O Χάρβεϊ Καϊτέλ μιλά στη LIFO για τη νιότη, το θάνατο και τη ζωή

O Χάρβεϊ Καϊτέλ μιλά στη LIFO για τη νιότη, το θάνατο και τη ζωή Facebook Twitter
2
O Χάρβεϊ Καϊτέλ μιλά στη LIFO για τη νιότη, το θάνατο και τη ζωή Facebook Twitter
Οτιδήποτε σε βοηθά να δραπετεύεις από τη σοβαρότητα και την ευθύνη είναι διαστροφή. Είτε είναι το γέλιο είτε το τρίπτυχο sex, drugs and rock & roll. Το θέμα δεν είναι να ξεφύγεις αλλά να εμπλακείς, να συμμετάσχεις...

Στο «Youth», την επιστροφή του Πάολο Σορεντίνο μετά το Όσκαρ του για τη «Τέλεια Ομορφιά», ο Χάρβεϊ Καϊτέλ υποδύεται έναν σκηνοθέτη που κάνει παρέα στον καλύτερό του φίλο (Μάικλ Κέιν) σε ένα πολυτελές θέρετρο στις Άλπεις, και μαζί συλλογίζονται για τον χρόνο και τα νιάτα που περνούν και χάνονται, ενώ ταυτόχρονα προετοιμάζει με τους σεναριογράφους του μια ταινία που πιστεύει πως θα αποτελέσει το επισφράγισμα μιας φθίνουσας καριέρας. Ο Καϊτέλ με υποδέχθηκε ρωτώντας με αν του έφερα ζωντανό χταπόδι, σε μια απόπειρα να διασκεδάσει ένα κλισέ που κατά κάποιον τρόπο συνδέει τους Έλληνες με μία από τις αγαπημένες λιχουδιές που δοκίμασε όσες φορές βρέθηκε στη χώρα μας, μίλησε για τον χρόνο και την ελαφρότητα, που μάλλον θεωρεί αβάσταχτη, τον λόγο που δεν κάθισε ποτέ στην καρέκλα του σκηνοθέτη, και τον Θόδωρο Αγγελόπουλο, μνημονεύοντας ένα περιστατικό που του είχε εμπιστευθεί ο ίδιος όταν γύριζαν το «Βλέμμα του Οδυσσέα», την ίδια στιγμή που ο 14χρονος γιος του 76χρονου Αμερικανού ηθοποιού καθόταν απερίσπαστος, δυο μέτρα πιο πέρα από τη θέση του πατέρα του, και έπαιζε σκυμμένος με το videogame του.

Δεν ενοχλείται ο γιος σας;

Δεν νομίζω (χαμογελώντας). Ρόμαν, δεν θες να δεις τι κάνουν κάποιοι άνθρωποι με τον μπαμπά σου; Να ακούσεις τι τον ρωτάνε; Όχι; Καλά, εντάξει, τότε παρακαλώ, μην τον ενοχλείτε, είναι απασχολημένος. (γελάει)

Όποτε θέλετε μπορούμε να ξεκινήσουμε. Άλλωστε ανυπομονώ, γιατί γνωρίζω πως σας αρέσει ο διάλογος και δεν αρκείστε σε ερωταποκρίσεις.

Ευχαριστώ.

Η νιότη συνεχίζει και με την έλευση του θανάτου, γιατί ο θάνατος σημαίνει πως κάτι καινούργιο, διαφορετικό μόλις γεννήθηκε.

Η ταινία «Youth» περισσότερο μοιάζει με εμπειρία παρά με απλή ταινία. Για σας τι ήταν ακριβώς;

Μπορούμε να ολοκληρώσουμε αυτήν τη στιγμή τη συνέντευξη, γιατί μόλις συνοψίσατε τη σκέψη μου (γελάει). Ήταν όντως μια εμπειρία σαρωτική και παιδευτική, και ό,τι και να είχα στον νου μου πριν από αυτήν... δεν έχω να προσθέσω κάτι άλλο, πραγματικά...

Ήσασταν παρών σε όλη τη διάρκεια των γυρισμάτων ή μόνο στις δικές σας σκηνές;

Στην πλειονότητά τους, εκτός από την τελική σεκάνς στη Βενετία, όπου χρειάστηκε να είναι μόνο ο Μάικλ Κέιν. Ήθελα να το δω όλο...

