Πίτερ Μπογκντάνοβιτς: Η τρελή δεκαετία του τελευταίου ρομαντικού του Χόλιγουντ Facebook Twitter
Σαν να ήθελε να γίνει ένας Κασαβέτης με το στυλ του Χοκς.

Πίτερ Μπογκντάνοβιτς (1939-2022): Η τρελή δεκαετία του τελευταίου ρομαντικού του Χόλιγουντ

0

Γενναιόδωρος σινεφίλ, νοσταλγικός σκηνοθέτης και μοιραίος εραστής, πνευματικό παιδί του Όρσον Γουέλς και ο άνθρωπος που γύριζε παλιές ταινίες καλύτερα απ’ όλους, κατά τον Μάρτιν Σκορσέζε, ο Πίτερ Μπογκντάνοβιτς πάντα ξεχώριζε στα μάτια μου από τους νεοχολιγουντιανούς, κυρίως μουσάτους συναδέλφους του, τη γενιά των Κόπολα, Σπίλμπεργκ, Ντε Πάλμα, Λούκας και Τσιμίνο.

Μανιώδης ταινιοφάγος από την παιδική του ηλικία, επίδοξος ηθοποιός (ψώνιο που ομολόγησε πως δεν του έφυγε ποτέ, και το εξασκούσε όποτε του δινόταν η ευκαιρία), ένα κράμα αφ’ υψηλού και τυχοδιώκτη, ενδεχομένως απ’ το πάντρεμα των σερβοβιεννέζικων γονιδίων των γονιών του, υπήρξε ένας από τους ελάχιστους Αμερικανούς κριτικούς κινηματογράφου που στράφηκαν γρήγορα και επιτυχώς στη σκηνοθεσία, ακολουθώντας το παράδειγμα των «Καγιέδων» του κύματος της απέναντι όχθης.

Ως θεωρητικός ήταν ιδιαίτερη περίπτωση, καθώς προτίμησε να δουλέψει σε περιοδικά υψηλής κυκλοφορίας με προσανατολισμό μεγάλων συνεντεύξεων, όπως το «Esquire», και άδραξε την ευκαιρία να φιλοτεχνήσει σπουδαία, σε δημοσιογραφικό εύρος και ιστορικό βάθος, προφίλ σκηνοθετών, την εποχή που ήταν ακόμη εφικτό το προνόμιο για έναν ρεπόρτερ να περάσει ημέρες σε ένα πλατό, ώμο με ώμο με σκηνοθέτες όπως ο Τζον Φορντ, ή ο Όρσον Γουέλς – διόλου τυχαία, δυο από τα είδωλά του. Όσο ήθελε να τους τιμήσει, άλλο τόσο επιδίωξε να τους γνωρίσει και να γίνει ισότιμος φίλος τους. 

Ο Μπογκτάνοβιτς διένυε τέτοια πυρετώδη περίοδο αμέσως μετά το Last Picture Show, με τις σούπερ κριτικές, τις 8 υποψηφιότητες στα Όσκαρ και τις δυο νίκες για τον Μπεν Τζόνσον και την Κλόρις Λίτσμαν, και τις επιδόσεις στο box office, που οι παραγωγοί βιάστηκαν να τον κλείσουν έγκαιρα και δεν φαντάστηκαν πως σε κάποιες περιπτώσεις θα έκανε του κεφαλιού του.

Η πρώτη του ταινία, που ο Κουέντιν Ταραντίνο πέρυσι ανακήρυξε την καλύτερη που έχει βγάλει ο Ρότζερ Κόρμαν από τον πλούσιο b-κορβανά του, το Targets, ήταν ακριβώς το ντεμπούτο που χαρακτηρίζει τον μόνιμο καλλιτεχνικό διχασμό του: η μισή στέκει ως σύγχρονο σχόλιο για τη μαζική βία, και η άλλη μισή αφιερώνεται σε έναν από τους ήρωες της νιότης του, τον Μπόρις Καρλόφ στην αυλαία της καριέρας του.

