Οι 10 σπουδαίες ελληνικές ταινίες που διάλεξε το BFI

Οι 10 σπουδαίες ελληνικές ταινίες που διάλεξε το BFI Facebook Twitter
Chevalier
1

Η Christina Newland επιλέγει για το site του BFI δέκα ελληνικές ταινίες που αξίζει να ψάξει κάποιος από το ελληνικό σινεμά, κυρίως ταινίες που έχουν συμμετάσχει και διακριθεί σε διεθνείς διαγωνισμούς. «Το ελληνικό εθνικό σινεμά ως business και ως τέχνη χαρακτηρίζεται από αντιξοότητες και από αγωνιώδεις προσπάθειες τα τελευταία 50 χρόνια» γράφει. «Ενώ άλλα εθνικά σινεμά άνθισαν, -συχνά παρόλα τα δικτατορικά καθεστώτα και το χάος κατά τις περιόδους πολέμου- η κινηματογραφική βιομηχανία στην Ελλάδα δεν κατάφερε να ακμάσει. Χωρίς οικονομική στήριξη από την πολιτεία και αυστηρά ελεγχόμενο για προπαγανδιστικούς σκοπούς, το πολιτικό τοπίο πρόσφερε πολλές απογοητεύσεις ακόμα και για τους πιο αποφασισμένους κινηματογραφιστές. Ένα χρόνο μετά την λήξη της ναζιστικής κατοχής, το έθνος βούτηξε σε έναν βάναυσο  εμφύλιο πόλεμο ανάμεσα στους βασιλικούς και τους κομμουνιστές. Στις δεκαετίες του ’50 και του ’60 υπήρξε μια δημιουργική περίοδος για το «νέο ελληνικό σινεμά». Με δάνεια από τον ιταλικό νεορεαλιστικό κινηματογράφο σκηνοθέτες όπως ο Μιχάλης Κακογιάννης, ο Νίκος Κούνδουρος και ο Αλέξης Δαμιανός ηγήθηκαν μιας νέας στυλιστικής αναγέννησης. Αυτή η δυναμική σταμάτησε απότομα το 1967, όταν ένα πραξικόπημα οδήγησε στην στρατιωτική χούντα που κράτησε σχεδόν μια δεκαετία, με καταπίεση και σκληρή λογοκρισία. Τα στούντιο κατέρρευσαν, οι ελληνικές ταινίες δεν κατάφερναν να περάσουν τα ελληνικά σύνορα και ελάχιστες ταινίες έφταναν σε αγγλόφωνο κοινό. Τα τελευταία χρόνια αυτό άλλαξε δραστικά. Μια γενιά avant-garde δημιουργών με ταινίες πολύ μικρού προϋπολογισμού άρχισε να εμφανίζεται στα ευρωπαϊκά φεστιβάλ. Το 2009 ο Γιώργος Λάνθιμος κέρδισε τα Βραβεία Ένα Κάποιο Βλέμμα (Un Certain Regard) και Νεότητας στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου των Καννών με τον εμπνευσμένο Κυνόδοντα.

Παρόλο που η οικονομική κρίση του 2008 συνεχίζει να δημιουργεί πολιτικό διχασμό, έχει προκαλέσει την ανεξέλεγχτη αναρχία ενός νέου είδους σινεμά –που χοντρικά ταξινομήθηκε σε ένα νεο είδος: το weird wave (το κύμα του αλλόκοτου). Οι σκηνοθέτες του weird wave έχουν πάει κόντρα στην επικρατούσα κινηματογραφική παράδοση: την τάση να κοιτούν προς τα μέσα, επικεντρώνοντας στην ελληνική ιστορία και την ταυτότητα, αντιμετωπίζοντας το αυστηρά λογοκριμένο παρελθόν.

Ανάμεσα στους αντιπροσώπους του είναι και η Αθηνά Ραχήλ Τσαγγάρη η ταινία της οποίας –το Chevalier- χαρακτηρίστηκε ως «καλύτερη ταινία» στο περσινό BFI London Film Festival. Το Chevalier μόλις βγήκε στις αγγλικές αίθουσες.

