Nτοκουμέντα από το υπερπέραν: Βλέποντας επιτέλους το «χαμένο» κύκνειο άσμα του Όρσον Γουέλς

Nτοκουμέντα από το υπερπέραν: Βλέποντας επιτέλους το «χαμένο» κύκνειο άσμα του Όρσον Γουέλς Facebook Twitter
Ο Όρσον Γουέλς στα γυρίσματα της ταινίας μαζί με τον σκηνοθέτη Πίτερ Μπογκντάνοβιτς και τον κριτικό κινηματογράφου Τζόζεφ Μακ Μπράιντ.
0

Όπως και να το δει κάποιος, το Netflix κατάφερε να κατοχυρώσει στο ενεργητικό του ένα πολύ σημαντικό κινηματογραφικό γεγονός, προσφέροντας τα κεφάλαια για τη διαχείριση και το μοντάζ των 100 και πλέον ωρών υλικού που υπήρχε από την επική πλην ανολοκλήρωτη τελευταία ταινία του Όρσον Γουέλς, η οποία έκανε επιτέλους, μετά από δεκαετίες στο καθαρτήριο, την πρεμιέρα της στην τηλεοπτική πλατφόρμα και σε επιλεγμένες αίθουσες ανά τον πλανήτη στις 2 Νοεμβρίου.

Τι είναι όμως αυτό το ημιτελές έπος με τον συνειδητά (υποθέτει κανείς) αφηρημένο και απόκοσμα αόριστο τίτλο «Η άλλη όψη του ανέμου» που γύριζε επί 15ετία σχεδόν (από την αυγή της δεκαετίας του '70 ως τον θάνατό του) ο μέγας δημιουργός στα «πέτρινα χρόνια» του;

Καταρχάς, ας αρκεστούμε στην περιγραφή που είχε δώσει ο ίδιος κάποτε: «Η ταινία "The Other Side of the Wind" χωρίζεται σε δύο τμήματα. Σε πρώτο επίπεδο έχουμε ένα φιλμ που γυρίζεται ως ντοκιμαντέρ των τελευταίων ημερών ενός μεγάλου σκηνοθέτη. Συγχρόνως, παρακολουθούμε αποσπάσματα από την τελευταία ταινία που εκείνος γύρισε αλλά δεν κατάφερε να ολοκληρώσει λόγω έλλειψης πόρων ως αποτέλεσμα των συγκρούσεων του με τους παραγωγούς, και έχει επίσης τίτλο "The Other Side of the Wind"».

Σε πρώτο επίπεδο έχουμε ένα φιλμ που γυρίζεται ως ντοκιμαντέρ των τελευταίων ημερών ενός μεγάλου σκηνοθέτη. Συγχρόνως, παρακολουθούμε αποσπάσματα από την τελευταία ταινία που εκείνος γύρισε αλλά δεν κατάφερε να ολοκληρώσει λόγω έλλειψης πόρων ως αποτέλεσμα των συγκρούσεων του με τους παραγωγούς, και έχει επίσης τίτλο «The Other Side of the Wind».

Ακόμα κι από αυτή την ελλειπτική σύνοψη, γίνεται φανερή η αυτοβιογραφική / αυτοαναφορική διάσταση της ταινίας, αν αναλογιστεί κάποιος τις μνημειώδεις κατά καιρούς συγκρούσεις του Όρσον Γουέλς με το σύστημα του βαθέως Χόλιγουντ, την αδυναμία του να ολοκληρώσει μεγαλεπήβολα πρότζεκτ και την αυτοεξορία του σε ένα δικής του επινόησης κοσμοπολίτικο σύμπαν νωχελικής περιπλάνησης και δημιουργικής ανασφάλειας.

Καταλαβαίνει κανείς επίσης ότι πρόκειται για ένα (δίωρο και κάτι) πρωτοποριακό ψευδο-ντοκιμαντέρ (mockumentary) αλλά και για μια χορταστική (και ενδεχομένως υπερβολική) δόση «μετα-σινεμά» (η ταινία μυθοπλασίας μέσα στην ταινία «ντοκιμαντέρ» με την οποία μοιράζεται τον ίδιο τίτλο), που κατά τόπους «καίει» τον εγκέφαλο του σύγχρονου θεατή που, όσο να' ναι, έχει πλαδαρέψει από τις διεγερτικές ευκολίες της επικρατούσας αφήγησης στη μεγάλη και τη μικρή οθόνη.

