«Ibelin» στο Netflix: Ένα συγκινητικό ντοκιμαντέρ για τη θεραπευτική πλευρά του gaming

«Ibelin» στο Netflix: Πώς το «Warcraft» έκανε καλύτερο τον κόσμο ενός νεαρού με μυϊκή δυστροφία Facebook Twitter
Ο Ματς έπασχε από μυϊκή δυστροφία Ντουσέν, μια ασθένεια που προκαλεί εκφύλιση των μυών, απώλεια κίνησης και σταδιακά οδηγεί στον θάνατο.
0


ΠΑΡΑ ΤΟΝ ΟΓΚΟ ΤΗΣ παραγωγής και τις πολυάριθμες αγορές ταινιών τεκμηρίωσης, εκεί στο Netflix έχουν συμπληρώσει τρία χρόνια δίχως οσκαρική υποψηφιότητα στην κατηγορία του Καλύτερου Ντοκιμαντέρ. Φέτος έχουν αρκετές πιθανότητες να επιστρέψουν δυναμικά σε μια κατηγορία στην οποία έχουν σημειώσει θριάμβους στο παρελθόν, με επικρατέστερους διεκδικητές το «Will and Harper», το «Skywalkers: A Love Story» και, κυρίως, το «Remarkable Life of Ibelin», μια ταινία που προστέθηκε αθόρυβα στον κατάλογο της πλατφόρμας πριν από μερικές εβδομάδες και διακριτικά αυξάνει τον αριθμό των υποστηρικτών της. 

Υπάρχει μια ιδιαίτερη απαξίωση του gaming από όσους βρίσκονται έξω από τον χορό. Οι αναφορές σε αυτό συνήθως συνοδεύονται από επιχειρηματολογία περί «αποβλάκωσης», περί αποσύνδεσης από την πραγματικότητα. Ο ανθρωπότυπος του gamer φέρει στίγμα για τους «κανονικούς» − οι λέξεις εντός εισαγωγικών αποκαλύπτουν αρκετά για την ιδεολογία όσων τις επικαλούνται. Πέρα από την ανάπτυξη συγκεκριμένων δεξιοτήτων, όμως, το gaming μπορεί να βοηθήσει την επικοινωνία, την κοινωνικοποίηση και τη συναισθηματική ανάπτυξη, όπως διαπίστωσαν o Ρόμπερτ και η Τρουντ Στιν μετά τον θάνατο του γιου τους, του Ματς.

Ο Ματς έπασχε από μυϊκή δυστροφία Ντουσέν, μια ασθένεια που προκαλεί εκφύλιση των μυών, απώλεια κίνησης και σταδιακά οδηγεί στον θάνατο. Καθώς ο Ματς δυσκολευόταν να αντεπεξέλθει στις εξωτερικές δραστηριότητες, άρχισε να περνά περισσότερο χρόνο στις κονσόλες και στα video games. Όταν πέθανε, άφησε στους γονείς του τους κωδικούς για τον υπολογιστή του, για το blog του και για τον λογαριασμό του στο video game φαντασίας «World of Warcraft». Για όσους δεν γνωρίζουν, πρόκειται για ένα παιχνίδι με δύο βασικά χαρακτηριστικά.

Καθώς η αφήγηση προχωρά, συνειδητοποιούμε ότι μέσω του παιχνιδιού ο Ματς μπόρεσε να τρέξει σε αχανείς πεδιάδες από pixel, να ερωτευτεί, να πληγωθεί και να πληγώσει, να λάβει βοήθεια, αλλά και να βοηθήσει.

Αφενός είναι ανοιχτού κόσμου, που σημαίνει ότι μπορείς να περιπλανηθείς στο ψηφιακό σύμπαν που έπλασαν οι δημιουργοί του δίχως να πρέπει, απαραίτητα, να εκτελέσεις κάποια αποστολή. Αφετέρου ανήκει στην κατηγορία του multiplayer online role-playing, που συνεπάγεται ότι παίζεις μέσω ίντερνετ ταυτόχρονα με άλλους ανθρώπους, ερχόμενους από όλες τις γωνιές του πλανήτη, και ενσαρκώνεις έναν χαρακτήρα που επιλέγεις και διαμορφώνεις εσύ ο ίδιος. Ο Ibelin του τίτλου είναι ο χαρακτήρας του Ματς στο παιχνίδι, έτσι λεγόταν το avatar του.

«Ibelin» στο Netflix: Πώς το «Warcraft» έκανε καλύτερο τον κόσμο ενός νεαρού με μυϊκή δυστροφία Facebook Twitter
Συνειδητοποίησαν πως εκείνο που λογάριαζαν ως φυγή του Ματς από τη δύσκολη καθημερινότητά του ήταν μια ολόκληρη ζωή, με πίκρες, χαρές και συγκινήσεις.

