To Τέμενος επιστρέφει στην Αρκαδία

To Τέμενος επιστρέφει στην Αρκαδία Facebook Twitter
Η ταινία προβάλλεται κάθε τέσσερα χρόνια σε ένα ξέφωτο κοντά στην Λυσσαρέα Αρκαδίας.
0

 

To Τέμενος επιστρέφει στην Αρκαδία Facebook Twitter
Gregory J. Markpoulos

Με την ένατη και ενδέκατη ενότητα του ΕΝΙΑΙΟΣ να παρουσιάζονται φέτος,  η τοποθεσία Τέμενος έχει γίνει τόπος έλξης από σινεφίλ από όλα τα μέρη της γης που την επισκέπτονται για να δουν από κοντά το κύκνειο άσμα του Gregory J. Markpoulos. Ο ΕΝΙΑΙΟΣ κατά παράκληση του σκηνοθέτη δεν γίνονται πουθενά αλλού στον κόσμο.  Η ταινία προβάλλεται κάθε τέσσερα χρόνια σε ένα ξέφωτο κοντά στην Λυσσαρέα Αρκαδίας, μια ιδιαίτερη τοποθεσία αποκλειστικά για το σκοπό αυτό που είχε διαλέξει ένας από τους πιο ιδιαίτερους κινηματογραφιστές όλων των εποχών.    Είναι ένα αριστούργημα του μοντάζ. Μια πειραματική ταινία που διαρκεί 80 ώρες περίπου και χωρίζεται σε 22 κύκλους.

Είναι η τέταρτη φορά που διοργανώνεται η εκδήλωση. Οι πρώτες οκτώ από τις είκοσι δύο κινηματογραφικές ενότητες του ΕΝΙΑΙΟΣ είχαν παρουσιαστεί στην ίδια τοποθεσία το 2004, το 2008 και το 2012.

Κάθε προβολή ξεκινά με τη δύση του ηλίου και διαρκεί περίπου δύο με τρεις ώρες ενώ παράλληλα παρατηρείς όλα τα ουράνια σώματα. Η είσοδος είναι ελεύθερη.

Ο Μαρκόπουλος γεννήθηκε το 1928 στο Τολέδο στο Οχάιο των ΗΠΑ από Έλληνες γονείς μετανάστες. Ξεκίνησε να κάνει 8mm φιλμ σε πολύ μικρή ηλικία. Ήταν από τους συνιδρυτές του κινήματος New American Cinema. Θεωρείται κορυφαία μορφή στην ιστορία του πειραματικού και του avant garde κινηματογράφου. Ακόμη και σήμερα η προσωπικότητα του θεωρείται ένα μυστήριο.

Το 1967 αυτοεξορίστηκε μαζί με τον σύντροφο του Robert Beavers στην Ευρώπη και επέλεξε την σιωπή. Απαγόρευσε την προβολή των ταινιών του και σταμάτησε να δίνει συνεντεύξεις. Δεν είχε καταφέρει να δει κανείς την δουλειά του για περίπου 30 χρόνια.

Τα τελευταία χρόνια της ζωής του δούλευε απομονωμένος το ΕΝΙΑΙΟΣ. Κατάφερε να τελειώσει το μοντάζ του λίγο πριν το θάνατο του το 1992. Δεν πρόλαβε να δει την τελική κόπια ολοκληρωμένη. Το όραμα του κλήθηκε να πραγματοποιήσει μετά το θάνατο του, ο Beavers.  

Με τον ΕΝΙΑΙΟ, ο Μαρκόπουλος προσπαθούσε να δημιουργήσει μια μυστηριακή εμπειρία για τον θεατή. Επέλεξε την Λυσσαρέα ως «ένα χώρο διαίσθησης» όπως έλεγε,  επειδή ήταν γενέτειρα του πατέρα του, για την άγρια ομορφιά της. Οι εικόνες που προβάλλονται έρχονται σε απόλυτη εναρμόνιση με την τοποθεσία που προβάλλονται.  Κάθε κύκλος του ΕΝΙΑΙΟΥ αποτελείται από μυθολογικά θέματα, πορτρέτα ανθρώπων και τόπων. Είναι δουλεμένο με μια εξαιρετικά πολύπλοκη διαδικασία με την χρήση του χρώματος να δημιουργεί στον θεατή σύνθετα συναισθήματα, σαν ένα ψυχεδελικό ταξίδι που σε κλείνει μέσα του. Ο Μαρκόπουλος άντλησε την έμπνευση του από την Ελληνική αρχαιότητα και τον Θεό της Ιατρικής, Ασκληπιό. Τέμενος σημαίνει ιερός χώρος, γη ή κτίσμα που έχει αφιερωθεί σε θρησκευτική λατρεία.

Φέτος στους τρεις συγκεκριμένους κύκλους,  υπάρχουν πορτρέτα των Ελλήνων ζωγράφων όπως ο Νίκος Χατζηκυριάκος Γκίκας και ο Γιάννη Τσαρούχης,  συγγραφείς  όπως ο Παντελής Πρεβελάκης, η Λιλίκα Νάκου, και η Πατρίσια Χάισμιθ και άλλες προσωπικότητες, όπως η Nina Kandinsky και Catherine Gide. αρχαιολογικούς χώρους των Μυκηνών, τη Δωδώνη, τους Δελφούς, και τα Αρχοντικά Σπίτια στη Σιάτιστα.

