ΦΩΤΙΕΣ ΤΩΡΑ

«One Life»: Μια μικρή ταινία που «μεγαλώνει» από την ερμηνεία του Άντονι Χόπκινς

«One Life»: Μια μικρή ταινία που «μεγαλώνει» από την ερμηνεία του Άντονι Χόπκινς Facebook Twitter
Τα τελευταία χρόνια το μάτι του Άντονι Χόπκινς γυαλίζει και πάλι.
0

Τους σπουδαίους ηθοποιούς είναι σφάλμα μεγάλο να τους θεωρείς δεδομένους ή να τους ξεγράφεις. Eκ των πραγμάτων, δεν μπορούν να λειτουργούν πάντα με τη μηχανή στο εκατό. Aκόμα και μανιέρα να αναπτύξουν, αυτή έχει προκύψει μέσα από ατέλειωτη δουλειά – ας μην το ξεχνάμε αυτό. Χρειάζονται «διαλείμματα», τα οποία, αν έχουν ένα συγκεκριμένο work ethic, μπορεί και να τα παίρνουν συνεχίζοντας να εργάζονται, να μεταπηδούν από ταινία σε ταινία, αναμένοντας τον επόμενο ρόλο που θα αφυπνίσει ξανά το κοιμώμενο θηρίο μέσα τους. Τα τελευταία χρόνια το μάτι του Άντονι Χόπκινς «γυαλίζει» και πάλι.

Το 2020 προέκυψε και ο Πατέρας, και μαζί του μια ερμηνεία θεόπνευστη. Είναι από εκείνες τις περιπτώσεις που δεν ξέρεις πού σταματά ο καλλιτέχνης και πού αρχίζει ο άνθρωπος, όπου ο ηθοποιός μοιάζει να έσκαψε στα σκοτεινότερα σημεία της ψυχής του για να εντοπίσει την αλήθεια την οποία ομότεχνοί του αναζητούν μια ζωή, μα δεν έχουν καταφέρει να προσεγγίσουν. Ζήτημα να έχουμε δει άλλες δέκα φορές στην ιστορία του σινεμά ξέσπασμα σαν αυτό του Χόπκινς στο φινάλε του Πατέρα· η εξομολόγηση του Μπράντο στο πτώμα της συζύγου του στο Τελευταίο ταγκό στο Παρίσι, εκείνη της Μπέργκμαν στην (κινηματογραφική;) κόρη της στη Φθινοπωρινή Σονάτα ή το σπαρακτικό «δεν είμαι τόσο κακός» του Ντε Νίρο στο Οργισμένο Είδωλο είναι τα πρώτα συγκρίσιμα παραδείγματα που έρχονται στον νου. 

Η ταινία δεν έχει λεπτότητα ανάλογη της υποκριτικής του ηθοποιού, ο τρόπος που φέρνει αυτήν τη λύτρωση, δε, ενστερνιζόμενη τις πρακτικές της reality τηλεόρασης σεναριακά και σκηνοθετικά, ελέγχεται για την ηθική της. Το δάκρυ έρχεται, μα στην πραγματικότητα το κερδίζει αυτός ο μεγάλος ηθοποιός.

Στον Γιο του ίδιου σκηνοθέτη εμφανίζεται μόλις πέντε λεπτά, ξεκλειδώνει τον χαρακτήρα του Χιου Τζάκμαν και καθορίζει την ταινία, με την παρουσία του να παραμένει αισθητή «φαντασματικά» μέχρι τους τίτλους τέλους. Το τωρινό One Life είναι μια μικρή, ίσως όχι ιδιαίτερα εμπνευσμένη ταινία που μεγαλώνει χάρη στην ερμηνεία του. Ξεκινά με τον κεντρικό χαρακτήρα να μετρά νομίσματα από έναν έρανο, ακούγοντας ραδιόφωνο. O εκφωνητής μιλά για την Black Monday του 1987, όταν τα διεθνή χρηματιστήρια κράσαραν, και ο ήρωας αναφωνεί «αυτό συμβαίνει όταν κάνεις απορρύθμιση».

