Poor Things: Πώς «σβήστηκε» η Σκωτία από τη μεταφορά του βιβλίου στην οθόνη

Poor Things: Πώς «σβήστηκε» η Σκωτία από την μεταφορά του βιβλίου στην οθόνη Facebook Twitter
Η ιστορία της Μπέλα Μπάξτερ –που στην ταινία του Γιώργου Λάνθιμου υποδύεται η Έμα Στόουν– και της βιολογικής της αφύπνισης είναι στενά συνδεδεμένη με πραγματικές τοποθεσίες.
0

Ο ΑΛΑΣΝΤΕΡ ΓΚΡΕΪ ΗΤΑΝ ΕΝΑ από τα πιο ξεχωριστά δημιουργικά ταλέντα της Σκωτίας. Ο σημαντικός καλλιτέχνης και συγγραφέας από την Γλασκόβη, που πέθανε το 2019, εξυμνούσε τη γενέθλια πόλη του σε ιστορίες που συνδύαζαν τη φαντασία με τον σκοτεινό αστικό ρεαλισμό και σε πίνακες που αναπαρήγαγαν με ζωντανή λεπτομέρεια τη ζωή της πόλης.

Έγραψε μεταξύ άλλων το Lanark, ένα από τα σπουδαιότερα βρετανικά μυθιστορήματα του 20ού αιώνα, στόλισε πολλά μπαρ, εστιατόρια και σταθμούς της πόλης με τις χαρακτηριστικές του τοιχογραφίες και ενέπνευσε μια γενιά νεότερων Σκωτσέζων συγγραφέων, όπως ο Ίαν Μπανκς και ο Ίρβιν Γουέλς.

«Ήταν ένας σύγχρονος Γουίλιαμ Μπλέικ», λέει η συγγραφέας Άλι Σμιθ. Είναι για τη Γλασκόβη ό,τι είναι ο Ντίκενς για το Λονδίνο ή ο Τζόις για το Δουβλίνο. Ωστόσο, το έργο του, το όραμα, η φωνή του, δεν είναι όσο αναγνωρισμένα θα έπρεπε εκτός Σκωτίας. Και πολλοί φανατικοί αναγνώστες του πίστεψαν ότι αυτό θα άλλαζε με την πρώτη μεγάλη κινηματογραφική εκδοχή ενός από τα έργα του, του μυθιστορήματος Poor Things (στα ελληνικά είχε κυκλοφορήσει από τις εκδόσεις Νεφέλη με τον τίτλο «Χαμένα Κορμιά» και τον υπότιτλο «Επεισόδια από τη νεανική ζωή ενός γιατρού του Δημόσιου Οργανισμού της Σκωτίας). 

«Το βιβλίο είναι ένα μοναδικά σκωτσέζικο έργο», λέει ο επιμελητής Gavin Lundy σ' ένα βίντεο του YouTube καναλιού Ossian Scotland με τίτλο The Poor Things Problem. «Το πρόβλημα είναι ότι δεν γυρίστηκε καθόλου στη Γλασκόβη ή στη Σκωτία και ούτε ένα μέλος του βασικού καστ δεν είναι Σκωτσέζος ή Σκωτσέζα.

Το Poor Things είναι μια νουβέλα γεμάτη προκλήσεις: μια βικτοριανή, φεμινιστική εκδοχή του μύθου του Φρανκενστάιν που περιλαμβάνει επίσης σατιρικές αιχμές για τη μυθοπλασία του 19ου αιώνα, την αποικιοκρατία και την ιατρική ηθική. Επιπλέον, η ιστορία της Μπέλα Μπάξτερ –που στην ταινία του Γιώργου Λάνθιμου υποδύεται η Έμα Στόουν– και της βιολογικής της αφύπνισης είναι στενά συνδεδεμένη με πραγματικές τοποθεσίες. Το σπίτι της Μπέλα αναφέρεται ως 18 Park Circus, μια πραγματική διεύθυνση της Γλασκόβης, όπως και η εκκλησία Lansdowne, όπου πηγαίνει για να παντρευτεί.

Poor Things: Πώς «σβήστηκε» η Σκωτία από την μεταφορά του βιβλίου στην οθόνη Facebook Twitter
Ζωγραφικό έργο του Άλασντερ Γκρέι με θέμα τη Γλασκόβη της δεκαετίας του '50.

