«Λευκός Θόρυβος»: Η απατηλή λάμψη των influencers της Ακροδεξιάς

richard spencer Facebook Twitter
Ο ένας από τους πρωταγωνιστές είναι ο Ρίτσαρντ Σπένσερ, ανερμάτιστο πλουσιόπαιδο με φαντασιώσεις Φύρερ και εμφάνιση νεοναζί δανδή.
0

Ανάμεσα στις πολλές εξαιρετικές ταινίες –παλιές και σύγχρονες–  που μπορεί, αντί ελάχιστου αντιτίμου, να παρακολουθήσει κανείς αυτές τις μέρες, και μέχρι την ερχόμενη Δευτέρα, στην πλατφόρμα streaming του φετινού Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, βρίσκεται και αυτό το πολλαπλώς αποκαλυπτικό ταξίδι στα άδυτα του alt-right κινήματος που ενίσχυσε (και ενισχύθηκε από) τον Τραμπ, εισβάλοντας θεαματικά και εμπρηστικά στον δημόσιο διάλογο.

Καταρχάς στις ΗΠΑ, αλλά και παντού, όπως γίνεται όλο και περισσότερο φανερό κάθε μέρα που περνάει, καθώς διαπιστώνουμε μουδιασμένοι να έχει αποενοχοποιηθεί πλήρως σχεδόν ακόμα και η πιο ακραία ρατσιστική / φασιστική ρητορική σε κανάλια, πλατφόρμες και social media.

Το «White Noise» είναι συναρπαστικό –και ανησυχητικό– επειδή για μιάμιση ώρα δεν συναναστρεφόμαστε «περιθωριακές» προσωπικότητες αλλά «χαρισματικά» άτομα που κρύβουν τη βαριά παθολογία τους πίσω από μια επίφαση λαμπερής κανονικότητας.  

Tα γυρίσματα κράτησαν σ’ όλη τη διάρκεια της θητείας Τραμπ που συνέπεσε με την εξέλιξη και τις διάφορες μεταλλάξεις του alt-right φαινόμενου, το οποίο ανέδειξε τους τρεις κεντρικούς πρωταγωνιστές αυτού του ντοκιμαντέρ σε σούπερ σταρ του «κινήματος». 

Η ταινία είναι παραγωγή του 2020 (πρόκειται μάλιστα για την πρώτη κινηματογραφική παραγωγή του έγκριτου περιοδικού The Atlantic) αλλά τα γυρίσματα κράτησαν σ’ όλη τη διάρκεια της θητείας Τραμπ που συνέπεσε με την εξέλιξη και τις διάφορες μεταλλάξεις του alt-right φαινομένου, το οποίο ανέδειξε τους τρεις κεντρικούς πρωταγωνιστές αυτού του ντοκιμαντέρ σε σούπερ σταρ του «κινήματος». 

Daniel Lambroso director Facebook Twitter
O σκηνοθέτης του ντοκιμαντέρ, Ντάνιελ Λαμπρόζo.

Ο ένας είναι ο Ρίτσαρντ Σπένσερ, ανερμάτιστο πλουσιόπαιδο με φαντασιώσεις Φύρερ και εμφάνιση νεοναζί δανδή, τον οποίον βλέπουμε αρχικά να απευθύνει πανηγυρικό λόγο ενώπιον οπαδών του στην Ουάσιγκτον, αμέσως μετά από την επικράτηση του Ντόναλντ Τραμπ, κατά τη διάρκεια του οποίου επιτίθεται στα «καθεστωτικά» media χρησιμοποιώντας τον όρο του Χίτλερ για τον «ψεύτικο Τύπο» (lügenpresse), για να καταλήξει αναφωνώντας «Χάιλ Τραμπ!» σε ένα στιγμιότυπο που είχε γίνει viral εκείνες τις μέρες.

