«Καλοκαίρι του '85»: Oρμή και νοσταλγία από τον Φρανσουά Οζόν

summer of 85 Facebook Twitter
Στο μεταίχμιο της εφηβείας με τη σοβαρότητα μιας προοπτικής, η pop λιακάδα συγκρούεται με το cruel summer ενός θρίλερ με πολλούς ενδιάμεσους σταθμούς.
0

Το 21ο Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου της Αθήνας ξεκινά με τρεις ταινίες στο διαγωνιστικό τμήμα, από τις οποίες ξεχωρίζει το δραματικό θρίλερ ενηλικίωσης «Καλοκαίρι του ‘85», σκηνοθετημένο με ορμή και νοσταλγικότητα από τον Φρανσουά Οζόν. 


«Η ιστορία ενός πτώματος που γνώριζα όταν ήταν ζωντανό και το πώς κατέληξε να γίνει πτώμα». Έτσι ξεκινά την αφήγησή του ο Αλέξ, σε πρώτο πρόσωπο, ταραγμένος, ένοχος και λυπημένος, πριν μας μεταφέρει πίσω στον χρόνο, στην απαρχή της επεισοδιακής γνωριμίας του με τον Νταβίντ, ένα απόγευμα που δεν προμήνυε την καταιγίδα – κυριολεκτικά. Σε μια συνηθισμένη βαρκάδα, λίγο έξω απ’ την παραλία του Τρεπόρ στη Νορμανδία, ο 16χρονος δεν ήταν καθόλου προετοιμασμένος για την ξαφνική αλλαγή του καιρού, ώσπου ο Νταβίντ, ως άλλος ιππότης, τον έσωσε από τα κύματα, και μια σπίθα αμέσως άναψε ανάμεσά τους. 

Πολυδιάστατος και απρόβλεπτος δημιουργός, που γνωρίζει εξαιρετικά τους κώδικες του σινεμά με το σκηνοθετικό τους όνομα, ο Φρανσουά Οζόν εδώ δανείζεται τη ρομαντική ένταση του Αντρέ Τεσινέ και την ξεπλυμένη ραστώνη του Ερίκ Ρομέρ – καλοκαίρια με τεταμένους έρωτες, άρρητα quid pro quo κι εκείνη την υπερβολή που μόνο η νεότητα εξαπολύει. Από τα baggy παντελόνια και τα αμάνικα μπλουζάκια, ως τις Bananarama, τους Cure και το «Sailing» του Ρόντ Στιούαρτ, που ο Αλέξ χορεύει ονειροπολώντας στην ντίσκο, αποκομμένος από το ταίρι του, τα '80s του Οζόν (ναι, πρόκειται πλέον για ταινία εποχής, παρά τη γλυκιά εγγύτητα της δεκαετίας στο σήμερα) ξεχειλίζουν από ένα anything goes που του ταιριάζει στη διασταυρωμένη κινηματογράφηση που επιχειρεί.

Αναδρομικά η παθιασμένη ιστορία αγάπης διακόπτεται από συνεχείς αιχμές για κάτι σκοτεινό και, όπως διαγράφεται, μοιραίο. Γρήγορα, ξεχνάμε το φινάλε που έχει προαναγγείλει ο Αλέξ στην εναρκτήρια σεκάνς, γιατί δεν γνωρίζουμε τι είδους ειδύλλιο θα προκύψει.

Ο Νταβίντ έχει σαφώς το πάνω χέρι, εξουσιάζει τη σχέση με την αλήτικη ανεμελιά ενός Τζέιμς Ντιν της γαλλικής επαρχίας, ουρανοκατέβατου και ερωτεύσιμου στα μάτια του αρχικά επιφυλακτικού Αλέξ, που φειδωλά μοιράζει την εμπιστοσύνη του – δεν είναι πολυγαμικός, ούτε μετακινείται εύκολα άπαξ και εγκατασταθεί συναισθηματικά. Μια νεαρή Αγγλίδα, που κάνει κι εκείνη διακοπές, αποσπά την προσοχή του 18χρονου και η ζήλια δίνει σύντομα τη θέση της στην απειλή.

