Το καλύτερο animation και η πιο τρομακτική ταινία της χρονιάς στις 30ές Νύχτες Πρεμιέρας

Το καλύτερο animation και η πιο τρομακτική ταινία της χρονιάς στις 30ές Νύχτες Πρεμιέρας Facebook Twitter
Oι οσκαρικοί αναλυτές θεωρούν κλειδωμένη τη θέση του «Flow» στην πεντάδα του Όσκαρ Καλύτερου Animation.
0

Λυπόμαστε βαθύτατα αν νιώσατε μεγαλύτεροι και μόλις σας χαλάσαμε τη μέρα, αλλά οι Νύχτες Πρεμιέρας φέτος κλείνουν τα 30. Μάλιστα, το διεθνές φεστιβάλ κινηματογράφου της Αθήνας είναι τριάντα χρόνια μαζί μας. Καθώς οι άνθρωποί του βάζουν τις τελευταίες πινελιές στο πρόγραμμα, το οποίο θα ανακοινωθεί την Τετάρτη 25/09 στην καθιερωμένη συνέντευξη Τύπου, τα μόνα πράγματα που έχουμε μάθει μέχρι στιγμής γι’ αυτό είναι ένα μεγάλο αφιέρωμα στον τεράστιο Ακίρα Κουροσάβα (ή Κουροσάουα, όπως προφέρεται κανονικά), καθώς και την ταινία που θα ανοίξει το φεστιβάλ – την Anora του Σον Μπέικερ.

Με μεγάλη μας χαρά σάς παρουσιάζουμε σε αποκλειστικότητα δύο από τις καλύτερες ταινίες του φετινού προγράμματος. Η πρώτη είναι το animation με τίτλο Flow, το οποίο διαγωνίζεται στο Διεθνές Διαγωνιστικό Τμήμα. Η ταινία συμμετείχε μεν στο Ένα Κάποιο Βλέμμα του Φεστιβάλ Καννών τον Μάιο, αλλά πέρασε απαρατήρητη από την κριτική, καθώς ελάχιστοι επέλεξαν να την παρακολουθήσουν. Όσοι την είδαν, βέβαια, είχαν μόνο τα καλύτερα να πουν, κι αυτό μας κέντρισε την περιέργεια. Λίγες εβδομάδες μετά, το Flow θα κέρδιζε το Βραβείο Κοινού στο Annecy κι εκεί βεβαιωθήκαμε ότι κάτι τρέχει με αυτό το φιλμ από τη Λετονία, μια χώρα που σίγουρα δεν θα αποκαλούσες κοιτίδα του κινηματογραφικού πολιτισμού.

Καθώς οι άνθρωποί του βάζουν τις τελευταίες πινελιές στο πρόγραμμα, το οποίο θα ανακοινωθεί την Τετάρτη 25/09 στην καθιερωμένη συνέντευξη Τύπου, τα μόνα πράγματα που έχουμε μάθει μέχρι στιγμής γι’ αυτό είναι ένα μεγάλο αφιέρωμα στον τεράστιο Ακίρα Κουροσάβα (ή Κουροσάουα, όπως προφέρεται κανονικά), καθώς και την ταινία που θα ανοίξει το φεστιβάλ – την «Anora» του Σον Μπέικερ.

Η άνευ διαλόγων δράση της ταινίας εκτυλίσσεται σε άγνωστο τόπο και χρόνο. Αυτό που διαπιστώνουμε από νωρίς είναι ότι οι άνθρωποι έχουν εξαφανιστεί και ότι ένας κατακλυσμός βιβλικών διαστάσεων πρόκειται σύντομα να αφανίσει κτίσματα και μνημεία, ανάμεσά τους και τεράστια αγάλματα γατών. 

Το καλύτερο animation και η πιο τρομακτική ταινία της χρονιάς στις 30ές Νύχτες Πρεμιέρας Facebook Twitter
Το περιβάλλον είναι φωτορεαλιστικό και τα ζώα τρισχαριτωμένα, μα η ταινία δεν πασχίζει να κερδίσει τη συμπάθειά μας με χαριτωμενιές.

