Πώς ζουν και δουλεύουν στην Αμμόχωστο δυο ροκ Τούρκοκύπριοι κινηματογραφιστές

Πώς ζουν και δουλεύουν στην Αμμόχωστο δυο ροκ Τούρκοκύπριοι κινηματογραφιστές Facebook Twitter
Είναι ακατόρθωτο να κάνει κάποιος ταινίες στη βόρεια Κύπρο. Όλα τα λεφτά πάνε στους χορούς της κοιλιάς και στα λαϊκά τραγούδια...
1

Πώς ζουν και δουλεύουν στην Αμμόχωστο δυο ροκ Τούρκοκύπριοι κινηματογραφιστές Facebook Twitter
Αν στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων κάθονταν οι Κύπριοι και μόνον αυτοί, να ήμασταν σίγουροι ότι το ζήτημα θα λυνόταν. Απ' τη στιγμή που μαζί τους κάθονται και Τούρκοι, Έλληνες, Άγγλοι και Αμερικανοί, το πρόβλημα θα διαιωνίζεται...

 

Ομολογώ ότι προσδοκούσα ένα βραβείο στην ταινία αυτών των δύο παιδιών από την τουρκοκρατούμενη βόρεια πλευρά της Κύπρου. Όχι μόνο επειδή έκαναν μία αντικειμενικά καλή ταινία, αλλά κυρίως γιατί εκεί ακριβώς που ζουν και προσπαθούν να ασκήσουν την τέχνη τους, οι έννοιες ''κινηματογραφική κατάρτιση'' και ''παραγωγή'' είναι ουσιαστικά ανύπαρκτες. Λίγες ώρες πριν την απονομή των βραβείων του 4ου Διεθνούς Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Κύπρου συνάντησα τους δύο νέους δημιουργούς και μου μίλησαν για τη δουλειά τους και για ένα σωρό άλλα, ενδιαφέροντα πιστεύω, θέματα.

 

Είστε ζευγάρι και κάνετε μαζί και ταινίες. Θα μας πείτε πως γνωριστήκατε;

Sholeh: Είμαστε 4 χρόνια μαζί. Γνωριστήκαμε στην Αμμόχωστο στο live μιας ροκ μπάντας που έπαιζε Rage against the Machine. Εγώ είμαι γεννημένη στην Τεχεράνη, είχα πορωθεί με τη μουσική, θυμόμουν το Ιράν κι έκλαιγα. Ξαφνικά βλέπω μεσ' στον κόσμο τον Kamil να με κοιτάει και να κλαίει κι εκείνος. Κάποια στιγμή μετά συναντηθήκαμε έξω, γνωριστήκαμε, είχαμε και κοινούς φίλους και τα φτιάξαμε.

 

Δεν θα άφηνα τον τόπο μου λόγω έλλειψης χρηματοδοτικών προγραμμάτων. Στην Αμμόχωστο έχεις τα πάντα, θάλασσα, βουνά, τα πιο ιδανικά σκηνικά, τον καλύτερο καιρό και κυρίως ιστορίες! Πολλές ανθρώπινες ιστορίες, με λίγα λόγια έχεις όλα όσα επιθυμείς!

 

Σίγουρα θα σας έδεσε και η κοινή αγάπη για το σινεμά, δεν είναι έτσι;

Kamil: Εγώ ήμουν ηθοποιός στο θέατρο και με ενδιέφεραν τα πάντα γύρω από τις Τέχνες, μουσική, ποίηση, λογοτεχνία. Συμφωνώ, το σινεμά έπαιξε καταλυτικό ρόλο στη σχέση μας, εφόσον η Sholeh με έβαλε σ' αυτό. Στη χώρα μου δεν υπάρχει κινηματογραφική παραγωγή και η Sholeh μόλις είχε έρθει από το εξωτερικό, έχοντας κάνει σημαντικά πράγματα.