Tι ακριβώς γράφει το BFI για τις ελληνικές ταινίες:

Στέλλα (1955)

Του Μιχάλη Κακογιάννη

Οι 10 σπουδαίες ελληνικές ταινίες που διάλεξε το BFI Facebook Twitter
Στέλλα

Ο σκηνοθέτης της Μιχάλης Κακογιάννης (του Ζορμπά, 1964) είναι ίσως ο πιο γνωστός Έλληνας σκηνοθέτης στο αγγλόφωνο κοινό. Η Στέλλα (Μελίνα Μερκούρη) είναι ένα ελεύθερο πνεύμα που δέχεται -παρά τη θέλησή της να μην δεσμευτεί- να παντρευτεί έναν ποδοσφαιριστή. Η συνέχεια θυμίζει ελληνική τραγωδία με δάνεια από τον ιταλικό νεορεαλισμό.

Ο Δράκος (1956)

Του Νίκου Κούνδουρου

Οι 10 σπουδαίες ελληνικές ταινίες που διάλεξε το BFI Facebook Twitter
Ο Δράκος

Θαυμάσιο ελληνικό noir, με αναφορές σε έναν διαβόητο Έλληνα γκάνγκστερ. Ο δύστυχος Θωμάς (ο Ντίνος Ηλιόπουλος στον καλύτερο ρόλο της καριέρας του) μοιάζει με έναν δράκο που έχει αναστατώσει την Αθήνα. Στην αρχή τρομάζει, αλλά μετά καταλαβαίνει ότι αυτό έχει και τα οφέλη του.

Ποτέ την Κυριακή (1960)

Του Ζυλ Ντασέν

Οι 10 σπουδαίες ελληνικές ταινίες που διάλεξε το BFI Facebook Twitter
Ποτέ την Κυριακή

Η πρώτη ταινία της Μελίνας ως σύζυγος του Ζυλ Ντασέν, σε μια ταινία που την έκανε μία από τις πιο διάσημες Ελληνίδες όλων των εποχών. Η πόρνη με την καλή καρδιά που προσπαθεί να αλλάξει ο Αμερικάνος γίνεται ένα ειρωνικό –και λίγο αδέξιο- σχόλιο για την αμερικάνικη κυριαρχία σε ολόκληρο τον κόσμο.

Ο Θίασος (1975)

Του Θεόδωρου Αγγελόπουλου

Οι 10 σπουδαίες ελληνικές ταινίες που διάλεξε το BFI Facebook Twitter
Ο Θίασος

Η περιπλάνηση ενός μπουλουκιού από το 1939 στην ελληνική επαρχία και μέσα από τον εμφύλιο είναι ένα έπος με την ιστορία της Ελλάδας να περνάει μέσα από τα γεγονότα 50 χρόνων. Αργά πλάνα, ελληνικά τοπία και το χαρακτηριστικό στυλ ενός δημιουργού που για τους ξένους ταυτίστηκε για χρόνια με το ελληνικό σινεμά.

Ρεμπέτικο (1983)

Του Κώστα Φέρρη

Οι 10 σπουδαίες ελληνικές ταινίες που διάλεξε το BFI Facebook Twitter
Ρεμπέτικο

Η ιστορία του ρεμπέτικου μέσα από την μυθιστορηματική ζωή της Μαρίκας Νίνου, και παράλληλα μια απεικόνιση της Ελλάδας από την αρχή του αιώνα μέχρι τη δεκαετία του ’50. «Καμία άλλη μοντέρνα δημιουργία δεν ξυπνάει τόσο άμεσα και αυτόματα την ψυχη του Έλληνα, τον επαναστάτη που έχει ο κάθε Έλληνας μέσα του» λέει ο σκηνοθέτης.