Ξεναγός κατά την περιήγησή μας σε αυτό τον υδάτινο κόσμο είναι μια γάτα. Παλεύοντας για την επιβίωση, θα βρεθεί σε μια βάρκα, μια κιβωτό αν θέλεις, μαζί με έναν λεμούριο που συλλέγει αντικείμενα, έναν σκύλο που θέλει απλώς να παίξει, ένα αρπακτικό πτηνό που προσπαθεί να βοηθήσει και ένα καπιμπάρα που θέλει μόνο να κοιμηθεί και δεν ενοχλεί κανέναν – αλλά όταν χρειαστεί, τους βάζει όλους σε σειρά, θεμελιώνοντας τη θέση του ανάμεσα στα πιο αγαπητά ζώα του πλανήτη, μια θέση στην οποία βρέθηκε μετά από την εξέλιξή του σε ΤikΤok sensation.

Το περιβάλλον είναι φωτορεαλιστικό και τα ζώα τρισχαριτωμένα, μα η ταινία δεν πασχίζει να κερδίσει τη συμπάθειά μας με χαριτωμενιές, εστιάζει στη δυναμική ανάμεσά στους επιβάτες της Κιβωτού και στην επιβίωση – θα βρεθείς αρκετές φορές να κρατάς την ανάσα σου, ανησυχώντας για την τύχη του αιλουροειδούς. Δεν το παρακάνει με την αγωνία, οι δημιουργοί έχουν στον νου τους και τα μικρά παιδιά, τα οποία πιστεύουμε ότι θα λατρέψουν την ταινία, όταν βγει σε κανονική διανομή – ειλικρινά, δεν έχω ξαναδεί τη δεκάχρονη βαφτισιμιά μου να «μπαίνει» τόσο πολύ μέσα σε ταινία.

Ως θέαμα, το Flow επιστρέφει το είδος σε πιο αθώες εποχές, ποντάροντας στη χαμένη τέχνη της εξερεύνησης, μια δραστηριότητα σύμφυτη με τις μικρότερες ηλικίες. Παράλληλα, εκθέτει τους λιλιπούτειους θεατές στους κινδύνους της ζωής με τρόπο που δεν θα τους τραυματίσει. Κάνει, δηλαδή, όσα περιμέναμε από τις κλασικές ταινίες του στούντιο της Ντίσνεϊ που κατασκευάστηκαν υπό την εποπτεία του θείου Ουόλτ.

Οι ενήλικες θα δουν (και) μια άλλη ταινία που μιλά για το τέλος του κόσμου και καταλήγει στη δέουσα προσέγγισή του μέσα από την περιπέτεια και την εμπειρία. Οι δε gamers θα θυμηθούν το αριστουργηματικό «Stray» της Annapurna Interactive και θα ενθουσιαστούν που κάποιος εκεί έξω σκάρωσε μια συγγενή κινηματογραφική δημιουργία. Τέλος, να σημειωθεί ότι οι οσκαρικοί αναλυτές θεωρούν κλειδωμένη τη θέση του Flow στην πεντάδα του Όσκαρ Καλύτερου Animation, δίνοντας πολλές πιθανότητες να βρεθεί ΚΑΙ σε εκείνη του Όσκαρ Διεθνούς Ταινίας, καθώς αποτελεί την επίσημη υποβολή της Λετονίας στην κατηγορία.

Flow - Official Trailer (2024)

Όσο για τη δεύτερη ταινία, ανήκει σε ένα τμήμα που επιστρέφει μετά από απουσία αρκετών ετών, κατόπιν λαϊκής απαίτησης. Ο λόγος για το «After Hours», τη φεστιβαλική ενότητα που οι φίλοι του τρόμου, της αγωνίας, της αδρεναλίνης και του μεταμεσονύκτιου χαβαλέ τιμούσαν και προτιμούσαν διαχρονικά. Η ταινία, λοιπόν, λέγεται Oddity, έχει αρχίσει ήδη να αποκτά οπαδούς εκεί έξω και να δικαιώνει το hype της τρομακτικής εμπειρίας.