O Χάρβεϊ Καϊτέλ μιλά στη LIFO για τη νιότη, το θάνατο και τη ζωή Facebook Twitter
Με τον συμπρωταγωνιστή του Μάικλ Κέιν

Υποδύεστε έναν σκηνοθέτη στο φιλμ και αναρωτιέμαι γιατί δεν έχετε σκηνοθετήσει κι εσείς ταινίες, καθώς αισθάνομαι πως έχετε προσωπικές ιστορίες να αφηγηθείτε, πέρα από εκείνες των άλλων.

Είναι ενδιαφέρον που το αναφέρετε, γιατί μόλις τις προάλλες συζητούσαμε ακριβώς αυτό με τη σύζυγό μου και της έλεγα πως στα πρώτα μου βήματα στην υποκριτική προσπαθούσα να μείνω ζωντανός, κατά μία έννοια, να επιβιώσω με νύχια και με δόντια. Είχα να δώσω τις δικές μου μάχες. Πάλευα να μάθω την τεχνική της ηθοποιίας και με ρούφαγε πολύ η προσπάθεια, ένιωθα εξοντωμένος γιατί είχα τη βεβαιότητα πως δεν ήμουν αρκετά καλός. Βελτιωνόμουν με σπουδή, μελετούσα όλη τη μέρα και όλη τη νύχτα. Έκανα ό,τι μπορούσα για να διαχειριστώ το γεγονός πως αισθανόμουν άβολα. Τότε κατάλαβα πως όντως αισθανόμουν άβολα, αλλά στη ζωή μου: η τεχνική της ηθοποιίας είναι απλή για να την κατανοήσει και να την εφαρμόσει ο οποιοσδήποτε. Αλλά η τεχνική τού να καταλάβω τον εαυτό μου απαιτούσε μουσική και λογοτεχνία και θέατρο και εμπειρίες. Εμπειρίες όπως αυτή που προείπατε σχετικά με το «Youth». Κι έτσι, δεν είχα χρόνο για να σπουδάσω σκηνοθεσία. Αν γύριζα τον χρόνο πίσω, σίγουρα θα το δοκίμαζα, θα σπούδαζα. Εξάλλου, τότε οι ηθοποιοί της Νέας Υόρκης σχηματίζαμε ομάδες και ανεβάζαμε έργα off-off Broadway. Και εννοώ off-off Broadway! Δυστυχώς, δεν είχε εφευρεθεί ακόμη το βίντεο. Αν είχαμε διαθέσιμη την τεχνολογία αυτή, θα μας ήταν ευκολότερο να το επιχειρήσουμε, μαθαίνοντάς το πιο απλά και ταχύρρυθμα.

Αν και μερικοί συνάδελφοί σας, χωρίς σπουδές, μεταπηδούν στη σκηνοθεσία, εφαρμόζοντας την παρατηρητικότητα, την πείρα και την ευαισθησία τους, αν υποθέσουμε πως έχουν ευαισθησία.

Μμμ...

Όπως και να 'χει, με αφορμή το «Youth», υπάρχει δόγμα ή φιλοσοφικό σύστημα που να σας εκφράζει, να σας βοηθά να κατανοήσετε τις «ολισθηρές» έννοιες του χρόνου ή της ύπαρξης;

Με σιγουριά μπορώ να σας πω πως δεν χρειάζεται να επινοήσω εγώ την «ολισθηρότητα» του χρόνου. Υπάρχει ήδη.

Συνεπώς, πιστεύετε στον χρόνο;

Ναι, βέβαια. Δεν ξέρω πότε ξεκίνησε και πότε θα σταματήσει, αλλά είμαι σίγουρος πως ζω σε κάτι χρονικά προσδιορισμένο. Ονομάστε τον χρόνο, βαφτίστε τον ελέφαντα, αν προτιμάτε. Οι ελέφαντες, λοιπόν, πάνε κι έρχονται, κι εμείς ζούμε τις στιγμές μας και τη ζωή μας. Και μάλιστα μόλις χθες, κατά τη διάρκεια των πρώτων συνεντεύξεων για την ταινία εδώ στις Κάννες, συνειδητοποίησα πως οι σκέψεις και οι απόψεις μας αλλάζουν κάθε λεπτό, γεννιούνται καινούργιες, γιατί αλλάζουμε κι εμείς και ξεφορτωνόμαστε ό,τι δεν μας ταιριάζει πια. Η νιότη συνεχίζει και με την έλευση του θανάτου, γιατί ο θάνατος σημαίνει πως κάτι καινούργιο, διαφορετικό μόλις γεννήθηκε. Και τώρα, ενώπιόν σας, προσπαθώ να εξερευνήσω πράγματα που μέχρι χθες μόλις μου διέφευγαν, όπως ότι έχουν δίκιο οι βουδιστές όταν υποστηρίζουν πως ο άνθρωπος οφείλει να συμμετέχει ανοιχτά στα πάντα, ακόμη και στον θάνατο. Μου φαίνεται λογικό πλέον.

