Οι ταινίες που ξεχωρίσαμε στο 62ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

True Things Facebook Twitter
True Things
0

Παρά την έξαρση της πανδημίας, γηγενείς και «μετανάστες» σινεφίλ σταδιακά αγκάλιασαν τις προβολές του 62ου Κινηματογραφικού Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, γεμίζοντας τις αίθουσες όπου πραγματοποιούνται οι προβολές του, που φέτος προγραμματίστηκαν σε μεγαλύτερες χρονικές αποστάσεις απ' ό,τι συνήθως, για να διασφαλιστεί η τήρηση των επιβεβλημένων μέτρων προστασίας.

Το πρόγραμμα πληθωρικό, οι συζητήσεις στα πηγαδάκια πυρωμένες, ο χώρος γύρω από τις Αποθήκες στο λιμάνι παραμένει πρόσφορος για ρομαντζάδα – μια ένεση μερικής επιστροφής σε ένα ανέφελο παρελθόν, που αρκετοί (μπορεί και να) χρειαζόμασταν.  

Από το τμήμα Ανοιχτοί Ορίζοντες ξεχωρίσαμε δύο ταινίες. Η Τραβιάτα, τα Αδέρφια μου κι Εγώ είναι μια τρυφερή ιστορία ενηλικίωσης, ιδωμένη με την εγκράτεια μιας φεστιβαλικής δημιουργίας και μια πολύ κινηματογραφική ερμηνεία από τον νεαρό πρωταγωνιστή της.

Στόχος του σινεμά είναι (και) να γνωρίσουμε τον κόσμο και τους ανθρώπους γύρω μας, να μπούμε στα παπούτσια του άλλου, κάτι που μας υπενθύμισε ο Τυφλός Άνδρας που δεν ήθελε να δει τον Τιτανικό –τι απίθανος τίτλος– που φιλοδοξεί και κατορθώνει να αποδώσει κινηματογραφικά μια first person εμπειρία ενός τυφλού ανθρώπου, με όχημα μια ερωτική ιστορία. Με φλουταρισμένο το background ακολουθούμε τον Γιάκο στην προσπάθειά του να βγει στον έξω κόσμο και να συναντήσει τη Σίρπα, μια γυναίκα με την οποία διατηρεί μια τηλεφωνική σχέση, μα δεν έχει γνωρίσει ποτέ από κοντά (διαθέσιμο και στην online πλατφόρμα του φεστιβάλ).

Any Day Now Facebook Twitter
Any Day Now

Από τις πάγιες απολαύσεις κάθε φεστιβαλιστή είναι να ανακαλύπτει διαμαντάκια, εκεί που δεν το περιμένει, σε παράλληλα τμήματα που συνήθως δεν συγκεντρώνουν τα φώτα της δημοσιότητας.

Φέτος είδαμε μια καταπληκτική ταινία στο Next Gen. Ο λόγος για το Any Day Now στο οποίο μια οικογένεια Ιρανών που διαμένουν σε φινλανδικό κέντρο υποδοχής προσφύγων αναμένει απόφαση πάνω στην έφεση που άσκησαν στην απορριφθείσα αίτηση ασύλου τους. Κατά τη διάρκεια της αναμονής τους ο δεκατριάχρονος γιος της οικογένειας έχει προλάβει να στήσει τη ζωή του, αγνοώντας ότι κάθε μέρα του εκεί μπορεί να είναι και η τελευταία. Μια πολύ ενδιαφέρουσα κατάθεση πάνω στο προσφυγικό ζήτημα, κινηματογραφικά προσβάσιμη και σε ευρύτερο κοινό, με ένα φινάλε από εκείνα που, όπως έλεγε και ο Όρσον Γουέλς, θα έκαναν και μια πέτρα να κλάψει. Σε κάνει να απορείς που δεν επιλέχθηκε για κάποιο από τα (θεωρητικά) δυνατότερα τμήματα του φεστιβάλ (δείτε το εδώ).