Ταξίδι στα Κυθηρα (1984)

Του Θεόδωρου Αγγελόπουλου

Οι 10 σπουδαίες ελληνικές ταινίες που διάλεξε το BFI Facebook Twitter
Ταξίδι στα Κύθηρα

Η πρώτη ταινία της «τριλογίας της σιωπής» (μαζί με τον «Μελισσοκόμο» και το «Τοπίο στην Ομίχλη»). Ο Μάνος Κατράκης επιστρέφει στο σπίτι του μετά από 35 χρόνια στην εξορία.  

Κυνόδοντας (2009)

Του Γιώργου Λάνθιμου

Οι 10 σπουδαίες ελληνικές ταινίες που διάλεξε το BFI Facebook Twitter
Κυνόδοντας

Εμπνευσμένος, ενοχλητικός, βίαιος, αλλόκοτος, ο Κυνόδοντας είναι ίσως το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα του νέου κύματος του ελληνικού σινεμά. Μια οικογένεια προβληματική, με τους γονείς να κρατούν φυλακισμένα τα παιδιά τους. Έφτασε μέχρι τα Όσκαρ και άνοιξε το δρόμο για όλα αυτά που ακολούθησαν.

Ακαδημία Πλάτωνος (2009)

Του Φίλιππου Τσίτου

Οι 10 σπουδαίες ελληνικές ταινίες που διάλεξε το BFI Facebook Twitter
Ακαδημία Πλάτωνος

Λιγότερη γνωστή από τις πρόσφατες βραβευμένες ταινίες του ελληνικού σινεμά που σχολιάζει με χιούμορ και συγκίνηση τον εθνικισμό και την πολυ-πολιτισμικότητα που αναπτύσσονται σε όλη την Ευρώπη και κάνουν τα ακροδεξιά κόμματα να κερδίζουν έδαφος. Ένας Ελληνάρας που αράζει όλη μέρα στο ψιλικατζίδικό του ανακαλύπτει ότι έχει Αλβανικό αίμα.    

Attenberg (2010)

Της Αθηνάς Ραχήλ Τσαγγάρη

Οι 10 σπουδαίες ελληνικές ταινίες που διάλεξε το BFI Facebook Twitter
Attenberg

Η ταινία που προηγήθηκε του Chevalier, με δάνεια από Αντονιόνι, δράμα για την σεξουαλική σύγχυση, την σύγχρονη αποξένωση και την γυναικεία φιλία. Κεντρικό πρόσωπο είναι η Μαρίνα, η οποία είναι κλεισμένη μαζί με τον άρρωστο πατέρα της σε ένα ευρύχωρο σπίτι και περνάει το χρόνο της βλέποντας ντοκιμαντέρ του David Attenborough.  

ΟΧΙ: An Act of Resistance (2014)

Του Ken McMullen

Οι 10 σπουδαίες ελληνικές ταινίες που διάλεξε το BFI Facebook Twitter
ΟΧΙ: An Act of Resistance

Μια φιλοσοφική απάντηση στην ελληνική οικονομική κρίση από έναν ξένο, σε ένα ευρύτερο ιστορικό και πολιτιστικό υπόβαθρο. Από τον πόλεμο του ’40 μέχρι το πρόσφατο «όχι» (που χρονικά επακολούθησε της ταινίας) είναι μια ποιητική προσέγγιση με φανταστικά αποσπάσματα που κάνουν την ταινία ενδιαφέρουσα.  

1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

The Review / «Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Γιάννης Καντέα-Παπαδόπουλος, κριτικός στο Αθηνόραμα, αναλύουν τη νέα ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ, που μόλις κυκλοφόρησε στις αίθουσες και τρομάζει τους Αμερικανούς θεατές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου μιλούν για την αγαπημένη εκπομπή των booklovers

Οθόνες / «Βιβλιοβούλιο»: Μια διόλου σοβαροφανής τηλεοπτική εκπομπή για το βιβλίο

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου ήταν κάποτε «ανταγωνιστές». Και πια κάνουν μαζί την αγαπημένη εκπομπή των βιβλιόφιλων, τη μοναδική που υπάρχει για το βιβλίο στην ελληνική τηλεόραση, που επικεντρώνεται στη σύγχρονη εκδοτική παραγωγή και έχει καταφέρει να είναι ευχάριστη και ενημερωτική.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μην ανοίγεις την πόρτα

