O Χάρβεϊ Καϊτέλ μιλά στη LIFO για τη νιότη, το θάνατο και τη ζωή

O Χάρβεϊ Καϊτέλ μιλά στη LIFO για τη νιότη, το θάνατο και τη ζωή Facebook Twitter
2
O Χάρβεϊ Καϊτέλ μιλά στη LIFO για τη νιότη, το θάνατο και τη ζωή Facebook Twitter
Οτιδήποτε σε βοηθά να δραπετεύεις από τη σοβαρότητα και την ευθύνη είναι διαστροφή. Είτε είναι το γέλιο είτε το τρίπτυχο sex, drugs and rock & roll. Το θέμα δεν είναι να ξεφύγεις αλλά να εμπλακείς, να συμμετάσχεις...

Στο «Youth», την επιστροφή του Πάολο Σορεντίνο μετά το Όσκαρ του για τη «Τέλεια Ομορφιά», ο Χάρβεϊ Καϊτέλ υποδύεται έναν σκηνοθέτη που κάνει παρέα στον καλύτερό του φίλο (Μάικλ Κέιν) σε ένα πολυτελές θέρετρο στις Άλπεις, και μαζί συλλογίζονται για τον χρόνο και τα νιάτα που περνούν και χάνονται, ενώ ταυτόχρονα προετοιμάζει με τους σεναριογράφους του μια ταινία που πιστεύει πως θα αποτελέσει το επισφράγισμα μιας φθίνουσας καριέρας. Ο Καϊτέλ με υποδέχθηκε ρωτώντας με αν του έφερα ζωντανό χταπόδι, σε μια απόπειρα να διασκεδάσει ένα κλισέ που κατά κάποιον τρόπο συνδέει τους Έλληνες με μία από τις αγαπημένες λιχουδιές που δοκίμασε όσες φορές βρέθηκε στη χώρα μας, μίλησε για τον χρόνο και την ελαφρότητα, που μάλλον θεωρεί αβάσταχτη, τον λόγο που δεν κάθισε ποτέ στην καρέκλα του σκηνοθέτη, και τον Θόδωρο Αγγελόπουλο, μνημονεύοντας ένα περιστατικό που του είχε εμπιστευθεί ο ίδιος όταν γύριζαν το «Βλέμμα του Οδυσσέα», την ίδια στιγμή που ο 14χρονος γιος του 76χρονου Αμερικανού ηθοποιού καθόταν απερίσπαστος, δυο μέτρα πιο πέρα από τη θέση του πατέρα του, και έπαιζε σκυμμένος με το videogame του.

Δεν ενοχλείται ο γιος σας;

Δεν νομίζω (χαμογελώντας). Ρόμαν, δεν θες να δεις τι κάνουν κάποιοι άνθρωποι με τον μπαμπά σου; Να ακούσεις τι τον ρωτάνε; Όχι; Καλά, εντάξει, τότε παρακαλώ, μην τον ενοχλείτε, είναι απασχολημένος. (γελάει)

Όποτε θέλετε μπορούμε να ξεκινήσουμε. Άλλωστε ανυπομονώ, γιατί γνωρίζω πως σας αρέσει ο διάλογος και δεν αρκείστε σε ερωταποκρίσεις.

Ευχαριστώ.

Η νιότη συνεχίζει και με την έλευση του θανάτου, γιατί ο θάνατος σημαίνει πως κάτι καινούργιο, διαφορετικό μόλις γεννήθηκε.

Η ταινία «Youth» περισσότερο μοιάζει με εμπειρία παρά με απλή ταινία. Για σας τι ήταν ακριβώς;

Μπορούμε να ολοκληρώσουμε αυτήν τη στιγμή τη συνέντευξη, γιατί μόλις συνοψίσατε τη σκέψη μου (γελάει). Ήταν όντως μια εμπειρία σαρωτική και παιδευτική, και ό,τι και να είχα στον νου μου πριν από αυτήν... δεν έχω να προσθέσω κάτι άλλο, πραγματικά...