Χάρτες της πόλης –πολλοί από τους οποίους σχεδιασμένοι από τον ίδιο τον συγγραφέα– περιλαμβάνονται στο βιβλίο καθοδηγώντας τον αναγνώστη στην αφήγηση. Το Poor Things μυρίζει Γλασκόβη. Αλλά όχι η ταινία. Η προβολή της στο φεστιβάλ κινηματογράφου του Λονδίνου τον περασμένο Οκτώβριο αποκάλυψε ότι κάθε αναφορά στην πόλη έχει απαλειφθεί από τον Λάνθιμο και αντ' αυτού εμφανίζεται μια περίεργη steampunk εκδοχή του Λονδίνου ως το βασικό σκηνικό της ταινίας. Για πολλούς θα είναι σαν να βλέπουν τον Άρχοντα των Δαχτυλιδιών χωρίς τη Μέση Γη ή τον Τιτανικό χωρίς το παγόβουνο.

«Το βιβλίο είναι ένα μοναδικά σκωτσέζικο έργο», λέει ο επιμελητής Gavin Lundy σ' ένα βίντεο του YouTube καναλιού Ossian Scotland με τίτλο The Poor Things Problem. «Το πρόβλημα είναι ότι δεν γυρίστηκε καθόλου στη Γλασκόβη ή στη Σκωτία και ούτε ένα μέλος του βασικού καστ δεν είναι Σκωτσέζος ή Σκωτσέζα.

Ο Λάνθιμος από την μεριά του λέει ότι θα ήταν «εντελώς ανειλικρινές» εκ μέρους του, ως Έλληνας, να δημιουργήσει ένα κινηματογραφικό έργο για τη Σκωτία, ενώ οι παραγωγοί της ταινίας Εντ Γκίνεϊ και Άντριου Λόου δήλωσαν ότι η απόφαση να πλαισιωθεί η ταινία αποκλειστικά γύρω από την οπτική της Μπέλα Μπάξτερ επέβαλε «κάποια επεξεργασία» που περιλάμβανε την αντικατάσταση της Γλασκόβης με το Λονδίνο.

«Διατηρήσαμε ωστόσο τον Γκόντγουιν Μπάξτερ (τον οποίο υποδύεται ο Γουίλεμ Νταφόε) ως έναν επιστήμονα από τη Γλασκόβη», λένε στον Observer. «Η μεταφορά παραμένει πιστή στο πνεύμα του έργου του Άλασντερ».

Με στοιχεία από The Observer

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Poor Things: Γιατί το Χόλιγουντ σοκαρίστηκε τόσο με τις ερωτικές σκηνές της ταινίας;

Πολιτισμός / Poor Things: Γιατί το Χόλιγουντ σοκαρίστηκε τόσο με τις ερωτικές σκηνές της ταινίας;

Κάποιοι βρίσκουν την ταινία πολύ φεμινιστική και ιδανική να μιλήσει για τη γυναικεία σεξουαλικότητα στο Χόλιγουντ χωρίς λογοκρισία, κάποιοι φαίνεται να πιστεύουν το εντελώς αντίθετο...
LIFO NEWSROOM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

TAINIES

Οθόνες / Ο ανανεωμένος Superman και 6 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Ένας υπερήρωας, μερικοί επικίνδυνοι καρχαρίες, ένα αμερικανικό ρομαντικό δράμα, μπόλικος σουρεαλισμός και γαλλικό chanson: Το κινηματογραφικό μενού της εβδομάδας έχει από όλα - Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
Superman: Ένα αβαρές επεισόδιο κυριακάτικου cartoon

Oθόνες / Superman: Ένα αβαρές επεισόδιο κυριακάτικου καρτούν

Υπερφορτωμένο, κατά διαστήματα απολαυστικό, με μια τετράποδη προσθήκη που θα κάνει τους ζωόφιλους να γαβγίζουν από χαρά, το «Superman» του Τζέιμς Γκαν δεν προσποιείται πως θέλει να προσφέρει τίποτα παραπάνω από δύο ευχάριστες ώρες στο σινεμά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Superman, καρχαρίες και Νταλί από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Superman, καρχαρίες και Νταλί από αύριο στους κινηματογράφους

