To Τέμενος επιστρέφει στην Αρκαδία

To Τέμενος επιστρέφει στην Αρκαδία Facebook Twitter
Η ταινία προβάλλεται κάθε τέσσερα χρόνια σε ένα ξέφωτο κοντά στην Λυσσαρέα Αρκαδίας.
0

 

To Τέμενος επιστρέφει στην Αρκαδία Facebook Twitter
Gregory J. Markpoulos

Με την ένατη και ενδέκατη ενότητα του ΕΝΙΑΙΟΣ να παρουσιάζονται φέτος,  η τοποθεσία Τέμενος έχει γίνει τόπος έλξης από σινεφίλ από όλα τα μέρη της γης που την επισκέπτονται για να δουν από κοντά το κύκνειο άσμα του Gregory J. Markpoulos. Ο ΕΝΙΑΙΟΣ κατά παράκληση του σκηνοθέτη δεν γίνονται πουθενά αλλού στον κόσμο.  Η ταινία προβάλλεται κάθε τέσσερα χρόνια σε ένα ξέφωτο κοντά στην Λυσσαρέα Αρκαδίας, μια ιδιαίτερη τοποθεσία αποκλειστικά για το σκοπό αυτό που είχε διαλέξει ένας από τους πιο ιδιαίτερους κινηματογραφιστές όλων των εποχών.    Είναι ένα αριστούργημα του μοντάζ. Μια πειραματική ταινία που διαρκεί 80 ώρες περίπου και χωρίζεται σε 22 κύκλους.

Είναι η τέταρτη φορά που διοργανώνεται η εκδήλωση. Οι πρώτες οκτώ από τις είκοσι δύο κινηματογραφικές ενότητες του ΕΝΙΑΙΟΣ είχαν παρουσιαστεί στην ίδια τοποθεσία το 2004, το 2008 και το 2012.

Κάθε προβολή ξεκινά με τη δύση του ηλίου και διαρκεί περίπου δύο με τρεις ώρες ενώ παράλληλα παρατηρείς όλα τα ουράνια σώματα. Η είσοδος είναι ελεύθερη.

Ο Μαρκόπουλος γεννήθηκε το 1928 στο Τολέδο στο Οχάιο των ΗΠΑ από Έλληνες γονείς μετανάστες. Ξεκίνησε να κάνει 8mm φιλμ σε πολύ μικρή ηλικία. Ήταν από τους συνιδρυτές του κινήματος New American Cinema. Θεωρείται κορυφαία μορφή στην ιστορία του πειραματικού και του avant garde κινηματογράφου. Ακόμη και σήμερα η προσωπικότητα του θεωρείται ένα μυστήριο.

Το 1967 αυτοεξορίστηκε μαζί με τον σύντροφο του Robert Beavers στην Ευρώπη και επέλεξε την σιωπή. Απαγόρευσε την προβολή των ταινιών του και σταμάτησε να δίνει συνεντεύξεις. Δεν είχε καταφέρει να δει κανείς την δουλειά του για περίπου 30 χρόνια.

Τα τελευταία χρόνια της ζωής του δούλευε απομονωμένος το ΕΝΙΑΙΟΣ. Κατάφερε να τελειώσει το μοντάζ του λίγο πριν το θάνατο του το 1992. Δεν πρόλαβε να δει την τελική κόπια ολοκληρωμένη. Το όραμα του κλήθηκε να πραγματοποιήσει μετά το θάνατο του, ο Beavers.  

Με τον ΕΝΙΑΙΟ, ο Μαρκόπουλος προσπαθούσε να δημιουργήσει μια μυστηριακή εμπειρία για τον θεατή. Επέλεξε την Λυσσαρέα ως «ένα χώρο διαίσθησης» όπως έλεγε,  επειδή ήταν γενέτειρα του πατέρα του, για την άγρια ομορφιά της. Οι εικόνες που προβάλλονται έρχονται σε απόλυτη εναρμόνιση με την τοποθεσία που προβάλλονται.  Κάθε κύκλος του ΕΝΙΑΙΟΥ αποτελείται από μυθολογικά θέματα, πορτρέτα ανθρώπων και τόπων. Είναι δουλεμένο με μια εξαιρετικά πολύπλοκη διαδικασία με την χρήση του χρώματος να δημιουργεί στον θεατή σύνθετα συναισθήματα, σαν ένα ψυχεδελικό ταξίδι που σε κλείνει μέσα του. Ο Μαρκόπουλος άντλησε την έμπνευση του από την Ελληνική αρχαιότητα και τον Θεό της Ιατρικής, Ασκληπιό. Τέμενος σημαίνει ιερός χώρος, γη ή κτίσμα που έχει αφιερωθεί σε θρησκευτική λατρεία.