Μπενεντέτα Facebook Twitter
Μπενεντέτα

Aπό τις μεγάλες πρεμιέρες του φεστιβάλ αναμενόμενα τον μεγαλύτερο θόρυβο προκάλεσε η Μπενεντέτα του Πολ Βερχόφεν, που θα δούμε στις αίθουσες την ερχόμενη Πέμπτη 18 Νοεμβρίου.

Το πρώτο σαραντάλεπτο της ταινίας είναι σε full Βερχόφεν mode, σαρκαστικό, προβοκατόρικο, με τα ερωτικά οράματα της ηρωίδας με τον Ιησού να ξεσηκώνουν την αίθουσα, η συνέχεια είναι, παραδόξως, πιο συγκρατημένη, σε μια ιστορία για τη διαπλοκή θρησκείας, εξουσίας και σεξουαλικότητας, με τη Βιρζινί Εφιρά να ενσαρκώνει ερμηνευτικά το camp όραμα του σκηνοθέτη της και τη Δάφνη Πατακιά να κλέβει την παράσταση στο ρόλο του μοναδικού αγνού και ειλικρινούς χαρακτήρα στο φιλμ – απαντά μόνο στα ένστικτα και τα συναισθήματά της, η μοναδική φορά που θα την ακούσουμε να λέει ψέματα στο φιλμ συμβαίνει για αγαθό σκοπό.

la traviata my brothers and i Facebook Twitter
Η Τραβιάτα, τα Αδέρφια μου κι Εγώ

Στο ημιαυτοβιογραφικό Souvenir: Part II η Τζόανα Χογκ συνεχίζει την ιστορία της Τζούλι από εκεί που την άφησε. Στο πρώτο μέρος, έχοντας χάσει τον σύντροφό της, όταν εκείνος έδωσε τέλος στη ζωή του, η Τζούλι είναι έτοιμη να γυρίσει την πρώτη της ταινία και η Χογκ παρουσιάζει την τέχνη ως προϊόν αληθινού, βιωμένου δράματος. Στο δεύτερο μέρος βλέπουμε την Τζούλι να κάνει τη σχέση της ταινία, να προσπαθεί μέσω της αναπαράστασης να ξεγελάσει την θλίψη της τόσο για την απώλεια του αγαπημένου της, όσο και για την απώλεια του εαυτού της μέσα στην τοξική σχέση της με εκείνον. Στην πορεία διαπιστώνει πως η δημιουργία είναι ένας καλός, πλην πλάγιος τρόπος για να διαχειριστεί τα προβλήματά της και ότι η ίαση θα έρθει μόνο όταν τα αντιμετωπίσει ευθέως.

Πιο συγκροτημένο από το πρώτο, αν και αδύνατο να σταθεί δραματουργικά χωρίς εκείνο, ενσυναισθητικό όσο λίγες σύγχρονες ταινίες εκεί έξω, κινούμενο σε παρεμφερή, μεταμοντέρνα μονοπάτια και όπως πάντα σε διάλογο με το υπόλοιπο έργο της καλλιτέχνιδας – η φανταστική ταινία, με την οποία η Τζούλι συμφιλιώνεται με όσα πέρασε, παραπέμπει στο μικρομηκάδικο παρελθόν της σκηνοθέτιδας. Έχει και Talk Talk στο σάουντρακ, οπότε του συγχωρείς τη μικρή πινελιά φεστιβαλικής πρόκλησης στην αρχή.

