Το καλύτερο animation και η πιο τρομακτική ταινία της χρονιάς στις 30ές Νύχτες Πρεμιέρας

Το καλύτερο animation και η πιο τρομακτική ταινία της χρονιάς στις 30ές Νύχτες Πρεμιέρας Facebook Twitter
Oι οσκαρικοί αναλυτές θεωρούν κλειδωμένη τη θέση του «Flow» στην πεντάδα του Όσκαρ Καλύτερου Animation.
0

Λυπόμαστε βαθύτατα αν νιώσατε μεγαλύτεροι και μόλις σας χαλάσαμε τη μέρα, αλλά οι Νύχτες Πρεμιέρας φέτος κλείνουν τα 30. Μάλιστα, το διεθνές φεστιβάλ κινηματογράφου της Αθήνας είναι τριάντα χρόνια μαζί μας. Καθώς οι άνθρωποί του βάζουν τις τελευταίες πινελιές στο πρόγραμμα, το οποίο θα ανακοινωθεί την Τετάρτη 25/09 στην καθιερωμένη συνέντευξη Τύπου, τα μόνα πράγματα που έχουμε μάθει μέχρι στιγμής γι’ αυτό είναι ένα μεγάλο αφιέρωμα στον τεράστιο Ακίρα Κουροσάβα (ή Κουροσάουα, όπως προφέρεται κανονικά), καθώς και την ταινία που θα ανοίξει το φεστιβάλ – την Anora του Σον Μπέικερ.

Με μεγάλη μας χαρά σάς παρουσιάζουμε σε αποκλειστικότητα δύο από τις καλύτερες ταινίες του φετινού προγράμματος. Η πρώτη είναι το animation με τίτλο Flow, το οποίο διαγωνίζεται στο Διεθνές Διαγωνιστικό Τμήμα. Η ταινία συμμετείχε μεν στο Ένα Κάποιο Βλέμμα του Φεστιβάλ Καννών τον Μάιο, αλλά πέρασε απαρατήρητη από την κριτική, καθώς ελάχιστοι επέλεξαν να την παρακολουθήσουν. Όσοι την είδαν, βέβαια, είχαν μόνο τα καλύτερα να πουν, κι αυτό μας κέντρισε την περιέργεια. Λίγες εβδομάδες μετά, το Flow θα κέρδιζε το Βραβείο Κοινού στο Annecy κι εκεί βεβαιωθήκαμε ότι κάτι τρέχει με αυτό το φιλμ από τη Λετονία, μια χώρα που σίγουρα δεν θα αποκαλούσες κοιτίδα του κινηματογραφικού πολιτισμού.

Καθώς οι άνθρωποί του βάζουν τις τελευταίες πινελιές στο πρόγραμμα, το οποίο θα ανακοινωθεί την Τετάρτη 25/09 στην καθιερωμένη συνέντευξη Τύπου, τα μόνα πράγματα που έχουμε μάθει μέχρι στιγμής γι’ αυτό είναι ένα μεγάλο αφιέρωμα στον τεράστιο Ακίρα Κουροσάβα (ή Κουροσάουα, όπως προφέρεται κανονικά), καθώς και την ταινία που θα ανοίξει το φεστιβάλ – την «Anora» του Σον Μπέικερ.

Η άνευ διαλόγων δράση της ταινίας εκτυλίσσεται σε άγνωστο τόπο και χρόνο. Αυτό που διαπιστώνουμε από νωρίς είναι ότι οι άνθρωποι έχουν εξαφανιστεί και ότι ένας κατακλυσμός βιβλικών διαστάσεων πρόκειται σύντομα να αφανίσει κτίσματα και μνημεία, ανάμεσά τους και τεράστια αγάλματα γατών. 

Το καλύτερο animation και η πιο τρομακτική ταινία της χρονιάς στις 30ές Νύχτες Πρεμιέρας Facebook Twitter
Το περιβάλλον είναι φωτορεαλιστικό και τα ζώα τρισχαριτωμένα, μα η ταινία δεν πασχίζει να κερδίσει τη συμπάθειά μας με χαριτωμενιές.