Φέτος στους τρεις συγκεκριμένους κύκλους,  υπάρχουν πορτρέτα των Ελλήνων ζωγράφων όπως ο Νίκος Χατζηκυριάκος Γκίκας και ο Γιάννη Τσαρούχης,  συγγραφείς  όπως ο Παντελής Πρεβελάκης, η Λιλίκα Νάκου, και η Πατρίσια Χάισμιθ και άλλες προσωπικότητες, όπως η Nina Kandinsky και Catherine Gide. αρχαιολογικούς χώρους των Μυκηνών, τη Δωδώνη, τους Δελφούς, και τα Αρχοντικά Σπίτια στη Σιάτιστα.

Κάθε προβολή ξεκινά με τη δύση του ηλίου και διαρκεί περίπου δύο με τρεις ώρες ενώ παράλληλα παρατηρείς όλα τα ουράνια σώματα. Η είσοδος είναι ελεύθερη. Κάθε κινηματογραφική ενότητα αποτελεί αυτόνομο τμήμα του ΕΝΙΑΙΟΣ – δεν χρειάζεται να έχεις δει τα προηγούμενα. Η είσοδος στις προβολές είναι δωρεάν αλλά είναι δύσκολη η διαμονή στα γειτονικά χωριά λόγω της αυξημένης προσέλευσης κόσμου κάθε φορά. Οι προβολές θα διαρκέσουν μέχρι τις 3 Ιουλίου.

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Οθόνες / 6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Το Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Καστελλορίζου πρόβαλε φέτος ταινίες πολιτικά φορτισμένες που οραματίζονται ένα μέλλον χωρίς σύνορα. Έξι από αυτές έκαναν ιδιαίτερη εντύπωση χάρη στην αισθητική και την προβληματική τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βίκι Κριπς στη LIFO: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Οθόνες / Βίκι Κριπς: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Η ηθοποιός που στάθηκε σαν ίση προς ίσο απέναντι σε ολόκληρο Ντάνιελ Ντέι-Λιούις μιλάει στη LiFO σε μια συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης με αφορμή την κυκλοφορία του «Hot Milk», που συμπεριλαμβάνει γυρίσματα στη χώρα μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο ξεχασμένος απαγωγέας Τόνι Κυρίτσης, που ενέπνευσε τον Γκας Βαν Σαντ για το Dead Man's Wire

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Dead Man’s Wire»: Η χλιαρή επιστροφή του Γκας βαν Σαντ

Μετά από πέντε χρόνια ο Αμερικανός σκηνοθέτης επανέρχεται με την ξεχασμένη ιστορία ενός απαγωγέα, κάνοντας μια βιογραφία με νόημα, που όμως δεν προσθέτει κάτι στη φιλμογραφία του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Οθόνες / To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Μια ταινία βασισμένη σε βιβλίο του Στίβεν Κινγκ, η επιστροφή του Ντάρεν Αρονόφσκι, η καλύτερη ταινία του Κουροσάβα σε επανέκδοση και το τέταρτο μέρος της σειράς ταινιών θρίλερ «Το Κάλεσμα» – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Έκκληση από τους συντελεστές της ταινίας της Κάουτερ Μπεν Χάνια να σταματήσουν επιτέλους οι δολοφονίες παιδιών στη Γάζα, με αφορμή το σπαρακτικό τηλεφώνημα της 6χρονης Παλαιστίνιας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
A House of Dynamite