Μπαίνοντας, λοιπόν, στον λογαριασμό του Ματς, οι γονείς του άρχισαν να λαμβάνουν μηνύματα συμπαράστασης και συλλυπητηρίων από ανθρώπους για τους οποίους δεν είχαν ακούσει ποτέ. Τα mail τους είχαν ιστορίες για το πόσα σήμαινε ο γιος του γι’ αυτούς, ένας τους, μάλιστα, έστειλε το transcript με όλη τη δραστηριότητα του Ματς στον κόσμο του WoW, όπως αποκαλούν το παιχνίδι εν συντομία στην gaming κοινότητα. Και τότε συνειδητοποίησαν πως εκείνο που λογάριαζαν ως φυγή του Ματς από τη δύσκολη καθημερινότητά του ήταν μια ολόκληρη ζωή, με πίκρες, χαρές και συγκινήσεις.

Ο ντοκιμαντερίστας Μπέντζαμιν Λι έχει μια πολύ συγκεκριμένη δομή στο κεφάλι του. Πρώτα ξεκινά την αφήγηση της ζωής και της καθημερινότητας του Ματς, όπως τη βίωσαν οι γονείς του, καταλήγοντας στον θάνατό του. Έπειτα, μόλις οι γονείς του εισέλθουν στον υπολογιστή του, αφήνει τον Ματς να ξετυλίξει το κουβάρι της δικής του εμπειρίας, στην οποία νευραλγικό ρόλο έπαιξε το «Warcraft». Κι επειδή, μεταξύ άλλων, δομικό στοιχείο του παιχνιδιού είναι η συντροφικότητα, την αφήγηση έρχονται να συνδράμουν οι σύντροφοί του στο ψηφιακό στέκι που συνήθιζε να σουλατσάρει ως Ibelin.

Με την άδεια των δημιουργών του παιχνιδιού, animators αναπαριστούν τα πεπραγμένα του Mατς στο σύμπαν του Warcraft χρησιμοποιώντας τα γραφικά και την κινησιολογία του τελευταίου. Αισθητικά, αυτό ενδέχεται να έχει επίπτωση στην απόλαυση της ταινίας από τρίτους, μα αποτελεί απαραίτητο συναισθηματικό ξεκλείδωμα για τους απανταχού gamers, που δεν είναι απαραίτητα συναισθηματικά νεκροί, όπως αρκετοί μπορεί να πιστεύουν, απλώς χρειάζονται θεάματα που υιοθετούν και μιλούν τη γλώσσα τους για να εμπλακούν συναισθηματικά – στο κάτω κάτω, όλοι αυτό δεν χρειαζόμαστε;

Καθώς η αφήγηση προχωρά, συνειδητοποιούμε ότι μέσω του παιχνιδιού ο Ματς μπόρεσε να τρέξει σε αχανείς πεδιάδες από pixel, να ερωτευτεί, να πληγωθεί και να πληγώσει, να λάβει βοήθεια, αλλά και να βοηθήσει. Όταν οι γονείς συμπαίκτριάς του τής απαγόρευσαν την πρόσβαση στον υπολογιστή, κόβοντας ταυτόχρονα όλες τις ψηφιακές σχέσεις που ανέπτυξε μέσω αυτού, ο Ματς έστειλε επιστολή, όπου τους εξηγούσε τι ακριβώς της στέρησαν και πόση σημασία είχε για τον ίδιο η επαφή τους. Με αυτήν τη χειρονομία αποκατέστησε την πρόσβαση της φίλης του στο παιχνίδι, βοήθησε τις οικογενειακές της σχέσεις και, κατ’ επέκταση, βελτίωσε την καθημερινότητά της.

Για να σας προλάβουμε, το «Remarkable Life of Ibelin» δεν είναι ταινία προσποιούμενη πως όλα πηγαίνουν καλά στο βασίλειο της ψηφιακής Δανιμαρκίας. Η απουσία λογοδοσίας και η ασφάλεια της ανωνυμίας ευνοούν την ανάπτυξη της χειρότερης πλευράς μας και μετατρέπουν γωνιές του ψηφιακού σύμπαντος σε χωματερές. Ο Ματς μπαίνει στον πειρασμό να εκδηλώσει αυτή την πλευρά του και να εκτονώσει τη δυσφορία του για τις καθημερινές δοκιμασίες με επιθετικότητα προς τρίτους.