Ήσασταν παρών σε όλη τη διάρκεια των γυρισμάτων ή μόνο στις δικές σας σκηνές;

Στην πλειονότητά τους, εκτός από την τελική σεκάνς στη Βενετία, όπου χρειάστηκε να είναι μόνο ο Μάικλ Κέιν. Ήθελα να το δω όλο...

O Χάρβεϊ Καϊτέλ μιλά στη LIFO για τη νιότη, το θάνατο και τη ζωή Facebook Twitter
Με τον συμπρωταγωνιστή του Μάικλ Κέιν

Υποδύεστε έναν σκηνοθέτη στο φιλμ και αναρωτιέμαι γιατί δεν έχετε σκηνοθετήσει κι εσείς ταινίες, καθώς αισθάνομαι πως έχετε προσωπικές ιστορίες να αφηγηθείτε, πέρα από εκείνες των άλλων.

Είναι ενδιαφέρον που το αναφέρετε, γιατί μόλις τις προάλλες συζητούσαμε ακριβώς αυτό με τη σύζυγό μου και της έλεγα πως στα πρώτα μου βήματα στην υποκριτική προσπαθούσα να μείνω ζωντανός, κατά μία έννοια, να επιβιώσω με νύχια και με δόντια. Είχα να δώσω τις δικές μου μάχες. Πάλευα να μάθω την τεχνική της ηθοποιίας και με ρούφαγε πολύ η προσπάθεια, ένιωθα εξοντωμένος γιατί είχα τη βεβαιότητα πως δεν ήμουν αρκετά καλός. Βελτιωνόμουν με σπουδή, μελετούσα όλη τη μέρα και όλη τη νύχτα. Έκανα ό,τι μπορούσα για να διαχειριστώ το γεγονός πως αισθανόμουν άβολα. Τότε κατάλαβα πως όντως αισθανόμουν άβολα, αλλά στη ζωή μου: η τεχνική της ηθοποιίας είναι απλή για να την κατανοήσει και να την εφαρμόσει ο οποιοσδήποτε. Αλλά η τεχνική τού να καταλάβω τον εαυτό μου απαιτούσε μουσική και λογοτεχνία και θέατρο και εμπειρίες. Εμπειρίες όπως αυτή που προείπατε σχετικά με το «Youth». Κι έτσι, δεν είχα χρόνο για να σπουδάσω σκηνοθεσία. Αν γύριζα τον χρόνο πίσω, σίγουρα θα το δοκίμαζα, θα σπούδαζα. Εξάλλου, τότε οι ηθοποιοί της Νέας Υόρκης σχηματίζαμε ομάδες και ανεβάζαμε έργα off-off Broadway. Και εννοώ off-off Broadway! Δυστυχώς, δεν είχε εφευρεθεί ακόμη το βίντεο. Αν είχαμε διαθέσιμη την τεχνολογία αυτή, θα μας ήταν ευκολότερο να το επιχειρήσουμε, μαθαίνοντάς το πιο απλά και ταχύρρυθμα.

Αν και μερικοί συνάδελφοί σας, χωρίς σπουδές, μεταπηδούν στη σκηνοθεσία, εφαρμόζοντας την παρατηρητικότητα, την πείρα και την ευαισθησία τους, αν υποθέσουμε πως έχουν ευαισθησία.

Μμμ...

Όπως και να 'χει, με αφορμή το «Youth», υπάρχει δόγμα ή φιλοσοφικό σύστημα που να σας εκφράζει, να σας βοηθά να κατανοήσετε τις «ολισθηρές» έννοιες του χρόνου ή της ύπαρξης;

Με σιγουριά μπορώ να σας πω πως δεν χρειάζεται να επινοήσω εγώ την «ολισθηρότητα» του χρόνου. Υπάρχει ήδη.

