«Orion and the Dark»: Ένα animation του Netflix που ξεχωρίζει, από το μυαλό του Τσάρλι Κάουφμαν

«Orion and the Dark»: Ένα animation του Netflix από το μυαλό του Τσάρλι Κάουφμαν Facebook Twitter
Οι φοβίες του Orion δεν περιορίζονται σε μια διαρκή αμφιβολία, κινούμενη στο φάσμα της ιδεοψυχαναγκαστικής διαταραχής, αλλά εκτείνονται σε μια γενικότερη υπαρξιστική αγωνία που ταλανίζει όσους χαρακτήρες πέρασαν από το sui generis σύμπαν του Αμερικανού δημιουργού. Φωτ.: DreamWorks Animation / Netflix
0

Ακόμα κι αν κανείς δεν σου είχε πει ότι το σενάριο του «Orion and the Dark» το έχει γράψει ο Τσάρλι Κάουφμαν, θα σου πήγαινε το μυαλό ακούγοντας τον ανήλικο ήρωα να ανησυχεί μήπως προκαλέσει πλημμύρα σε όλο το σχολείο και πνιγούν οι συμμαθητές του αν πατήσει το καζανάκι ή μήπως προφέρει λάθος το όνομα του Βάσκο ντα Γκάμα και ντροπιαστεί αιωνίως, αν σηκώσει το χέρι στην τάξη. Και οι φοβίες του νεαρού Orion δεν σταματούν εκεί. Δεν περιορίζονται σε μια διαρκή αμφιβολία, κινούμενη στο φάσμα της ιδεοψυχαναγκαστικής διαταραχής, αλλά εκτείνονται σε μια γενικότερη υπαρξιστική αγωνία που ταλανίζει όσους χαρακτήρες πέρασαν από το sui generis σύμπαν του Αμερικανού δημιουργού. Ο Κάουφμαν εδώ διασκευάζει το ομώνυμο βιβλίο της Έμα Γιάρλετ και εκτελεί χρέη σεναριογράφου αποκλειστικά, για πρώτη φορά εδώ και δύο δεκαετίες, όταν πήρε ο ίδιος τα ηνία της καριέρας του κι άρχισε να σκηνοθετεί, έχοντας λάβει «υποδείξεις» από τους Σπάικ Τζόνζι και Μισέλ Γκοντρί.

Aν ζητούσε κάποιος από τον Orion να καταρτίσει ένα top-5 με πράγματα που τον τρομάζουν, το Σκοτάδι θα ήταν σοβαρός διεκδικητής της πρώτης θέσης. Ε, κι επειδή το Σκοτάδι είναι ευαίσθητο και δεν αντέχει άλλο να τον παρεξηγεί ο ανήλικος ήρωας, εμφανίζεται ένα βράδυ στο παιδικό του δωμάτιο αυτοπροσώπως και τον παίρνει από το χέρι για να του δείξει τα καλά της νύχτας, να του συστήσει τις υπόλοιπες νυχτόβιες οντότητες που εργάζονται σκληρά κατά τη διάρκειά της και να του διδάξει ότι δεν έχει κανέναν λόγο να φοβάται. Όπως τον πληροφορεί, έχει γυρίσει κι ένα ντοκιμαντέρ για την προέλευσή του, σε αφήγηση… Βέρνερ Χέρτζογκ – αν το Σκοτάδι ήταν όντως μια οντότητα με ανθρωπόμορφα χαρακτηριστικά, δεν θα μας έκανε καμία εντύπωση η πληροφορία ότι ο Χέρτζογκ την έχει γνωρίσει και έχει πάρε δώσε μαζί της.

Έχουμε ένα στουντιακό animation που ξεχωρίζει, εκεί που η παραδοσιακή Disney μηρυκάζει παλιότερα σουξέ της (βλέπε «Wish») και η Illumination προσπαθεί να μιμηθεί την πρώτη, δίχως σταλιά έμπνευσης (βλέπε «Migration»). 

Η συνέχεια θα θυμίσει σε πολλούς ένα αμάλγαμα «Ιnside Out» και «Monsters Inc» –αμφότερες καλές αφετηρίες για έμπνευση–, φέροντας παιδαγωγικές και ψυχαγωγικές αρετές που συναντά κανείς στις ταινίες της Pixar, κι ας πρόκειται για συμπαραγωγή Dreamworks και Netflix. Αν η ταινία έμενε εκεί, θα αποτελούσε μια ευπρεπή, πλην δευτερογενή παιδική φαντασία, από αυτές που ο ενήλικας θεατής μπορεί να παρακολουθήσει αβασάνιστα μαζί με το παιδί του. Η ειδοποιός διαφορά και η σφραγίδα Κάουφμαν έρχεται μέσω εγκιβωτισμένων αφηγήσεων, οι οποίες, ουσιαστικά, ακολουθούν την εξέλιξη της συνταγής του στουντιακού animation. Είναι δύσκολο να μιλήσουμε γι' αυτό χωρίς να περάσουμε για τα καλά στη σφαίρα των spoilers, αλλά θα κάνουμε μια απόπειρα.