Από τις ελληνικές ταινίες του διαγωνιστικού προγράμματος για την Αγέλη Προβάτων ακούγαμε πολλά, οι κατασκευαστικές της αρετές και το πάντρεμα των ειδών κάπως τα δικαιολογούσε (δείτε την εδώ), μα τα Μαγνητικά Πεδία ήταν η ταινία που έκλεψε την παράσταση. Ένας άντρας και μια γυναίκα, παράξενοι και μόνοι, συναντιούνται τυχαία σε ένα νησί. Ο πρώτος βρίσκεται εκεί για να θάψει μια θεία του, τα απομεινάρια της οποίας κουβαλά σε ένα μεταλλικό κουτί, η δεύτερη βρέθηκε εκεί ψάχνοντας να βρει τη φωνή της – και κάποιον που να θέλει να την ακούσει να τραγουδά, όπως δηλώνει. Όπως η νεκρή θεία δεν γίνεται δεκτή στον τόπο που γεννήθηκε και γυρίζει το νησί μέσα στο κουτί, αναζητώντας την τελευταία κατοικία της, έτσι κι εκείνοι ψάχνουν να ταιριάξουν, να βρουν την φυλή τους.

Έτσι αισιόδοξη και καλόψυχη, όπως είναι η δημιουργία του γνωστού από τον χώρο των κόμικς Γιώργου Γούση, θα δώσει νομοτελειακό χαρακτήρα στην ευτυχή κατάληξη αυτής, και κάθε ανάλογης αναζήτησης, θα πετύχει και διάνα με την ιδιοσυγκρασιακή της όψη –ας πούμε σαν ελαφρώς απομαγνητισμένο, πολυκαιρισμένο VHS– η οποία, σαν τους ήρωές της, θα γίνει αρεστή σε εκείνους που θα σκύψουν για να ακούσουν το «τραγούδι» της. Ένα πραγματικά ωραιότατο ντεμπούτο, κι ας μοιάζει σε σημεία ερωτευμένο με την παραδοξότητά του (δείτε την ταινία εδώ).   

Αγέλη Προβάτων Facebook Twitter
Ο Δημήτρης Λάλος στην «Αγέλη Προβάτων».

Στο Διεθνές Διαγωνιστικό τo True Things συνοδευόταν από buzz μιας διεισδυτικής πραγματείας πάνω στις σύγχρονες σχέσεις. Στην πραγματικότητα πρόκειται για μια απλή ιστορία χειραφέτησης, σημειακής δραματουργίας και ανάγνωσης αποκλειστικά πρώτου επιπέδου, που σαν αιχμή του δόρατος έχει την ερμηνεία της Ρουθ Γουίλσον στον κόντρα ρόλο μιας συμπαθούς, βασανισμένης θηλυκής ύπαρξης.

Η ηρωίδα δυσκολεύεται να σηκώσει κεφάλι στον χώρο εργασίας, στο σπίτι, στη φίλη που την καλεί να βρει «επιτέλους» ένα καλό παιδί και να «στεριώσει» κι απέναντι σε έναν εγωκεντρικό, ναρκισσιστή σύντροφο, που θα την οδηγήσει στη συναισθηματική κατάρρευση. Με μια σκηνή απελευθερωτικού χορού στους ρυθμούς της P.J. Harvey, που παραπέμπει στην Γκλόρια του Σεμπαστιάν Λέλιο και με μια καθυστερημένη, πλην εύλογη κίνηση ερωτικού ρεβανσισμού, το ταξίδι της ολοκληρώνεται.

Souvenir: Part II Facebook Twitter
Souvenir: Part II

Αντίθετα, εκείνη η ταινία που έχει τη χάρη, καταφέρνοντας να αποτελέσει αυτό που ακούγαμε ότι είναι το True Things, είναι η ταινία λήξης του φετινού φεστιβάλ, το Les Olympiades του Ζακ Οντιάρ. Ο Οντιάρ συνεργάζεται με τη Σελίν Σιαμά στο σενάριο, η δεύτερη του δίνει φρεσκάδα στο υλικό, ο πρώτος τιθασεύει τις εξεζητημένες αισθητικές παρορμήσεις της και η συνεργασία αποδίδει μια θαυμάσια ταινία με αυθεντικό ερωτισμό και αληθοφανείς διαλόγους, που αναδεικνύει το νεανικό ερωτικό τοπίο του σήμερα, μαζί με τις παθογένειές του, δίχως ποτέ να γίνεται επικριτική ή να υψώνει το δάχτυλο.