Ο σκηνοθέτης του «White Noise», Ντάνιελ Λαμπρόζο, βρισκόταν εκεί με το συνεργείο του, καταγράφοντας λίγο αργότερα τον Σπένσερ σε ιδιωτική στιγμή να λέει στην κάμερα τον καημό του: «Έχω ζήσει μέσα σ’ αυτό το πολυπολιτισμικό χάλι όλη μου τη ζωή, και προσπαθώ να διαφύγω».  

Μερικούς μήνες αργότερα, τον Αύγουστο του 2017, θα τον εγκαλούσαν ως ηθικό υπεύθυνο του θανάτου της νεαρής Χέδερ Χάγιερ, η οποία χτυπήθηκε από αυτοκίνητο οπαδού του, ο οποίος έπεσε επίτηδες πάνω στον κόσμο που διαδήλωνε κατά της εκδήλωσης που είχε διοργανώσει ο Σπένσερ με τίτλο-αίτημα την ένωση της δεξιάς («Unite the Right»).

Ο άλλος είναι ο MάικΤσέρνοβιτς, ο οποίος είχε ξεκινήσει την καριέρα του ως αντιδραστικού προβοκάτορα, ως γκουρού του αντιφεμινισμού, για να εξελιχθεί στη συνέχεια σε θεωρητικό της συνωμοσιολογίας και σε προαγωγό ψευδών ειδήσεων (ήταν εκείνος που είχε διασπείρει την είδηση ότι η Χίλαρι Κλίντον πάσχει από τη νόσο του Πάρκινσον) ενώ τα τελευταία χρόνια χρησιμοποιεί το κοινό που απέκτησε ενθαρρύνοντας την alt-right παράνοια για να πουλήσει τη γραμμή αντρικών καλλυντικών και lifestyle αξεσουάρ που έχει δημιουργήσει. 

white noise Facebook Twitter
Η επιφανής Καναδή YouTuber, δημοσιογράφος και σκηνοθέτρια ντοκιμαντέρ, Λόρεν Σάουθερν με συντονιστή τον συνιδρυτή του ομίλου Vice Media, Γκάβιν Μακίνες, ο οποίος έχει αναδειχθεί σε χίπστερ γκουρού του alt-right κινήματος.

Αυτή όμως που σου παγώνει το αίμα, και συγχρόνως αναρωτιέσαι μήπως έχει κάποια ελπίδα να ξεφύγει από το brand που η ίδια επιμελώς έχτισε από πολύ μικρή ηλικία, είναι η επιφανής Καναδή YouTuber, δημοσιογράφος και σκηνοθέτρια ντοκιμαντέρ, Λόρεν Σάουθερν, μια μικρή Γκουίνεθ Πάλτροου της ακροδεξιάς. Ίσως επειδή είναι η πιο «εξανθρωπισμένη» από τους τρεις στην ταινία, παρά τα τερατώδη πράγματα που υποστηρίζει.

Μαζί της ταξιδεύουμε μέχρι τις Βρυξέλλες, όπου φιλοξενείται σε φόρουμ του ευρωπαϊκού κοινοβουλίου, το Παρίσι (το οποίο χαρακτηρίζει «άθλιο») και τη Μόσχα, η οποία, όπως λέει, είναι το μόνο μέρος στον κόσμο όπου νιώθει νορμάλ ανάμεσα στα στελέχη της νεολαίας Πούτιν. Την ακολουθούμε και σε μια εκδήλωση με συντονιστή τον συνιδρυτή του ομίλου Vice Media, Γκάβιν Μακίνες, ο οποίος έχει αναδειχθεί σε χίπστερ γκουρού του alt-right κινήματος. «Είμαι ένας δυτικός σωβινιστής», προσφωνεί ο ίδιος τον εαυτό του, «και αρνούμαι να απολογηθώ για τη δημιουργία του σύγχρονου κόσμου». Λίγο αργότερα, καταλαβαίνουμε από τα συμφραζόμενα και από το ύφος της Σάουθερν, καθώς του μιλά στο τηλέφωνο, ότι της την είχε πέσει πολύ άγαρμπα την ώρα του event.  

