Όταν ο Μάνος Κατράκης και η Άλκη Ζέη δάνειζαν τη φωνή τους στα μεξικάνικα Πάθη του Χριστού

 Όταν ο Μάνος Κατράκης και η Άλκη Ζέη δάνειζαν τη φωνή τους στα μεξικάνικα Πάθη του Χριστού Facebook Twitter
0

 Όταν ο Μάνος Κατράκης και η Άλκη Ζέη δάνειζαν τη φωνή τους στα μεξικάνικα Πάθη του Χριστού Facebook Twitter
''Μαρία...Μαρία'' ψιθυρίζει ο Άγγελος Κυρίου λίγο πριν προσφέρει τον Κρίνο στην Παρθένο Μαρία, με τη φωνή του Μάνου Κατράκη!

 

Πριν από μερικά χρόνια, σε μια συνηθισμένη βόλτα στο Μοναστηράκι, έπεσα πάνω σε ένα DVD της Leon Film του Λεοντσίνη με μία θρησκευτική ταινία, την οποία αναζητούσα εδώ και τουλάχιστον μία 20ετία. Επρόκειτο για τη ''Βασίλισσα Βασιλισσών (Ο Βίος της Παρθένου)'', που όμως είχε προβληθεί με τίτλο ''Τα Πάθη του Χριστού''. Θυμάμαι σαν όνειρο την προβολή της εν λόγω ταινίας στην πασχαλινή εκδήλωση του δημοτικού σχολείου. Στη σκηνή, μάλιστα, όπου ο στρατιώτης τρυπούσε με τη λόγχη τα πλευρά του Εσταυρωμένου Ιησού, ένα κοριτσάκι δεν άντεξε και το έβγαλαν λιπόθυμο από την αίθουσα.

 

Τα χρόνια πέρασαν κι αναζητούσα μάταια να ξαναδώ την παλιά αυτή ασπρόμαυρη ταινία, στην οποία οι ηθοποιοί μιλούσαν βαρύγδουπα ελληνικά. Νόμισα από τότε πως ήταν ελληνική παραγωγή, απ' αυτές που γυρίζονταν στις αρχές της δεκαετίας του 1950 στην Αίγυπτο. Είχα μάλιστα ρωτήσει σχετικά και τον Αδαμόπουλο, διευθυντή της Ταινιοθήκης της Ελλάδος, ο οποίος δεν μπορούσε να σκεφτεί για ποια ταινία του μιλούσα.

 

Όταν, λοιπόν, την ξετρύπωσα κυριολεκτικά από το παλιατζίδικο στο Μοναστηράκι, εντυπωσιάστηκα με το εύρημα!

 

Διότι, πολύ απλά, τα ''Πάθη του Χριστού'' έρχονταν από το Μεξικό και η ''ελληνική εντύπωση'' οφειλόταν στη μεταγλώττιση τους. Αντιγράφω από το ζενερίκ έναρξης: Παναγία (Άλκη Ζέη), Ιησούς (Ιορδάνης Μαρίνος), Ιησούς μικρός (Α. Κουρής), Αφηγητής (Βλάσσης - σκέτο), Ηρώδης (Ι. Αποστολίδης), Ιωσήφ (Σ. Πατρίκιος), Πόντιος Πιλάτος (Θ. Μορίδης), Ιωάννης (Άλκης Παπάς), Πέτρος (Ι. Λιτερινας), Ελισάβετ (Ν. Σταρένιου), Έμπορος (Φ. Φραγκούλης), Βαλτάσαρ (Δήμος Σταρένιος), Μελχιώρ (Σφακιανάκης - σκέτο), Γάσπαρ (Μ. Νικολόπουλος) και, σε ξεχωριστή μακέτα, ο Μάνος Κατράκης ''εις τας αφηγήσεις του Αγγέλου''!

 

 Όταν ο Μάνος Κατράκης και η Άλκη Ζέη δάνειζαν τη φωνή τους στα μεξικάνικα Πάθη του Χριστού Facebook Twitter
Ο Luis Alcoriza ως Εσταυρωμένος στην κορύφωση του Δράματος!

 

Τη μετάφραση και την προσαρμογή από τα ισπανικά είχε κάνει ο Κώστας Λαζαρίδης, τη φωνοληψία ο Κώστας Νιαγάσας, το μοντάζ ο έμπειρος Γιώργος Τσαούλης (''Μαγική πόλις'', ''Στέλλα'', ''Η κυρά μας η μαμή''), ενώ στη μουσική επένδυση υπήρχαν συνθέσεις του Γκουνό και του Σούμπερτ.

