οποιονδήποτε για τη δουλειά. «Δεν έχω δει ποτέ τόσους πολλούς φασίστες και μαλάκες στον κινηματογράφο και στο θέατρο, όσους εκεί» λέει μιλώντας για την ταινία. Πιστεύει ότι ο Βισκόντι τον έβλαψε αφού, αν και ο ίδιος είναι πετυχημένος πιανίστας, κανείς δεν φαίνεται να ενδιαφέρεται πολύ για αυτή την πλευρά του. «Όλα όσα κάνω σχετίζονται με αυτήν την ταινία. Θέλω να πω, εξακολουθούμε να μιλάμε γι' αυτήν, 50 χρόνια αργότερα».

Το ντοκιμαντέρ περιλαμβάνει βίντεο από την ακρόασή που έκανε πριν από την ταινία, όπου φαίνεται αγγελικός αλλά φοβισμένος, ιδίως όταν το ενδιαφέρον του Βισκόντι γι' αυτόν αυξάνεται. Ο Άντρεσεν κάνει αυτά που του ζητούν, χαμογελά, κάνει βόλτα στο δωμάτιο, βγάζει την μπλούζα του, ενώ ο Βισκόντι και οι βοηθοί του αξιολογούν το σώμα του.

Ο Άντρεσεν δεν ερχόταν για πρώτη φορά σε επαφή με την κάμερα, καθώς η γιαγιά του που τον μεγάλωσε μετά τον θάνατο της μητέρας του τον έστελνε σε οντισιόν πριν καλά-καλά περπατήσει. Πρωταγωνίστησε στο ντεμπούτο του Ρόι Άντερσον το 1970, το A Swedish Love Story και ο Θάνατος στη Βενετία ήταν γι' αυτόν άλλη μια καλοκαιρινή δουλειά.

Λουκίνο Βισκόντι, Θάνατος στη Βενετία και το πιο όμορφο αγόρι στον κόσμο Facebook Twitter
Ο Άντρεσεν παραδέχτηκε πρόσφατα ότι είναι και ηθοποιός και είχε έναν αξέχαστο ρόλο στην ταινία «Midsommar».

Ο Βισκόντι στη διάρκεια των γυρισμάτων προειδοποίησε το συνεργείο να κρατήσει μακριά τα χέρια του από το αγόρι και στη συνέχεια τον έσυρε σε ένα γκέι κλαμπ, όταν είχαν τελειώσει τα γυρίσματα. Η σχέση του Άντρεσεν με τον Ντερκ Μπόγκαρντ που πρωταγωνιστούσε στην ταινία ήταν «ουδέτερη». Στα απομνημονεύματα του, An Orderly Man, το 1983, ο Μπόγκαρντ τον περιέγραψε με ένα μείγμα γοητείας και οίκτου.

«Είχε μια σχεδόν μυστικιστική ομορφιά» γράφει. Για να διατηρήσει την επιδερμίδα και την ηρεμία του «δεν του επιτράπηκε ποτέ να πάει στον ήλιο, να παίξει ποδόσφαιρο με τους φίλους του, να κολυμπήσει στη μολυσμένη θάλασσα ή να κάνει οτιδήποτε μπορεί να του είχε δώσει έναν ελάχιστο βαθμό ευχαρίστησης». Ο Μπόγκαρντ εύστοχα παρατηρεί ότι «το τελευταίο πράγμα που ήθελε ποτέ ο Μπιορν ήταν να παίζει σε ταινίες.

Αν και ο Άντρεσεν δεν ένιωθε έτσι στην αρχή, η απήχηση του έργου επί δεκαετίες τον έπεισε. Η πρεμιέρα της ταινίας στο Λονδίνο, στην οποία γνώρισε τη βασίλισσα και την πριγκίπισσα Άννα, ήταν ένα αεράκι σε σύγκριση με την προβολή της ταινίας στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου των Καννών, όπου ένιωσε να ασφυκτιά από τα πλήθη. «Ένιωσα σαν σμήνη νυχτερίδων να πετούν γύρω μου» θυμάται στο ντοκιμαντέρ. «Ήταν ένας ζωντανός εφιάλτης».