Συνεπώς, πιστεύετε στον χρόνο;

Ναι, βέβαια. Δεν ξέρω πότε ξεκίνησε και πότε θα σταματήσει, αλλά είμαι σίγουρος πως ζω σε κάτι χρονικά προσδιορισμένο. Ονομάστε τον χρόνο, βαφτίστε τον ελέφαντα, αν προτιμάτε. Οι ελέφαντες, λοιπόν, πάνε κι έρχονται, κι εμείς ζούμε τις στιγμές μας και τη ζωή μας. Και μάλιστα μόλις χθες, κατά τη διάρκεια των πρώτων συνεντεύξεων για την ταινία εδώ στις Κάννες, συνειδητοποίησα πως οι σκέψεις και οι απόψεις μας αλλάζουν κάθε λεπτό, γεννιούνται καινούργιες, γιατί αλλάζουμε κι εμείς και ξεφορτωνόμαστε ό,τι δεν μας ταιριάζει πια. Η νιότη συνεχίζει και με την έλευση του θανάτου, γιατί ο θάνατος σημαίνει πως κάτι καινούργιο, διαφορετικό μόλις γεννήθηκε. Και τώρα, ενώπιόν σας, προσπαθώ να εξερευνήσω πράγματα που μέχρι χθες μόλις μου διέφευγαν, όπως ότι έχουν δίκιο οι βουδιστές όταν υποστηρίζουν πως ο άνθρωπος οφείλει να συμμετέχει ανοιχτά στα πάντα, ακόμη και στον θάνατο. Μου φαίνεται λογικό πλέον.

O Χάρβεϊ Καϊτέλ μιλά στη LIFO για τη νιότη, το θάνατο και τη ζωή Facebook Twitter
Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος με τον Χάρβεϊ Καϊτέλ.

«Η ελαφρότητα είναι διαστροφή», ακούγεται κάποια στιγμή στην ταινία. Εσείς προσπαθείτε να αποφύγετε την ελαφρότητα, να διαφύγετε από την... απόδραση, ας πούμε;

Οτιδήποτε σε βοηθά να δραπετεύεις από τη σοβαρότητα και την ευθύνη είναι διαστροφή. Είτε είναι το γέλιο είτε το τρίπτυχο sex, drugs and rock & roll. Το θέμα δεν είναι να ξεφύγεις αλλά να εμπλακείς, να συμμετάσχεις. Όπως με τον διαλογισμό, που πολλοί ερμηνεύουν ως μια πράξη καθαρισμού και απεμπλοκής του μυαλού απλώς για χαλαρωτικούς λόγους. Ισχύει ακριβώς το αντίθετο. Παίρνεις τη σωστή στάση και συντονίζεσαι αντί να αφαιρεθείς και να είσαι απών.


Για να συνδέσουμε τη μυθολογία με την τραγωδία πρέπει αναγκαστικά να ανατρέξουμε στην αρχαία Ελλάδα και το θέατρο.

Ξέρετε, η εταιρεία παραγωγής μου ονομάζεται Goat Singers (σ.σ. κυριολεκτικά, τραγωδοί).

Σωστά. Γυρίσατε το «Βλέμμα του Οδυσσέα» με τον Θόδωρο Αγγελόπουλο, ο οποίος δεν είναι πια μαζί μας.

Ο Τέο θα είναι πάντα μαζί μας. Ήταν ένας από τους πολύ σπουδαίους δημιουργούς. Τον αγαπούσα ιδιαίτερα, αυτόν και την ομηρική προσέγγισή του στην Τέχνη.

Τι έχετε να θυμάστε από τον Θόδωρο Αγγελόπουλο;

Μια ιστορία που μου είχε διηγηθεί ο ίδιος. Όταν υπηρετούσε στον στρατό, έρχεται ένας διοικητής για επιθεώρηση, τον βλέπει και του βρίζει χυδαία τη μάνα. Κάτι σαν «η μάνα σου πρέπει να είναι πουτάνα». «Η δικιά σου η μάνα είναι πουτάνα» του απαντά αμέσως ο Αγγελόπουλος. Ο ανώτερός του τού έριξε αμέσως φυλακή. Και αυτό τα λέει όλα. Δεν θα άφηνε ποτέ ο Τέο κάποιον να αδικήσει αυτόν ή τους δικούς του ανθρώπους. Ακόμη κι αν το πλήρωνε με φυλάκιση.