 

Ποια είναι όμως τα πραγματικά στοιχεία αυτού του θρησκευτικού δράματος που ήρθε στη χώρα μας στα τέλη της δεκαετίας του 1940, πολλές δεκαετίες πριν την έλευση του τζεφιρέλιου ''Ιησού από τη Ναζαρέτ'';

 

Τα στοιχεία μας δίνει και πάλι το ζενερίκ με τα ξένα ονόματα του σκηνοθέτη και των πρωταγωνιστών γραμμένα στα ελληνικά. Η έρευνα δεν ήταν και τόσο εύκολη, αφού δε βρήκα τίποτα σε αγγλόφωνους διαδικτυακούς ιστότοπους. Για το youtube, δεν το συζητώ. Εν ολίγοις, μία ταινία παντελώς άγνωστη και χαμένη μέσα στα χρόνια, που κάποια στιγμή κυκλοφόρησε σε DVD προφανώς προς πασχαλιάτικη ''κατανάλωση'' από το χριστιανικό κοινό.

 

 Όταν ο Μάνος Κατράκης και η Άλκη Ζέη δάνειζαν τη φωνή τους στα μεξικάνικα Πάθη του Χριστού Facebook Twitter
Ελληνική αφίσα (ζωγράφος: Γ. Αλμαλιώτης) της ισπανικής ταινίας Reina de las Reinas).

 

Ο πρωτότυπος τίτλος ήταν ''Reina de Reinas - La Virgen Maria'', ενώ ως χρονιές παραγωγής αναφέρονται το 1945, το ΄47 και το ΄48. Σκηνοθέτης ο Μεξικανός Miguel Contreras Torres (1899 - 1981), ο οποίος θεωρείται γεννήτορας της 7ης Τέχνης στη χώρα του και που γύρισε πολλές ταινίες εσωτερικής κατανάλωσης περισσότερο: Μελό, κωμωδίες και θρησκευτικά δράματα. Στη φιλμογραφία του υπάρχει και άλλη μία ταινία, η ''Maria Magdalena - Pecadora de Magdala'' (1945). Πιθανώς να γυρίστηκε ταυτόχρονα με την ταινία που μας απασχολεί στο αφιέρωμα τούτο, αφού το ρόλο του Ιησού κρατούσε και στις δύο ο ηθοποιός Luis Alcoriza (1918 - 1992). Έτσι, δεν προξενεί εντύπωση το ότι οι δύο αυτές ταινίες ενώθηκαν σε μία τρίωρης σχεδόν διάρκειας και κυκλοφόρησαν στη διεθνή αγορά του DVD σε μία κακή μεταγραφή από κασέτα VHS (στην εκδοχή αυτή σίγουρα δεν θα ακούσετε τον Κατράκη και την Άλκη Ζέη). Για του λόγου το αληθές, παραθέτω το εξώφυλλο της έκδοσης από το amazon.com:

 

 Όταν ο Μάνος Κατράκης και η Άλκη Ζέη δάνειζαν τη φωνή τους στα μεξικάνικα Πάθη του Χριστού Facebook Twitter

 

Ο Luis Alcoriza, πάλι, δεν είναι διόλου τυχαία περίπτωση. Υπήρξε στενός φίλος και συνεργάτης του Luis Bunuel, σε ταινίες της ''μεξικανικής περιόδου'' του μεγάλου σουρεαλιστή σκηνοθέτη. Συγκεκριμένα, ο Alcoriza έπαιξε στις ταινίες - σε κάποιες συνυπόγραψε και το σενάριο - του Bunuel, ''El Gran Calavera'' (1949), ''Los Olvidados'' (1950), ''La Hija del engano'' (1951), ''El'' (1953), ''La ilusion viaja en tranvia'' (1953), ''El rio y la muerte'' (1955), ''La muerte en el jardin'' (1956) και στο αριστούργημα του, ''El Angel Exterminador'' (1962).

