Μια ποιητική ταινία για την οικολογική καταστροφή ενός ψαρότοπου

I was there: Ένα ποιητικό γράμμα για την οικολογική καταστροφή ενός ψαρότοπου Facebook Twitter
Tα τελευταία χρόνια η Υένη έχει αλλάξει δραματικά από τη διάβρωση των ακτών και την αστικοποίηση.
0

Η Σενεγάλη περιγράφεται από τα ταξιδιωτικά πρακτορεία ως η «πιο εξωτική χώρα της Δυτικής Αφρικής». «Αυτό που κυριαρχεί είναι το χαμόγελο των Σενεγαλέζων και οι χρωματικές αντιθέσεις του τοπίου». Εξωτισμός και χαμόγελα της μετα-αποικιοκρατικής εποχής.

Η χώρα που έχει σημαδευτεί από το δουλεμπόριο και τον πόνο των κατοίκων της Υποσαχάριας Αφρικής κατοικείται από φτωχούς κυρίως ανθρώπους με όνειρο τη μετανάστευση, ενώ έχει ταξινομηθεί ως υπερχρεωμένη, με σχετικά χαμηλό Δείκτη Ανθρώπινης Ανάπτυξης. Το μεγαλύτερο μέρος του πληθυσμού κατοικεί στην ακτή και εργάζεται στη γεωργία. 

Το φιλμ που είδαμε στο Ίδρυμα Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή, και θα προβληθεί στο κοινό στις 28 Απριλίου 2023, είναι μέρος του προγράμματος «Back to Earth» της Serpentine, ενός πολυετούς εγχειρήματος που καλεί κορυφαίους καλλιτέχνες, αρχιτέκτονες, ποιητές, κινηματογραφιστές, επιστήμονες, στοχαστές και σχεδιαστές να εμπνευστούν από την περιβαλλοντική κρίση.

I was there: Ένα ποιητικό γράμμα για την οικολογική καταστροφή ενός ψαρότοπου Facebook Twitter
Στον παραδοσιακό αυτό οικισμό ψαράδων και αγροτών τις τελευταίες δεκαετίες κυριαρχεί η παράκτια διάβρωση και η ανεξέλεγκτη αστικοποίηση.

Το φιλμ που είδαμε στο Ίδρυμα Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή και θα προβληθεί στο κοινό στις 28 Απριλίου 2023, είναι μέρος του προγράμματος «Back to Earth» της Serpentine, ενός πολυετούς εγχειρήματος που καλεί κορυφαίους καλλιτέχνες, αρχιτέκτονες, ποιητές, κινηματογραφιστές, επιστήμονες, στοχαστές και σχεδιαστές να εμπνευστούν από την περιβαλλοντική κρίση. Με την υποστήριξη συνεργαζόμενων οργανισμών και δικτύων, οι συμμετέχοντες σχεδιάζουν καλλιτεχνικές εκστρατείες, πρωτόκολλα και πρωτοβουλίες. 

Η Υένη, ο τόπος με τον οποίο ασχολείται στην ταινία του ο Manthia Diawara, είναι μια παραθαλάσσια πόλη με πολλούς ψαράδες και αγρότες, αλλά τα τελευταία χρόνια έχει αλλάξει δραματικά από τη διάβρωση των ακτών και την αστικοποίηση. O Diawara είναι συγγραφέας, σκηνοθέτης, θεωρητικός του πολιτισμού, μελετητής και ιστορικός τέχνης, καθηγητής στο Πανεπιστήμιο της Νέας Υόρκης και διευθυντής του Ινστιτούτου Αφροαμερικανικών Ζητημάτων, που επικεντρώνεται στην πολιτισμική μελέτη των μαύρων κοινοτήτων και στην εξέταση των συνθηκών διαβίωσής τους.

Η οικολογική καταστροφή που έχει υποστεί η παραθαλάσσια πόλη θέτει κρίσιμα ερωτήματα σε σχέση με την αστική ανάπτυξη και τις οικολογικές προεκτάσεις της, κάτι που δεν συμβαίνει μόνο στην Αφρική, αλλά και στην Ευρώπη και στην Ελλάδα. Είναι πρόσφατο το παράδειγμα της Νάξου, με τον εκβραχισμό του βυθού της, ενώ κανείς δεν ξέρει πού θα οδηγήσει αυτή η δραματική αλλαγή των ακτών.

