Ο Καταλανός δημιουργός της ταινίας «Το Μυστικό της Πέτρα» λέει

Ο Καταλανός δημιουργός της ταινίας «Το Μυστικό της Πέτρα» λέει Facebook Twitter
O Ροζάλες βρέθηκε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για να παρουσιάσει την πρεμιέρα της νέας του ταινίας, «Το Μυστικό της Πέτρα», αλλά και μια επιλογή από παλιότερες ταινίες του.
0

Όσοι παρακολουθούν στενά το φεστιβαλικό κύκλωμα, γνωρίζουν τη φιγούρα του 48χρονου Καταλανού. Ο Χάιμε Ροζάλες κάνει ταινίες εδώ και μια 20ετία, ως ένα μέρος μιας συνεχούς ενδοσκόπησης στο μέσο, αφήνοντας χώρο για ελάχιστες συνδέσεις στο σύνολο του έργου του. Ο ίδιος το λέει και στην κουβέντα μας, πως είναι απλά το μέσο για να φτάσει μια ιστορία στα μάτια των θεατών και αν αυτή τους αγγίξει, τότε έχει ήδη ανταμειφθεί.


Στο φετινό Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης ο Ροζάλες βρέθηκε για να παρουσιάσει την πρεμιέρα της νέας του ταινίας, Το Μυστικό της Πέτρα, αλλά και μια επιλογή από παλιότερες ταινίες του. Μέσα σε λίγες ώρες έδωσε μια συνέντευξη τύπου, προλόγισε ξεχωριστά τις ταινίες του, απάντησε στις ερωτήσεις του κοινού και βρήκε χρόνο για τη μεταξύ μας κουβέντα, χωρίς να νιώθει πως αυτό το σφιχτό πρόγραμμα τον βαραίνει – «γι' αυτό βρίσκομαι εδώ, είναι χαρά μου» επαναλαμβάνει συχνά.

Το Μυστικό της Πέτρα, γεμάτο αντιθέσεις όπως η μυστικοπάθεια της κίνησης της κάμερας που αντιπαραβάλλεται με τις σαφείς πράξεις των ηρώων αλλά και η μίξη μη επαγγελματιών ηθοποιών με γνωστές φιγούρες του ισπανικού σινεμά, όπως η αλμοδοβαρική Μαρίζα Παρέδες, είναι ένα φιλμ που δε μοιάζει με τα προηγούμενά του, αν και κάτι τέτοιο φαίνεται να συνοδεύει κάθε ταινία της φιλμογραφίας του.


Το Μυστικό της Πέτρα, γεμάτο αντιθέσεις όπως η μυστικοπάθεια της κίνησης της κάμερας που αντιπαραβάλλεται με τις σαφείς πράξεις των ηρώων αλλά και η μίξη μη επαγγελματιών ηθοποιών με γνωστές φιγούρες του ισπανικού σινεμά, όπως η αλμοδοβαρική Μαρίζα Παρέδες, είναι ένα φιλμ που δε μοιάζει με τα προηγούμενά του, αν και κάτι τέτοιο φαίνεται να συνοδεύει κάθε ταινία της φιλμογραφίας του.

Εδώ, χρησιμοποιεί αρκετά την αρχαία τραγωδία και μας μιλά για τη σύνδεσή της με το σήμερα, την ηθική του καλλιτέχνη η οποία έχει οδηγήσει, κατά τη γνώμη του, σε μια ανόητη αναθεώρηση της Τέχνης αλλά και την ικανοποίησή του όταν έβλεπε ταινίες που έκανε στο παρελθόν να ξαναπαίζονται σε γεμάτη αίθουσα.

— Από τη στιγμή που παρουσιάζετε την ταινία σας στην Ελλάδα, είναι αναπόφευκτο πως θα ξεκινήσω ρωτώντας για τη σύνδεσή της με την αρχαία τραγωδία. Πως πήρατε αυτή την απόφαση;

Ήμουν πάντοτε μεγάλος θαυμαστής της περιόδου του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού, εξακολουθώ να τον θεωρώ το θεμέλιο του σύγχρονου πολιτισμού μας, την πηγή των πάντων.