«Ibelin» στο Netflix: Πώς το «Warcraft» έκανε καλύτερο τον κόσμο ενός νεαρού με μυϊκή δυστροφία Facebook Twitter
Δομικό στοιχείο του παιχνιδιού είναι η συντροφικότητα, έτσι την αφήγηση έρχονται να συνδράμουν οι σύντροφοί του στο ψηφιακό στέκι που συνήθιζε να σουλατσάρει ως Ibelin.

Έχουμε το κακό συνήθειο να ξεχνάμε ότι τα αισθήματα παραμένουν αληθινά, κι ας είναι οι εικόνες τεχνητές και η επικοινωνία ψηφιακή. Οι ψηφιακές πράξεις μας έχουν επιπτώσεις στον έξω κόσμο, στους ανθρώπους πίσω απ’ τις οθόνες. Ο Ματς το γνωρίζει καλύτερα από πολλούς, γι’ αυτό θα επανέλθει στον σωστό δρόμο και θα παραδεχτεί το λάθος των τρόπων του, αφήνοντας την αποτίμηση της μεταμέλειάς του στην καλοσύνη των άλλων. Και θα δικαιωθεί για το θάρρος και την ειλικρίνειά του.

Ίσως όλα τα παραπάνω να μη γίνουν κατανοητά σε ανθρώπους που διαβάζουν το «Her» του Σπάικ Τζόνζι (μόνο) ως προειδοποιητική αλληγορία. Ακόμα και γι’ αυτούς, όμως, η ταινία επιφυλάσσει προς το τέλος, στον μεγάλο αποχαιρετισμό, μια συλλογική χειρονομία που δύσκολα αφήνει μάτι στεγνό και καθιστά σαφές ότι δεν ήταν η εξολόθρευση των δράκων και ο διαμοιρασμός των artifacts εκείνο που σμίλεψε τη συντροφιά, αλλά όλες οι ώρες που, μέσω επιπόλαιων διαλόγων, σαχλαμαρισμών και μικρών εξομολογήσεων, έκαναν τον (εσωτερικό, αλλά ενίοτε και τον εξωτερικό) κόσμο όσων συμμετείχαν λίγο καλύτερο.

The Remarkable Life of Ibelin | Official Trailer | Netflix

Η ταινία «The Remarkable Life of Ibelin» είναι διαθέσιμη στο Netflix.  

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Βασίλη και Δάφνη, πώς γυρίσατε την πιο αφοπλιστική ερωτική σκηνή του ελληνικού σινεμά;

Lifo Videos / Βασίλη και Δάφνη, πώς γυρίσατε την πιο αφοπλιστική ερωτική σκηνή του ελληνικού σινεμά;

Ο βραβευμένος σκηνοθέτης και σεναριογράφος Βασίλης Κεκάτος, μαζί με την πρωταγωνίστριά του, Δάφνη Πατακιά, μιλούν για όσα έζησαν στα γυρίσματα της ταινίας «Οι άγριες μέρες μας» – μιας ιστορίας με χαρακτήρες που είναι «γλυκά τσογλανάκια».
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
«Made in Vain»: Γιατί ένας άνθρωπος θέλει να γίνει bodybuilder;

Οθόνες / «Made in Vain»: Γιατί ένας άνθρωπος θέλει να γίνει bodybuilder;

Ένα αποκαλυπτικό ελληνικό ντοκιμαντέρ που αποτυπώνει την ωμή αλήθεια για το άθλημα του bodybuilding –έναν κόσμο όπου δοκιμάζονται τα όρια σώματος και πνεύματος– έρχεται στις αίθουσες την Πέμπτη 29 Μαΐου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Είναι η «Κιούκα» η «ελληνική ταινία της χρονιάς»;

The Review / Τι είναι αυτό που κάνει την ταινία «Κιούκα» να συζητιέται τόσο;

O Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την ταινία «Κιούκα: Πριν το τέλος του καλοκαιριού» του 31χρονου Κωστή Χαραμουντάνη. Πώς καταφέρνει το όραμα ενός millennial σκηνοθέτη να ξεχωρίζει στο σύγχρονο ελληνικό σινεμά — και γιατί αξίζει την προσοχή μας;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ρίτσαρντ Γκιρ: Η αβάσταχτη γοητεία της σεμνότητας 

Οθόνες / Ρίτσαρντ Γκιρ: Η αβάσταχτη γοητεία της σεμνότητας 

Με αφορμή την έξοδο του «Oh, Canada» στις εγχώριες αίθουσες, ανατρέχουμε στο σύνολο της καριέρας ενός σταρ που οι περισσότεροι θεωρούμε δεδομένο, ίσως επειδή όσα κάνει στην οθόνη φαντάζουν τόσο ανεπιτήδευτα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Κάν’ το όπως ο Γκοντάρ

