«Ibelin» στο Netflix: Ένα συγκινητικό ντοκιμαντέρ για τη θεραπευτική πλευρά του gaming

«Ibelin» στο Netflix: Πώς το «Warcraft» έκανε καλύτερο τον κόσμο ενός νεαρού με μυϊκή δυστροφία Facebook Twitter
Ο Ματς έπασχε από μυϊκή δυστροφία Ντουσέν, μια ασθένεια που προκαλεί εκφύλιση των μυών, απώλεια κίνησης και σταδιακά οδηγεί στον θάνατο.
0


ΠΑΡΑ ΤΟΝ ΟΓΚΟ ΤΗΣ παραγωγής και τις πολυάριθμες αγορές ταινιών τεκμηρίωσης, εκεί στο Netflix έχουν συμπληρώσει τρία χρόνια δίχως οσκαρική υποψηφιότητα στην κατηγορία του Καλύτερου Ντοκιμαντέρ. Φέτος έχουν αρκετές πιθανότητες να επιστρέψουν δυναμικά σε μια κατηγορία στην οποία έχουν σημειώσει θριάμβους στο παρελθόν, με επικρατέστερους διεκδικητές το «Will and Harper», το «Skywalkers: A Love Story» και, κυρίως, το «Remarkable Life of Ibelin», μια ταινία που προστέθηκε αθόρυβα στον κατάλογο της πλατφόρμας πριν από μερικές εβδομάδες και διακριτικά αυξάνει τον αριθμό των υποστηρικτών της. 

Υπάρχει μια ιδιαίτερη απαξίωση του gaming από όσους βρίσκονται έξω από τον χορό. Οι αναφορές σε αυτό συνήθως συνοδεύονται από επιχειρηματολογία περί «αποβλάκωσης», περί αποσύνδεσης από την πραγματικότητα. Ο ανθρωπότυπος του gamer φέρει στίγμα για τους «κανονικούς» − οι λέξεις εντός εισαγωγικών αποκαλύπτουν αρκετά για την ιδεολογία όσων τις επικαλούνται. Πέρα από την ανάπτυξη συγκεκριμένων δεξιοτήτων, όμως, το gaming μπορεί να βοηθήσει την επικοινωνία, την κοινωνικοποίηση και τη συναισθηματική ανάπτυξη, όπως διαπίστωσαν o Ρόμπερτ και η Τρουντ Στιν μετά τον θάνατο του γιου τους, του Ματς.

Ο Ματς έπασχε από μυϊκή δυστροφία Ντουσέν, μια ασθένεια που προκαλεί εκφύλιση των μυών, απώλεια κίνησης και σταδιακά οδηγεί στον θάνατο. Καθώς ο Ματς δυσκολευόταν να αντεπεξέλθει στις εξωτερικές δραστηριότητες, άρχισε να περνά περισσότερο χρόνο στις κονσόλες και στα video games. Όταν πέθανε, άφησε στους γονείς του τους κωδικούς για τον υπολογιστή του, για το blog του και για τον λογαριασμό του στο video game φαντασίας «World of Warcraft». Για όσους δεν γνωρίζουν, πρόκειται για ένα παιχνίδι με δύο βασικά χαρακτηριστικά.

Καθώς η αφήγηση προχωρά, συνειδητοποιούμε ότι μέσω του παιχνιδιού ο Ματς μπόρεσε να τρέξει σε αχανείς πεδιάδες από pixel, να ερωτευτεί, να πληγωθεί και να πληγώσει, να λάβει βοήθεια, αλλά και να βοηθήσει.

Αφενός είναι ανοιχτού κόσμου, που σημαίνει ότι μπορείς να περιπλανηθείς στο ψηφιακό σύμπαν που έπλασαν οι δημιουργοί του δίχως να πρέπει, απαραίτητα, να εκτελέσεις κάποια αποστολή. Αφετέρου ανήκει στην κατηγορία του multiplayer online role-playing, που συνεπάγεται ότι παίζεις μέσω ίντερνετ ταυτόχρονα με άλλους ανθρώπους, ερχόμενους από όλες τις γωνιές του πλανήτη, και ενσαρκώνεις έναν χαρακτήρα που επιλέγεις και διαμορφώνεις εσύ ο ίδιος. Ο Ibelin του τίτλου είναι ο χαρακτήρας του Ματς στο παιχνίδι, έτσι λεγόταν το avatar του.

«Ibelin» στο Netflix: Πώς το «Warcraft» έκανε καλύτερο τον κόσμο ενός νεαρού με μυϊκή δυστροφία Facebook Twitter
Συνειδητοποίησαν πως εκείνο που λογάριαζαν ως φυγή του Ματς από τη δύσκολη καθημερινότητά του ήταν μια ολόκληρη ζωή, με πίκρες, χαρές και συγκινήσεις.

