Ο Νονός στα θερινά σινεμά

Ο Νονός στα θερινά σινεμά Facebook Twitter
0
Ο Νονός στα θερινά σινεμά Facebook Twitter
Η εξουσία και η βία, που αποτελούν την κινητήρια δύναμη των δύο προαναφερθέντων αριστουργημάτων, εμπεριέχονται στο δίπτυχο του Νονού του Φράνσις Φορντ Κόπολα, ενός έργου τόσο πλήρους, που εξακολουθεί να προκαλεί δέος για τη βαθύτητα και τις λεπτομέρειές του.

Εξίσου συνειδητά με τους μυθιστοριογράφους που βάλθηκαν να κατακτήσουν την αθανασία με το περίφημο Great American Novel, σκηνοθέτες όπως ο Όρσον Γουέλς με τον Πολίτη Κέιν ή ο Ντ.Γ. Γκρίφιθ με τη Γέννηση ενός Έθνους διεκδικούν τον τίτλο της ταινίας που προσδιορίζει οριστικά τη γενεσιουργό στόφα μιας χώρας που φτιάχτηκε για να υπερέχει και να διαφεντεύει. Η εξουσία και η βία, που αποτελούν την κινητήρια δύναμη των δύο προαναφερθέντων αριστουργημάτων, εμπεριέχονται στο δίπτυχο του Νονού του Φράνσις Φορντ Κόπολα, ενός έργου τόσο πλήρους, που εξακολουθεί να προκαλεί δέος για τη βαθύτητα και τις λεπτομέρειές του. Σε αντίθεση με τον Πολίτη Κέιν και τη Γέννηση ενός Έθνους, δεν εξαντλείται στο πορτρέτο μιας ξεχωριστής προσωπικότητας ή στην κάλυψη ενός ιστορικού γεγονότος αλλά ξεκινάει από την κοιλιά της Αμερικής, τους μετανάστες, και βουτάει στις ρίζες – και το αίμα. Το κάνει χωρίς κόλπα και περιττή μεγαλοπρέπεια, επιμένοντας σε ατμόσφαιρα και σταδιακή αποκάλυψη των χαρακτήρων, σκιαγραφώντας την εγκατάσταση της διαφθοράς, σε ένα επικό σχόλιο για την αληθινή Αμερική και τους μηχανισμούς της.


Ως Ιταλός, ο Κόπολα δεν παραλείπει να αναφερθεί κινηματογραφικά στους μεγάλους σκηνοθέτες της ιδιαίτερης πατρίδας του: από τον Λουκίνο Βισκόντι και τον Γατόπαρδο, στην αρχική σεκάνς της γιορτής και του χορού, στο μπαρόκ στυλιζάρισμα του δεύτερου μέρους που θυμίζει τον Κομφορμίστα του Μπερνάρντο Μπερτολούτσι, μέχρι τη μουσική ταπετσαρία του Νίνο Ρότα, μόνιμου συνεργάτη του Φεντερίκο Φελίνι (όπως ορθώς σημειώνει ο κριτικός Τζόναθαν Ρόζεμπαουμ). Κυρίως, ο Κόπολα πετυχαίνει κινηματογραφικά ό,τι πιο κοντινό στον Σαίξπηρ μέσω Ακίρα Κουροσάβα. Επιλέγοντας το κλασικό σινεμά, με το οποίο ανδρώθηκε, ο Αμερικανός σκηνοθέτης δεν επιδιώκει άμεση ρήξη με την εικόνα του παλιού Χόλιγουντ αλλά αντιπροτείνει ώριμο, σκεπτόμενο, ενήλικο περιεχόμενο, παραλαμβάνοντας ένα best seller με ενδιαφέρουσα χαρακτηρολογική καταγραφή της μεταπολεμικής ιταλο-αμερικανικής κοινότητας, το οποίο και μετατρέπει σε ποταμό ζωής και θανάτου, μια saga επιβίωσης και επιβολής, με ρεμπραντικούς φωτισμούς του Γκόρντον Γουίλις και αρκετή πλοκή για να γεμίσει δεκάδες επεισόδια, αν γυριζόταν σήμερα στην τηλεόραση. Γυρισμένα με σοφή οικονομία και αξιοθαύμαστη πυκνότητα, είναι πραγματικά απίθανο πώς τα δύο μέρη του Νονού παραμένουν κατά βάση ένα γκανγκστερικό μελόδραμα και, χωρίς να χάνουν τη διόλου ευκαταφρόνητη ικανότητα της αφηγηματικής ψυχαγωγίας (έργο με μεταπτώσεις, αυξομειώσεις, συναισθήματα – και τι ερμηνείες!), ξεφεύγουν από το στενό πλαίσιο των Κορλεόνε και των «επιτευγμάτων» τους και πραγματεύονται τα υπαρξιακά αδιέξοδα ανθρώπων που καλούνται να λάβουν βαριές αποφάσεις, στριμώχνονται αδιαλείπτως σε θανατηφόρα διλήμματα και βλέπουν τον κόσμο από την απόσταση του περιθωριακού, σε μια ομίχλη θλίψης και μελαγχολίας, μετρώντας τις αμαρτίες για τις οποίες ευθύνονται, ή κληρονομούν απρόθυμα.