Λουκίνο Βισκόντι, Θάνατος στη Βενετία και το πιο όμορφο αγόρι στον κόσμο Facebook Twitter
Ο Άντρεσεν με τον Βισκόντι κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων της ταινίας. Φωτο: Mario Tursi

Τα πλάνα από τη συνέντευξη τύπου του ντοκιμαντέρ που έχουν σκηνοθετήσει η Kristina Lindström και ο Kristian Petri είναι αποκαλυπτικά: ο Βισκόντι κάνει αστεία για τον Άντρεσεν και εκείνος νιώθει εγκλωβισμένος και αμήχανος, ένα αντικείμενο.

«Δεν νομίζω ότι είναι ηθικά σωστό να αφήσουμε έναν 16χρονο να φέρει το βάρος της διαφήμισης της καταραμένης ταινίας» λέει. «Ειδικά όταν επιστρέφεις στο σχολείο και ακούς "γεια σου, αγγελικά χείλη". Ένας άντρας που βρίσκεται στη μέση της εφηβείας του δεν θέλει να αποκαλείται "όμορφος"».

Το χειρότερο που του συνέβη ήταν στο Παρίσι, όταν έφτασε εκεί στα 20 για να πάρει μέρος σε μια ταινία. Εγκαταστάθηκε σε ένα διαμέρισμα από έναν ηλικιωμένο άνδρα και πληρωνόταν με ένα γενναιόδωρο επίδομα. Τα γεύματα και τα δώρα προήλθαν από διάφορους άνδρες θαυμαστές. Ένας έγραψε ερωτικά ποιήματα προς τιμήν του. Στο ντοκιμαντέρ ο Άντρεσεν δεν ήθελε να μιλήσει για αυτή την περίοδο.

Ο Άντρεσεν έχει παλέψει πολύ με τους δαίμονές του, έχει συμφιλιωθεί, όπως λέει, με το παρελθόν και έχει διώξει τις κακές στιγμές, ενώ οι αναμνήσεις δεν τον τρομάζουν πια.

Λουκίνο Βισκόντι, Θάνατος στη Βενετία και το πιο όμορφο αγόρι στον κόσμο Facebook Twitter
Στα απομνημονεύματα του, «An Orderly Man», το 1983, ο Μπόγκαρντ τον περιέγραψε με ένα μείγμα γοητείας και οίκτου.

Ο Άντερσεν είναι ευχαριστημένος με «Το πιο όμορφο αγόρι στον κόσμο» και είναι φίλος με τους δημιουργούς της ταινίας. «Δεν έχω ανάγκη από προσοχή, είχα υπερδοσολογία από αυτήν πριν από 50 χρόνια» λέει. Οι σκηνοθέτες χρειάστηκαν έξι χρόνια για να φτιάξουν την ταινία και, όπως λένε, «αφού ήταν δημόσιο πρόσωπο για τόσο μεγάλο χρονικό διάστημα, νομίζω ότι ήταν ωραίο γι' αυτόν να επαναφέρει στο προσκήνιο την ιστορία της ζωής του».

Ο Άντρεσεν παραδέχτηκε πρόσφατα ότι είναι και ηθοποιός και είχε έναν αξέχαστο ρόλο στην ταινία Midsommar, ως ένας ηλικιωμένος άνδρας που θυσιάζεται σε μια ειδωλολατρική τελετή. Το μήνυμά του είναι σαφές: Ο Τάτζιο είναι νεκρός. Ζήτω ο Μπιορν Άντρεσεν.

Η ταινία «Το πιο όμορφο αγόρι του κόσμου» των Κριστίνα Λίντστρομ και Κρίστιαν Πέτρι προβάλεται τώρα στους κινηματογράφους. Δείτε λεπτομέρειες εδώ.