Η αλήθεια είναι ότι κατά την παρακολούθηση –ειδικά ως αποτέλεσμα του καλειδοσκοπικού, μη συγχρονικού μοντάζ– παρουσίασα κάποια προβλήματα συγκέντρωσης στα «τεκταινόμενα» επί της οθόνης, αλλά είχε να κάνει και με τις «κακομαθημένες» συνθήκες της οικιακής προβολής, αλλά και με την ασφάλεια της προοπτικής ότι πρόκειται για ταινία που θα δω στο μέλλον ξανά και ξανά για να μου αποκαλυφθούν νέες και αδιόρατες με την πρώτη ματιά, πτυχές της. Ήδη, δύο μέρες μετά, το «after effect», που λένε, μου σκάει έντονο και σε ανύποπτο χρόνο.

Nτοκουμέντα από το υπερπέραν: Βλέποντας επιτέλους το «χαμένο» κύκνειο άσμα του Όρσον Γουέλς Facebook Twitter
Δεξιά, ο Τζον Χιούστον στον κεντρικό ρόλο του σκηνοθέτη Τζέικ Χάναφορντ, τον οποίο υποδύεται με βάση τον εαυτό του, τον Όρσον Γουέλς αλλά και μια καρικατούρα κλονισμένου μεγαλείου α λα Χέμινγουεϊ. Πλάι του ο Πίτερ Μπογκντάνοβιτς.
 

«Πέθανε πριν από πολλά καλοκαίρια...». Κάπως έτσι ξεκινά η αφήγηση διά στόματος του Πίτερ Μπογκντάνοβιτς –κριτικού που έγινε σκηνοθέτης, όπως ακριβώς και ο ρόλος που υποδύεται στην ταινία– και αναφέρεται στον εκλιπόντα σκηνοθέτη Τζέικ Χάναφορντ, τον οποίο υποδύεται με βάση τον εαυτό του, τον Όρσον Γουέλς αλλά και μια καρικατούρα κλονισμένου μεγαλείου α λα Χέμινγουεϊ, ο Τζον Χιούστον.

Στη συνέχεια, με κεντρικό φόντο το πάρτι των 70ών γενεθλίων του Χάναφορντ, παρακολουθούμε (συχνά σα να παίρνουμε μάτι αυστηρά ιδιωτικό υλικό) τις ίντριγκες, τις θεωρίες συνωμοσίας, τα δηλητηριώδη κουτσομπολιά, τις συζητήσεις για τη βαθύτερη ύφη αλλά και το αμφίβολο μέλλον του ίδιου του κινηματογραφικού μέσου, όπως εκφράζονται από έναν εκλεκτό θίασο «cineastes» με προεξάρχοντες τον Κλοντ Σαμπρόλ, τον Πολ Μαζούρσκι και τον μη αναστρέψιμα «καμένο» τότε Ντένις Χόπερ.

Nτοκουμέντα από το υπερπέραν: Βλέποντας επιτέλους το «χαμένο» κύκνειο άσμα του Όρσον Γουέλς Facebook Twitter
Σύμβολο-αντικείμενο του πόθου στην ταινία μέσα στην ταινία, η τελευταία σύντροφος του Γουέλς, Κροάτισσα ηθοποιός Όγια Κοντάρ

Αν υπήρχε πάντως συγκεκριμένος προσωπικός στόχος (είτε ως κάποιου τύπου έμμεσος φόρος τιμής είτε ως ευθεία παρωδία / επίθεση), αυτός ήταν σίγουρα ο Αντονιόνι, τον οποίον ο Γουέλς γνωρίζουμε ότι αντιπαθούσε σφόδρα. Το «ντοκιμαντέρ» κομμάτι της ταινίας με την ελεγειακή περιφορά του σκηνοθέτη που υποδύεται ο Χιούστον ανάμεσα σε ακόλουθους, αυλοκόλακες και παρατρεχάμενους, θέλει και δεν θέλει να είναι κάτι σαν ύστερη / σινεμά βεριτέ εκδοχή του «8½» του Φελίνι ή κάτι στο ίδιο σύμπαν με την «Αμερικανική Νύχτα» του Τριφό, τα πλάνα όμως της «ημιτελούς» ταινίας που βλέπουμε κι εμείς μαζί με τους συντελεστής της, θυμίζουν έντονα την «Κόκκινη Έρημο» και (κυρίως) το «Ζαμπρίσκι Πόιντ» (αλλά και το αποκαλυπτικό, «παραβατικό» ύφος ταινιών των «ανταρτών του Χόλιγουντ», όπως ο «Ξέγνοιαστος Καβαλάρης»), και μάλιστα με την επιπλέον ενίσχυση ενός έντονα '70s / σοφτ πορνό / art cinema ύφους.

