Last days in the desert: Μια εναλλακτική πασχαλινή ταινία σε Α' προβολή

Last days in the desert: Μια εναλλακτική πασχαλινή ταινία σε Α' προβολή Facebook Twitter
Αν ο θεατής συνηθίσει το σκωτσέζικο αξάν που συχνά ξεφεύγει από τον Γιούαν ΜακΓκρέγκορ, θα εκτιμήσει την ικανοποιητική του απόδοση στη διπλή ερμηνεία, γιατί δεν αφήνει τον Ιησού να ξεμακρύνει πολύ από τη χαιρέκακη Νέμεσή του.
0

Το «Last days in the desert» είχε προγραμματιστεί δύο χρονιές από την ελληνική διανομή, χωρίς ποτέ τελικά να βρει τον δρόμο του προς τις αίθουσες. Δεν είναι τυχαίο που ο Κολομβιανός δημιουργός, γνωστός για το «Things you can tell just by looking at her», το «Albert Nobbs» αλλά και το τηλεοπτικό «Blue», παρακολουθεί την ουσιαστική ενηλικίωση του Ιησού μέσα από το πρίσμα των πατριαρχικών σχέσεων. Γιος ενός τοτέμ της παγκόσμιας λογοτεχνίας, του νομπελίστα συγγραφέα Γκαμπριέλ Γκαρσία Μάρκες, βρίσκει πάτημα στην πρότυπη παραβολή της αμφισβήτησης ενός πνευματικού άνδρα προς τον Θεό του, ανοίγοντας νοερό διάλογο με το χαρακτηριστικό αφηγηματικό ύφος του διάσημου πατέρα του.

Ο Γιεσούα, όπως ήταν το κοσμικό όνομα του Ιησού πριν από τον άγιο βίο του, ταξιδεύει στην άνυδρη έρημο για να βρει καθοδήγηση, να φωτιστεί πριν αποκτήσει τα ηγετικά πατήματα που υποψιάζεται, για να δοκιμαστεί στη στέρηση όπως οι φωτισμένοι προκάτοχοί του, παρέα με τον Σατανά, ο οποίος έχει υιοθετήσει το παρουσιαστικό του και συνεχώς κοροϊδεύει τις υψηλόφρονες προθέσεις του και κυρίως τον απόντα πατέρα. Ο Ιησούς αρνείται να πιει νερό από τον πονηρό doppelgänger, αλλά και να φάει, όταν ένας χτίστης του προσφέρει φαγητό, επειδή νηστεύει. Αποφασίζοντας να μείνει προσωρινά με την οικογένεια του φιλόξενου άνδρα, ο Ιησούς αναγκαστικά παρεμβαίνει, στην αρχή διακριτικά και στη συνέχεια πολύ πιο ενεργά, στη δυναμική του εργατικού πατέρα, με τον υπάκουο, αλλά θλιμμένο έφηβο γιο του ‒ ο Τάι Σέρινταν, «γιος» και στο «Δένδρο της Ζωής» του Τέρενς Μάλικ, σε ακόμα μία ενδιαφέρουσα κίνηση.

Το «Last days in the desert» διαπνέεται από πνευματικότητα, όχι όμως και από αφαίρεση στην αφήγηση. Ο Γκαρσία ταυτίζεται με έναν σκεπτόμενο άνδρα σε σύγχυση και τον εντάσσει σε μια μονοπυρηνική οικογένεια, δίνοντάς του αφορμή να καθρεφτιστεί, να συγκριθεί και να αναλογιστεί τι αφήνει πίσω του.

Η μητέρα του αργοπεθαίνει, ο νεαρός βοηθάει στις δουλειές, αν και δεν κρύβει την επιθυμία του να εγκατασταθεί στην Ιερουσαλήμ, τη μεγαλούπολη που έχει δει μόνο από μακριά, μαγεμένος από τις δυνατότητές της, ενώ ο πατέρας εμπιστεύεται μεταφυσικά τον «Άγιο Άνθρωπο», ζητώντας τη γνώμη ενός τρίτου για τις λεπτές ισορροπίες του χειρισμού, εκμυστηρευόμενος την αγάπη του προς τον γιο του. Ο μικρός, που αναρωτιέται πόσο σωστά στέκεται απέναντι στον αφέντη του και δίπλα σε μια οικογένεια που κινδυνεύει να αποσυντεθεί, εξομολογείται τα όνειρα και τις απογοητεύσεις του προς τον ασκητικό άγνωστο, την ίδια στιγμή που ο Σατανάς υπενθυμίζει στον Ιησού τις αδύναμες σκέψεις του και την έλλειψη στήριξης από την Ανώτερη Δύναμη, προφητεύοντας ταυτόχρονα μια άσχημη τροπή της κατάστασης.