Ήθελα να μεταφέρω την ελληνική τραγωδία στη σύγχρονη Ισπανία, καθώς στο περιεχόμενό της υπάρχει ένα πλήθος από στοιχεία που μας απασχολούν και σήμερα, όπως η ανάγκη εύρεσης της ταυτότητας του καθενός, οι δυνάμεις της καταστροφής μέσα στην οικογένεια, η προαιώνια μάχη Καλού και Κακού, το αναπόφευκτο της μοίρας. 'Έρχομαι από την Όμορφη Νιότη, το προηγούμενο φιλμ μου που ήταν βασισμένο πάνω στην ισπανική κρίση, και ήθελα να ξεφύγω από κάτι τόσο τοπικό και συγκεκριμένο, να κάνω κάτι περισσότερο οικουμενικό.

Ο Καταλανός δημιουργός της ταινίας «Το Μυστικό της Πέτρα» λέει Facebook Twitter
Το «Μυστικό της Πέτρα» είναι ένα φιλμ γεμάτο αντιθέσεις

— Το πεδίο πάντως όσων συμβαίνουν στην ταινία είναι ο χώρος της Τέχνης και μάλιστα δημιουργείτε έναν χαρακτήρα που ενώ είναι σπουδαίος καλλιτέχνης, παράλληλα είναι και ένας φρικτός άνθρωπος. Πως δουλέψατε πάνω στην ανάπτυξή του;

Είναι αστείο όλο αυτό που γίνεται σήμερα, να ξαναβλέπουμε δηλαδή τις βιογραφίες των ανθρώπων της τέχνης και κριτικάρουμε τα έργα τους με βάση τα όσα έκαναν εκτός τέχνης. Δεν έχει καμία σημασία αν ο καλλιτέχνης μπορεί να αποτελεί παράλληλα και ηθικό πρότυπο, με ενδιαφέρει πως είναι κάποιος που μπορεί να δημιουργεί. Όχι ότι δεν χρειαζόμαστε ηθικά πρότυπα, αλλά δεν είναι οι καλλιτέχνες αυτοί που θα παίξουν αυτό τον ρόλο. Δεν βλέπω κάποια σύγκρουση στο να είσαι καλλιτέχνης και κακός άνθρωπος παράλληλα, ούτε κάποια σύνδεση στο να είσαι καλλιτέχνης και καλός άνθρωπος.

Με βάση αυτές τις σκέψεις δημιούργησα τον χαρακτήρα του Γιάμε στην ταινία, οι πράξεις του είναι μέρος της ιστορίας που αφηγούμαι, αλλά τα έργα του θα μείνουν στην Ιστορία για άλλους λόγους.


— Γιατί χρησιμοποιήσατε έναν μη επαγγελματία ηθοποιό για τον ρόλο αυτό;

Έχω δουλέψει και παλιότερα με μη επαγγελματίες. Οι μη επαγγελματίες έχουν πολλές φορές το πλεονέκτημα να παίζουν πολύ πιο φυσικά, χωρίς το άγχος ότι υπηρετούν μια μορφή τέχνης εκείνη τη στιγμή. Παράλληλα οι επαγγελματίες είναι αυτοί που θα δέσουν κατάλληλα τη σκηνή, χάρη στη εμπειρία τους. Αυτή η μίξη μου φαίνονταν πάντα ενδιαφέρουσα.

Ο Καταλανός δημιουργός της ταινίας «Το Μυστικό της Πέτρα» λέει Facebook Twitter
Στο «Μυστικό της Πέτρα» χρησιμοποιεί αρκετά στοιχεία από την αρχαία τραγωδία


— Πολλές φορές μέσα στην ταινία, η κάμερα φεύγει για λίγο από τον χώρο δράσης σαν να προδίδει την παρουσία μιας θεϊκής δύναμης που κοιτά ατάραχη τις πράξεις των ηρώων.

Ναι, είναι ο Θεός, ο Δίας, πείτε ό,τι θέλετε (γέλια). Δεν θα έλεγα ότι είναι μια σταθερή και συγκεκριμένη θεϊκή παρουσία. Όλο το κομμάτι της κίνησης της κάμερας ξεκινά από τον τρόπο που αντιλαμβάνομαι την κάθε σκηνή πριν ακόμη γυριστεί.