Κάποιες ερωτικές σκηνές –στις οποίες δεσπόζει ως σύμβολο-αντικείμενο του πόθου η τελευταία σύντροφος του Γουέλς, Κροάτισσα ηθοποιός Όγια Κοντάρ– μοιάζουν εντελώς «φετιχιστικής» έμπνευσης (για να το θέσουμε ήπια) και σίγουρα μοιάζουν (δικαίως εν μέρει) ανάρμοστες και ύποπτες με μπούσουλα τα σημερινά ήθη.

 

Nτοκουμέντα από το υπερπέραν: Βλέποντας επιτέλους το «χαμένο» κύκνειο άσμα του Όρσον Γουέλς Facebook Twitter
Σκηνές που θυμίζουν (παρωδούν;) το «Ζαμπρίσκι Πόιντ» αλλά και το αποκαλυπτικό, «παραβατικό» ύφος ταινιών των «ανταρτών του Χόλιγουντ», όπως ο «Ξέγνοιαστος Καβαλάρης»

Άδηλες οι ακριβείς προθέσεις του δημιουργού της ταινίας (και της ταινίας μέσα στην ταινία), όσον αφορά δε στον αινιγματικό τίτλο, αυτός αποτέλεσε έμπνευση της Κοντάρ, η οποία συνυπογράφει και το σενάριο της ταινίας και σύμφωνα με τα λεγόμενά της, θέλησε μέσω αυτού να περιγράψει τον ίδιο τον Γουέλς ως ενσάρκωση του ανέμου, μια μεγαλειώδης δύναμη της φύσης με ιδιαίτερα ευάλωτη όμως πίσω όψη (η «άλλη όψη» του τίτλου).


«Πακέτο» με την ταινία, παρουσιάστηκε, επίσης για πρώτη φορά, το ντοκιμαντέρ για τα πολυετή και περιπετειώδη γυρίσματά της που σκηνοθέτησε ο Μόργκαν Νέβιλ με τίτλο "They'll Love Me When I'm Dead" («Θα μ' αγαπήσουν όταν θα έχω πεθάνει» – πρόκειται για ατάκα που είχε πει λίγα χρόνια πριν τον θάνατό του ο Γουέλς στον Πίτερ Μπογκντάνοβιτς) και βασίστηκε στο αενάως «διαβαστερό» βιβλίο του Τζος Καρπ, "Orson Welles's Last Movie" («Η τελευταία ταινία του Όρσον Γουέλς»).

Nτοκουμέντα από το υπερπέραν: Βλέποντας επιτέλους το «χαμένο» κύκνειο άσμα του Όρσον Γουέλς Facebook Twitter
Ο τίτλος αναφέρεται στον ίδιο τον Γουέλς ως ενσάρκωση του ανέμου, μια μεγαλειώδης δύναμη της φύσης με ιδιαίτερα ευάλωτη όμως «άλλη όψη».

Δεν μπορώ να καταλήξω με βεβαιότητα αν είναι πιο «λειτουργικό» να δει κανείς πρώτα αυτό το φετινής παραγωγής ντοκιμαντέρ ή την ταινία που αναστήθηκε φέτος από τις στάχτες, συναρμολογήθηκε εντέχνως μέσα από εκατοντάδες σπαράγματα και ελάχιστα θυμίζει τα κλασικά του κομψοτεχνήματα βαθιάς εστίασης εκείνης της συγκλονιστικής και καθοριστικής για την εξέλιξη του σινεμά, πρώτης περιόδου του μεγάλου δημιουργού, από τον «Πολίτη Κέιν» και τους «Υπέροχους Άμπερσον» ως τον «Άρχοντα του τρόμου» ("Touch of Evil") και τη «Δίκη».

Ανήκει όμως σαφώς στην ύστερη περίοδο των μεγαλεπήβολων πρότζεκτ και των μεγαλοπρεπών αποτυχιών, και οι φιλόδοξες προθέσεις της σου κόβουν την ανάσα και σου κολλάνε στο μυαλό την ιδέα ότι κάτι βαθύ επιθυμεί να επικοινωνήσει για το σινεμά, για τη δημιουργία, για την έκφραση, για την ματαίωση. Κάτι που ίσως συμπυκνώνεται στην τελευταία φράση που ακούγεται στην τελευταία –και για πάντα ημιτελή– ταινία του Όρσον Γουέλς: «You shoot the great places and the pretty people. You shoot them dead».

