Ποια ήταν η “μητέρα” του Creature From The Black Lagoon;

Ποια ήταν η “μητέρα” του Creature From The Black Lagoon; Facebook Twitter
2

Ποια ήταν η “μητέρα” του Creature From The Black Lagoon; Facebook Twitter
"Λίγοι είναι αυτοί που γνωρίζουν (ακόμα και ανάμεσα στους φανατικούς των sci-fi ταινιών) ότι δημιουργός του φοβερού και τρομερού αμφίβιου Gill-man ήταν μία γυναίκα."

 Λίγοι είναι αυτοί που γνωρίζουν (ακόμα και ανάμεσα στους φανατικούς των sci-fi ταινιών) ότι δημιουργός του φοβερού και τρομερού αμφίβιου Gill-man ήταν μία γυναίκα.


Η Milicent Patrick εμπνεύστηκε, σχεδίασε, και κατασκεύασε από το μηδέν ένα από τα διασημότερα τέρατα της ιστορίας του κινηματογράφου χωρίς ποτέ να πάρει το απαραίτητο credit για τη δουλειά της, πιθανότατα λόγω του φύλου της.

Ήταν η μοναδική γυναίκα σχεδιάστρια στα στούντιο της Universal στις αρχές των '50s, και για δεκαετίες ο ρόλος της υποβαθμιζόταν ως "ειδικής συνεργάτιδας-make up artist" για το έργο της στην δημιουργία του ασπρόμαυρου "The Creature From The Black Lagoon" (1954) και των δύο συνεχειών του.

Το όνομα της δεν μπήκε ποτέ στους τίτλους των ταινιών.


Μάλιστα, εκτός από τον Gill-man, που αποτελεί την γνωστότερη δημιουργία της λόγω των σωζόμενων φωτογραφιών που την δείχνουν επί το έργο, η Patrick είναι η επίσης η "μητέρα" των μεταλλαγμένων του cult classic έπους "This Island Earth" (1955), των Mole People από την ομώνυμη ταινία του 1956, αλλά και του μονόφθαλμου Xenomorph, από το "It Came from Outer Space" (1953).

Οι δημιουργίες της ταλαντούχας σχεδιάστριας θεωρούνται δείγματα πρωτοποριακού σχεδιασμού κοστουμιών για την εποχή τους, και τα τέρατά της αποτελούν μέχρι και σήμερα σημεία αναφοράς στην ποπ κουλτούρα.

Ο Gill-man και ο Metaluna του This Island Earth αποτελούν, και μάλλον θα αποτελούν για πάντα, τα νούμερο ένα αντικείμενα λατρείας των απανταχού καλτ sci-fi nerds.

Ποια ήταν η “μητέρα” του Creature From The Black Lagoon; Facebook Twitter
O Metaluna από το This Island Earth(1955)
Ποια ήταν η “μητέρα” του Creature From The Black Lagoon; Facebook Twitter
This Island Earth(1955)
Ποια ήταν η “μητέρα” του Creature From The Black Lagoon; Facebook Twitter
The Mole People (1956)


Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή, γνωρίζοντας τη ζωή και το έργο της αφανούς πρωταγωνίστριας της χρυσής sci-fi τερατο-εποχής της Universal.


H Milicent Patrick γεννήθηκε τον Νοέμβριο του 1915, στο Ελ Πάσο του Τέξας. Ο πατέρας της ήταν αρχιτέκτονάς και ήταν αυτός που επέβλεπε την ανέγερση του κάστρου του μεγαλοεκδότη William Randolph Hearst, στο Σαν Συμεών της Καλιφόρνια.

Από μικρή ηλικία φιλοδοξούσε να γίνει επαγγελματίας σολίστ, αλλά αφού τελείωσε το σχολείο στα 14 (σύμφωνα με τους δασκάλους της ήταν παιδί-θαύμα), ακολούθησε σπουδές Καλών Τεχνών στο Chouinard Institute της Καλιφόρνια.

