Σέλεϊ Ντιβάλ (1949-2024): Η πιο ασυνήθιστη ηθοποιός του αμερικανικού κινηματογράφου

Σέλεϊ Ντιβάλ (1949-2024): Η πιο ασυνήθιστη ηθοποιός του αμερικανικού κινηματογράφου Facebook Twitter
Κανείς δεν μπορεί να γνωρίζει αν ο Άλτμαν διέκρινε τη μελλοντική Όλιβ Όιλ στα κινηματογραφικά του σχέδια. Φωτ.: Stanley Bielecki Movie Collection/Getty Images/Ideal Image
0

Το ισχνό Τεξανό κορίτσι με τα πεταχτά μάτια και τα μεγάλα δόντια ήθελε να ασχοληθεί σοβαρά και μόνο με τη διατροφή – αντίθετα με το αναμενόμενο, οι συμμαθητές της τη θεωρούσαν φρικιό όχι για την εμφάνισή της, αλλά επειδή ονειροπολούσε ασταμάτητα.

Φοιτήτρια ακόμη το 1969, η Σέλεϊ Ντιβάλ δέχθηκε πρόταση από τη δημιουργική ομάδα του Ρόμπερτ Άλτμαν να περάσει screen test για την ταινία Brewster McLoud, μετά τη γνωριμία μαζί τους σε πάρτι που παρέθεσε ο τότε αρραβωνιαστικός της. Η Ντιβάλ δεν το συζητούσε καν, δεν ενδιαφερόταν καθόλου, ο Άλτμαν επέμενε, το τεστ έγινε, ο Αμερικανός σκηνοθέτης της μίλησε θερμά για τον ρόλο μιας ξεναγού-πλανεύτρας, και εκείνη ενέδωσε λέγοντας «ε, μάλλον θα το γυρίσω για τα καλά στην υποκριτική».

Κανείς δεν μπορεί να γνωρίζει αν ο Άλτμαν διέκρινε τη μελλοντική Όλιβ Όιλ στα κινηματογραφικά του σχέδια, αλλά δεν υπήρχε καμία περίπτωση να την υποδυθεί άλλη, όταν ήρθε η στιγμή της υλοποίησης του εμπορικά αποτυχημένου, καλλιτεχνικά παραγνωρισμένου μουσικοχορευτικού οράματός του για τον Ποπάι, με πρωταγωνιστή τον Ρόμπιν Γουίλιαμς, περίπου μια δεκαετία αργότερα.

Είχε προηγηθεί μια σειρά από συναρπαστικές συνεργασίες με τον δημιουργό που την ανακάλυψε και, όπως υποστήριζε η ίδια, την άφησε να αποκαλύψει δυνατότητές που δεν υποψιαζόταν, υπενθυμίζοντάς της πως δεν πρέπει ποτέ να παίρνει τον εαυτό της σοβαρά. Ήταν η νύφη στο McCabe and Mrs Miller, η ερωμένη του ληστή στο Thieves Like Us, η γκρούπι με τις πλατφόρμες στο Nashville και η σύζυγος του Προέδρου στο Buffalo Bill.

Ακόμη και ο Νίκολσον της έλεγε «πώς μπορείς και το κάνεις!», κι εκείνη άκουγε λυπητερές μπαλάντες στο walkman της για να διατηρείται στη θλίψη, με το σώμα της να επαναστατεί προς το τέλος του 13μηνου γυρίσματος.

Ο καλύτερος της ρόλος, που μάλιστα της χάρισε το βραβείο ερμηνείας στο Φεστιβάλ Καννών του 1977, ήταν στις 3 Γυναίκες, σε ένα στόρι που προέκυψε μετά από όνειρο που είδε ο Άλτμαν. Η Μίλι Λαμουρό παραμένει ο πλέον πολύπλοκος και δραματικά απαιτητικός ρόλος της, και η Ντυβάλ μεταμορφώνει ένα φλύαρο πλάσμα με λιγοστές επιλογές και αλλοπρόσαλο χαρακτήρα σε μια γυναίκα που αναγκάζεται να αντιστρέψει τη συμπεριφορά της όταν η συνάδελφός της η Πίνκι (Σίσι Σπέισεκ), που τη λατρεύει και τη μιμείται, συνέρχεται από απόπειρα αυτοκτονίας και κοπιάρει τους μανιερισμούς της.

