Poor Things: Πώς «σβήστηκε» η Σκωτία από τη μεταφορά του βιβλίου στην οθόνη

Poor Things: Πώς «σβήστηκε» η Σκωτία από την μεταφορά του βιβλίου στην οθόνη Facebook Twitter
Η ιστορία της Μπέλα Μπάξτερ –που στην ταινία του Γιώργου Λάνθιμου υποδύεται η Έμα Στόουν– και της βιολογικής της αφύπνισης είναι στενά συνδεδεμένη με πραγματικές τοποθεσίες.
0

Ο ΑΛΑΣΝΤΕΡ ΓΚΡΕΪ ΗΤΑΝ ΕΝΑ από τα πιο ξεχωριστά δημιουργικά ταλέντα της Σκωτίας. Ο σημαντικός καλλιτέχνης και συγγραφέας από την Γλασκόβη, που πέθανε το 2019, εξυμνούσε τη γενέθλια πόλη του σε ιστορίες που συνδύαζαν τη φαντασία με τον σκοτεινό αστικό ρεαλισμό και σε πίνακες που αναπαρήγαγαν με ζωντανή λεπτομέρεια τη ζωή της πόλης.

Έγραψε μεταξύ άλλων το Lanark, ένα από τα σπουδαιότερα βρετανικά μυθιστορήματα του 20ού αιώνα, στόλισε πολλά μπαρ, εστιατόρια και σταθμούς της πόλης με τις χαρακτηριστικές του τοιχογραφίες και ενέπνευσε μια γενιά νεότερων Σκωτσέζων συγγραφέων, όπως ο Ίαν Μπανκς και ο Ίρβιν Γουέλς.

«Ήταν ένας σύγχρονος Γουίλιαμ Μπλέικ», λέει η συγγραφέας Άλι Σμιθ. Είναι για τη Γλασκόβη ό,τι είναι ο Ντίκενς για το Λονδίνο ή ο Τζόις για το Δουβλίνο. Ωστόσο, το έργο του, το όραμα, η φωνή του, δεν είναι όσο αναγνωρισμένα θα έπρεπε εκτός Σκωτίας. Και πολλοί φανατικοί αναγνώστες του πίστεψαν ότι αυτό θα άλλαζε με την πρώτη μεγάλη κινηματογραφική εκδοχή ενός από τα έργα του, του μυθιστορήματος Poor Things (στα ελληνικά είχε κυκλοφορήσει από τις εκδόσεις Νεφέλη με τον τίτλο «Χαμένα Κορμιά» και τον υπότιτλο «Επεισόδια από τη νεανική ζωή ενός γιατρού του Δημόσιου Οργανισμού της Σκωτίας). 

«Το βιβλίο είναι ένα μοναδικά σκωτσέζικο έργο», λέει ο επιμελητής Gavin Lundy σ' ένα βίντεο του YouTube καναλιού Ossian Scotland με τίτλο The Poor Things Problem. «Το πρόβλημα είναι ότι δεν γυρίστηκε καθόλου στη Γλασκόβη ή στη Σκωτία και ούτε ένα μέλος του βασικού καστ δεν είναι Σκωτσέζος ή Σκωτσέζα.

Το Poor Things είναι μια νουβέλα γεμάτη προκλήσεις: μια βικτοριανή, φεμινιστική εκδοχή του μύθου του Φρανκενστάιν που περιλαμβάνει επίσης σατιρικές αιχμές για τη μυθοπλασία του 19ου αιώνα, την αποικιοκρατία και την ιατρική ηθική. Επιπλέον, η ιστορία της Μπέλα Μπάξτερ –που στην ταινία του Γιώργου Λάνθιμου υποδύεται η Έμα Στόουν– και της βιολογικής της αφύπνισης είναι στενά συνδεδεμένη με πραγματικές τοποθεσίες. Το σπίτι της Μπέλα αναφέρεται ως 18 Park Circus, μια πραγματική διεύθυνση της Γλασκόβης, όπως και η εκκλησία Lansdowne, όπου πηγαίνει για να παντρευτεί.

Poor Things: Πώς «σβήστηκε» η Σκωτία από την μεταφορά του βιβλίου στην οθόνη Facebook Twitter
Ζωγραφικό έργο του Άλασντερ Γκρέι με θέμα τη Γλασκόβη της δεκαετίας του '50.