Αυτό που συνδέει πάντως και τις τρεις αυτές φιγούρες, πέρα από το μαζικό μάρκετινγκ μιας αντίληψης λευκού εθνικισμού, φιλτραρισμένης μέσω της influencer αισθητικής, είναι οι αντιφάσεις ανάμεσα στις ιδέες τους και στη ζωή τους.

Ο Σπένσερ, ο οποίος έχει αποσυρθεί εσχάτως σε μια απίστευτη έπαυλη στη Μαντόνα, όπου ζει με τη μητέρα του, εξομολογείται ότι το όνειρό του ήταν πάντα να γίνει θεατρικός σκηνοθέτης, η νυν σύζυγος του Τσέρνοβιτς, ο οποίος κάποια στιγμή δηλώνει ότι «φυλετική ποικιλότητα ισούται με γενοκτονία των λευκών», είναι ιρανικής καταγωγής, ενώ καταλαβαίνουμε επίσης, παρότι η ίδια δεν θέλει να το συζητήσει, ότι ο σύντροφος και πατέρας του μωρού της Σάουθερν δεν είναι λευκός…

Λεπτομέρειες, ίσως. Ή απλά, στην Αμερική, το χρήμα και η φήμη και ο τρόπος που πουλάς τον εαυτό σου είναι πάνω απ’ όλα. 

Το 23ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης συνεχίζεται online μέχρι τις 14/3.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Οι φασίστες είναι σαν κι εσένα κι εμένα, με τη διαφορά ότι είναι φασίστες

Δ. Πολιτάκης / Οι φασίστες είναι σαν κι εσένα κι εμένα, με τη διαφορά ότι είναι φασίστες

Είναι ντροπή να τίθεται ζήτημα ελευθερίας του λόγου σχετικά με την προβολή τόσο σκοταδιστικών απόψεων και τόσο σκοτεινών κύκλων που έχουν βγει από το γραφικό καβούκι τους και διεκδικούν (αν δεν έχουν κατακτήσει ήδη) κυρίαρχη θέση στη δημόσια συζήτηση.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Τι είναι μια «Karen»; Μεσόκοπες λευκές γυναίκες έξαλλες με όλα ή μία ύπουλη σεξιστική προσβολή;

Ιδέες / Τι είναι μια «Karen»; Μεσόκοπες λευκές γυναίκες έξαλλες με όλα ή μία ύπουλη σεξιστική προσβολή;

Ο νεολογισμός «γεννήθηκε» για να περιγράψει τη λευκή προνομιούχα γυναίκα στα χειρότερά της, όμως, κάτι βαθύτερο συμβαίνει με την ευρεία χρήση του στα social media
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

The Review / «Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Γιάννης Καντέα-Παπαδόπουλος, κριτικός στο Αθηνόραμα, αναλύουν τη νέα ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ, που μόλις κυκλοφόρησε στις αίθουσες και τρομάζει τους Αμερικανούς θεατές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου μιλούν για την αγαπημένη εκπομπή των booklovers

Οθόνες / «Βιβλιοβούλιο»: Μια διόλου σοβαροφανής τηλεοπτική εκπομπή για το βιβλίο

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου ήταν κάποτε «ανταγωνιστές». Και πια κάνουν μαζί την αγαπημένη εκπομπή των βιβλιόφιλων, τη μοναδική που υπάρχει για το βιβλίο στην ελληνική τηλεόραση, που επικεντρώνεται στη σύγχρονη εκδοτική παραγωγή και έχει καταφέρει να είναι ευχάριστη και ενημερωτική.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μην ανοίγεις την πόρτα

Οθόνες / «Μην ανοίγεις την πόρτα»: Το χειροποίητο αλλά καθόλου ερασιτεχνικό θρίλερ των Unboxholics