 

Πόσο δύσκολο είναι να κάνει κάποιος ταινίες στη βόρεια Κύπρο;

Sholeh: Ακατόρθωτο! Στην ''άλλη πλευρά'' υπάρχει μόνο ένας Τουρκοκύπριος σκηνοθέτης, ο Dervis Zaim, που κι αυτός μένει στην Κωνσταντινούπολη. Κανένας δεν έχει στοιχειώδεις γνώσεις του κινηματογράφου και εννοείται πως δεν υπάρχει η παραμικρή κρατική υποστήριξη.

Kamil: Όλα τα λεφτά πάνε στους χορούς της κοιλιάς και στα λαϊκά τραγούδια. Κι αν πάλι κάποιοι θέλουν να κάνουν δουλειά σωστή, την εκλαϊκεύουν και απορροφούνται από τα τουρκικά κανάλια.

 

Και μια καλή ερώτηση θα ήταν γιατί δε σηκώνεστε να φύγετε, αφού είστε δύο κιόλας;

Kamil: Δεν θα άφηνα τον τόπο μου λόγω έλλειψης χρηματοδοτικών προγραμμάτων. Στην Αμμόχωστο έχεις τα πάντα, θάλασσα, βουνά, τα πιο ιδανικά σκηνικά, τον καλύτερο καιρό και κυρίως ιστορίες! Πολλές ανθρώπινες ιστορίες, με λίγα λόγια έχεις όλα όσα επιθυμείς!

Sholeh: Όντως, το παλεύουμε πολύ. Κάναμε το πρώτο μας ταινιάκι το 2012 με εμένα στη σκηνοθεσία και τον Kamil στο πλευρό μου, ακολούθησε ακόμη ένα και από το 2013 μέχρι σήμερα συνσκηνοθετήσαμε δύο ταινίες.

 

Στο ''Letters to Cyprus'' ακούγεται η φωνή του Ραούφ Ντενκτάς από το ραδιόφωνο, ένα διάγγελμα σκέτη προπαγάνδα. Απορία μου είναι γιατί αφήσατε τόσο σε μήκος το εν λόγω ηχητικό ντοκουμέντο;

Sholeh: Το μήνυμα του Ντενκτάς μεταδόθηκε το πρωί της εισβολής, μα δεν το αναμεταδώσαμε ολόκληρο στην ταινία. Το αφήσαμε πολύ σε μήκος γιατί είναι σημαντικό το τι έλεγε τότε ο Ντενκτάς στους Τουρκοκύπριους και πως δικαιολογούσε την εισβολή. Ακόμη και τα flyers προπαγάνδας που χρησιμοποιήσαμε ήταν τα αυθεντικά που έριχναν τότε τα αεροπλάνα πάνω από το νησί.

 

Ωστόσο, η εισβολή έγινε στις 5 τα χαράματα και στην ταινία σας βάζετε μία οικογένεια εκείνη την ώρα σε πλήρη δράση: Η γιαγιά μαγειρεύει, το κοριτσάκι παίζει με μια κούκλα, το αγοράκι ζωγραφίζει κλπ.

Sholeh: Οι Τουρκοκύπριοι δεν είχαν ακούσει απλά, ήταν ήδη έτοιμοι για το Κακό που θα τους συνέβαινε. Από το 1963 κάποιοι προσδοκούσαν την σωτηρία από τη μαμά Τουρκία, από τότε που οι Άγγλοι περιχαράκωσαν τη Λευκωσία και χώρισαν τους Τουρκοκύπριους από τους Έλληνες Κύπριους. Ξέρεις ότι το τραγούδι του Καζαντζίδη, που χρησιμοποιήσαμε, για τους Τουρκοκύπριους είχε συμβολική σημασία; Γι'αυτό και μεσ' στην ταινία βάλαμε ακόμη ένα τουρκικό τραγούδι που βγήκε μετά την εισβολή και λειτούργησε εμμέσως πλην σαφώς σαν απάντηση στο τραγούδι με τον Καζαντζίδη!