Οθόνες / «Μην ανοίγεις την πόρτα»: Το χειροποίητο αλλά καθόλου ερασιτεχνικό θρίλερ των Unboxholics

Η πρώτη τους ταινία είναι λογικό να αποτελεί τη συνισταμένη των επιρροών τους αλλά και τόσο παρήγορο να συνορεύει με ένα λιντσικό σύμπαν ψυχολογικού θρίλερ, αντί να αναπαράγει απότομες τρομάρες και δωρεάν ανατριχίλες. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία  στη μνήμη

Daily / The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία στη μνήμη

Σατιρικό δράμα και περιπέτεια κατασκοπίας συγχρόνως, η νέα φιλόδοξη σειρά του HBO διαθέτει, ανάμεσα στα άλλα σημαντικά της ατού, τον Παρκ Τσαν-γουκ στη σκηνοθεσία και τον Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ σε τέσσερις διαφορετικούς ρόλους.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι; 

Βιβλίο / Τελικά, είναι γκέι ο Τομ Ρίπλεϊ;

Το ερώτημα έχει τη σημασία του. Η δολοφονία του Ντίκι Γκρίνλιφ από τον Ρίπλεϊ, η πιο συγκλονιστική από τις πολλές δολοφονίες που διαπράττει σε βάθος χρόνου ο χαρακτήρας, είναι και η πιο περίπλοκη επειδή είναι συνυφασμένη με τη σεξουαλικότητά του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Pulp Fiction / Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Ο Κόπολα πούλησε τα φημισμένα αμπέλια του και σκάρωσε ένα από τα ακριβότερα στοιχήματα στην ιστορία του σινεμά. Όμως, το Φεστιβάλ Καννών των auteurs και των κινηματογραφιστών αιχμής έχει τόση ανάγκη τους καταξιωμένους δημιουργούς μιας αλλοτινής εποχής;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιώργος Αρβανίτης: «Έλεγα "είμαι καλύτερος" και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Οι Αθηναίοι / Γιώργος Αρβανίτης: «Πείσμωνα για να γίνω ο καλύτερος και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Από μια νιότη γεμάτη αντιξοότητες, ο τροχός για εκείνον γύρισε, η ζωή του στράφηκε στο φως και έγινε βιβλίο. Η Ευρώπη τον ανακάλυψε από τις ταινίες του Αγγελόπουλου, στις ιστορίες του πρωταγωνιστούν ο Φίνος, ο Μαστρογιάνι και ο Κουροσάβα. Ο πολυβραβευμένος διευθυντής φωτογραφίας που ήταν «πάντα την κατάλληλη στιγμή στο κατάλληλο μέρος» είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Εμφύλιος πόλεμος

Οθόνες / «Εμφύλιος πόλεμος»: Μυθοπλαστική εικασία ή ρεαλιστικό σενάριο;

Με μια φιλμογραφία γεμάτη ζόμπι, κλώνους και αποκυήματα φαντασίας, αυτή είναι η λιγότερο αλληγορική ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ που επιλέγει να μην εξηγήσει τις αιτίες του διχασμού, επιμένει σε μια πολιτική ασάφεια και δεν κατονομάζει τον Τραμπ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Baby Reindeer: Ποτέ η φράση “sent from my iPhone” δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Daily / Baby Reindeer: Ποτέ η φράση «sent from my iPhone» δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Ισορροπώντας ανάμεσα στο θρίλερ, το κοινωνικό δράμα και τη μαύρη κωμωδία, η αυτοβιογραφική σειρά του Netflix αφηγείται με συνταρακτικό τρόπο μια αληθινή ιστορία κακοποίησης, μαζοχισμού και τραύματος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Οθόνες / Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Το laugh track στις κωμικές σειρές αντιπροσώπευε την ψευδαίσθηση μιας κοινότητας, αλλά τώρα ακόμη κι αυτή η ψευδαίσθηση έχει χάσει τη λάμψη της. Καμία σειρά με γέλιο-κονσέρβα δεν έχει κερδίσει το βραβείο Emmy καλύτερης κωμωδίας εδώ και σχεδόν 20 χρόνια.
THE LIFO TEAM
Σάκης Καρπάς: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Οθόνες / Unboxholics: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Καθώς το «Μην ανοίγεις την πόρτα», το σκηνοθετικό ντεμπούτο των Unboxholics, ετοιμάζεται να βγει στις αίθουσες, ο Σάκης Καρπάς μας μιλά για το δάσος και άλλα πράγματα που τους τρομάζουν, για αγαπημένες ταινίες και games τρόμου, αλλά και για την άδικη δαιμονοποίηση των gamers.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των 90s;

