«Καλοκαίρι του '85»: Oρμή και νοσταλγία από τον Φρανσουά Οζόν

summer of 85 Facebook Twitter
Στο μεταίχμιο της εφηβείας με τη σοβαρότητα μιας προοπτικής, η pop λιακάδα συγκρούεται με το cruel summer ενός θρίλερ με πολλούς ενδιάμεσους σταθμούς.
0

Το 21ο Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου της Αθήνας ξεκινά με τρεις ταινίες στο διαγωνιστικό τμήμα, από τις οποίες ξεχωρίζει το δραματικό θρίλερ ενηλικίωσης «Καλοκαίρι του ‘85», σκηνοθετημένο με ορμή και νοσταλγικότητα από τον Φρανσουά Οζόν. 


«Η ιστορία ενός πτώματος που γνώριζα όταν ήταν ζωντανό και το πώς κατέληξε να γίνει πτώμα». Έτσι ξεκινά την αφήγησή του ο Αλέξ, σε πρώτο πρόσωπο, ταραγμένος, ένοχος και λυπημένος, πριν μας μεταφέρει πίσω στον χρόνο, στην απαρχή της επεισοδιακής γνωριμίας του με τον Νταβίντ, ένα απόγευμα που δεν προμήνυε την καταιγίδα – κυριολεκτικά. Σε μια συνηθισμένη βαρκάδα, λίγο έξω απ’ την παραλία του Τρεπόρ στη Νορμανδία, ο 16χρονος δεν ήταν καθόλου προετοιμασμένος για την ξαφνική αλλαγή του καιρού, ώσπου ο Νταβίντ, ως άλλος ιππότης, τον έσωσε από τα κύματα, και μια σπίθα αμέσως άναψε ανάμεσά τους. 

Πολυδιάστατος και απρόβλεπτος δημιουργός, που γνωρίζει εξαιρετικά τους κώδικες του σινεμά με το σκηνοθετικό τους όνομα, ο Φρανσουά Οζόν εδώ δανείζεται τη ρομαντική ένταση του Αντρέ Τεσινέ και την ξεπλυμένη ραστώνη του Ερίκ Ρομέρ – καλοκαίρια με τεταμένους έρωτες, άρρητα quid pro quo κι εκείνη την υπερβολή που μόνο η νεότητα εξαπολύει. Από τα baggy παντελόνια και τα αμάνικα μπλουζάκια, ως τις Bananarama, τους Cure και το «Sailing» του Ρόντ Στιούαρτ, που ο Αλέξ χορεύει ονειροπολώντας στην ντίσκο, αποκομμένος από το ταίρι του, τα '80s του Οζόν (ναι, πρόκειται πλέον για ταινία εποχής, παρά τη γλυκιά εγγύτητα της δεκαετίας στο σήμερα) ξεχειλίζουν από ένα anything goes που του ταιριάζει στη διασταυρωμένη κινηματογράφηση που επιχειρεί.

Αναδρομικά η παθιασμένη ιστορία αγάπης διακόπτεται από συνεχείς αιχμές για κάτι σκοτεινό και, όπως διαγράφεται, μοιραίο. Γρήγορα, ξεχνάμε το φινάλε που έχει προαναγγείλει ο Αλέξ στην εναρκτήρια σεκάνς, γιατί δεν γνωρίζουμε τι είδους ειδύλλιο θα προκύψει.

Ο Νταβίντ έχει σαφώς το πάνω χέρι, εξουσιάζει τη σχέση με την αλήτικη ανεμελιά ενός Τζέιμς Ντιν της γαλλικής επαρχίας, ουρανοκατέβατου και ερωτεύσιμου στα μάτια του αρχικά επιφυλακτικού Αλέξ, που φειδωλά μοιράζει την εμπιστοσύνη του – δεν είναι πολυγαμικός, ούτε μετακινείται εύκολα άπαξ και εγκατασταθεί συναισθηματικά. Μια νεαρή Αγγλίδα, που κάνει κι εκείνη διακοπές, αποσπά την προσοχή του 18χρονου και η ζήλια δίνει σύντομα τη θέση της στην απειλή.