Σέλεϊ Ντιβάλ (1949-2024): Η πιο ασυνήθιστη ηθοποιός του αμερικανικού κινηματογράφου Facebook Twitter
Ημερολογιακά, η «Λάμψη» σήμανε το τέλος μιας δεκαετίας μεστής του ευρέος ταλέντου και της εξαιρετικής παρουσίας της ηθοποιού. Φωτ.: Warner Brothers/Getty Images/Ideal Image

Ακούγεται δύσκολο, αλλά δεν συγκρίνεται με την ανατριχιαστική εμπειρία της κάτω από την μπαγκέτα του Στάνλεϊ Κιούμπρικ, στα μεγάλα του… κέφια, όταν της ζητούσε να κλαίει νυχθημερόν επί έναν μήνα και να υποστεί τη σκηνή με το τσεκούρι στην πόρτα για 127 λήψεις, με την ίδια έκφραση έντασης και τρόμου, αμείωτα και, όπως αποδείχθηκε από την αποτίμηση που έκανε αργότερα, ηθικά μειωτικά.

Κι ενώ στις πρώτες της συνεντεύξεις η Ντιβάλ δεν υπαινισσόταν κακοποίηση από την υπερβολή (υπάρχουν βίντεο με θετικές της αντιδράσεις και σεβασμό στον σκηνοθέτη), δεν άργησε να απορρίψει τη μέθοδο και να ορκιστεί πως δεν θα το επαναλάμβανε για χάρη καμίας τέχνης στον κόσμο. Ακόμη και ο Νίκολσον της έλεγε «πώς μπορείς και το κάνεις!», κι εκείνη άκουγε λυπητερές μπαλάντες στο walkman της για να διατηρείται στη θλίψη, με το σώμα της να επαναστατεί προς το τέλος του 13μηνου γυρίσματος. 

Ημερολογιακά, η Λάμψη σήμανε το τέλος μιας δεκαετίας μεστής του ευρέος ταλέντου και της εξαιρετικής παρουσίας της ηθοποιού, για όσους και όσες δεν αρκούνται στις προφανείς καλλονές και τις θορυβώδεις καρατερίστες. Αν και την έχουμε δει σε αναπάντεχα φιλμ και ποικίλα είδη, από το Νευρικό Εραστή και το Time Bandits του Γκίλιαμ ως το Πορτρέτο μιας Κυρίας της Κάμπιον, η στροφή της Ντιβάλ, ήδη από το 1981, στο πεδίο της ψυχαγωγίας για παιδιά ήταν καθοριστική και σημαντικότατη. Το Sweet Dreams ήταν ένα μουσικό άλμπουμ για παιδιά, το 26 επεισοδίων πρόγραμμα FaerieTale Theater βραβεύτηκε με Peabody Award, ενώ το 1985 λάνσαρε την ωριαία σειρά ανθολογίας Tall Tales and Legends, για λογαριασμό του καλωδιακού δικτύου Showtime, στρατολογώντας φίλους της, όπως ο Μικ Τζάγκερ, η Βανέσα Ρέντκγκρεϊβ, η Λάιζα Μινέλι, ο Τζεφ Μπρίτζες και ο Ρόμπιν Γουίλιαμς, να συμμετέχουν σχεδόν αφιλοκερδώς.

Σέλεϊ Ντιβάλ (1949-2024): Η πιο ασυνήθιστη ηθοποιός του αμερικανικού κινηματογράφου Facebook Twitter
Ο καλύτερος της ρόλος, που μάλιστα της χάρισε το βραβείο ερμηνείας στο Φεστιβάλ Καννών του 1977, ήταν στις «3 Γυναίκες»
Σέλεϊ Ντιβάλ (1949-2024): Η πιο ασυνήθιστη ηθοποιός του αμερικανικού κινηματογράφου Facebook Twitter
Με τον Τζακ Νίκολσον το 1980. Φωτ.: Robin Platzer/IMAGES/Getty Images/Ideal Image

Η πιο ασυνήθιστη και εν τέλει «αναπάντεχη» ηθοποιός του ανεξάρτητου, και όχι μόνο, αμερικανικού κινηματογράφου, διαυγής στις ερμηνείες και ανοιχτή στις προκλήσεις, πάντα με ένα διάπλατο χαμόγελο στα χείλη, όπως την είχε συμβουλεύσει ο μέντορας Άλτμαν, εξελίχθηκε σε πρωτοπόρο της εκπαιδευτικής ψυχαγωγίας για ένα ανήλικο κοινό που αγνοούσε την ύπαρξή της μέχρι τον Ποπάι, και τα κατάφερε περίφημα, με διακρίσεις και γερές πωλήσεις σε βίντεο, χρόνια μετά την πρεμιέρα των εκπομπών που συνέλαβε μέσω της εταιρείας παραγωγής της, Think Entertainment.