Pulp Fiction / Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των '90s;

Είναι η δεκαετία του '90 η καλύτερη όλων στο σινεμά; Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος συζητά με την κριτικό και αρθρογράφο της LiFO Ειρήνη Γιαννάκη για τη δεκαετία που ξεκίνησε με το «Pretty Woman», το «Goodfellas», το «Χορεύοντας με τους λύκους» και το «Μόνος στο σπίτι» και έκλεισε με τα «Μάτια ερμητικά κλειστά», την «Έκτη αίσθηση», το «Matrix» και το «Fight Club».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Ghostwatch»: H ταινία τρόμου που προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό

Οθόνες / «Ghostwatch»: Γιατί αυτή η ταινία τρόμου προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό το 1992;

H κυκλοφορία του «Late Night with the Devil» στους κινηματογράφους ξαναφέρνει στην επικαιρότητα μια πρωτοποριακή και πέρα για πέρα ανατριχιαστική δημιουργία του BBC, που προκάλεσε πανικό και ακραίες αντιδράσεις στη Βρετανία το 1992, οδηγώντας έναν νεαρό τηλεθεατή στην αυτοκτονία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Πάτρικ Τατόπουλος: Ο designer που σχεδίασε το Μπάτμομπιλ, τον Γκοτζίλα και έναν δονητή για το «Seven»

Οθόνες / Πάτρικ Τατόπουλος: Ο designer που σχεδίασε το Μπάτμομπιλ, τον Γκοτζίλα και έναν δονητή για το «Seven»

Ο διάσημος Ελληνογάλλος σκηνογράφος του Χόλιγουντ μιλά στη LiFO για την τέχνη του, για το «Independence Day», το «Dark City», το «Poor Things» και την «Barbie», και για τότε που ο Φίντσερ του ζήτησε να του σχεδιάσει έναν δονητή.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Back to Black»: Aξίζει η κινηματογραφική βιογραφία της Έιμι Γουάινχαουζ

The Review / «Back to Black»: Είναι η ταινία για την Έιμι Γουάινχαουζ αντάξια του μύθου της;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Άκης Καπράνος είδαν την ταινία της Σαμ Τέιλορ-Τζόνσον μέχρι τέλους, επιβίωσαν και βρέθηκαν στο στούντιο της LiFO για να συζητήσουν για την εμπειρία τους και για τα στοιχεία που κάνουν καλή μια κινηματογραφική μουσική βιογραφία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Kirsten Dunst: «Το σενάριο του Ευθύμη Φιλίππου για το “Kinds of Kindness” είναι ό,τι πιο weird έχω διαβάσει ποτέ!»

Οθόνες / Kirsten Dunst: «Το σενάριο του Ευθύμη Φιλίππου για το “Kinds of Kindness” είναι ό,τι πιο weird έχω διαβάσει ποτέ»

Με αφορμή τον πολυσυζητημένο «Εμφύλιο Πόλεμο» του Άλεξ Γκάρλαντ, η Αμερικανίδα ηθοποιός συζητά με τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο για τους ρόλους που την απελευθερώνουν, για την ανάγκη να υπάρχουν γυναίκες ηγέτιδες στην πολιτική, για τα πιο ιδιαίτερα σενάρια που έχουν πέσει στα χέρια της, όπως αυτό της τελευταίας ταινίας του Γιώργου Λάνθιμου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