O Χάρβεϊ Καϊτέλ μιλά στη LIFO για τη νιότη, το θάνατο και τη ζωή

O Χάρβεϊ Καϊτέλ μιλά στη LIFO για τη νιότη, το θάνατο και τη ζωή Facebook Twitter
2
O Χάρβεϊ Καϊτέλ μιλά στη LIFO για τη νιότη, το θάνατο και τη ζωή Facebook Twitter
Οτιδήποτε σε βοηθά να δραπετεύεις από τη σοβαρότητα και την ευθύνη είναι διαστροφή. Είτε είναι το γέλιο είτε το τρίπτυχο sex, drugs and rock & roll. Το θέμα δεν είναι να ξεφύγεις αλλά να εμπλακείς, να συμμετάσχεις...

Στο «Youth», την επιστροφή του Πάολο Σορεντίνο μετά το Όσκαρ του για τη «Τέλεια Ομορφιά», ο Χάρβεϊ Καϊτέλ υποδύεται έναν σκηνοθέτη που κάνει παρέα στον καλύτερό του φίλο (Μάικλ Κέιν) σε ένα πολυτελές θέρετρο στις Άλπεις, και μαζί συλλογίζονται για τον χρόνο και τα νιάτα που περνούν και χάνονται, ενώ ταυτόχρονα προετοιμάζει με τους σεναριογράφους του μια ταινία που πιστεύει πως θα αποτελέσει το επισφράγισμα μιας φθίνουσας καριέρας. Ο Καϊτέλ με υποδέχθηκε ρωτώντας με αν του έφερα ζωντανό χταπόδι, σε μια απόπειρα να διασκεδάσει ένα κλισέ που κατά κάποιον τρόπο συνδέει τους Έλληνες με μία από τις αγαπημένες λιχουδιές που δοκίμασε όσες φορές βρέθηκε στη χώρα μας, μίλησε για τον χρόνο και την ελαφρότητα, που μάλλον θεωρεί αβάσταχτη, τον λόγο που δεν κάθισε ποτέ στην καρέκλα του σκηνοθέτη, και τον Θόδωρο Αγγελόπουλο, μνημονεύοντας ένα περιστατικό που του είχε εμπιστευθεί ο ίδιος όταν γύριζαν το «Βλέμμα του Οδυσσέα», την ίδια στιγμή που ο 14χρονος γιος του 76χρονου Αμερικανού ηθοποιού καθόταν απερίσπαστος, δυο μέτρα πιο πέρα από τη θέση του πατέρα του, και έπαιζε σκυμμένος με το videogame του.

Δεν ενοχλείται ο γιος σας;

Δεν νομίζω (χαμογελώντας). Ρόμαν, δεν θες να δεις τι κάνουν κάποιοι άνθρωποι με τον μπαμπά σου; Να ακούσεις τι τον ρωτάνε; Όχι; Καλά, εντάξει, τότε παρακαλώ, μην τον ενοχλείτε, είναι απασχολημένος. (γελάει)

Όποτε θέλετε μπορούμε να ξεκινήσουμε. Άλλωστε ανυπομονώ, γιατί γνωρίζω πως σας αρέσει ο διάλογος και δεν αρκείστε σε ερωταποκρίσεις.

Ευχαριστώ.

Η νιότη συνεχίζει και με την έλευση του θανάτου, γιατί ο θάνατος σημαίνει πως κάτι καινούργιο, διαφορετικό μόλις γεννήθηκε.

Η ταινία «Youth» περισσότερο μοιάζει με εμπειρία παρά με απλή ταινία. Για σας τι ήταν ακριβώς;

Μπορούμε να ολοκληρώσουμε αυτήν τη στιγμή τη συνέντευξη, γιατί μόλις συνοψίσατε τη σκέψη μου (γελάει). Ήταν όντως μια εμπειρία σαρωτική και παιδευτική, και ό,τι και να είχα στον νου μου πριν από αυτήν... δεν έχω να προσθέσω κάτι άλλο, πραγματικά...

Ήσασταν παρών σε όλη τη διάρκεια των γυρισμάτων ή μόνο στις δικές σας σκηνές;

Στην πλειονότητά τους, εκτός από την τελική σεκάνς στη Βενετία, όπου χρειάστηκε να είναι μόνο ο Μάικλ Κέιν. Ήθελα να το δω όλο...