Με αυτήν τη σύσταση συνδυάζεται το κινηματογραφικό τερπνόν μετά του κοινωνικοπολιτικού… ωφελίμου. Από τη μια πληροφορούμαστε τα δύο βασικά ενδιαφέροντα του χαρακτήρα, τη φιλανθρωπία και το χρηματιστήριο. Ταυτόχρονα, διατυπώνεται και ένα δίδαγμα της κοινής πείρας, που οι παίχτες της αγοράς επιμένουν να αγνοούν, και από μια πλευρά καλά κάνουν, αφού γνωρίζουν πως όταν έρθει η σειρά τους να ξυλοκοπηθούν από το αόρατο χέρι της αγοράς, θα θυμηθούν(;) τα οφέλη της κρατικής παρέμβασης, θα σπεύσουν στο κράτος για να τους φορέσει επιδέσμους κι εκείνο θα περιποιηθεί τις πληγές τους με προθυμία και ζήλο.

«One Life»: Μια μικρή ταινία που «μεγαλώνει» από την ερμηνεία του Άντονι Χόπκινς Facebook Twitter
Σκηνή από την ταινία με την Έλενα Μπόναμ Κάρτερ.

Όπως μαθαίνουμε στη συνέχεια, ο χαρακτήρας που υποδύεται ο Χόπκινς είναι ο σερ Νίκολας Γουίντον, ένας χρηματιστής από το Λονδίνο, ο οποίος, λίγο μετά την (όπως αποδείχτηκε) άστοχη πολιτική κατευνασμού των δυνάμεων που έμελλε να απαρτίσουν τους Συμμάχους, και την εισβολή των ναζί στην Τσεχοσλοβακία, προσπάθησε, και κατάφερε, να φυγαδεύσει εκατοντάδες παιδιά από την περιοχή, κυρίως εβραϊκής καταγωγής. Πληροφορούμενος για προσφυγικά ρεύματα που δεν γίνονται δεκτά από τη βρετανική κυβέρνηση, ο ήρωας νιώθει ότι η ιστορία πρέπει να γίνει περισσότερο γνωστή, για να παραδειγματίσει, ταυτόχρονα όμως δεν θέλει να φανεί ότι καυχιέται σαν «ιδιωτικός» τζέντλεμαν που είναι. 

Η δράση μοιράζεται μεταξύ της απόπειρας του γηραιού Γουίντον των τελών της δεκαετίας του ’80 να γνωστοποιήσει την ιστορία του και των τιτάνιων προσπαθειών του νεαρού εαυτού του να φέρει εις πέρας το ανθρωπιστικό αυτό έργο – στις σεκάνς του '30 τον ήρωα υποδύεται ένας έξοχος Τζόνι Φλιν.

Υπάρχει μια σκηνή, ίσως όχι εκείνη που θα ξεχώριζε κανείς πρώτη, που μας δείχνει τι μπορεί να φέρει ένας μεγάλος ηθοποιός σε μια ταινία. Στη σκηνή ο χαρακτήρας έχει επισκεφθεί τη σύζυγο ενός μεγιστάνα των media και της δείχνει το λεύκωμα με τις φωτογραφίες των παιδιών που φυγάδευσε. Όταν τον ρωτά τι εξυπηρετούν οι λευκές σελίδες, εκείνος της απαντά ότι είχαν φυλαχθεί για τα παιδιά που τελικά δεν μπόρεσε να σώσει. Αυτή του επισημαίνει ότι ο αριθμός των παιδιών που έσωσε υπερβαίνει εκείνον όσων επιβίωσαν από τα στρατόπεδα συγκέντρωσης και ότι το κατόρθωμά του είναι σημαντικό.