Η πρώτη ταινία του αναγεννημένου διευρυμένου σύμπαντος της DC, ο υβριδικός μεταμεσονύκτιος χαβαλές του «Dangerous Animals» και το χιτσκοκικό «Spellbound», με την ονειρική σεκάνς ανθολογίας που σχεδίασε ο Σαλβαδόρ Νταλί, ξεχωρίζουν από το πρόγραμμα αυτής της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Νύχτα Αγωνίας: Το trendy δράμα του Χίτσκοκ με τη συμμετοχή του Νταλί

Οθόνες / Νύχτα Αγωνίας: Το trendy δράμα του Χίτσκοκ με τη συμμετοχή του Νταλί

Ο μεγαλοπαραγωγός Ντέιβιντ Ο. Σέλζνικ επιθυμούσε ένα trendy δράμα για την ψυχανάλυση, ενώ ο Άλφρεντ Χίτσκοκ γύρισε άλλο ένα θρίλερ για το σεξ, την ερωτική επιθυμία και τον ρόλο μιας δυναμικής γιατρού, απροστάτευτης σε ένα σεξιστικό ανδροκρατούμενο μικρόκοσμο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αναγέννηση του Jurassic World με ανακυκλωμένα υλικά, ανακουφιστικά αναχρονιστική

Οθόνες / Jurassic World: Ανακυκλωμένα υλικά, ανακουφιστικό πισωγύρισμα

Ο Κόλιν Τρεβόροου ξεκίνησε δυνατά τη δεύτερη τριλογία του Jurassic σύμπαντος και την έστειλε στον αγύριστο ή περίπου στη μέση του πουθενά, με τους τροποποιημένους δεινοσαύρους αδέσποτους, οπλισμένους κι επικίνδυνους, σε ένα φινάλε με οικολογικές κορόνες, πανηγυρικά χαοτικό, ψευδεπίγραφα απειλητικό και, εν τέλει, εξαιρετικά ανιαρό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στο «F1», o Μπραντ Πιτ θυμίζει τους σταρ μιας άλλης εποχής

Οθόνες / Στο «F1», o Μπραντ Πιτ θυμίζει τους σταρ μιας άλλης εποχής

Ο Μπραντ Πιτ, σε έναν μεγαλειώδη αναχρονισμό σε σύγκριση με τους ζορισμένους άνδρες του σύγχρονου κινηματογράφου, παίζει την ψυχούλα που όλοι φανταζόμαστε στο «F1», έναν (καθόλου σκοτεινό) ιππότη της ασφάλτου, ριψοκίνδυνο για το fun της ιστορίας, σε πλήρη έλεγχο της κατάστασης, πιστό στο σχεδόν ερωτικό του ραντεβού με τον φακό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
10 κινηματογραφικές προβολές-events που δεν πρέπει να χάσετε φέτος το καλοκαίρι

Οθόνες / 10 θρυλικές ταινίες που θα δούμε φέτος στα θερινά

Πέρα από τις ταινίες της διανομής, το καλοκαίρι διεξάγονται events, φεστιβάλ κaι αφιερώματα που (επανα)συστήνουν θησαυρούς από το κινηματογραφικό παρελθόν. Επιλέγουμε μια προβολή από δέκα τέτοιες δράσεις, στις οποίες κάθε σινεφίλ αξίζει να χτυπήσει κάρτα. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Κατερίνα Γιουλάκη (1938-2025): «Η θεία όλων μας»

Απώλειες / Κατερίνα Γιουλάκη (1938-2025): «Η θεία όλων μας»

Η αγαπημένη ηθοποιός, που έφυγε πλήρης ημερών πριν από λίγες ημέρες, υπήρξε η επιτομή της Ελληνίδας θείας, τόσο στην τηλεόραση όσο και στον κινηματογράφο. Ο ανιψιός της, Φώτης Σεργουλόπουλος, θυμάται στιγμές μαζί της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί να δει κανείς το «Φοινικικό σχέδιο» αν δεν είναι φαν του Γουές Άντερσον;

The Review / Γιατί να δει κανείς το «Φοινικικό σχέδιο» αν δεν είναι φαν του Γουές Άντερσον;

O Χρήστος Παρίδης συζητά με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την τελευταία ταινία του Τεξανού δημιουργού. Πρόκειται, τελικά, για μια αντικαπιταλιστική αλληγορία της εποχής μας;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