 


 

Τέτοιες λεπτομέρειες δε θα μπορούσα να τις γνωρίζω και το μόνο που ξέρω είναι ότι το συγκεκριμένο τραγούδι βασίζεται σε παραδοσιακή μελωδία της Αρμενίας. Αλήθεια, ήταν ευχαριστημένοι μετά την εισβολή όσοι περίμεναν να τους γλιτώσει η μαμά Τουρκία;

Kamil: Στην αρχή ήταν. Νομίζω ύστερα από μία 5ετία κατάλαβε ο κόσμος τι είχε παιχτεί. Μην ξεχνάς και το ρόλο της ελληνικής χούντας στην υπόθεση της Κύπρου. Δύο ομάδες, ας τις πούμε, Τουρκοκύπριων υπήρχαν: Αυτοί που ήρθαν και κατέλαβαν τα πάντα και αυτοί που έχασαν τα πάντα. Μία 5ετία πήρε για να αντιληφθούν πόσο δυστυχισμένοι ήταν όλοι εξίσου.

 

Στην ταινία η Sirin Zaferyildizi υποδύεται τον εαυτό της. Μιλήστε μου λίγο για τη συμμετοχή της.

Sholeh: Είναι η μητέρα του παιδιού που είχε παίξει στην πρώτη ταινία μου. Μία πολύ μορφωμένη γυναίκα, δασκάλα και ποιήτρια. Το 1974 έχασε τον πατέρα της στον πόλεμο.

Kamil: Όλοι οι Κύπριοι κάποιας ηλικίας εμπεριέχουν κάπως τον πόλεμο. Η ταινία δεν είναι το story της Sirin, απλά αυτό το story υπάρχει κι εδώ. Όπως και η άλλη γυναίκα που υποδύεται τη γιαγιά, στην πραγματικότητα είχε εκδιωχτεί από την Πάφο, άρα είχε βιώσει για τα καλά την εισβολή.

 

Σήμερα σε τι προσδοκούν άραγε οι Τουρκοκύπριοι;

Sholeh: Ο καθένας περιμένει την Ένωση. Σε όποιον κι αν μιλήσαμε πριν την ταινία δεν επιθυμεί τον διχασμό του νησιού. Μόνο οι φιλοκυβερνητικοί και όσοι δουλεύουν για το στρατιωτικό καθεστώς βολεύονται μ' αυτή την κατάσταση.

 

Το ότι η ταινία σας διαδραματίζεται σε μία φανταστική ενωμένη Κύπρο είναι, αν μη τι άλλο, συγκινητικό στοιχείο. Πόσο απέχει από την πραγματικότητα;

Kamil: Στην Κύπρο συνυπήρξαν αρμονικά επί αιώνες Κύπριοι, Έλληνες, Τούρκοι, Αρμένιοι και Μαρωνίτες. Αυτό λέει πολλά.

Sholeh: Αν στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων κάθονταν οι Κύπριοι και μόνον αυτοί, να ήμασταν σίγουροι ότι το ζήτημα θα λυνόταν. Απ' τη στιγμή που μαζί τους κάθονται και Τούρκοι, Έλληνες, Άγγλοι και Αμερικανοί, το πρόβλημα θα διαιωνίζεται.

 

 

Για την Ελλάδα δεν το πολυπιστεύω, αφού άλλωστε απλά ακολουθεί τις διεθνείς αποφάσεις. Αν σας ρωτούσα ποιος είναι ο απώτερος σκοπός της δικής σας ταινίας;

Sholeh: Έχεις ακούσει που λέει κάποιος ''Αχ νά'χα αυτό το ακριβό αυτοκίνητο'', κλείνει τα μάτια και φαντάζεται πως τό'χει πράγματι; Αυτό θέλουμε εμείς! Να βλέπει κάποιος τη δράση να εξελίσσεται σε μία Κύπρο ενωμένη και να πιστεύει πως, ναι, αυτός ο τόπος μπορεί να ενωθεί και να ζήσουν όλοι εν ειρήνη μια μέρα.

 

Τα γράμματα της ηρωίδας με την Αγγλίδα αλληλογράφο της λίγους μήνες  πριν την εισβολή είναι αληθινά;

Kamil: Όχι απλά αληθινά, είναι τα γράμματα της μητέρας μου που αλληλογραφούσε με μία κοπέλα από την Αγγλία και έχασαν η μία τα ίχνη της άλλης μετά την εισβολή.

