Last days in the desert: Μια εναλλακτική πασχαλινή ταινία σε Α' προβολή

Last days in the desert: Μια εναλλακτική πασχαλινή ταινία σε Α' προβολή Facebook Twitter
Αν ο θεατής συνηθίσει το σκωτσέζικο αξάν που συχνά ξεφεύγει από τον Γιούαν ΜακΓκρέγκορ, θα εκτιμήσει την ικανοποιητική του απόδοση στη διπλή ερμηνεία, γιατί δεν αφήνει τον Ιησού να ξεμακρύνει πολύ από τη χαιρέκακη Νέμεσή του.
0

Το «Last days in the desert» είχε προγραμματιστεί δύο χρονιές από την ελληνική διανομή, χωρίς ποτέ τελικά να βρει τον δρόμο του προς τις αίθουσες. Δεν είναι τυχαίο που ο Κολομβιανός δημιουργός, γνωστός για το «Things you can tell just by looking at her», το «Albert Nobbs» αλλά και το τηλεοπτικό «Blue», παρακολουθεί την ουσιαστική ενηλικίωση του Ιησού μέσα από το πρίσμα των πατριαρχικών σχέσεων. Γιος ενός τοτέμ της παγκόσμιας λογοτεχνίας, του νομπελίστα συγγραφέα Γκαμπριέλ Γκαρσία Μάρκες, βρίσκει πάτημα στην πρότυπη παραβολή της αμφισβήτησης ενός πνευματικού άνδρα προς τον Θεό του, ανοίγοντας νοερό διάλογο με το χαρακτηριστικό αφηγηματικό ύφος του διάσημου πατέρα του.

Ο Γιεσούα, όπως ήταν το κοσμικό όνομα του Ιησού πριν από τον άγιο βίο του, ταξιδεύει στην άνυδρη έρημο για να βρει καθοδήγηση, να φωτιστεί πριν αποκτήσει τα ηγετικά πατήματα που υποψιάζεται, για να δοκιμαστεί στη στέρηση όπως οι φωτισμένοι προκάτοχοί του, παρέα με τον Σατανά, ο οποίος έχει υιοθετήσει το παρουσιαστικό του και συνεχώς κοροϊδεύει τις υψηλόφρονες προθέσεις του και κυρίως τον απόντα πατέρα. Ο Ιησούς αρνείται να πιει νερό από τον πονηρό doppelgänger, αλλά και να φάει, όταν ένας χτίστης του προσφέρει φαγητό, επειδή νηστεύει. Αποφασίζοντας να μείνει προσωρινά με την οικογένεια του φιλόξενου άνδρα, ο Ιησούς αναγκαστικά παρεμβαίνει, στην αρχή διακριτικά και στη συνέχεια πολύ πιο ενεργά, στη δυναμική του εργατικού πατέρα, με τον υπάκουο, αλλά θλιμμένο έφηβο γιο του ‒ ο Τάι Σέρινταν, «γιος» και στο «Δένδρο της Ζωής» του Τέρενς Μάλικ, σε ακόμα μία ενδιαφέρουσα κίνηση.

Το «Last days in the desert» διαπνέεται από πνευματικότητα, όχι όμως και από αφαίρεση στην αφήγηση. Ο Γκαρσία ταυτίζεται με έναν σκεπτόμενο άνδρα σε σύγχυση και τον εντάσσει σε μια μονοπυρηνική οικογένεια, δίνοντάς του αφορμή να καθρεφτιστεί, να συγκριθεί και να αναλογιστεί τι αφήνει πίσω του.

Η μητέρα του αργοπεθαίνει, ο νεαρός βοηθάει στις δουλειές, αν και δεν κρύβει την επιθυμία του να εγκατασταθεί στην Ιερουσαλήμ, τη μεγαλούπολη που έχει δει μόνο από μακριά, μαγεμένος από τις δυνατότητές της, ενώ ο πατέρας εμπιστεύεται μεταφυσικά τον «Άγιο Άνθρωπο», ζητώντας τη γνώμη ενός τρίτου για τις λεπτές ισορροπίες του χειρισμού, εκμυστηρευόμενος την αγάπη του προς τον γιο του. Ο μικρός, που αναρωτιέται πόσο σωστά στέκεται απέναντι στον αφέντη του και δίπλα σε μια οικογένεια που κινδυνεύει να αποσυντεθεί, εξομολογείται τα όνειρα και τις απογοητεύσεις του προς τον ασκητικό άγνωστο, την ίδια στιγμή που ο Σατανάς υπενθυμίζει στον Ιησού τις αδύναμες σκέψεις του και την έλλειψη στήριξης από την Ανώτερη Δύναμη, προφητεύοντας ταυτόχρονα μια άσχημη τροπή της κατάστασης.