Η πρώτη τους ταινία είναι λογικό να αποτελεί τη συνισταμένη των επιρροών τους αλλά και τόσο παρήγορο να συνορεύει με ένα λιντσικό σύμπαν ψυχολογικού θρίλερ, αντί να αναπαράγει απότομες τρομάρες και δωρεάν ανατριχίλες. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία  στη μνήμη

Daily / The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία στη μνήμη

Σατιρικό δράμα και περιπέτεια κατασκοπίας συγχρόνως, η νέα φιλόδοξη σειρά του HBO διαθέτει, ανάμεσα στα άλλα σημαντικά της ατού, τον Παρκ Τσαν-γουκ στη σκηνοθεσία και τον Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ σε τέσσερις διαφορετικούς ρόλους.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι; 

Βιβλίο / Τελικά, είναι γκέι ο Τομ Ρίπλεϊ;

Το ερώτημα έχει τη σημασία του. Η δολοφονία του Ντίκι Γκρίνλιφ από τον Ρίπλεϊ, η πιο συγκλονιστική από τις πολλές δολοφονίες που διαπράττει σε βάθος χρόνου ο χαρακτήρας, είναι και η πιο περίπλοκη επειδή είναι συνυφασμένη με τη σεξουαλικότητά του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Pulp Fiction / Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Ο Κόπολα πούλησε τα φημισμένα αμπέλια του και σκάρωσε ένα από τα ακριβότερα στοιχήματα στην ιστορία του σινεμά. Όμως, το Φεστιβάλ Καννών των auteurs και των κινηματογραφιστών αιχμής έχει τόση ανάγκη τους καταξιωμένους δημιουργούς μιας αλλοτινής εποχής;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιώργος Αρβανίτης: «Έλεγα "είμαι καλύτερος" και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Οι Αθηναίοι / Γιώργος Αρβανίτης: «Πείσμωνα για να γίνω ο καλύτερος και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Από μια νιότη γεμάτη αντιξοότητες, ο τροχός για εκείνον γύρισε, η ζωή του στράφηκε στο φως και έγινε βιβλίο. Η Ευρώπη τον ανακάλυψε από τις ταινίες του Αγγελόπουλου, στις ιστορίες του πρωταγωνιστούν ο Φίνος, ο Μαστρογιάνι και ο Κουροσάβα. Ο πολυβραβευμένος διευθυντής φωτογραφίας που ήταν «πάντα την κατάλληλη στιγμή στο κατάλληλο μέρος» είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Εμφύλιος πόλεμος

Οθόνες / «Εμφύλιος πόλεμος»: Μυθοπλαστική εικασία ή ρεαλιστικό σενάριο;

Με μια φιλμογραφία γεμάτη ζόμπι, κλώνους και αποκυήματα φαντασίας, αυτή είναι η λιγότερο αλληγορική ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ που επιλέγει να μην εξηγήσει τις αιτίες του διχασμού, επιμένει σε μια πολιτική ασάφεια και δεν κατονομάζει τον Τραμπ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Baby Reindeer: Ποτέ η φράση “sent from my iPhone” δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Daily / Baby Reindeer: Ποτέ η φράση «sent from my iPhone» δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Ισορροπώντας ανάμεσα στο θρίλερ, το κοινωνικό δράμα και τη μαύρη κωμωδία, η αυτοβιογραφική σειρά του Netflix αφηγείται με συνταρακτικό τρόπο μια αληθινή ιστορία κακοποίησης, μαζοχισμού και τραύματος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Οθόνες / Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Το laugh track στις κωμικές σειρές αντιπροσώπευε την ψευδαίσθηση μιας κοινότητας, αλλά τώρα ακόμη κι αυτή η ψευδαίσθηση έχει χάσει τη λάμψη της. Καμία σειρά με γέλιο-κονσέρβα δεν έχει κερδίσει το βραβείο Emmy καλύτερης κωμωδίας εδώ και σχεδόν 20 χρόνια.
THE LIFO TEAM
Σάκης Καρπάς: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Οθόνες / Unboxholics: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Καθώς το «Μην ανοίγεις την πόρτα», το σκηνοθετικό ντεμπούτο των Unboxholics, ετοιμάζεται να βγει στις αίθουσες, ο Σάκης Καρπάς μας μιλά για το δάσος και άλλα πράγματα που τους τρομάζουν, για αγαπημένες ταινίες και games τρόμου, αλλά και για την άδικη δαιμονοποίηση των gamers.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των 90s;