Ξεναγός κατά την περιήγησή μας σε αυτό τον υδάτινο κόσμο είναι μια γάτα. Παλεύοντας για την επιβίωση, θα βρεθεί σε μια βάρκα, μια κιβωτό αν θέλεις, μαζί με έναν λεμούριο που συλλέγει αντικείμενα, έναν σκύλο που θέλει απλώς να παίξει, ένα αρπακτικό πτηνό που προσπαθεί να βοηθήσει και ένα καπιμπάρα που θέλει μόνο να κοιμηθεί και δεν ενοχλεί κανέναν – αλλά όταν χρειαστεί, τους βάζει όλους σε σειρά, θεμελιώνοντας τη θέση του ανάμεσα στα πιο αγαπητά ζώα του πλανήτη, μια θέση στην οποία βρέθηκε μετά από την εξέλιξή του σε ΤikΤok sensation.

Το περιβάλλον είναι φωτορεαλιστικό και τα ζώα τρισχαριτωμένα, μα η ταινία δεν πασχίζει να κερδίσει τη συμπάθειά μας με χαριτωμενιές, εστιάζει στη δυναμική ανάμεσά στους επιβάτες της Κιβωτού και στην επιβίωση – θα βρεθείς αρκετές φορές να κρατάς την ανάσα σου, ανησυχώντας για την τύχη του αιλουροειδούς. Δεν το παρακάνει με την αγωνία, οι δημιουργοί έχουν στον νου τους και τα μικρά παιδιά, τα οποία πιστεύουμε ότι θα λατρέψουν την ταινία, όταν βγει σε κανονική διανομή – ειλικρινά, δεν έχω ξαναδεί τη δεκάχρονη βαφτισιμιά μου να «μπαίνει» τόσο πολύ μέσα σε ταινία.

Ως θέαμα, το Flow επιστρέφει το είδος σε πιο αθώες εποχές, ποντάροντας στη χαμένη τέχνη της εξερεύνησης, μια δραστηριότητα σύμφυτη με τις μικρότερες ηλικίες. Παράλληλα, εκθέτει τους λιλιπούτειους θεατές στους κινδύνους της ζωής με τρόπο που δεν θα τους τραυματίσει. Κάνει, δηλαδή, όσα περιμέναμε από τις κλασικές ταινίες του στούντιο της Ντίσνεϊ που κατασκευάστηκαν υπό την εποπτεία του θείου Ουόλτ.

Οι ενήλικες θα δουν (και) μια άλλη ταινία που μιλά για το τέλος του κόσμου και καταλήγει στη δέουσα προσέγγισή του μέσα από την περιπέτεια και την εμπειρία. Οι δε gamers θα θυμηθούν το αριστουργηματικό «Stray» της Annapurna Interactive και θα ενθουσιαστούν που κάποιος εκεί έξω σκάρωσε μια συγγενή κινηματογραφική δημιουργία. Τέλος, να σημειωθεί ότι οι οσκαρικοί αναλυτές θεωρούν κλειδωμένη τη θέση του Flow στην πεντάδα του Όσκαρ Καλύτερου Animation, δίνοντας πολλές πιθανότητες να βρεθεί ΚΑΙ σε εκείνη του Όσκαρ Διεθνούς Ταινίας, καθώς αποτελεί την επίσημη υποβολή της Λετονίας στην κατηγορία.

Flow - Official Trailer (2024)

Όσο για τη δεύτερη ταινία, ανήκει σε ένα τμήμα που επιστρέφει μετά από απουσία αρκετών ετών, κατόπιν λαϊκής απαίτησης. Ο λόγος για το «After Hours», τη φεστιβαλική ενότητα που οι φίλοι του τρόμου, της αγωνίας, της αδρεναλίνης και του μεταμεσονύκτιου χαβαλέ τιμούσαν και προτιμούσαν διαχρονικά. Η ταινία, λοιπόν, λέγεται Oddity, έχει αρχίσει ήδη να αποκτά οπαδούς εκεί έξω και να δικαιώνει το hype της τρομακτικής εμπειρίας.