Last days in the desert: Μια εναλλακτική πασχαλινή ταινία σε Α' προβολή Facebook Twitter
H Ayelet Zurer παίζει τον ρόλο της «Μητέρας» και ο Tye Sheridan τον «Γιο» στο κεφάλαιο όπου ο Ιησούς νηστεύει και προσεύχεται για 40 μέρες. ©Broad Green Pictures

Όπως όλα τα κινηματογραφικά είδη που δοξάστηκαν, αυγάτισαν και κορέστηκαν, περνώντας από την παρακμή στη σποραδικότητα, έτσι και το θρησκευτικό έπος σταμάτησε να είναι αχρείαστα επικό και εμφανίζεται όταν έχει να δηλώσει κάτι διαφορετικό από τη σεπτή επανάληψη-εξαίρεση, τα παραφουσκωμένα βιβλικά ολισθήματα τύπου «Νώε» και «Exodus». Το «Last days in the desert» διαπνέεται από πνευματικότητα, όχι όμως και από αφαίρεση στην αφήγηση. Ο Γκαρσία ταυτίζεται με έναν σκεπτόμενο άνδρα σε σύγχυση και τον εντάσσει σε μια μονοπυρηνική οικογένεια, δίνοντάς του αφορμή να καθρεφτιστεί, να συγκριθεί και να αναλογιστεί τι αφήνει πίσω του. Η διττότητα κυριαρχεί, αλλά δεν τονίζεται: στο άκουσμα της λέξης «πατέρας» μένει αμφίσημη και σε επίπεδο διαλόγου μετέωρη η διάκριση του φυσικού, του Ιωσήφ, από τον μεταφυσικό.

Το τρικ του Σατανά είναι έξυπνα νατουραλιστικό. Ο πανομοιότυπος δίδυμος λειτουργεί και ως γήινο αποκύημα, ως φωνή της συνείδησης. Απαντά με κυνισμό και ειρωνεία, αποφεύγοντας την εμφατική αντίθεση, καθώς προέρχεται από τα φυσιολογικά αγκάθια της ψυχής. «Είμαι ψεύτης, αυτή είναι η αλήθεια», τον διαβεβαιώνει γελώντας, σαν να του υπενθυμίζει πως δεν χρειάζεται να είσαι ο Μεσσίας για να αντιλαμβάνεσαι την κοινή λογική. Αν ο θεατής συνηθίσει το σκωτσέζικο αξάν που συχνά ξεφεύγει από τον Γιούαν ΜακΓκρέγκορ (ο οποίος έχει κάτι να σκεφτεί στην έρημο μετά την επίπεδη εμφάνισή του ως Όμπι Ουάν Κενόμπι, ελέω Τζορτζ Λούκας), θα εκτιμήσει την ικανοποιητική του απόδοση στη διπλή ερμηνεία, γιατί δεν αφήνει τον Ιησού να ξεμακρύνει πολύ από τη χαιρέκακη Νέμεσή του.

Last days in the desert: Μια εναλλακτική πασχαλινή ταινία σε Α' προβολή Facebook Twitter
Φωτογραφία από τα γυρίσματα της ταινίας στον δρυμό Άνζα Μπορέγκο στη Νότια Καλιφόρνια. ©Broad Green Pictures