Μπαίνοντας, λοιπόν, στον λογαριασμό του Ματς, οι γονείς του άρχισαν να λαμβάνουν μηνύματα συμπαράστασης και συλλυπητηρίων από ανθρώπους για τους οποίους δεν είχαν ακούσει ποτέ. Τα mail τους είχαν ιστορίες για το πόσα σήμαινε ο γιος του γι’ αυτούς, ένας τους, μάλιστα, έστειλε το transcript με όλη τη δραστηριότητα του Ματς στον κόσμο του WoW, όπως αποκαλούν το παιχνίδι εν συντομία στην gaming κοινότητα. Και τότε συνειδητοποίησαν πως εκείνο που λογάριαζαν ως φυγή του Ματς από τη δύσκολη καθημερινότητά του ήταν μια ολόκληρη ζωή, με πίκρες, χαρές και συγκινήσεις.

Ο ντοκιμαντερίστας Μπέντζαμιν Λι έχει μια πολύ συγκεκριμένη δομή στο κεφάλι του. Πρώτα ξεκινά την αφήγηση της ζωής και της καθημερινότητας του Ματς, όπως τη βίωσαν οι γονείς του, καταλήγοντας στον θάνατό του. Έπειτα, μόλις οι γονείς του εισέλθουν στον υπολογιστή του, αφήνει τον Ματς να ξετυλίξει το κουβάρι της δικής του εμπειρίας, στην οποία νευραλγικό ρόλο έπαιξε το «Warcraft». Κι επειδή, μεταξύ άλλων, δομικό στοιχείο του παιχνιδιού είναι η συντροφικότητα, την αφήγηση έρχονται να συνδράμουν οι σύντροφοί του στο ψηφιακό στέκι που συνήθιζε να σουλατσάρει ως Ibelin.

Με την άδεια των δημιουργών του παιχνιδιού, animators αναπαριστούν τα πεπραγμένα του Mατς στο σύμπαν του Warcraft χρησιμοποιώντας τα γραφικά και την κινησιολογία του τελευταίου. Αισθητικά, αυτό ενδέχεται να έχει επίπτωση στην απόλαυση της ταινίας από τρίτους, μα αποτελεί απαραίτητο συναισθηματικό ξεκλείδωμα για τους απανταχού gamers, που δεν είναι απαραίτητα συναισθηματικά νεκροί, όπως αρκετοί μπορεί να πιστεύουν, απλώς χρειάζονται θεάματα που υιοθετούν και μιλούν τη γλώσσα τους για να εμπλακούν συναισθηματικά – στο κάτω κάτω, όλοι αυτό δεν χρειαζόμαστε;

Καθώς η αφήγηση προχωρά, συνειδητοποιούμε ότι μέσω του παιχνιδιού ο Ματς μπόρεσε να τρέξει σε αχανείς πεδιάδες από pixel, να ερωτευτεί, να πληγωθεί και να πληγώσει, να λάβει βοήθεια, αλλά και να βοηθήσει. Όταν οι γονείς συμπαίκτριάς του τής απαγόρευσαν την πρόσβαση στον υπολογιστή, κόβοντας ταυτόχρονα όλες τις ψηφιακές σχέσεις που ανέπτυξε μέσω αυτού, ο Ματς έστειλε επιστολή, όπου τους εξηγούσε τι ακριβώς της στέρησαν και πόση σημασία είχε για τον ίδιο η επαφή τους. Με αυτήν τη χειρονομία αποκατέστησε την πρόσβαση της φίλης του στο παιχνίδι, βοήθησε τις οικογενειακές της σχέσεις και, κατ’ επέκταση, βελτίωσε την καθημερινότητά της.

Για να σας προλάβουμε, το «Remarkable Life of Ibelin» δεν είναι ταινία προσποιούμενη πως όλα πηγαίνουν καλά στο βασίλειο της ψηφιακής Δανιμαρκίας. Η απουσία λογοδοσίας και η ασφάλεια της ανωνυμίας ευνοούν την ανάπτυξη της χειρότερης πλευράς μας και μετατρέπουν γωνιές του ψηφιακού σύμπαντος σε χωματερές. Ο Ματς μπαίνει στον πειρασμό να εκδηλώσει αυτή την πλευρά του και να εκτονώσει τη δυσφορία του για τις καθημερινές δοκιμασίες με επιθετικότητα προς τρίτους.

«Ibelin» στο Netflix: Πώς το «Warcraft» έκανε καλύτερο τον κόσμο ενός νεαρού με μυϊκή δυστροφία Facebook Twitter
Δομικό στοιχείο του παιχνιδιού είναι η συντροφικότητα, έτσι την αφήγηση έρχονται να συνδράμουν οι σύντροφοί του στο ψηφιακό στέκι που συνήθιζε να σουλατσάρει ως Ibelin.