Το Oddity μάς έρχεται από την Ιρλανδία, μια χώρα με μακρά παράδοση στη μυθοπλασία τρόμου και στη φαντασματική δραματουργία, την οποία μόνο πρόσφατα άρχισε να αξιοποιεί συστηματικά στη μεγάλη οθόνη. Το μεγαλύτερο ταλέντο που ξεπήδησε από αυτό το ρεύμα νέων δημιουργών τρόμου είναι ο Nτέμιαν ΜακΚάρθι. Αφού μας έκανε να φάμε και την τελευταία παρανυχίδα με ένα αξέχαστο πανάρισμα στο Caveat (2020), το υποσχόμενο ντεμπούτο του, ο ΜακΚάρθι επιστρέφει ακόμα πιο βελτιωμένος και διατεθειμένος να μας τρομάξει με κάθε δυνατό τρόπο.

Το καλύτερο animation και η πιο τρομακτική ταινία της χρονιάς στις 30ες Νύχτες Πρεμιέρας Facebook Twitter
Το «Oddity» μάς έρχεται από την Ιρλανδία, μια χώρα με μακρά παράδοση στη μυθοπλασία τρόμου και στη φαντασματική δραματουργία, την οποία μόνο πρόσφατα άρχισε να αξιοποιεί συστηματικά στη μεγάλη οθόνη.

Φανταστείτε το εξής. Είστε μόνη σε μια παλιά, πλινθόκτιστη κατοικία στην ιρλανδική εξοχή, χτυπάει η ξύλινη πόρτα κι από το παραθυράκι της βλέπετε έναν άγνωστο, εμφανώς αλλόκοτο άντρα. Εκείνος σας λέει όλο αγωνία ότι πριν από λίγο, που βγήκατε έξω και πεταχτήκατε μέχρι το αυτοκίνητό σας, είδε κάποιον να μπαίνει μέσα στο σπίτι και ότι πρέπει οπωσδήποτε να του ανοίξετε.

Και ενώ σκέφτεστε ότι πρέπει να σας περνάει για πολύ χαϊβάνι, ακούτε έναν ήχο από το βάθος της κατοικίας σας. Ξέρουμε, είστε έτοιμοι να διαμαρτυρηθείτε για spoiler, αλλά τα παραπάνω συμβαίνουν μόνο στην εισαγωγή και όταν λέμε ότι ο Ιρλανδός δημιουργός θέλει να μας τρομάξει με κάθε τρόπο, το εννοούμε: επιστρατεύει κάθε πιθανό και απίθανο τρικ.

Ο ΜακΚάρθι υιοθετεί και εξελίσσει τη μη γραμμική αφήγηση του Caveat, το σενάριό του διαθέτει ανατροπές, έχει και κάποια στοιχεία που ίσως δοκιμάσουν την υπομονή όσων θεατών ψάχνουν με μεγεθυντικό φακό για απιθανότητες. Ναι, πρέπει να βελτιώσει κι άλλο τα σενάριά του, αλλά στη συγκεκριμένη περίπτωση μικρή σημασία έχει. Όταν επιχειρούμε κριτική αποτίμηση μιας ταινίας, οφείλουμε πάντα να εξετάζουμε τι προσπαθεί να κάνει.

Κι αυτή εδώ χρησιμοποιεί τις δύσκολες και ολοένα πιο απίθανες καταστάσεις στις οποίες εμπλέκονται οι χαρακτήρες ως απλή αφορμή για να χτίσει βινιέτες τρόμου. Μερικές προκύπτουν πολύ τρομακτικές. Και τα jump scares τους είναι τόσο αποτελεσματικά, που ο υπογράφων στρίγγλισε μετά από πολλά χρόνια κατά την προβολή. Τι τα κάνει αποτελεσματικά; Η υπομονή του σκηνοθέτη, η μεγαλύτερη διαστολή του χρόνου από το σύνηθες και, κυρίως, ένας φακός που επεξεργάζεται τον χώρο προσεκτικά και επιφυλακτικά, σαν να φοβάται κι εκείνος τι μπορεί να ανακαλύψει ή ποιος μπορεί να εμφανιστεί μπροστά του.

Το Oddity είναι μια ταινία πλασμένη για προβολή σε γεμάτη αίθουσα. Σαν αυτές που, μοιραία, θα έχει για ακόμα μια φορά το αγαπητό αθηναϊκό φεστιβάλ, το οποίο φέτος διεξάγεται από 2 έως 14 Οκτωβρίου – ένα πάγιο αίτημα των φοιτητών, που έχαναν το μεγαλύτερο μέρος των Νυχτών Πρεμιέρας λόγω εξεταστικής, επιτέλους ικανοποιείται.