Ο Οζόν κατανοεί τους ρυθμούς της εφηβείας, τη σχιζοφρενική αλλαγή ταχύτητας από την πεποίθηση πως ο χρόνος φτάνει και περισσεύει μέχρι την έκρηξη ζωής και θανάτου, την ασθμαίνουσα αίσθηση του ζην επικινδύνως.

Στο μεταίχμιο της εφηβείας με τη σοβαρότητα μιας προοπτικής, η pop λιακάδα συγκρούεται με το cruel summer ενός θρίλερ με πολλούς ενδιάμεσους σταθμούς. Ο Οζόν ανακαλεί συχνά την ατμόσφαιρα του Les Amants Criminels, μιας από τις πρώιμες ταινίες του, κάνοντας εντελώς δική του την πρωτότυπη πηγή που εδώ διασκευάζει, το μυθιστόρημα Dance on my Grave του Έινταν Τσέιμπερς, που έχει δηλώσει πως, ενώ τον καθόρισε όταν το πρωτοδιάβασε, έπρεπε να περιμένει για  να ωριμάσει ώσπου να το μεταφέρει στο σινεμά.

Η προηγούμενη ταινία του ήταν το Grâce à Dieu, και δεν θα μπορούσε να απέχει θεματικά και υφολογικά περισσότερο από το Καλοκαίρι του '85. Εκεί που περιμέναμε πως ο Γάλλος σκηνοθέτης έχει ενδεχομένως στραφεί σε κοινωνική προβληματική, αποκτώντας ατζέντα μετά από χιτσκοκικά σλάλομ και υπαρξιακά υβρίδια, επανέρχεται σε μείξη ειδών και διαθέσεων, ρεαλισμού και φαντασίας, για να εμπλουτίσει τις δραματικές συνέπειες μιας απόλυτης έλξης.

Το καλοκαίρι του '85 Φρανσουά Οζόν Facebook Twitter
Ο Νταβίντ έχει σαφώς το πάνω χέρι, εξουσιάζει τη σχέση με την αλήτικη ανεμελιά ενός Τζέιμς Ντιν της γαλλικής επαρχίας, ουρανοκατέβατου και ερωτεύσιμου στα μάτια του αρχικά επιφυλακτικού Αλέξ.

Συνήθως ψυχρός σκηνοθέτης, αποστασιοποιημένος από τους χαρακτήρες των ταινιών του, ο Οζόν αγαπά εξίσου τον Αλέξ και τον Νταβίντ, επενδύει στις διαφορές της ψυχοσύνθεσής τους και τους περιβάλλει με πρόσωπα που παρακολουθούν τις κινήσεις τους και αντιλαμβάνονται τον ερωτισμό που τους αναστατώνει αμετάκλητα.

Ο πατέρας του Αλέξ διαθέτει ευαισθησία μεγαλύτερη απ’ ό,τι του επιτρέπει το περιορισμένο background του και η εργατική τάξη από την οποία προέρχεται, ενώ ο φιλόλογός του (ο Μελβίλ Πουπό, σχεδόν αγνώριστος) δείχνει αδιάκριτο, πιεστικό ενδιαφέρον για τη σχέση και τις σκέψεις του, με άξονα μια εργασία που οφείλει να παραδώσει. Η εβραϊκής καταγωγής μητέρα του Νταβίντ γίνεται ιδιοσυγκρασιακή φιγούρα στον τρόπο που η Βαλέρια Μπρούνι Τεντέσκι προσδίδει έκκεντρη ενσυναίσθηση στο παραχάιδεμα και την ακραία ανησυχία, ειδικά στην αντιπαραβολή με τον super cool γιο της. 

Κυρίως, ο Οζόν κατανοεί τους ρυθμούς της εφηβείας, τη σχιζοφρενική αλλαγή ταχύτητας από την πεποίθηση πως ο χρόνος φτάνει και περισσεύει μέχρι την έκρηξη ζωής και θανάτου, την ασθμαίνουσα αίσθηση του ζην επικινδύνως. Άλλωστε, τα απότομα περάσματα βολεύουν τη φουριόζα τακτική του να μη βολεύει τα στόρι του σε ευθείες γραμμές και σταθερή εξέλιξη.