 

Την είδε την ταινία η μητέρα σου, Kamil;

Kamil: Την είδε και συγκινήθηκε, αλλά δεν μας το έδειξε. Είναι πολύ εσωστρεφής τύπος η μάνα μου, ξέρουμε όμως τι της ''έκανε'' μέσα της.

 

Ας κλείσουμε κοινότοπα, με τα σχέδια σας για το μέλλον δηλαδή.

Sholeh: Μέσω facebook βρήκαμε τον γιο της κοπέλας που αλληλλογραφούσε με τη μητέρα του Kamil. Δεν της τό'χουμε πει. Το επόμενο project θά'ναι ένα ντοκιμαντέρ ή και φιξιόν ταινία για το reunion αυτών των δύο γυναικών μετά από 40 χρόνια.

 

Σας εύχομαι καλή συνέχεια και καλή τύχη στα βραβεία σε λίγη ώρα.

Sholeh: Εμείς ευχαριστούμε για την τιμή της συνέντευξης.

Kamil: Κι όποτε ξανάρθετε Κύπρο, να'ρθείτε να σας φιλοξενήσουμε κι εμείς.

 

Πραγματικά, το ίδιο βράδυ στην τελετή λήξης του 4ου Διεθνούς Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Κύπρου, λίγες ώρες μετά από τη συζήτηση που μόλις διαβάσατε, η Sholeh Zahraei και ο Kamil Saldun παρέλαβαν το βραβείο μοντάζ από τα χέρια του Άγγελου Αργυρούλη των αθηναϊκών κινηματογραφικών εργαστηρίων ''Σκλαβής''. Λεπτομέρεια σημαντική: Το βραβείο μεταφράζεται σε κάλυψη των βασικών τεχνικών αναγκών της επόμενης ταινίας τους! Μπράβο!

1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πριν από το break, ο Γιώργος Λάνθιμος τα λέει όλα

Οθόνες / Γιώργος Λάνθιμος: «Το θέμα είναι πώς ξαναβρίσκεις τη χαρά»

Παραδέχεται πως η δημιουργία ενός έργου τέχνης δεν είναι μια ανώδυνη διαδικασία. Και πως χρειάζεται ένα διάλειμμα. Πήρε στάση απέναντι σε όσα συμβαίνουν στη Γάζα γιατί «Αν είσαι άνθρωπος με οποιαδήποτε ενσυναίσθηση, δεν μπορείς να μη μιλήσεις». Λίγο πρίν την κυκλοφορία της ταινίας Βουγονία που σκηνοθετεί, ο Γιώργος Λάνθιμος μίλησε στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Οθόνες / Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Με αφορμή το αφιέρωμα που ετοίμασε το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για μία από τις σπουδαιότερες ηθοποιούς της εποχής μας, επιλέγουμε 10 ταινίες της, στις οποίες έχει αποτυπωθεί η τεράστια υποκριτική της δυναμική και η ικανότητά της να μεταμορφώνεται εσωτερικά με κάθε ρόλο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Οθόνες / Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Ένα μοναδικό μεγάλο αφιέρωμα στον σπουδαίο δημιουργό για ένα τριήμερο σε όλους τους χώρους της Στέγης, με προβολές των ταινιών του, ένα masterclass και μια συζήτησή του με την Αφροδίτη Παναγιωτάκου στην Κεντρική Σκηνή.
M. HULOT
Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι να παραμένεις καλός άνθρωπος»

Οθόνες / Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι η καλοσύνη»

Υπήρξε από τις πιο αναγνωρίσιμες διεθνώς τηλεοπτικές περσόνες, όντας ο κεντρικός παρουσιαστής του MTV. Σήμερα ο 66χρονος τηλεοπτικός παραγωγός, συγγραφέας και σεναριογράφος ζει πλέον μόνιμα στην Αθήνα, όμως ο έρωτας με την Ελλάδα κρατάει από πολύ παλιά. Ο Steve Blame αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Oι 10 Καλύτερες Ελληνικές Ταινίες των ‘20s μέχρι τώρα