Το Oddity μάς έρχεται από την Ιρλανδία, μια χώρα με μακρά παράδοση στη μυθοπλασία τρόμου και στη φαντασματική δραματουργία, την οποία μόνο πρόσφατα άρχισε να αξιοποιεί συστηματικά στη μεγάλη οθόνη. Το μεγαλύτερο ταλέντο που ξεπήδησε από αυτό το ρεύμα νέων δημιουργών τρόμου είναι ο Nτέμιαν ΜακΚάρθι. Αφού μας έκανε να φάμε και την τελευταία παρανυχίδα με ένα αξέχαστο πανάρισμα στο Caveat (2020), το υποσχόμενο ντεμπούτο του, ο ΜακΚάρθι επιστρέφει ακόμα πιο βελτιωμένος και διατεθειμένος να μας τρομάξει με κάθε δυνατό τρόπο.

Το καλύτερο animation και η πιο τρομακτική ταινία της χρονιάς στις 30ες Νύχτες Πρεμιέρας Facebook Twitter
Το «Oddity» μάς έρχεται από την Ιρλανδία, μια χώρα με μακρά παράδοση στη μυθοπλασία τρόμου και στη φαντασματική δραματουργία, την οποία μόνο πρόσφατα άρχισε να αξιοποιεί συστηματικά στη μεγάλη οθόνη.

Φανταστείτε το εξής. Είστε μόνη σε μια παλιά, πλινθόκτιστη κατοικία στην ιρλανδική εξοχή, χτυπάει η ξύλινη πόρτα κι από το παραθυράκι της βλέπετε έναν άγνωστο, εμφανώς αλλόκοτο άντρα. Εκείνος σας λέει όλο αγωνία ότι πριν από λίγο, που βγήκατε έξω και πεταχτήκατε μέχρι το αυτοκίνητό σας, είδε κάποιον να μπαίνει μέσα στο σπίτι και ότι πρέπει οπωσδήποτε να του ανοίξετε.

Και ενώ σκέφτεστε ότι πρέπει να σας περνάει για πολύ χαϊβάνι, ακούτε έναν ήχο από το βάθος της κατοικίας σας. Ξέρουμε, είστε έτοιμοι να διαμαρτυρηθείτε για spoiler, αλλά τα παραπάνω συμβαίνουν μόνο στην εισαγωγή και όταν λέμε ότι ο Ιρλανδός δημιουργός θέλει να μας τρομάξει με κάθε τρόπο, το εννοούμε: επιστρατεύει κάθε πιθανό και απίθανο τρικ.

Ο ΜακΚάρθι υιοθετεί και εξελίσσει τη μη γραμμική αφήγηση του Caveat, το σενάριό του διαθέτει ανατροπές, έχει και κάποια στοιχεία που ίσως δοκιμάσουν την υπομονή όσων θεατών ψάχνουν με μεγεθυντικό φακό για απιθανότητες. Ναι, πρέπει να βελτιώσει κι άλλο τα σενάριά του, αλλά στη συγκεκριμένη περίπτωση μικρή σημασία έχει. Όταν επιχειρούμε κριτική αποτίμηση μιας ταινίας, οφείλουμε πάντα να εξετάζουμε τι προσπαθεί να κάνει.

Κι αυτή εδώ χρησιμοποιεί τις δύσκολες και ολοένα πιο απίθανες καταστάσεις στις οποίες εμπλέκονται οι χαρακτήρες ως απλή αφορμή για να χτίσει βινιέτες τρόμου. Μερικές προκύπτουν πολύ τρομακτικές. Και τα jump scares τους είναι τόσο αποτελεσματικά, που ο υπογράφων στρίγγλισε μετά από πολλά χρόνια κατά την προβολή. Τι τα κάνει αποτελεσματικά; Η υπομονή του σκηνοθέτη, η μεγαλύτερη διαστολή του χρόνου από το σύνηθες και, κυρίως, ένας φακός που επεξεργάζεται τον χώρο προσεκτικά και επιφυλακτικά, σαν να φοβάται κι εκείνος τι μπορεί να ανακαλύψει ή ποιος μπορεί να εμφανιστεί μπροστά του.