Το πραγματικό ντεμπούτο του ωστόσο ήρθε με την Τελευταία Παράσταση, που είναι και το αριστούργημά του, μια θερμή ματιά στη μεταπολεμική επαρχία, με ειλικρινείς αποκαλύψεις για τη ζωή πίσω από τα americana ενσταντανέ και, κυρίως, αυθεντική αγάπη για τους ηθοποιούς και την έννοια του σινεμά ως πινακοθήκη αισθημάτων και χαρακτήρων.

Πίτερ Μπογκντάνοβιτς: Η τρελή δεκαετία του τελευταίου ρομαντικού του Χόλιγουντ Facebook Twitter
Το πραγματικό ντεμπούτο του ήρθε με την «Τελευταία Παράσταση», που είναι και το αριστούργημά του.

Ο Μπογκτάνοβιτς κατέθεσε από νωρίς την ταχυδρομική του διεύθυνση και την ασχολία του: γεννήθηκε και κατοικούσε μέσα στο σινεμά, ζούσε μόνο για να γράψει και να σκηνοθετήσει το επόμενο φιλμ του, και ερωτευόταν στον κύκλο του. Ο ίδιος λέει πως προσπάθησε να αντισταθεί, όταν της είπε πως φοβάται ότι έχει ερωτευθεί τον χαρακτήρα του Λάρι Μακμέρτρι στο Last Picture Show, την Τζέισι, κι όχι εκείνην, αλλά η πρωταγωνίστριά του δεν τον άκουσε.

Η Σίμπιλ Σέπερντ, που αργότερα γνωρίσαμε στο τηλεοπτικό Moonlighting, μες στα 20χρονα νιάτα και τα ξανθά της ντουζένια, θεωρήθηκε η αιτία που ο περιζήτητος δημιουργός με το παλιομοδίτικο φουλάρι και τα υπερμεγέθη κοκκάλινα γυαλιά παράτησε την Πόλι Πρατ, με την οποία ταξίδεψε 10 χρόνια πριν οδικώς στο Λος Άντζελες για να κάνουν το όνειρό τους πραγματικότητα, καθώς και τα δυο τους παιδιά.

Η Σέπερντ σήμανε την πρόωρη καμπάνα της καταστροφής του: το λουσάτο, εσωστρεφές, άψυχο έπος που απόθεσε στους όχι και τόσο σθεναρούς ώμους της, η μεταφορά του Daisy Miller του Χένρι Τζέιμς, αλλά και το ακριβούτσικο, αλά ‘30s μιούζικαλ At Long Last Love, με την ίδια και τον Μπερτ Ρέινολντς να τραγουδούν και να χορεύουν, ενώ ούτε τραγουδούσαν ούτε χόρευαν επαρκώς, ήταν η απόδειξη της παλιάς ρήσης πως στην πόλη του θεάματος αξίζεις όσο τα εισιτήρια της τελευταίας σου ταινίας.

Με τη διαφορά πως ο Μπογκτάνοβιτς διένυε τέτοια πυρετώδη περίοδο αμέσως μετά το Last Picture Show, με τις σούπερ κριτικές, τις 8 υποψηφιότητες στα Όσκαρ και τις δυο νίκες για τον Μπεν Τζόνσον και την Κλόρις Λίτσμαν, και τις επιδόσεις στο box office, που οι παραγωγοί βιάστηκαν να τον κλείσουν έγκαιρα και δεν φαντάστηκαν πως σε κάποιες περιπτώσεις θα έκανε του κεφαλιού του. Όπως στο αμέσως επόμενο, και ογκωδέστερο φιάσκο του, το ξαναβαφτισμένο Nickelodeon, έναν φόρο τιμής στο σινεμά του βωβού, όπου ο σκηνοθέτης ανέβηκε σε άλογο που κάλπαζε με την κάμερα να γυρίζει, γιατί το ίδιο είχε κάνει και ο Τζον Φορντ, 40 χρόνια πριν! Ο Μπερτ Ρέινολντς και ο Ράιαν Ο’Νιλ που συμμετείχαν το μετάνιωσαν οικτρά και όλοι λένε πως ο Μπογκτάνοβιτς είχε αλλάξει τα φώτα σε ένα καλό σενάριο, εμμένοντας πως αυτός ήξερε καλύτερα.