Orion and the Dark: Ένα animation του Netflix από το μυαλό του Τσάρλι Κάουφμαν Facebook Twitter
Aν ζητούσε κάποιος από τον Orion να καταρτίσει ένα top-5 με πράγματα που τον τρομάζουν, το Σκοτάδι θα ήταν σοβαρός διεκδικητής της πρώτης θέσης.

Αν η ταινία γυριζόταν αρκετές δεκαετίες πίσω, όταν είχαμε μανιχαϊστικά σύμπαντα και απλές ιστορίες, ο Orion θα φοβόταν το σκοτάδι, θα το γνώριζε, θα ζούσε μια περιπέτεια μαζί του και η φοβία του θα εξαφανιζόταν μια και καλή. Καθώς ο κόσμος γινόταν πιο σύνθετος και η ψυχανάλυση γνώριζε ευρύτερη διάδοση και αποδοχή, η συνταγή άλλαξε. Σε αυτά τα animation ο Orion δεν θα θεραπευόταν οριστικά από τον φόβο του μέσα από την περιπέτειά του, θα μάθαινε, όμως, να ζει με αυτόν και να τον διαχειρίζεται – μια θεραπεία εγγύτερη στην πραγματικότητα, δηλαδή.

Στη συνέχεια ήρθαν τα social media. H διάσπαση προσοχής αυξήθηκε και η ανάγκη εναρμονισμού με την επικαιρότητα απέκτησε υπαρξιστικό χαρακτήρα, κι έτσι μέλημα των δημιουργών έχει γίνει να κρατήσουν το ενδιαφέρον του πιτσιρικά με διαρκή ευρήματα και να αφουγκραστούν τις τάσεις της εποχής – π.χ. τα πολυσύμπαντα.

Η ταινία εξερευνά όλες αυτές τις εκδοχές και η στάση της είναι τρυφερή προς όλες, καμία δεν αφορίζει, καταλήγοντας στο συμπέρασμα ότι τα animation και γενικότερα οι ιστορίες μπορεί να αλλάζουν μορφή και δομή μέσα στα χρόνια, αλλά στόχο έχουν και πάλι να ψυχαγωγήσουν, να παρηγορήσουν, να «θεραπεύσουν» και να βοηθήσουν την επικοινωνία ανάμεσα στις γενιές.

Αν η φόρμα του animation ακολουθούσε την ανάπτυξη της ιδέας, αν π.χ. το σκίτσο άλλαζε ώστε να καταστήσει σαφή την εξέλιξη του είδους και να εμπλουτίσει κινηματογραφικά την ιδέα, θα είχαμε έναν αξιομνημόνευτο εκπρόσωπο του είδους. Λείπει, ενδεχομένως, και η ενεργή συνδρομή του Κάουφμαν (στην «Anomalisa» συν-σκηνοθετούσε) για να αναδείξει την ιδιοσυγκρασία της γραφής. Έστω κι έτσι, έχουμε ένα στουντιακό animation που ξεχωρίζει, εκεί που η παραδοσιακή Disney μηρυκάζει παλιότερα σουξέ της (βλέπε «Wish») και η Illumination προσπαθεί να μιμηθεί την πρώτη, δίχως σταλιά έμπνευσης (βλέπε «Migration»). Και είναι κρίμα που ο συμπαραγωγός Netflix έβαλε φρένο στην έξοδο της ταινίας στις αίθουσες, όχι λόγω του κενού οικογενειακής ψυχαγωγίας στον προγραμματισμό του Φεβρουαρίου, αλλά λόγω της ποιότητάς της.

Orion and the Dark: Ένα animation του Netflix από το μυαλό του Τσάρλι Κάουφμαν Facebook Twitter
Φωτ.: DreamWorks Animation / Netflix

Orion and the Dark | Official Trailer | Netflix

Το Orion and the Dark είναι διαθέσιμο στην πλατφόρμα του Netflix.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

TAINIES

Οθόνες / Ο ανανεωμένος Superman και 6 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Ένας υπερήρωας, μερικοί επικίνδυνοι καρχαρίες, ένα αμερικανικό ρομαντικό δράμα, μπόλικος σουρεαλισμός και γαλλικό chanson: Το κινηματογραφικό μενού της εβδομάδας έχει από όλα - Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
Superman: Ένα αβαρές επεισόδιο κυριακάτικου cartoon