Το τρέιλερ του ντοκιμαντέρ

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

«Θάνατος στη Βενετία» του Τόμας Μαν: Από τον πόθο για μια οπτασία μέχρι τις θανατηφόρες φράουλες

Λέσχη Ανάγνωσης / «Θάνατος στη Βενετία» του Τόμας Μαν: Από τον πόθο για μια οπτασία μέχρι τις θανατηφόρες φράουλες

Ο Γιάννης Κωνσταντινίδης γράφει έναν σύντροφο ανάγνωσης για μία από τις δημοφιλέστερες νουβέλες που γράφτηκαν ποτέ στη γερμανική γλώσσα, και της οποίας η ερασιθάνατη λάμψη παραμένει ανεξίτηλη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Terence Stamp (1938-2025): Ο μάγκας του Λονδίνου που θα γινόταν Τζέιμς Μποντ

Οθόνες / Terence Stamp (1938-2025): Ο μάγκας του Λονδίνου που θα γινόταν Τζέιμς Μποντ

«Το άτακτο αγόρι του βρετανικού σινεμά βρήκε τον δρόμο του σε ώριμες επιλογές, είτε παίζοντας κάποιον αδυσώπητο κακό είτε αφήνοντας τα λακωνικά του διακριτικά σαν στάμπα, όνομα και πράγμα, σε σύντομες εμφανίσεις – εννοείται πως έχει υποδυθεί και τον διάβολο!»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
The Karate Kid: Πώς η «ταινιούλα που δεν θα έβλεπε κανείς» εξελίχθηκε σε παγκόσμιο φαινόμενο

Οθόνες / The Karate Kid: Πώς η «ταινιούλα που δεν θα έβλεπε κανείς» εξελίχθηκε σε παγκόσμιο φαινόμενο

Η ταινία σημάδεψε μια γενιά εφήβων που φαντασιώνονταν ότι θα αντιστεκόντουσαν ηρωικά στους νταήδες που τους κακοποιούσαν καθημερινά. Και τώρα, ο μύθος επιστρέφει για έκτη φορά στην οθόνη, με πρωταγωνιστές τον Τζάκι Τσαν και τον Ραλφ Μάτσιο
THE LIFO TEAM
Ο άνθρωπος που έφερε την μαύρη μουσική κουλτούρα στο σαλόνι εκατομμυρίων σπιτιών

Daily / Ο άνθρωπος που έφερε τη μαύρη μουσική κουλτούρα στο σαλόνι εκατομμυρίων σπιτιών

Το ντοκιμαντέρ «Sunday Best: The untold story of Ed Sullivan» αναδεικνύει τη συμβολή του Εντ Σάλιβαν και της δημοφιλέστατης τηλεοπτικής εκπομπής του στην ανάδειξη τεράστιων μορφών της μαύρης μουσικής, από τη Nίνα Σιμόν και τον Τζέιμς Μπράουν μέχρι την Tίνα Τέρνερ και τον Στίβι Γουόντερ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έντουαρντ Νόρτον: Γεννημένος σε λάθος εποχή

Οθόνες / Έντουαρντ Νόρτον: Γεννημένος σε λάθος εποχή

Με αφορμή τα σημερινά του γενέθλια, ανατρέχουμε στην καριέρα ενός ηθοποιού με την ερμηνευτική στόφα των μεγάλων ονομάτων του New Hollywood, μα καταδικασμένου να εργάζεται σε καιρούς που η κινηματογραφική βιομηχανία δεν ξέρει τι να κάνει μαζί του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ana Kokkinos: «Αν ήμουν ένας στρέιτ, Άγγλος άντρας, η ζωή θα ήταν ευκολότερη»

Οθόνες / Ana Kokkinos: «Αν ήμουν ένας στρέιτ, Άγγλος άντρας, η ζωή θα ήταν ευκολότερη»