«One Life»: Μια μικρή ταινία που «μεγαλώνει» από την ερμηνεία του Άντονι Χόπκινς Facebook Twitter
O Johnny Flynn στο One Life. ©See-Saw Films

Ο διάλογος διακόπτεται από το υπηρετικό προσωπικό, μα ο φακός εστιάζει στον Χόπκινς, το βλέμμα του οποίου υγραίνεται και στρέφεται διακριτικά στο δάπεδο. Κι ενώ η συζήτηση συνεχίζεται και ο χαρακτήρας λέει μια τυπικότητα, για να δείξει ότι αποφεύγει να σκέφτεται τις ανήλικες ψυχές που έμειναν πίσω, εμείς παρατηρούμε ότι από εκείνο το σημείο κι έπειτα δεν κοιτάζει τη συνομιλήτριά του στα μάτια σχεδόν ποτέ. Και με αυτόν τον τρόπο καταλαβαίνουμε σε ποιον βαθμό τον στοιχειώνουν τα παιδιά που δεν σώθηκαν, δίχως να μας το πει το σενάριο. Μας το λέει ο Χόπκινς, με έναν τρόπο συμβατό με τη διακριτικότητα του χαρακτήρα, και καθιστά σαφές και το δραματικό ζητούμενο, που είναι η λύτρωσή του.

Η ταινία δεν έχει λεπτότητα ανάλογη της υποκριτικής του ηθοποιού, ο τρόπος που φέρνει αυτήν τη λύτρωση, δε, ενστερνιζόμενη τις πρακτικές της reality τηλεόρασης, σεναριακά και σκηνοθετικά, ελέγχεται για την ηθική της. Το δάκρυ έρχεται, μα στην πραγματικότητα το κερδίζει αυτός ο μεγάλος ηθοποιός. Υπάρχει μια σκηνή μέσα στην ταινία όπου ο Χόπκινς συναντά ξανά τον συμπρωταγωνιστή του στους Δύο Πάπες Τζόναθαν Πράις. «Δεν νομίζεις ότι έχεις κάνει ήδη αρκετά;» τον ρωτά, για να λάβει την απάντηση «ποτέ δεν είναι αρκετά». Είναι μια στιχομυθία που υπερβαίνει το ενδοκινηματογραφικό δράμα, ο ηθοποιός μοιάζει να μιλά για τον ίδιο και για τον τρόπο που αντιμετωπίζει την τέχνη του σε αυτό το τελευταίο στάδιο της καριέρας του. Και για τη στάση του αυτή, που συνοδεύεται από τις ανάλογες ερμηνείες, μόνο ευλογημένοι μπορούμε να νιώσουμε.

Η ταινία «Μια Ζωή» (Οne Life) κυκλοφορεί στους κινηματογράφους στις 18  Ιανουαρίου από τη Σπέντζος Films.

Οθόνες
0

ΦΩΤΙΕΣ ΤΩΡΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το τρίο Πασκάλ-Τζόνσον-Έβανς και 9 ακόμα λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Το τρίο Πασκάλ-Τζόνσον-Έβανς και 9 ακόμα λόγοι να πάτε σινεμά

Μια ταινία που η Τζέιν Όστιν θα ήταν περήφανη να είχε σκηνοθετήσει, η Λίντσεϊ Λόχαν ανταλλάζει σώμα με την Τζέιμι Λι Κέρτις ξανά μετά από 22 χρόνια κι ένας μεταλλαγμένος Μπάμπι εκδικείται για τον θάνατο της μαμάς του. – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Νεαρές μητέρες»: Είναι καλοκαιρινή επιλογή μία ταινία των αδελφών Νταρντέν; 

The Review / «Νεαρές μητέρες»: Tα κατάφεραν πάλι οι αδελφοί Νταρντέν; 

Τι κάνει τις «νεαρές μητέρες» να ξεχωρίζουν από τις προηγούμενες δουλειές των Βέλγων δημιουργών; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητάνε για τη βραβευμένη ταινία που παίζεται στους θερινούς κινηματογράφους της Αθήνας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
American Apparel: Τα βρόμικα μυστικά της πιο ανατρεπτικής εταιρείας των ’00s

Οθόνες / American Apparel: Τα βρόμικα μυστικά της πιο ανατρεπτικής εταιρείας των ’00s

