Πριν τον Ταρκόφσκι: Η άγνωστη αυθεντική εκδοχή του κινηματογραφικού «Σολάρις»

Πριν τον Ταρκόφσκι: Η άγνωστη αυθεντική εκδοχή του κινηματογραφικού «Σολάρις» Facebook Twitter
Η πρώτη ταινία «Σολάρις» γυρίστηκε για την Σοβιετική τηλεόραση το 1968 και είναι πολύ πιο πιστή από τις δύο πολύ γνωστότερες ομότιτλές της στο πνεύμα αλλά του βιβλίου
0

Ο Στάνισλαβ Λεμ (1921-2006) είναι μάλλον ο πιο διάσημος Πολωνός συγγραφέας όλων των εποχών μετά τον Τζόζεφ Κόνραντ και έχει κατοχυρωθεί τουλάχιστον ως ισάξιος γιγάντων της επιστημονικής φαντασίας όπως ο Άρθουρ Κλαρκ, ο Ισαάκ Ασίμοφ ή ο Φίλιπ Ντικ – παρόλο που ο θαυμασμός του Λεμ για τον τελευταίο όχι μόνο δεν βρήκε ανταπόκριση αλλά ο Ντικ ήταν κάποτε τόσο βαθιά πεπεισμένος ότι ο Λεμ ήταν η αιχμή μιας κομμουνιστικής συνομωσίας με στόχο τη διάβρωση της Δυτικής επιστημονικής φαντασίας που έσπευσε να ενημερώσει σχετικά το FBI.

Περιέργως ίσως, η ρετροσπεκτίβα που γίνεται αυτές τις μέρες στο Barbican του Λονδίνου με τίτλο Smart Robots, Mortal Engines: Stanisław Lem on Film (Έξυπνα ρομπότ, θανάσιμες μηχανές: Ο Στάνισλαβ Λεμ στον κινηματογράφο), δεν περιλαμβάνει τις δύο πιο γνωστές εκδοχές του πιο διάσημου βιβλίου του, του Σολάρις – τις ομώνυμες δηλαδή ταινίες του Αντρέι Ταρκόσφσκι (1972) και του Στίβεν Σόντερμπεργκ (2002). Ενδεχομένως ο αποκλεισμός τους έχει να κάνει και με την έντονα αρνητική αντίδραση του συγγραφέα και στις δύο εκδοχές.

Η ταινία παρότι ήταν πολύ χαμηλότερου προϋπολογισμού από τις άλλες, μεταδίδει μέσω της εμπνευσμένης χρήσης του φωτισμού και του ασπρόμαυρου φιλμ, μια έντονα υποβλητική και εξπρεσιονιστική ατμόσφαιρα.

Πριν τον Ταρκόφσκι: Η άγνωστη αυθεντική εκδοχή του κινηματογραφικού «Σολάρις» Facebook Twitter
Σκηνή από το Solaris του 1968 στο πλαίσιο της ρετροσπεκτίβα που γίνεται αυτές τις μέρες στο Barbican του Λονδίνου με τίτλο "Έξυπνα ρομπότ, θανάσιμες μηχανές: Ο Στάνισλαβ Λεμ στον κινηματογράφο"

Υπάρχει όμως στο πρόγραμμα η πρώτη εκδοχή του κινηματογραφικού «Σολάρις» που γυρίστηκε για την Σοβιετική τηλεόραση το 1968 από την Λιντία Ισιμπάγεβα και τον Μπόρις Νίρενμπουργκ. Η ταινία είναι πολύ πιο πιστή από τις δύο πολύ γνωστότερες ομότιτλές της στο πνεύμα αλλά και στο γράμμα του βιβλίου και παρότι ήταν πολύ χαμηλότερου προϋπολογισμού από τις άλλες, μεταδίδει μέσω της εμπνευσμένης χρήσης του φωτισμού και του ασπρόμαυρου φιλμ, μια έντονα υποβλητική και εξπρεσιονιστική ατμόσφαιρα.

Μεταξύ άλλων ταινιών βασισμένων στο έργο του Λεμ, στο πρόγραμμα περιλαμβάνεται και μια άλλη πολύ ενδιαφέρουσα και πρωτοποριακή του είδους ταινία που είχε γυρίσει το 1960 ο Κουρτ Μάετζιγκ, ένας από τους πιο σημαντικούς δημιουργούς του ανατολικογερμανικού σινεμά.