 

Στο ρόλο της Παναγίας, πρωταγωνίστρια ουσιαστικά, ήταν η Ισπανίδα Luana de Alcaniz (1906 - 1991), ηθοποιός και χορεύτρια, μεγάλη επιρροή της Penelope Cruz, σύμφωνα με παλαιότερη δήλωση της σταρ του Almodovar. Όταν υποδύθηκε την Παρθένο Μαρία στην ταινία του Torres ήταν ήδη 40 ετών μεγαλοκοπέλα κι εγώ τώρα μπορώ να εξηγήσω για ποιο λόγο η σχολική αίθουσα είχε σειστεί από τα γέλια μαθητών και δασκάλων στη σκηνή που φώναζε ''Υιέ μου, υιέ μου'' και έπεφτε στην αγκαλιά του μουσάτου Luis Alcoriza - πάνε περίπατο και το Θείο Δράμα και όλα...

 

 Όταν ο Μάνος Κατράκης και η Άλκη Ζέη δάνειζαν τη φωνή τους στα μεξικάνικα Πάθη του Χριστού Facebook Twitter
Η Ισπανίδα μπαλαρίνα και ηθοποιός Luana de Alcaniz που υποδύθηκε την Παναγία στα δύο θρησκευτικά δράματα του Miguel Contreras Torres.

 

Θα ήταν παράλειψη, βέβαια, να μην αναφέρω ότι η ταινία διέθετε υπέροχα σκηνικά και κοστούμια: Αξιοποίηση των φτωχικών σπιτιών του Μεξικού εν είδει φυσικών ντεκόρ, μερικά εμβόλιμα πλάνα με τις Πυραμίδες της Αιγύπτου (σίγουρα από αιγυπτιακά κινηματογραφικά επίκαιρα), αλλά και ένας σχεδιασμός κοστουμιών - ειδικά στις σκηνές με τους Αρχιερείς -, εμπνευσμένα από τα μνημεία της Μεσοποταμίας που επέζησαν μεσ' στους αιώνες. Καμία σχέση δηλαδή με τα μεταγενέστερα χολιγουντιανά Πάθη του Χριστού στον κινηματογράφο.

 

Το πιο ενδιαφέρον στην όλη ιστορία είναι πως η Ελλάδα των πρώτων μεταπολεμικών χρόνων ήταν μια ''πιάτσα'' ανοιχτή για εισαγόμενα θρησκευτικά δράματα και μάλιστα όχι στην πρωτότυπη γλώσσα τους, αλλά μεταφρασμένα στα ελληνικά με τις φωνές σημαντικών ηθοποιών της εποχής. Έξυπνη κίνηση των διανομέων! Πως να έπειθε ή να προσέλκυε το κοινό στις αίθουσες μία ταινία που η Παναγία και ο Χριστός θα μιλούσαν ισπανικά;

 

Κι αν ένα από τα πρώτα δείγματα ελληνικής τραγελαφικής κινηματογραφίας ήταν επίσης τα Πάθη του Χριστού (''Ο ανήφορος του Γολγοθά'', 1917), οι Έλληνες δημιουργοί είχαν άλλα προβλήματα και ουδείς ασχολήθηκε τον καιρό εκείνο με τη μεταφορά των Ευαγγελίων στον κινηματογράφο. Μια πιο μαρξιστική θεώρηση των πραγμάτων χέρι - χέρι με τον ιταλικό νεορεαλισμό έκανε δειλά την εμφάνιση της, ορίζοντας την έναρξη της ενηλικίωσης του ελληνικού σινεμά. Όλα αυτά μέχρι να εμφανιστεί ο Πιέρ Πάολο Παζολίνι και με το ''Κατά Ματθαίον Ευαγγέλιο'' του 1964 να καθαρίσει μια και καλή, από καλλιτεχνικής άποψης, με την υπόθεση τα Πάθη του Χριστού στον παγκόσμιο κινηματογράφο.

 

 Όταν ο Μάνος Κατράκης και η Άλκη Ζέη δάνειζαν τη φωνή τους στα μεξικάνικα Πάθη του Χριστού Facebook Twitter
Ο Luis Alcoriza - Ιησούς μόλις αναστήθηκε, λίγο πριν η ταινία τελειώσει με την Κοίμηση της Θεοτόκου, δηλαδή αρκετά χρόνια μετά. Καλή Ανάσταση σε όλους!