Pulp Fiction / Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των '90s;

Είναι η δεκαετία του '90 η καλύτερη όλων στο σινεμά; Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος συζητά με την κριτικό και αρθρογράφο της LiFO Ειρήνη Γιαννάκη για τη δεκαετία που ξεκίνησε με το «Pretty Woman», το «Goodfellas», το «Χορεύοντας με τους λύκους» και το «Μόνος στο σπίτι» και έκλεισε με τα «Μάτια ερμητικά κλειστά», την «Έκτη αίσθηση», το «Matrix» και το «Fight Club».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Ghostwatch»: H ταινία τρόμου που προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό

Οθόνες / «Ghostwatch»: Γιατί αυτή η ταινία τρόμου προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό το 1992;

H κυκλοφορία του «Late Night with the Devil» στους κινηματογράφους ξαναφέρνει στην επικαιρότητα μια πρωτοποριακή και πέρα για πέρα ανατριχιαστική δημιουργία του BBC, που προκάλεσε πανικό και ακραίες αντιδράσεις στη Βρετανία το 1992, οδηγώντας έναν νεαρό τηλεθεατή στην αυτοκτονία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Πάτρικ Τατόπουλος: Ο designer που σχεδίασε το Μπάτμομπιλ, τον Γκοτζίλα και έναν δονητή για το «Seven»

Οθόνες / Πάτρικ Τατόπουλος: Ο designer που σχεδίασε το Μπάτμομπιλ, τον Γκοτζίλα και έναν δονητή για το «Seven»

Ο διάσημος Ελληνογάλλος σκηνογράφος του Χόλιγουντ μιλά στη LiFO για την τέχνη του, για το «Independence Day», το «Dark City», το «Poor Things» και την «Barbie», και για τότε που ο Φίντσερ του ζήτησε να του σχεδιάσει έναν δονητή.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Back to Black»: Aξίζει η κινηματογραφική βιογραφία της Έιμι Γουάινχαουζ

The Review / «Back to Black»: Είναι η ταινία για την Έιμι Γουάινχαουζ αντάξια του μύθου της;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Άκης Καπράνος είδαν την ταινία της Σαμ Τέιλορ-Τζόνσον μέχρι τέλους, επιβίωσαν και βρέθηκαν στο στούντιο της LiFO για να συζητήσουν για την εμπειρία τους και για τα στοιχεία που κάνουν καλή μια κινηματογραφική μουσική βιογραφία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Kirsten Dunst: «Το σενάριο του Ευθύμη Φιλίππου για το “Kinds of Kindness” είναι ό,τι πιο weird έχω διαβάσει ποτέ!»

Οθόνες / Kirsten Dunst: «Το σενάριο του Ευθύμη Φιλίππου για το “Kinds of Kindness” είναι ό,τι πιο weird έχω διαβάσει ποτέ»

Με αφορμή τον πολυσυζητημένο «Εμφύλιο Πόλεμο» του Άλεξ Γκάρλαντ, η Αμερικανίδα ηθοποιός συζητά με τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο για τους ρόλους που την απελευθερώνουν, για την ανάγκη να υπάρχουν γυναίκες ηγέτιδες στην πολιτική, για τα πιο ιδιαίτερα σενάρια που έχουν πέσει στα χέρια της, όπως αυτό της τελευταίας ταινίας του Γιώργου Λάνθιμου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