Η σεξουαλική ελευθεριότητα, ο φόβος του συναισθήματος, μα και η ενδόμυχη λαχτάρα της εκδήλωσης και της αποδοχής του, η βαθύτερη ανάγκη για επικοινωνία και ο ναρκισσισμός –ένας χαρακτήρας καταλήγει να ερωτεύεται κάποιον που του μοιάζει εμφανισιακά– προκύπτουν μέσα από μια σπονδυλωτή αφήγηση που ολοκληρώνεται με την πιο feel-good κατακλείδα της σεζόν. Ένα αρμοστά γλυκό φινάλε για ακόμα ένα κινηματογραφικό Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Σύλλα Τζουμέρκα (κι ανάμεσά τους «Ο δολοφόνος του Τόκιο»)

Μυθολογίες / «Όλοι ξέρουμε για τι μιλάνε οι "Ηλίθιοι" του Τρίερ»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Σύλλα Τζουμέρκα

Κουρασάουα, Ταρκόφσκι, Βέντερς, διπλό Κασσαβέτη και τη «Διαφθορά» του Έιμπελ Φεράρα περιλαμβάνει η δεκάδα του σκηνοθέτη Σύλλα Τζουμέρκα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
Τέιλορ Σέρινταν: Ποιος είναι ο νέος Μίδας της τηλεόρασης;

Οθόνες / Τέιλορ Σέρινταν: Ποιος είναι ο νέος Μίδας της τηλεόρασης;

Ο άνθρωπος που βρίσκεται πίσω από την επιτυχία του «Yellowstone» και ενός ολόκληρου τηλεοπτικού σύμπαντος παραμένει ένας καουμπόι που αρνείται ότι οι σειρές του απευθύνονται σε συντηρητικό ακροατήριο.
THE LIFO TEAM
Ο δημιουργός του «Love Actually» χαρίζει στα παιδιά ένα χριστουγεννιάτικο animation

Οθόνες / Ο δημιουργός του «Love Actually» χαρίζει στα παιδιά ένα χριστουγεννιάτικο animation

Ο Ρίτσαρντ Κέρτις διασκευάζει για λογαριασμό του Netflix μια τριλογία δικών του βιβλίων, σε ένα σπονδυλωτό, χαριτωμένο και καλόψυχο φιλμ, απευθυνόμενο κυρίως σε θεατές μικρότερης ηλικίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
10ο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Πελοποννήσου και Kalamata Short Docs Film Festival 

Οθόνες / 10ο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Πελοποννήσου: Ένα πλούσιο κινηματογραφικό δωδεκαήμερο

Η Καλαμάτα και άλλες δεκατρείς πόλεις της Πελοποννήσου έγιναν σημεία αναφοράς για τους λάτρεις του ντοκιμαντέρ, ενώ υπήρξαν και αφορμές για προβληματισμό, όχι μόνο αναφορικά με την έβδομη τέχνη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μας έπεισε η Τζολί ως Μαρία Κάλλας;

The Review / Μας έπεισε η Τζολί ως Μαρία Κάλλας;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο Βασίλης Λούρας σχολιάζουν το πολυαναμενόμενο biopic «Maria», την ερμηνεία της Αντζελίνα Τζολί, τις ιστορικές ανακρίβειες και το αν τελικά μαθαίνουμε κάτι καινούργιο για την πολύπαθη divina.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Daily / Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Στο νέο ντοκιμαντέρ του σπουδαίου Αμερικανού κινηματογραφιστή Κεν Μπερνς ξετυλίγεται η ζωή και το έργο του ανθρώπου που εκτός από το μεγαλειώδες εικαστικό έργο του, πρόλαβε πριν από μισή χιλιετία να αντιληφθεί, να ανακαλύψει, να εφεύρει ή να προβλέψει τα πάντα σχεδόν, από τη βαρύτητα μέχρι τον κινηματογράφο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Λούκα Γκουαντανίνο: Ο σκηνοθέτης του Queer δηλώνει ότι θα αγωνιστεί να σταματήσει τη λογοκρισία της ταινίας του