Οι δυο πρωταγωνιστές του, ο Φελίξ Λεφέβμπρ και ο Μπενζαμέν Βουζέν υπηρετούν πολύ σωστά τις άκρες του νήματος και, για πρώτη φορά εδώ και χρόνια, μια ταινία του Φρανσουά Οζόν, πάντα μέσα στους σινεφίλ μηχανισμούς της, αναπνέει ελεύθερα.

Η ταινία «Καλοκαίρι του '85» του Φρανσουά Οζόν συμμετέχει στο διαγωνιστικό τμήμα του 21ου Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου και θα είναι διαθέσιμη για online προβολή στις 10 και 11 Απριλίου.

Περισσότερες πληροφορίες εδώ

Εισιτήρια εδώ.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Cinobo: Μια ελληνική streaming πλατφόρμα γεμάτη με εξαιρετικές ταινίες

TV & Media / Cinobo: Μια ελληνική streaming πλατφόρμα γεμάτη με εξαιρετικές ταινίες

Η ελληνική πλατφόρμα που εγκαινιάστηκε πριν από λίγο καιρό διαθέτει κινηματογραφικές επιλογές από το κλασικό και σύγχρονο world cinema, ανεξάρτητα και φεστιβαλικά διαμάντια, συν ένα μεγάλο μέρος της πρόσφατης ελληνικής παραγωγής – και όλα αυτά με χαμηλή μηνιαία συνδρομή.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Το Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου έρχεται στις οθόνες σας

Πολιτισμός / Το Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου επιστρέφει διαδικτυακά

Έπειτα από έναν χρόνο απουσίας, λόγω της πανδημίας, το αγαπημένο ανοιξιάτικο σινεφίλ ραντεβού επιστρέφει στην 21η του διοργάνωση, που θα πραγματοποιηθεί διαδικτυακά από τις 6 έως τις 14/4.
THE LIFO TEAM
200 χρόνια ελληνογαλλικής φιλίας και συνεργασίας μέσα από δράσεις του Γαλλικού Ινστιτούτου

Πολιτισμός / 200 χρόνια ελληνογαλλικής φιλίας και συνεργασίας μέσα από δράσεις του Γαλλικού Ινστιτούτου

Με την ευκαιρία του εορτασμού των 200 ετών από την Ελληνική Επανάσταση του 1821, το Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδος παρουσιάζει ένα πρόγραμμα εκπαιδευτικών και πολιτιστικών δράσεων, καθ’ όλη τη διάρκεια του 2021.
THE LIFO TEAM
Οι «μεγάλες φωνές» του Γαλλικού Ινστιτούτου διαθέσιμες δωρεάν από το ψηφιακό αρχείο του

Culture / Οι «μεγάλες φωνές» του Γαλλικού Ινστιτούτου διαθέσιμες δωρεάν από το ψηφιακό αρχείο του

Τα ψηφιακά αρχεία χωρίζονται σε θεματικές που περιλαμβάνουν διαλέξεις προσωπικοτήτων όπως οι Κώστας Αξελός, Κάρολος Κουν, Θεόδωρος Αγγελόπουλος, Κώστας Γαβράς, Πίτερ Μπρουκ κ.α.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

movies

Οθόνες / Η Σταχτοπούτα αλλιώς και 5 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Το διάσημο παραμύθι γίνεται ταινία τρόμου, εφηβικά δράματα και η καινούργια σκηνοθετική δουλειά του διεθνούς φήμης Έλληνα διευθυντή φωτογραφίας Φαίδωνα Παπαμιχαήλ – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
Φαίδων Παπαμιχαήλ: «Παντού με περνούν για ξένο, δεν έχω πλέον μητρική γλώσσα»

Pulp Fiction / «Παντού με περνούν για ξένο, δεν έχω πλέον μητρική γλώσσα»

Με αφορμή τη νέα του ταινία, ο σημαντικός διευθυντής φωτογραφίας και σκηνοθέτης Φαίδων Παπαμιχαήλ αφηγείται στον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο τη συναρπαστική διαδρομή της ζωής του από τα πρώτα του βήματα μέχρι τις μεγαλύτερες στιγμές της καριέρας του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
El Eternauta: Το θρυλικό κόμικ μεταφέρθηκε στο Netflix σε μια σειρά υψηλών προδιαγραφών

