Ποια ήταν η “μητέρα” του Creature From The Black Lagoon;

Ποια ήταν η “μητέρα” του Creature From The Black Lagoon; Facebook Twitter
2

Ποια ήταν η “μητέρα” του Creature From The Black Lagoon; Facebook Twitter
"Λίγοι είναι αυτοί που γνωρίζουν (ακόμα και ανάμεσα στους φανατικούς των sci-fi ταινιών) ότι δημιουργός του φοβερού και τρομερού αμφίβιου Gill-man ήταν μία γυναίκα."

 Λίγοι είναι αυτοί που γνωρίζουν (ακόμα και ανάμεσα στους φανατικούς των sci-fi ταινιών) ότι δημιουργός του φοβερού και τρομερού αμφίβιου Gill-man ήταν μία γυναίκα.


Η Milicent Patrick εμπνεύστηκε, σχεδίασε, και κατασκεύασε από το μηδέν ένα από τα διασημότερα τέρατα της ιστορίας του κινηματογράφου χωρίς ποτέ να πάρει το απαραίτητο credit για τη δουλειά της, πιθανότατα λόγω του φύλου της.

Ήταν η μοναδική γυναίκα σχεδιάστρια στα στούντιο της Universal στις αρχές των '50s, και για δεκαετίες ο ρόλος της υποβαθμιζόταν ως "ειδικής συνεργάτιδας-make up artist" για το έργο της στην δημιουργία του ασπρόμαυρου "The Creature From The Black Lagoon" (1954) και των δύο συνεχειών του.

Το όνομα της δεν μπήκε ποτέ στους τίτλους των ταινιών.


Μάλιστα, εκτός από τον Gill-man, που αποτελεί την γνωστότερη δημιουργία της λόγω των σωζόμενων φωτογραφιών που την δείχνουν επί το έργο, η Patrick είναι η επίσης η "μητέρα" των μεταλλαγμένων του cult classic έπους "This Island Earth" (1955), των Mole People από την ομώνυμη ταινία του 1956, αλλά και του μονόφθαλμου Xenomorph, από το "It Came from Outer Space" (1953).

Οι δημιουργίες της ταλαντούχας σχεδιάστριας θεωρούνται δείγματα πρωτοποριακού σχεδιασμού κοστουμιών για την εποχή τους, και τα τέρατά της αποτελούν μέχρι και σήμερα σημεία αναφοράς στην ποπ κουλτούρα.

Ο Gill-man και ο Metaluna του This Island Earth αποτελούν, και μάλλον θα αποτελούν για πάντα, τα νούμερο ένα αντικείμενα λατρείας των απανταχού καλτ sci-fi nerds.

Ποια ήταν η “μητέρα” του Creature From The Black Lagoon; Facebook Twitter
O Metaluna από το This Island Earth(1955)
Ποια ήταν η “μητέρα” του Creature From The Black Lagoon; Facebook Twitter
This Island Earth(1955)
Ποια ήταν η “μητέρα” του Creature From The Black Lagoon; Facebook Twitter
The Mole People (1956)


Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή, γνωρίζοντας τη ζωή και το έργο της αφανούς πρωταγωνίστριας της χρυσής sci-fi τερατο-εποχής της Universal.


H Milicent Patrick γεννήθηκε τον Νοέμβριο του 1915, στο Ελ Πάσο του Τέξας. Ο πατέρας της ήταν αρχιτέκτονάς και ήταν αυτός που επέβλεπε την ανέγερση του κάστρου του μεγαλοεκδότη William Randolph Hearst, στο Σαν Συμεών της Καλιφόρνια.

Από μικρή ηλικία φιλοδοξούσε να γίνει επαγγελματίας σολίστ, αλλά αφού τελείωσε το σχολείο στα 14 (σύμφωνα με τους δασκάλους της ήταν παιδί-θαύμα), ακολούθησε σπουδές Καλών Τεχνών στο Chouinard Institute της Καλιφόρνια.