I was there: Ένα ποιητικό γράμμα για την οικολογική καταστροφή ενός ψαρότοπου Facebook Twitter
Η οικολογική καταστροφή που έχει υποστεί η παραθαλάσσια πόλη θέτει κρίσιμα ερωτήματα σε σχέση με την αστική ανάπτυξη και τις οικολογικές προεκτάσεις της, κάτι που δεν συμβαίνει μόνο στην Αφρική, αλλά και στην Ευρώπη και στην Ελλάδα.

Η ταινία «A Letter from Yene», ένα γράμμα που απευθύνει ο Diawara στον θεατή, προκύπτει μέσα από συζητήσεις με την κοινότητα της παραθαλάσσιας πόλης της Σενεγάλης, περιοχή στην οποία ο καλλιτέχνης κατοικεί κάποιες μέρες τον χρόνο.

Στον παραδοσιακό αυτό οικισμό ψαράδων και αγροτών τις τελευταίες δεκαετίες κυριαρχεί η παράκτια διάβρωση και η ανεξέλεγκτη αστικοποίηση. Ο περιορισμένος αριθμός ψαριών και η αδυναμία των ψαράδων να πλεύσουν μακριά από την ακτή με τις πιρόγες τους οδηγούν τον πληθυσμό σε αναζήτηση νέων επαγγελμάτων. Το σύγχρονο ψάρεμα απαιτεί μηχανοκίνητες βάρκες με μεγάλα δίχτυα φτιαγμένα από μη βιοδιασπώμενα νήματα. Τα δίχτυα αυτά μπλέκονται με μοβ κοράλλια και ανθρώπινα απορρίμματα και σαν άλλα μυθικά θαλάσσια πλάσματα ξεβράζονται στις ακτές.

Οι γυναίκες του νησιού, οι οποίες παλαιότερα, στο πλαίσιο παραδοσιακών βιώσιμων πρακτικών, μαγείρευαν και εμπορεύονταν καπνιστό παστό ψάρι, πλέον πωλούν βότσαλα στους ιδιοκτήτες νεόδμητων σπιτιών. Η άμμος, ο γρανίτης και τα βότσαλα που αγοράζουν οι εύποροι ιδιοκτήτες σπιτιών για να χτίσουν, να διακοσμήσουν και να προστατεύσουν τα σπίτια τους από τους ανέμους και το αλάτι της θάλασσας συμβάλλουν, κατά ειρωνικό τρόπο, στην υποβάθμιση της θαλάσσιας διαστρωμάτωσης και εντείνουν την παράκτια καταστροφή.

I was there: Ένα ποιητικό γράμμα για την οικολογική καταστροφή ενός ψαρότοπου Facebook Twitter
Είναι μια ταινία–καμπανάκι κινδύνου, ένα ποιητικό έργο για τον κόσμο, που δείχνει ότι η τέχνη σε αυτή την περίσταση βρίσκεται στην πρώτη γραμμή των πρωτοβουλιών για την αποτροπή της καταστροφής όλων μας.

Οι άνθρωποι που συναντά ο Diawara, αυτοί που συλλέγουν βότσαλα και χτίζουν ακόμα και πιο ταπεινά σπίτια, συμβάλλουν συλλογικά και εν αγνοία τους στην υποβάθμιση του περιβάλλοντος που μοιράζονται. Ο Diawara χρησιμοποιεί τα λόγια του Édouard Glissant που υποστήριζε με θέρμη ότι «Rien n’est vrai, tout est vivant», δηλαδή πως η ιερότητα της ζωής δεν βρίσκεται μόνο μεταξύ των ανθρώπων, αλλά παντού, στον αέρα, στη γη και στα ποτάμια. Πρέπει να την προστατεύσουμε για την επιβίωσή μας.

Είναι μια ταινία-καμπανάκι κινδύνου, ένα ποιητικό έργο για τον κόσμο, που δείχνει ότι η τέχνη σε αυτή την περίσταση βρίσκεται στην πρώτη γραμμή των πρωτοβουλιών για την αποτροπή της καταστροφής όλων μας.

A Letter from Yene by Manthia Diawara | Trailer│Serpentine

Η ταινία «A Letter from Yene» του Manthia Diawara Diawara είναι ανάθεση των PCAI, Serpentine και MUBI στο πλαίσιο του προγράμματος «Back to Earth» της Serpentine. Θα προβληθεί την Παρασκευή 28 Απριλίου 2023 στις 19:00 στο Ίδρυμα Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή.