Daily / El Eternauta: Το θρυλικό κόμικ μεταφέρθηκε στο Netflix σε μια σειρά υψηλών προδιαγραφών

«Ο κοσμοναύτης του απείρου» έκανε πρεμιέρα πριν από μερικές μέρες, σε μια μεταφορά αντάξια του θρύλου που συνοδεύει τόσο το έργο όσο και τον δημιουργό του, ο οποίος βρήκε τραγικό τέλος στα χέρια της αργεντινής χούντας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Πόσο θα τα έσπαγε/γαμάτη θα ήταν μια θρησκεία με θεό τον Νίκολας Κέιτζ»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες της Ναταλίας Σουίφτ / «Αν μοιραστώ μαζί σου την ταινία που αγαπάω, μόνο αγάπη έχω να σου δώσω»

Μυθολογίες / «Φαντάζεστε μια θρησκεία με θεό τον Κέιτζ;»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες της Ναταλίας Σουίφτ

Από το After Hours του Σκορσέζε, που την απελευθέρωσε, μέχρι τη Γλυκιά Συμμορία του Νικολαΐδη, που τη σημάδεψε με τη μουσική της, η ηθοποιός μοιράζεται μια ετερόκλητη κινηματογραφική λίστα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
Η νέα ταινία του Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ και 5 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Οθόνες / Η νέα ταινία του Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ και 5 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Το ακαταμάχητο ντεμπούτο της Λουίζ Κουρβουαζιέ που σάρωσε εισπρακτικά στη Γαλλία και η επίσημη πρόταση της Τσεχίας για το περσινό Όσκαρ Διεθνούς Ταινίας ξεχωρίζουν αυτή την κινηματογραφική εβδομάδα.
THE LIFO TEAM
Πότε ανοίγουν οι θερινοί κινηματογράφοι της Αθήνας;

Οθόνες / Πότε ανοίγουν οι θερινοί κινηματογράφοι της Αθήνας;

Οι Αθηναίοι σινεφίλ δεν θα χρειαστεί να περιμένουν πολύ για να εξασκήσουν την αγαπημένη τους καλοκαιρινή συνήθεια. Συγκεντρώσαμε όλες τις ημερομηνίες που έχουν γίνει γνωστές για την έναρξη λειτουργίας των θερινών σινεμά της πρωτεύουσας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Στα εννιά μου προσπαθούσα να καταλάβω τι σχέση είχε το λεωφορείο με την Μπλανς Ντιμπουά» / «Το Λεωφορείο ο πόθος ήταν η πρώτη μου ακατάλληλη ταινία»: Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιάννη Ξανθούλη

Μυθολογίες / «Το Λεωφορείο ο πόθος ήταν η πρώτη μου ακατάλληλη ταινία»: Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιάννη Ξανθούλη

Η κινηματογραφική λίστα του Έλληνα συγγραφέα είναι συγκινησιακά φορτισμένη και γεμάτη παιδικές αναμνήσεις όπως και τα βιβλία του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
«I love Lucy»: Οργή, αλκοόλ, χρήμα, ξύλο και απιστίες πίσω από το πιο διάσημο οικογενειακό σόου του κόσμου

Σαν σήμερα / Λουσίλ Μπολ: Η πιο αξιολάτρευτη νοικοκυρά της Αμερικής ήταν μια απάτη

Σαν σήμερα το 1989 πεθαίνει η Αμερικανίδα ηθοποιός Λουσίλ Μπολ, πρωταγωνίστρια της διάσημης τηλεοπτικής σειράς «I love Lucy». Αν και λατρεύτηκε από εκατομμύρια τηλεθεατές, η πραγματικότητα πίσω από το «Καλύτερο τηλεοπτικό σόου όλων των εποχών» ήταν γεμάτη βία, αλκοόλ και απιστίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «Εκδίκηση των Σιθ» έγινε 20 χρονών και επιστρέφει στους κινηματογράφους

Οθόνες / Η «Εκδίκηση των Σιθ» έγινε 20 χρονών και επιστρέφει στους κινηματογράφους