Ποια ήταν η “μητέρα” του Creature From The Black Lagoon; Facebook Twitter
Σύμφωνα με τις φήμες της εποχής, η κατακσευή της στολής του Gill-man κόστισε στα στούντιο της Universal 12-13.000 δολάρια, ποσό με το οποίο το 1953 μπορούσε να αγοράσει κανείς ένα ευρύχωρο σπίτι στο Λος Άντζελες
Ποια ήταν η “μητέρα” του Creature From The Black Lagoon; Facebook Twitter
Η Milicent Patrick εμπνεύστηκε ένα από τα διασημότερα τέρατα της ιστορίας του κινηματογράφου χωρίς ποτέ να πάρει το απαραίτητο credit για τη δουλειά της, πιθανότατα λόγω του φύλου της. Το όνομά της δεν μπήκε ποτέ στους τίτλους της ταινίας


Μεγαλώνοντας η πολυτάλαντη φύση της άρχισε να ξεδιπλώνεται.

Ακολούθησαν σπουδές ηθοποιίας, σχεδίου, και σχεδίου μόδας. Τις πιο παραγωγικές δεκαετίες της ζωής της η Milicent εργάστηκε σαν εμπορική καλλιτέχνης, εικονογράφος παιδικών βιβλίων, σχεδιάστρια μόδας, ενώ εμφανίστηκε σε περισσότερες από είκοσι ταινίες και σε δεκάδες τηλεοπτικές παραγωγές, με μικρούς κυρίως ρόλους. Επιπλέον, ήταν η πρώτη γυναίκα animator της Disney.


Ελάχιστα πράγματα είναι γνωστά για την προσωπική της ζωή, μιας που η ίδια φρόντιζε επιμελώς να αποφεύγει τα φώτα της δημοσιότητας. Η Milicent – η οποία δεν έχει καν το δικό της λήμμα στην Wikipedia- διατηρούσε μόνιμη σχέση με τον ηθοποιό George Tobias για σαράντα περίπου χρόνια μέχρι και τον θάνατό του το 1980, χωρίς όμως να παντρευτούν ποτέ.

Ωστόσο, η ίδια είχε πραγματοποιήσει παλαιότερα δύο γάμους. Από την δεκαετία του '80 και μέχρι τον θάνατό της, τον Φεβρουάριο του 1998, δεν υπάρχει καμία πληροφορία για τη ζωή της, για το πού, πώς, και με ποιον ζούσε, ούτε καν για τα αίτια του θανάτου της.

Ποια ήταν η “μητέρα” του Creature From The Black Lagoon; Facebook Twitter
Σύμφωνα με τον παραγωγό του The Creature From the Black Lagoon, “Το πιο τρομακτικό στοιχείο του Gill-man ήταν το πόσο πολύ θύμιζε άνθρωπο, και όχι το αντίθετο”
Ποια ήταν η “μητέρα” του Creature From The Black Lagoon; Facebook Twitter
Trivia: Σε μία σκηνή του πρώτου φιλμ το τέρας έπρεπε να κλέψει και να μεταφέρει την πρωταγωνίστρια Julie Adams σε μία σπηλιά. Ο ηθοποιός που ενσάρκωνε τον Gill-man υπολόγισε λάθος τις αποστάσεις και χτύπησε το κεφάλι της ηθοποιού στο σκηνικό, προκαλώντάς της σοβαρή διάσειση.


Η αφανής ηρωίδα της χρυσής sci fi εποχής της Universal


Στις αρχές της δεκαετίας του '50 τα Χολιγουντιανά στούντιο της Universal προσέλαβαν την Milicent Patrick αναγνωρίζοντας τη δουλειά της στην Disney. Δουλειά η οποία επίσης δεν της αναγνωρίστηκε ποτέ επαρκώς.

Όταν ο σκηνοθέτης Jack Arnold Waks πρότεινε την ιδέα για το It came from Outer Space (1953) , την πρώτη από μια σειρά sci fi παραγωγών του ίδιου που γνώρισαν μεγάλη επιτυχία, ανατέθηκε στην Milicent ο σχεδιασμός του τέρατος, Xenomorph.


Την επόμενη χρονιά γεννήθηκε από τα χέρια της και ο Gill-man του "The Creature From The Black Lagoon", και κάπου εκεί ξεκίνησε και η τρομερή κόντρα από πλευράς του προϊστάμενου της, George Hamilton "Bud" Westmore.