Η ελληνικής καταγωγής Αυστραλή σκηνοθέτιδα πίσω από το «Ten Pound Poms» μιλά στη LiFO για τη στάση των Αυστραλών απέναντι στους μετανάστες, την ταινία της που εξόργισε την ομογένεια, και το πώς είναι να νιώθεις παρείσακτος ακόμη κι όταν το έργο σου έχει δει πολύς κόσμος.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μιχάλης Ρέππας: «Θέλω να διασκεδάζω. Πέρασα τα 65 και έχει αρχίσει να μη με νοιάζει»

Οι Αθηναίοι / Μιχάλης Ρέππας: «Θέλω να διασκεδάζω. Πέρασα τα 65 και έχει αρχίσει να μη με νοιάζει»

«Τρεις Χάριτες», «Βίρα τις Άγκυρες», «Δις εξαμαρτείν», «Safe Sex», «Το Κλάμα βγήκε από τον Παράδεισο», «Μπαμπάδες με ρούμι». Λίγοι μας έχουν κάνει να γελάσουμε τόσο τα τελευταία 30 χρόνια όσο ο Μιχάλης Ρέππας. Ο ηθοποιός, συγγραφέας και σκηνοθέτης που εξαιτίας του «το Τζέλα Δέλτα δεν είχε φουγάρα» αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το τρίο Πασκάλ-Τζόνσον-Έβανς και 9 ακόμα λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Το τρίο Πασκάλ-Τζόνσον-Έβανς και 9 ακόμα λόγοι να πάτε σινεμά

Μια ταινία που η Τζέιν Όστιν θα ήταν περήφανη να είχε σκηνοθετήσει, η Λίντσεϊ Λόχαν ανταλλάζει σώμα με την Τζέιμι Λι Κέρτις ξανά μετά από 22 χρόνια κι ένας μεταλλαγμένος Μπάμπι εκδικείται για τον θάνατο της μαμάς του. – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Νεαρές μητέρες»: Είναι καλοκαιρινή επιλογή μία ταινία των αδελφών Νταρντέν; 

The Review / «Νεαρές μητέρες»: Tα κατάφεραν πάλι οι αδελφοί Νταρντέν; 

Τι κάνει τις «νεαρές μητέρες» να ξεχωρίζουν από τις προηγούμενες δουλειές των Βέλγων δημιουργών; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητάνε για τη βραβευμένη ταινία που παίζεται στους θερινούς κινηματογράφους της Αθήνας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
American Apparel: Τα βρόμικα μυστικά της πιο ανατρεπτικής εταιρείας των ’00s

Οθόνες / American Apparel: Τα βρόμικα μυστικά της πιο ανατρεπτικής εταιρείας των ’00s

Η American Apparel πουλούσε απελευθέρωση, αλλά πίσω από τις βιτρίνες και το φίνο βαμβάκι το brand ήταν βουτηγμένο στα σκάνδαλα: σεξουαλική παρενόχληση, κατάχρηση εξουσίας και ένα εργασιακό κλίμα που κάθε άλλο παρά cool ήταν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Movies

Οθόνες / Η σπαρταριστή επιστροφή των «Τρελών Σφαιρών» και 9 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Ο Λίαμ Νίσον δείχνει την κωμική στόφα του, η Άλισον Μπρι και ο Ντέιβ Φράνκο πρωταγωνιστούν στην πιο αναμενόμενη ταινία τρόμου της χρονιάς, η νέα ταινία των αδερφών Νταρντέν και 4 επανεκδόσεις – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
Είδαμε την ταινία που διασκευάζει ο Γιώργος Λάνθιμος

Οθόνες / Η ταινία στην οποία βασίστηκε ο Λάνθιμος: Ένα κρυμμένο νοτιοκορεατικό διαμάντι

Η επικείμενη κυκλοφορία του «Bugonia» στάθηκε αφορμή για να επισκεφτούμε ξανά την κινηματογραφική του πηγή, το cult «Save the Green Planet!», έναν από τους κρυμμένους θησαυρούς του νοτιοκορεατικού σινεμά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