Το Oddity είναι μια ταινία πλασμένη για προβολή σε γεμάτη αίθουσα. Σαν αυτές που, μοιραία, θα έχει για ακόμα μια φορά το αγαπητό αθηναϊκό φεστιβάλ, το οποίο φέτος διεξάγεται από 2 έως 14 Οκτωβρίου – ένα πάγιο αίτημα των φοιτητών, που έχαναν το μεγαλύτερο μέρος των Νυχτών Πρεμιέρας λόγω εξεταστικής, επιτέλους ικανοποιείται.

Oddity - Official Trailer | HD | IFC Films

Οι 30ές Νύχτες Πρεμιέρας θα πραγματοποιηθούν μεταξύ 2 και 14 Οκτωβρίου στις κινηματογραφικές αίθουσες ΔΑΝΑΟΣ 1 & 2, CINOBO OPERA 1 & 2, ΑΣΤΟΡ, ΑΣΤΥ, ΓΑΛΛΙΚΟ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΕΛΛΑΔΟΣ, ΜΕΓΑΡΟ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΑΘΗΝΩΝ, ΠΑΛΛΑΣ.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Made in Vain»: Γιατί ένας άνθρωπος θέλει να γίνει bodybuilder;

Οθόνες / «Made in Vain»: Γιατί ένας άνθρωπος θέλει να γίνει bodybuilder;

Ένα αποκαλυπτικό ελληνικό ντοκιμαντέρ που αποτυπώνει την ωμή αλήθεια για το άθλημα του bodybuilding –έναν κόσμο όπου δοκιμάζονται τα όρια σώματος και πνεύματος– έρχεται στις αίθουσες την Πέμπτη 29 Μαΐου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Είναι η «Κιούκα» η «ελληνική ταινία της χρονιάς»;

The Review / Τι είναι αυτό που κάνει την ταινία «Κιούκα» να συζητιέται τόσο;

O Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την ταινία «Κιούκα: Πριν το τέλος του καλοκαιριού» του 31χρονου Κωστή Χαραμουντάνη. Πώς καταφέρνει το όραμα ενός millennial σκηνοθέτη να ξεχωρίζει στο σύγχρονο ελληνικό σινεμά — και γιατί αξίζει την προσοχή μας;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ρίτσαρντ Γκιρ: Η αβάσταχτη γοητεία της σεμνότητας 

Οθόνες / Ρίτσαρντ Γκιρ: Η αβάσταχτη γοητεία της σεμνότητας 

Με αφορμή την έξοδο του «Oh, Canada» στις εγχώριες αίθουσες, ανατρέχουμε στο σύνολο της καριέρας ενός σταρ που οι περισσότεροι θεωρούμε δεδομένο, ίσως επειδή όσα κάνει στην οθόνη φαντάζουν τόσο ανεπιτήδευτα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Κάν’ το όπως ο Γκοντάρ

Ανταπόκριση από τις Κάννες / Κάν’ το όπως ο Γκοντάρ

Ως άλλος Αμερικανός στο Παρίσι του ’60, ο Ρίτσαρντ Λινκλέιτερ με τη φετινή του συμμετοχή, το ασπρόμαυρο «Nouvelle Vague», αποτίνει φόρο τιμής στον θρυλικό auteur του γαλλικού Νέου Κύματος, υπενθυμίζοντάς μας την τέχνη (και το θράσος) της νεότητας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στις σχολικές γιορτές ο Θοδωρής Σελέκος ζήλευε τα φτερά αγγέλου που είχε ο φίλος του ο Παναγιώτης

Οθόνες / Στις σχολικές γιορτές ο Θοδωρής Σελέκος ζήλευε τα φτερά αγγέλου που είχε ο φίλος του ο Παναγιώτης