Ο Westmore, που προερχόταν μία οικογένεια με μεγάλη παράδοση στο τμήμα make up και ειδικών εφέ στα μεγαλύτερα στούντιο του Χόλιγουντ, πρότεινε την δική του εκδοχή για το εμβληματικό τέρας η οποία όμως απορρίφθηκε. Οι παραγωγοί διάλεξαν το πρωτότυπο σχέδιο της Patrick και μάλιστα έστησαν μία μεγάλη διαφημιστική καμπάνια για τα επόμενα σίκουελ του φιλμ στην οποία η σχεδιάστρια πρωταγωνιστούσε ως "H πεντάμορφη που έφτιαξε το τέρας" (εξ' ου και η πληθώρα φωτογραφιών), ελπίζοντας ότι κάτι τέτοιο θα έφερνε περισσότερο κόσμο στις αίθουσες.

Ποια ήταν η “μητέρα” του Creature From The Black Lagoon; Facebook Twitter
H Milicent Patrick με τα τέρατά της
Ποια ήταν η “μητέρα” του Creature From The Black Lagoon; Facebook Twitter
"Η Πεντάμορφη που δημιούργησε το τέρας"


O Westomore έβαλε σκοπό της ζωής του να απομονώσει την Patrick, και τα κατάφερε σε μεγάλο βαθμό. Τα κίνητρα του μπορεί να μην ήταν καθαρά σεξιστικά, όσο καθαρής επαγγελματικής αντιζηλίας:

Είναι πολύ πιθανόν ότι ο Westomore θα έκανε τον ίδιο πόλεμο και σε κάποιον άνδρα συνάδελφό του που θα τολμούσε να "κλέψει" την επί δεκαετίες αναγνωρισμένη φήμη του. Ωστόσο, το γεγονός ότι η Milicent ήταν η μοναδική γυναίκα της δημιουργικής ομάδας του φιλμ -σε μία εποχή όπου η θέση της γυναίκας θεωρούνταν ότι είναι στο σπίτι- αλλά και το γεγονός ότι η ίδια δεν ήταν καθόλου ματαιόδοξη και ανταγωνιστική (πολλοί μιλούν για έναν συνεσταλμένο άνθρωπο που απέφευγε τις όποιες διενέξεις στη δουλειά) έκαναν τη δουλειά του Westomore πολύ ευκολότερη.

Ποια ήταν η “μητέρα” του Creature From The Black Lagoon; Facebook Twitter
Η Milicent Patrick “παίζει” με μία από της δημιουργίες της
Ποια ήταν η “μητέρα” του Creature From The Black Lagoon; Facebook Twitter
Ελάχιστα πράγματα είναι γνωστά για την προσωπική της ζωή, μιας που η ίδια φρόντιζε επιμελώς να αποφεύγει τα φώτα της δημοσιότητας. Η Milicent Patrick δεν έχει καν το δικό της λήμμα στην Wikipedia


Δεν την προσέλαβε ποτέ ξανά, και φρόντισε ώστε να ματαιωθεί στα μέσα της η κανονισμένη από τα στούντιο διαφημιστική καμπάνια. Η δικαιολογία του προς τα "μεγάλα κεφάλια" του στούντιο ήταν ότι η Patrick απέφευγε να αναφερθεί και στην δική του συμβολή κατά την δημιουργία του Gill-man στις συνεντεύξεις της, γεγονός που ήταν αναληθές: Η Patrick έκανε πάντα λόγο για ομαδικότητα και δεν τόλμησε ποτέ να πάρει προσωπικό credit για τη δημιουργία του τέρατος.


Τελικά, φτάνοντας πολύ ψηλά στην ιεραρχία της Universal οWestomore κατάφερε να μπει το δικό του όνομα στα credit της ταινίας, παρουσιάζοντας τον Gill-man ως δική του σύλληψη, και διέκοψε οποιαδήποτε συνεργασία του τμήματος των ειδικών εφέ τoυ στούντιο –του οποίου ήταν επικεφαλής- με την Milicent Patrick.

Η αλήθεια δεν αποκαταστάθηκε παρά μισό αιώνα αργότερα, όταν ο θαυμαστός κόσμος του ίντερνετ έφερε στην επιφάνεια τις φωτογραφίες της Milicent Patrick, και την ιστορία της.