Ποια ήταν η “μητέρα” του Creature From The Black Lagoon; Facebook Twitter
Σύμφωνα με τις φήμες της εποχής, η κατακσευή της στολής του Gill-man κόστισε στα στούντιο της Universal 12-13.000 δολάρια, ποσό με το οποίο το 1953 μπορούσε να αγοράσει κανείς ένα ευρύχωρο σπίτι στο Λος Άντζελες
Ποια ήταν η “μητέρα” του Creature From The Black Lagoon; Facebook Twitter
Η Milicent Patrick εμπνεύστηκε ένα από τα διασημότερα τέρατα της ιστορίας του κινηματογράφου χωρίς ποτέ να πάρει το απαραίτητο credit για τη δουλειά της, πιθανότατα λόγω του φύλου της. Το όνομά της δεν μπήκε ποτέ στους τίτλους της ταινίας


Μεγαλώνοντας η πολυτάλαντη φύση της άρχισε να ξεδιπλώνεται.

Ακολούθησαν σπουδές ηθοποιίας, σχεδίου, και σχεδίου μόδας. Τις πιο παραγωγικές δεκαετίες της ζωής της η Milicent εργάστηκε σαν εμπορική καλλιτέχνης, εικονογράφος παιδικών βιβλίων, σχεδιάστρια μόδας, ενώ εμφανίστηκε σε περισσότερες από είκοσι ταινίες και σε δεκάδες τηλεοπτικές παραγωγές, με μικρούς κυρίως ρόλους. Επιπλέον, ήταν η πρώτη γυναίκα animator της Disney.


Ελάχιστα πράγματα είναι γνωστά για την προσωπική της ζωή, μιας που η ίδια φρόντιζε επιμελώς να αποφεύγει τα φώτα της δημοσιότητας. Η Milicent – η οποία δεν έχει καν το δικό της λήμμα στην Wikipedia- διατηρούσε μόνιμη σχέση με τον ηθοποιό George Tobias για σαράντα περίπου χρόνια μέχρι και τον θάνατό του το 1980, χωρίς όμως να παντρευτούν ποτέ.

Ωστόσο, η ίδια είχε πραγματοποιήσει παλαιότερα δύο γάμους. Από την δεκαετία του '80 και μέχρι τον θάνατό της, τον Φεβρουάριο του 1998, δεν υπάρχει καμία πληροφορία για τη ζωή της, για το πού, πώς, και με ποιον ζούσε, ούτε καν για τα αίτια του θανάτου της.

Ποια ήταν η “μητέρα” του Creature From The Black Lagoon; Facebook Twitter
Σύμφωνα με τον παραγωγό του The Creature From the Black Lagoon, “Το πιο τρομακτικό στοιχείο του Gill-man ήταν το πόσο πολύ θύμιζε άνθρωπο, και όχι το αντίθετο”
Ποια ήταν η “μητέρα” του Creature From The Black Lagoon; Facebook Twitter
Trivia: Σε μία σκηνή του πρώτου φιλμ το τέρας έπρεπε να κλέψει και να μεταφέρει την πρωταγωνίστρια Julie Adams σε μία σπηλιά. Ο ηθοποιός που ενσάρκωνε τον Gill-man υπολόγισε λάθος τις αποστάσεις και χτύπησε το κεφάλι της ηθοποιού στο σκηνικό, προκαλώντάς της σοβαρή διάσειση.


Η αφανής ηρωίδα της χρυσής sci fi εποχής της Universal


Στις αρχές της δεκαετίας του '50 τα Χολιγουντιανά στούντιο της Universal προσέλαβαν την Milicent Patrick αναγνωρίζοντας τη δουλειά της στην Disney. Δουλειά η οποία επίσης δεν της αναγνωρίστηκε ποτέ επαρκώς.

Όταν ο σκηνοθέτης Jack Arnold Waks πρότεινε την ιδέα για το It came from Outer Space (1953) , την πρώτη από μια σειρά sci fi παραγωγών του ίδιου που γνώρισαν μεγάλη επιτυχία, ανατέθηκε στην Milicent ο σχεδιασμός του τέρατος, Xenomorph.


Την επόμενη χρονιά γεννήθηκε από τα χέρια της και ο Gill-man του "The Creature From The Black Lagoon", και κάπου εκεί ξεκίνησε και η τρομερή κόντρα από πλευράς του προϊστάμενου της, George Hamilton "Bud" Westmore.