Ο Οζόν κατανοεί τους ρυθμούς της εφηβείας, τη σχιζοφρενική αλλαγή ταχύτητας από την πεποίθηση πως ο χρόνος φτάνει και περισσεύει μέχρι την έκρηξη ζωής και θανάτου, την ασθμαίνουσα αίσθηση του ζην επικινδύνως.

Στο μεταίχμιο της εφηβείας με τη σοβαρότητα μιας προοπτικής, η pop λιακάδα συγκρούεται με το cruel summer ενός θρίλερ με πολλούς ενδιάμεσους σταθμούς. Ο Οζόν ανακαλεί συχνά την ατμόσφαιρα του Les Amants Criminels, μιας από τις πρώιμες ταινίες του, κάνοντας εντελώς δική του την πρωτότυπη πηγή που εδώ διασκευάζει, το μυθιστόρημα Dance on my Grave του Έινταν Τσέιμπερς, που έχει δηλώσει πως, ενώ τον καθόρισε όταν το πρωτοδιάβασε, έπρεπε να περιμένει για  να ωριμάσει ώσπου να το μεταφέρει στο σινεμά.

Η προηγούμενη ταινία του ήταν το Grâce à Dieu, και δεν θα μπορούσε να απέχει θεματικά και υφολογικά περισσότερο από το Καλοκαίρι του '85. Εκεί που περιμέναμε πως ο Γάλλος σκηνοθέτης έχει ενδεχομένως στραφεί σε κοινωνική προβληματική, αποκτώντας ατζέντα μετά από χιτσκοκικά σλάλομ και υπαρξιακά υβρίδια, επανέρχεται σε μείξη ειδών και διαθέσεων, ρεαλισμού και φαντασίας, για να εμπλουτίσει τις δραματικές συνέπειες μιας απόλυτης έλξης.

Το καλοκαίρι του '85 Φρανσουά Οζόν Facebook Twitter
Ο Νταβίντ έχει σαφώς το πάνω χέρι, εξουσιάζει τη σχέση με την αλήτικη ανεμελιά ενός Τζέιμς Ντιν της γαλλικής επαρχίας, ουρανοκατέβατου και ερωτεύσιμου στα μάτια του αρχικά επιφυλακτικού Αλέξ.

Συνήθως ψυχρός σκηνοθέτης, αποστασιοποιημένος από τους χαρακτήρες των ταινιών του, ο Οζόν αγαπά εξίσου τον Αλέξ και τον Νταβίντ, επενδύει στις διαφορές της ψυχοσύνθεσής τους και τους περιβάλλει με πρόσωπα που παρακολουθούν τις κινήσεις τους και αντιλαμβάνονται τον ερωτισμό που τους αναστατώνει αμετάκλητα.

Ο πατέρας του Αλέξ διαθέτει ευαισθησία μεγαλύτερη απ’ ό,τι του επιτρέπει το περιορισμένο background του και η εργατική τάξη από την οποία προέρχεται, ενώ ο φιλόλογός του (ο Μελβίλ Πουπό, σχεδόν αγνώριστος) δείχνει αδιάκριτο, πιεστικό ενδιαφέρον για τη σχέση και τις σκέψεις του, με άξονα μια εργασία που οφείλει να παραδώσει. Η εβραϊκής καταγωγής μητέρα του Νταβίντ γίνεται ιδιοσυγκρασιακή φιγούρα στον τρόπο που η Βαλέρια Μπρούνι Τεντέσκι προσδίδει έκκεντρη ενσυναίσθηση στο παραχάιδεμα και την ακραία ανησυχία, ειδικά στην αντιπαραβολή με τον super cool γιο της. 

Κυρίως, ο Οζόν κατανοεί τους ρυθμούς της εφηβείας, τη σχιζοφρενική αλλαγή ταχύτητας από την πεποίθηση πως ο χρόνος φτάνει και περισσεύει μέχρι την έκρηξη ζωής και θανάτου, την ασθμαίνουσα αίσθηση του ζην επικινδύνως. Άλλωστε, τα απότομα περάσματα βολεύουν τη φουριόζα τακτική του να μη βολεύει τα στόρι του σε ευθείες γραμμές και σταθερή εξέλιξη.