O Χάρβεϊ Καϊτέλ μιλά στη LIFO για τη νιότη, το θάνατο και τη ζωή Facebook Twitter
Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος με τον Χάρβεϊ Καϊτέλ.

«Η ελαφρότητα είναι διαστροφή», ακούγεται κάποια στιγμή στην ταινία. Εσείς προσπαθείτε να αποφύγετε την ελαφρότητα, να διαφύγετε από την... απόδραση, ας πούμε;

Οτιδήποτε σε βοηθά να δραπετεύεις από τη σοβαρότητα και την ευθύνη είναι διαστροφή. Είτε είναι το γέλιο είτε το τρίπτυχο sex, drugs and rock & roll. Το θέμα δεν είναι να ξεφύγεις αλλά να εμπλακείς, να συμμετάσχεις. Όπως με τον διαλογισμό, που πολλοί ερμηνεύουν ως μια πράξη καθαρισμού και απεμπλοκής του μυαλού απλώς για χαλαρωτικούς λόγους. Ισχύει ακριβώς το αντίθετο. Παίρνεις τη σωστή στάση και συντονίζεσαι αντί να αφαιρεθείς και να είσαι απών.


Για να συνδέσουμε τη μυθολογία με την τραγωδία πρέπει αναγκαστικά να ανατρέξουμε στην αρχαία Ελλάδα και το θέατρο.

Ξέρετε, η εταιρεία παραγωγής μου ονομάζεται Goat Singers (σ.σ. κυριολεκτικά, τραγωδοί).

Σωστά. Γυρίσατε το «Βλέμμα του Οδυσσέα» με τον Θόδωρο Αγγελόπουλο, ο οποίος δεν είναι πια μαζί μας.

Ο Τέο θα είναι πάντα μαζί μας. Ήταν ένας από τους πολύ σπουδαίους δημιουργούς. Τον αγαπούσα ιδιαίτερα, αυτόν και την ομηρική προσέγγισή του στην Τέχνη.

Τι έχετε να θυμάστε από τον Θόδωρο Αγγελόπουλο;

Μια ιστορία που μου είχε διηγηθεί ο ίδιος. Όταν υπηρετούσε στον στρατό, έρχεται ένας διοικητής για επιθεώρηση, τον βλέπει και του βρίζει χυδαία τη μάνα. Κάτι σαν «η μάνα σου πρέπει να είναι πουτάνα». «Η δικιά σου η μάνα είναι πουτάνα» του απαντά αμέσως ο Αγγελόπουλος. Ο ανώτερός του τού έριξε αμέσως φυλακή. Και αυτό τα λέει όλα. Δεν θα άφηνε ποτέ ο Τέο κάποιον να αδικήσει αυτόν ή τους δικούς του ανθρώπους. Ακόμη κι αν το πλήρωνε με φυλάκιση.

2

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΕΠΕΞ Γιάννης Φάγκρας: «Το μικρόβιο της απληστίας μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Οθόνες / Γιάννης Φάγκρας: «Η απληστία μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Την ανθρώπινη απληστία με φόντο το προσφυγικό διαπραγματεύεται η ταινία «Μικρός Ανθρωποφάγος», μια «πανκ περιπέτεια», σύμφωνα με τον σκηνοθέτη της, που συμμετέχει στο φετινό 66ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Ντάνιελ Ντέι Λιούις ήθελε να γίνει στρατιώτης αλλά τελικά έμαθε να κατασκευάζει βιολιά

Pulp Fiction / Ντάνιελ Ντέι Λιούις, μάς έλειψες

Ο διάσημος ηθοποιός ήρθε στην Αθήνα και μας μίλησε αποκλειστικά για την επεισοδιακή πρώτη του επίσκεψη στην Ελλάδα, όταν ακόμη ήταν μακρυμάλλης έφηβος στα χρόνια της χούντας, και για την επάνοδό του στα πλατό μαζί με τον γιο του, Ρόναν, μαζί με τον οποίο έγραψε για πρώτη φορά σενάριο, για την ταινία «Ανεμώνη».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πριν από το break, ο Γιώργος Λάνθιμος τα λέει όλα

Οθόνες / Γιώργος Λάνθιμος: «Το θέμα είναι πώς ξαναβρίσκεις τη χαρά»