Πίτερ Μπογκντάνοβιτς: Η τρελή δεκαετία του τελευταίου ρομαντικού του Χόλιγουντ Facebook Twitter
Η Μπάρμπρα Στράισαντ και ο Ράιαν Ο' Νιλ στο «What’s Up Doc»

Είχε προηγηθεί, το 1972, μια πολύ αστεία, τεράστια επιτυχία του, το What’s Up Doc, ίσως η καλύτερη και πιο άνετη εμφάνιση της Μπάρμπρα Στράισαντ στο σινεμά, κελαριστό όχημα για το πηγαίο ταλέντο της, αφού έμπλεξε μοναδικά την Κάθριν Χέμπορν και τον Μπαγκς Μπάνι απέναντι στον Κάρι Γκραντ του Ράιαν Ο’Νιλ, σε μια ευφάνταστη παραλλαγή του Bringing Up Baby, στο έγχρωμο Σαν Φρανσίσκο.

Την επόμενη χρονιά, σε ένα ακόμη ταξιδιωτικό, ασπρόμαυρο νοσταλγικό κομμάτι από το παρελθόν του μύθου και της πραγματικότητας, χάρισε ένα Όσκαρ στην Τέιτουμ Ο’Νιλ, για το Χάρτινο Φεγγάρι. Οι αποτυχίες ήρθαν σαν τρένο να τον προσγειώσουν σε μια πλοκή που επιφύλαξε μια μεγάλη τραγωδία. Ο μεγάλος του έρωτας, η χαρά της ζωής όπως όλοι συμφωνούν, και πάρα πολύ σέξι πρώην κουνελάκι του «Playboy», η Ντόροθι Στράτεν, δολοφονήθηκε από τον σύζυγό της ο οποίος μετά αυτοκτόνησε – το θέμα του Star 80 του Μπομπ Φόσι. Ήταν η πρωταγωνίστριά του στο πλανεμένο, όχι αστείο They All Laughed με την Όντρεϊ Χέμπορν.

Ο μονόκερός του είχε χαθεί, βίαια και απότομα. Μόλις το 1981, 10 χρόνια μετά την πρώτη του αποθέωση, τόσο κοντά στους θριάμβους και τις απανωτές ακυρώσεις του. Η Στράτεν ήταν το τελευταίο του σκίρτημα στο ανεξάντλητό του elan για μια καριέρα που συνδύαζε το Χόλιγουντ των παλιών στούντιο και τη νέα τάξη στο ανεξάρτητο σινεμά. Σαν να ήθελε να γίνει ένας Κασαβέτης με το στυλ του Χοκς. 

Πίτερ Μπογκντάνοβιτς: Η τρελή δεκαετία του τελευταίου ρομαντικού του Χόλιγουντ Facebook Twitter
Η Όντρεϊ Χέμπορν στο «They All Laughed».

Είχε προηγηθεί μια ιδιαίτερη, όχι τέλεια, αλλά αρκετά γενναία ταινία, το Saint Jack, το 1979, με τον Μπεν Γκαζάρα στην καλύτερή του ερμηνεία. Ακολούθησαν το Mask με τη Σερ, το 1985, που παραδόξως έφερε κέρδη, και μια σειρά από δοκίμια για τους αγαπημένους του auteurs, μικρές ταινίες και άπειρες συνεντεύξεις από έναν πολυλογά που πάντα ήξερε τι έλεγε, έλεγχε απόλυτα τις αναφορές του και δεν δίσταζε να εκθέσει τις προσωπικές του στιγμές.