Οι δυο πρωταγωνιστές του, ο Φελίξ Λεφέβμπρ και ο Μπενζαμέν Βουζέν υπηρετούν πολύ σωστά τις άκρες του νήματος και, για πρώτη φορά εδώ και χρόνια, μια ταινία του Φρανσουά Οζόν, πάντα μέσα στους σινεφίλ μηχανισμούς της, αναπνέει ελεύθερα.

Η ταινία «Καλοκαίρι του '85» του Φρανσουά Οζόν συμμετέχει στο διαγωνιστικό τμήμα του 21ου Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου και θα είναι διαθέσιμη για online προβολή στις 10 και 11 Απριλίου.

Περισσότερες πληροφορίες εδώ

Εισιτήρια εδώ.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Cinobo: Μια ελληνική streaming πλατφόρμα γεμάτη με εξαιρετικές ταινίες

TV & Media / Cinobo: Μια ελληνική streaming πλατφόρμα γεμάτη με εξαιρετικές ταινίες

Η ελληνική πλατφόρμα που εγκαινιάστηκε πριν από λίγο καιρό διαθέτει κινηματογραφικές επιλογές από το κλασικό και σύγχρονο world cinema, ανεξάρτητα και φεστιβαλικά διαμάντια, συν ένα μεγάλο μέρος της πρόσφατης ελληνικής παραγωγής – και όλα αυτά με χαμηλή μηνιαία συνδρομή.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Το Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου έρχεται στις οθόνες σας

Πολιτισμός / Το Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου επιστρέφει διαδικτυακά

Έπειτα από έναν χρόνο απουσίας, λόγω της πανδημίας, το αγαπημένο ανοιξιάτικο σινεφίλ ραντεβού επιστρέφει στην 21η του διοργάνωση, που θα πραγματοποιηθεί διαδικτυακά από τις 6 έως τις 14/4.
THE LIFO TEAM
200 χρόνια ελληνογαλλικής φιλίας και συνεργασίας μέσα από δράσεις του Γαλλικού Ινστιτούτου

Πολιτισμός / 200 χρόνια ελληνογαλλικής φιλίας και συνεργασίας μέσα από δράσεις του Γαλλικού Ινστιτούτου

Με την ευκαιρία του εορτασμού των 200 ετών από την Ελληνική Επανάσταση του 1821, το Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδος παρουσιάζει ένα πρόγραμμα εκπαιδευτικών και πολιτιστικών δράσεων, καθ’ όλη τη διάρκεια του 2021.
THE LIFO TEAM
Οι «μεγάλες φωνές» του Γαλλικού Ινστιτούτου διαθέσιμες δωρεάν από το ψηφιακό αρχείο του

Culture / Οι «μεγάλες φωνές» του Γαλλικού Ινστιτούτου διαθέσιμες δωρεάν από το ψηφιακό αρχείο του

Τα ψηφιακά αρχεία χωρίζονται σε θεματικές που περιλαμβάνουν διαλέξεις προσωπικοτήτων όπως οι Κώστας Αξελός, Κάρολος Κουν, Θεόδωρος Αγγελόπουλος, Κώστας Γαβράς, Πίτερ Μπρουκ κ.α.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Οθόνες / 6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Το Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Καστελλορίζου πρόβαλε φέτος ταινίες πολιτικά φορτισμένες που οραματίζονται ένα μέλλον χωρίς σύνορα. Έξι από αυτές έκαναν ιδιαίτερη εντύπωση χάρη στην αισθητική και την προβληματική τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βίκι Κριπς στη LIFO: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Οθόνες / Βίκι Κριπς: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Η ηθοποιός που στάθηκε σαν ίση προς ίσο απέναντι σε ολόκληρο Ντάνιελ Ντέι-Λιούις μιλάει στη LiFO σε μια συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης με αφορμή την κυκλοφορία του «Hot Milk», που συμπεριλαμβάνει γυρίσματα στη χώρα μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο ξεχασμένος απαγωγέας Τόνι Κυρίτσης, που ενέπνευσε τον Γκας Βαν Σαντ για το Dead Man's Wire