 

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Φωτιά και σταχτη; Στάχτη και μπούρμπερη; Avatar, θα σε δούμε

Οθόνες / Φωτιά και σταχτη; Στάχτη και μπούρμπερη; Avatar, θα σε δούμε

Είναι ένα από τα ελάχιστα blockbusters που μας έχουν απομείνει και αξίζει τον κόπο. Μαζί με το Avatar έχουμε άλλες τρεις ταινίες που αξίζουν την έξοδο στο σινεμά της πόλης!
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ | ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Βιβλίο / Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Μια συζήτηση με τη Μαρί Λουίζ Βαρθολομαίου Νικολαΐδου για την ταινία που αδικήθηκε στην εποχή της, αλλά σήμερα προκαλεί εκ νέου το ενδιαφέρον, και για την «επιστροφή» της μέσα από ένα βιβλίο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Οθόνες / «Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Κάνουμε χιούμορ, αλλά η ταινία της Μπρόνστιν παίρνει τα περισσότερα αστέρια της εβδομάδας (με ντεμπούτο A$AP Rocky). Άλλες πέντε ταινίες «βγαίνουν» στα σινεμά από σήμερα και υπάρχει κάτι για όλους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pulp Fiction / Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pluribus ή All is Fair; Έχουν και τα δύο φανατικούς θαυμαστές που τους χωρίζει μία άβυσσος. Τα βρίσκουν στη μέση ίσως με τον τελευταίο κύκλο του Stranger Things. Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος και Γιάννης Βασιλείου μιλούν για τις τρεις πολυσυζητημένες σειρές στο studio της LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους

Οθόνες / Όσα παιδιά βρέθηκαν στην Ολυμπία 29/11-6/12 είδαν πολύ καλό σινεμά

Το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους ταξίδεψε για μια εβδομάδα τους θεατές του σε κάθε γωνιά της Γης, από τους καταυλισμούς της Παλαιστίνης μέχρι τις Φιλιππίνες και τα νησιά Γκαλάπαγκος.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Τζον Κασσαβέτης, εξέχων δημιουργός της αμερικανικής αβάν-γκαρντ

Οθόνες / Τζον Κασσαβέτης: «Το καλύτερο location στον κόσμο είναι το ανθρώπινο πρόσωπο»

Γεννήθηκε σαν σήμερα ο Ελληνοαμερικανός σκηνοθέτης και ηθοποιός που έγραψε ιστορία στον κινηματογράφο με σπουδαίες ταινίες όπως οι «Μια γυναίκα εξομολογείται», «Νύχτα Πρεμιέρας», «Γκλόρια» και πολλές ακόμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Αθήνα

Οθόνες / Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Ελλάδα

Ένα 6χρονο κορίτσι «φωνάζει» το πιο δυνατό αντιπολεμικό μήνυμα, οι Έλληνες διασκευάζουν Ντίκενς (και το κάνουν πολύ καλά) και άλλες πέντε ταινίες που μπορείτε να δείτε από σήμερα στα σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Οθόνες / Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Το Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας επιστρέφει. Για δύο εβδομάδες θα δούμε μερικές από τις πιο ενδιαφέρουσες ταινίες σύχρονων δημιουργών, παράλληλα με αποκατεστημένες κλασικές που άφησαν εποχή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Daily / Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Η μυθική σειρά οκτώ (συν ένα) επεισοδίων που διασχίζει ολόκληρη την εξωπραγματική διαδρομή του πιο σημαντικού και πιο λατρεμένου συγκρότημα στην ιστορία, επέστρεψε στο Disney + σε νέα, αποκατεστημένη εκδοχή με πεντακάθαρη εικόνα και κρυστάλλινο ήχο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Οθόνες / «Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Πενήντα χρόνια μετά την πρώτη προβολή της, η ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ παραμένει ένα μεγάλο εικαστικό αριστούργημα και σίγουρα μία από τις ωραιότερες ταινίες που γυρίστηκαν ποτέ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νταβίντ Πάμπλος: « Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Οθόνες / Νταβίντ Πάμπλος: «Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Βία, καρτέλ ναρκωτικών, τρόμος παντού, σκλάβοι του σεξ αλλά και queer έρωτες στο Μεξικό του σήμερα. Αυτό είναι το σκηνικό της συγκλονιστικής ταινίας «Στον δρόμο» που είδαμε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Ο Μεξικανός σκηνοθέτης μίλησε στη LiFO για τη ζωή στο Μεξικό αλλά και για την τόλμη που χρειάστηκε να γυρίσει μια ταινία με ένα τόσο επικίνδυνο για τη χώρα του θέμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