Πιστεύω στην υπέρβαση, ότι πολλές φορές ακόμη και αν φύγεις από έναν χώρο, ένα μέρος της παρουσίας σου μένει εκεί. Οπότε δεν ξέρω ποιος ακριβώς τους κοιτάει, μεγάλωσα και ανατράφηκα ως καθολικός και δεν θεωρώ ότι ο Θεός αλλάζει τις πράξεις μας, αυτές καθορίζονται μόνο από εμάς. Ο Θεός είναι παρατηρητής και δεν θα με σταματήσει ποτέ από το να κάνω κάτι κακό ή καλό.


— Με την ευκαιρία του αφιερώματος στο έργο σας, εσείς πόσο συχνά ξαναβλέπετε τις παλιές σας ταινίες;

Δεν τις ξαναβλέπω ποτέ. Το φιλμ το κάνεις για το κοινό, από τη στιγμή που ολοκληρωθεί η μίξη του ήχου και η διόρθωση των χρωμάτων, τα τελευταία πράγματα δηλαδή στο μοντάζ, εγώ τελειώνω. Δεν είναι μέρος της δημιουργικής μου διαδικασίας να κοιτάω στο παρελθόν.

Χαίρομαι πάντως όταν ξαναβλέπουν τις ταινίες μου άλλοι, για παράδειγμα λίγο πριν μιλήσουμε, προλόγισα το Soledad που βγήκε πριν 10 χρόνια και είδα να παίζεται σε γεμάτη αίθουσα. Είναι πραγματικά υπέροχο αυτό.

 

Το τρέιλερ της ταινίας


— Μπορεί όμως κάποιος να βρει κοινά στοιχεία στις ταινίες σας; Για παράδειγμα, αν τις δει κάποιος τυχαία εδώ στο φεστιβάλ, μπορεί εύκολα να αντιληφθεί πως γυρίστηκαν από τον ίδιο άνθρωπο;

Δεν ξέρω, είναι μάλλον δύσκολο γιατί η θέαση ενός φιλμ παραμένει για μένα μια ξεχωριστή εμπειρία. Δεν μπορώ να σκεφτώ για τον εαυτό μου κάτι άλλο από τον ρόλο ενός απλού οχήματος, ενός μέσου. Αυτό κάνω απλά και δεν βρίσκω ενδιαφέρον στο να προσωποποιήσω μια ταινία, άλλωστε είναι τόσο συλλογική η δουλειά που γίνεται σε κάθε μια από αυτές που δεν νιώθω ως αποκλειστικός δημιουργός της.

Είναι ωραίο που υπάρχουν τα φεστιβάλ, τα ταξίδια που κάνεις σε αυτά, οι γνωριμίες με σημαντικούς ανθρώπους, αλλά όλα αυτά είναι δευτερεύοντα. Πρωτίστως φέρνουν σε επαφή έναν μεγάλο αριθμό ανθρώπων με πιθανά άγνωστες σε αυτούς ταινίες.

Info:

Το Μυστικό της Πέτρα προβάλλεται στους κινηματογράφους από τη Danaos Films.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η αιώνια και οικουμενική θεία Μπεμπέκα

Daily / Η αιώνια και οικουμενική θεία Μπεμπέκα

Η αναγγελία του θανάτου της Άννας Κυριακού προκάλεσε βαθιά συγκίνηση και θλίψη καθώς πολλοί έμοιαζαν να πενθούν όχι τόσο την απώλεια της ίδιας της ηθοποιού όσο του χαρακτήρα της στις «Tρεις Χάριτες», κι ας έχουν περάσει τρεις δεκαετίες από τότε.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ανδρέας Αποστολίδης, συγγραφέας, σκηνοθέτης

Οι Αθηναίοι / Ανδρέας Αποστολίδης: «Πλέον το αστυνομικό μυθιστόρημα ανθεί ως παραγωγή, αλλά δεν ανανεώνεται»