2

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Είναι η «Κιούκα» η «ελληνική ταινία της χρονιάς»;

The Review / Τι είναι αυτό που κάνει την ταινία «Κιούκα» να συζητιέται τόσο;

O Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την ταινία «Κιούκα: Πριν το τέλος του καλοκαιριού» του 31χρονου Κωστή Χαραμουντάνη. Πώς καταφέρνει το όραμα ενός millennial σκηνοθέτη να ξεχωρίζει στο σύγχρονο ελληνικό σινεμά — και γιατί αξίζει την προσοχή μας;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ρίτσαρντ Γκιρ: Η αβάσταχτη γοητεία της σεμνότητας 

Οθόνες / Ρίτσαρντ Γκιρ: Η αβάσταχτη γοητεία της σεμνότητας 

Με αφορμή την έξοδο του «Oh, Canada» στις εγχώριες αίθουσες, ανατρέχουμε στο σύνολο της καριέρας ενός σταρ που οι περισσότεροι θεωρούμε δεδομένο, ίσως επειδή όσα κάνει στην οθόνη φαντάζουν τόσο ανεπιτήδευτα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Κάν’ το όπως ο Γκοντάρ

Ανταπόκριση από τις Κάννες / Κάν’ το όπως ο Γκοντάρ

Ως άλλος Αμερικανός στο Παρίσι του ’60, ο Ρίτσαρντ Λινκλέιτερ με τη φετινή του συμμετοχή, το ασπρόμαυρο «Nouvelle Vague», αποτίνει φόρο τιμής στον θρυλικό auteur του γαλλικού Νέου Κύματος, υπενθυμίζοντάς μας την τέχνη (και το θράσος) της νεότητας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στις σχολικές γιορτές ο Θοδωρής Σελέκος ζήλευε τα φτερά αγγέλου που είχε ο φίλος του ο Παναγιώτης

Οθόνες / Στις σχολικές γιορτές ο Θοδωρής Σελέκος ζήλευε τα φτερά αγγέλου που είχε ο φίλος του ο Παναγιώτης

Ο Θοδωρής Σελέκος μεγάλωσε στο Νέο Ηράκλειο και ασχολείται με τον κινηματογράφο . Στα πρώτα του βήματα ήταν μέρος της κολεκτίβας ATH KIDS. Έχει σκηνοθετήσει βιντεοκλίπ για καλλιτέχνες όπως ο Ethismos, ο Saske, οι Sworr και διαφημιστικά για brands όπως η Muerte Inc. Παλιότερα άκουγε περισσότερη hip-hop μουσική. Τώρα ακούει jazz και soul. Η πρώτη ταινία μικρού μήκους του ονομάζεται «Can you water a garden with tears?». Του αρέσει η ησυχία και οι αργές ταινίες.
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΑΚΟΥΛΑΚΗ
Χολιγουντιανή απόβαση στην Κρουαζέτ, μια πολιτική διαμαρτυρία αλλά και «ψαλίδι» στο γυμνό

Κάννες 2025 / Χολιγουντιανή απόβαση στην Κρουαζέτ, μια πολιτική διαμαρτυρία αλλά και «ψαλίδι» στο γυμνό

Στην τελετή έναρξης του Φεστιβάλ Καννών, ο Ρόμπερτ Ντε Νίρο εξαπέλυσε για ακόμη μία φορά σφοδρή κριτική κατά της αμερικανικής πολιτικής, μια μικρή γαλλική ταινία εγκαινίασε το φεστιβάλ, ενώ οι λαμπερές σταρ υποχρεώθηκαν να περιορίσουν τις ημίγυμνες εμφανίσεις τους στο κόκκινο χαλί.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποιος είναι τελοσπάντων αυτός ο Λεός Καράξ;

Οθόνες / Λεός Καράξ: Ποιος είναι ο σκηνοθέτης του Holy Motors;