Παραδέχεται πως η δημιουργία ενός έργου τέχνης δεν είναι μια ανώδυνη διαδικασία. Και πως χρειάζεται ένα διάλειμμα. Πήρε στάση απέναντι σε όσα συμβαίνουν στη Γάζα γιατί «Αν είσαι άνθρωπος με οποιαδήποτε ενσυναίσθηση, δεν μπορείς να μη μιλήσεις». Λίγο πρίν την κυκλοφορία της ταινίας Βουγονία που σκηνοθετεί, ο Γιώργος Λάνθιμος μίλησε στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Οθόνες / Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Με αφορμή το αφιέρωμα που ετοίμασε το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για μία από τις σπουδαιότερες ηθοποιούς της εποχής μας, επιλέγουμε 10 ταινίες της, στις οποίες έχει αποτυπωθεί η τεράστια υποκριτική της δυναμική και η ικανότητά της να μεταμορφώνεται εσωτερικά με κάθε ρόλο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Οθόνες / Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Ένα μοναδικό μεγάλο αφιέρωμα στον σπουδαίο δημιουργό για ένα τριήμερο σε όλους τους χώρους της Στέγης, με προβολές των ταινιών του, ένα masterclass και μια συζήτησή του με την Αφροδίτη Παναγιωτάκου στην Κεντρική Σκηνή.
M. HULOT
Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι να παραμένεις καλός άνθρωπος»

Οθόνες / Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι η καλοσύνη»

Υπήρξε από τις πιο αναγνωρίσιμες διεθνώς τηλεοπτικές περσόνες, όντας ο κεντρικός παρουσιαστής του MTV. Σήμερα ο 66χρονος τηλεοπτικός παραγωγός, συγγραφέας και σεναριογράφος ζει πλέον μόνιμα στην Αθήνα, όμως ο έρωτας με την Ελλάδα κρατάει από πολύ παλιά. Ο Steve Blame αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Oι 10 Καλύτερες Ελληνικές Ταινίες των ‘20s μέχρι τώρα

Η λίστα / Oι 10 καλύτερες ελληνικές ταινίες των '20s μέχρι τώρα

Ποιες ελληνικές ταινίες της τρέχουσας δεκαετίας έχουν ξεχωρίσει μέχρι στιγμής; Ρωτήσαμε 20 κριτικούς κινηματογράφου, ανθρώπους του ευρύτερου κινηματογραφικού χώρου και αθεράπευτους σινεφίλ και σας παρουσιάζουμε το top 10 που προέκυψε μέσα από το συναρπαστικό, σύνθετο μωσαϊκό του σύγχρονου ελληνικού σινεμά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Η αλήθεια είναι πως δεν μπορώ να εξηγήσω απόλυτα γιατί επιστρέφω διαρκώς εκεί»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Επιστρέφοντας, μπορεί να πιάσουμε πάλι το νήμα»

Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος μας μιλά για το χωριό όπου γεννήθηκε, το Αρματολικό στη νότια Πίνδο, αλλά και για το νέο του ντοκιμαντέρ, «Τα τέρματα του Αυγούστου», που διαδραματίζεται εκεί.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Οθόνες / Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Από μια ρετροσπεκτίβα στην Ιζαμπέλ Ιπέρ μέχρι έναν πλήρη οδηγό του έργου του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και από το spotlight στον Μαρσέλ Πανιόλ μέχρι μια ανατρεπτική ματιά στην έννοια του plot twist, οι θεματικές ενότητες του φεστιβάλ διατηρούν αμείωτο το ενδιαφέρον μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιούλη Τσαγκαράκη: «Κάθε σπίτι έχει τον δικό του Νετανιάχου, τον δικό του Τραμπ»

Οθόνες / Γιούλη Τσαγκαράκη: Η θεία Σταματίνα από τις «Σέρρες» του Γιώργου Καπουτζίδη μιλά στη LifO

Η ταλαντούχα ηθοποιός με τον ρόλο της ίντερσεξ θείας έσπασε ταμπού και άνοιξε ξανά μια σειρά συζητήσεων για το φύλο, την LGBTQI+ κοινότητα, τα ανθρώπινα δικαιώματα. Πώς ετοιμάστηκε για το ρόλο; Πώς βλέπει τις αντιδράσεις;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Σινεμά / Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Η νέα ταινία της Ιζαμπέλ Ιπέρ, φιλμ που έρχονται από τις Κάννες, πρεμιέρες, οι μικρού μήκους του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και οι ελληνικές συμμετοχές των διαγωνιστικών τμημάτων είναι μερικοί από τους λόγους που θα μας στείλουν και φέτος στις αίθουσες του αγαπημένου κινηματογραφικού θεσμού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

1 σχόλια