Για τον Γκαρσία οι πειρασμοί ισούνται με τις προκλήσεις μιας σιωπηλής μετάβασης, χωρίς να προβάλλουν ως θαύματα μαγικού ρεαλισμού ή προφανή σημάδια ειδικών εφέ. Άλλωστε, από μόνο του το τοπίο εκμηδενίζει τη μονάδα και ενθαρρύνει τον εσωτερικό αντικατοπτρισμό, την αμφιβολία. Γυρισμένο στον δρυμό Άνζα Μπορέγκο στη Νότια Καλιφόρνια, το «Last days in the desert» αποκτά υποβλητική διάσταση από την επιμέλεια του τρις οσκαρούχου Εμάνιουελ Λουμπέσκι. Ο Τσίβο διατηρεί τη φυσικότητα στις διακυμάνσεις του φωτός και υπολογίζει τη γεωμετρία των προσώπων σε ένα σφιχτό σενάριο χωρίς πυκνό στόρι, εξού και η αμηχανία που μια μίνιμαλ ταινία, η οποία αγκαλιάζει την απλότητα ως αρετή και απαντά στη στερεότητα της πίστης με ανθρώπινα διλήμματα και αυταπάτες, ενδεχομένως προκάλεσε στο ευρύτερο κύκλωμα διανομής.

 
Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΒΟΥΓΟΝΙΑ

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Βουγονία»: Κριτική για τη νέα ταινία του Γιώργου Λάνθιμου

«Είναι περιπέτεια η "Βουγονία", fun και πιο περίπλοκη απ’ ότι δείχνει» - Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος καταγράφει τις εντυπώσεις του από την παγκόσμια πρεμιέρα της ταινίας στο 82ο Φεστιβάλ Βενετίας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Terence Stamp (1938-2025): Ο μάγκας του Λονδίνου που θα γινόταν Τζέιμς Μποντ

Οθόνες / Terence Stamp (1938-2025): Ο μάγκας του Λονδίνου που θα γινόταν Τζέιμς Μποντ

«Το άτακτο αγόρι του βρετανικού σινεμά βρήκε τον δρόμο του σε ώριμες επιλογές, είτε παίζοντας κάποιον αδυσώπητο κακό είτε αφήνοντας τα λακωνικά του διακριτικά σαν στάμπα, όνομα και πράγμα, σε σύντομες εμφανίσεις – εννοείται πως έχει υποδυθεί και τον διάβολο!»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
The Karate Kid: Πώς η «ταινιούλα που δεν θα έβλεπε κανείς» εξελίχθηκε σε παγκόσμιο φαινόμενο

Οθόνες / The Karate Kid: Πώς η «ταινιούλα που δεν θα έβλεπε κανείς» εξελίχθηκε σε παγκόσμιο φαινόμενο

Η ταινία σημάδεψε μια γενιά εφήβων που φαντασιώνονταν ότι θα αντιστεκόντουσαν ηρωικά στους νταήδες που τους κακοποιούσαν καθημερινά. Και τώρα, ο μύθος επιστρέφει για έκτη φορά στην οθόνη, με πρωταγωνιστές τον Τζάκι Τσαν και τον Ραλφ Μάτσιο
THE LIFO TEAM
Ο άνθρωπος που έφερε την μαύρη μουσική κουλτούρα στο σαλόνι εκατομμυρίων σπιτιών

Daily / Ο άνθρωπος που έφερε τη μαύρη μουσική κουλτούρα στο σαλόνι εκατομμυρίων σπιτιών

Το ντοκιμαντέρ «Sunday Best: The untold story of Ed Sullivan» αναδεικνύει τη συμβολή του Εντ Σάλιβαν και της δημοφιλέστατης τηλεοπτικής εκπομπής του στην ανάδειξη τεράστιων μορφών της μαύρης μουσικής, από τη Nίνα Σιμόν και τον Τζέιμς Μπράουν μέχρι την Tίνα Τέρνερ και τον Στίβι Γουόντερ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έντουαρντ Νόρτον: Γεννημένος σε λάθος εποχή

Οθόνες / Έντουαρντ Νόρτον: Γεννημένος σε λάθος εποχή

Με αφορμή τα σημερινά του γενέθλια, ανατρέχουμε στην καριέρα ενός ηθοποιού με την ερμηνευτική στόφα των μεγάλων ονομάτων του New Hollywood, μα καταδικασμένου να εργάζεται σε καιρούς που η κινηματογραφική βιομηχανία δεν ξέρει τι να κάνει μαζί του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ana Kokkinos: «Αν ήμουν ένας στρέιτ, Άγγλος άντρας, η ζωή θα ήταν ευκολότερη»