«Δεν είμαι εγώ», δηλώνει ο ασυμβίβαστος Γάλλος δημιουργός στον τίτλο της φιλμικής του αυτοβιογραφίας, εντείνοντας το μυστήριο γύρω από το πρόσωπό του και προσθέτοντας ακόμη μία ψηφίδα σε ένα συναρπαστικό καλλιτεχνικό work in progress.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Ένκε Φεζολλάρι

Μυθολογίες / «Όποτε θέλω να κλάψω, βλέπω το The Hours»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Ένκε Φεζολλάρι

Το πρώτο ερωτικό σκίρτημα ήρθε με το Persona του Μπέργκμαν. Όταν είδε το Happy Together του Wong Kar-Wai, ήθελε να ουρλιάξει. Τα παθιασμένα συναισθήματα έχουν τον πρώτο λόγο στην κινηματογραφική λίστα του ηθοποιού και σκηνοθέτη.
«Becoming Led Zeppelin»: Το χρονικό του βαρύτερου ροκ συγκροτήματος όλων των εποχών

Pulp Fiction / Led Zeppelin: Ένα ντοκιμαντέρ για το «βαρύτερο» ροκ συγκρότημα όλων των εποχών

Το ντοκιμαντέρ «Becoming Led Zeppelin» του Μπέρναρντ ΜακΜάχον παρουσιάζει την ιστορία του θρυλικού hard rock συγκροτήματος, φωτίζοντας το background των μελών του και τις περιστάσεις που οδήγησαν στην ίδρυσή του, φτάνοντας μέχρι και την κυκλοφορία του δεύτερου άλμπουμ τους και την απαρχή της απόλυτης δόξας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
movies

Οθόνες / Η Σταχτοπούτα αλλιώς και 5 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Το διάσημο παραμύθι γίνεται ταινία τρόμου, εφηβικά δράματα και η καινούργια σκηνοθετική δουλειά του διεθνούς φήμης Έλληνα διευθυντή φωτογραφίας Φαίδωνα Παπαμιχαήλ – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
Φαίδων Παπαμιχαήλ: «Παντού με περνούν για ξένο, δεν έχω πλέον μητρική γλώσσα»

Pulp Fiction / «Παντού με περνούν για ξένο, δεν έχω πλέον μητρική γλώσσα»

Με αφορμή τη νέα του ταινία, ο σημαντικός διευθυντής φωτογραφίας και σκηνοθέτης Φαίδων Παπαμιχαήλ αφηγείται στον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο τη συναρπαστική διαδρομή της ζωής του από τα πρώτα του βήματα μέχρι τις μεγαλύτερες στιγμές της καριέρας του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
El Eternauta: Το θρυλικό κόμικ μεταφέρθηκε στο Netflix σε μια σειρά υψηλών προδιαγραφών

Daily / El Eternauta: Το θρυλικό κόμικ μεταφέρθηκε στο Netflix σε μια σειρά υψηλών προδιαγραφών

«Ο κοσμοναύτης του απείρου» έκανε πρεμιέρα πριν από μερικές μέρες, σε μια μεταφορά αντάξια του θρύλου που συνοδεύει τόσο το έργο όσο και τον δημιουργό του, ο οποίος βρήκε τραγικό τέλος στα χέρια της αργεντινής χούντας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Πόσο θα τα έσπαγε/γαμάτη θα ήταν μια θρησκεία με θεό τον Νίκολας Κέιτζ»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες της Ναταλίας Σουίφτ / «Αν μοιραστώ μαζί σου την ταινία που αγαπάω, μόνο αγάπη έχω να σου δώσω»

Μυθολογίες / «Φαντάζεστε μια θρησκεία με θεό τον Κέιτζ;»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες της Ναταλίας Σουίφτ

Από το After Hours του Σκορσέζε, που την απελευθέρωσε, μέχρι τη Γλυκιά Συμμορία του Νικολαΐδη, που τη σημάδεψε με τη μουσική της, η ηθοποιός μοιράζεται μια ετερόκλητη κινηματογραφική λίστα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ

σχόλια

1 σχόλια