Επί δικτατορίας σχετιζόταν με παράνομες οργανώσεις και έφτασε να κατηγορηθεί ως ηθικός αυτουργός της κατάληψης του Πολυτεχνείου. To ταξίδι του με την αστυνομική λογοτεχνια ξεκίνησε με μια μετάφραση του Ρέιμοντ Τσάντλερ. Σειρά πήραν η Χάισμιθ, ο Ελρόι και άλλοι σπουδαίοι συγγραφείς. Μετά, έγραψε τα δικά του μυθιστορήματα, ασχολήθηκε με την αρχαιοκαπηλία και το ντοκιμαντέρ. O Ανδρέας Αποστολίδης αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Buy yourself a butt plug: Γιατί όλοι μιλούν για την ταινία «Pillion»;

Οθόνες / Buy yourself a butt plug: Γιατί όλοι μιλούν για την ταινία «Pillion»;

Το σκηνοθετικό ντεμπούτο του Χάρι Λάιτον, όπου ο Χάρι Μέλινγκ συνάπτει μια BDSM σχέση με τον Σκάρσγκαρντ, ήδη από το τρέιλερ έχει πυροδοτήσει συζητήσεις για τον σεξουαλικό προσανατολισμό του Σουηδού πρωταγωνιστή.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Με το «Chasing Dragons» ο Άκης Ζιάκκας ένωσε μονομιάς τις τρεις δρακολίμνες

Οθόνες / Ο Άκης Ζιάκας ενώνει σε μία διαδρομή τις τρεις Δρακόλιμνες

«Chasing Dragons»: 120 χιλιόμετρα, 8.000 μέτρα υψομετρική διαφορά σε μία μέρα. Μια ταινία που διαρκεί μία ώρα και καταγράφει αυτή τη συγκλονιστική διαδρομή που ξεπερνά τα όρια της αντοχής, σωματικής και ψυχολογικής.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Mπιλ Κίντερ στη LiFO: «Oι ταινίες κινουμένων σχεδίων δεν είναι μόνο για παιδιά»

Οθόνες / Mπιλ Κίντερ: «Oι ταινίες κινουμένων σχεδίων δεν είναι μόνο για παιδιά»

Ο συνεργάτης του Κόπολα και υπεύθυνος μοντάζ και post-production σε ταινίες όπως το «Wall-e» μάς μίλησε για το μοντάζ στο animation, για την Pixar και για τότε που ένα στούντιο πλήρωσε 80 εκατομμύρια δολάρια τον Κόπολα για να μη γυρίσει μια ταινία. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Τζάρεντ Λέτο, Έμα Τόμσον, ο σκύλος Ίντι και άλλοι δύο λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Τζάρεντ Λέτο, Έμα Τόμσον, ο σκύλος Ίντι και άλλοι δύο λόγοι να πάτε σινεμά

Η τρίτη και χειρότερη κατάθεση στο σύμπαν του «Tron», η πολυσυζητημένη ταινία τρόμου «Good Boy», το δεύτερο μέρος της τριλογίας του Νταγκ Γιόχαν Χάουγκερουντ και η Έμα Τόμσον ως ένοπλη προστάτιδα. Τι παίζει στα σινεμά από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η μακρά αποκαθήλωση του Kanye West

Οθόνες / Η μακρά αποκαθήλωση του Kanye West

Το νέο ντοκιμαντέρ με τίτλο «In whose name?» παρουσιάζει τον Kanye West ως μια ιδιοφυΐα εγκλωβισμένη στο σώμα ενός παιδιού που βρίσκεται πάντα στα πρόθυρα ενός ακόμα κακομαθημένου ξεσπάσματος. Αρκεί αυτό για να αγνοήσουμε τα σφάλματά του;
THE LIFO TEAM
10 ταινίες για να μπείτε σε φθινοπωρινή διάθεση

Οθόνες / 10 ταινίες που θέλεις να βλέπεις και να είναι φθινόπωρο

Είναι τα κίτρινα φύλλα του Central Park; Η μελοδραματική ατμόσφαιρα; Αγγλικά τοπία στη βροχή; Κάτι πάντως ενώνει αυτές τις δέκα ταινίες και όταν τις βλέπεις θες να είναι και ο καιρός αλλιώτικος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Steve: Η μοναξιά του δασκάλου μεγάλων αποστάσεων