Κάθε προβολή ξεκινά με τη δύση του ηλίου και διαρκεί περίπου δύο με τρεις ώρες ενώ παράλληλα παρατηρείς όλα τα ουράνια σώματα. Η είσοδος είναι ελεύθερη. Κάθε κινηματογραφική ενότητα αποτελεί αυτόνομο τμήμα του ΕΝΙΑΙΟΣ – δεν χρειάζεται να έχεις δει τα προηγούμενα. Η είσοδος στις προβολές είναι δωρεάν αλλά είναι δύσκολη η διαμονή στα γειτονικά χωριά λόγω της αυξημένης προσέλευσης κόσμου κάθε φορά. Οι προβολές θα διαρκέσουν μέχρι τις 3 Ιουλίου.

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζόυς Ευείδη

Οι Αθηναίοι / Τζόυς Ευείδη: «Φαίνομαι πολύ κουλ; Μπα, ρόλος είναι»

Αν της είχαν κάνει στο θέατρο όσες επαγγελματικές προτάσεις είχε ως σερβιτόρα, θα ήταν η Βουγιουκλάκη – όπως λέει. Κι αν και συχνά αυτολογοκρίνεται, δεν κρύβεται πίσω από τις λέξεις. Είναι μια αγαπητή κωμική ηθοποιός, που κάποτε ήθελε να παίξει δραματικούς ρόλους. Και είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Sonny boy: Ο Αλ Πατσίνο με τα δικά του λόγια

Pulp Fiction / Sonny boy: Ο Αλ Πατσίνο με τα δικά του λόγια

Mε αφορμή την βιογραφία του που μόλις κυκλοφόρησε στα Ελληνικά, ανατρέχουμε στη ζωή και την καριέρα του κορυφαίου σταρ, που προσπάθησε πολύ να αποφύγει τη διασημότητα, αλλά, ευτυχώς για εμάς, απέτυχε.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Είναι «καταραμένη» η κινηματογραφική βιογραφία του Μάικλ Τζάκσον;

Οθόνες / Είναι «καταραμένη» η κινηματογραφική βιογραφία του Μάικλ Τζάκσον;

Νέα αναβολή πήρε η ταινία «Michael» ενώ η παραγωγή ανακοίνωσε την έναρξη επιπλέον γυρισμάτων, τα οποία ενδεχομένως θα επιχειρήσουν να ασχοληθούν με τις βαριές κατηγορίες εις βάρος του αείμνηστου «Βασιλιά της ποπ».
THE LIFO TEAM
Τι είναι το IMAX που, μετά τη Θεσσαλονίκη, έρχεται και στην Αθήνα

Οθόνες / Τι είναι το IMAX που, μετά τη Θεσσαλονίκη, έρχεται και στην Αθήνα

Η ανακοίνωση των Village Cinemas γεμίζει χαρά τους Αθηναίους σινεφίλ που πρόκειται να αποκτήσουν τη δική τους αίθουσα IMAX. Τι είναι, όμως, η τεχνολογία IMAX και γιατί μέχρι πρότινος είχε μόνο η Θεσσαλονίκη πιστοποιημένη αίθουσα;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ερωτικές ιστορίες κάτω από τα αστέρια στο Cine Paris

Οθόνες / Ερωτικές ιστορίες κάτω από τα αστέρια στο Cine Paris

Ένα υπέροχο κινηματογραφικό αφιέρωμα στο στέκι της Πλάκας, με παλιές δόξες, όπως το «Brief Encounter» και το «Roman Holiday» αλλά και πιο σύγχρονες, όπως το κομψοτέχνημα «In the Mood for Love» και το σπαραχτικό «Cold War».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Βασίλη και Δάφνη, πώς γυρίσατε την πιο αφοπλιστική ερωτική σκηνή του ελληνικού σινεμά;

Lifo Videos / Βασίλη και Δάφνη, πώς γυρίσατε την πιο αφοπλιστική ερωτική σκηνή του ελληνικού σινεμά;

Ο βραβευμένος σκηνοθέτης και σεναριογράφος Βασίλης Κεκάτος, μαζί με την πρωταγωνίστριά του, Δάφνη Πατακιά, μιλούν για όσα έζησαν στα γυρίσματα της ταινίας «Οι άγριες μέρες μας» – μιας ιστορίας με χαρακτήρες που είναι «γλυκά τσογλανάκια».
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
«Made in Vain»: Γιατί ένας άνθρωπος θέλει να γίνει bodybuilder;

Οθόνες / «Made in Vain»: Γιατί ένας άνθρωπος θέλει να γίνει bodybuilder;

Ένα αποκαλυπτικό ελληνικό ντοκιμαντέρ που αποτυπώνει την ωμή αλήθεια για το άθλημα του bodybuilding –έναν κόσμο όπου δοκιμάζονται τα όρια σώματος και πνεύματος– έρχεται στις αίθουσες την Πέμπτη 29 Μαΐου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Είναι η «Κιούκα» η «ελληνική ταινία της χρονιάς»;

The Review / Τι είναι αυτό που κάνει την ταινία «Κιούκα» να συζητιέται τόσο;

O Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την ταινία «Κιούκα: Πριν το τέλος του καλοκαιριού» του 31χρονου Κωστή Χαραμουντάνη. Πώς καταφέρνει το όραμα ενός millennial σκηνοθέτη να ξεχωρίζει στο σύγχρονο ελληνικό σινεμά — και γιατί αξίζει την προσοχή μας;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ρίτσαρντ Γκιρ: Η αβάσταχτη γοητεία της σεμνότητας 

Οθόνες / Ρίτσαρντ Γκιρ: Η αβάσταχτη γοητεία της σεμνότητας 

Με αφορμή την έξοδο του «Oh, Canada» στις εγχώριες αίθουσες, ανατρέχουμε στο σύνολο της καριέρας ενός σταρ που οι περισσότεροι θεωρούμε δεδομένο, ίσως επειδή όσα κάνει στην οθόνη φαντάζουν τόσο ανεπιτήδευτα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