Η λίστα / Oι 10 καλύτερες ελληνικές ταινίες των '20s μέχρι τώρα

Ποιες ελληνικές ταινίες της τρέχουσας δεκαετίας έχουν ξεχωρίσει μέχρι στιγμής; Ρωτήσαμε 20 κριτικούς κινηματογράφου, ανθρώπους του ευρύτερου κινηματογραφικού χώρου και αθεράπευτους σινεφίλ και σας παρουσιάζουμε το top 10 που προέκυψε μέσα από το συναρπαστικό, σύνθετο μωσαϊκό του σύγχρονου ελληνικού σινεμά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Η αλήθεια είναι πως δεν μπορώ να εξηγήσω απόλυτα γιατί επιστρέφω διαρκώς εκεί»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Επιστρέφοντας, μπορεί να πιάσουμε πάλι το νήμα»

Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος μας μιλά για το χωριό όπου γεννήθηκε, το Αρματολικό στη νότια Πίνδο, αλλά και για το νέο του ντοκιμαντέρ, «Τα τέρματα του Αυγούστου», που διαδραματίζεται εκεί.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Οθόνες / Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Από μια ρετροσπεκτίβα στην Ιζαμπέλ Ιπέρ μέχρι έναν πλήρη οδηγό του έργου του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και από το spotlight στον Μαρσέλ Πανιόλ μέχρι μια ανατρεπτική ματιά στην έννοια του plot twist, οι θεματικές ενότητες του φεστιβάλ διατηρούν αμείωτο το ενδιαφέρον μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιούλη Τσαγκαράκη: «Κάθε σπίτι έχει τον δικό του Νετανιάχου, τον δικό του Τραμπ»

Οθόνες / Γιούλη Τσαγκαράκη: Η θεία Σταματίνα από τις «Σέρρες» του Γιώργου Καπουτζίδη μιλά στη LifO

Η ταλαντούχα ηθοποιός με τον ρόλο της ίντερσεξ θείας έσπασε ταμπού και άνοιξε ξανά μια σειρά συζητήσεων για το φύλο, την LGBTQI+ κοινότητα, τα ανθρώπινα δικαιώματα. Πώς ετοιμάστηκε για το ρόλο; Πώς βλέπει τις αντιδράσεις;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Σινεμά / Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Η νέα ταινία της Ιζαμπέλ Ιπέρ, φιλμ που έρχονται από τις Κάννες, πρεμιέρες, οι μικρού μήκους του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και οι ελληνικές συμμετοχές των διαγωνιστικών τμημάτων είναι μερικοί από τους λόγους που θα μας στείλουν και φέτος στις αίθουσες του αγαπημένου κινηματογραφικού θεσμού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Pulp Fiction / Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Προτροπή για αντίσταση ή παραίνεση για τρομοκρατία; Το αριστούργημα του Πολ Τόμας Άντερσον «Μια μάχη μετά την άλλη», οι εξαιρετικές πρόσφατες αλληγορίες «Weapons» και «Eddington», αλλά και οι αξέχαστες κινηματογραφικές αναφορές τους απασχολούν τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο και τον αρχισυντάκτη της LiFO Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Ιδέες / Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Με αφορμή το νέο ντοκιμαντέρ για μια από τις πιο αμφιλεγόμενες προσωπικότητες του 20ού αιώνα, ξαναθυμόμαστε τι είχαν απαντήσει στη LiFO οι Πέπη Ρηγοπούλου, Θωμάς Μοσχόπουλος, Δημήτρης Στεφανάκης, Θάνος Παπακωνσταντίνου, Πάνος Κούτρας και Θεόφιλος Τραμπούλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Boots»: Μια σειρά για το τι σημαίνει «να είσαι gay στον στρατό»

Οθόνες / «Boots»: Kάτι καλό θα κάνει αυτή η σειρά για να την αποκαλούν «woke σκουπίδι»

H τηλεοπτική σειρά οκτώ επεισοδίων του Netflix, που έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις, προσεγγίζει με μοναδικό και συγκινητικό τρόπο το θέμα της ομοφοβίας στον στρατό. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

1 σχόλια