Όπως στο Φεστιβάλ Βενετίας, που τον είδα πριν από μερικά χρόνια, για να παρουσιάσει τη γουντιαλενική του κομεντί She’s Funny that Way με την Ίμοτζεν Πουτς. Ήταν πάντα κύριος, λίγο κουρασμένος, κομψός, εννοείται με το φουλάρι και τα γυαλιά στολή ευδιάκριτη, και τις ιστορίες του να αναζωογονούν το ακροατήριο, και τον ίδιο, που φαινόταν χαρούμενος να ακούει τον εαυτό του να τις αφηγείται.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Εμφύλιος πόλεμος

Οθόνες / «Εμφύλιος πόλεμος»: Μυθοπλαστική εικασία ή ρεαλιστικό σενάριο;

Με μια φιλμογραφία γεμάτη ζόμπι, κλώνους και αποκυήματα φαντασίας, αυτή είναι η λιγότερο αλληγορική ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ που επιλέγει να μην εξηγήσει τις αιτίες του διχασμού, επιμένει σε μια πολιτική ασάφεια και δεν κατονομάζει τον Τραμπ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Baby Reindeer: Ποτέ η φράση “sent from my iPhone” δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Daily / Baby Reindeer: Ποτέ η φράση «sent from my iPhone» δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Ισορροπώντας ανάμεσα στο θρίλερ, το κοινωνικό δράμα και τη μαύρη κωμωδία, η αυτοβιογραφική σειρά του Netflix αφηγείται με συνταρακτικό τρόπο μια αληθινή ιστορία κακοποίησης, μαζοχισμού και τραύματος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Οθόνες / Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Το laugh track στις κωμικές σειρές αντιπροσώπευε την ψευδαίσθηση μιας κοινότητας, αλλά τώρα ακόμη κι αυτή η ψευδαίσθηση έχει χάσει τη λάμψη της. Καμία σειρά με γέλιο-κονσέρβα δεν έχει κερδίσει το βραβείο Emmy καλύτερης κωμωδίας εδώ και σχεδόν 20 χρόνια.
THE LIFO TEAM
Σάκης Καρπάς: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Οθόνες / Unboxholics: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Καθώς το «Μην ανοίγεις την πόρτα», το σκηνοθετικό ντεμπούτο των Unboxholics, ετοιμάζεται να βγει στις αίθουσες, ο Σάκης Καρπάς μας μιλά για το δάσος και άλλα πράγματα που τους τρομάζουν, για αγαπημένες ταινίες και games τρόμου, αλλά και για την άδικη δαιμονοποίηση των gamers.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των 90s;

Pulp Fiction / Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των '90s;

Είναι η δεκαετία του '90 η καλύτερη όλων στο σινεμά; Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος συζητά με την κριτικό και αρθρογράφο της LiFO Ειρήνη Γιαννάκη για τη δεκαετία που ξεκίνησε με το «Pretty Woman», το «Goodfellas», το «Χορεύοντας με τους λύκους» και το «Μόνος στο σπίτι» και έκλεισε με τα «Μάτια ερμητικά κλειστά», την «Έκτη αίσθηση», το «Matrix» και το «Fight Club».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Ghostwatch»: H ταινία τρόμου που προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό

Οθόνες / «Ghostwatch»: Γιατί αυτή η ταινία τρόμου προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό το 1992;

H κυκλοφορία του «Late Night with the Devil» στους κινηματογράφους ξαναφέρνει στην επικαιρότητα μια πρωτοποριακή και πέρα για πέρα ανατριχιαστική δημιουργία του BBC, που προκάλεσε πανικό και ακραίες αντιδράσεις στη Βρετανία το 1992, οδηγώντας έναν νεαρό τηλεθεατή στην αυτοκτονία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Πάτρικ Τατόπουλος: Ο designer που σχεδίασε το Μπάτμομπιλ, τον Γκοτζίλα και έναν δονητή για το «Seven»