Ποια ήταν η “μητέρα” του Creature From The Black Lagoon; Facebook Twitter
Η εμφάνιση του Gill-man βασίστηκε στου θρύλους για δύο περίεργα πλάσματα της Νοτιοαμερικανικής λαογραφίας που ονομάζονταν Sea Monk και Sea Bishop.
Ποια ήταν η “μητέρα” του Creature From The Black Lagoon; Facebook Twitter
Ποια ήταν η “μητέρα” του Creature From The Black Lagoon; Facebook Twitter
Το Creature from the Black Lagoon βασίστηκε σε έναν θρύλο του 17ου αιώνα σύμφωνα με τον οποίο ένα ανθρωποειδές αμφίβιο πλάσμα ζούσε στην Νότιο Αμερική σπέρνοντας τον τρόμο.
Ποια ήταν η “μητέρα” του Creature From The Black Lagoon; Facebook Twitter
2

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο μάγος του Κρεμλίνου

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Ο μάγος του Κρεμλίνου»: Ο ρυθμιστής του Πούτιν δεν χωρά σε ταινία

Πίσω από το ψυχρό πρόσωπο της εξουσίας, κρύβεται ο ψίθυρος ενός σύγχρονου Ρασπούτιν. Ο Ολιβιέ Ασαγιάς τον ακολουθεί – αλλά μήπως τον πρόδωσε η φόρμα;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
No other choice

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «No other choice»: Η ταινία που θα οδηγήσει τον Παρκ Τσαν-γουκ στα Όσκαρ

Ο Κορεάτης σκηνοθέτης παραμένει ένας από τους μεγάλους σύγχρονους κινηματογραφιστές, αν και η αντικαπιταλιστική του σάτιρα «No other choice» δεν είναι η καλύτερή του ταινία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Είναι σαν να κάνεις τον Δράκουλα χορτοφάγο»: Γιατί το σέξι τέρας του Φρανκενστάιν που παίζει ο Τζέικομπ Ελόρντι είναι λάθος

Οθόνες / Γιατί το σέξι τέρας του νέου «Φρανκενστάιν» είναι λάθος

Στη διασκευή του κλασικού μυθιστορήματος της Μέρι Σέλεϊ από τον Γκιγιέρμο ντελ Τόρο πρωταγωνιστεί ο «εξωφρενικά όμορφος» Τζέικομπ Ελόρντι στον ρόλο του τέρατος – πράγμα που έχει ως αποτέλεσμα μια ταινία χωρίς ειρμό. 
THE LIFO TEAM
O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Οθόνες / O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Είναι εντυπωσιακός ο αριθμός διασκευών του έργου του δημοφιλούς συγγραφέα που θα δούμε στο πανί, στο γυαλί και στο σανίδι, κι αυτό στάθηκε αφορμή για ένα αφιέρωμα στις καλύτερες ταινίες που ενέπνευσαν τα γραπτά του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

Ανταπόκριση από τη Βενετία / Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

O Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο θα έκανε την Μέρι Σέλεϊ περήφανη. Ο δικός του Φρανκενστάιν κατορθώνει να μην προδώσει το πνεύμα του πολυδιασκευασμένου μυθιστορήματός της.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Λούκα Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ανταπόκριση από τη Βενετία / After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ο Λούκα Γκουαντανίνο νοσταλγεί τη χαμένη τέχνη του διαλόγου, αλλά το After the Hunt χάνει το δίκιο του στην ακαδημαϊκή φλυαρία και τις σεναριακές αστοχίες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα του γάμου δύσκολα: 10 ταινίες για να δείτε μετά το «Ρόουζ εναντίον Ρόουζ»

Οθόνες / Όλα του γάμου δύσκολα: 10 ταινίες για να δείτε μετά το «Ρόουζ εναντίον Ρόουζ»

Από το «Awful Truth» του Λίο ΜακΚάρεϊ στο «Gone Girl» του Ντέιβιντ Φίντσερ κι από τις μπεργκμανικές «Σκηνές από έναν γάμο» στο «Revolutionary Road» του Σαμ Μέντες, ανατρέχουμε σε δέκα ταινίες για όσους ενώθηκαν ενώπιον Θεού κι ανθρώπων «μέχρι να τους χωρίσει ο θάνατος».   
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
ΒΟΥΓΟΝΙΑ

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Βουγονία»: Κριτική για τη νέα ταινία του Γιώργου Λάνθιμου

«Είναι περιπέτεια η "Βουγονία", fun και πιο περίπλοκη απ’ ότι δείχνει» - Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος καταγράφει τις εντυπώσεις του από την παγκόσμια πρεμιέρα της ταινίας στο 82ο Φεστιβάλ Βενετίας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Terence Stamp (1938-2025): Ο μάγκας του Λονδίνου που θα γινόταν Τζέιμς Μποντ