O Χάρβεϊ Καϊτέλ μιλά στη LIFO για τη νιότη, το θάνατο και τη ζωή Facebook Twitter
Με τον συμπρωταγωνιστή του Μάικλ Κέιν

Υποδύεστε έναν σκηνοθέτη στο φιλμ και αναρωτιέμαι γιατί δεν έχετε σκηνοθετήσει κι εσείς ταινίες, καθώς αισθάνομαι πως έχετε προσωπικές ιστορίες να αφηγηθείτε, πέρα από εκείνες των άλλων.

Είναι ενδιαφέρον που το αναφέρετε, γιατί μόλις τις προάλλες συζητούσαμε ακριβώς αυτό με τη σύζυγό μου και της έλεγα πως στα πρώτα μου βήματα στην υποκριτική προσπαθούσα να μείνω ζωντανός, κατά μία έννοια, να επιβιώσω με νύχια και με δόντια. Είχα να δώσω τις δικές μου μάχες. Πάλευα να μάθω την τεχνική της ηθοποιίας και με ρούφαγε πολύ η προσπάθεια, ένιωθα εξοντωμένος γιατί είχα τη βεβαιότητα πως δεν ήμουν αρκετά καλός. Βελτιωνόμουν με σπουδή, μελετούσα όλη τη μέρα και όλη τη νύχτα. Έκανα ό,τι μπορούσα για να διαχειριστώ το γεγονός πως αισθανόμουν άβολα. Τότε κατάλαβα πως όντως αισθανόμουν άβολα, αλλά στη ζωή μου: η τεχνική της ηθοποιίας είναι απλή για να την κατανοήσει και να την εφαρμόσει ο οποιοσδήποτε. Αλλά η τεχνική τού να καταλάβω τον εαυτό μου απαιτούσε μουσική και λογοτεχνία και θέατρο και εμπειρίες. Εμπειρίες όπως αυτή που προείπατε σχετικά με το «Youth». Κι έτσι, δεν είχα χρόνο για να σπουδάσω σκηνοθεσία. Αν γύριζα τον χρόνο πίσω, σίγουρα θα το δοκίμαζα, θα σπούδαζα. Εξάλλου, τότε οι ηθοποιοί της Νέας Υόρκης σχηματίζαμε ομάδες και ανεβάζαμε έργα off-off Broadway. Και εννοώ off-off Broadway! Δυστυχώς, δεν είχε εφευρεθεί ακόμη το βίντεο. Αν είχαμε διαθέσιμη την τεχνολογία αυτή, θα μας ήταν ευκολότερο να το επιχειρήσουμε, μαθαίνοντάς το πιο απλά και ταχύρρυθμα.

Αν και μερικοί συνάδελφοί σας, χωρίς σπουδές, μεταπηδούν στη σκηνοθεσία, εφαρμόζοντας την παρατηρητικότητα, την πείρα και την ευαισθησία τους, αν υποθέσουμε πως έχουν ευαισθησία.

Μμμ...

Όπως και να 'χει, με αφορμή το «Youth», υπάρχει δόγμα ή φιλοσοφικό σύστημα που να σας εκφράζει, να σας βοηθά να κατανοήσετε τις «ολισθηρές» έννοιες του χρόνου ή της ύπαρξης;

Με σιγουριά μπορώ να σας πω πως δεν χρειάζεται να επινοήσω εγώ την «ολισθηρότητα» του χρόνου. Υπάρχει ήδη.

Συνεπώς, πιστεύετε στον χρόνο;