Έχουμε το κακό συνήθειο να ξεχνάμε ότι τα αισθήματα παραμένουν αληθινά, κι ας είναι οι εικόνες τεχνητές και η επικοινωνία ψηφιακή. Οι ψηφιακές πράξεις μας έχουν επιπτώσεις στον έξω κόσμο, στους ανθρώπους πίσω απ’ τις οθόνες. Ο Ματς το γνωρίζει καλύτερα από πολλούς, γι’ αυτό θα επανέλθει στον σωστό δρόμο και θα παραδεχτεί το λάθος των τρόπων του, αφήνοντας την αποτίμηση της μεταμέλειάς του στην καλοσύνη των άλλων. Και θα δικαιωθεί για το θάρρος και την ειλικρίνειά του.

Ίσως όλα τα παραπάνω να μη γίνουν κατανοητά σε ανθρώπους που διαβάζουν το «Her» του Σπάικ Τζόνζι (μόνο) ως προειδοποιητική αλληγορία. Ακόμα και γι’ αυτούς, όμως, η ταινία επιφυλάσσει προς το τέλος, στον μεγάλο αποχαιρετισμό, μια συλλογική χειρονομία που δύσκολα αφήνει μάτι στεγνό και καθιστά σαφές ότι δεν ήταν η εξολόθρευση των δράκων και ο διαμοιρασμός των artifacts εκείνο που σμίλεψε τη συντροφιά, αλλά όλες οι ώρες που, μέσω επιπόλαιων διαλόγων, σαχλαμαρισμών και μικρών εξομολογήσεων, έκαναν τον (εσωτερικό, αλλά ενίοτε και τον εξωτερικό) κόσμο όσων συμμετείχαν λίγο καλύτερο.

The Remarkable Life of Ibelin | Official Trailer | Netflix

Η ταινία «The Remarkable Life of Ibelin» είναι διαθέσιμη στο Netflix.  

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΕΠΕΞ Γιάννης Φάγκρας: «Το μικρόβιο της απληστίας μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Οθόνες / Γιάννης Φάγκρας: «Η απληστία μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Την ανθρώπινη απληστία με φόντο το προσφυγικό διαπραγματεύεται η ταινία «Μικρός Ανθρωποφάγος», μια «πανκ περιπέτεια», σύμφωνα με τον σκηνοθέτη της, που συμμετέχει στο φετινό 66ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Ντάνιελ Ντέι Λιούις ήθελε να γίνει στρατιώτης αλλά τελικά έμαθε να κατασκευάζει βιολιά

Pulp Fiction / Ντάνιελ Ντέι Λιούις, μας έλειψες

Ο διάσημος ηθοποιός ήρθε στην Αθήνα και μας μίλησε αποκλειστικά για την επεισοδιακή πρώτη του επίσκεψη στην Ελλάδα, όταν ακόμη ήταν μακρυμάλλης έφηβος στα χρόνια της χούντας, και για την επάνοδό του στα πλατό μαζί με τον γιο του, Ρόναν, μαζί με τον οποίο έγραψε για πρώτη φορά σενάριο για την ταινία «Ανεμώνη».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πριν από το break, ο Γιώργος Λάνθιμος τα λέει όλα

Οθόνες / Γιώργος Λάνθιμος: «Το θέμα είναι πώς ξαναβρίσκεις τη χαρά»

Παραδέχεται πως η δημιουργία ενός έργου τέχνης δεν είναι μια ανώδυνη διαδικασία. Και πως χρειάζεται ένα διάλειμμα. Πήρε στάση απέναντι σε όσα συμβαίνουν στη Γάζα γιατί «Αν είσαι άνθρωπος με οποιαδήποτε ενσυναίσθηση, δεν μπορείς να μη μιλήσεις». Λίγο πρίν την κυκλοφορία της ταινίας Βουγονία που σκηνοθετεί, ο Γιώργος Λάνθιμος μίλησε στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Οθόνες / Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Με αφορμή το αφιέρωμα που ετοίμασε το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για μία από τις σπουδαιότερες ηθοποιούς της εποχής μας, επιλέγουμε 10 ταινίες της, στις οποίες έχει αποτυπωθεί η τεράστια υποκριτική της δυναμική και η ικανότητά της να μεταμορφώνεται εσωτερικά με κάθε ρόλο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Οθόνες / Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Ένα μοναδικό μεγάλο αφιέρωμα στον σπουδαίο δημιουργό για ένα τριήμερο σε όλους τους χώρους της Στέγης, με προβολές των ταινιών του, ένα masterclass και μια συζήτησή του με την Αφροδίτη Παναγιωτάκου στην Κεντρική Σκηνή.
M. HULOT
Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι να παραμένεις καλός άνθρωπος»

Οθόνες / Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι η καλοσύνη»

Υπήρξε από τις πιο αναγνωρίσιμες διεθνώς τηλεοπτικές περσόνες, όντας ο κεντρικός παρουσιαστής του MTV. Σήμερα ο 66χρονος τηλεοπτικός παραγωγός, συγγραφέας και σεναριογράφος ζει πλέον μόνιμα στην Αθήνα, όμως ο έρωτας με την Ελλάδα κρατάει από πολύ παλιά. Ο Steve Blame αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