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «House of Dynamite»: Η Κάθριν Μπίγκελοου πατάει το κουμπί – και μας κόβει την ανάσα

Με χειρουργική ακρίβεια, η πρώτη γυναίκα που τιμήθηκε με Όσκαρ σκηνοθεσίας μας πείθει ανατριχιαστικά για τον επικείμενο πυρηνικό όλεθρο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο μάγος του Κρεμλίνου

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Ο μάγος του Κρεμλίνου»: Ο ρυθμιστής του Πούτιν δεν χωρά σε ταινία

Πίσω από το ψυχρό πρόσωπο της εξουσίας, κρύβεται ο ψίθυρος ενός σύγχρονου Ρασπούτιν. Ο Ολιβιέ Ασαγιάς τον ακολουθεί – αλλά μήπως τον πρόδωσε η φόρμα;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
No other choice

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «No other choice»: Η ταινία που θα οδηγήσει τον Παρκ Τσαν-γουκ στα Όσκαρ

Ο Κορεάτης σκηνοθέτης παραμένει ένας από τους μεγάλους σύγχρονους κινηματογραφιστές, αν και η αντικαπιταλιστική του σάτιρα «No other choice» δεν είναι η καλύτερή του ταινία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Είναι σαν να κάνεις τον Δράκουλα χορτοφάγο»: Γιατί το σέξι τέρας του Φρανκενστάιν που παίζει ο Τζέικομπ Ελόρντι είναι λάθος

Οθόνες / Γιατί το σέξι τέρας του νέου «Φρανκενστάιν» είναι λάθος

Στη διασκευή του κλασικού μυθιστορήματος της Μέρι Σέλεϊ από τον Γκιγιέρμο ντελ Τόρο πρωταγωνιστεί ο «εξωφρενικά όμορφος» Τζέικομπ Ελόρντι στον ρόλο του τέρατος – πράγμα που έχει ως αποτέλεσμα μια ταινία χωρίς ειρμό. 
THE LIFO TEAM
O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Οθόνες / O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Είναι εντυπωσιακός ο αριθμός διασκευών του έργου του δημοφιλούς συγγραφέα που θα δούμε στο πανί, στο γυαλί και στο σανίδι, κι αυτό στάθηκε αφορμή για ένα αφιέρωμα στις καλύτερες ταινίες που ενέπνευσαν τα γραπτά του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

Ανταπόκριση από τη Βενετία / Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

O Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο θα έκανε την Μέρι Σέλεϊ περήφανη. Ο δικός του Φρανκενστάιν κατορθώνει να μην προδώσει το πνεύμα του πολυδιασκευασμένου μυθιστορήματός της.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Λούκα Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ανταπόκριση από τη Βενετία / After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ο Λούκα Γκουαντανίνο νοσταλγεί τη χαμένη τέχνη του διαλόγου, αλλά το After the Hunt χάνει το δίκιο του στην ακαδημαϊκή φλυαρία και τις σεναριακές αστοχίες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα του γάμου δύσκολα: 10 ταινίες για να δείτε μετά το «Ρόουζ εναντίον Ρόουζ»

Οθόνες / Όλα του γάμου δύσκολα: 10 ταινίες για να δείτε μετά το «Ρόουζ εναντίον Ρόουζ»

Από το «Awful Truth» του Λίο ΜακΚάρεϊ στο «Gone Girl» του Ντέιβιντ Φίντσερ κι από τις μπεργκμανικές «Σκηνές από έναν γάμο» στο «Revolutionary Road» του Σαμ Μέντες, ανατρέχουμε σε δέκα ταινίες για όσους ενώθηκαν ενώπιον Θεού κι ανθρώπων «μέχρι να τους χωρίσει ο θάνατος».   
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
ΒΟΥΓΟΝΙΑ

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Βουγονία»: Κριτική για τη νέα ταινία του Γιώργου Λάνθιμου

«Είναι περιπέτεια η "Βουγονία", fun και πιο περίπλοκη απ’ ότι δείχνει» - Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος καταγράφει τις εντυπώσεις του από την παγκόσμια πρεμιέρα της ταινίας στο 82ο Φεστιβάλ Βενετίας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