Ναι, βέβαια. Δεν ξέρω πότε ξεκίνησε και πότε θα σταματήσει, αλλά είμαι σίγουρος πως ζω σε κάτι χρονικά προσδιορισμένο. Ονομάστε τον χρόνο, βαφτίστε τον ελέφαντα, αν προτιμάτε. Οι ελέφαντες, λοιπόν, πάνε κι έρχονται, κι εμείς ζούμε τις στιγμές μας και τη ζωή μας. Και μάλιστα μόλις χθες, κατά τη διάρκεια των πρώτων συνεντεύξεων για την ταινία εδώ στις Κάννες, συνειδητοποίησα πως οι σκέψεις και οι απόψεις μας αλλάζουν κάθε λεπτό, γεννιούνται καινούργιες, γιατί αλλάζουμε κι εμείς και ξεφορτωνόμαστε ό,τι δεν μας ταιριάζει πια. Η νιότη συνεχίζει και με την έλευση του θανάτου, γιατί ο θάνατος σημαίνει πως κάτι καινούργιο, διαφορετικό μόλις γεννήθηκε. Και τώρα, ενώπιόν σας, προσπαθώ να εξερευνήσω πράγματα που μέχρι χθες μόλις μου διέφευγαν, όπως ότι έχουν δίκιο οι βουδιστές όταν υποστηρίζουν πως ο άνθρωπος οφείλει να συμμετέχει ανοιχτά στα πάντα, ακόμη και στον θάνατο. Μου φαίνεται λογικό πλέον.

O Χάρβεϊ Καϊτέλ μιλά στη LIFO για τη νιότη, το θάνατο και τη ζωή Facebook Twitter
Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος με τον Χάρβεϊ Καϊτέλ.

«Η ελαφρότητα είναι διαστροφή», ακούγεται κάποια στιγμή στην ταινία. Εσείς προσπαθείτε να αποφύγετε την ελαφρότητα, να διαφύγετε από την... απόδραση, ας πούμε;

Οτιδήποτε σε βοηθά να δραπετεύεις από τη σοβαρότητα και την ευθύνη είναι διαστροφή. Είτε είναι το γέλιο είτε το τρίπτυχο sex, drugs and rock & roll. Το θέμα δεν είναι να ξεφύγεις αλλά να εμπλακείς, να συμμετάσχεις. Όπως με τον διαλογισμό, που πολλοί ερμηνεύουν ως μια πράξη καθαρισμού και απεμπλοκής του μυαλού απλώς για χαλαρωτικούς λόγους. Ισχύει ακριβώς το αντίθετο. Παίρνεις τη σωστή στάση και συντονίζεσαι αντί να αφαιρεθείς και να είσαι απών.


Για να συνδέσουμε τη μυθολογία με την τραγωδία πρέπει αναγκαστικά να ανατρέξουμε στην αρχαία Ελλάδα και το θέατρο.

Ξέρετε, η εταιρεία παραγωγής μου ονομάζεται Goat Singers (σ.σ. κυριολεκτικά, τραγωδοί).

Σωστά. Γυρίσατε το «Βλέμμα του Οδυσσέα» με τον Θόδωρο Αγγελόπουλο, ο οποίος δεν είναι πια μαζί μας.

Ο Τέο θα είναι πάντα μαζί μας. Ήταν ένας από τους πολύ σπουδαίους δημιουργούς. Τον αγαπούσα ιδιαίτερα, αυτόν και την ομηρική προσέγγισή του στην Τέχνη.

Τι έχετε να θυμάστε από τον Θόδωρο Αγγελόπουλο;

Μια ιστορία που μου είχε διηγηθεί ο ίδιος. Όταν υπηρετούσε στον στρατό, έρχεται ένας διοικητής για επιθεώρηση, τον βλέπει και του βρίζει χυδαία τη μάνα. Κάτι σαν «η μάνα σου πρέπει να είναι πουτάνα». «Η δικιά σου η μάνα είναι πουτάνα» του απαντά αμέσως ο Αγγελόπουλος. Ο ανώτερός του τού έριξε αμέσως φυλακή. Και αυτό τα λέει όλα. Δεν θα άφηνε ποτέ ο Τέο κάποιον να αδικήσει αυτόν ή τους δικούς του ανθρώπους. Ακόμη κι αν το πλήρωνε με φυλάκιση.

2

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Οθόνες / 6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Το Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Καστελλορίζου πρόβαλε φέτος ταινίες πολιτικά φορτισμένες που οραματίζονται ένα μέλλον χωρίς σύνορα. Έξι από αυτές έκαναν ιδιαίτερη εντύπωση χάρη στην αισθητική και την προβληματική τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βίκι Κριπς στη LIFO: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Οθόνες / Βίκι Κριπς: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Η ηθοποιός που στάθηκε σαν ίση προς ίσο απέναντι σε ολόκληρο Ντάνιελ Ντέι-Λιούις μιλάει στη LiFO σε μια συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης με αφορμή την κυκλοφορία του «Hot Milk», που συμπεριλαμβάνει γυρίσματα στη χώρα μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο ξεχασμένος απαγωγέας Τόνι Κυρίτσης, που ενέπνευσε τον Γκας Βαν Σαντ για το Dead Man's Wire