Ο Westmore, που προερχόταν μία οικογένεια με μεγάλη παράδοση στο τμήμα make up και ειδικών εφέ στα μεγαλύτερα στούντιο του Χόλιγουντ, πρότεινε την δική του εκδοχή για το εμβληματικό τέρας η οποία όμως απορρίφθηκε. Οι παραγωγοί διάλεξαν το πρωτότυπο σχέδιο της Patrick και μάλιστα έστησαν μία μεγάλη διαφημιστική καμπάνια για τα επόμενα σίκουελ του φιλμ στην οποία η σχεδιάστρια πρωταγωνιστούσε ως "H πεντάμορφη που έφτιαξε το τέρας" (εξ' ου και η πληθώρα φωτογραφιών), ελπίζοντας ότι κάτι τέτοιο θα έφερνε περισσότερο κόσμο στις αίθουσες.

Ποια ήταν η “μητέρα” του Creature From The Black Lagoon; Facebook Twitter
H Milicent Patrick με τα τέρατά της
Ποια ήταν η “μητέρα” του Creature From The Black Lagoon; Facebook Twitter
"Η Πεντάμορφη που δημιούργησε το τέρας"


O Westomore έβαλε σκοπό της ζωής του να απομονώσει την Patrick, και τα κατάφερε σε μεγάλο βαθμό. Τα κίνητρα του μπορεί να μην ήταν καθαρά σεξιστικά, όσο καθαρής επαγγελματικής αντιζηλίας:

Είναι πολύ πιθανόν ότι ο Westomore θα έκανε τον ίδιο πόλεμο και σε κάποιον άνδρα συνάδελφό του που θα τολμούσε να "κλέψει" την επί δεκαετίες αναγνωρισμένη φήμη του. Ωστόσο, το γεγονός ότι η Milicent ήταν η μοναδική γυναίκα της δημιουργικής ομάδας του φιλμ -σε μία εποχή όπου η θέση της γυναίκας θεωρούνταν ότι είναι στο σπίτι- αλλά και το γεγονός ότι η ίδια δεν ήταν καθόλου ματαιόδοξη και ανταγωνιστική (πολλοί μιλούν για έναν συνεσταλμένο άνθρωπο που απέφευγε τις όποιες διενέξεις στη δουλειά) έκαναν τη δουλειά του Westomore πολύ ευκολότερη.

Ποια ήταν η “μητέρα” του Creature From The Black Lagoon; Facebook Twitter
Η Milicent Patrick “παίζει” με μία από της δημιουργίες της
Ποια ήταν η “μητέρα” του Creature From The Black Lagoon; Facebook Twitter
Ελάχιστα πράγματα είναι γνωστά για την προσωπική της ζωή, μιας που η ίδια φρόντιζε επιμελώς να αποφεύγει τα φώτα της δημοσιότητας. Η Milicent Patrick δεν έχει καν το δικό της λήμμα στην Wikipedia


Δεν την προσέλαβε ποτέ ξανά, και φρόντισε ώστε να ματαιωθεί στα μέσα της η κανονισμένη από τα στούντιο διαφημιστική καμπάνια. Η δικαιολογία του προς τα "μεγάλα κεφάλια" του στούντιο ήταν ότι η Patrick απέφευγε να αναφερθεί και στην δική του συμβολή κατά την δημιουργία του Gill-man στις συνεντεύξεις της, γεγονός που ήταν αναληθές: Η Patrick έκανε πάντα λόγο για ομαδικότητα και δεν τόλμησε ποτέ να πάρει προσωπικό credit για τη δημιουργία του τέρατος.


Τελικά, φτάνοντας πολύ ψηλά στην ιεραρχία της Universal οWestomore κατάφερε να μπει το δικό του όνομα στα credit της ταινίας, παρουσιάζοντας τον Gill-man ως δική του σύλληψη, και διέκοψε οποιαδήποτε συνεργασία του τμήματος των ειδικών εφέ τoυ στούντιο –του οποίου ήταν επικεφαλής- με την Milicent Patrick.

Η αλήθεια δεν αποκαταστάθηκε παρά μισό αιώνα αργότερα, όταν ο θαυμαστός κόσμος του ίντερνετ έφερε στην επιφάνεια τις φωτογραφίες της Milicent Patrick, και την ιστορία της.