Oθόνες / Superman: Ένα αβαρές επεισόδιο κυριακάτικου καρτούν

Υπερφορτωμένο, κατά διαστήματα απολαυστικό, με μια τετράποδη προσθήκη που θα κάνει τους ζωόφιλους να γαβγίζουν από χαρά, το «Superman» του Τζέιμς Γκαν δεν προσποιείται πως θέλει να προσφέρει τίποτα παραπάνω από δύο ευχάριστες ώρες στο σινεμά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Superman, καρχαρίες και Νταλί από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Superman, καρχαρίες και Νταλί από αύριο στους κινηματογράφους

Η πρώτη ταινία του αναγεννημένου διευρυμένου σύμπαντος της DC, ο υβριδικός μεταμεσονύκτιος χαβαλές του «Dangerous Animals» και το χιτσκοκικό «Spellbound», με την ονειρική σεκάνς ανθολογίας που σχεδίασε ο Σαλβαδόρ Νταλί, ξεχωρίζουν από το πρόγραμμα αυτής της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Νύχτα Αγωνίας: Το trendy δράμα του Χίτσκοκ με τη συμμετοχή του Νταλί

Οθόνες / Νύχτα Αγωνίας: Το trendy δράμα του Χίτσκοκ με τη συμμετοχή του Νταλί

Ο μεγαλοπαραγωγός Ντέιβιντ Ο. Σέλζνικ επιθυμούσε ένα trendy δράμα για την ψυχανάλυση, ενώ ο Άλφρεντ Χίτσκοκ γύρισε άλλο ένα θρίλερ για το σεξ, την ερωτική επιθυμία και τον ρόλο μιας δυναμικής γιατρού, απροστάτευτης σε ένα σεξιστικό ανδροκρατούμενο μικρόκοσμο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αναγέννηση του Jurassic World με ανακυκλωμένα υλικά, ανακουφιστικά αναχρονιστική

Οθόνες / Jurassic World: Ανακυκλωμένα υλικά, ανακουφιστικό πισωγύρισμα

Ο Κόλιν Τρεβόροου ξεκίνησε δυνατά τη δεύτερη τριλογία του Jurassic σύμπαντος και την έστειλε στον αγύριστο ή περίπου στη μέση του πουθενά, με τους τροποποιημένους δεινοσαύρους αδέσποτους, οπλισμένους κι επικίνδυνους, σε ένα φινάλε με οικολογικές κορόνες, πανηγυρικά χαοτικό, ψευδεπίγραφα απειλητικό και, εν τέλει, εξαιρετικά ανιαρό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στο «F1», o Μπραντ Πιτ θυμίζει τους σταρ μιας άλλης εποχής

Οθόνες / Στο «F1», o Μπραντ Πιτ θυμίζει τους σταρ μιας άλλης εποχής

Ο Μπραντ Πιτ, σε έναν μεγαλειώδη αναχρονισμό σε σύγκριση με τους ζορισμένους άνδρες του σύγχρονου κινηματογράφου, παίζει την ψυχούλα που όλοι φανταζόμαστε στο «F1», έναν (καθόλου σκοτεινό) ιππότη της ασφάλτου, ριψοκίνδυνο για το fun της ιστορίας, σε πλήρη έλεγχο της κατάστασης, πιστό στο σχεδόν ερωτικό του ραντεβού με τον φακό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
10 κινηματογραφικές προβολές-events που δεν πρέπει να χάσετε φέτος το καλοκαίρι

Οθόνες / 10 θρυλικές ταινίες που θα δούμε φέτος στα θερινά

Πέρα από τις ταινίες της διανομής, το καλοκαίρι διεξάγονται events, φεστιβάλ κaι αφιερώματα που (επανα)συστήνουν θησαυρούς από το κινηματογραφικό παρελθόν. Επιλέγουμε μια προβολή από δέκα τέτοιες δράσεις, στις οποίες κάθε σινεφίλ αξίζει να χτυπήσει κάρτα. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Κατερίνα Γιουλάκη (1938-2025): «Η θεία όλων μας»

Απώλειες / Κατερίνα Γιουλάκη (1938-2025): «Η θεία όλων μας»

Η αγαπημένη ηθοποιός, που έφυγε πλήρης ημερών πριν από λίγες ημέρες, υπήρξε η επιτομή της Ελληνίδας θείας, τόσο στην τηλεόραση όσο και στον κινηματογράφο. Ο ανιψιός της, Φώτης Σεργουλόπουλος, θυμάται στιγμές μαζί της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί να δει κανείς το «Φοινικικό σχέδιο» αν δεν είναι φαν του Γουές Άντερσον;

The Review / Γιατί να δει κανείς το «Φοινικικό σχέδιο» αν δεν είναι φαν του Γουές Άντερσον;

O Χρήστος Παρίδης συζητά με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την τελευταία ταινία του Τεξανού δημιουργού. Πρόκειται, τελικά, για μια αντικαπιταλιστική αλληγορία της εποχής μας;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