Ο Θοδωρής Σελέκος μεγάλωσε στο Νέο Ηράκλειο και ασχολείται με τον κινηματογράφο . Στα πρώτα του βήματα ήταν μέρος της κολεκτίβας ATH KIDS. Έχει σκηνοθετήσει βιντεοκλίπ για καλλιτέχνες όπως ο Ethismos, ο Saske, οι Sworr και διαφημιστικά για brands όπως η Muerte Inc. Παλιότερα άκουγε περισσότερη hip-hop μουσική. Τώρα ακούει jazz και soul. Η πρώτη ταινία μικρού μήκους του ονομάζεται «Can you water a garden with tears?». Του αρέσει η ησυχία και οι αργές ταινίες.
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΑΚΟΥΛΑΚΗ
Χολιγουντιανή απόβαση στην Κρουαζέτ, μια πολιτική διαμαρτυρία αλλά και «ψαλίδι» στο γυμνό

Κάννες 2025 / Χολιγουντιανή απόβαση στην Κρουαζέτ, μια πολιτική διαμαρτυρία αλλά και «ψαλίδι» στο γυμνό

Στην τελετή έναρξης του Φεστιβάλ Καννών, ο Ρόμπερτ Ντε Νίρο εξαπέλυσε για ακόμη μία φορά σφοδρή κριτική κατά της αμερικανικής πολιτικής, μια μικρή γαλλική ταινία εγκαινίασε το φεστιβάλ, ενώ οι λαμπερές σταρ υποχρεώθηκαν να περιορίσουν τις ημίγυμνες εμφανίσεις τους στο κόκκινο χαλί.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποιος είναι τελοσπάντων αυτός ο Λεός Καράξ;

Οθόνες / Λεός Καράξ: Ποιος είναι ο σκηνοθέτης του Holy Motors;

«Δεν είμαι εγώ», δηλώνει ο ασυμβίβαστος Γάλλος δημιουργός στον τίτλο της φιλμικής του αυτοβιογραφίας, εντείνοντας το μυστήριο γύρω από το πρόσωπό του και προσθέτοντας ακόμη μία ψηφίδα σε ένα συναρπαστικό καλλιτεχνικό work in progress.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Ένκε Φεζολλάρι

Μυθολογίες / «Όποτε θέλω να κλάψω, βλέπω το The Hours»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Ένκε Φεζολλάρι

Το πρώτο ερωτικό σκίρτημα ήρθε με το Persona του Μπέργκμαν. Όταν είδε το Happy Together του Wong Kar-Wai, ήθελε να ουρλιάξει. Τα παθιασμένα συναισθήματα έχουν τον πρώτο λόγο στην κινηματογραφική λίστα του ηθοποιού και σκηνοθέτη.
«Becoming Led Zeppelin»: Το χρονικό του βαρύτερου ροκ συγκροτήματος όλων των εποχών

Pulp Fiction / Led Zeppelin: Ένα ντοκιμαντέρ για το «βαρύτερο» ροκ συγκρότημα όλων των εποχών

Το ντοκιμαντέρ «Becoming Led Zeppelin» του Μπέρναρντ ΜακΜάχον παρουσιάζει την ιστορία του θρυλικού hard rock συγκροτήματος, φωτίζοντας το background των μελών του και τις περιστάσεις που οδήγησαν στην ίδρυσή του, φτάνοντας μέχρι και την κυκλοφορία του δεύτερου άλμπουμ τους και την απαρχή της απόλυτης δόξας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
movies

Οθόνες / Η Σταχτοπούτα αλλιώς και 5 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Το διάσημο παραμύθι γίνεται ταινία τρόμου, εφηβικά δράματα και η καινούργια σκηνοθετική δουλειά του διεθνούς φήμης Έλληνα διευθυντή φωτογραφίας Φαίδωνα Παπαμιχαήλ – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
Φαίδων Παπαμιχαήλ: «Παντού με περνούν για ξένο, δεν έχω πλέον μητρική γλώσσα»

Pulp Fiction / «Παντού με περνούν για ξένο, δεν έχω πλέον μητρική γλώσσα»

Με αφορμή τη νέα του ταινία, ο σημαντικός διευθυντής φωτογραφίας και σκηνοθέτης Φαίδων Παπαμιχαήλ αφηγείται στον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο τη συναρπαστική διαδρομή της ζωής του από τα πρώτα του βήματα μέχρι τις μεγαλύτερες στιγμές της καριέρας του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