Benedetta: Η βλάσφημη σκηνή και οι εξηγήσεις του Βερχόφεν (που δεν έπεισαν κανέναν)

Benedetta: Η βλάσφημη σκηνή και οι εξηγήσεις του Βερχόφεν (που δεν έπεισαν κανέναν) Facebook Twitter
0

Μπορεί βραβείο να μην πήρε η Benedetta του, όμως, οι Κάνες καιρό είχαν να σοκαριστούν τόσο με ταινία και επίσης άλλο τόσο καιρό είχαν και τα media να εκδηλώσουν τέτοια επιθετικότητα, αναφορικά με τις καλλιτεχνικές προθέσεις ενός σκηνοθέτη.

Σε κάθε περίπτωση ο Πολ Βερχόφεν το έκανε το θαύμα του και με την λεσβιακή σκηνή μεταξύ δύο καλογριών στη νέα του ταινία, κατάφερε να συσπειρώσει πολύ κόσμο εναντίον του και κυρίως δημοσιογράφους και περιοδικά, που, συνήθως φέρονταν με μία κάποια κοσμοπολίτικη επιείκεια.

Εμπνευσμένο από πραγματικά γεγονότα, το θρίλερ του Βερχόφεν αυτή τη φορά εστίαζε στη λεσβιακή σχέση μοναχών σε ένα μοναστήρι της Νάπολης κατά τη διάρκεια του 17ου αιώνα και ενώ η πανούκλα καταπίνει τη μία ευρωπαϊκή πόλη μετά την άλλη.

Στο πλαίσιο της απεικόνισης αυτής της αμαρτωλής σχέσης υπάρχει μία εξαιρετικά τολμηρή σκηνή, όπου ένα ξύλινο αγαλματίδιο της Παρθένου Μαρίας χρησιμοποιείται ως σεξουαλικό παιχνίδι.  Η συγκεκριμένη σκηνή, μετά και τη χθεσινή έκβαση του Φεστιβάλ Κανών, θεωρείται ότι «έκοψε» πόντους από τον Βερχόφεν, ο οποίος αν και συνάντησε και θετικές κριτικές, αμέσως μετά την επίσημη προβολή της ταινίας του αντιλήφθηκε το μέγεθος της βλασφημίας του.

Το Variety ούτε λίγο ούτε πολύ έκανε λόγο για «γούστα του σκηνοθέτη» και «για μία σκήνη που εξυπηρετούσε αποκλειστικά το βίτσιο του», ενώ το Indiewire έκανε λόγο για μία «συνολικά βλάσφημη ταινία».

Φυσικά, ο 82χρονος σκηνοθέτης επιτυχιών όπως το «Βασικό Ένστικτο» δεν έκατσε με τα χέρια σταυρωμένα, λέγοντας ότι τέτοιου είδους κριτική και η υπερβολική χρήση της λέξης «βλάσφημος» καταντά ηλιθιότητα.

«Δεν μπορώ να καταλάβω πώς μπορείς να είσαι βλάσφημος αφηγούμενος ένα πραγματικό γεγονός. Και κυρίως είναι λάθος να μιλάς για βλασφημία όταν περιγράφεις κάτι που έγινε πριν από 450 χρόνια. Έτσι, λοιπόν, πιστεύω, ότι η χρήση της λέξης ‘βλασφημία’ είναι ηλίθια στη συγκεκριμένη περίπτωση.

Ο εκνευρισμός του Βερχόφεν εν προκειμένω εξηγείται από το ότι η ταινία του βασίζεται στο βιβλίο της Τζούντιθ Μπράουν Immodest Acts: The Life of a Lesbian Nun in Renaissance Italy που αφηγείται μεν πραγματικά περιστατικά, αλλά δεν αναφέρεται πουθενά το περιστατικό με το αγαλματάκι.

«Από την έρευνα μου ανακάλυψε ότι πίσω στο 1625, γυναίκες που συνευρίσκονταν σεξουαλικά μεταξύ τους, τιμωρούνταν μεν και μάλιστα σκληρά, αλλά όχι στην πυρά. Ωστόσο, χρειαζόμουν ένα αφηγηματικό όπλο της τελευταίας στιγμής, μια επανάσταση, ότι στο τέλος οι άνθρωποι θα τάσσονταν με το μέρος της Μπενεντέτα και όχι με τον Νούντσιο. Τότε ήταν που ανακάλυψα ότι στο 1625 δεν έκαιγαν τις γυναίκες για κάτι τέτοιο, εκτός κι αν είχαν χρησιμοποιήσει στη συνεύρεση τους κάποιο όργανο», εξήγησε ο Βερχόφεν, αν και λίγο κατάφερε να εξευμενίσει όσους επέμεναν να βλέπουν μία ξεκάθαρη προσβολή στο πρόσωπο της Παρθένου, αλλά και προς την Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία.