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία  στη μνήμη

Daily / The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία στη μνήμη

Σατιρικό δράμα και περιπέτεια κατασκοπίας συγχρόνως, η νέα φιλόδοξη σειρά του HBO διαθέτει, ανάμεσα στα άλλα σημαντικά της ατού, τον Παρκ Τσαν-γουκ στη σκηνοθεσία και τον Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ σε τέσσερις διαφορετικούς ρόλους.
THE LIFO TEAM
Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι; 

Βιβλίο / Τελικά, είναι γκέι ο Τομ Ρίπλεϊ;

Το ερώτημα έχει τη σημασία του. Η δολοφονία του Ντίκι Γκρίνλιφ από τον Ρίπλεϊ, η πιο συγκλονιστική από τις πολλές δολοφονίες που διαπράττει σε βάθος χρόνου ο χαρακτήρας, είναι και η πιο περίπλοκη επειδή είναι συνυφασμένη με τη σεξουαλικότητά του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Pulp Fiction / Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Ο Κόπολα πούλησε τα φημισμένα αμπέλια του και σκάρωσε ένα από τα ακριβότερα στοιχήματα στην ιστορία του σινεμά. Όμως, το Φεστιβάλ Καννών των auteurs και των κινηματογραφιστών αιχμής έχει τόση ανάγκη τους καταξιωμένους δημιουργούς μιας αλλοτινής εποχής;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιώργος Αρβανίτης: «Έλεγα "είμαι καλύτερος" και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Οι Αθηναίοι / Γιώργος Αρβανίτης: «Πείσμωνα για να γίνω ο καλύτερος και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Από μια νιότη γεμάτη αντιξοότητες, ο τροχός για εκείνον γύρισε, η ζωή του στράφηκε στο φως και έγινε βιβλίο. Η Ευρώπη τον ανακάλυψε από τις ταινίες του Αγγελόπουλου, στις ιστορίες του πρωταγωνιστούν ο Φίνος, ο Μαστρογιάνι και ο Κουροσάβα. Ο πολυβραβευμένος διευθυντής φωτογραφίας που ήταν «πάντα την κατάλληλη στιγμή στο κατάλληλο μέρος» είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Εμφύλιος πόλεμος

Οθόνες / «Εμφύλιος πόλεμος»: Μυθοπλαστική εικασία ή ρεαλιστικό σενάριο;

Με μια φιλμογραφία γεμάτη ζόμπι, κλώνους και αποκυήματα φαντασίας, αυτή είναι η λιγότερο αλληγορική ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ που επιλέγει να μην εξηγήσει τις αιτίες του διχασμού, επιμένει σε μια πολιτική ασάφεια και δεν κατονομάζει τον Τραμπ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Baby Reindeer: Ποτέ η φράση “sent from my iPhone” δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Daily / Baby Reindeer: Ποτέ η φράση «sent from my iPhone» δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Ισορροπώντας ανάμεσα στο θρίλερ, το κοινωνικό δράμα και τη μαύρη κωμωδία, η αυτοβιογραφική σειρά του Netflix αφηγείται με συνταρακτικό τρόπο μια αληθινή ιστορία κακοποίησης, μαζοχισμού και τραύματος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Οθόνες / Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Το laugh track στις κωμικές σειρές αντιπροσώπευε την ψευδαίσθηση μιας κοινότητας, αλλά τώρα ακόμη κι αυτή η ψευδαίσθηση έχει χάσει τη λάμψη της. Καμία σειρά με γέλιο-κονσέρβα δεν έχει κερδίσει το βραβείο Emmy καλύτερης κωμωδίας εδώ και σχεδόν 20 χρόνια.
THE LIFO TEAM
Σάκης Καρπάς: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Οθόνες / Unboxholics: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Καθώς το «Μην ανοίγεις την πόρτα», το σκηνοθετικό ντεμπούτο των Unboxholics, ετοιμάζεται να βγει στις αίθουσες, ο Σάκης Καρπάς μας μιλά για το δάσος και άλλα πράγματα που τους τρομάζουν, για αγαπημένες ταινίες και games τρόμου, αλλά και για την άδικη δαιμονοποίηση των gamers.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των 90s;

Pulp Fiction / Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των '90s;