Οθόνες / Terence Stamp (1938-2025): Ο μάγκας του Λονδίνου που θα γινόταν Τζέιμς Μποντ

«Το άτακτο αγόρι του βρετανικού σινεμά βρήκε τον δρόμο του σε ώριμες επιλογές, είτε παίζοντας κάποιον αδυσώπητο κακό είτε αφήνοντας τα λακωνικά του διακριτικά σαν στάμπα, όνομα και πράγμα, σε σύντομες εμφανίσεις – εννοείται πως έχει υποδυθεί και τον διάβολο!»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
The Karate Kid: Πώς η «ταινιούλα που δεν θα έβλεπε κανείς» εξελίχθηκε σε παγκόσμιο φαινόμενο

Οθόνες / The Karate Kid: Πώς η «ταινιούλα που δεν θα έβλεπε κανείς» εξελίχθηκε σε παγκόσμιο φαινόμενο

Η ταινία σημάδεψε μια γενιά εφήβων που φαντασιώνονταν ότι θα αντιστεκόντουσαν ηρωικά στους νταήδες που τους κακοποιούσαν καθημερινά. Και τώρα, ο μύθος επιστρέφει για έκτη φορά στην οθόνη, με πρωταγωνιστές τον Τζάκι Τσαν και τον Ραλφ Μάτσιο
THE LIFO TEAM
Ο άνθρωπος που έφερε την μαύρη μουσική κουλτούρα στο σαλόνι εκατομμυρίων σπιτιών

Daily / Ο άνθρωπος που έφερε τη μαύρη μουσική κουλτούρα στο σαλόνι εκατομμυρίων σπιτιών

Το ντοκιμαντέρ «Sunday Best: The untold story of Ed Sullivan» αναδεικνύει τη συμβολή του Εντ Σάλιβαν και της δημοφιλέστατης τηλεοπτικής εκπομπής του στην ανάδειξη τεράστιων μορφών της μαύρης μουσικής, από τη Nίνα Σιμόν και τον Τζέιμς Μπράουν μέχρι την Tίνα Τέρνερ και τον Στίβι Γουόντερ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έντουαρντ Νόρτον: Γεννημένος σε λάθος εποχή

Οθόνες / Έντουαρντ Νόρτον: Γεννημένος σε λάθος εποχή

Με αφορμή τα σημερινά του γενέθλια, ανατρέχουμε στην καριέρα ενός ηθοποιού με την ερμηνευτική στόφα των μεγάλων ονομάτων του New Hollywood, μα καταδικασμένου να εργάζεται σε καιρούς που η κινηματογραφική βιομηχανία δεν ξέρει τι να κάνει μαζί του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ana Kokkinos: «Αν ήμουν ένας στρέιτ, Άγγλος άντρας, η ζωή θα ήταν ευκολότερη»

Οθόνες / Ana Kokkinos: «Αν ήμουν ένας στρέιτ, Άγγλος άντρας, η ζωή θα ήταν ευκολότερη»

Η ελληνικής καταγωγής Αυστραλή σκηνοθέτιδα πίσω από το «Ten Pound Poms» μιλά στη LiFO για τη στάση των Αυστραλών απέναντι στους μετανάστες, την ταινία της που εξόργισε την ομογένεια, και το πώς είναι να νιώθεις παρείσακτος ακόμη κι όταν το έργο σου έχει δει πολύς κόσμος.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μιχάλης Ρέππας: «Θέλω να διασκεδάζω. Πέρασα τα 65 και έχει αρχίσει να μη με νοιάζει»

Οι Αθηναίοι / Μιχάλης Ρέππας: «Θέλω να διασκεδάζω. Πέρασα τα 65 και έχει αρχίσει να μη με νοιάζει»

«Τρεις Χάριτες», «Βίρα τις Άγκυρες», «Δις εξαμαρτείν», «Safe Sex», «Το Κλάμα βγήκε από τον Παράδεισο», «Μπαμπάδες με ρούμι». Λίγοι μας έχουν κάνει να γελάσουμε τόσο τα τελευταία 30 χρόνια όσο ο Μιχάλης Ρέππας. Ο ηθοποιός, συγγραφέας και σκηνοθέτης που εξαιτίας του «το Τζέλα Δέλτα δεν είχε φουγάρα» αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

σχόλια

2 σχόλια