Oddity - Official Trailer | HD | IFC Films

Οι 30ές Νύχτες Πρεμιέρας θα πραγματοποιηθούν μεταξύ 2 και 14 Οκτωβρίου στις κινηματογραφικές αίθουσες ΔΑΝΑΟΣ 1 & 2, CINOBO OPERA 1 & 2, ΑΣΤΟΡ, ΑΣΤΥ, ΓΑΛΛΙΚΟ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΕΛΛΑΔΟΣ, ΜΕΓΑΡΟ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΑΘΗΝΩΝ, ΠΑΛΛΑΣ.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Οθόνες / Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Με αφορμή το αφιέρωμα που ετοίμασε το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για μία από τις σπουδαιότερες ηθοποιούς της εποχής μας, επιλέγουμε 10 ταινίες της, στις οποίες έχει αποτυπωθεί η τεράστια υποκριτική της δυναμική και η ικανότητά της να μεταμορφώνεται εσωτερικά με κάθε ρόλο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Οθόνες / Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Ένα μοναδικό μεγάλο αφιέρωμα στον σπουδαίο δημιουργό για ένα τριήμερο σε όλους τους χώρους της Στέγης, με προβολές των ταινιών του, ένα masterclass και μια συζήτησή του με την Αφροδίτη Παναγιωτάκου στην Κεντρική Σκηνή.
M. HULOT
Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι να παραμένεις καλός άνθρωπος»

Οθόνες / Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι η καλοσύνη»

Υπήρξε από τις πιο αναγνωρίσιμες διεθνώς τηλεοπτικές περσόνες, όντας ο κεντρικός παρουσιαστής του MTV. Σήμερα ο 66χρονος τηλεοπτικός παραγωγός, συγγραφέας και σεναριογράφος ζει πλέον μόνιμα στην Αθήνα, όμως ο έρωτας με την Ελλάδα κρατάει από πολύ παλιά. Ο Steve Blame αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Oι 10 Καλύτερες Ελληνικές Ταινίες των ‘20s μέχρι τώρα

Η λίστα / Oι 10 καλύτερες ελληνικές ταινίες των '20s μέχρι τώρα

Ποιες ελληνικές ταινίες της τρέχουσας δεκαετίας έχουν ξεχωρίσει μέχρι στιγμής; Ρωτήσαμε 20 κριτικούς κινηματογράφου, ανθρώπους του ευρύτερου κινηματογραφικού χώρου και αθεράπευτους σινεφίλ και σας παρουσιάζουμε το top 10 που προέκυψε μέσα από το συναρπαστικό, σύνθετο μωσαϊκό του σύγχρονου ελληνικού σινεμά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Η αλήθεια είναι πως δεν μπορώ να εξηγήσω απόλυτα γιατί επιστρέφω διαρκώς εκεί»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Επιστρέφοντας, μπορεί να πιάσουμε πάλι το νήμα»

Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος μας μιλά για το χωριό όπου γεννήθηκε, το Αρματολικό στη νότια Πίνδο, αλλά και για το νέο του ντοκιμαντέρ, «Τα τέρματα του Αυγούστου», που διαδραματίζεται εκεί.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Γιούλη Τσαγκαράκη: «Κάθε σπίτι έχει τον δικό του Νετανιάχου, τον δικό του Τραμπ»

Οθόνες / Γιούλη Τσαγκαράκη: Η θεία Σταματίνα από τις «Σέρρες» του Γιώργου Καπουτζίδη μιλά στη LifO