Last days in the desert: Μια εναλλακτική πασχαλινή ταινία σε Α' προβολή Facebook Twitter
H Ayelet Zurer παίζει τον ρόλο της «Μητέρας» και ο Tye Sheridan τον «Γιο» στο κεφάλαιο όπου ο Ιησούς νηστεύει και προσεύχεται για 40 μέρες. ©Broad Green Pictures

Όπως όλα τα κινηματογραφικά είδη που δοξάστηκαν, αυγάτισαν και κορέστηκαν, περνώντας από την παρακμή στη σποραδικότητα, έτσι και το θρησκευτικό έπος σταμάτησε να είναι αχρείαστα επικό και εμφανίζεται όταν έχει να δηλώσει κάτι διαφορετικό από τη σεπτή επανάληψη-εξαίρεση, τα παραφουσκωμένα βιβλικά ολισθήματα τύπου «Νώε» και «Exodus». Το «Last days in the desert» διαπνέεται από πνευματικότητα, όχι όμως και από αφαίρεση στην αφήγηση. Ο Γκαρσία ταυτίζεται με έναν σκεπτόμενο άνδρα σε σύγχυση και τον εντάσσει σε μια μονοπυρηνική οικογένεια, δίνοντάς του αφορμή να καθρεφτιστεί, να συγκριθεί και να αναλογιστεί τι αφήνει πίσω του. Η διττότητα κυριαρχεί, αλλά δεν τονίζεται: στο άκουσμα της λέξης «πατέρας» μένει αμφίσημη και σε επίπεδο διαλόγου μετέωρη η διάκριση του φυσικού, του Ιωσήφ, από τον μεταφυσικό.

Το τρικ του Σατανά είναι έξυπνα νατουραλιστικό. Ο πανομοιότυπος δίδυμος λειτουργεί και ως γήινο αποκύημα, ως φωνή της συνείδησης. Απαντά με κυνισμό και ειρωνεία, αποφεύγοντας την εμφατική αντίθεση, καθώς προέρχεται από τα φυσιολογικά αγκάθια της ψυχής. «Είμαι ψεύτης, αυτή είναι η αλήθεια», τον διαβεβαιώνει γελώντας, σαν να του υπενθυμίζει πως δεν χρειάζεται να είσαι ο Μεσσίας για να αντιλαμβάνεσαι την κοινή λογική. Αν ο θεατής συνηθίσει το σκωτσέζικο αξάν που συχνά ξεφεύγει από τον Γιούαν ΜακΓκρέγκορ (ο οποίος έχει κάτι να σκεφτεί στην έρημο μετά την επίπεδη εμφάνισή του ως Όμπι Ουάν Κενόμπι, ελέω Τζορτζ Λούκας), θα εκτιμήσει την ικανοποιητική του απόδοση στη διπλή ερμηνεία, γιατί δεν αφήνει τον Ιησού να ξεμακρύνει πολύ από τη χαιρέκακη Νέμεσή του.

Last days in the desert: Μια εναλλακτική πασχαλινή ταινία σε Α' προβολή Facebook Twitter
Φωτογραφία από τα γυρίσματα της ταινίας στον δρυμό Άνζα Μπορέγκο στη Νότια Καλιφόρνια. ©Broad Green Pictures

Για τον Γκαρσία οι πειρασμοί ισούνται με τις προκλήσεις μιας σιωπηλής μετάβασης, χωρίς να προβάλλουν ως θαύματα μαγικού ρεαλισμού ή προφανή σημάδια ειδικών εφέ. Άλλωστε, από μόνο του το τοπίο εκμηδενίζει τη μονάδα και ενθαρρύνει τον εσωτερικό αντικατοπτρισμό, την αμφιβολία. Γυρισμένο στον δρυμό Άνζα Μπορέγκο στη Νότια Καλιφόρνια, το «Last days in the desert» αποκτά υποβλητική διάσταση από την επιμέλεια του τρις οσκαρούχου Εμάνιουελ Λουμπέσκι. Ο Τσίβο διατηρεί τη φυσικότητα στις διακυμάνσεις του φωτός και υπολογίζει τη γεωμετρία των προσώπων σε ένα σφιχτό σενάριο χωρίς πυκνό στόρι, εξού και η αμηχανία που μια μίνιμαλ ταινία, η οποία αγκαλιάζει την απλότητα ως αρετή και απαντά στη στερεότητα της πίστης με ανθρώπινα διλήμματα και αυταπάτες, ενδεχομένως προκάλεσε στο ευρύτερο κύκλωμα διανομής.

 
Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η μακρά αποκαθήλωση του Kanye West

Οθόνες / Η μακρά αποκαθήλωση του Kanye West

Το νέο ντοκιμαντέρ με τίτλο «In whose name?» παρουσιάζει τον Kanye West ως μια ιδιοφυΐα εγκλωβισμένη στο σώμα ενός παιδιού που βρίσκεται πάντα στα πρόθυρα ενός ακόμα κακομαθημένου ξεσπάσματος. Αρκεί αυτό για να αγνοήσουμε τα σφάλματά του;
THE LIFO TEAM
10 ταινίες για να μπείτε σε φθινοπωρινή διάθεση

Οθόνες / 10 ταινίες που θέλεις να βλέπεις και να είναι φθινόπωρο

Είναι τα κίτρινα φύλλα του Central Park; Η μελοδραματική ατμόσφαιρα; Αγγλικά τοπία στη βροχή; Κάτι πάντως ενώνει αυτές τις δέκα ταινίες και όταν τις βλέπεις θες να είναι και ο καιρός αλλιώτικος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Steve: Η μοναξιά του δασκάλου μεγάλων αποστάσεων