Είναι η δεκαετία του '90 η καλύτερη όλων στο σινεμά; Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος συζητά με την κριτικό και αρθρογράφο της LiFO Ειρήνη Γιαννάκη για τη δεκαετία που ξεκίνησε με το «Pretty Woman», το «Goodfellas», το «Χορεύοντας με τους λύκους» και το «Μόνος στο σπίτι» και έκλεισε με τα «Μάτια ερμητικά κλειστά», την «Έκτη αίσθηση», το «Matrix» και το «Fight Club».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Ghostwatch»: H ταινία τρόμου που προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό

Οθόνες / «Ghostwatch»: Γιατί αυτή η ταινία τρόμου προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό το 1992;

H κυκλοφορία του «Late Night with the Devil» στους κινηματογράφους ξαναφέρνει στην επικαιρότητα μια πρωτοποριακή και πέρα για πέρα ανατριχιαστική δημιουργία του BBC, που προκάλεσε πανικό και ακραίες αντιδράσεις στη Βρετανία το 1992, οδηγώντας έναν νεαρό τηλεθεατή στην αυτοκτονία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Πάτρικ Τατόπουλος: Ο designer που σχεδίασε το Μπάτμομπιλ, τον Γκοτζίλα και έναν δονητή για το «Seven»

Οθόνες / Πάτρικ Τατόπουλος: Ο designer που σχεδίασε το Μπάτμομπιλ, τον Γκοτζίλα και έναν δονητή για το «Seven»

Ο διάσημος Ελληνογάλλος σκηνογράφος του Χόλιγουντ μιλά στη LiFO για την τέχνη του, για το «Independence Day», το «Dark City», το «Poor Things» και την «Barbie», και για τότε που ο Φίντσερ του ζήτησε να του σχεδιάσει έναν δονητή.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Back to Black»: Aξίζει η κινηματογραφική βιογραφία της Έιμι Γουάινχαουζ

The Review / «Back to Black»: Είναι η ταινία για την Έιμι Γουάινχαουζ αντάξια του μύθου της;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Άκης Καπράνος είδαν την ταινία της Σαμ Τέιλορ-Τζόνσον μέχρι τέλους, επιβίωσαν και βρέθηκαν στο στούντιο της LiFO για να συζητήσουν για την εμπειρία τους και για τα στοιχεία που κάνουν καλή μια κινηματογραφική μουσική βιογραφία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Kirsten Dunst: «Το σενάριο του Ευθύμη Φιλίππου για το “Kinds of Kindness” είναι ό,τι πιο weird έχω διαβάσει ποτέ!»

Οθόνες / Kirsten Dunst: «Το σενάριο του Ευθύμη Φιλίππου για το “Kinds of Kindness” είναι ό,τι πιο weird έχω διαβάσει ποτέ»

Με αφορμή τον πολυσυζητημένο «Εμφύλιο Πόλεμο» του Άλεξ Γκάρλαντ, η Αμερικανίδα ηθοποιός συζητά με τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο για τους ρόλους που την απελευθερώνουν, για την ανάγκη να υπάρχουν γυναίκες ηγέτιδες στην πολιτική, για τα πιο ιδιαίτερα σενάρια που έχουν πέσει στα χέρια της, όπως αυτό της τελευταίας ταινίας του Γιώργου Λάνθιμου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Αστυγραφία πάει σινεμά

Οθόνες / Αστυγραφίες στην οθόνη: 24 ταινίες με πρωταγωνιστή την πόλη προβάλλονται στο αφιέρωμα της Ταινιοθήκης

Το πρόγραμμα που έχει καταρτιστεί σε συνεργασία με την Πινακοθήκη περιλαμβάνει 24 ταινίες, μεγάλου και μικρού μήκους, μυθοπλασίας αλλά και ντοκιμαντέρ, ελληνικές και ξένες, όπου πρωταγωνιστεί η πόλη αλλά και αναγνωρίσιμοι τύποι της ανθρωπογεωγραφίας και της κοινωνικής διαστρωμάτωσης.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κύρος Παπαβασιλείου: «Η ζωή είναι το μόνο μας καταφύγιο»

Οθόνες / Κύρος Παπαβασιλείου: «Η ζωή είναι το μόνο μας καταφύγιο»

Ο σκηνοθέτης της ταινίας «Κάμπια Νύμφη Πεταλούδα» μίλησε στη LIFO για τον γραμμικό χρόνο, για την ανάγκη να δώσουμε φωνή στα ανείπωτα και για όσα κρύβονται πίσω από αυτόν τον ιδιαίτερο τίτλο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