Πριν τον Ταρκόφσκι: Η άγνωστη αυθεντική εκδοχή του κινηματογραφικού «Σολάρις» Facebook Twitter
Το «Σιωπηλό Άστρο» (Ανατ.Γερμανία, 1960) είναι μεταφορά της πρώτης νουβέλας του Λεμ, «Οι αστροναύτες», και θυμίζει έντονα την αμερικανική ταινία «Απαγορευμένος Πλανήτης» του 1956

Πρόκειται για το «Σιωπηλό Άστρο», το οποίο αποτελεί μεταφορά της πρώτης νουβέλας που εξέδωσε ο Λεμ και είχε τίτλο «Οι αστροναύτες», και θυμίζει έντονα την αμερικανική ταινία «Απαγορευμένος Πλανήτης» του 1956 ενώ μοιάζει να αποτελεί προάγγελο του «2001: Οδύσσεια του Διαστήματος» οχτώ χρόνια πριν την ταινία του Κιούμπρικ. Η πολυπολιτισμική σύνθεση του πληρώματος της ταινίας την κάνει επίσης να μοιάζει με ανατολικοευρωπαϊκή εκδοχή του Star Trek.

Με στοιχεία από το site του British Film Institute

 

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Οθόνες / To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Μια ταινία βασισμένη σε βιβλίο του Στίβεν Κινγκ, η επιστροφή του Ντάρεν Αρονόφσκι, η καλύτερη ταινία του Κουροσάβα σε επανέκδοση και το τέταρτο μέρος της σειράς ταινιών θρίλερ «Το Κάλεσμα» – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Έκκληση από τους συντελεστές της ταινίας της Κάουτερ Μπεν Χάνια να σταματήσουν επιτέλους οι δολοφονίες παιδιών στη Γάζα, με αφορμή το σπαρακτικό τηλεφώνημα της 6χρονης Παλαιστίνιας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
A House of Dynamite

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «House of Dynamite»: Η Κάθριν Μπίγκελοου πατάει το κουμπί – και μας κόβει την ανάσα

Με χειρουργική ακρίβεια, η πρώτη γυναίκα που τιμήθηκε με Όσκαρ σκηνοθεσίας μας πείθει ανατριχιαστικά για τον επικείμενο πυρηνικό όλεθρο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο μάγος του Κρεμλίνου

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Ο μάγος του Κρεμλίνου»: Ο ρυθμιστής του Πούτιν δεν χωρά σε ταινία

Πίσω από το ψυχρό πρόσωπο της εξουσίας, κρύβεται ο ψίθυρος ενός σύγχρονου Ρασπούτιν. Ο Ολιβιέ Ασαγιάς τον ακολουθεί – αλλά μήπως τον πρόδωσε η φόρμα;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
No other choice

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «No other choice»: Η ταινία που θα οδηγήσει τον Παρκ Τσαν-γουκ στα Όσκαρ

Ο Κορεάτης σκηνοθέτης παραμένει ένας από τους μεγάλους σύγχρονους κινηματογραφιστές, αν και η αντικαπιταλιστική του σάτιρα «No other choice» δεν είναι η καλύτερή του ταινία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Είναι σαν να κάνεις τον Δράκουλα χορτοφάγο»: Γιατί το σέξι τέρας του Φρανκενστάιν που παίζει ο Τζέικομπ Ελόρντι είναι λάθος

Οθόνες / Γιατί το σέξι τέρας του νέου «Φρανκενστάιν» είναι λάθος

Στη διασκευή του κλασικού μυθιστορήματος της Μέρι Σέλεϊ από τον Γκιγιέρμο ντελ Τόρο πρωταγωνιστεί ο «εξωφρενικά όμορφος» Τζέικομπ Ελόρντι στον ρόλο του τέρατος – πράγμα που έχει ως αποτέλεσμα μια ταινία χωρίς ειρμό. 
THE LIFO TEAM
O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Οθόνες / O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Είναι εντυπωσιακός ο αριθμός διασκευών του έργου του δημοφιλούς συγγραφέα που θα δούμε στο πανί, στο γυαλί και στο σανίδι, κι αυτό στάθηκε αφορμή για ένα αφιέρωμα στις καλύτερες ταινίες που ενέπνευσαν τα γραπτά του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