Το κλείσιμο μιας τριλογίας «Star Wars» που λοιδορήθηκε, για να επανεκτιμηθεί μερικώς όταν η νεότερη έπεσε θύμα των γενικευμένων culture wars και των ελάχιστων φιλοδοξιών της, επανεμφανίζεται στα σινεμά με αφορμή την επέτειο 20 χρόνων από την κυκλοφορία της.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Daily / Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Ο Τζον Χαμ υποδύεται τον επιτυχημένο επενδυτή που χάνει ξαφνικά το έδαφος κάτω από τα πόδια του σ΄αυτή την εκλεκτικά διασκεδαστική, κατά τόπους δραματική και συχνά διεισδυτική σάτιρα ηθών της πλουτοκρατικής ελίτ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Οι 10+1 αγαπημένες ταινίες του Σπύρου Στάβερη

Μυθολογίες / «Μου αρέσουν οι ιστορίες εκδίκησης στο σινεμά»: Οι 10+1 αγαπημένες ταινίες του Σπύρου Στάβερη

Από το φιλιππινέζικο σινεμά και τον Ζακ Τατί, μέχρι μια ταινία με μαχητές kung-fu που εξεγείρονται ενάντια στη γραφειοκρατία -και μία που τον ώθησε να ζητήσει από τη Marthe Keller να τον κάνει φίλο στο Facebook- η λίστα του φωτογράφου είναι γεμάτη εκπλήξεις.
ΣΠΥΡΟΣ ΣΤΑΒΕΡΗΣ
Κωστής Χαραμουντάνης: «Για να κάνω σινεμά μένω ακόμα στο πατρικό μου»

Κωστής Χαραμουντάνης / Κωστής Χαραμουντάνης: «Για να κάνω σινεμά μένω ακόμα στο πατρικό μου»

Ο 31χρονος σκηνοθέτης νιώθει πως ενηλικιώθηκε μαζί με την πρώτη του βραβευμένη ταινία, «Κιούκα: Πριν το τέλος του καλοκαιριού», κινηματογραφεί τις αναμνήσεις του και είναι μία από τις πιο μεγάλες ελπίδες του ελληνικού κινηματογράφου.
M. HULOT
«Το γυναικείο σώμα είναι το πρώτο που προσπαθεί να ελέγξει κάθε εξουσία»

Thalia Mavros / «Το γυναικείο σώμα είναι το πρώτο που προσπαθεί να ελέγξει κάθε εξουσία»

Η διεθνώς βραβευμένη παραγωγός και σκηνοθέτις Thalia Mavros μιλά στη LIFO για τη νέα πραγματικότητα που διαμορφώνει η «αυτοκρατορία» του Τραμπ, καθώς και για τη θέση της γυναίκας σε έναν κόσμο που αλλάζει - και όχι προς το καλύτερο.
M. HULOT
«The last of us» - S02 : Να δεις τι σου 'χω για μετά

Οθόνες / «The last of us» - S02 : Να δεις τι σου 'χω για μετά

Το πρώτο επεισόδιο της δεύτερης σεζόν της αγαπημένης σειράς του HBO λειτουργεί ως εισαγωγή, συστήνοντας νέους χαρακτήρες, το περιβάλλον της δράσης, τη σχέση των παλιών χαρακτήρων με αυτό αλλά και μεταξύ τους.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Κρίστοφερ Νόλαν, σε εκλιπαρώ, μην κάνεις την Οδύσσεια ‘σύγχρονη’»

Οθόνες / «Κρίστοφερ Νόλαν, σε εκλιπαρώ, μην κάνεις την Οδύσσεια σύγχρονη»

Ο επιφανής μελετητής του Ομήρου και διευθυντής του New York Times Review of Books, Ντάνιελ Μέντελσον, περιγράφει στην εφημερίδα Telegraph τους τρεις βασικούς κανόνες που ελπίζει να τηρηθούν κατά τη μεταφορά της «Οδύσσειας» στη μεγάλη οθόνη.
THE LIFO TEAM
Movies

Οθόνες / Μια ταινία για τον Bloody Hawκ και άλλοι 8 λόγοι για να πάτε σινεμά

Αυτή την εβδομάδα έχουν την τιμητική τους τα κατασκοπικά θρίλερ, παίζει η επανέκδοση του Delicatessen και ένα ντοκιμαντέρ για τον δημοφιλή ράπερ που δεν απευθύνεται μόνο στο fan base του — όχι άλλο Minecraft.
THE LIFO TEAM