Πολιτισμός / Λούκα Γκουαντανίνο: Ο σκηνοθέτης του Queer δηλώνει ότι θα αγωνιστεί να σταματήσει τη λογοκρισία της ταινίας του

«Ο χαρακτηρισμός της ταινίας ως "πολύ προκλητικής" από τις αρχές της Τουρκίας δεν είναι τίποτα περισσότερο από απροκάλυπτη ομοφοβία» τόνισε ο σκηνοθέτης του Queer
LIFO NEWSROOM
Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Daily / Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Βασισμένο σ’ ένα εκπληκτικό πρωτότυπο υλικό, αυτό το εξαίρετο ντοκιμαντέρ του Disney+ σε παραγωγή του Μάρτιν Σκορσέζε μάς μεταφέρει με μοναδικό τρόπο σ’ αυτό που βίωσαν τα μέλη του θρυλικού συγκροτήματος όταν πάτησαν για πρώτη φορά το πόδι τους σε μια Αμερική που έμοιαζε να τους έχει απόλυτη ανάγκη.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Οι δέκα αγαπημένες ταινίες της Τζούλης Αγοράκη

Οθόνες / «Είδα το "Nymphomaniac" σαν φεμινιστικό ύμνο»: Οι δέκα αγαπημένες ταινίες της Τζούλης Αγοράκη

Νικίτα Μιχάλκοφ, Ανιές Βαρντά, Μπέργκμαν, αλλά και «Love Story», «Against all odds»: Η σχέση της δημοσιογράφου Τζούλης Αγοράκη με το σινεμά εδραιώθηκε μέσα από πολύ διαφορετικές μεταξύ τους ταινίες.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
Αντουανέττα Αγγελίδη: «Κάθε ταινία μου είναι το ευτυχές τέλος μιας περιπέτειας απορρίψεων»

Οι Αθηναίοι / Αντουανέττα Αγγελίδη: «Κάθε ταινία μου είναι το ευτυχές τέλος μιας περιπέτειας απορρίψεων»

Μοναδική περίπτωση για το ελληνικό σινεμά, η ιδιοσυγκρασιακή σκηνοθέτις που τιμάται στο 13ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Ταινιοθήκης αφηγείται τη ζωή και την πορεία της στη LiFO.
M. HULOT
«The New Years»: Το ισπανικό «One Day» από τον Ροντρίγκο Σορογκόγιεν

Οθόνες / «The New Years»: Το ισπανικό «One Day» από τον Ροντρίγκο Σορογκόγιεν

Η νέα ρομαντική σειρά του Cinobo βρίσκεται στο σταυροδρόμι της τριλογίας «Before», του «Normal People» και του «One Day». Δανειζόμενη το αφηγηματικό εύρημα του τελευταίου, καταγράφει τις Πρωτοχρονιές ενός ζευγαριού και μαζί τους τις δυσκολίες μα και τη γοητεία των πρώτων -άντα. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Βαλέρια Γκολίνο: «Δεν με ενοχλεί το ανδρικό βλέμμα αλλά το “μη- βλέμμα” στο σινεμά»

Pulp Fiction / Βαλέρια Γκολίνο: «Δεν με ενοχλεί το ανδρικό βλέμμα αλλά το “μη- βλέμμα” στο σινεμά»

Τελευταία υποδύθηκε μια πορνοστάρ, την αδερφή της Κάλλας, και σκηνοθέτησε μια σειρά βασισμένη σε ένα «σκανδαλώδες» βιβλίο. Η Ελληνοϊταλίδα ηθοποιός και σκηνοθέτις βρέθηκε στην Αθήνα και μίλησε στον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