Daily / Steve: Η μοναξιά του δασκάλου μεγάλων αποστάσεων

Ένα κρίσιμο και «μανιοκαταθλιπτικό» 24ωρο στη ζωή ενός εκπαιδευτικού σε ένα σχολείο για προβληματικούς εφήβους αποτελεί τον καμβά για το υπερκινητικό δράμα του Netflix με πρωταγωνιστή τον Κίλιαν Μέρφι.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Νεριτάν Ζιντζιρία: «Η Ελλάδα έχει φετίχ να βαφτίζει τους νέους "φαινόμενα"»

Οθόνες / Νεριτάν Ζιντζιρία: «Η Ελλάδα έχει φετίχ να βαφτίζει τους νέους "φαινόμενα"»

Όταν αποφάσισε να γίνει κινηματογραφιστής, του είπαν ότι θα πεινάσει, αλλά με έναν πολύ δημιουργικό τρόπο. Έκανε τις πρώτες του ταινίες κυριολεκτικά με χώμα και νερό, αλλά πλέον τρέχει παράλληλα οκτώ πρότζεκτ. Κάνει σινεμά συνομιλώντας με το σινεμά του Γιάνναρη, του Δαμιανού, του Παπατάκη. Ο Νεριτάν Ζιντζιρία αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
When Nobody’s Watching: Πριν κλωτσήσουν τη μπάλα, πρέπει να νικήσουν την προκατάληψη

Οθόνες / When Nobody’s Watching: Πριν κλωτσήσουν τη μπάλα, πρέπει να νικήσουν την προκατάληψη

Η Ελλάδα κάνει τα πρώτα της σοβαρά βήματα για να σταθεί ισότιμα στο ευρωπαϊκό γήπεδο του γυναικείου ποδοσφαίρου - Το νέο ντοκιμαντέρ του ΠΣΑΠΠ, “When Nobody’s Watching”, ρίχνει φως στις ζωές των αθλητριών που παλεύουν μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η δραματική στροφή του The Rock και άλλοι 3 λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Η δραματική στροφή του The Rock και άλλοι 3 λόγοι να πάτε σινεμά

Ακόμα μια κινηματογραφική μεταφορά του Δράκουλα, ένα κινέζικο animation που είναι η πέμπτη εμπορικότερη ταινία όλων των εποχών αλλά και η επανακυκλοφορία του «Avatar: The Way of Water» - Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη
THE LIFO TEAM
«Good Boy»: Ναι, ο σκύλος σας βλέπει φαντάσματα» ΟΙ ΥΠΟΛΟΙΠΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ

Οθόνες / «Good Boy»: Ναι, ο σκύλος σας βλέπει φαντάσματα

Η πολυσυζητημένη ταινία τρόμου του Μπεν Λέονμπεργκ δίνει σάρκα και οστά σε έναν από τους μεγαλύτερους φόβους των ιδιοκτητών σκύλου και αντλεί τη συγκίνησή της από τον αρραγή δεσμό ανθρώπου και ζώου.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Χρόνια Πολλά Πέδρο! 20 χρόνια τώρα βλέπουμε τις ταινίες σου.

Οθόνες / Χρόνια Πολλά Πέδρο! 20 χρόνια τώρα βλέπουμε τις ταινίες σου.

Ο Πέδρο Αλμοδοβάρ που έχει σήμερα γενέθλια παραμένει διαχρονικά ένας από τους αγαπημένους μας σκηνοθέτες. Μαζέψαμε σε ένα αφιέρωμα ό, τι έχουμε γράψει για τις ταινίες του αλλά και κάποια ενδιαφέροντα θέματα για το έργο του που αξίζει να τα διαβάσετε!
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Αθηνά Ραχήλ Τσαγγάρη γύρισε μια πανκ αλληγορία για όσα βιώνουμε σήμερα

Οθόνες / Η Αθηνά Ραχήλ Τσαγγάρη γύρισε μια πανκ αλληγορία για όσα βιώνουμε σήμερα

Η περιπετειώδης δημιουργία του «Harvest», της εντυπωσιακής πρώτης αγγλόφωνης ταινίας της ταλαντούχας σκηνοθέτιδας, ζωντανεύει την ονειρική και σκληρή ατμόσφαιρα ενός μεσαιωνικού σκωτσέζικου χωριού καθώς αυτό εξαφανίζεται από τον χάρτη.  
M. HULOT