 

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Οθόνες / «Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Κάνουμε χιούμορ, αλλά η ταινία της Μπρόνστιν παίρνει τα περισσότερα αστέρια της εβδομάδας (με ντεμπούτο A$AP Rocky). Άλλες πέντε ταινίες «βγαίνουν» στα σινεμά από σήμερα και υπάρχει κάτι για όλους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pulp Fiction / Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pluribus ή All is Fair; Έχουν και τα δύο φανατικούς θαυμαστές που τους χωρίζει μία άβυσσος. Τα βρίσκουν στη μέση ίσως με τον τελευταίο κύκλο του Stranger Things. Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος και Γιάννης Βασιλείου μιλούν για τις τρεις πολυσυζητημένες σειρές στο studio της LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους

Οθόνες / Όσα παιδιά βρέθηκαν στην Ολυμπία 29/11-6/12 είδαν πολύ καλό σινεμά

Το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους ταξίδεψε για μια εβδομάδα τους θεατές του σε κάθε γωνιά της Γης, από τους καταυλισμούς της Παλαιστίνης μέχρι τις Φιλιππίνες και τα νησιά Γκαλάπαγκος.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Τζον Κασσαβέτης, εξέχων δημιουργός της αμερικανικής αβάν-γκαρντ

Οθόνες / Τζον Κασσαβέτης: «Το καλύτερο location στον κόσμο είναι το ανθρώπινο πρόσωπο»

Γεννήθηκε σαν σήμερα ο Ελληνοαμερικανός σκηνοθέτης και ηθοποιός που έγραψε ιστορία στον κινηματογράφο με σπουδαίες ταινίες όπως οι «Μια γυναίκα εξομολογείται», «Νύχτα Πρεμιέρας», «Γκλόρια» και πολλές ακόμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Αθήνα

Οθόνες / Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Ελλάδα

Ένα 6χρονο κορίτσι «φωνάζει» το πιο δυνατό αντιπολεμικό μήνυμα, οι Έλληνες διασκευάζουν Ντίκενς (και το κάνουν πολύ καλά) και άλλες πέντε ταινίες που μπορείτε να δείτε από σήμερα στα σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Οθόνες / Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Το Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας επιστρέφει. Για δύο εβδομάδες θα δούμε μερικές από τις πιο ενδιαφέρουσες ταινίες σύχρονων δημιουργών, παράλληλα με αποκατεστημένες κλασικές που άφησαν εποχή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Daily / Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Η μυθική σειρά οκτώ (συν ένα) επεισοδίων που διασχίζει ολόκληρη την εξωπραγματική διαδρομή του πιο σημαντικού και πιο λατρεμένου συγκρότημα στην ιστορία, επέστρεψε στο Disney + σε νέα, αποκατεστημένη εκδοχή με πεντακάθαρη εικόνα και κρυστάλλινο ήχο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Οθόνες / «Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Πενήντα χρόνια μετά την πρώτη προβολή της, η ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ παραμένει ένα μεγάλο εικαστικό αριστούργημα και σίγουρα μία από τις ωραιότερες ταινίες που γυρίστηκαν ποτέ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νταβίντ Πάμπλος: « Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Οθόνες / Νταβίντ Πάμπλος: «Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Βία, καρτέλ ναρκωτικών, τρόμος παντού, σκλάβοι του σεξ αλλά και queer έρωτες στο Μεξικό του σήμερα. Αυτό είναι το σκηνικό της συγκλονιστικής ταινίας «Στον δρόμο» που είδαμε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Ο Μεξικανός σκηνοθέτης μίλησε στη LiFO για τη ζωή στο Μεξικό αλλά και για την τόλμη που χρειάστηκε να γυρίσει μια ταινία με ένα τόσο επικίνδυνο για τη χώρα του θέμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Μουσική / Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Το 1995, όταν βγήκε στους κινηματογράφους το διάσημο άνιμε του Mamoru Oshii, οι αναφορές του στην ΑΙ ακούγονταν εξωγήινες. Σήμερα, μοιάζει πιο επίκαιρο και σύγχρονο από ποτέ. Το ίδιο και το σάουντρακ του Kenji Kawai. Σε λίγες μέρες προβάλλεται ξανά στην Αθήνα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Βιμ Βέντερς: «Είμαι αισιόδοξος για το σινεμά, ο κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Οθόνες / Βιμ Βέντερς στη LifO: «O κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Με αφορμή το αφιέρωμα στο έργο του που είδαμε στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, ο Γερμανός σκηνοθέτης μάς μίλησε για την εκλεκτική συγγένεια που νιώθει με την Ιαπωνία και για τον τρόπο που του αρέσει να κάνει ταινίες, ενώ εξέφρασε την αισιοδοξία του για την επιστροφή του κοινού στις κινηματογραφικές αίθουσες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