Ποια ήταν η “μητέρα” του Creature From The Black Lagoon; Facebook Twitter
Η εμφάνιση του Gill-man βασίστηκε στου θρύλους για δύο περίεργα πλάσματα της Νοτιοαμερικανικής λαογραφίας που ονομάζονταν Sea Monk και Sea Bishop.
Ποια ήταν η “μητέρα” του Creature From The Black Lagoon; Facebook Twitter
Ποια ήταν η “μητέρα” του Creature From The Black Lagoon; Facebook Twitter
Το Creature from the Black Lagoon βασίστηκε σε έναν θρύλο του 17ου αιώνα σύμφωνα με τον οποίο ένα ανθρωποειδές αμφίβιο πλάσμα ζούσε στην Νότιο Αμερική σπέρνοντας τον τρόμο.
Ποια ήταν η “μητέρα” του Creature From The Black Lagoon; Facebook Twitter
2

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Αθήνα

Οθόνες / Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Ελλάδα

Ένα 6χρονο κορίτσι «φωνάζει» το πιο δυνατό αντιπολεμικό μήνυμα, οι Έλληνες διασκευάζουν Ντίκενς (και το κάνουν πολύ καλά) και άλλες πέντε ταινίες που μπορείτε να δείτε από σήμερα στα σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου: 14 highlights

Οθόνες / Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Το Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας επιστρέφει. Για δύο εβδομάδες θα δούμε μερικές από τις πιο ενδιαφέρουσες ταινίες σύχρονων δημιουργών, παράλληλα με αποκατεστημένες κλασικές που άφησαν εποχή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Daily / Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Η μυθική σειρά οκτώ (συν ένα) επεισοδίων που διασχίζει ολόκληρη την εξωπραγματική διαδρομή του πιο σημαντικού και πιο λατρεμένου συγκρότημα στην ιστορία, επέστρεψε στο Disney + σε νέα, αποκατεστημένη εκδοχή με πεντακάθαρη εικόνα και κρυστάλλινο ήχο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Οθόνες / «Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Πενήντα χρόνια μετά την πρώτη προβολή της, η ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ παραμένει ένα μεγάλο εικαστικό αριστούργημα και σίγουρα μία από τις ωραιότερες ταινίες που γυρίστηκαν ποτέ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νταβίντ Πάμπλος: « Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Οθόνες / Νταβίντ Πάμπλος: «Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Βία, καρτέλ ναρκωτικών, τρόμος παντού, σκλάβοι του σεξ αλλά και queer έρωτες στο Μεξικό του σήμερα. Αυτό είναι το σκηνικό της συγκλονιστικής ταινίας «Στον δρόμο» που είδαμε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Ο Μεξικανός σκηνοθέτης μίλησε στη LiFO για τη ζωή στο Μεξικό αλλά και για την τόλμη που χρειάστηκε να γυρίσει μια ταινία με ένα τόσο επικίνδυνο για τη χώρα του θέμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Μουσική / Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Το 1995, όταν βγήκε στους κινηματογράφους το διάσημο άνιμε του Mamoru Oshii, οι αναφορές του στην ΑΙ ακούγονταν εξωγήινες. Σήμερα, μοιάζει πιο επίκαιρο και σύγχρονο από ποτέ. Το ίδιο και το σάουντρακ του Kenji Kawai. Σε λίγες μέρες προβάλλεται ξανά στην Αθήνα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Βιμ Βέντερς: «Είμαι αισιόδοξος για το σινεμά, ο κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Οθόνες / Βιμ Βέντερς στη LifO: «O κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Με αφορμή το αφιέρωμα στο έργο του που είδαμε στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, ο Γερμανός σκηνοθέτης μάς μίλησε για την εκλεκτική συγγένεια που νιώθει με την Ιαπωνία και για τον τρόπο που του αρέσει να κάνει ταινίες, ενώ εξέφρασε την αισιοδοξία του για την επιστροφή του κοινού στις κινηματογραφικές αίθουσες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Γιάννης Φάγκρας: «Το μικρόβιο της απληστίας μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Οθόνες / Γιάννης Φάγκρας: «Η απληστία μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Την ανθρώπινη απληστία με φόντο το προσφυγικό διαπραγματεύεται η ταινία «Μικρός Ανθρωποφάγος», μια «πανκ περιπέτεια», σύμφωνα με τον σκηνοθέτη της, που συμμετέχει στο φετινό 66ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

2 σχόλια