Χάρτες της πόλης –πολλοί από τους οποίους σχεδιασμένοι από τον ίδιο τον συγγραφέα– περιλαμβάνονται στο βιβλίο καθοδηγώντας τον αναγνώστη στην αφήγηση. Το Poor Things μυρίζει Γλασκόβη. Αλλά όχι η ταινία. Η προβολή της στο φεστιβάλ κινηματογράφου του Λονδίνου τον περασμένο Οκτώβριο αποκάλυψε ότι κάθε αναφορά στην πόλη έχει απαλειφθεί από τον Λάνθιμο και αντ' αυτού εμφανίζεται μια περίεργη steampunk εκδοχή του Λονδίνου ως το βασικό σκηνικό της ταινίας. Για πολλούς θα είναι σαν να βλέπουν τον Άρχοντα των Δαχτυλιδιών χωρίς τη Μέση Γη ή τον Τιτανικό χωρίς το παγόβουνο.

«Το βιβλίο είναι ένα μοναδικά σκωτσέζικο έργο», λέει ο επιμελητής Gavin Lundy σ' ένα βίντεο του YouTube καναλιού Ossian Scotland με τίτλο The Poor Things Problem. «Το πρόβλημα είναι ότι δεν γυρίστηκε καθόλου στη Γλασκόβη ή στη Σκωτία και ούτε ένα μέλος του βασικού καστ δεν είναι Σκωτσέζος ή Σκωτσέζα.

Ο Λάνθιμος από την μεριά του λέει ότι θα ήταν «εντελώς ανειλικρινές» εκ μέρους του, ως Έλληνας, να δημιουργήσει ένα κινηματογραφικό έργο για τη Σκωτία, ενώ οι παραγωγοί της ταινίας Εντ Γκίνεϊ και Άντριου Λόου δήλωσαν ότι η απόφαση να πλαισιωθεί η ταινία αποκλειστικά γύρω από την οπτική της Μπέλα Μπάξτερ επέβαλε «κάποια επεξεργασία» που περιλάμβανε την αντικατάσταση της Γλασκόβης με το Λονδίνο.

«Διατηρήσαμε ωστόσο τον Γκόντγουιν Μπάξτερ (τον οποίο υποδύεται ο Γουίλεμ Νταφόε) ως έναν επιστήμονα από τη Γλασκόβη», λένε στον Observer. «Η μεταφορά παραμένει πιστή στο πνεύμα του έργου του Άλασντερ».

Με στοιχεία από The Observer

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Poor Things: Γιατί το Χόλιγουντ σοκαρίστηκε τόσο με τις ερωτικές σκηνές της ταινίας;

Πολιτισμός / Poor Things: Γιατί το Χόλιγουντ σοκαρίστηκε τόσο με τις ερωτικές σκηνές της ταινίας;

Κάποιοι βρίσκουν την ταινία πολύ φεμινιστική και ιδανική να μιλήσει για τη γυναικεία σεξουαλικότητα στο Χόλιγουντ χωρίς λογοκρισία, κάποιοι φαίνεται να πιστεύουν το εντελώς αντίθετο...
LIFO NEWSROOM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιατί να δει κανείς το «Φοινικικό σχέδιο» αν δεν είναι φαν του Γουές Άντερσον;

The Review / Γιατί να δει κανείς το «Φοινικικό σχέδιο» αν δεν είναι φαν του Γουές Άντερσον;

O Χρήστος Παρίδης συζητά με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την τελευταία ταινία του Τεξανού δημιουργού. Πρόκειται, τελικά, για μια αντικαπιταλιστική αλληγορία της εποχής μας;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Army of Lovers», όπως «Στρατός Εραστών»

Οθόνες / «Army of Lovers»: Μια ταινία για τα ζευγάρια εραστών του Ιερού Λόχου

Ο σκηνοθέτης Λευτέρης Χαρίτος εξηγεί πώς αποφάσισε να θίξει ένα θέμα που για αιώνες θεωρείται ταμπού: τις ερωτικές σχέσεις μεταξύ αντρών στην Αρχαία Ελλάδα, ακόμη και στο πεδίο της μάχης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Tsoula Festival

Μουσική / Tsoula Festival: Το πιο φρέσκο νησιώτικο φεστιβάλ στήνεται στην Αστυπάλαια