Ανταπόκριση από τη Βενετία / Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

O Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο θα έκανε την Μέρι Σέλεϊ περήφανη. Ο δικός του Φρανκενστάιν κατορθώνει να μην προδώσει το πνεύμα του πολυδιασκευασμένου μυθιστορήματός της.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Λούκα Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ανταπόκριση από τη Βενετία / After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ο Λούκα Γκουαντανίνο νοσταλγεί τη χαμένη τέχνη του διαλόγου, αλλά το After the Hunt χάνει το δίκιο του στην ακαδημαϊκή φλυαρία και τις σεναριακές αστοχίες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα του γάμου δύσκολα: 10 ταινίες για να δείτε μετά το «Ρόουζ εναντίον Ρόουζ»

Οθόνες / Όλα του γάμου δύσκολα: 10 ταινίες για να δείτε μετά το «Ρόουζ εναντίον Ρόουζ»

Από το «Awful Truth» του Λίο ΜακΚάρεϊ στο «Gone Girl» του Ντέιβιντ Φίντσερ κι από τις μπεργκμανικές «Σκηνές από έναν γάμο» στο «Revolutionary Road» του Σαμ Μέντες, ανατρέχουμε σε δέκα ταινίες για όσους ενώθηκαν ενώπιον Θεού κι ανθρώπων «μέχρι να τους χωρίσει ο θάνατος».   
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
ΒΟΥΓΟΝΙΑ

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Βουγονία»: Κριτική για τη νέα ταινία του Γιώργου Λάνθιμου

«Είναι περιπέτεια η "Βουγονία", fun και πιο περίπλοκη απ’ ότι δείχνει» - Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος καταγράφει τις εντυπώσεις του από την παγκόσμια πρεμιέρα της ταινίας στο 82ο Φεστιβάλ Βενετίας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Terence Stamp (1938-2025): Ο μάγκας του Λονδίνου που θα γινόταν Τζέιμς Μποντ

Οθόνες / Terence Stamp (1938-2025): Ο μάγκας του Λονδίνου που θα γινόταν Τζέιμς Μποντ

«Το άτακτο αγόρι του βρετανικού σινεμά βρήκε τον δρόμο του σε ώριμες επιλογές, είτε παίζοντας κάποιον αδυσώπητο κακό είτε αφήνοντας τα λακωνικά του διακριτικά σαν στάμπα, όνομα και πράγμα, σε σύντομες εμφανίσεις – εννοείται πως έχει υποδυθεί και τον διάβολο!»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
The Karate Kid: Πώς η «ταινιούλα που δεν θα έβλεπε κανείς» εξελίχθηκε σε παγκόσμιο φαινόμενο

Οθόνες / The Karate Kid: Πώς η «ταινιούλα που δεν θα έβλεπε κανείς» εξελίχθηκε σε παγκόσμιο φαινόμενο

Η ταινία σημάδεψε μια γενιά εφήβων που φαντασιώνονταν ότι θα αντιστεκόντουσαν ηρωικά στους νταήδες που τους κακοποιούσαν καθημερινά. Και τώρα, ο μύθος επιστρέφει για έκτη φορά στην οθόνη, με πρωταγωνιστές τον Τζάκι Τσαν και τον Ραλφ Μάτσιο
THE LIFO TEAM
Ο άνθρωπος που έφερε την μαύρη μουσική κουλτούρα στο σαλόνι εκατομμυρίων σπιτιών

Daily / Ο άνθρωπος που έφερε τη μαύρη μουσική κουλτούρα στο σαλόνι εκατομμυρίων σπιτιών

Το ντοκιμαντέρ «Sunday Best: The untold story of Ed Sullivan» αναδεικνύει τη συμβολή του Εντ Σάλιβαν και της δημοφιλέστατης τηλεοπτικής εκπομπής του στην ανάδειξη τεράστιων μορφών της μαύρης μουσικής, από τη Nίνα Σιμόν και τον Τζέιμς Μπράουν μέχρι την Tίνα Τέρνερ και τον Στίβι Γουόντερ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