Μερικά χρόνια αργότερα είχε κουραστεί από το Χόλιγουντ και επέστρεψε στα πάτρια εδάφη του Τέξας, έχοντας βρει τον άνθρωπο της ζωής της, τον ντράμερ και τραγουδιστή Νταν Γκιλρόι. Δυστυχώς η υγεία της ήταν ήδη κλονισμένη: έχοντας αποσυρθεί αναγκαστικά από τα πλατό μετά το Manna from Heaven του 2002, επανήλθε για λίγο σε μια τηλεοπτική σειρά πριν από μια διετία, αλλά δήλωσε σε τηλεοπτική εκπομπή πως έπασχε από ψυχική ασθένεια και τελικά έφυγε από τη ζωή εξαιτίας επιπλοκών από διαβήτη, επιτέλους ελεύθερη από τα βάσανα, όπως επισήμανε στο αποχαιρετιστήριο σημείωμά του ο σύντροφός της.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Terence Stamp (1938-2025): Ο μάγκας του Λονδίνου που θα γινόταν Τζέιμς Μποντ

Οθόνες / Terence Stamp (1938-2025): Ο μάγκας του Λονδίνου που θα γινόταν Τζέιμς Μποντ

«Το άτακτο αγόρι του βρετανικού σινεμά βρήκε τον δρόμο του σε ώριμες επιλογές, είτε παίζοντας κάποιον αδυσώπητο κακό είτε αφήνοντας τα λακωνικά του διακριτικά σαν στάμπα, όνομα και πράγμα, σε σύντομες εμφανίσεις – εννοείται πως έχει υποδυθεί και τον διάβολο!»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
The Karate Kid: Πώς η «ταινιούλα που δεν θα έβλεπε κανείς» εξελίχθηκε σε παγκόσμιο φαινόμενο

Οθόνες / The Karate Kid: Πώς η «ταινιούλα που δεν θα έβλεπε κανείς» εξελίχθηκε σε παγκόσμιο φαινόμενο

Η ταινία σημάδεψε μια γενιά εφήβων που φαντασιώνονταν ότι θα αντιστεκόντουσαν ηρωικά στους νταήδες που τους κακοποιούσαν καθημερινά. Και τώρα, ο μύθος επιστρέφει για έκτη φορά στην οθόνη, με πρωταγωνιστές τον Τζάκι Τσαν και τον Ραλφ Μάτσιο
THE LIFO TEAM
Ο άνθρωπος που έφερε την μαύρη μουσική κουλτούρα στο σαλόνι εκατομμυρίων σπιτιών

Daily / Ο άνθρωπος που έφερε τη μαύρη μουσική κουλτούρα στο σαλόνι εκατομμυρίων σπιτιών

Το ντοκιμαντέρ «Sunday Best: The untold story of Ed Sullivan» αναδεικνύει τη συμβολή του Εντ Σάλιβαν και της δημοφιλέστατης τηλεοπτικής εκπομπής του στην ανάδειξη τεράστιων μορφών της μαύρης μουσικής, από τη Nίνα Σιμόν και τον Τζέιμς Μπράουν μέχρι την Tίνα Τέρνερ και τον Στίβι Γουόντερ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έντουαρντ Νόρτον: Γεννημένος σε λάθος εποχή

Οθόνες / Έντουαρντ Νόρτον: Γεννημένος σε λάθος εποχή

Με αφορμή τα σημερινά του γενέθλια, ανατρέχουμε στην καριέρα ενός ηθοποιού με την ερμηνευτική στόφα των μεγάλων ονομάτων του New Hollywood, μα καταδικασμένου να εργάζεται σε καιρούς που η κινηματογραφική βιομηχανία δεν ξέρει τι να κάνει μαζί του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ana Kokkinos: «Αν ήμουν ένας στρέιτ, Άγγλος άντρας, η ζωή θα ήταν ευκολότερη»