Με όνομα εμπνευσμένο από το παραδοσιακό φυλαχτό του νησιού, το φεστιβάλ που οραματίστηκαν τρεις δημοσιογράφοι στρέφει τα βλέμματα στην «πεταλούδα του Αιγαίου» – και έχουμε αποκλειστικά το πλήρες πρόγραμμά του.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Τζόυς Ευείδη

Οι Αθηναίοι / Τζόυς Ευείδη: «Φαίνομαι πολύ κουλ; Μπα, ρόλος είναι»

Αν της είχαν κάνει στο θέατρο όσες επαγγελματικές προτάσεις είχε ως σερβιτόρα, θα ήταν η Βουγιουκλάκη – όπως λέει. Κι αν και συχνά αυτολογοκρίνεται, δεν κρύβεται πίσω από τις λέξεις. Είναι μια αγαπητή κωμική ηθοποιός, που κάποτε ήθελε να παίξει δραματικούς ρόλους. Και είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Sonny boy: Ο Αλ Πατσίνο με τα δικά του λόγια

Pulp Fiction / Sonny boy: Ο Αλ Πατσίνο με τα δικά του λόγια

Mε αφορμή την βιογραφία του που μόλις κυκλοφόρησε στα Ελληνικά, ανατρέχουμε στη ζωή και την καριέρα του κορυφαίου σταρ, που προσπάθησε πολύ να αποφύγει τη διασημότητα, αλλά, ευτυχώς για εμάς, απέτυχε.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Είναι «καταραμένη» η κινηματογραφική βιογραφία του Μάικλ Τζάκσον;

Οθόνες / Είναι «καταραμένη» η κινηματογραφική βιογραφία του Μάικλ Τζάκσον;

Νέα αναβολή πήρε η ταινία «Michael» ενώ η παραγωγή ανακοίνωσε την έναρξη επιπλέον γυρισμάτων, τα οποία ενδεχομένως θα επιχειρήσουν να ασχοληθούν με τις βαριές κατηγορίες εις βάρος του αείμνηστου «Βασιλιά της ποπ».
THE LIFO TEAM
Τι είναι το IMAX που, μετά τη Θεσσαλονίκη, έρχεται και στην Αθήνα

Οθόνες / Τι είναι το IMAX που, μετά τη Θεσσαλονίκη, έρχεται και στην Αθήνα

Η ανακοίνωση των Village Cinemas γεμίζει χαρά τους Αθηναίους σινεφίλ που πρόκειται να αποκτήσουν τη δική τους αίθουσα IMAX. Τι είναι, όμως, η τεχνολογία IMAX και γιατί μέχρι πρότινος είχε μόνο η Θεσσαλονίκη πιστοποιημένη αίθουσα;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ερωτικές ιστορίες κάτω από τα αστέρια στο Cine Paris

Οθόνες / Ερωτικές ιστορίες κάτω από τα αστέρια στο Cine Paris

Ένα υπέροχο κινηματογραφικό αφιέρωμα στο στέκι της Πλάκας, με παλιές δόξες, όπως το «Brief Encounter» και το «Roman Holiday» αλλά και πιο σύγχρονες, όπως το κομψοτέχνημα «In the Mood for Love» και το σπαραχτικό «Cold War».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Βασίλη και Δάφνη, πώς γυρίσατε την πιο αφοπλιστική ερωτική σκηνή του ελληνικού σινεμά;

Lifo Videos / Βασίλη και Δάφνη, πώς γυρίσατε την πιο αφοπλιστική ερωτική σκηνή του ελληνικού σινεμά;

Ο βραβευμένος σκηνοθέτης και σεναριογράφος Βασίλης Κεκάτος, μαζί με την πρωταγωνίστριά του, Δάφνη Πατακιά, μιλούν για όσα έζησαν στα γυρίσματα της ταινίας «Οι άγριες μέρες μας» – μιας ιστορίας με χαρακτήρες που είναι «γλυκά τσογλανάκια».
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
«Made in Vain»: Γιατί ένας άνθρωπος θέλει να γίνει bodybuilder;

Οθόνες / «Made in Vain»: Γιατί ένας άνθρωπος θέλει να γίνει bodybuilder;

Ένα αποκαλυπτικό ελληνικό ντοκιμαντέρ που αποτυπώνει την ωμή αλήθεια για το άθλημα του bodybuilding –έναν κόσμο όπου δοκιμάζονται τα όρια σώματος και πνεύματος– έρχεται στις αίθουσες την Πέμπτη 29 Μαΐου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