Οθόνες / Πάτρικ Τατόπουλος: Ο designer που σχεδίασε το Μπάτμομπιλ, τον Γκοτζίλα και έναν δονητή για το «Seven»

Ο διάσημος Ελληνογάλλος σκηνογράφος του Χόλιγουντ μιλά στη LiFO για την τέχνη του, για το «Independence Day», το «Dark City», το «Poor Things» και την «Barbie», και για τότε που ο Φίντσερ του ζήτησε να του σχεδιάσει έναν δονητή.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Back to Black»: Aξίζει η κινηματογραφική βιογραφία της Έιμι Γουάινχαουζ

The Review / «Back to Black»: Είναι η ταινία για την Έιμι Γουάινχαουζ αντάξια του μύθου της;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Άκης Καπράνος είδαν την ταινία της Σαμ Τέιλορ-Τζόνσον μέχρι τέλους, επιβίωσαν και βρέθηκαν στο στούντιο της LiFO για να συζητήσουν για την εμπειρία τους και για τα στοιχεία που κάνουν καλή μια κινηματογραφική μουσική βιογραφία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Kirsten Dunst: «Το σενάριο του Ευθύμη Φιλίππου για το “Kinds of Kindness” είναι ό,τι πιο weird έχω διαβάσει ποτέ!»

Οθόνες / Kirsten Dunst: «Το σενάριο του Ευθύμη Φιλίππου για το “Kinds of Kindness” είναι ό,τι πιο weird έχω διαβάσει ποτέ»

Με αφορμή τον πολυσυζητημένο «Εμφύλιο Πόλεμο» του Άλεξ Γκάρλαντ, η Αμερικανίδα ηθοποιός συζητά με τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο για τους ρόλους που την απελευθερώνουν, για την ανάγκη να υπάρχουν γυναίκες ηγέτιδες στην πολιτική, για τα πιο ιδιαίτερα σενάρια που έχουν πέσει στα χέρια της, όπως αυτό της τελευταίας ταινίας του Γιώργου Λάνθιμου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Αστυγραφία πάει σινεμά

Οθόνες / Αστυγραφίες στην οθόνη: 24 ταινίες με πρωταγωνιστή την πόλη προβάλλονται στο αφιέρωμα της Ταινιοθήκης

Το πρόγραμμα που έχει καταρτιστεί σε συνεργασία με την Πινακοθήκη περιλαμβάνει 24 ταινίες, μεγάλου και μικρού μήκους, μυθοπλασίας αλλά και ντοκιμαντέρ, ελληνικές και ξένες, όπου πρωταγωνιστεί η πόλη αλλά και αναγνωρίσιμοι τύποι της ανθρωπογεωγραφίας και της κοινωνικής διαστρωμάτωσης.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κύρος Παπαβασιλείου: «Η ζωή είναι το μόνο μας καταφύγιο»

Οθόνες / Κύρος Παπαβασιλείου: «Η ζωή είναι το μόνο μας καταφύγιο»

Ο σκηνοθέτης της ταινίας «Κάμπια Νύμφη Πεταλούδα» μίλησε στη LIFO για τον γραμμικό χρόνο, για την ανάγκη να δώσουμε φωνή στα ανείπωτα και για όσα κρύβονται πίσω από αυτόν τον ιδιαίτερο τίτλο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Θα δούμε ποτέ στις αίθουσες το νέο, επικό αριστούργημα του Κόπολα;

Οθόνες / Θα δούμε ποτέ στις αίθουσες το νέο, επικό αριστούργημα του Κόπολα;

Ο κορυφαίος σκηνοθέτης χρηματοδότησε μόνος του την παραγωγή του φιλόδοξου “Megalopolis” που προβλήθηκε πριν μερικές μέρες σε κλειστό κύκλο επιφανών εκπροσώπων του Χόλιγουντ και τώρα βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις για την διανομή της με τα μεγάλα στούντιο
THE LIFO TEAM