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Dead Man’s Wire»: Η χλιαρή επιστροφή του Γκας βαν Σαντ

Μετά από πέντε χρόνια ο Αμερικανός σκηνοθέτης επανέρχεται με την ξεχασμένη ιστορία ενός απαγωγέα, κάνοντας μια βιογραφία με νόημα, που όμως δεν προσθέτει κάτι στη φιλμογραφία του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Οθόνες / To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Μια ταινία βασισμένη σε βιβλίο του Στίβεν Κινγκ, η επιστροφή του Ντάρεν Αρονόφσκι, η καλύτερη ταινία του Κουροσάβα σε επανέκδοση και το τέταρτο μέρος της σειράς ταινιών θρίλερ «Το Κάλεσμα» – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Έκκληση από τους συντελεστές της ταινίας της Κάουτερ Μπεν Χάνια να σταματήσουν επιτέλους οι δολοφονίες παιδιών στη Γάζα, με αφορμή το σπαρακτικό τηλεφώνημα της 6χρονης Παλαιστίνιας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
A House of Dynamite

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «House of Dynamite»: Η Κάθριν Μπίγκελοου πατάει το κουμπί – και μας κόβει την ανάσα

Με χειρουργική ακρίβεια, η πρώτη γυναίκα που τιμήθηκε με Όσκαρ σκηνοθεσίας μας πείθει ανατριχιαστικά για τον επικείμενο πυρηνικό όλεθρο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο μάγος του Κρεμλίνου

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Ο μάγος του Κρεμλίνου»: Ο ρυθμιστής του Πούτιν δεν χωρά σε ταινία

Πίσω από το ψυχρό πρόσωπο της εξουσίας, κρύβεται ο ψίθυρος ενός σύγχρονου Ρασπούτιν. Ο Ολιβιέ Ασαγιάς τον ακολουθεί – αλλά μήπως τον πρόδωσε η φόρμα;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
No other choice

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «No other choice»: Η ταινία που θα οδηγήσει τον Παρκ Τσαν-γουκ στα Όσκαρ

Ο Κορεάτης σκηνοθέτης παραμένει ένας από τους μεγάλους σύγχρονους κινηματογραφιστές, αν και η αντικαπιταλιστική του σάτιρα «No other choice» δεν είναι η καλύτερή του ταινία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Είναι σαν να κάνεις τον Δράκουλα χορτοφάγο»: Γιατί το σέξι τέρας του Φρανκενστάιν που παίζει ο Τζέικομπ Ελόρντι είναι λάθος

Οθόνες / Γιατί το σέξι τέρας του νέου «Φρανκενστάιν» είναι λάθος

Στη διασκευή του κλασικού μυθιστορήματος της Μέρι Σέλεϊ από τον Γκιγιέρμο ντελ Τόρο πρωταγωνιστεί ο «εξωφρενικά όμορφος» Τζέικομπ Ελόρντι στον ρόλο του τέρατος – πράγμα που έχει ως αποτέλεσμα μια ταινία χωρίς ειρμό. 
THE LIFO TEAM
O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Οθόνες / O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Είναι εντυπωσιακός ο αριθμός διασκευών του έργου του δημοφιλούς συγγραφέα που θα δούμε στο πανί, στο γυαλί και στο σανίδι, κι αυτό στάθηκε αφορμή για ένα αφιέρωμα στις καλύτερες ταινίες που ενέπνευσαν τα γραπτά του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

Ανταπόκριση από τη Βενετία / Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

O Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο θα έκανε την Μέρι Σέλεϊ περήφανη. Ο δικός του Φρανκενστάιν κατορθώνει να μην προδώσει το πνεύμα του πολυδιασκευασμένου μυθιστορήματός της.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Λούκα Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ανταπόκριση από τη Βενετία / After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ο Λούκα Γκουαντανίνο νοσταλγεί τη χαμένη τέχνη του διαλόγου, αλλά το After the Hunt χάνει το δίκιο του στην ακαδημαϊκή φλυαρία και τις σεναριακές αστοχίες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

1 σχόλια