Ανταπόκριση από τις Κάννες / Κάν’ το όπως ο Γκοντάρ

Ως άλλος Αμερικανός στο Παρίσι του ’60, ο Ρίτσαρντ Λινκλέιτερ με τη φετινή του συμμετοχή, το ασπρόμαυρο «Nouvelle Vague», αποτίνει φόρο τιμής στον θρυλικό auteur του γαλλικού Νέου Κύματος, υπενθυμίζοντάς μας την τέχνη (και το θράσος) της νεότητας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στις σχολικές γιορτές ο Θοδωρής Σελέκος ζήλευε τα φτερά αγγέλου που είχε ο φίλος του ο Παναγιώτης

Οθόνες / Στις σχολικές γιορτές ο Θοδωρής Σελέκος ζήλευε τα φτερά αγγέλου που είχε ο φίλος του ο Παναγιώτης

Ο Θοδωρής Σελέκος μεγάλωσε στο Νέο Ηράκλειο και ασχολείται με τον κινηματογράφο . Στα πρώτα του βήματα ήταν μέρος της κολεκτίβας ATH KIDS. Έχει σκηνοθετήσει βιντεοκλίπ για καλλιτέχνες όπως ο Ethismos, ο Saske, οι Sworr και διαφημιστικά για brands όπως η Muerte Inc. Παλιότερα άκουγε περισσότερη hip-hop μουσική. Τώρα ακούει jazz και soul. Η πρώτη ταινία μικρού μήκους του ονομάζεται «Can you water a garden with tears?». Του αρέσει η ησυχία και οι αργές ταινίες.
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΑΚΟΥΛΑΚΗ
Χολιγουντιανή απόβαση στην Κρουαζέτ, μια πολιτική διαμαρτυρία αλλά και «ψαλίδι» στο γυμνό

Κάννες 2025 / Χολιγουντιανή απόβαση στην Κρουαζέτ, μια πολιτική διαμαρτυρία αλλά και «ψαλίδι» στο γυμνό

Στην τελετή έναρξης του Φεστιβάλ Καννών, ο Ρόμπερτ Ντε Νίρο εξαπέλυσε για ακόμη μία φορά σφοδρή κριτική κατά της αμερικανικής πολιτικής, μια μικρή γαλλική ταινία εγκαινίασε το φεστιβάλ, ενώ οι λαμπερές σταρ υποχρεώθηκαν να περιορίσουν τις ημίγυμνες εμφανίσεις τους στο κόκκινο χαλί.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποιος είναι τελοσπάντων αυτός ο Λεός Καράξ;

Οθόνες / Λεός Καράξ: Ποιος είναι ο σκηνοθέτης του Holy Motors;

«Δεν είμαι εγώ», δηλώνει ο ασυμβίβαστος Γάλλος δημιουργός στον τίτλο της φιλμικής του αυτοβιογραφίας, εντείνοντας το μυστήριο γύρω από το πρόσωπό του και προσθέτοντας ακόμη μία ψηφίδα σε ένα συναρπαστικό καλλιτεχνικό work in progress.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Ένκε Φεζολλάρι

Μυθολογίες / «Όποτε θέλω να κλάψω, βλέπω το The Hours»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Ένκε Φεζολλάρι

Το πρώτο ερωτικό σκίρτημα ήρθε με το Persona του Μπέργκμαν. Όταν είδε το Happy Together του Wong Kar-Wai, ήθελε να ουρλιάξει. Τα παθιασμένα συναισθήματα έχουν τον πρώτο λόγο στην κινηματογραφική λίστα του ηθοποιού και σκηνοθέτη.
«Becoming Led Zeppelin»: Το χρονικό του βαρύτερου ροκ συγκροτήματος όλων των εποχών

Pulp Fiction / Led Zeppelin: Ένα ντοκιμαντέρ για το «βαρύτερο» ροκ συγκρότημα όλων των εποχών

Το ντοκιμαντέρ «Becoming Led Zeppelin» του Μπέρναρντ ΜακΜάχον παρουσιάζει την ιστορία του θρυλικού hard rock συγκροτήματος, φωτίζοντας το background των μελών του και τις περιστάσεις που οδήγησαν στην ίδρυσή του, φτάνοντας μέχρι και την κυκλοφορία του δεύτερου άλμπουμ τους και την απαρχή της απόλυτης δόξας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
movies

Οθόνες / Η Σταχτοπούτα αλλιώς και 5 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Το διάσημο παραμύθι γίνεται ταινία τρόμου, εφηβικά δράματα και η καινούργια σκηνοθετική δουλειά του διεθνούς φήμης Έλληνα διευθυντή φωτογραφίας Φαίδωνα Παπαμιχαήλ – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM