Ο Νονός στα θερινά σινεμά

Ο Νονός στα θερινά σινεμά Facebook Twitter
0
Ο Νονός στα θερινά σινεμά Facebook Twitter
Η εξουσία και η βία, που αποτελούν την κινητήρια δύναμη των δύο προαναφερθέντων αριστουργημάτων, εμπεριέχονται στο δίπτυχο του Νονού του Φράνσις Φορντ Κόπολα, ενός έργου τόσο πλήρους, που εξακολουθεί να προκαλεί δέος για τη βαθύτητα και τις λεπτομέρειές του.

Εξίσου συνειδητά με τους μυθιστοριογράφους που βάλθηκαν να κατακτήσουν την αθανασία με το περίφημο Great American Novel, σκηνοθέτες όπως ο Όρσον Γουέλς με τον Πολίτη Κέιν ή ο Ντ.Γ. Γκρίφιθ με τη Γέννηση ενός Έθνους διεκδικούν τον τίτλο της ταινίας που προσδιορίζει οριστικά τη γενεσιουργό στόφα μιας χώρας που φτιάχτηκε για να υπερέχει και να διαφεντεύει. Η εξουσία και η βία, που αποτελούν την κινητήρια δύναμη των δύο προαναφερθέντων αριστουργημάτων, εμπεριέχονται στο δίπτυχο του Νονού του Φράνσις Φορντ Κόπολα, ενός έργου τόσο πλήρους, που εξακολουθεί να προκαλεί δέος για τη βαθύτητα και τις λεπτομέρειές του. Σε αντίθεση με τον Πολίτη Κέιν και τη Γέννηση ενός Έθνους, δεν εξαντλείται στο πορτρέτο μιας ξεχωριστής προσωπικότητας ή στην κάλυψη ενός ιστορικού γεγονότος αλλά ξεκινάει από την κοιλιά της Αμερικής, τους μετανάστες, και βουτάει στις ρίζες – και το αίμα. Το κάνει χωρίς κόλπα και περιττή μεγαλοπρέπεια, επιμένοντας σε ατμόσφαιρα και σταδιακή αποκάλυψη των χαρακτήρων, σκιαγραφώντας την εγκατάσταση της διαφθοράς, σε ένα επικό σχόλιο για την αληθινή Αμερική και τους μηχανισμούς της.


Ως Ιταλός, ο Κόπολα δεν παραλείπει να αναφερθεί κινηματογραφικά στους μεγάλους σκηνοθέτες της ιδιαίτερης πατρίδας του: από τον Λουκίνο Βισκόντι και τον Γατόπαρδο, στην αρχική σεκάνς της γιορτής και του χορού, στο μπαρόκ στυλιζάρισμα του δεύτερου μέρους που θυμίζει τον Κομφορμίστα του Μπερνάρντο Μπερτολούτσι, μέχρι τη μουσική ταπετσαρία του Νίνο Ρότα, μόνιμου συνεργάτη του Φεντερίκο Φελίνι (όπως ορθώς σημειώνει ο κριτικός Τζόναθαν Ρόζεμπαουμ). Κυρίως, ο Κόπολα πετυχαίνει κινηματογραφικά ό,τι πιο κοντινό στον Σαίξπηρ μέσω Ακίρα Κουροσάβα. Επιλέγοντας το κλασικό σινεμά, με το οποίο ανδρώθηκε, ο Αμερικανός σκηνοθέτης δεν επιδιώκει άμεση ρήξη με την εικόνα του παλιού Χόλιγουντ αλλά αντιπροτείνει ώριμο, σκεπτόμενο, ενήλικο περιεχόμενο, παραλαμβάνοντας ένα best seller με ενδιαφέρουσα χαρακτηρολογική καταγραφή της μεταπολεμικής ιταλο-αμερικανικής κοινότητας, το οποίο και μετατρέπει σε ποταμό ζωής και θανάτου, μια saga επιβίωσης και επιβολής, με ρεμπραντικούς φωτισμούς του Γκόρντον Γουίλις και αρκετή πλοκή για να γεμίσει δεκάδες επεισόδια, αν γυριζόταν σήμερα στην τηλεόραση. Γυρισμένα με σοφή οικονομία και αξιοθαύμαστη πυκνότητα, είναι πραγματικά απίθανο πώς τα δύο μέρη του Νονού παραμένουν κατά βάση ένα γκανγκστερικό μελόδραμα και, χωρίς να χάνουν τη διόλου ευκαταφρόνητη ικανότητα της αφηγηματικής ψυχαγωγίας (έργο με μεταπτώσεις, αυξομειώσεις, συναισθήματα – και τι ερμηνείες!), ξεφεύγουν από το στενό πλαίσιο των Κορλεόνε και των «επιτευγμάτων» τους και πραγματεύονται τα υπαρξιακά αδιέξοδα ανθρώπων που καλούνται να λάβουν βαριές αποφάσεις, στριμώχνονται αδιαλείπτως σε θανατηφόρα διλήμματα και βλέπουν τον κόσμο από την απόσταση του περιθωριακού, σε μια ομίχλη θλίψης και μελαγχολίας, μετρώντας τις αμαρτίες για τις οποίες ευθύνονται, ή κληρονομούν απρόθυμα.


Το κοινό ήταν έτοιμο να δεχθεί το κατά Κόπολα Έγκλημα και Τιμωρία, κι έτσι το πρώτο μέρος του Νονού έκανε εισπρακτικά ρεκόρ, το δε δεύτερο, δύο χρόνια αργότερα, «λούστηκε» με 6 Όσκαρ και εγκωμιαστικές κριτικές. Για κάποιον λόγο που σχετίζεται με το zeitgeist της μετάβασης από την ανάλαφρη αθωότητα του ονείρου στη σκληρή συνειδητοποίηση της ασχήμιας μιας χώρας που πρόδωσε και ντρόπιασε μια ολόκληρη γενιά, οι Αμερικανοί, και όλος ο κόσμος, παραδόθηκαν στη βελούδινη φρίκη μιας φαμίλιας που αντιλήφθηκε πως η Γη της Επαγγελίας δεν σχεδιάστηκε δίκαια και αγγελικά και παρέφρασε το motto της ευκαιρίας, ελέω εγκλήματος, προς ίδιον όφελος.

Ιnfo:

Στις αθηναϊκές αίθουσες με καινούργια κόπια 4Κ από 30/6.

Το άρθρο δημοσιεύτηκε στην έντυπη LIFO.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Επιτέλους, ξανά Cine Paris

Οθόνες / Επιτέλους, ξανά Cine Paris

Η ωραιότερη θερινή κινηματογραφική αίθουσα-ταράτσα της Πλάκας είναι έτοιμη να υποδεχθεί το κοινό έπειτα από τέσσερα χρόνια απουσίας υπό τη νέα διαχείριση του Cinobo με ένα προσεκτικά σχεδιασμένο πρόγραμμα προβολών για όλο το καλοκαίρι.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Ζαν Ζενέ - Νίκος Παπατάκης: Το χρονικό μιας μεγάλης φιλίας και μιας διπλής προδοσίας

Οθόνες / Ζαν Ζενέ - Νίκος Παπατάκης: Το χρονικό μιας μεγάλης φιλίας και μιας διπλής προδοσίας

Όταν μια μέρα συναντήθηκαν τυχαία στον δρόμο, ο Παπατάκης ήταν νηστικός δύο ημέρες. Ο Ζενέ έβγαλε από το πορτοφόλι του και του έδειξε, με περιφρόνηση, μια δεσμίδα χαρτονομισμάτων. Ο Παπατάκης θέλησε να του ρίξει μια γροθιά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
The Boy

Οθόνες / The Boy: «Δεν χαίρομαι όταν κυκλοφορεί μια ταινία μου, περισσότερο φοβάμαι»

Στο «Πολύδροσο» η σχέση μάνας και κόρης γίνεται ο καμβάς για μια ιστορία υπερβολικής αγάπης και τρυφερότητας, με ιμπρεσιονιστικά χρώματα και «παραμυθένια» μουσική. Παρότι μισεί τις συνεντεύξεις, μας μίλησε για τη νέα του ταινία.
M. HULOT
Ένα στα γρήγορα με την Taylor Swift

Pulp Fiction / Ένα στα γρήγορα με την Taylor Swift

Τη στιγμή που οι δύο υποψήφιοι Πρόεδροι, ο Μπάιντεν χιουμοριστικά και ο Τραμπ απειλητικά, επικαλούνται την προτίμησή της για να επηρεαστούν οι ψηφοφόροι των προεδρικών εκλογών, η Τέιλορ Σουίφτ ξεφουρνίζει ένα ακόμα μουσικό ημερολόγιο με επικάλυψη μελαγχολικής εκδίκησης έναντι των πρώην της και την ίδια synthpop μονοτονία που επιμένει να σπάει ρεκόρ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

The Review / «Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Γιάννης Καντέα-Παπαδόπουλος, κριτικός στο Αθηνόραμα, αναλύουν τη νέα ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ, που μόλις κυκλοφόρησε στις αίθουσες και τρομάζει τους Αμερικανούς θεατές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου μιλούν για την αγαπημένη εκπομπή των booklovers

Οθόνες / «Βιβλιοβούλιο»: Μια διόλου σοβαροφανής τηλεοπτική εκπομπή για το βιβλίο

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου ήταν κάποτε «ανταγωνιστές». Και πια κάνουν μαζί την αγαπημένη εκπομπή των βιβλιόφιλων, τη μοναδική που υπάρχει για το βιβλίο στην ελληνική τηλεόραση, που επικεντρώνεται στη σύγχρονη εκδοτική παραγωγή και έχει καταφέρει να είναι ευχάριστη και ενημερωτική.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μην ανοίγεις την πόρτα

Οθόνες / «Μην ανοίγεις την πόρτα»: Το χειροποίητο αλλά καθόλου ερασιτεχνικό θρίλερ των Unboxholics

Η πρώτη τους ταινία είναι λογικό να αποτελεί τη συνισταμένη των επιρροών τους αλλά και τόσο παρήγορο να συνορεύει με ένα λιντσικό σύμπαν ψυχολογικού θρίλερ, αντί να αναπαράγει απότομες τρομάρες και δωρεάν ανατριχίλες. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία  στη μνήμη

Daily / The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία στη μνήμη

Σατιρικό δράμα και περιπέτεια κατασκοπίας συγχρόνως, η νέα φιλόδοξη σειρά του HBO διαθέτει, ανάμεσα στα άλλα σημαντικά της ατού, τον Παρκ Τσαν-γουκ στη σκηνοθεσία και τον Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ σε τέσσερις διαφορετικούς ρόλους.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι; 

Βιβλίο / Τελικά, είναι γκέι ο Τομ Ρίπλεϊ;

Το ερώτημα έχει τη σημασία του. Η δολοφονία του Ντίκι Γκρίνλιφ από τον Ρίπλεϊ, η πιο συγκλονιστική από τις πολλές δολοφονίες που διαπράττει σε βάθος χρόνου ο χαρακτήρας, είναι και η πιο περίπλοκη επειδή είναι συνυφασμένη με τη σεξουαλικότητά του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Pulp Fiction / Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Ο Κόπολα πούλησε τα φημισμένα αμπέλια του και σκάρωσε ένα από τα ακριβότερα στοιχήματα στην ιστορία του σινεμά. Όμως, το Φεστιβάλ Καννών των auteurs και των κινηματογραφιστών αιχμής έχει τόση ανάγκη τους καταξιωμένους δημιουργούς μιας αλλοτινής εποχής;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