Η ταλαντούχα ηθοποιός με τον ρόλο της ίντερσεξ θείας έσπασε ταμπού και άνοιξε ξανά μια σειρά συζητήσεων για το φύλο, την LGBTQI+ κοινότητα, τα ανθρώπινα δικαιώματα. Πώς ετοιμάστηκε για το ρόλο; Πώς βλέπει τις αντιδράσεις;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Οθόνες / Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Από μια ρετροσπεκτίβα στην Ιζαμπέλ Ιπέρ μέχρι έναν πλήρη οδηγό του έργου του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και από το spotlight στον Μαρσέλ Πανιόλ μέχρι μια ανατρεπτική ματιά στην έννοια του plot twist, οι θεματικές ενότητες του φεστιβάλ διατηρούν αμείωτο το ενδιαφέρον μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Σινεμά / Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Η νέα ταινία της Ιζαμπέλ Ιπέρ, φιλμ που έρχονται από τις Κάννες, πρεμιέρες, οι μικρού μήκους του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και οι ελληνικές συμμετοχές των διαγωνιστικών τμημάτων είναι μερικοί από τους λόγους που θα μας στείλουν και φέτος στις αίθουσες του αγαπημένου κινηματογραφικού θεσμού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Pulp Fiction / Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Προτροπή για αντίσταση ή παραίνεση για τρομοκρατία; Το αριστούργημα του Πολ Τόμας Άντερσον «Μια μάχη μετά την άλλη», οι εξαιρετικές πρόσφατες αλληγορίες «Weapons» και «Eddington», αλλά και οι αξέχαστες κινηματογραφικές αναφορές τους απασχολούν τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο και τον αρχισυντάκτη της LiFO Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Ιδέες / Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Με αφορμή το νέο ντοκιμαντέρ για μια από τις πιο αμφιλεγόμενες προσωπικότητες του 20ού αιώνα, ξαναθυμόμαστε τι είχαν απαντήσει στη LiFO οι Πέπη Ρηγοπούλου, Θωμάς Μοσχόπουλος, Δημήτρης Στεφανάκης, Θάνος Παπακωνσταντίνου, Πάνος Κούτρας και Θεόφιλος Τραμπούλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Boots»: Μια σειρά για το τι σημαίνει «να είσαι gay στον στρατό»

Οθόνες / «Boots»: Kάτι καλό θα κάνει αυτή η σειρά για να την αποκαλούν «woke σκουπίδι»

H τηλεοπτική σειρά οκτώ επεισοδίων του Netflix, που έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις, προσεγγίζει με μοναδικό και συγκινητικό τρόπο το θέμα της ομοφοβίας στον στρατό. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η Ειρήνη Παπά μέσα από 9 ταινίες και 1 ντοκιμαντέρ

Οθόνες / Ειρήνη Παπά: Οι σημαντικότερες ταινίες της για ένα πενθήμερο στην Ταινιοθήκη

Την αποκάλεσαν «Καρυάτιδα», συνέβαλε στο να φτάσει το αρχαίο δράμα στο Χόλιγουντ, υπήρξε μια αληθινή σταρ. Αυτή την εβδομάδα μπορούμε να δούμε ξανά την «Αντιγόνη», τις «Τρωάδες», το «Ζ» και άλλες ταινίες που η Ειρήνη Παπά σφράγισε με την ερμηνεία της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η αιώνια και οικουμενική θεία Μπεμπέκα

Daily / Η αιώνια και οικουμενική θεία Μπεμπέκα

Η αναγγελία του θανάτου της Άννας Κυριακού προκάλεσε βαθιά συγκίνηση και θλίψη καθώς πολλοί έμοιαζαν να πενθούν όχι τόσο την απώλεια της ίδιας της ηθοποιού όσο του χαρακτήρα της στις «Tρεις Χάριτες», κι ας έχουν περάσει τρεις δεκαετίες από τότε.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ανδρέας Αποστολίδης, συγγραφέας, σκηνοθέτης

Οι Αθηναίοι / Ανδρέας Αποστολίδης: «Πλέον το αστυνομικό μυθιστόρημα ανθεί ως παραγωγή, αλλά δεν ανανεώνεται»

Επί δικτατορίας σχετιζόταν με παράνομες οργανώσεις και έφτασε να κατηγορηθεί ως ηθικός αυτουργός της κατάληψης του Πολυτεχνείου. To ταξίδι του με την αστυνομική λογοτεχνια ξεκίνησε με μια μετάφραση του Ρέιμοντ Τσάντλερ. Σειρά πήραν η Χάισμιθ, ο Ελρόι και άλλοι σπουδαίοι συγγραφείς. Μετά, έγραψε τα δικά του μυθιστορήματα, ασχολήθηκε με την αρχαιοκαπηλία και το ντοκιμαντέρ. O Ανδρέας Αποστολίδης αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