Οθόνες / Ana Kokkinos: «Αν ήμουν ένας στρέιτ, Άγγλος άντρας, η ζωή θα ήταν ευκολότερη»

Η ελληνικής καταγωγής Αυστραλή σκηνοθέτιδα πίσω από το «Ten Pound Poms» μιλά στη LiFO για τη στάση των Αυστραλών απέναντι στους μετανάστες, την ταινία της που εξόργισε την ομογένεια, και το πώς είναι να νιώθεις παρείσακτος ακόμη κι όταν το έργο σου έχει δει πολύς κόσμος.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μιχάλης Ρέππας: «Θέλω να διασκεδάζω. Πέρασα τα 65 και έχει αρχίσει να μη με νοιάζει»

Οι Αθηναίοι / Μιχάλης Ρέππας: «Θέλω να διασκεδάζω. Πέρασα τα 65 και έχει αρχίσει να μη με νοιάζει»

«Τρεις Χάριτες», «Βίρα τις Άγκυρες», «Δις εξαμαρτείν», «Safe Sex», «Το Κλάμα βγήκε από τον Παράδεισο», «Μπαμπάδες με ρούμι». Λίγοι μας έχουν κάνει να γελάσουμε τόσο τα τελευταία 30 χρόνια όσο ο Μιχάλης Ρέππας. Ο ηθοποιός, συγγραφέας και σκηνοθέτης που εξαιτίας του «το Τζέλα Δέλτα δεν είχε φουγάρα» αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το τρίο Πασκάλ-Τζόνσον-Έβανς και 9 ακόμα λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Το τρίο Πασκάλ-Τζόνσον-Έβανς και 9 ακόμα λόγοι να πάτε σινεμά

Μια ταινία που η Τζέιν Όστιν θα ήταν περήφανη να είχε σκηνοθετήσει, η Λίντσεϊ Λόχαν ανταλλάζει σώμα με την Τζέιμι Λι Κέρτις ξανά μετά από 22 χρόνια κι ένας μεταλλαγμένος Μπάμπι εκδικείται για τον θάνατο της μαμάς του. – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Νεαρές μητέρες»: Είναι καλοκαιρινή επιλογή μία ταινία των αδελφών Νταρντέν; 

The Review / «Νεαρές μητέρες»: Tα κατάφεραν πάλι οι αδελφοί Νταρντέν; 

Τι κάνει τις «νεαρές μητέρες» να ξεχωρίζουν από τις προηγούμενες δουλειές των Βέλγων δημιουργών; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητάνε για τη βραβευμένη ταινία που παίζεται στους θερινούς κινηματογράφους της Αθήνας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
American Apparel: Τα βρόμικα μυστικά της πιο ανατρεπτικής εταιρείας των ’00s

Οθόνες / American Apparel: Τα βρόμικα μυστικά της πιο ανατρεπτικής εταιρείας των ’00s

Η American Apparel πουλούσε απελευθέρωση, αλλά πίσω από τις βιτρίνες και το φίνο βαμβάκι το brand ήταν βουτηγμένο στα σκάνδαλα: σεξουαλική παρενόχληση, κατάχρηση εξουσίας και ένα εργασιακό κλίμα που κάθε άλλο παρά cool ήταν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Movies

Οθόνες / Η σπαρταριστή επιστροφή των «Τρελών Σφαιρών» και 9 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Ο Λίαμ Νίσον δείχνει την κωμική στόφα του, η Άλισον Μπρι και ο Ντέιβ Φράνκο πρωταγωνιστούν στην πιο αναμενόμενη ταινία τρόμου της χρονιάς, η νέα ταινία των αδερφών Νταρντέν και 4 επανεκδόσεις – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
Είδαμε την ταινία που διασκευάζει ο Γιώργος Λάνθιμος

Οθόνες / Η ταινία στην οποία βασίστηκε ο Λάνθιμος: Ένα κρυμμένο νοτιοκορεατικό διαμάντι

Η επικείμενη κυκλοφορία του «Bugonia» στάθηκε αφορμή για να επισκεφτούμε ξανά την κινηματογραφική του πηγή, το cult «Save the Green Planet!», έναν από τους κρυμμένους θησαυρούς του νοτιοκορεατικού σινεμά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