Daily / Steve: Η μοναξιά του δασκάλου μεγάλων αποστάσεων

Ένα κρίσιμο και «μανιοκαταθλιπτικό» 24ωρο στη ζωή ενός εκπαιδευτικού σε ένα σχολείο για προβληματικούς εφήβους αποτελεί τον καμβά για το υπερκινητικό δράμα του Netflix με πρωταγωνιστή τον Κίλιαν Μέρφι.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Νεριτάν Ζιντζιρία: «Η Ελλάδα έχει φετίχ να βαφτίζει τους νέους "φαινόμενα"»

Οθόνες / Νεριτάν Ζιντζιρία: «Η Ελλάδα έχει φετίχ να βαφτίζει τους νέους "φαινόμενα"»

Όταν αποφάσισε να γίνει κινηματογραφιστής, του είπαν ότι θα πεινάσει, αλλά με έναν πολύ δημιουργικό τρόπο. Έκανε τις πρώτες του ταινίες κυριολεκτικά με χώμα και νερό, αλλά πλέον τρέχει παράλληλα οκτώ πρότζεκτ. Κάνει σινεμά συνομιλώντας με το σινεμά του Γιάνναρη, του Δαμιανού, του Παπατάκη. Ο Νεριτάν Ζιντζιρία αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
When Nobody’s Watching: Πριν κλωτσήσουν τη μπάλα, πρέπει να νικήσουν την προκατάληψη

Οθόνες / When Nobody’s Watching: Πριν κλωτσήσουν τη μπάλα, πρέπει να νικήσουν την προκατάληψη

Η Ελλάδα κάνει τα πρώτα της σοβαρά βήματα για να σταθεί ισότιμα στο ευρωπαϊκό γήπεδο του γυναικείου ποδοσφαίρου - Το νέο ντοκιμαντέρ του ΠΣΑΠΠ, “When Nobody’s Watching”, ρίχνει φως στις ζωές των αθλητριών που παλεύουν μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η δραματική στροφή του The Rock και άλλοι 3 λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Η δραματική στροφή του The Rock και άλλοι 3 λόγοι να πάτε σινεμά

Ακόμα μια κινηματογραφική μεταφορά του Δράκουλα, ένα κινέζικο animation που είναι η πέμπτη εμπορικότερη ταινία όλων των εποχών αλλά και η επανακυκλοφορία του «Avatar: The Way of Water» - Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη
THE LIFO TEAM
«Good Boy»: Ναι, ο σκύλος σας βλέπει φαντάσματα» ΟΙ ΥΠΟΛΟΙΠΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ

Οθόνες / «Good Boy»: Ναι, ο σκύλος σας βλέπει φαντάσματα

Η πολυσυζητημένη ταινία τρόμου του Μπεν Λέονμπεργκ δίνει σάρκα και οστά σε έναν από τους μεγαλύτερους φόβους των ιδιοκτητών σκύλου και αντλεί τη συγκίνησή της από τον αρραγή δεσμό ανθρώπου και ζώου.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Χρόνια Πολλά Πέδρο! 20 χρόνια τώρα βλέπουμε τις ταινίες σου.

Οθόνες / Χρόνια Πολλά Πέδρο! 20 χρόνια τώρα βλέπουμε τις ταινίες σου.

Ο Πέδρο Αλμοδοβάρ που έχει σήμερα γενέθλια παραμένει διαχρονικά ένας από τους αγαπημένους μας σκηνοθέτες. Μαζέψαμε σε ένα αφιέρωμα ό, τι έχουμε γράψει για τις ταινίες του αλλά και κάποια ενδιαφέροντα θέματα για το έργο του που αξίζει να τα διαβάσετε!
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Αθηνά Ραχήλ Τσαγγάρη γύρισε μια πανκ αλληγορία για όσα βιώνουμε σήμερα

Οθόνες / Η Αθηνά Ραχήλ Τσαγγάρη γύρισε μια πανκ αλληγορία για όσα βιώνουμε σήμερα

Η περιπετειώδης δημιουργία του «Harvest», της εντυπωσιακής πρώτης αγγλόφωνης ταινίας της ταλαντούχας σκηνοθέτιδας, ζωντανεύει την ονειρική και σκληρή ατμόσφαιρα ενός μεσαιωνικού σκωτσέζικου χωριού καθώς αυτό εξαφανίζεται από τον χάρτη.  
M. HULOT
CHECK 10 τηλεοπτικές σειρές που θα δούμε μέχρι το τέλος του έτους

Οθόνες / 10 σειρές που θα δούμε μέχρι το τέλος του έτους

Από τη νέα σεζόν του «Slow Horses» στο μεγάλο φινάλε του «Stranger Things» κι από ένα φιλόδοξο πορτρέτο του Σκορσέζε στο νέο στοίχημα του δημιουργού του «Breaking Bad», διαλέγουμε δέκα σειρές που αναμένεται να μονοπωλήσουν το ενδιαφέρον μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