Η American Apparel πουλούσε απελευθέρωση, αλλά πίσω από τις βιτρίνες και το φίνο βαμβάκι το brand ήταν βουτηγμένο στα σκάνδαλα: σεξουαλική παρενόχληση, κατάχρηση εξουσίας και ένα εργασιακό κλίμα που κάθε άλλο παρά cool ήταν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Movies

Οθόνες / Η σπαρταριστή επιστροφή των «Τρελών Σφαιρών» και 9 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Ο Λίαμ Νίσον δείχνει την κωμική στόφα του, η Άλισον Μπρι και ο Ντέιβ Φράνκο πρωταγωνιστούν στην πιο αναμενόμενη ταινία τρόμου της χρονιάς, η νέα ταινία των αδερφών Νταρντέν και 4 επανεκδόσεις – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
Είδαμε την ταινία που διασκευάζει ο Γιώργος Λάνθιμος

Οθόνες / Η ταινία στην οποία βασίστηκε ο Λάνθιμος: Ένα κρυμμένο νοτιοκορεατικό διαμάντι

Η επικείμενη κυκλοφορία του «Bugonia» στάθηκε αφορμή για να επισκεφτούμε ξανά την κινηματογραφική του πηγή, το cult «Save the Green Planet!», έναν από τους κρυμμένους θησαυρούς του νοτιοκορεατικού σινεμά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Αποκάλυψη στους Τροπικούς»: Ένα πραγματικά σπουδαίο ντοκιμαντέρ μόλις ανέβηκε στο Netflix  

Daily / «Αποκάλυψη στους Τροπικούς»: Ένα πραγματικά σπουδαίο ντοκιμαντέρ μόλις ανέβηκε στο Netflix  

Η τελευταία ερευνητική δουλειά της βραβευμένης σκηνοθέτριας Πέτρα Κόστα, είναι ένα υποδειγματικό, υποβλητικό ντοκιμαντέρ με κεντρικό άξονα την καθοριστική συμβολή των Βραζιλιάνων Ευαγγελιστών στην άνοδο του «Τραμπ των Τροπικών» στην εξουσία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το «requel» ενός θρίλερ των 90s και 8 ακόμη λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Το requel ενός θρίλερ των ΄90s και 7 ακόμα λόγοι να πάτε σινεμά

Η ανάσταση του «I Know What You Did Last Summer», η νέα ταινία του Φρανσουά Οζόν, η έκπληξη των Καννών «Sorry Baby» και η ταινία που εδραίωσε το άστρο της Μόνικα Μπελούτσι - Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ MICHAEL DOUGLAS

Οθόνες / Μάικλ Ντάγκλας: Το ήσυχο αντίο ενός ανήσυχου σταρ

«Nepo baby» πριν καν υπάρξει ο όρος, ο Μάικλ Ντάγκλας βρήκε τη δική του φωνή μέσα από ρόλους που σφράγισαν το Χόλιγουντ, φτάνοντας σε μια καριέρα έξι δεκαετιών γεμάτη σκαμπανεβάσματα και δυνατές στιγμές.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
TAINIES

Οθόνες / Ο ανανεωμένος Superman και 6 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Ένας υπερήρωας, μερικοί επικίνδυνοι καρχαρίες, ένα αμερικανικό ρομαντικό δράμα, μπόλικος σουρεαλισμός και γαλλικό chanson: Το κινηματογραφικό μενού της εβδομάδας έχει από όλα - Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
Superman: Ένα αβαρές επεισόδιο κυριακάτικου cartoon

Oθόνες / Superman: Ένα αβαρές επεισόδιο κυριακάτικου καρτούν

Υπερφορτωμένο, κατά διαστήματα απολαυστικό, με μια τετράποδη προσθήκη που θα κάνει τους ζωόφιλους να γαβγίζουν από χαρά, το «Superman» του Τζέιμς Γκαν δεν προσποιείται πως θέλει να προσφέρει τίποτα παραπάνω από δύο ευχάριστες ώρες στο σινεμά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