Το κοινό ήταν έτοιμο να δεχθεί το κατά Κόπολα Έγκλημα και Τιμωρία, κι έτσι το πρώτο μέρος του Νονού έκανε εισπρακτικά ρεκόρ, το δε δεύτερο, δύο χρόνια αργότερα, «λούστηκε» με 6 Όσκαρ και εγκωμιαστικές κριτικές. Για κάποιον λόγο που σχετίζεται με το zeitgeist της μετάβασης από την ανάλαφρη αθωότητα του ονείρου στη σκληρή συνειδητοποίηση της ασχήμιας μιας χώρας που πρόδωσε και ντρόπιασε μια ολόκληρη γενιά, οι Αμερικανοί, και όλος ο κόσμος, παραδόθηκαν στη βελούδινη φρίκη μιας φαμίλιας που αντιλήφθηκε πως η Γη της Επαγγελίας δεν σχεδιάστηκε δίκαια και αγγελικά και παρέφρασε το motto της ευκαιρίας, ελέω εγκλήματος, προς ίδιον όφελος.

Ιnfo:

Στις αθηναϊκές αίθουσες με καινούργια κόπια 4Κ από 30/6.

Το άρθρο δημοσιεύτηκε στην έντυπη LIFO.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Οθόνες / 6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Το Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Καστελλορίζου πρόβαλε φέτος ταινίες πολιτικά φορτισμένες που οραματίζονται ένα μέλλον χωρίς σύνορα. Έξι από αυτές έκαναν ιδιαίτερη εντύπωση χάρη στην αισθητική και την προβληματική τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βίκι Κριπς στη LIFO: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Οθόνες / Βίκι Κριπς: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Η ηθοποιός που στάθηκε σαν ίση προς ίσο απέναντι σε ολόκληρο Ντάνιελ Ντέι-Λιούις μιλάει στη LiFO σε μια συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης με αφορμή την κυκλοφορία του «Hot Milk», που συμπεριλαμβάνει γυρίσματα στη χώρα μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο ξεχασμένος απαγωγέας Τόνι Κυρίτσης, που ενέπνευσε τον Γκας Βαν Σαντ για το Dead Man's Wire

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Dead Man’s Wire»: Η χλιαρή επιστροφή του Γκας βαν Σαντ

Μετά από πέντε χρόνια ο Αμερικανός σκηνοθέτης επανέρχεται με την ξεχασμένη ιστορία ενός απαγωγέα, κάνοντας μια βιογραφία με νόημα, που όμως δεν προσθέτει κάτι στη φιλμογραφία του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Οθόνες / To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Μια ταινία βασισμένη σε βιβλίο του Στίβεν Κινγκ, η επιστροφή του Ντάρεν Αρονόφσκι, η καλύτερη ταινία του Κουροσάβα σε επανέκδοση και το τέταρτο μέρος της σειράς ταινιών θρίλερ «Το Κάλεσμα» – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Έκκληση από τους συντελεστές της ταινίας της Κάουτερ Μπεν Χάνια να σταματήσουν επιτέλους οι δολοφονίες παιδιών στη Γάζα, με αφορμή το σπαρακτικό τηλεφώνημα της 6χρονης Παλαιστίνιας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
A House of Dynamite

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «House of Dynamite»: Η Κάθριν Μπίγκελοου πατάει το κουμπί – και μας κόβει την ανάσα

Με χειρουργική ακρίβεια, η πρώτη γυναίκα που τιμήθηκε με Όσκαρ σκηνοθεσίας μας πείθει ανατριχιαστικά για τον επικείμενο πυρηνικό όλεθρο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο μάγος του Κρεμλίνου

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Ο μάγος του Κρεμλίνου»: Ο ρυθμιστής του Πούτιν δεν χωρά σε ταινία

Πίσω από το ψυχρό πρόσωπο της εξουσίας, κρύβεται ο ψίθυρος ενός σύγχρονου Ρασπούτιν. Ο Ολιβιέ Ασαγιάς τον ακολουθεί – αλλά μήπως τον πρόδωσε η φόρμα;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
No other choice

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «No other choice»: Η ταινία που θα οδηγήσει τον Παρκ Τσαν-γουκ στα Όσκαρ

Ο Κορεάτης σκηνοθέτης παραμένει ένας από τους μεγάλους σύγχρονους κινηματογραφιστές, αν και η αντικαπιταλιστική του σάτιρα «No other choice» δεν είναι η καλύτερή του ταινία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Είναι σαν να κάνεις τον Δράκουλα χορτοφάγο»: Γιατί το σέξι τέρας του Φρανκενστάιν που παίζει ο Τζέικομπ Ελόρντι είναι λάθος

Οθόνες / Γιατί το σέξι τέρας του νέου «Φρανκενστάιν» είναι λάθος

Στη διασκευή του κλασικού μυθιστορήματος της Μέρι Σέλεϊ από τον Γκιγιέρμο ντελ Τόρο πρωταγωνιστεί ο «εξωφρενικά όμορφος» Τζέικομπ Ελόρντι στον ρόλο του τέρατος – πράγμα που έχει ως αποτέλεσμα μια ταινία χωρίς ειρμό. 
THE LIFO TEAM
O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Οθόνες / O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Είναι εντυπωσιακός ο αριθμός διασκευών του έργου του δημοφιλούς συγγραφέα που θα δούμε στο πανί, στο γυαλί και στο σανίδι, κι αυτό στάθηκε αφορμή για ένα αφιέρωμα στις καλύτερες ταινίες που ενέπνευσαν τα γραπτά του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

Ανταπόκριση από τη Βενετία / Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

O Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο θα έκανε την Μέρι Σέλεϊ περήφανη. Ο δικός του Φρανκενστάιν κατορθώνει να μην προδώσει το πνεύμα του πολυδιασκευασμένου μυθιστορήματός της.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Λούκα Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ανταπόκριση από τη Βενετία / After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ο Λούκα Γκουαντανίνο νοσταλγεί τη χαμένη τέχνη του διαλόγου, αλλά το After the Hunt χάνει το δίκιο του στην ακαδημαϊκή φλυαρία και τις σεναριακές αστοχίες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