Βέβαια, όχι ότι τον πολυνοιάζει τον Βερχόφεν, ο οποίος εργάζεται ήδη πάνω στην επόμενη ταινία του, η οποία βασίζεται σε μία νουβέλα του Γκι Ντε Μωπασάν.

Με στοιχεία από Dazed 

Οθόνες
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Στο «F1», o Μπραντ Πιτ θυμίζει τους σταρ μιας άλλης εποχής

Οθόνες / Στο «F1», o Μπραντ Πιτ θυμίζει τους σταρ μιας άλλης εποχής

Ο Μπραντ Πιτ, σε έναν μεγαλειώδη αναχρονισμό σε σύγκριση με τους ζορισμένους άνδρες του σύγχρονου κινηματογράφου, παίζει την ψυχούλα που όλοι φανταζόμαστε στο «F1», έναν (καθόλου σκοτεινό) ιππότη της ασφάλτου, ριψοκίνδυνο για το fun της ιστορίας, σε πλήρη έλεγχο της κατάστασης, πιστό στο σχεδόν ερωτικό του ραντεβού με τον φακό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
10 κινηματογραφικές προβολές-events που δεν πρέπει να χάσετε φέτος το καλοκαίρι

Οθόνες / 10 θρυλικές ταινίες που θα δούμε φέτος στα θερινά

Πέρα από τις ταινίες της διανομής, το καλοκαίρι διεξάγονται events, φεστιβάλ κaι αφιερώματα που (επανα)συστήνουν θησαυρούς από το κινηματογραφικό παρελθόν. Επιλέγουμε μια προβολή από δέκα τέτοιες δράσεις, στις οποίες κάθε σινεφίλ αξίζει να χτυπήσει κάρτα. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Κατερίνα Γιουλάκη (1938-2025): «Η θεία όλων μας»

Απώλειες / Κατερίνα Γιουλάκη (1938-2025): «Η θεία όλων μας»

Η αγαπημένη ηθοποιός, που έφυγε πλήρης ημερών πριν από λίγες ημέρες, υπήρξε η επιτομή της Ελληνίδας θείας, τόσο στην τηλεόραση όσο και στον κινηματογράφο. Ο ανιψιός της, Φώτης Σεργουλόπουλος, θυμάται στιγμές μαζί της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί να δει κανείς το «Φοινικικό σχέδιο» αν δεν είναι φαν του Γουές Άντερσον;

The Review / Γιατί να δει κανείς το «Φοινικικό σχέδιο» αν δεν είναι φαν του Γουές Άντερσον;

O Χρήστος Παρίδης συζητά με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την τελευταία ταινία του Τεξανού δημιουργού. Πρόκειται, τελικά, για μια αντικαπιταλιστική αλληγορία της εποχής μας;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Army of Lovers», όπως «Στρατός Εραστών»

Οθόνες / «Army of Lovers»: Μια ταινία για τα ζευγάρια εραστών του Ιερού Λόχου

Ο σκηνοθέτης Λευτέρης Χαρίτος εξηγεί πώς αποφάσισε να θίξει ένα θέμα που για αιώνες θεωρείται ταμπού: τις ερωτικές σχέσεις μεταξύ αντρών στην Αρχαία Ελλάδα, ακόμη και στο πεδίο της μάχης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Tsoula Festival

Μουσική / Tsoula Festival: Το πιο φρέσκο νησιώτικο φεστιβάλ στήνεται στην Αστυπάλαια

Με όνομα εμπνευσμένο από το παραδοσιακό φυλαχτό του νησιού, το φεστιβάλ που οραματίστηκαν τρεις δημοσιογράφοι στρέφει τα βλέμματα στην «πεταλούδα του Αιγαίου» – και έχουμε αποκλειστικά το πλήρες πρόγραμμά του.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Τζόυς Ευείδη

Οι Αθηναίοι / Τζόυς Ευείδη: «Φαίνομαι πολύ κουλ; Μπα, ρόλος είναι»

Αν της είχαν κάνει στο θέατρο όσες επαγγελματικές προτάσεις είχε ως σερβιτόρα, θα ήταν η Βουγιουκλάκη – όπως λέει. Κι αν και συχνά αυτολογοκρίνεται, δεν κρύβεται πίσω από τις λέξεις. Είναι μια αγαπητή κωμική ηθοποιός, που κάποτε ήθελε να παίξει δραματικούς ρόλους. Και είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Sonny boy: Ο Αλ Πατσίνο με τα δικά του λόγια

Pulp Fiction / Sonny boy: Ο Αλ Πατσίνο με τα δικά του λόγια

Mε αφορμή την βιογραφία του που μόλις κυκλοφόρησε στα Ελληνικά, ανατρέχουμε στη ζωή και την καριέρα του κορυφαίου σταρ, που προσπάθησε πολύ να αποφύγει τη διασημότητα, αλλά, ευτυχώς για εμάς, απέτυχε.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