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Dead Man’s Wire»: Η χλιαρή επιστροφή του Γκας βαν Σαντ

Μετά από πέντε χρόνια ο Αμερικανός σκηνοθέτης επανέρχεται με την ξεχασμένη ιστορία ενός απαγωγέα, κάνοντας μια βιογραφία με νόημα, που όμως δεν προσθέτει κάτι στη φιλμογραφία του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Οθόνες / To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Μια ταινία βασισμένη σε βιβλίο του Στίβεν Κινγκ, η επιστροφή του Ντάρεν Αρονόφσκι, η καλύτερη ταινία του Κουροσάβα σε επανέκδοση και το τέταρτο μέρος της σειράς ταινιών θρίλερ «Το Κάλεσμα» – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Έκκληση από τους συντελεστές της ταινίας της Κάουτερ Μπεν Χάνια να σταματήσουν επιτέλους οι δολοφονίες παιδιών στη Γάζα, με αφορμή το σπαρακτικό τηλεφώνημα της 6χρονης Παλαιστίνιας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
A House of Dynamite

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «House of Dynamite»: Η Κάθριν Μπίγκελοου πατάει το κουμπί – και μας κόβει την ανάσα

Με χειρουργική ακρίβεια, η πρώτη γυναίκα που τιμήθηκε με Όσκαρ σκηνοθεσίας μας πείθει ανατριχιαστικά για τον επικείμενο πυρηνικό όλεθρο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο μάγος του Κρεμλίνου

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Ο μάγος του Κρεμλίνου»: Ο ρυθμιστής του Πούτιν δεν χωρά σε ταινία

Πίσω από το ψυχρό πρόσωπο της εξουσίας, κρύβεται ο ψίθυρος ενός σύγχρονου Ρασπούτιν. Ο Ολιβιέ Ασαγιάς τον ακολουθεί – αλλά μήπως τον πρόδωσε η φόρμα;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
No other choice

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «No other choice»: Η ταινία που θα οδηγήσει τον Παρκ Τσαν-γουκ στα Όσκαρ

Ο Κορεάτης σκηνοθέτης παραμένει ένας από τους μεγάλους σύγχρονους κινηματογραφιστές, αν και η αντικαπιταλιστική του σάτιρα «No other choice» δεν είναι η καλύτερή του ταινία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Είναι σαν να κάνεις τον Δράκουλα χορτοφάγο»: Γιατί το σέξι τέρας του Φρανκενστάιν που παίζει ο Τζέικομπ Ελόρντι είναι λάθος

Οθόνες / Γιατί το σέξι τέρας του νέου «Φρανκενστάιν» είναι λάθος

Στη διασκευή του κλασικού μυθιστορήματος της Μέρι Σέλεϊ από τον Γκιγιέρμο ντελ Τόρο πρωταγωνιστεί ο «εξωφρενικά όμορφος» Τζέικομπ Ελόρντι στον ρόλο του τέρατος – πράγμα που έχει ως αποτέλεσμα μια ταινία χωρίς ειρμό. 
THE LIFO TEAM
O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Οθόνες / O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Είναι εντυπωσιακός ο αριθμός διασκευών του έργου του δημοφιλούς συγγραφέα που θα δούμε στο πανί, στο γυαλί και στο σανίδι, κι αυτό στάθηκε αφορμή για ένα αφιέρωμα στις καλύτερες ταινίες που ενέπνευσαν τα γραπτά του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

Ανταπόκριση από τη Βενετία / Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

O Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο θα έκανε την Μέρι Σέλεϊ περήφανη. Ο δικός του Φρανκενστάιν κατορθώνει να μην προδώσει το πνεύμα του πολυδιασκευασμένου μυθιστορήματός της.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