Οθόνες / Ana Kokkinos: «Αν ήμουν ένας στρέιτ, Άγγλος άντρας, η ζωή θα ήταν ευκολότερη»

Η ελληνικής καταγωγής Αυστραλή σκηνοθέτιδα πίσω από το «Ten Pound Poms» μιλά στη LiFO για τη στάση των Αυστραλών απέναντι στους μετανάστες, την ταινία της που εξόργισε την ομογένεια, και το πώς είναι να νιώθεις παρείσακτος ακόμη κι όταν το έργο σου έχει δει πολύς κόσμος.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μιχάλης Ρέππας: «Θέλω να διασκεδάζω. Πέρασα τα 65 και έχει αρχίσει να μη με νοιάζει»

Οι Αθηναίοι / Μιχάλης Ρέππας: «Θέλω να διασκεδάζω. Πέρασα τα 65 και έχει αρχίσει να μη με νοιάζει»

«Τρεις Χάριτες», «Βίρα τις Άγκυρες», «Δις εξαμαρτείν», «Safe Sex», «Το Κλάμα βγήκε από τον Παράδεισο», «Μπαμπάδες με ρούμι». Λίγοι μας έχουν κάνει να γελάσουμε τόσο τα τελευταία 30 χρόνια όσο ο Μιχάλης Ρέππας. Ο ηθοποιός, συγγραφέας και σκηνοθέτης που εξαιτίας του «το Τζέλα Δέλτα δεν είχε φουγάρα» αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το τρίο Πασκάλ-Τζόνσον-Έβανς και 9 ακόμα λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Το τρίο Πασκάλ-Τζόνσον-Έβανς και 9 ακόμα λόγοι να πάτε σινεμά

Μια ταινία που η Τζέιν Όστιν θα ήταν περήφανη να είχε σκηνοθετήσει, η Λίντσεϊ Λόχαν ανταλλάζει σώμα με την Τζέιμι Λι Κέρτις ξανά μετά από 22 χρόνια κι ένας μεταλλαγμένος Μπάμπι εκδικείται για τον θάνατο της μαμάς του. – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Νεαρές μητέρες»: Είναι καλοκαιρινή επιλογή μία ταινία των αδελφών Νταρντέν; 

The Review / «Νεαρές μητέρες»: Tα κατάφεραν πάλι οι αδελφοί Νταρντέν; 

Τι κάνει τις «νεαρές μητέρες» να ξεχωρίζουν από τις προηγούμενες δουλειές των Βέλγων δημιουργών; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητάνε για τη βραβευμένη ταινία που παίζεται στους θερινούς κινηματογράφους της Αθήνας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
American Apparel: Τα βρόμικα μυστικά της πιο ανατρεπτικής εταιρείας των ’00s

Οθόνες / American Apparel: Τα βρόμικα μυστικά της πιο ανατρεπτικής εταιρείας των ’00s

Η American Apparel πουλούσε απελευθέρωση, αλλά πίσω από τις βιτρίνες και το φίνο βαμβάκι το brand ήταν βουτηγμένο στα σκάνδαλα: σεξουαλική παρενόχληση, κατάχρηση εξουσίας και ένα εργασιακό κλίμα που κάθε άλλο παρά cool ήταν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Movies

Οθόνες / Η σπαρταριστή επιστροφή των «Τρελών Σφαιρών» και 9 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Ο Λίαμ Νίσον δείχνει την κωμική στόφα του, η Άλισον Μπρι και ο Ντέιβ Φράνκο πρωταγωνιστούν στην πιο αναμενόμενη ταινία τρόμου της χρονιάς, η νέα ταινία των αδερφών Νταρντέν και 4 επανεκδόσεις – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
Είδαμε την ταινία που διασκευάζει ο Γιώργος Λάνθιμος

Οθόνες / Η ταινία στην οποία βασίστηκε ο Λάνθιμος: Ένα κρυμμένο νοτιοκορεατικό διαμάντι

Η επικείμενη κυκλοφορία του «Bugonia» στάθηκε αφορμή για να επισκεφτούμε ξανά την κινηματογραφική του πηγή, το cult «Save the Green Planet!», έναν από τους κρυμμένους θησαυρούς του νοτιοκορεατικού σινεμά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